Boško Jovanović
SRBIJA U XXI VEKU. ŠTA DA SE RADI?
Nepovoljan
spoljno-politički položaj Srbije od
`89
(kraja veka za nama) navodi na razmišljanje o tome šta činiti u
21.veku. Otkud nacija pobednik u oba Svetska rata u ovako teškoj
situaciji? Komunizam, antitradicionalizam i radikalna ateizacija
Srbije - odatle kreće proces degradacije srpskog društva. Od
komunizma, preko liberalizma do raspada sistema, Srbija u potpunosti
sledi najcrnje slutnje Konstantina Leontjeva. Jedini pravi odgovor
je pozitivni nacionalizam, ne kao ideologija koja pokorava druge
nacije, već vodi oporavku i blagostanju sopstvene nacije.
U oba Svetska rata na
oltaru otadžbine je žrtvovana nacionalna elita. Zbog odsustva
nacionalne elite, Srbi su prihvatili komunističku birokratiju kao
svoju elitu i s njom poslušnost, neobrazovanost, materijalizam. Za
razliku od SAD, Nemačke, Japana, gde su najbolji đaci ostajali na
univerzitetu, postajali najbolji profesori, kod nas su najgori i
najposlušniji postajali profesori čime je oblikovan model ponašanja
i za buduće pripadnike kvazi-elite.
Građenje imena a ne izgradnja znanja kod studenata se iskristalisalo
kao osnovni motiv. Proizvodnja intelektualne elite nije ono što
srpski univerziteti čine. Ono što je nama potrebno nije jednostavno
reforma starog, već osnivanje potpuno novog univerziteta ideološki
neobojenog[1].
Američka IVY league
je model koji treba ispratiti, a profesori Beogradskog univerziteta
to svakako nisu sposobni da to urade, već treba angažovati srpske
profesore koji su na zapadnim univerzitetima.
Jedan od glavnih
odeljaka na tom novom univerzitetu bi bio onaj koji bi školovao
na-cionalnu administraciju i nacionalne lidere (JFK
na Harvardu), a ne
nacionalnu bi-rokratiju. Nacionalni interes bi se provlačio kroz
sve faze učenja, kako bi se pripre-mili za izazove budućnosti. Kroz
ovu svojevrsnu školu nacionalne politike bi se akcenat stavio na
nacionalne prioritete a to je izgradnja elite.
Univerzitetu predhodi
osnovno i srednje-školsko obrazovanje, u kome se u većoj proporciji
proučava nacionalna geografija i istorija, a kroz svaku drugu nauku
for-siraju nacionalne vrednosti i ističu značajni doprinosi srpskih
pojedinaca u toj oblasti, otvaranje naučnih centara i škola za
najsposobnije u prirodnim i društve-nim naukama. Na ovaj način se
dobija odgovorna i jedina prava nacionalna elita.
Posebno mesto među prioritetima srpske elite
treba da zauzme Srpska Akademija Nauka i Umetnosti. Jedan
od prvih poteza u tom smeru treba da bude materijalno obez-beđenje
Akademije iz nezavisnih izvora, kako ona ne bi zavisila od
političkih tur-bulencija. Ovo stoga što bi, u takvoj situaciji,
Akademija mogla da objedini bitne naučne ustanove ove zemlje i da
osniva nove institute. Jedan od tih novih instituta mogao bi da bude
Institut za Severnu Ameriku (SAD i Kanada), koji bi se, konstant-no,
bavio političkim promenama u tim zemljama i na osnovu svojih procena
predlagao našu politiku prema njima. Materijalno obezbeđena
Akademija bi mogla, i morala, da, po svom izboru, stipendira i
školuje na stranim univerzitetima najtalentovanije mlade ljude koji
bi, za uzvrat, imali obavezu da, po
završetku tih specijalističkih studija, određeni broj godina provedu
na radu u Akademiji.
Neizbežni činilac u
ozdravljenju našeg društva je Srpska Pravoslavna Crkva, koja,
pretrpevši velika
stradanja u dvadesetom veku, ne uspeva da se snađe pred izazovom
nastupajućeg veka. U procesu duhovne obnove države, elita i Crkva
treba da se drže zajedno, gde bi Crkva preuzela socijalne funkcije
države. Ona bi osnivala razne dobro-voljne, omladinske, školske,
medicinske institute koji bi bili dodatni podsticaj u ozdravljenju
nacije. Crkva treba da bude angažovana politički - da izgrađuje
jasan stav po pitanju genetski modifikovane hrane, veštačke
oplodnje, abortusa, koji, uz politič-ku konotaciju, utiču i na
narušavanje zdravlja porodice. S obzirom da civilno društvo ne
postoji u onom smislu u kome se ono formiralo na Zapadu, već da u
Srbiji ono kreće od porodice, gde bih se pozvao na Fukojaminu
definiciju: „Civilno društvo-složeni lanac posredničkih institucija
koji uključuje biznis, dobrovoljne asocijacije, obrazo-vne
organizacije, klubove, sindikate, crkve - počiva na porodici, pomoću
koje ljudi bi-vaju integrisani u svoju kulturu, stiču navike koje im
omogućuju da žive u široj zajed-nici i pomoću koje vrednosti i
znanja bivaju prenošeni sa generacije na generaciju”[2],
porodica i vaspitanje koje se u njoj dobija, a na koje utiče i
Crkva, postaje temelj obrazovanja
kroz državne institucije.
Slavna junačka
tradicija iz ratova bez broja, koja se u komunizmu gubi kroz
ideološku indoktrinaciju i vidi kao manevarski prostor za ekonomsko
blagostanje, mora biti spremna da se sučeli sa izazovima koji stoje
pred našom državom. U poslednjim ratovima dolazi do masovnog
dezerterstva, što je u srpskoj vojsci bilo nezamislivo, pa zato
treba na novim osnovama, a na starim vrednostima, formirati vojsku.
U vojne akademije treba primati najtalentovanije, obrzovane ljude,
gde bi služenje otadžbini bila čast i vrlina a ne kao danas obaveza
i teret. Naša vojska, snažno i moderno opremljena, omogućava
diplomatiji širinu u manevrima.
Radi ostvarivanja svih
ovih ciljeva mi se, baš zato, moramo okrenuti pomoći srpskih
intelektualaca izvan otadžbine, jer su oni školovani da se nose sa
zapadnim vrednosti-ma. Ni podozrivi komunisti, ni kosmopolitski
liberali ne smeju da prevladaju u srp-skoj eliti, već srpski
nacionalisti koji Zapad razumeju u njegovoj istinitosti, vrlinama i
manama. Mlade, talentovane Srbe obrazovati u intelektualni most,
kroz obrazovanje na Zapadu, koji bi omogućio bolje međusobno
razumevanje. Amerika nije monolitna, njene različitosti su naša
mogućnost. Od suštinskog nacionalnog i državnog interesa je
formiranje dobrih srpsko-američkih odnosa, kojima bi se produžilo
vekovno savezništvo vidljivo u oba Svetska rata.
Još
je Vilson, tadašnji predsednik SAD, na kraju Prvog svetskog rata
pokazao veliko razumevanje za srpsko nacionalno pitanje (čak je
dozvolio formiranje dobrovoljačke divizije od srpskih iseljenika).
Naše državne strukture nisu razumele način na koji funkcioniše
američki politički život. Očit primer je to što ni jedna naša vlast
nije videla interes u formiranju srpskog lobija u Sjedinjenim
Američkim Državama. Od presudnog značaja, o izmeni naše slike u
inostranstvu, je postojanje srpskog lobija u američkim političkim i
intelektualnim strukturama. Treba podjednako obratiti pažnju na obe
partije
tamošnjeg političkog života. Naša finansijska elita ne treba da žali
da invenstira u izgradnju stalnog lobija. Srbija treba da se
profiliše kao američki strateški saveznik na Balkanu, ali ne zbog
poslušnosti, već zbog zajedničkih vrednosti koje dele, treba
ohrabriti srpsku zajednicu da ostvari prisnu vezu sa svim
pravoslavnim zajednicama u Americi, najpre sa ruskom, grčkom i
jermenskom. Srbija svakako treba da iskoristi novu rusku spoljnu
politiku i njeno jačanje. Naša sadašnja intelektualna elita ne
prepoznaje povoljne signale koji dolaze iz Moskve usled zagledanosti
u Evro-atlantske integracije. Zbog izmenjenih geopolitičkih odnosa
na Balkanu (ulazak Mađarske, Bugarske, Rumunije u NATO), mi smo
ostali jedini strateški partner Ruske politike
na Balkanu. Dobre istorijske odnose treba nastaviti jer je ruka opet
pružena sa druge strane, što nam dodatno širi manevarski prostor u
odnosima sa Zapadom.
Biti u geopolitičkoj
igri sa Rusijom i Amerikom, nije igra između dve vatre, već ja-čanje
savezničkih odnosa sa dva velika geopolitička igrača, kako bi se
ostvarili srp-ski nacionalni interesi. Preko Srpske Pravoslavne
Crkve i Pravoslavlja, verske bli-skosti i srodnosti interesa sa
Rusijom se veze neće teško graditi.
Posebnu pažnju treba
posvetiti odnosu prema Evropi, kroz koju se sagledavaju
Evro-atlantske integracije. Mišljenje da će blagostanje stići sa
pristupom Evropskoj uniji je nerealno, Evropa nema strateški interes
za siromašnom Srbijom. Promena granica na Balkanu je ono što Evropa
ne sme sebi da dozvoli. Kada Balkan jednom bude bio unutar Evropske
unije, sama Unija, kao celina, nije ono čemu treba da se okrenemo,
već svaka država posebno. Nova srpska elita treba da napravi
presedan i da od Nemačke, našeg istorijskog neprijatelja, napravi
strateškog saveznika. U tome nam od velike koristi može da bude
tamošnja naša brojna zajednica. Srbija treba da postane strateški
partner Nemačke na njenom putu ka Istoku:
Berlin-Beograd-Konstantinopolj-Bagdad. Ovo tim pre jer se Hrvatska,
doskorašnji partner Nemačke, uz čiju je ogromnu pomoć dobila
nezavisnost, sada sve više okreće Sjedinjenim Američkim Državama.
Italija se nameće kao najvažniji strateški saveznik u okruženju.
Italijani su i u Drugom svetskom ratu, kao i u poslednjem ratu na
Kosovu, štitili srpske svetinje, što treba ceniti. Italija
konstantno pritiska Hrvatsku da bi zaštitila svoju nacionalnu
manjinu, a mi treba da tražimo iste ustupke za našu zajednicu u
Hrvatskoj.
Najcrnje slutnje
nacionalno svesnih delova domaće elite postaju stvarnost. U
presudnom trenutku u kome se po drugi put odlučuje sudbina Kosova,
otkriva se da su naši političari na vlasti bežali sa časova
istorije, jer se ponavlja situacija da u našim redovima ponovo vlada
nesloga izazvana sujetom pojedinaca. Sada svako ima svoj plan za
rešenje kosovskog problema. Umesto da svi stanemo iza jednog
zajedničkog plana za odbranu Kosova,
ma koliko on bio dobar ili loš,
da bi postigli jedinstvo oko minimuma vitalnih ciljeva, koje je od
vajkada bilo naša najveća snaga,
mi se neprekidno delimo. Nadam se da će kraj pregovora o Kosovu,
ma kakav on bio,
biti povod za homogenizaciju našeg raspolućenog nacionalnog bića, a
ne za podele.
.
|
|