PRENOSIMO NIN
Henri Kisindžer
Šta čeka Ameriku?
Pre i nego što
su bili poznati rezultati američkih izbora, Henri Kisindžer,
bivši državni sekretar SAD, napisao je za američki magazin
“Njuzvik” ovaj tekst u kome budućeg predsednika (on je, inače,
podržavao Buša) podseća na dramatične izazove koji ga
očekuju. Iako se Kisindžer ovaj put na nas na Balkanu nije
direktno osvrnuo ni jednom jedinom rečju, ovaj uvid u moguće
scenarije svetskih kretanja svakako je nešto što će NIN-ov
čitalac sa zanimanjem čitati.
U
trenutku pisanja ovih redova izborni proces je još u punom jeku.
Ipak, i po okončanju kampanje koja je hipnotisala čitavu
zemlju ostaće na snazi izazovi zbog kojih je predizborna
utakmica povremeno bivala grozničava, baš kao što će ostati
i odgovornost za hvatanje u koštac sa tim izazovima. Nijedan američki
predsednik u istoriji nije se suočio sa zadacima tolikih razmera.
Nije ovo preuveličavanje: naprosto, takve nam je karte ovog
puta istorija podelila. Nijedan prethodni američki predsednik
nije morao da vodi rat u kome ne samo da nema linije fronta, već
ne postoji ni geografska definicija, a da, u isto vreme, bude prinuđen
da gradi temeljne principe svetskog poretka ne bi li zamenio one
tradicionalne koji su se raspršili u dimu i gareži Svetskog trgovinskog
centra i Pentagona.
Po svom obimu, zadatak
budućeg novoizabranog američkog predsednika možda ponajviše
liči na zadatak koji je predsednik Truman nasledio na kraju
Drugog svetskog rata. Godine 1945. Sovjetski Savez je tek počeo
da se pojavljuje kao opasnost za globalnu ravnotežu, a netom završeni
rat ostavio je vakuum u Centralnoj Evropi. Međutim, sovjetski
izazov je bio konkretan i mogao se geografski definisati. Današnje
osnovne opasnosti su koliko apstraktne, toliko i pokretljive. Teror
nema stalnu adresu; teroristi su napadali od Balija do Singapura,
preko Rijada, Istambula, Moskve, Madrida, Tunisa, do Njujorka i
Vašingtona. Tokom 40-ih godina kriza se mogla rešiti jednostavno
i direktno, makar i da je sam taj put bio težak: valjalo je izgraditi
liniju odbrane u centru Evrope i uspostaviti ekonomski program kako
bi se premostio jaz između očekivanja javnosti i stvarnosti
koju su činile nestašice jer su te nestašice ugrožavale domaću
stabilnost.
Savremeni izazovi
na planu bezbednosti potiču iz dvaju dosad neviđenih izvora.
S jedne strane, postoji teror za koji se dosad smatralo da je stvar
unutrašnjih policijskih snaga, a ne stvar međunarodne politike.
S druge strane, naučni napredak i širenje naoružanja omogućuju
da opstanu zemlje koje su ugrožene događajima koji se u celosti
zbivaju na teritoriji druge države. Truman nije morao da ima ni
trunčicu sumnje u legitimnost međunarodnog sistema; Atlantski
savez je držao na okupu zapadnoevropske saveznike Amerike iz Drugog
svetskog rata. Novoizabrani predsednik SAD će, međutim,
morati da se potrudi da prvo definiše, a potom i da održi međunarodni
sistem koji odražava ove nove, revolucionarne okolnosti.
Podržao sam predsednika
Buša u predizbornoj kampanji i nadam se njegovom uspehu. Međutim,
kakav god da bude ishod, SAD mogu rešavati pomenute zadatke isključivo
u kontekstu opredeljenosti svih strana za stvarno isceljenje. Svi
koji su zainteresovani za budućnost ove zemlje moraju naći
način da sarađuju, kako bi svet ponovo imao pred sobom
Ameriku koja jedinstveno radi na izgradnji zajedničke sudbine
i na unutrašnjem planu i u okviru zajednice država. Ovaj članak
treba shvatiti pre svega kao težnju da se doprinese jednom takvom
naporu.
Naredni koraci u
Iraku: Nema ni jednog jedinog pitanja koje u tolikoj meri zahteva
politički konsenzus u Americi koliko to zahteva naredna faza
naše politike prema Iraku.
Osnovni neprijatelj
je, dakle, ono radikalno fundamentalističko i militantno krilo
islama koje želi da svrgne umerene islamske režime, ali i sve ostale
koje doživljava kao prepreku na svom pohodu ka ponovnom uspostavljanju
islamskog kalifata. Upravo su zbog toga mnoga društva, mada
sama sumnjaju u opravdanost američke intervencije, životno
zainteresovana za njen uspešan ishod. Ako bi se u Bagdadu pojavila
radikalna vlada - a to bi se moglo dogoditi ili zato što su SAD
doživele poraz, ili zato što su se umorile od usamljeničkih
poduhvata, utoliko više ukoliko Irak zaista zapadne u haos terorizma
- nastala bi pometnja u celom islamskom svetu. Umerene vlade ili
bi bile svrgnute ili bi morale da se bore za opstanak; zemlje u
kojima postoje brojne islamske manjine kao što su Indija, Rusija
i Filipini suočile bi se sa rastućim izazovima. Terorizam
bi se proširio po Evropi, a Amerika bi se suočila sa još većim
brojem izazova.
Danas SAD deluju
kao garant globalne stabilnosti, mada unutrašnje političke
okolnosti u Americi sprečavaju da priznamo - možda čak
i da spoznamo - da je takva realnost u mnogim zemljama. Međutim,
takav jednostrani aranžman ne sme da potraje. Ostale zemlje treba
da shvate da je u njihovom interesu da učestvuju bar u zadacima
političke i ekonomske obnove Iraka. Nema nijedne prečice
kada je reč o narednim koracima: od imperativne je važnosti
da se u Iraku uspostavi bezbednost, posebno u onim područjima
koja su postala utočište terorista.
Pošto sam se svojevremeno
i lično osvedočio koliko je izazovan zadatak uspostavljanja
lokalnih snaga bezbednosti u Indokini, želeo bih da upozorim da
se tome nikako ne sme mehanicistički pristupati. U Vijetnamu
je trebalo daleko više vremena da jedinice postanu spremne za borbu
nego što je bilo potrebno da se samo ispune zahtevi priručnika
za obuku. Efikasnost iračkih snaga neće zavisiti samo
od njihove vojne obuke već pre svega od stepena u kome iračke
institucije - a one su sada u povoju - budu sticale unutrašnji legitimitet.
Obično su jedinice koje su potpuno apolitične ponajmanje
pouzdane onda kada su najpotrebnije.
Sledeći korak
čine prvi nacionalni izbori predviđeni za kraj januara.
Te izbore ne treba doživljavati kao kulminaciju, već samo kao
prvi, a možda i ponajmanje složen korak u traganju za stvarnom iračkom
samoupravom. Bili su potrebni vekovi da bi se razvila demokratija
na Zapadu. Prvo bi crkva morala da postane nezavisna od države;
potom je došla reformacija koja je uvela verski pluralizam; potom
prosvetiteljstvo koje je oslobodilo ljudski um i od državnih
i od crkvenih stega; sledilo je doba otkrića i pronalazaka
koje je proširilo horizonte; na kraju je došlo doba kapitalizma
u kome su poseban značaj dobili konkurencija i tržište. U islamskom
svetu ne postoji nijedan od tih uslova. Umesto toga, postoji povezanost
vere i politike koja je potpuno protivna pluralizmu. Istinska demokratska
vlast postoji samo u Turskoj, a i tamo je, naizgled paradoksalno,
uspostavljena tako što je jedan autokratski vođ uveo demokratske
oblike vladavine. Pojava demokratskih institucija i svih onih društvenih
aranžmana koje drže te institucije na okupu ne može se postići
pukim činom volje; za to su potrebni strpljenje i skromnost.
Posebno je važno
da se shvati kakve sve prepreke na putu demokratije postoje u jednom
multietničkom i multikonfesionalnom društvu kakvo je iračko.
Na Zapadu se demokratija razvijala u homogenim društvima. Nije postojalo
nikakvo institucionalno ograničenje da manjina u nekom trenutku
postane većina, i obrnuto. Izborni poraz uvek se smatrao privremenim
nazadovanjem, stanjem koje se može promeniti. Međutim, u društvima
u kojima postoje izražene etničke ili političke podele,
status manjine često znači stalnu diskriminaciju i konstantnu
opasnost od političkog istrebljenja.
To je posebno akutan
problem u Iraku. Reč je o zemlji koju čine tri velike
grupe: Kurdi, šiiti i suniti, s tim što šiiti predstavljaju 60 posto
stanovništva, dok na druge dve grupe otpada po 20 procenata. Čak
500 godina suniti su dominirali zahvaljujući vojnoj sili, posebno
brutalno u Sadamovo vreme. Prema tome, nacionalni izbori koji se
temelje na većinskoj vlasti podrazumevaju drastičan poremećaj
u odnosima relativne moći između triju zajednica. Pobune
u području u kome žive suniti nisu samo izraz borbe protiv
Amerike; to je i način da se ponovo uspostavi politička
dominacija. Na isti način politički proces za Kurde znači
veoma malo ukoliko im ne može obezbediti visok stepen autonomije.
Šiiti tolerišu američko prisustvo - ponekad, istina, sa pomešanim
osećanjima - ne bi li ostvarili svoj cilj - ukidanje istorijskog
obrasca vladavine sunita što bi predstavljalo prvi korak ka šiitskoj
dominaciji. Tek ostaje da se vidi u kojoj će meri oni nastaviti
da pružaju podršku našoj ulozi kako se dalje bude odvijao prenos
vlasti.
U haosu koji bi mogao
nastati posle januarskih izbora izvestan stepen internacionalizacije
predstavljaće jedini realni put ka stabilnosti u Iraku i unutrašnjepolitičkoj
podršci u Americi. Opstanak političkog procesa zavisiće
pre svega od bezbednosti - a za nju najveću odgovornost snose
SAD - ali i od međunarodnog prihvatanja koje će omogućiti
iračkoj vladi da bude shvaćena kao predstavnik autentičnih
težnji naroda Iraka.
Tokom političke
kampanje mnogo se govori o početku tog procesa i o nastojanjima
da se podstaknu naši evropski saveznici da pojačaju svoje vojno
učešće, odnosno o pokušajima da se oni saveznici koji
oklevaju to da učine ipak privole da se angažuju u snagama
bezbednosti u Iraku. Takav kurs, međutim, ne može uroditi plodom
na kratak rok, a upravo nam je taj kratak rok potreban. Nemačka
i Francuska neće izmeniti svoje stanovište i neće poslati
snage u Irak na početku procesa pomirenja. (Nemački ministar
spoljnih poslova je uostalom to otvoreno i rekao.) A zemlje koje
su već poslale vojnike u Irak imaju sasvim dovoljno domaćih
problema da održe taj nivo učešća, tako da praktično
ne mogu ni da razmišljaju o povećanju broja.
Svrhovita internacionalizacija
zahteva da se naglasak stavi na druge stvari, a ne samo na bezbednost,
baš kao što zahteva i učešće drugih zemalja, a ne samo
onih koje su članice NATO. Zato bi bilo poželjno da se posle
izbora u januaru pod pokroviteljstvom UN formira međunarodna
kontakt-grupa koja bi imala savetodavnu ulogu u političkom
razvoju Iraka. Bilo bi logično da članovi te grupe budu
one zemlje koje imaju iskustva sa militantnim islamom i koje, samim
tim, imaju šta da izgube ukoliko dođe do radikalizacije stanja
u Iraku - Indija, Turska i Alžir, pored SAD i Velike Britanije.
To nije nikakvo izbegavanje odgovornosti niti napuštanje liderske
pozicije. SAD će zahvaljujući samoj činjenici da
su tamo vojno prisutne i zahvaljujući veličini sopstvene
finansijske uloge u Iraku zadržati vodeću poziciju. Pitanje
vojnog doprinosa drugih zemalja, uključujući tu i NATO,
može se ponovo pokrenuti u nekoj docnijoj fazi, u povoljnijem političkom
okruženju i kao sredstvo za zaštitu političkog procesa.
Preventivne akcije:
Tokom prvih meseci na vlasti, Bušova administracija je dovela u
pitanje neke opšte, uvrežene istine kada je proglasila da je koncept
prevencije zapravo američko otkriće. U suštini, prevencija
je inherentna samoj strukturi novog međunarodnog poretka, bez
obzira na to ko se nalazi u Beloj kući. Međunarodni sistem
20. veka uspostavljen je na vrednostima Vestfalskog mira iz 1648.
godine. Nastojeći da izbegnu ponavljanje tridesetogodišnjeg
rata, tokom koga je gotovo 30 posto stanovništva Centralne Evrope
pobijeno u sukobu koji se formalno vodio zbog verskih ubeđenja,
vladari su novi sistem zasnovali na načelu suvereniteta unutar
državnih granica i nemešanja u stvari drugih zemalja, odnosno, neprekoračivanja
tih granica. Opasnosti za međunarodni poredak definisane su
kao pokreti vojnih jedinica preko utvrđenih granica. Pošto
je oružje bilo relativno slabo, a tehnologija je sporo napredovala,
nacionalna bezbednost je mogla u celini uzev da se zaštiti time
što bi se spremno čekalo na stvarnu agresiju.
Međutim, 11.
septembar je označio kraj te opcije. Opasnosti se više nisu
mogle poistovećivati sa državnim akcijama; izvor pretnji sada
su mogle postati i privatne grupe koje bi delovale sa teritorije
suverenih država nastojeći da ostvare ciljeve koji nadilaze
svrhu delovanja i osnovne ciljeve zemalja-domaćina. Strategija
hladnog rata više nije mogla da se primenjuje, budući da odvraćanje
ne može funkcionisati protiv neprijatelja koji nema nikakvu teritoriju
koju bi morao da brani; istovremeno, diplomatija ne funkcioniše
onda kada protivnik odbacuje svako ograničenje cilja i jedino
teži razaranju postojećeg društvenog ustrojstva. Sistem koji
je počivao na Vestfalskom miru podrazumevao je da se ravnoteža
moći može poremetiti samo borbom. U svetu privatizovanog terora
i beskrajnog širenja oružja za masovno uništenje ravnoteža može
biti poremećena a opstanak ugrožen događajima koji se
u potpunosti odvijaju unutar granica neke suverene države.
Neminovno je da koncept
prevencije vodi ka sukobu između novih realnosti i tradicionalnih
predstava o međunarodnom poretku. Zemljama koje su navikle
na utvrđene obrasce teško je da prihvate nove nužnosti, a sve
zemlje žele da postoje neka pravila ponašanja koja omogućuju
da odluke o preduzimanju preventivnog udara ne budu stvar jednostranog
i ničim neograničenog delovanja bilo koje pojedinačne
države.
Nijedna zemlja, ma
koliko moćna bila, ne može sama da organizuje međunarodni
sistem; tokom istorijskog perioda to daleko prevazilazi psihološki
i politički potencijal ma koje države, makar ona bila i najdominantnija.
Cilj američke spoljne politike mora biti da se ta dominantna
moć pretvori u zajedničku odgovornost za sprovođenje
politike, kao da međunarodni poredak čine mnogi centri
moći, iako smo i mi sami svesni svoje strateške premoći.
To podrazumeva potrebu da se uspostavi takav stil konsultacija koji
će biti manje usredsređen na nametanje neposrednih političkih
recepata, a više na postizanje zajedničke definicije dugoročne
političke svrhe.
Nije u interesu Amerike
da podstiče svaku državu da preventivne akcije definiše u isključivo
nacionalnim okvirima. Odgovor na 11. septembar bio je nametnut zahtevima
hitnosti. Novoizabrani predsednik može u velikoj meri da doprinese
novom globalnom poretku tako što će izraziti spremnost da razmotri
međunarodne principe preventivnog delovanja, iako će istovremeno
rezervisati za nas pravo da, u krajnjem slučaju, sami branimo
svoju nacionalnu bezbednost.
Širenje nuklearnog
oružja: Najneposredniji i najočigledniji izazov međunarodnom
poretku predstavlja militantni islam. S druge strane, najdugoročniju
opasnost globalnom opstanku predstavlja širenje nuklearnog oružja.
Dosad se nuklearno oružje širilo relativno sporo i uglavnom su ga
posedovale zemlje koje bi sve mogle da izgube a ništa ne bi mogle
da dobiju ukoliko bi napale međunarodni poredak. Međutim,
međunarodni sistem se danas suočava sa neposrednim širenjem
nuklearnog oružja koje je dospelo u ruke dveju zemalja čiji
je raspored poslova i zadataka u najmanju ruku zabrinjavajući:
reč je o čudnom izolovanom režimu u Severnoj Koreji koji
snosi odgovornost za brojne atentate i otmice i po svim merilima
spada u otpadnike; s druge strane tu je Iran čiji je sadašnji
režim začet zarobljavanjem američkih diplomata. Od tada
do danas taj je režim podržavao čitav niz terorističkih
grupacija na Bliskom istoku i još uvek proglašava Ameriku
svojim glavnim neprijateljem.
Nuklearno oružje
u arsenalima tih dveju država drastično lišava međunarodni
poredak i onih malobrojnih preostalih ograničenja vestfalskog
sistema. Odvraćanje lako može da izgubi tradicionalno značenje
čak i u kontekstu međudržavnih odnosa. Sa tako raznovrsnim
nuklearnim silama više neće biti jasno ko koga i kojim sredstvima
treba da odvraća. Drugorazredna pitanja mogu eskalirati u nuklearni
sukob. Povećava se opasnost od pogrešnih procena i proračuna.
Čak i ukoliko nove nuklearne sile ne budu koristile to oružje
one mogu postati štit iza koga će se skrivati različiti
teroristički izazovi. Konačno, iskustvo sa takozvanom
“privatnom” distribucijom pakistanske nuklearne tehnologije drugim
zemljama jasno pokazuje da je sada nastupio možda poslednji trenutak
da sprečimo da širenje nuklearnog oružja potpuno izmakne kontroli.
Severna Koreja je suočena sa takvom nestašicom deviznih sredstava
da njeni diplomati često posežu za falsifikovanim novčanicama;
lako se može dogoditi da Pjongjang ne odoli iskušenju da nuklearni
materijal razmeni za devize. U Iranu su ekstremistički elementi
često ispoljavali zavidnu sposobnost da nađu specifično
islamsko opravdanje za nesvesne akcije i podršku terorizmu.
Međunarodna
zajednica je rastrzana između straha od nuklearne katastrofe
i eskapizma čiji je tipičan izraz tvrdnja da svako upozorenje
na opasnost od širenja nuklearnog oružja nije ništa drugo do primer
američke ratobornosti. U nekim krugovima i sa jedne i sa druge
strane Atlantika ovo pitanje se predstavlja kao test kako bi se
utvrdilo da li u diplomatiji pritisak treba ili ne treba da bude
osnovno sredstvo. Polemiše se i o raznim mehanizmima koji se mogu
primenjivati u diplomatiji. Kada je reč o severnokorejskom
nuklearnom programu, veliko je pitanje da li pregovore treba voditi
bilateralno između SAD i Severne Koreje, ili u okviru postojećeg
šestočlanog foruma u Pekingu u kome učestvuju Severna
i Južna Koreja, Kina, Japan, Rusija i SAD.
Želimo li stvarni
napredak, novoizabrani predsednik će morati da premosti sve
te sporove i nametne jedinstvenu politiku. U praksi je distinkcija
između diplomatije i pritiska zapravo akademsko pitanje, budući
da diplomatija nikada nije apstraktna; ona neminovno podrazumeva
kombinaciju i jednog i drugog. Samo se mora naći odgovarajuća
kombinacija.
Zemlje koje šire
i prodaju nuklearno oružje tvrde da one samo nastoje da učestvuju
u primeni nuklearne energije u miroljubive svrhe ili da povećaju
proizvodnju električne energije, ili pak i jedno i drugo. Zemlje
koje su čvrsto rešene da spreče širenje nuklearnog oružja
samim tim su u iskušenju da pruže podsticaje u vidu zajamčenih
alternativnih izvora energije ili nuklearnog goriva za elektrane.
Taj metod po pravilu ne uspeva, zato što su krajnji ciljevi zemalja
koje šire nuklearno oružje politički i strateški, a ne ekonomski.
Kao zemlja koja ima velike izvore nafte, Iran nema nikakve ekonomske
potrebe za nuklearnim elektranama. On zapravo teži da izgradi štit
iza koga će moći da ostvaruje sve revolucionarne aspekte
svoje spoljne politike, a da istovremeno maksimalno umanji opasnost
od intervencije stranih sila; isti je slučaj i sa Severnom
Korejom.
Pri tom treba imati
na umu i da svaka učesnica pomenutog šestočlanog foruma
ima specijalne političke i strateške ciljeve na umu;
Kina je zabrinuta zbog nuklearnog oružja na Korejskom poluostrvu
uopšte i zbog mogućnosti raspoređivanja snaga u Severnoj
Koreji u slučaju da dođe do ujedinjenja; Japan je zabrinut
zbog sopstvenog položaja zemlje koja ne poseduje nuklearno oružje
u okruženju koje je u sve većoj meri nuklearno; Južna Koreja
teži ujedinjenju i ravnotežnoj poziciji između SAD i Kine.
Prema tome, sve tehnikalije u vezi sa neširenjem nuklearnog oružja
blede u poređenju sa osnovnim ciljem uspostavljanja sistema
bezbednosti u celoj severoistočnoj Aziji. Slična analiza
bi se mogla izneti i za Iran, mada tamo još ne postoji ni ovakav
forum za razmatranje.
Isto tako, treba
voditi računa da dijalog ne postane sam sebi svrha, to jest,
da on ne posluži jačanju ugleda zemlje koja širi nuklearno
oružje, a da se pri tom ni na koji način ta zemlja ne primora
na saradnju. U svakom slučaju, rešenje ne treba tražiti u bilateralnim
pregovorima SAD sa zemljama koje šire nuklearno oružje. Insistiranje
na bilateralnom pristupu u slučaju Severne Koreje dovelo bi
do toga da Amerika bude jedina zemlja zadužena za nametanje bilo
kakvog sporazuma na samim granicama Kine. Istovremeno, to bi predstavljalo
poziv Pjongjangu da iskoristi novi sporazum za buduće ucene
- što je način na koji se on već ponašao posle sklapanja
bilateralnog sporazuma 1994. godine.
Sve bi ovo, međutim,
ostalo u domenu puke akademske rasprave ukoliko zemlje o kojima
je reč ne bi shvatile i priznale da vremena više nema i da
je proces pregovora o kontroli naoružanja na samoj ivici da izmakne
svakoj kontroli. Zato moramo odgovoriti na sledeća četiri
pitanja: Koliko nam je stvarno vremena ostalo pre no što se proces
širenja nuklearnog oružja iz Severne Koreje i Irana toliko razgrana
da postane nepovratan? Koje smo podsticaje i jemstva sami spremni
da ponudimo? Koje smo pritiske spremni da izvršimo ako podsticaji
ne urode plodom? Kako da sprečimo da pregovori i realizacija
sporazuma ne posluže kao opravdanje za širenje nuklearnog oružja,
a ne kao sredstvo za njegovo sprečavanje?
Dugotrajni izazov:
Postoji, međutim, nešto daleko važnije od regionalnih kriza,
ma koliko značajne one bile u Iraku ili Severnoj Koreji: to
je suštinski prenos vlasti koji se odvija u okviru sistema međunarodnih
odnosa. Istoričari se slažu da je, pre stotinak godina, ujedinjenje
nemačkih državica izbacilo iz ravnoteže ceo evropski sistem,
jer se pojavila država jača od svih svojih suseda. Dizraeli
je imao običaj da kaže kako je taj događaj bio značajniji
od Francuske revolucije, jer je intuitivno osećao da to ili
donosi nemačku hegemoniju, ili će ravnoteža moći
da se vaspostavi samo zahvaljujući toliko rigidnom sistemu
savezništava, da će diplomatija biti potpuno lišena manevarskog
prostora.
U naše doba, uspon
Kine kao potencijalne velesile ima još veći istorijski značaj,
jer označava pomeranje težišta svetskih zbivanja sa Atlantskog
na Tihi okean. Naravno, ne treba očekivati da će se Kina
oslanjati na vojnu silu kao na glavno sredstvo za unapređenje
svog statusa. Izvesno je, naime, ili je bar dosad bilo izvesno,
da su kineski vođi oprezniji i promišljeniji i da imaju mnogo
više smisla za nijanse nego što je to bio slučaj sa nestrpljivim
nemačkim političarima posle Bizmarka. Što je još važnije,
tehnologija je do te mere napredovala da rat više nikako ne može
predstavljati političku opciju, već nešto za čim
se poseže na samom kraju, kad ništa više ne preostane. Amerika treba
i dalje da se suprotstavlja bilo kakvim hegemonističkim pretenzijama
na Aziju, ali njen dugoročni odnos sa Kinom nikako ne sme biti
pokretan iščekivanjem nekakvog strateškog okršaja. Kina se
nikada neće ponašati onako nesmotreno kako se svojevremeno
ponašao Sovjetski Savez, ugrožavajući sve svoje susede i izazivajući
Sjedinjene Države na takmičenje u kome je ulog bio opstanak.
Ako ostavimo po strani slučaj Tajvana, možemo očekivati
da će Kina nastojati da svoj uticaj uvećava u meri u kojoj
bude uvećavala svoj opšti privredni rast, pribegavajući
pri tom diplomatskim i političkim sredstvima.
Nedavno se pojavio
interesantan tekst u kome se diplomatski stil Kine i SAD poredi
sa dvema intelektualnim igrama - šahom i goom. U šahu su samo dva
ishoda mogućna - remi i mat, a borba se odvija na sredini table.
U gou se teži relativnoj prednosti, igra se vodi na celoj površini
table, a igrači nastoje da povećaju broj svojih opcija
i da istovremeno smanje broj mogućnosti kojima raspolaže protivnik;
cilj dakle nije toliko pobeda, koliko stalni i trajni strateški
napredak.
Niko ne može predvideti
kakve će sudove donositi politički lideri kroz koju deceniju.
Ipak, lideri u Pekingu i Vašingtonu snose odgovornost za pružanje
pomoći u oblikovanju sudova potonjih generacija. U Kini je
posebno važno da nacionalizam koji dolazi na smenu komunizmu ne
postane konfrontativan. U Americi je pak važno odupreti se iskušenju
da se na čitavu istoriju gleda isključivo kroz prizmu
najaktuelnijih zbivanja.
Kineska renesansa,
brzi rast koji postiže Indija i globalizacija u svakom delu sveta
otvaraju mnogobrojna politička pitanja koja se više ne smeju
odlagati. To posebno važi za upravljanje energetskim i sirovinskim
resursima. Ako se ništa ne učini, postoji realna opasnost od
povratka na suparništva iz kolonijalnog doba - samo što se ovoga
puta bitka ne bi vodila za teritorije, već za naftovode - i
da rast cena na robnim berzama gurne svet u opštu recesiju.
To nas vraća
na atlantske odnose i paradoks čiji smo danas svedoci. Na evropskoj
strani Atlantika, nacionalni suverenitet se postepeno prebacuje
na nove evropske institucije. SAD, pak, sprovode svoju politiku
na način na koji su to evropske zemlje činile u 19. veku
i prvoj polovini 20. veka. Otud toliko nerazumevanje između
SAD i Evrope. Upravo je zato neophodno produbiti dijalog među
njima. U svetu džihada, promene ravnoteže moći, demografskih
promena, masovnih migracija i ekonomske globalizacije, evropsko-američko
savezništvo mora biti produbljeno otkrivanjem nove zajedničke
svrhe i smisla i nadilaženjem debate između unilateralizma
i multilateralizma. Unilateralizam je autodestruktivan, ali to isto
važi i za apstraktni multilateralizam. Unilateralizam se lako izvitoperi
u predstavu o nekakvoj posebnoj nacionalnoj misiji, dok se multilateralizam
lako razvodni u nastojanju da se po svaku cenu postigne formalni
konsenzus.
Dilemu naše epohe
možda je ponajbolje opisao još Imanuel Kant u “Večitom miru”.
Prema Kantu, svet je predodređen da živi u takvom miru. On
se može postići bilo čovekovom mudrošću i dalekovidošću,
bilo tako što će se prvo zbiti čitav niz katastrofa, pa
više neće preostati nikakav drugi izbor. To je pitanje svih
pitanja sa kojim će morati da se suoči i novoizabrani
predsednik SAD.
(Newsweek)
Priredila
i prevela Ljiljana Nedeljković
|