Mirjana
Radojicic
Pax americana - poredak vrednosti
ili haos interesa?
Ako
je vreme, to jest epoha u kojoj živimo, odnosno njena, jaspersovski
receno - duhovna situacija, i po cemu izuzetna, to je u prvom redu
po svesti o njenoj izuzetnosti, svesti kakva se formira u jednom,
prostorno manjem i populaciono siromašnijem, ali u poslednjih petnaestak
godina istorijski afirmisanom kao nedvosmisleno pobednicki/liderski
deo sveta, odnosno globusa. Jedan od kljucnih elemenata te svesti
jeste uverenje (ili, bar, ono što se na retorickom nivou nastoji
uspostaviti kao takvo) da je okoncanjem Hladnog rata, odnosno politicko-ekonomskim
kolapsom real/samoupravno-socijalistickih društava, a time i istorijskim
krahom komunizma kao njihovog ideološkog postamenta, istorija ljudskog
roda ušla u jednu novu etapu koju ce na nivou medjunarodne politike
obeležiti potpuna redefinicija/rekonstrukcija svih tradicionalnih
politickih koncepata, metoda, ciljeva i napokon, ali ne i najmanje
važno, naprotiv -sredstava politickog delovanja. Interes, moc, dominacija,
rat, kategorije su, tvrdi se, jednog bivšeg modela medunarodno-politickog
aktivizma, koji je definitivno pohranjen u starinarnici istorije,
a njegovo mesto zauzeo jedan novi, utemeljen na afirmaciji planetarnog
solidarizma i humanizma, odnosno koncepciji sveta kao "globalnog
sela", kako je svojevremeno utemeljivac komunikologije Maršal
Makluan verbalizovao, odnosno metaforizovao svoju viziju, tehnicki
sve savršenijim i brojnijim sredstvima masovnog opštenja povezane
i ujedinjene planetarne zajednice.
Kada je rec o unutrašnje-politickom planu, nastupajuce doba je retoricki
projektovano kao doba posvudašnje interiorizacije, odnosno univerzalizacije
vrednosti koje su dosada predstavljale aksiološki supstrat jednog
partikularnog politicko-ekonomsko-kulturnog identiteta - identiteta
društava/država evropskog Zapada i Amerike. Zapadna Evropa i SAD
se, dakle, prepoznaju kao geografske (1) lokalizacije
jednog seta politickih, ekonomskih i kulturnih vrednosti (demokratija,
ljudska prava, slobodno tržište, multikulturalizam,...), koji bi
nakon pobede nad svojim istocnim konkurentom, trebalo da posluži
kao uzorni model rekonstitucije deformiranih kolektivnih, ali ništa
manje i individualnih identiteta društava politicko-ekonomski poraženog
evropskog i, bar zasada nešto manje, evroazijskog i azijskog Istoka,
odnosno da bude globalno normativizovan (2) . Istorija
time, tvrdi Frensis Fukujama (1999) dostiže svoj kraj, dugo traženi
sopstevni telos, u smislu dokidanja mogucnosti da se bilo
koji drugi, potencijalno konkurentski model društvenog organizovanja
ikada više uspostavi kao valjana alternativa ovom pobednickom (3).
Zapadni svet, odnosno u prvom redu SAD kao njegov predvodnik, ili,
recima Semjuela Hantingtona, država-jezgro ("core state")
oko kojeg se još uvek okuplja Zapadna civilizacija (4),
time dospeva u posed obaveze da izvrši tu istorijsko-prekretnicku,
odnosno istoriju-dokidajucu misiju, rukovodeci se u prvom redu,
odnosno iskljucivo dobrobiti covecanstva, to jest njegovog, politicki,
ekonomski i kulturno, još uvek neemancipovanog van-Zapadnog "ostatka".
Kljucna kategorija, odnosno motivacioni faktor medunarodne politike,
to jest njenih protagonista, više, tvrdi se, nije partikularni državni
interes, vec afirmacija i etabliranje vrednosti,
što ovom globalno-politickom projektu, odnosno njegovom retorickom
samoprikazu obezbeduje vrlo snažnu i zavodljivu moralnu
auru. Apsolutna vojna i ekonomska nadmoc nad ostatkom covecanstva
(5) u ovom kontekstu se tumace iskljucivo u kljucu
mogucnosti za realizaciju ove epohalne misije, izmedu ostalih, i
sredstvima ekonomskih pritisaka, odnosno sankcija i oružanih, tzv.
humanitarnih intervencija (termin "rat"
je potisnut iz javne upotrebe). Moc se po prvi put samodefiniše
kao "moc da" a ne "moc nad" i time posredno
redefiniše i pojam politickog kao takvog, pojam ciji noseci sadržinski
elemenat u svekolikom novovekovlju je predstavljala upravo moc kao
nadmoc, odnosno "moc nad".
Ovako bi u najkracem glasila deskripcija globalnog "stanja
stvari" kakvo se, bar na nivou retorike kljucnih aktera globalno-politicke
dinamike, uspostavlja i nastoji stabilizovati nakon okoncanja Hladnog
rata. No, verodostojnost jednom politickom projektu/procesu obezbeduje
samo samerljivost politickih "reci i dela" njegovih protagonista.
Da li se na planu medunarodne, to jest globalne politike ciji smo
savremenici, ona može identifikovati, odnosno da li je pocetak XXI
veka u tom smislu oznacio uspostavljanje istinskog, metaretorickog
novuma u novovekovnim, permanentno konfliktnim odnosima politike
i morala, novuma koji bi, kao takav, izvesno je, bio od
epohalnog znacaja? U pokušaju da odgovorimo na to pitanje, razmotricemo
kljucne moralno-vrednosne implikacije zapadnog, to jest u prvom
redu americkog, tretmana jugoslovenske krize na jednoj, i isto toliko
dugog njenog ekonomskog i vojnog intervenisanja u podrucje Persijskog
zaliva, okoncano ovogodišnjim, drugim po redu u tom periodu, ratom
("oružanom intervencijom") protiv Iraka, na drugoj strani.
SAD i jugoslovenska kriza - izmedu moralno-vrednosne retorike
i realpolitike
Slucaj Zapadnog, to jest u prvom redu americkog stava, odnosno
aktivnog tretmana, jugoslovenske krize i iz nje proisteklih
dogadaja, koji su po mišljenju mnogih analiticara, uz krizu u Persijskom
zalivu, u politicko-bezbednosnom pogledu obeležili poslednju deceniju
XX veka u svetsko-istorijskim razmerama, cini nam se u prethodno
naznacenom smislu egzemplarnim iz više razloga. Prvi i najkrupniji
medu njima sadržan je u cinjenici da je razmerama svoje multietnicnosti
odnosno multikulturalnosti (sa odredenim elementima kvalitativno
višeg - interkulturalnog prožimanja, proisteklog iz cinjenice etnicke
heterogenosti veceg dela njene teritorije), bivša SFRJ, mnogo pre
nego bivša Cehoslovacka kao državna zajednica samo dva, uz to teritorijalno
jasno razgranicena naroda ili, pak, evroazijski Savez Sovjetskih
Socijalistickih Republika (od kojih su mnoge nasilno pripojene toj
komunistickoj imperiji) predstavljala, bar na nivou, možda i nevelikih
potencijala - evropsku "Ameriku u malom". Podsticanjem
integrativnih, odnosno dekuražiranjem, blokiranjem i sankcionisanjem
nedvosmisleno najavljivanih dezintegrativnih/secesionistickih akata
na njenim prostorima, kako, inace, tretiraju njima slicne u nekim
drugim delovima sveta (recimo, "saveznickoj" Turskoj),
recju, iskrenim nastojanjima na njenom državnom ocuvanju, SAD su
mogle pružiti najverodostojniji moguci dokaz autenticne
privrženosti principima multikulturalnosti na kojoj i same u najvecoj
meri pocivaju (6) i koju retoricki afirmišu kao
jednu od nosecih u setu vrednosti-vodilja svoga spoljno-politickog
aktivizma u protekloj deceniji. Pružile bi time i, podjednako važnu,
potvrdu mogucnosti da je i na evropskim prostorima, oduvek insuficijentnim
u pogledu kapaciteta za realizaciju tog normativnog ideala multinacionalnih
društava, moguc opstanak, stabilnost i napredovanje jedne "Amerike
u malom". Konacno, ali ne i najmanje važno, naprotiv, takvim
stavom (na koji su je, uostalom, i obavezivali svi pozitivni medunarodno-pravni
akti, nastali kao plod vekovnih napora covecanstva da pravno reguliše
odnose medu državama i time unapredi stabilnost i mir u svetu),
jedina preostala super-sila je mogla delovati dekuražirajuce i na
sve druge, potencijalne i aktualne, secesionisticke pokrete etnickih
zajednica koje nisu žrtve kolonijalne vlasti, aparthejda ili strane
okupacije (7), i time istinski doprineti svetskom
miru kao najvišoj vrednosti zajednickog bivstvovanja na planeti.
No, Druga Jugoslavija je, ipak, ispostavilo se sa americkog stanovišta,
bila suviše nekonforan državni okvir za multietnicnost
tih razmera, ali to nije, odnosno ne bi smela biti višegodišnjim
meduetnickim ratom podeljena BIH, ta nekadašnja "Jugoslavija
u malom", u ciji unitarno-državni opstanak SAD investiraju
ogromne diplomatske napore. Dakle, pravo na unilateralnu secesiju
ex-jugoslovenskih republika od ostatka državne kompozicije
iz americke perspektive jeste bilo nesporno demokratsko
pravo (kakvo, inace, ne poznaje nijedan pozitivni medunarodno-pravni
akt) ali takvo nije pravo, recimo, srpskog naroda
(a jedino takva priznaju pomenuti akti) na secesiju od novouspostavljenih
država Hrvatske i Bosne i Hercegovine. Njegovi pripadnici, prognanici
sa prostora nekadašnje Republike Srpske Krajine, iz americke vizure
nisu bili žrtve etnickog cišcenja, najflagrantnijeg medu
svim oblicima ugrožavanja ljudskih prava, te stožerne vrednosti
projekta politicke "globalizacije", ali to sasvim nesporno
jesu bile albanske izbeglice sa Kosmetskih prostora u vreme
pravno nelegalne agresije, odnosno "humanitarne intervencije"
NATO, kakvi, opet, nisu bili srpski i svi ostali ne-albanski
prognanici sa Kosova i Metohije nakon okoncanja Agresije i dolaska
"mirovnih" trupa tzv. KFOR-a. Snažnom oružanom podrškom
albanskim pobunjenicima isprovocirane i protiv njih usmerene akcije
jugoslovenskih federalnih vlasti, koje su i bile neposredan povod
za Agresiju, prema americkom nahodenju, jesu bile u domenu
prekomerne i moralno netolerabilne ("genocidne") upotrebe
sile i kao takve dostatne planetarne odmazde, a njihove žrtve-planetarne
solidarnosti, kakve, inace, nisu, recimo i žrtve/silnici
višedecenijskog i neuporedivo brutalnijeg tursko-kurdskog antisecesionistickog
obracuna. Inace, istinski genocidne epizode iz sopstvene istorije
(istrebljenje domorodackog stanovništva) Amerika nikada nije bila
spremna da sagleda ni kroz prizmu individualne a nekmoli kolektivne
krivice, ali je uprkos tome gotovo celu deceniju istrajavala na
surovim ekonomskim, politickim i kulturnim sankcijama prema SRJ,
odnosno Srbiji, koje su, kako se tvrdilo, bile usmerene prema njenom
("genocidnom") režimu, a pogadale uglavnom njeno obicno
(uz to multietnicko) stanovništvo, kao svojevrstan vid kolektivnog
kažnjavanja za, inace proskribovanu i negiranu kao takvu
- kolektivnu krivicu, koje (dakle, nepostojece), treba, kaže se,
rasteretiti srpski narod Haškim sudskim procesima pojedincima iz
njegovih redova za zlocine pocinjene tokom višegodišnjih meduetnickih
ratova na prostorima nekada jedinstvene SFRJ.
Svi ovi i brojni drugi primeri nedoslednosti i nekonzistentnosti
americke spoljne politike prema jugoslovenskoj krizi, mogu biti
valjano protumaceni jedino u kljucu americkih autenticnih,
javno neartikulisanih politickih motiva, zasnovanih na uglavnom
netematizovanom, ali relativno lako citljivom, interesno
profilisanom real-politickom stanovištu. Odlucna da se tretirajuci
jugoslovensku krizu a) konformira stavovima i interesima ujedinjene
Nemacke kao ekonomski najmocnijeg i stoga najznacajnijeg evropskog
partnera, b) povrati poverenja medu islamskim svetom, snažno poljuljano
višedecenijskim neprincipijelnim stavom prema palestinskom pitanju
i brutalnim ratom protiv Iraka 1991 godine, c) državno fragmentuzuje
nepokorni i samosvesni srpski a konsoliduje u tom delu sveta jedini
bezuslovno lojalni-albanski faktor, u krajnjem d) izdejstvuje stvaranje
više malih i medusobno na duži rok konfrontiranih država koje bi
joj time, kao neophodnom "faktoru mira i stabilnosti"
obezbedile vrlo dugo vojno i ekonomsko prisustvo na tim, geopoliticki
znacajnim prostorima, SAD su jasno obznanile da im cilj nije bio
podrška državnom opstanku svog evropskog "alter-ega",
odnosno istinska afirmacija vrednosti založenih u taj eventualni
cin, vec politicki menadžment ex-jugoslovenskomom krizom na nacin
koji ce im, mimo svih medunarodno-pravnih normi i standarda, i s
onu stranu moralno-vrednosne retorike kojom su ga pred domacom i
svetskom javnošcu legitimizovale, obezbediti zaštitu i unapredenje
sopstvenih državno-nacionalnih interesa, bez obzira na
cenu koju ce za to platiti svi ex-jugoslovenski narodi (u prvom
redu srpski), ili bar oni koje je SAD u pojedinim fazama dugogodišnjeg
krvavog raspada/razbijanja SFRJ, percipirala i tretirala kao svoje
saveznike i šticenike (Hrvati, Muslimani, Makedonci, Albanci). Ova
americka spoljno-politicka tehnologija, na jugoslovenskom slucaju
demonstrirana jasnije nego na bilo kom drugom do tada, sadrži sve
elemente jedne, sa etickog stanovišta posmatrano, "prljave
igre", sasvim nesamerljive njenim proklamovanim moralno-vrednosnim
motivima i u potpunosti kompromitujuce po njen svekoliki projekat
navodne temeljne redefinicije/rekonstrukcije tradicionalnog modela
medunarodne-politickog aktivizma.
SAD i Irak - politika vrednosti ili geopolitika nafte
Vrednosti su cinile diskurzivnu matricu retoricke strategije obrazlaganja
i legitimizovanja i gotovo jednoipodecenijskog americkog spoljno-politickog
intervenisanja u podrucje Bliskog istoka, odnosno Persijskog zaliva,
koje se, bar privremeno, okoncalo ovogodišnjim, drugim po redu u
tom razdoblju, ratom ("oružanom intervencijom") protiv
Iraka - uspostavljanje poretka demokratije i vladavine ljudskih
prava ugnjetenog irackog naroda, odnosno uklanjanje diktatorskog
režima, koji je, navodno, i u posedu oružja za masovno uništenje
i u bliskim vezama sa teroristickom mrežom Al-Kaida, optuženom za
teroristicke napade na Njujork i Vašington septembra 2001. godine.
Ni agenti americkih i britanskih obaveštajnih službi, ni inspektori
UN nisu, medutim, mogli pružiti nijedan validan dokaz za kljucnu
medu optužbama upucenim režimu Sadama Huseina. S druge strane, o
posedovanju oružja za masovno uništenje, država poput Turske, Irana
i pre svih drugih - Izraela, postoji bogata i verodostojna evidencija.
Ipak ni Turska ni Izrael se nisu našli na americkom spisku država
"osovine zla", koje ce u predstojecem periodu biti meta
americke intervencionisticke spoljne politike, spisku formiranom,
ocigledno, prema kriterijumima geopolitickog oportuniteta (8).
Ono što je u javnom, ideal-politickom diskursu americkih zvanicnika
ovom prilikom ostalo netematizovano, odnosno retoricki kamuflirano,
biva, medutim, kao autenticni motiv americke politike prema
Iraku, sasvim transparentno u diskursu americkih geopolitickih realista.
A jednolicni, ali nepotkupljivi jezik brojki prezentovanih u njihovim
dokumentima, govori sledece. Irak je u posedu drugih po velicini
naftnih rezervi u svetu, procenjenih na 112 milijardi barela (9).
Još neispitane zalihe procenjuju se na dodatnih 220 milijardi barela.
Irak, takode, ima i utvrdenih 110 biliona i dodatnih, još neispitanih,
150 biliona kubnih metara prirodnog gasa (Us Energy Information
Administration, Country Analyses Briefs, Iraq,mart
2002, prema: Ivekovic, 2003 (10)). Pre zalivskog
rata 1991. iracka proizvodnja iznosila je 3,5 miliona barela, a
sada je 1,7 miliona barela, dnevno. Centar za globalne energetske
studije (CGES) procenjuje da, ekonomski rehabilitovan i osloboden
sankcija, Irak može da poveca svoje energetske kapacitete u roku
od 5-6 godina na preko 8 miliona barela, pa cak i da dostigne 10
miliona barela, a teoretski i 12 miliona barela dnevno (Chalabi
2000: 1) i tako nadmaši sadašnju proizvodnju u Saudijskoj Arabiji.
S druge strane, iako drugi po velicini proizvodac prirodnog gasa
i na trecem mestu po proizvodnji nafte, SAD uvoze oko 10 miliona
barela nafte dnevno, odnosno 52% svoje ukupne potrošnje. Prema predvidanjima
Americke administracije za informacije o energiji (EIA) dnevni uvoz
ce do 2020. godine iznositi ukupno 17 miliona barela, odnosno 65%
potrošnje. Neki strucnjaci procenjuju da sa sadašnjim odnosom proizvodnje
i potrošnje u SAD, domace zalihe nafte mogu da potraju još samo
10 godina. "Fundamentalna neravnoteža izmedu ponude i potražnje
definiše enrgetsku krizu naše nacije (...) Ova neravnoteža, ukoliko
dozvolimo da se nastavi, neizbežno ce podriti našu ekonomiju, naš
životni standard i našu bezbednost. Ali u našoj moci je da to promenimo"
(National Energy Policy, 2001; VIII, kurziv M.R.) - ovim
recima završava se dokument Nacionalne grupe za razvoj energetske
politike, poznatiji kao "Cejnijev izveštaj" (11).
objavljen u maju 2001. U Izveštaju se, takode, naglašava da ce bliskoistocni
proizvodaci nafte "ostati centralne figure svetske naftne bezbednosti"
(samo Saudijska Arabija poseduje najmanje 25%, a moguce i preko
30%, a Iran, Irak, Kuvajt i Ujedinjeni Arapski Emirati po 8-11%
svetskih zaliha nafte) i da ce "Persijski zaliv biti glavna
meta americke energetske politike, ali ce angažovanje SAD biti globalno
(12), s posebnim naglaskom na vec postojece, ali
i nove regione koji ce imati veliki uticaj na globalni energetski
balans" (Ibid, 8-15). O ovom poslednjem se detaljno govori
u dokumentu pod recitim naslovom Nacionalna bezbednosna strategija
SAD objavljenom godinu dana kasnije, kao i u surovo iskrenom
izveštaju o Projektu za novi americki vek, objavljenom
u septembru 2000, u kojem je iznet nacrt zvanicne Strategije.
Ono za šta je u pomenutom izveštaju procenjeno da je u domenu americke
moci da ucini, i ucinjeno je, odnosno cinjeno proteklih, više od
deset godina, a finalizovano proletošnjim dvomesecnim ratom kojim
je oboren režim Sadama Huseina, a Irak okupiran. Trenutni i, razume
se, nepotpuni bilans »troškova« (uglavnom, dakako, samo na strani
poraženog) je sledeci: u potpunosti razorena najmnogoljudnija zemlja
arapskog sveta, broj civilnih žrtava koji nikada nece biti sa sigurnošcu
utvrden,[13] ekonomski destabilizovan ceo region
i dodatnim nadahnucem opskrbljene fundamentalisticke i ekstremisticke
snage širom islamskog sveta. Demarkaciona linija izmedu domena dopustivih
i domena nedopustivih postupaka i praksi i ovoga puta je pomerena
duboko u domen nedopustivog. A permisivizam kao (kvazi)vrednosno
stanovište nužno vodi licemerju i samozavaravanju, »licemerju
kod nekih koji još imaju ponekad dileme, i samozavaravanju kod vecine
ostalih kod kojih je upitnost umrla« (Babic, 2001:106, kurziv
M.R.).
...
Ukoliko, istrajavajuci na realizaciji svojih, u geopolitickom diskursu
jasno definisanih i pozitiviranih ciljeva, SAD i uspeju da u ciljnom
regionu etabliraju i stabilizuju neku od politicko-kulturnih vrednosti
kojima su opravdavale brutalno ekonomsko i vojno intervenisanje
u njega (demokratske politicke procedure, parlamentarni sistem vlasti,...),
ta cinjenica ce imati status »kolateralne« dobiti,[14]
znacajne samo u meri u kojoj, eventualnim instaliranjem kooperativnog,
»saveznickog« režima, doprinosi realizaciji onih primordijalnih
– interesnih motiva za americki angažman u tom delu sveta.
Iz tih razloga SAD u ovom trenutku i oklevaju sa okoncanjem okupacije
Iraka, odnosno prenošenjem ovlašcenja na lokalne organe vlasti koje
bi trebalo izabrati, a na cemu uporno insistiraju njihovi evropski
sagovornici. Psihološka (a i svaka druga) distanca irackog naroda
od svrgnutog režima (u prvom redu s obzirom na nacin na koji je
svrgnut i cenu koja je za to morala biti placena) još uvek je, prema
americkoj proceni, nedovoljno velika i snažna da bi mogla garantovati
izbor, prema americkim interesima tolerantnog i na njihovoj realizaciji
koperirajuceg, novog režima. Takvi režimi su a priori
abolirani od optužbi za sva eventualna docnija ogrešenja o vrednosti
koje aktualna super-sila javno afirmiše kao jedine motive
svoga angažovanja na njihovom instaliranju, i ostaju takvi sve dok
demonstriraju ocekivanu i željenu meru kooperativnosti i »savezništva«.
Traumaticna iskustva gradana Srbije sa postmiloševicevskom, odnosno
DOS-ovskom praksom demokratije, daju dodatnu uverljivost ovom zapažanju
o autenticnom karakteru americkog politickog, ekonomskog i vojnog
(»humanitarnog«) intervenisanja u geopoloticki joj znacajne delove
sveta odnosno globusa. Flagrantno kršenje gotovo svih znanih principa
demokratije, kodifikovanih i nekodifikovanih zakona parlamentarnog
politickog života, a u poslednjih nekoliko meseci i “vrednosti nad
vrednostima” americkog spoljno-politickog novogovora – ljudskih
prava, u miloševicevsko doba bi sasvim sigurno i pojedinacno a nekmoli
zbirno uzeto, bilo dovoljan razlog za surovu ekonomsku i vojnu odmazdu
prema njegovom režimu, odnosno stanovništvu Srbije. U postmiloševicevskoj,
“saveznickoj “ Srbiji, odnosno izvanjskoj percepciji politickih
dešavanja u njoj, sve to je, medutim, povod samo za sporadicna oglašavanja
uglavnom evropskih institucija i foruma, odnosno tzv. nevladinih
organizacija za zaštitu ljudskih prava i još malobrojnije reakcije
zvanicnika pri americkim misijama u Beogradu, upucene uglavnom domacoj
– srbijanskoj javnosti. Brojnim, dosada stecenim razlozima
za ovakvu, “recitu” toleranciju prema aktualnom srpskom politickom
establišmentu (odustajanje od svih, pa i racionalnih državno-teritorijalnih
ciljeva, pristanak na arbitražu americkih diplomatskih predstavnika
u gotovo svim, pa i najsitnijim politicko-kadrovskim pitanjima u
Srbiji, prepuštanje privredno-ekonomskih tokova u zemlji pravcima
koje utvrduju nominalno medunarodne ekonomske i finansijske institucije
pod faktickim patronatom SAD,[15] saglasnost s
predlozima za reformu vojnih snaga zemlje prema standardima nametnutim
od strane NATO,...), proteklih meseci je pridodat još jedan - jasno
iskazan pristanak na javno netematizovanje istinskih unutrašnjepolitickih
razloga za nedavno brutalno smaknuce prvog srbijanskog postmiloševicevskog
premijera (ultimativno nametnuta, a potom uporno iznudivana saradnja
sa Haškim tzv. tribunalom, u cijem osnivanju, finansiranju i radnom
profilisanju, pretežnu ulogu imaju SAD)[16]. No,
ni taj najnoviji gest politicke “dobre volje” srbijanskih zvanicnika
nije, ipak, bio dovoljan da prevenira efekte najavljenog nepristajanja
na, pred sopstvenim javnim mnjenjem (ili, što je za doticni rezim
mnogo znacajnije- birackim telom) u ovom trenutku, iz razloga sadržanih
u prethodno navedenoj cinjenici, moralno neodbranjiv akt potpisivanja
bilateralnog sporazuma sa SAD o neizrucivanju njenih gradana novoosnovanom
Medunarodnom (“Rimskom”) sudu za ratne zlocine. A efekti tog nepristajanja
su uskracivanje vec obecane americke finansijske pomoci za reformu
srpsko-crnogorskih oružanih snaga. Za SAD, dakle – još jednom je
to potvrdeno – ne postoje, apsolutni saveznici. Takvima
bi ih ucinila samo apsolutna, odnosno bezuslovna i vremenski neogranicena,
a po onog ko je praktikuje samodestruktivna lojalnost ovoj super-sili,
kakva je, uostalom, i antiteticka – principijelisticki motivisana
konfrontacija sa njom. Tragicna sudbina miloševicevske Srbije samo
je jedna u nizu sumornih istorijskih potvrda aktualnosti ovog davnašnjeg
uvida.
SAD i svet nakon Hladnog rata – novi izazov antropološkom optimizmu
Svaka istorijska epoha društvenih promena globalnih razmera (a slom
komunizma, odnosno kraj Hladnog rata i propast bipolarne strukture
svetske politicke moci, to, svakako, jesu) nanovo postavlja pred
ljudsku vrstu pitanje sopstvenih mogucnosti i ogranicenja, dilemu
o tome da li nesumnjivi tehnicko-tehnološki napredak covecanstva
nužno biva pracen njegovim moralnim napredovanjem, odnosno pruža
li istorija ikakvo verodostojno svedocanstvo o prakticnoj zasnovanosti
optimisticki intonirane koncepcije ljudske prirode, položene u temelje
progresisticke filozofije istorije, ili, naprotiv, uporno dodaje
na uverljivosti realisticnijim ali pouzdanijim koncepcijama covekove
suštine, smisla i svrhe njegovog Zemaljskog hoda kroz Vreme. Izražavajuci
svojevremeno, u svom znamenitom pismu Ajnštajnu, sumnje u zasnovanost
globalne nade investirane u krupne društvene promene koje su pocetkom
veka zahvatile prostore evroazijskog Istoka, Frojd, izmedu ostalog,
piše i sledece: «Prethodno su se (boljševici, prim. M. R.) najbrižljivije
naoružali i svoje pristalice drže na okupu u najmanju ruku mržnjom
prema svima koji im ne pripadaju« (1986:375). Ne prepoznaju li se
ovi likovi sa Frojdove slike s pocetka proteklog stoleca i u današnjim,
»brižljivo naoružanim« i samoproglašenim navestiteljima i Prometejima
novoga doba, koji se od svojih prethodnika iz prošlosti razlikuju
samo po kolicini i ubojitosti onoga cime su se naoružali i uz ciji
zloguki zveket, sa krinkom globalnih pravednika i izbavitelja covecanstva,
a sa motivacijom beskrupuloznih real-politickih pragmatista, lišeni
svakog ozbiljnog rivala, krecu u svoje pohode na svet? Ako je, kako
tvrde neki autori (Krauthammer, 1990/91), posredi tek »unipolarni
momenat« svetske istorije, a ne stabilan i izgledan unipolarni svet,
ne traje li taj »momenat«, ipak, dovoljno dugo da bi njegov kljucni
globalni akter mogao da samoreflektuje sopstvenu poziciju kapricioznog
i beskompromisnog istrajavanja na sopstvenom interesu,[17]
koje u jednom trenutku gotovo zakonomerno postaje samorazorno po
onoga ko ga praktikuje, buduci da medu njegovim žrtvama kumulativno
stvara kriticnu masu nemocnih ocajnika, spremnih da dodaju soptvenu
kariku lancu pokrenutog nasilja[18], koje, dobijajuci
na taj nacin sve šire razmere i angažujuci sve razornija sredstva[19],
postaje pretnja globalnom opstanku, a time i opstanku onih koji
su ga inicirali. Spasavati covecanstvo americkog hegemonijalnog
unilateralizma u medunarodnim odnosima, u ovom trenutku znaci, dakle,
spasavati i Ameruku sebe same, i vice versa. »Dovoljno
sam cinican - piše Piter Her (Hare, 2003) - da poverujem da ce se
to dogoditi samo ako Evropa dovoljno investira u sopstvenu vojnu
moc i na taj nacin uspostavi kontratežu americkoj.... Na žalost,
na sadašnjem stadijumu razvoja svetske civilizacije još uvek nema
životne alternative starovremenskom »balansu (vojnih) snaga«. Balans
ekonomske moci je neophodan, ali ne i dovoljan. Balans vojne moci
je nužan, takode.«
Možda nije neophodno biti cinik da bi se dospelo do ovakvog zakljucka.
Dovoljno je biti antropološki realista.
Fusnote:
(1) Ovde je, razume se, rec pre o simbolickoj i
normativnoj nego o fizickoj geografiji, geografiji ciji vrednosni
koncepti ("demokratski", "liberalni", "progresivni",
"humanisticki",... Zapad vs.."autoritarni",
"totalitarni", "zaostali", "varvarski",...
Istok) nastaju kao plod nekritickog, odnosno selektivnog citanja
kako sopstvene (Zapadne), tako i tude (ne-Zapadne) politicko-kulturne
tradicije.
(2) Ovakvo videnje posthladnoratovske svetske
situacije se konceptualizuje ("globalizacija") kao, recima
Vere Vratuše Žunjic (2001) "samoevidentna naucna formulacija
prirodnog zakona". Autorka, doduše, ovu sintagmu koristi u
pokušaju da pregnantno (i ne bez ironije) definiše u prvom redu
neoliberalni koncept ekonomske globalizacije, mada bi se
ona, bez sumnje, mogla valjano upotrebiti i svrhu deskripcije neekonomskih
- politickih, pa i kulturnih aspekata projektovanog "posvudašnjenja"
sveta, odnosno nacina njegove konceptualizacije.
(3) Pretece ove Fukujamine ideje moguce je prepoznati
u stavovima predstavnika, šezdesetih godina proteklog veka vrlo
popularne tzv. teorije konvergencije dva rivalska društveno-politicka
sistema (Herman Kan, Volt Rostov), kao i njenih docnijih izvedenica
- teorije o postindustrijskom društvu (Alen Turen), odnosno kraju
ideologije (Sejmur Martin Lipset, Danijel Bel) shvacenom kao dezideologizacija
visokorazvijenih kapitalistickih društava od svake, a pre svih drugih,
liberalnom kapitalizmu potencijalno konkurentske ideologije. Ono
što predstoji, pisao je vec sredinom prošlog veka sasvim iskreno
Martin Lipset, jeste planetarna univerzalizacija ideologije društva
izobilja koja ce se sprovoditi sredstvima strasne i još uvek, dakako,
ideološke borbe: "Ideologije i strasti više nisu potrebne za
održavanje klasne borbe u stabilnim i bogatim demokratijama, ali
su nesumnjivo potrebne na medunarodnom planu i pokušajima
da se razviju slobodne politicke i ekonomske institucije u ostalom
svetu. Ideološka klasna borba okoncava se jedino na Zapadu"(1958:504,
kurziv M.R) .
(4) Ako se neposredno nakon okoncanja Hladnog
rata znaci nekoherentnosti zapadno-evropske i americke spoljne politike
nisu još uvek uocavali dovoljno jasno, deceniju i po docnije, iz
perspektive okoncanja rata protiv Iraka i okupacije ove države od
strane americko-britanske armade, sumnji u njeno postojanje više
nema mesta. Taj dogadaj je uz to bio i uzrocnik krupnih i definitivno
obelodanjenih a niz godina unazad tinjajucih i manje ili više uspešno
amortizovanih unutarevropskih podela izmedu kontinentalno-evropskog
i anglo-evropskog Zapada. Da li je ta cinjenica, kako tvrdi Robert
Kagan (2003), izraz slabosti Evrope ili bar onog njenog, Ramsfeldovski
receno "starog", degolovski - evropsko-evropskog dela,
njegove nespremnosti da participira sa SAD u onome što je nekada,
kada je Evropa bila u poziciji globalnog hegemona, sama cinila diljem
sveta? Nije li ta "stara", "evropska Evropa"
nalik nezahvalnom privilegovanom partneru koji ne uvida da je ulazak
u postistorijsko vreme bez nasilja i ratova, njemu omogucen upravo
cinjenicom da Americi, sa teretom obaveze "globalnog pravednika"
na ledima, taj ulazak još uvek nije moguc? Da li je slabost Evrope
trajna, kako smatra Kagan ili je, kako predvida Kaplan, upravo Evropa
buduci, veliki i mocni rival Amerike? Ta i niz drugih pitanja iz
istog problemskog polja, bice šire tematizovana u jednom od naših
narednih radova.
(5) Vojni troškovi SAD u ovom trenutku nadmašuju
zbirne troškove 12 sledecih, u pogledu vojne moci niže rangiranih
zemalja.
(6) I pored sve snažnijih tendencija isticanja
partikularnih nacionalnih, religijskih ili rasnih identiteta velikih
grupacija stanovništva koje ih naseljavaju, SAD su još uvek, prvenstveno
zbog nacina na koji su nastale, jedinstven istorijski primer relativno
dugog postojanja i kontinuiranog napredovanja jedne mega-države,
u nacionalnom, konfesionalnom i rasnom pogledu "covecanstva
u malom".
(7) Pravo na secesiju se, prema važecim medunarodno-pravnim
aktima, smatra legitimnim samo u tim slucajevima.
(8) O tome opširnije videti u Whomley (2003) i
Klusmeyer & Suhrke (2002).
(9) Americkim naftnim kompanijama je odlukom Huseinovog
režima, niz godina unazad bio zaprecen pristup irackoj nafti. Iako
kotirana ispred Iraka u pogledu naftnih rezervi kojima raspolaže,
Saudijska Arabija je, zbog zavisnosti od koordinacije cena nafte
u OPEK-ovom kartelu ciji je clan, za SAD u ovom trenutku manje zanimljiva
od Iraka kao cilj "antiteroristicke" kampanje.
(10) Vecina podataka korišcenih u ovom delu rada,
preuzeta je iz navedenog teksta.
(11) Ovaj visoki zvanicnik americke administracije
bio je, takode, i predsednik i radne grupe koja je 16 meseci kasnije
razradivala dokument o bezbednosnoj strategiji SAD. Inace, pre nego
što su došli na sadašnje položaje, i Džordž Buš i Dik Cejni bili
su duboko involvirani u poslove sa naftom.
(12) Prema mišljenju vecine analiticara i prošlogodišnja
americka "intervencija" u Avganistanu imala je nespornu
"naftnu" dimenziju.
(13) Prema relativno verodostojnim procenama,
broj žrtava americko-britanskog ekonomskog i vojnog intervenisanja
u podrucje Persijskog zaliva u protekloj deceniji, samo medu stanovništvom
decjeg uzrasta, iznosi preko 1 000 000. S druge strane, gotovo zanemarljiv
broj žrtava medu americkim i britanskim vojnicima, beleži se vrlo
pedantno i sistematicno. Ljudski život se, dakle, tretira kao nesporna
vrednost samo kada je rec o životu sopstvenih gradana. Životi onih,
zarad cijih ljudskih prava se, navodno, i interveniše, tretiraju
se, i u retorickom i u praktickom smislu, kao "kolateralna"
i manje-više beznacajna "šteta". Ako je, doista, kako
je tvrdio Gidens (1998:70) savremena liberalna država "država
bez neprijatelja", to je , s pravom upozorava Grigoris Ananiadis
(2002) stoga što odbija da ih kao takve prizna
(14) To, dakako, ne znaci da ta dobit pobednika
ne može biti i dobit za poraženog, odnosno da se njihovi interesi,
bar u jednom trenutku, nisu preklopili. No, da li bi poraženi da
je mogao da bira, pristao da plati toliku cenu (recimo, u ljuskim
životima kao najvišoj, buduci nenadoknadivoj, žrtvovanoj vrednosti)
za nešto što ce se isplatiti verovatno tek na dugi rok, to jest
ne njemu licno? Cak i pod pretpostavkom da je odgovor na ovo pitanje
pozitivan, on ne bi mogao da promeni ništa bitno na autenticnoj
kakvoci motiva onih koji su, navodno, intervenisali zarad dobrobiti
poraženog, kakvoci koja, izvesno je, nije altruisticka.
(15) Signifikantne su u tom smislu reci nedavno
(ne)izabrane guvernerke NBS, koja je na pitanje novinara kako komentariše
krajnje spornu, odnosno mnoštvom cinjenica osporenu podršku skupštinskih
poslanika njenom postavljenju na novu funkciju, odgovorila: "Ja
imam podršku Medunarodnog monetarnog fonda" (kurziv M.
R.).
(16) Dan nakon što je u Skupštini Srbije pokrenuta
rasprava o izglasavanju nepoverenja republickoj vladi, jedan visoki
zvanicnik americke administracije je izjavio da jedino cega se ova
plaši u slucaju prevremenih izbora u Srbiji jeste "dolazak
na vlast politicke garniture koja bi promenila vec uspostavljeni
kurs u saradnji sa Haškim tribunalom i sa NATO-om." To ce,
drugim recima, biti kljucni, a verovatno (kao i dosada) i jedini
kriterijum kojim ce se meriti, odnosno procenjivati njena "demokratska"
i "reformska" orijentacija.
(17) Ne bez valjanih razloga, Sloterdijk (2003)
predlaže da se americka spoljnopoliticka tehnologija imenuje real-infantilizmom,
pre nego realpolitikom.
(18) Sasvim respektabilan je broj autora koji
teroristicke napade izvršene na Njujork i Vašington 11. septembra
2001. godine tumace upravo u tom kljucu, dakle kao revanšisticke
akte višedecenijskih žrtava americke spoljne politike koji su toga
dana pribegli samo onome cime se, po recima Noama Comskog, (2003),
Amerika rutinski služila u ostatku sveta niz decenija unazad.
(19) Istine radi, najrazornija medu njima do
sada je upotrebila upravo Amerika (i jedino ona!) u svom završnom
obracunu sa Japanom krajem II svetskog rata (nuklearna razaranja
Hirošime i Nagasakija). Stoga su njena upozorenja da bi u rukama
bliskoistocnih i azijskih naroda, takva ista oružja mogla biti upotrebljena
na manje racionalan i manje kontrolabilan nacin, licemerna i - što
je po njen, vrednosno intoniran projekat politicke "globalizacije"
sveta još pogubnije - rasisticka.
Literatura
Ananiadis, Grigoris, "Karl Šmit na Kosovu ili rat uzet ozbiljno",
u: Republika, br. 308-309.
Babic, Jovan, (2001), Moral i naše vreme, Prosveta, Beograd.
Comski, Noam, "Intervju", www.b92.net
Frojd, Sigmund (1998), Buducnost jedne iluzije, Naprijed,
Zagreb.
Fukujama, Frensis,(1999) Kraj istorije i poslednji covek,
CID, Podgorica.
Giddens,E., The Third Way:The Renewal of Social Democracy,1998,
Cambridge Polity
Hantington, Semjuel, (1999) Sukob civilizacija, CID, Podgorica.
Hare, Peter, "The American Mind", www.sac.org.yu:7080/sac/tribina/Predavanja/trib002/tekst
Ivekovic, Ivan , "SAD, Irak i geopolitika nafte", Republika
, br.308-309.
Kagan, Robert, "Moc i slabost", www.nspm.org.yu
Kennedy, Paul (1981), The Rise and Fall of the Great Powers,London,
Fontana Press
Klusmeyer, Douglas & Suhrke, Astri, "Comprehending "Evil":Challenges
for Law and Policy", in Ethics and International Affairs,
Vol. 16, No. 1
Krauthammer, Charles, "The Unipolar Moment", in Foreign
Affairs Vol. 70, No. 1.
Kuplan, Charles, A.,The End of the American Era:US Foreign
Policy and the Geopolitics of the Twenty-first Century, Knopf,
2002.
Lipset, Sejmur, Martin, Politicki covek, Rad, Beograd.
Sloterdajk, P. (2003), "Odgovor Ramsfeldu", www.nspm.org.yu
Vratuša, Žunjic, Vera (2001), "Tumacenja globalizacije i interesi
društvenih aktera",u: Globalizacija i tranzicija,
IDN, Beograd
Whomley, John, (2002), "Bush's Axis of Enemies", in:
The Humanist, Vol. 62, No.4.
Autor radi u Institutu za filozofiju i društvenu
teoriju u Beogradu
|
|