Analiza nekog društveno-politickog poretka,
pa tako i ovog u kome mi jesmo, mogla bi se uporediti sa analizom
slucaja nekog pacijenta. Valja najpre postaviti dijagnozu, potom
utvrditi etiologiju, onda prognozu i najzad odrediti terapiju.
Dijagnoza. Politicari i analiticari zapadnih
zemalja najcešce opisuju srpski režim kao reformski, proevropski
i demokratski. Ova prva dva pojma svode se prakticno na ovaj treci,
jer ne može biti reformski ni proevropski režim koji nije demokratski.
Tu svoju dijagnozu lideri i eksperti sa zapada zasnivaju na pet
po njihovom mišljenju pouzdanih pokazatelja. Pod jedan, na spremnosti
srpskih vlasti da Hagu isporucuju sve osumnjicene za ratne zlocine,
pod dva, na cišcenju vojske od generala i oficira Miloševicevog
vremena koji su ucestvovali u ratu sa NATO paktom, pod tri na borbi
protiv nacionalizma, pod cetiri, na borbi protiv kriminala i pod
pet, na otvaranju prostora za privatnu inicijativu, odnosno privatizaciju.
Prva dva pokazatelja ne govore sama po sebi ništa
o prirodi nekog društveno-politickog poretka. I nedemokratske vlade
malih, privredno urušenih država koje zavise od velikih sila, mogu
isporucivati medunarodnim sudovima svoje gradane, a da se time ništa
ne promeni u prirodi društvenog sistema na cijem celu se one nalaze.
A generale i oficire prethodnog režima može smenjivati i neka nova
vlast koja je jednako tako malo demokratska kao i ona ranija.
Što se pak borbe protiv srpskog nacionalizma,
ni ona ne mora znaciti borbu za demokratiju. I boljševicki režim
Josipa Broza vodio je borbu protiv tog istog nacionalizma, pa ipak
zato nije bio demokratski.
Ni obracun sa kriminalom ne mora biti neki pouzdan
znak da su oni koji ga upražnjavaju demokratski opredeljeni. Sve
zavisi od toga kako taj obracun u praksi izgleda. Javna je tajna
da se u Srbiji borba protiv kriminala vodi selektivno. Na udaru
su samo pripadnici takozvanog Zemunskog klana, oni iz surcinskog
nisu, a neki drugi klanovi ne samo što ne privlace pažnju pravosudnih
organa nego su, moglo bi se cak reci, u milosti režima. Primer:
šecerna afera. Premda su domaci izvoznici šecera pokušali da podvale
Evropskoj uniji, zbog cega su Srbiji uvedene sankcije, niko od njih
sve do sad nije odgovarao niti se protiv bilo koga od njih vodi
istraga.
Valja reci i to da su neki istaknuti borci protiv
kriminala iz vrha sadašnje vlasti takoreci do juce održavali bliske
veze sa istkunutim pripadnicima izvesnih kriminalnih grupa. Braneci
se pred skupštinskom komisijom od optužbe da je kod jednog od voda
Zemunskog klana zvanog Šiptar vodio njegovu ženu i dete dok je on
jednom ranije bio u zatvoru, potpredsednik Demokratske stranke Ceda
Jovanovic izjavio je da je to gruba laž. Nije tu uslugu ucinio Šiptaru
vec Legiji. Drugim recima, glavnom optuženom za ubistvo Zorana Đindica
potpredsednik Đindiceve stranke vodio je ženu i dete da ga u zatvoru
posecuju.
Da li je neka vlast doista demokratska ne može
se suditi ni po tome koliko je odmakla u procesu privatizacije.
Kina je, recimo, širom otvorila vrata privatnoj inicijativi, ali
su poluge odlucivanja ostale i dalje u rukama Komunisticke partije.
Medutim, za razliku od Kine, u Srbiji je ekonomija pod neposrednom
kontrolom vladajuce koalicije na celu sa Demokratskom strankom.
Privatizacija velikih državnih preduzeca obavlja se ili tako što
se ona prodaju stranim kupcima da bi se pomocu tog novca održavao
krhki socijalni mir ili tako da za neke simbolicne novce dodu u
ruke privatnika bliskih politickom vrhu. Tako je, racimo, Miodrag
Kostic, kljucni covek šecerne afere, glavni finansijer Demokratske
stranke i jedan od onih koji su nosili kovceg Zorana Đindica, kupio
tri šecerane za sumu od svega devet evra.
Jedini pouzdani pokazatelj da je neko društvo
odista demokratsko može biti samo odsustvo politickog monopola i
odatle proistekla prevaga ekonomije nad politikom. Tim merilom merena
Srbija je daleko od toga da bude demokratska država. Za pocetak
samo dva podatka. Prema nalazu «Reportera bez granica», u pogledu
medijskih sloboda Srbija je sedamnaest mesta iza Bosne i Hercegovine,
i dvadeset sedam mesta iza Hrvatske. A prema istraživanju fondacije
«HERTIDŽ», objavljenom u uglednom «Volstrit Džornalu», posvecenom
stanju ekonomskih sloboda za 161 zemlju, Srbija se nalazi na 149.
mestu, koje deli sa Belorusijom. Poredenja radi, Albanija je po
tom istom istraživanju, stocetvrta po redu, Bosna i Hercegovina
stotridesetdeveta, a Makedonija dvadesetcetvrta.
A kako na delu izgleda politicki monopol vladajuce
koalicije koju predvodi Demokratska stranka pokazace nam tri paradigmaticna
primera. Primer prvi. Predsednica Skupštine Nataša Micic izabrana
je za vršioca dužnosti predsednika Srbije na osnovu jednog obrazloženja
na kome bi nam pozavideli i pravnici ludih rimskih careva. Kada
je Kaligula rešio da se oženi svojom sestrom, rimski pravnici našli
su pokrice za taj njegov cin u cinjenici da je Kaligula bio vladar
Rima i Egipta, a u Egiptu su faraoni uzimali sestre za žene. Zaboravili
su, medutim, da je Kaligula bio car Rima i Egipta, a ne Egipta i
Rima, pa je rimska tradicija morala imati prednost. Medutim, cak
i taj njihov marifetluk bledi pred pravnickom mudrošcu eksperata
DOS-a koji su našli da Nataša Micic može biti vršilac predsednicke
dužnosti po analogiji sa clanom Ustava prema kome predsednik Skupštine
zamenjuje predsednika države u slucaju da je ovaj odsutan. Medutim,
i bez neke velike pravnicke pameti jasno je da Nataša Micic ne može
zamenjivati nekog ko ne postoji, buduci da novi predsednik Srbije
nije ni izabran.
Primer drugi. Vladajuca koalicija obezbeduje
skupštinsku vecinu i tako što umesto odsutnih poslanika koalicije
njihovim karticama – ili onim rezervnim – glasa neko drugi. Tako
je za novog guvernera Narodne banke izabrana Kori Udovicki glasom
glumice Nede Arneric koja je za to vreme bila na odmoru u Turskoj
i glasom zamenika šefa poslanickog kluba DHSS, koji za vreme glasanja
nije ni bio u sali.
Primer treci. Ustavni sud Srbije naložio je pre
više od cetiri meseca Skupštini Srbije da vrati mandate onim poslanicima
kojima su bili oduzeti zato što su istupili iz stranaka u vladajucoj
koaliciji. A 27. maja ove godine predsednik vec pomenutog Suda upozorio
je Skupštinu da ce ako ne sprovede ono što joj je naloženo Sud sam
bez odlaganja sprovesti odluku o kojoj je rec. Medutim, niti je
Skupština postupila po nalogu Suda, niti je sam taj Sud postupio
onako kako je to njegov predsednik još u maju mesecu najavio. Komentar
nepotreban.
Mogli bismo se onda pitati zašto lideri i eksperti
zapadnih država proglašavaju za demokratsku i reformsku jednu vladu
u kojoj su ekonomske slobode na nivou Belorusije i u kojoj predsednica
Skupštine i države Nataša Micic i potpredsednica Skupštine Gordana
Comic iz Demokratske stranke proglašavaju novog guvernera Narodne
banke na osnovu falsifikovanih poslanickih glasova. Odgovor je vrlo
prost. Da li je neka država demokratski i reformski uredena predvodici
velikih sila i njihovi analiticari sude na osnovu spoljnopolitickih
interesa tih sila, a ne na osnovu liberalnih nacela koja važe samo
za unutrašnju upotrebu.
Etiologija. Ponekad se može cuti da vlast u Srbiji
doduše nema legalitet, ali da zato ima legitimitet. Netacno. Nema
ni legitimitet. Da podsetimo. Pun naziv predizborne opozicione koalicije
za izbore na kojima je pao Slobodan Miloševic glasi: «DOS – Vojislav
Koštunica». Medutim, ubrzo posle izbora Koštunicu su njegovi koalicioni
partneri izopštili i obavili raspodelu politicke moci mimo volje
biraca. Nisu sigurno biraci glasali za to da Gradanski savez Srbije,
jedna stranka koja teško da bi prošla izborni cenzus, dobije mesto
ministra spoljnih poslova, ministra prosvete, gradonacelnika Beograda,
predsednika Skupštine i predsednika Države. A svakako nisu glasali
ni za to da Jelica Minic, cerka srpskog Višinskog Miloša Minica,
i politicka istomišljenica Gradanskog saveza, postane prvi zamenik
Gorana Svilanovica. Tako je Gradanski savez danas JUL dosovskog
režima, doduše bez onog finansijskog potencijala koji je imala stranka
Mirjane Markovic, ali sa ništa manjom merom politickog uticaja.
Prognoza. Lord Akton kaže da svaka vlast kvari,
a apsolutna vlast kvari skoro apsolutno. Medutim, prekomerna vlastodržacka
ovlašcenja ne kvare samo moral onih koji ih imaju nego i njihovu
moc rasudivanja, ukljucujuci tu i sposobnost da procenjuju svoje
sopstvene, dugorocne politicke interese. Da je koalicija predvodena
Demokratskom strankom raspisala vanredne izbore dok je još trajala
žalost za ubijenim premijerom, izborni rezultati bili bi verovatno
u njenu korist. Ovako, grcevito se držeci za poluge vlasti i odlažuci
izborno takmicenje sve do redovnog roka, okrnjeni DOS ima sve izglede
da posle toga prestane da bude ozbiljan cinilac na srpkoj politickoj
sceni.
Terapija. Izbori su jedini lek za nezavidan položaj
na kome se Srbija nalazi. Nema nijednog drugog nacina da se otkloni
postojeci politicki monopol i odatle proistekla prevaga politike
nad ekonomijom. To, nažalost, još uvek ne znaci da ce nam i posle
tih izbora procvetati ruže. Dosovski režim ostavice novom režimu
u naslede citav niz teško rešivih privrednih problema, od kojih
nije najmanji spoljni dug, najveci na Balkanu, sa perspektivom latinoamerickog
scenarija.
Medutim, kao što je to svojevremeno rekao Karl
Kraus, potom za njim ponovo Karl Poper, u istoriji nikad ne biramo
izmedu dobra i zla, vec samo izmedu veceg i manjeg zla. A režim
koji posle izbora dode, bice ako ništa drugo, ono bar neko manje
zlo.
( tekst primljen 28. septembra 2003 )
|
|