Mirjana Radojičić
O interesima, vrednostima i analitičkoj
korektnosti, još jednom
(Odgovor
Branku Radunu)
Dokazivanje
da je interes (»samoživi«, »sebični« i »ne samo materijalni«)
suština liberalne ideologije, a moć »shvaćena kao racionalna
i dinamična kontrola nad svetom - čist izraz Zapadne,
protestantske tradicije i načina mišljenja«, na početku
novoga milenijuma i nakon toliko, u prethodnom u iste svrhe utrošene
hartije, ne može, doista, biti potvrda intelektualnog podvižništva,
niti svedočanstvo o lucidnosti onoga ko mu pribegava. Uz to,
za predmet polemike između mene i g. Raduna, ono je bez ikakvoga
značaja. Jer,
ne afirmiše
danas Amerika širom sveta svoju, liberalnu koncepciju
interesa i svoj, Zapadni koncept
moći; ona afirmiše, odnosno svim raspoloživim sredstvima realizuje sopstveni interes i potvrđuje sopstvenu moć. Ono
prvo bi možda, antropološki uzev, bilo nerealno očekivati (SAD
bi time hotimično proizvodile sopstvene, istom, »sebičnom«
interesu odane, neprijatelje, odnosno protivnike njene spoljne politike);
ovo drugo je analitički nekorektno nekonstatovati.
Da
ovim novim/starim božanstvima svoje sekularne religije, dakle
sopstvenom interesu i sopstvenoj moći, Amerika služi na način
slepe, idolopokloničke odanosti, u to nema nikakve sumnje;
onaj vanamerički »ostatak
sveta« bi u tom pogledu od nje mogao mnogo da nauči. Da su
takvoj koncepciji interesa neophodne ideološke racionalizacije
(borba za ljudska prava, demokratiju, multikulturalizam,...) od
kojih ju je danas vrlo teško, ako uopšte moguće razlučiti,
i to je van svake sumnje, naročito s obzirom na količinu
nasilja i zločina koju je praksa tako shvaćenog interesa
podrazumevala kroz istoriju »novog« i onog preostalog sveta. Jer
»ono što je dobro za mene, dobro je i za društvo, ono što je dobro
za bogate i moćne u američkom društvu, dobro je i za
celo društvo i na kraju, ono što je dobro (tj. korisno) za Ameriku
– dobro je i za ceo svet«. Ovo, zaključuje g. Radun, »može
izgledati glupo ili surovo, ali je to credo
američkog liberalnog društva od njegovog nastanka«. Slažem
se i sa prvim i sa drugim delom ove tvrdnje, sa onim prvim naročito;
štaviše, ne samo da izgleda, već i jeste
i glupo i surovo, pa makar bilo credo
društva koje je, rečima g. Raduna, »sublimat svih hilijastičkih
snova Zapadnog čoveka i kao takvo 'istinski ostvarena utopija'
(Bodrijar)« Takvom njegovom credu,
utopijski još uvek nerealizovani »ostatak sveta« ima pravo da
se, kad i koliko može (zasad je to, doduše, vrlo retko i vrlo
malo) suprotstavi, bar onoliko koliko Amerika ima moći da
mu ga nameće.
Da
se ideološki, odnosno vrednosni i interesni motivi američke
spoljne politike mogu slučajno preklopiti, ni u to nema nikakve
sumnje. Da je to preklapanje, kako tvrdi g. Radun, nužan uslov
američkog intervencionističkog spoljno-političkog
aktivizma, kontrafaktualna je tvrdnja koju je, doista, moguće
opovrgnuti bez velikog intelektualnog napora; za to je dovoljno
nešto analitičke korektnosti, koju od mog oponenta, možda,
ni u toj, minimalnoj meri, nije realno očekivati, budući
da mu je Amerika »druga otadžbina«, kojoj, kako kaže, ostaje privržen
iako smatra »da je krenula apokaliptičnim putem stvaranja
'vrlog novog sveta'«. Hotimično birajući primere iz
posthladnoratovske istorije američke spoljne politike, variram, ovoga puta ubedljivosti radi u formi
retoričkih pitanja, nekoliko, u ovoj polemici već ponuđenih
argumenata za svoje stanovište.
Koju
je, dakle, ideologiju, odnosno
koje vrednosti kao, po mišljenju g. Raduna, nužne motive svojih
spoljno-političkih angažmana, »nezainteresovani šampion demokratije«(V.Vilson)
branio, odnosno afirmisao priznavanjem nezavisnosti secesionističkih
republika, od svih ex-komunističkih država komunizmu najmanje
privržene - »Druge« Jugoslavije, izuzev »vrednosti« sopstvenog
državnog interesa da (u slučaju Slovenije i Hrvatske) očuva
dobre odnose sa ujedinjenom Nemačkom kao ekonomski najmoćnijim
i stoga najznačajnijim, a za razbijanje iste snažno zainteresovanim
evropskim partnerom, odnosno (u slučaju BiH) ne konfrontira
se političkim aspiracijama njenog manjinskog - muslimanskog
etničkog dela, inače na gotovo svim drugim, geopolitički
značajnijim joj delovima sveta (Palestina, Iran, Irak, Avganistan,...)
brutalno žrtvovanog sopstvenim državnim interesima? Može li se i u kom drugom, to jest
drugačijem ključu tumačiti američko
insistiranje na jedinstvenoj, odnosno multikulturalnoj post-ratnoj
Bosni, ako je prema američkom nahođenju, i nekoliko
puta prostorno veća Jugoslavija, ta evropska »Amerika u malom«,
bila suviše nekonforan okvira za multikulturalnost tih razmera?
Da li se ista mera nastojanja na ovoj vrednosti, jednoj od nosećih
u setu onih koje, retorički uzev, rukovode američku
spoljnu politiku u protekloj decenij, može identifikovati i u
njenom stavu prema postkumanovskom Kosmetu, ili, pak, interes
konformiranja političkim aspiracijama njegove bezuslovno
lojalne (uz to, i ovoga puta, uglavnom muslimanske) albanske većine,
usmerava akte američke administracije u sasvim suprotnom
– monokulturalnom pravcu? Nadalje, koje je vrednosti Amerika štitila
trogodišnjom podrškom nedemokratskom, kriminogenom i korumpiranom
DOS-ovom režimu u Srbiji, izuzev, opet, »vrednosti« sopstvenog
državnog interesa da očuva na vlasti
političku garnituru čijom bi smenom, prema rečima
jednog visokog zvaničnika njene administracije » mogla biti
dovedena u pitanje buduća saradnja Srbije sa Haškim tribunalom
i NATO-om« (MMF je neopravdano izostao sa ovog
spiska), institucijama presudnim za očuvanje kredibiliteta
SAD, to jest onoga što je od njega ostalo nakon svega što su na
prostorima nekadašnje Jugoslavije, odnosno, politički korektnije
rečeno-Zapadnog Balkana, ove činile u protekloj deceniji,
prevashodno na štetu srpskoga etnosa? Nije li insistiranjem na
bezuslovnoj saradnji sa tim institucijama (u prvom redu Haškim
tzv. tribunalom), američka administracija sa svojom danas
najjačom evropskom ispostavom - tužilaštvom istoga, presudno
uticala na ishod netom završenih parlamentarnih izbora u Srbiji,
koji će, po svemu sudeći, na duži tok paralisati parlamentarni
život u zemlji, usporiti sve reformske procese i odložiti integraciju
ovih prostora u zajednički dom evropskih naroda, čije
se konture sve jasnije naziru na političkom horizontu Kontinenta?
Ili,
vraćajući se u sasvim blisku neevropsku prošlost, koje
je vrednosti Amerika branila prošlogodišnjim ratom protiv Avganistana,
izuzev vrednosti sopstvene državne bezbednosti, snažno podrivene
terorističkim napadima na Njujork i Vašington septembra
2001, čije izvršioce je američka administracija prepoznala
u redovima terorističke mreže Al-Kaida, a njeno uporište
u avganistanskom talibanskom režimu?
Potom, koje vrednosti SAD danas brane u gotovo
sa zemljom sravnjenom, a potom okupiranom Iraku, čiji se
svrgnuti diktator, uz to monstrum proizveden u američkoj
spoljnopolitičkoj laboratoriji, čak i kao takav, od
mnogih sebi sličnih, a američku intolerantnost spram
diktature nimalo tangirajućih kroz noviju istoriju, razlikovao
»samo« u jednom, za SAD u ovom trenutku životno važnom pogledu
– njegov režim je niz godina unazad američkim naftnim kompanijama
zaprečavao pristup iračkim naftnim rezervama, drugim
po veličini u svetu, i time američku energetsku krizu
doveo do tačke na kojoj je ova zapretila potpunom paralizom
svih državnih podsistema (ekonomskog, saobraćajnog,....)?
I nadalje, zašto su ako ne zbog straha od mogućnosti da ni
novi, demokratski izabrani irački režim, s obzirom na način
na koji je svrgnut prethodni, ne bude benevolentan spram SAD i
njihovih interesa u ovom delu sveta, ove toliko dugo, sve dok
broj njihovih žrtava terorističkih napada širom Iraka nije
premašio onaj utvrđen tokom ratnih operacija, odugovlačile
sa uspostavljanjem lokalnih organa vlasti, uprkos oštrom protivljenju
njihovih evropskih sagovornika? Da li će ti novi, u formalno-proceduralnom
smislu demokratski izabrani, a supstancijalno uzev, možda i demokratski
orijentisani organi vlasti u Iraku, biti kao takvi podržani od
strane SAD ukoliko recimo, usvoje odluku da sopstvenim naftnim
bogatstvom upravljaju na način koji će osujećivati
američke ekonomske interese u tom geografskom regionu? Drugim rečima,
da li će test »demokratičnosti« koji će novouspostavljeni
irački režim morati da prođe biti isti onaj, odnosno
onakav kakvom je bio podvrgnut DOS-ov režim u postmiloševićevskoj
Srbiji i uspešno ga savlađivao sve dok nije naraslim unutrašnjim
otporom, a ne američkom »intervencijom« oboren – lojalnost
Americi, odnosno pristajanje uz njene interese na političkom
prostoru kojim (bar formalno) upravlja? Ili, još preciznije govoreći,
neće li novouspostavljenom iračkom režimu biti tolerisan
svaki nedemokratski odnosno
autoritarni (pa možda i diktatorski) politički akt na unutrašnje-političkom
planu, ukoliko na onom drugom -spoljno-političkom bude
dovoljno, to jest u očekivanoj meri kooperativan,
onako kako je godinama, odnosno decenijama tolerisan, recimo,
koperativni i saveznički turski režim, odnosno njegova genocidna
politika prema kurdskoj manjini, istoj onoj koju je, uostalom,
na sličan način, od strane Amerike nimalo ometan, tretirao
i Sadam Husein, sve dok nije postao ovoj nelojalni, ergo »đavolov saveznik«?
Na žalost, malo je verovatno da bi odgovor na
prethodna pitanja mogao ne biti potvrdan. Ukoliko se ispostavi
da nije, odnosno da ne mora biti tako, moja ljudska
radost građanina sveta koji više nije pod zloslutnom senkom
američkog raison d'etat uveliko će nadmašiti istraživačku setu izazvanu pogrešnom
analitičkom procenom. Kada je reč o dosad viđenom,
odnosno demonstriranom u američkoj spoljnoj politici, ni
za jednog, analitički korektnog, odnosno objektivnog istraživača,
dileme nema, niti je može biti – nikakvog osim slučajnog
i analitički uzev, zanemarljivo kratko trajućeg preklapanja
vrednosti i interesa tu nije bilo na delu, vrednosti brutalno
žrtvovanih uvek i svuda gde bi njihova afirmacija mogla ugroziti
neki od brojnih i mnogovrsnih interesa ove mega-države. Dublje zalaženje u prošlost američke spoljne
politike (prema najbližem - Srednje i Južno-američkom susedstvu,
ali i prostorima Jugoistočne Azije, Bliskog Istoka,...),
samo bi osnažilo prethodno izneseni uvid. U tom smislu, opus »levičara«
Noama Čomskog bi g. Radunu mogao poslužiti
kao mnogo verodostojniji (a i konzistentniji!) »izvor iz prve
ruke« za razumevanje suštine američke spoljne politike, nego
što je to delo Henrija Kisindžera, od čijeg stanovišta naš oponent i pored
svih deklarativnih nastojanja, ni u ovom, baš kao ni u prethodnom
svom tekstu, ne uspeva da se distancira. Jer, »ako je on kao moćna
i uticajna osoba posvetio veliki deo svog života borbi protiv
nečega, to sigurno i postoji.« Ili, na drugom mestu: «Ma
koliko mi sumnjali, Amerika je u XX veku ulazila u ratove 'uglavnom
u ime svojih shvatanja moralne obaveze da se kao garant kolektivne
bezbednosti odupre agresiji ili nepravdi' (Kisindžer, tom II,
555.)« G. Radun ne uviđa da upravo stanovišta poput Kisindžerovog
»dolivaju ulje« na već razbuktalu vatru, interesima i dosad
previše usmeravanog, američkog intervencionističkog
spoljnopolitičkog entuzijazma. Onaj vanamerički »ostatak
sveta« može sa lakoćom (i zebnjom!) da pretpostavi koliko
bi još krvi i suza poteklo Zemljinom kuglom ukoliko bi stratezi američke spoljne politike ozbiljno
shvatili Kisindžerove preporuke da istu motivaciono opskrbe dodatnim,
dosad, navodno, vrednostima nesebično i nerazumno žrtvovanim,
interesima. No, domete ove Kisindžerove (lažne) vere ograničava
sam g. Radun sledećim rečima:«Ideološko je u američkoj
spoljnoj politici uvek izuzetno važno; čak i ako nije primarno,
Amerikanci veruju da je tako.« Mi preciziramo – i samo oni! »A
moramo priznati-nastavlja naš oponent-da je nekada važno koliko
ono što jeste, toliko i ono u šta se veruje.« Priznajemo – bez
onoga u šta se veruje (nesebična žrtva za demokratiju, ljudska
prava i, uopšte, dobrobit čovečanstva)
bilo bi, psihološki uzev, teško, nepodnošljivo teško, nositi se
sa onim što jeste (stvarnost nasilja i zločina, čije
žrtve od 11. septembra 2001, nisu više samo oni »ostali«, već
i sami, sličnih iskustava kroz dosadašnju istoriju pošteđeni,
žitelji »novoga sveta«, i to na sopstvenom životnom prostoru).
Osvrćući
se u završnom delu svoga teksta na jedan od najkrupnijih, a u
našoj polemici ovlaš dotaknutih problema savremene pravno-političke
i moralne teorije (ali ništa manje i prakse!), g. Radun, između
ostaloga, piše: »Nije uopšte sporno da se kroz ideju globalizacije
i 'jednog sveta' prikriveno proturaju materijalni i strateški
interesi svetske oligarhije čijoj totalnoj moći su prepreka
nacionalni suvereniteti.Uopšte ne znamo šta je tu sporno. Ali se isto tako 'principi suvereniteta
i nemešanja u unutrašnje poslove drugih zemalja' ne mogu uzeti
kao nekakva svetinja.«
(kurzivi M.R.) Sporno je, međutim, upravo to što se, kada
je reč o jedinoj aktualnoj super-sili, princip suvereniteta,
odnosno pravo na nemešanje drugih u njene unutrašnje i, što je
za ostatak sveta mnogo značajnije – spoljašnje poslove, tretira
baš tako – kao »nekakva
svetinja« koja se ne žrtvuje ničemu, a kojoj se žrtvuju sve
pozitivne međunarodno-pravne norme i standardi, u čije
ime se degradiraju sve supranacionalne institucije i organizacije
formirane sa ciljem njihovog očuvanja, zarad koje se arogantno
odbacuju svi, od strane većine ostalih članica »međunarodne
zajednice« usvojeni, odnosno ratifikovani akti predloženi sa ciljem
njihovog unapređenja, ... Ako neko u svemu tome »ne vidi
ništa sporno«, onda je njegova sposobnost moralnog rasuđivanja,
doista, pod osnovanom i vrlo ozbiljnom sumnjom. Samo univerzalno,
odnosno neselektivno praktikovanje principa ograničavanja
suvereniteta, to jest intervenisanja i u unutrašnje i u spoljašnje
poslove svih zemalja sveta (uključujući, dakle, i onu
najmoćniju), moglo bi od njega načiniti pravednije i
mirnije stanište ljudske vrste, a time i njenu budućnost
manje neizvesnom nego što je danas. Onaj ko to ne uviđa, u humanističkoj nauci, nedorastao problemima
koje je epoha čiji smo savremenici ispostavila pred nju,
nema šta da traži. Da je tih problema bar donekle svestan,
g. Radunu se ne bi moglo desiti da u mom stanovištu »prepozna«
elemente propagande, uz to Šešeljevskog tipa, koji mu kao takvi,
značajno ograničavaju naučnu vrednost. Da je ovo njegovo zapažanje kojim slučajem
tačno, istovetnu (»šešeljevskopropagandnu«) orijentaciju
naš autor bi nolens volens morao prepoznati i u stavovima ni »leve« ni »desne«,
već svekolike današnje »stare« Evrope, odnosno njenih intelektualnih
elita, odlučnijih neko ikad pre da
sredstvima koja im stoje na raspolaganju, dakle argumentom
i perom, razgrade iluziju, to jest »ružičastu predstavu«
pojedinaca o »nezainteresovanom šampionu demokratije« i na taj
način poštede čovečanstvo pogubnih egzistencijalnih
reperkusija iste. Ja, doista, priznajem ne bez ponosa, vidim svoju
malenkost za tim, »staroevropskim« delom evropskoga stola, istim
onim za kojim u ovom času sede svi oni, zamišljeni nad evropskom,
ali i budućnošću svekolikog, u bezbednosnom smislu američkom
pretnjom danas, doista, ujedinjenog odnosno globalizovanog sveta,
pa makar u to elitno evropsko društvo g. Radun na neki volšeban
način smestio i samog vojvodu Šešelja. Za onom drugom, Blerovskom
stranom evropskoga stola smestili su se i od sopstvenih društava
prezreni i odbačeni pojedinci, slepo odani Americi, iako
možda i sami uvereni »da je krenula apokaliptičnim putem
stvaranja 'vrlog novog sveta'«.
No,
smisao eventualnog daljeg (a, sada je već izvesno, i dosadašnjeg)
našeg polemisanja, g. Radun je na samom kraju svoga teksta opovrgao
još eksplicitnije. «Kako se iznutra odbraniti od te liberalne
strukture moći i zavodljive sile«, pita se on, privodeći
kraju svoja razmatranja, i nastavlja: «Izlaz iz paklenih protivrečnosti
Zapadnog sveta nikako nije u okviru Zapadne paradigme (racionalizam,
progres, humanizam i sl.)...Izlaz je izvan pojmovnog okvira Zapadnih
škola mišljenja, koje su se odavno iscrple i postale jalove. Samo
novi put, nešto što vodi van intelektualizma i rigidnog racionalizma,
može probuditi pravu nadu. Tako nas put ponovo vodi ka 'katakombnoj' egzistenciji vere, mimo ideološki
ostrašćenog antiamerikanizma i antiglobalizma.« (kurziv M.R.)
Moja malenkost, pak, ostaje privržena onim intelektualnim, odnosno
racionalnim sredstvima »odbrane od zavodljive sile«. Valjda stoga
što sebe još uvek prepoznaje u društvenoj ulozi intelektualca,
a ne u liku fanatičnog pripadnika jedne moralno sumnjive
amerikanofilne sekte u nastajanju.
(Komentarisani tekst
Branka Raduna »Američki
krstaši II«)
Tekst primljen
09.01.04.
Autorka
je sradnik Instituta za filozofiju i drustvenu teoriju, beograd