Majkl
Volcer
Izgovori
za
terorizam
Politika
ideološke
apologije
Ni
pre
11.
septembra
niko
nije
branio
terorizam
–
nisu
ga
branili
čak
ni
oni
koji
su
ga
redovno
praktikovali
i
podržavali.
Terorizam
se
ne
može
braniti,
pošto
je
jasno
da
on
podrazumeva,
kao
i
silovanje
ili
ubistvo,
napad
na
nevine.
Žrtve
terorističkih
napada
su
obični
ljudi,
večiti
prolaznici.
Ne
postoji
neki
odredjeni
razlog
zašto
su
baš
oni
postali
mete.
Napad
je
nediskriminativan,
usmeren
na
čitav
sloj
ljudi.
Teroristi
su
kao
podivljale
ubice
koje
pucaju
svuda
oko
sebe,
samo
što
je
njihovo
divljanje
svrhovito
i
programsko.
Cilj
mu
je
da
izazove
opštu
ranjivost.
Ubij
ove
ljude,
da
bi
zaplašio
one.
Relativno
mali
broj
mrtvih
ljudi
stvara
veliki
broj
živih
i
prestravljenih
taoca.
To
je
zlo
koje
terorizam
stvara:
to
nije
samo
ubijanje
nevinih
ljudi,
već
sa
sobom
povlači
i
prodiranje
straha
u
svakodnevni
život,
remećenje
privatnih
planova,
nesigurnost
na
javnim
mestima,
prisilu
da
se
stalno
bude
na
oprezu.
Talas
kriminala
može
da
proizvede
slične
efekte,
ali
talas
kriminala
nije
nešto
što
se
može
isplanirati,
on
je
delo
hiljada
međusobno
nepovezanih
ljudi
koji
donose
odluke,
a
može
ih
spojiti
samo
nevidljiva
ruka.
Terorizam
je
delo
vidljivih
ruku
–
organizovani
projekat,
strateški
izbor,
zavera
u
cilju
ubistva
i
zastrašivanja.
Nije
ni
čudo
što
zaverenicima
nije
lako
da
u
javnosti
opravdaju
svoj
izbor
strategije.
Ali,
kada
se
odbaci
moralno
opravdanje,
otvara
se
put
za
ideološku
apologiju.
U
delovima
evropske
i
američke
levice
odavno
postoji
politička
kultura
opravdavanja
terorizma,
fokusirana
na
ovu
ili
onu
stariju
terorističku
organizaciju:
IRA,
FLN,
PLO
i
tako
dalje.
Argumenti
su
dobro
poznati
i
nije
čudno
što
se
ponovo
iznose
u
danima
posle
11.
septembra.
No,
vredi
ih
pobliže
razmotriti
i
eksplicitno
odbaciti.
Prvi
izgovor
glasi
da
je
terorizam
poslednja
mogućnost.
Nudi
nam
se
slika
ugnjetenog
i
ogorčenog
naroda
koji
nema
više
nikakvog
izbora.
Probali
su
sve
legitimne
oblike
političke
akcije,
iscrpli
su
svaku
mogućnost,
ni
u
čemu
nisu
uspeli
i
ne
ostaje
im
druga
alterantiva
osim
zla
terorizma.
Moraju
biti
ili
teroristi,
ili
neće
ništa
uraditi.
Na
to
se
lako
može
odgovoriti
da,
ako
je
tako,
onda
ne
treba
da
urade
ništa.
Ali
iz
toga
se
ne
može
izvesti
opravdanje.
Nije
lako
doći
u
situaciju
da
više
nemate
izbora.
Da
bi
ste
došli
dotle,
morate
zaista
pokušati
sve
(a
to
je
vrlo
mnogo
stvari)
i
to
ne
samo
jednom;
ne
može
politička
partija
ili
pokret
da
organizuje
jedne
demonstracije,
i
ako
odmah
ne
dobije
ono
što
želi,
da
kaže
kako
sad
ima
pravo
da
počne
da
ubija.
Politika
je
veština
ponavljanja.
Aktivisti
uče
tako
što
jednu
istu
stvar
stalno
rade
iznova.
Nikad
nije
jasno
u
kom
tačno
trenutku
više
nemaju
izbora.
Isti
argument
važi
i
za
državnike
koji
tvrde
da
su
pokušali
sve
i
da
su
sada
primorani
da
ubiju
taoce
ili
da
bombarduju
sela.
Šta
su
oni
tačno
pokušali
dok
su
pokušavali
"sve"?
Da
li
bi
neko
mogao
da
napravi
uverljiv
spisak?
"Poslednja
mogućnost"
nije
i
zaista
poslednja.
Pribegavanje
terorizmu
nije
poslednji
u
seriji
postupaka;
kaže
se
da
je
poslednji
samo
radi
opravdanja.
U
stvari,
mnogi
teroristi
predlažu
terorizam
kao
prvu
opciju;
oni
su
za
to
od
samog
početka.
Drugi
izgovor
je
da
su
slabi
i
da
ništa
drugo
ne
mogu
da
učine.
Ali
ovde
se
obično
brkaju
dve
vrste
slabosti:
slabost
terorističke
organizacije
u
odnosu
na
neprijatelja
i
njena
slabost
u
odnosu
na
njen
narod.
Ta
druga
vrsta
slabosti
-
nemogućnost
te
organizacije
da
mobiliše
svoj
narod
-
jeste
ono
što
dovodi
do
toga
da
se
izabere
terorizam
i
da
se
odbaci
sve
ostalo,
politička
aktivnost,
nenasilni
otpor,
generalni
štrajk,
masovne
demonstracije.
Teroristi
su
slabi
ne
zato
što
predstavljaju
slabe,
već
upravo
zato
što
to
ne
čine
-
zato
što
nisu
bili
u
stanju
da
slabe
pridobiju
za
istrajnu
politiku
suprostavljanja.
Oni
deluju
bez
organizovane
političke
podrške
svog
naroda.
Možda
oni
i
izražavaju
bes
ili
nezadovoljstvo
nekih
ljudi,
možda
čak
i
mnogo
njih
-
ali
oni
nisu
ni
ovlašćeni
da
to
rade,
niti
su
pokušali
da
dobiju
takvo
ovlašćenje.
Ponašaju
se
kao
tirani
i
ako
pobede,
vladaju
na
isti
takav
način.
Treći
izgovor
je
zasnovan
na
stanovištu
da
terorizam
nije
ni
poslednja
opcija,
niti
jedini
mogući
izbor,
već
univerzalni
izbor.
Svi
to
rade;
politika
(ili
državna
politika)
je
takva;
jedino
je
terorizam
delotvoran.
Ovaj
argument
prati
logiku
maksime
koja
kaže:
"sve
je
dozvoljeno
u
ljubavi
i
ratu".
Ljubav
je
uvek
varljiva,
rat
je
uvek
ubistven,
a
politika
uvek
zahteva
terorizam.
Međutim,
postoje
ulazi
i
izlazi
za
taj
svet
koji
teroristi
stvaraju
–
mi
ne
živimo
uvek
u
njemu.
Ukoliko
želimo
da
razumemo
zašto
je
neko
odabrao
terorizam,
treba
da
zamislimo
ono
što
bi
moralo
da
se
često
događa
(mada
ne
raspolažemo
zadovoljavajućim
podacima
o
tome):
grupa
muškaraca
i
žena,
zvaničnika
i
aktivista,
sedi
za
stolom
i
raspravlja
o
tome
da
li
da
prihvati
terorističku
strategiju.
Nešto
kasnije,
litanija
izvinjenja
zamagljuje
raspravu.
Ali
za
vreme
te
rasprave
za
stolom,
onima
koji
brane
terorizam
ništa
neće
koristiti
tvrdnja:
"pa
svi
to
rade"
-
zato
što
su
licem
u
lice
sa
ljudima
koji
predlažu
da
se
uradi
nešto
drugo.
Terorizam
se
obično
rađa
u
raspravama
ove
vrste.
NJegove
prve
žrtve
su
bivše
kolege
terorista,
oni
koji
su
odbili
da
im
se
priključe.
Iz
kog
raloga
bismo
izjednačavali
te
dve
grupe
ljudi?
Četvrti
izgovor
igra
na
pojam
nevinosti.
Naravno,
pogrešno
je
ubijati
nevine,
ali
te
žrtve
baš
i
nisu
potpuno
nevine.
Oni
su
ti
koji
imaju
koristi
od
ugnjetavanja
drugih,
oni
uživaju
u
plodovima
tuđe
muke.
I
tako,
ne
može
se
opravdati
to
što
su
ubijeni,
ali...
može
se
razumeti.
A
šta
su
drugo
i
mogli
očekivati?
Pa,
deca,
a
čak
i
odrasli,
imaju
pravo
da
očekuju
dugačak
život,
kao
i
svi
drugi
koji
ne
učestvuju
direktno
u
ratu
ili
porobljavanju
ili
etničkom
čišćenju
ili
brutalnoj
političkoj
represiji.
To
se
zove
"neborbeni
imunitet"
i
predstavlja
ključni
princip
ne
samo
rata
već
i
svake
pristojne
politike.
Oni
koji
se
zbog
Schadenfreude
makar
i
trenutak
odreknu
tog
principa,
ne
samo
da
opravdavaju
terorizam,
već
se
i
priključuju
onima
koji
ga
podržavaju.
Poslednji
izgovor
je
tvrdnja
da
su
svi
očigledni
i
konvencionalni
odgovori
na
terorizam
na
neki
način
gori
od
samog
terorizma.
Svaka
prisilna
politička
ili
vojna
akcija
je
denuncirana
kao
osveta,
kao
ukidanje
građanskih
sloboda
i
pojava
fašizma.
Jedini
moralno
prihvatljivi
odgovor
bio
bi
razmatranje
politike
za
koju
teroristi
tvrde
da
je
meta
njihovog
napada.
U
tom
slučaju
terorizam
se
sa
stanovišta
žrtava
posmatra
kao
neka
vrsta
moralnog
podsećanja:
oh,
pa
trebalo
je
da
o
tome
ranije
mislimo!
Sve
ove
izgovore
čuo
sam
u
poslednjih
nekoliko
dana
–
često
su
bila
izricani
s
velikom
indignacijom
prema
horu
nacionalog
jedinstva
i
odlučnosti.
Dva
poslednja
su
bila
najčešća.
Mi
bombardujemo
Irak,
podržavamo
Izraelce
i
saveznici
smo
represivnih
arapskih
režima
kao
što
su
oni
u
Saudijskoj
Arabiji
i
Egiptu.
Šta
smo
drugo
onda
mogli
i
da
očekujemo?
Čak
i
ako
zanemarimo
preterane
i
iskrivljene
prikaze
američkih
poroka,
koji
podupiru
te
izgovore
-
tačno
je
da
u
našoj
spoljnoj
politici
poslednjih
decenija
ima
mnogo
toga
što
treba
kritikovati.
Mnogi
od
nas,
američkih
liberalnih
levičara,
proveli
su
veliki
deo
političkog
života
protiveći
se
tome
što
vlada
SAD
koristi
nasilje
(mada
sam
i
ja,
ko
i
većina
mojih
prijatelja,
podržavao
Rat
u
zalivu,
koji
je
visoko
kotiran
u
standardnoj
verziji
četvrtog
izgovora).
Kao
Amerikanci,
mi
moramo
odgovarati
za
našu
brutalnost,
kao
i
za
brutalnost
država
koje
smo
naoružavali
i
finansirali.
Ali
ništa
od
toga
ne
može
da
posluži
kao
opravdanje
za
terorizam,
ništa
od
toga
ne
čini
terorizam
moralno
razumljivijim.
Možda
psiholozi
imaju
nešto
da
kažu
u
prilog
razumevanju.
Ali
jedini
mogući
politički
odgovor
na
ideološke
fanatike
i
svete
ratnike-samoubice
jeste
neumoljiv
otpor.
Prevela:
Aleksandra
Kostić
hronika
vesti (arhiva)