Dragana Kanjevac
KO SU HEROJI NAŠEG DOBA
Hrabrost,
viteštvo, izuzetna dela, pomaganje onima koji su u nevolji, duhovna
nadmoćnost – to su osobine heroja starog sveta. Za Helene heroj
je označavao poluboga, rođenog od boga i smrtnice. Heroji
našeg vremena su ljudi o kojima se najviše govori, oni koji se najviše
puta pojavljuju u medijima. Novi polubogovi, novi narodni heroji
su popularne ličnosti.
Prema brojanju Internet pretraživača Google,
najpopularnija ličnost na Planeti je Britni Spirs. Iza sebe
je ostavila Džordža Buša, Isusa Hrista, Eminema, Džordža Vašingtona,
Klintona, Diznija, Bil Gejtsa i tako redom. Na iznenađujuće
visokoj devetnaestoj poziciji nalazi se Platon. Hale Beri je na
42. mestu, a Leonardo da Vinči je za jedno mesto umakao Osami
Bin Ladenu koji zauzima 60. mesto. Što se Britni Spirs tiče,
tu nema mnogo komentara. Ali, šta reći o svetu u kojem je Džordž
Buš ispred Isusa Hrista. Da stvar bude još luđa čini i
to što se čak dva Džordž Buša nalaze među prvih deset
na Googleovoj listi.
Biti popularan u prevodu znači biti narodan,
omiljen u narodu. Popularna kultura pokazuje šta 'narod voli', ali
i šta treba da voli. Kreiranje politike uticajem na popularnu kulturu
od strane nosilaca moći već ima svoje ime u modernoj teroriji,
zove se pop-politika. Tako je Holivud nešto kao svetsko ministarstvo
kulture. Uticajem na vrednosti, sistem se besprekorno održava. Vreme
recesije je, na primer, idealno za uvođenje superheroja (Supermen),
ali i antiheroja - malog, nezadovoljnog čoveka, praktično
luzera koji postaje planetarna zvezda (Paja Patak, Simpsonovi, Rozen
Bar).
Globalno gledano, moderni heroji nalaze se u trouglu
politike, biznisa i estrade. U izmučenim zemljama poput naše,
pod biznisom se podrazumeva i 'biznis', tj. kriminal. Pojavljivanje
kriminalaca u lokalnim medijima delo je čuvene TV emisije devedesetih
koja je u tople porodične domove dovodila 'žestoke momke sa
vrelog beogradskog asfalta' koji su se javno ispovedali, i izazivali
simpatije poštenog i običnog sveta. Domaći pandan planetarnom
medijskom događaju, venčanju princa Čarlsa i lejdi
Dajane predstavljala je svadba Cece i Arkana 1995. godine, sa celodnevnim
prenosom na Pinku, počev od prosidbe u Žitorađi, pa redom.
Potonji događaji, tragični za ovaj par, nisu umanjili
njihovu slavu: po listi jednog beogradskog nedeljnika, Ceca je druga
na aktuelnoj listi najuticajnijih žena u Srbiji.
Cecina koleginica, Dragana Mirković zauzela je
treće mesto na listi najpopularnijih ličnosti treće
Jugoslavije, sastavljenoj glasovima naše dijaspore u Nemačkoj
devedesetih godina. Prvo mesto zauzimao je Slobodan Milošević,
pa guverner Avramović.
U vreme poslednje predsedničke kampanje glavni
kandidati su se u medijima pojavili između 150 i 250 puta.
Za to isto vreme mediji su 'državnog neprijatelja No1' Ulemeka pomenuli
čak 780 puta.
Od svih heroja našeg doba možda najmanje treba zavideti
političarima. Konačno su postali smenjivi, i nema tužnijeg
prizora od bivšeg funkcionera, iznenada ostalog bez aure moći,
što se odmah vidi po držanju tela i pogledu. Nema više one adrenalinske
vatre u očima, te superiornosti nad svima onima koji se ne
bave tako važnim državnim pitanjima. Političarima nije lako
i zbog toga što, bez obzira na neverovatan poriv svakog od njih
da se održi na vlasti, biti na funkciji očigledno nije zdravo
za telo i dušu. Čim zasednu u fotelju, političari se naprasno
ugoje, veoma brzo osede i skloni su paranoji. U tom smislu daleko
je zdravije biti estradna zvezda ili ' biznismen'.
Domaće moderne heroje definitivno ne treba tražiti
među misliocima, dobrotvorima, duhovnicima ili u zbornicima
Ko je ko, već u tabloidima. To su nove svete knjige
koje narod otvara svakog jutra, pre svakog posla i predaje se neverovatnim
storijama. Na primeru Britanije - kolevke tabloida, može se pratiti
precizno izvedena hipnoza nacije pitanjima tipa da li će i
kada Viktorija oprostiti Bekamu. Ipak, domaći tabloidi odaju
daleko opsceniji utisak imajući u vidu očajan, nezaposlen
i bedan narod koji zna sve o tome gde se popularna turbo plavuša
krstila, da li su onoj drugoj merili grudi na sudu, kako se ona
treća porađala i ko sve ne nosi gaće. Šta će
ljudima uopšte hleb kad mogu da saznaju sve šta je direktor nacionalne
televizije rekao o biološkom i hormonskom statusu poznate advokatice.
Ne moramo da znamo šta će sa nama biti sutra ali bar znamo
ko se kupa go na plaži. Filmski žanr u usponu je kućni seks
video, idealni materijal za tabloide i ucene.
Umesto izraza džet-set, koji podrazumeva posedovanje
privatnog aviona, za naše heroje pre se može reći da pripadaju
gorila-setu. Ko nema profesionalno obezbeđenje, (kao mlađani
političar, kojeg, dok se rekreira, ispred sportskog centra
čekaju četiri džipa 'u leru' sa sve osam telohranitelja)
mogu da posluže i 'razbacani' prijatelji, saradnici ili rođaci.
Domaći 'polubogovi' imaju, kako se to popularno
kaže, 'kontroverzne' biografije - sumnjivo drustvo, sumnjivi poslovi
i minimum škole, za popularnost su poželjni momenti. Dovoljno je
prošetati ulicama domaćih gradova pa videti na očiglednom
primeru u kojoj meri ovi novi, tabloidni heroji i heroine postaju
uzor mladim ljudima. Zategnute i napumpane devojčice i debelovrati
dečaci koji se useknjuju, pljuju i trzaju ekstremitetima prave
su replike herojskih prototipova. Folk zvezda i 'kontroverzni biznismen'
– to je Idealan par, srpski Barbi i Ken, san hiljada klinaca koji
su detinjstvo proveli sedeći na ramenima roditelja po kojekakvim
mitinzima 'za istinu' ili u redovima za sve i svašta. U školu gotovo
da i nisu išli od silnih štrajkova. Ponuda uzora je recimo ovakva:
na jednoj strani imate očajnu majku koja sa svojom fakultetskom
diplomom koristi magiju da bi se porodica prehranila, nema pare
za frizera ili pristojnu obuću. Na drugoj strani, devojčica
vidi folk divu, par godina stariju od nje, koja na sebi ima garderobu
u vrednosti pola stana, letuje po egzotičnim ostrvima, vozi
se besnim kolima, srednju školu završava vanredno 'zbog obaveza',
ali to ne smeta da je svi pitaju za stav o najrazličitijim
temama – od toga šta misli o 'koleginicama' do mišljenja o razrešenju
dužničke krize. Mamu niko ne pita ništa, osim šta ima da se
jede, gde su pare i čist veš. Izbor je logičan.
Ako nekih problema u ovoj priči uopšte ima, oni
ne leže u popularnim herojima, niti u tabloidima. Oni, kako to voli
da se kaže, 'samo rade svoj posao'. Uostalom, sama autorka ovog
teksta osvedočeni je ljubitelj žute štampe, kiča i drugih
trivijalnosti. Problem je u pomenutoj majci sa fakultetom, njenoj
sparušenoj frizuri i tome što nema šta da kaže svojoj devojčici
kada je gleda kako se uteže za izlazak na splav u nadi da će
da 'navata' nekog sponzora, pridruži se plejadi domaćih polubogova
i tako pobegne iz bednog, gubitničkog sveta dobrih i poštenih
ljudi.
(29.09.04.)
|