Prvoslav Davinic
STA
SRBIJA HOCE?
Uvod
Mnogi
misle da u srpskoj javnosti, nakon politickih promena oktobra
2000. godine, postoji skoro opsti nacionalni konsensus u kom pravcu
Srbija treba da ide i da se najveca neizvesnost u tom pogledu
tice samo odgovora na pitanje koliko brzo ce ona biti u mogucnosti
da sprovede proces tranzicije i time ovaj svoj cilj i realizuje.
Cini se, medjutim, da je pitanje sta Srbija zapravo hoce, mnogo
slozenije nego sto je to pozeljno. Sve snage na srpskoj politickoj
sceni zaista zagovaraju modernu, ekonomski jaku Srbiju koja ima
svoje odgovarajuce mesto u medjunarodnoj zajednici drzava. Pritom
jedni nemaju dvojbi da je najsigurniji nacin da se to postigne
ukljucivanje u medjunarodne integracione procese, na prvom mestu
Evropsku zajednicu i NATO, dok drugi, ako ne direktno, onda sigurno
implicitno, vide status Srbije u medjunarodnoj zajednici, reklo
bi se, “na neki drugi nacin”. Na prvi pogled, namece se utisak
da se radi o podeli na moderne evropski orijentisane snage, s
jedne strane, i nacionalisticke desne snage, s druge strane. Ovakva
podela, medjutim, nije sasvim tacna, jer i medju evropski orijentisanim
snagama ima onih koje zauzimaju stav da tome ne treba teziti “po
svaku cenu”, kao sto i medju ovim drugim snagama ima onih koje
jasno vide Srbiju integrisanu u Evropu. Naravno, ovakvih odstupanja
od uobicajenih stereotipa ima i u odgovorima na niz drugih pitanja
vezanih za buducnost Srbije, zbog cega se putevi naseg daljeg
razvoja cine jos nejasnijim.
U tako
slozenim okolnostima, tesko je davati generalne ocene kojima bi
se situacija jasno rasclanila i, na osnovu toga, nasla najoptimalnija
resenja za buducnost nacije i njene drzave. Cini se, ipak, da
bi se osvrtom na nekoliko kljucnih momenata mogli, ako ne naci
odgovori na pitanje kojim putem dalje, onda barem bolje shvatiti
nas sadasnji trenutak. Nazalost, i ovoga puta se mora pristupiti
vec previse eksploatisanoj “istorijskoj analizi”. Treba odmah
naglasiti da se ovde ne radi o strogo naucnim ili doktrinarnim
razmatranjima, vec pre o nekim iskustvenim i pragmaticnim opservacijama.
One su fokusirane, uslovno govoreci, na tri sindroma koja bitno
uticu na slozenost tranzicije naseg drustva.
1. Nedefinisanost
kulturno-duhovne pripadnosti
1.1. Put “istocno-evropskih” zemalja
Kao prvo, moze se
uociti da je, za razliku od nas, proces tranzicije drugih zemalja
tzv. “istocnog bloka”, uprkos svim teskocama, dao veoma pozitivne
rezultate u relativno kratkom vremenskom periodu. Neke od njih
su vec usle u NATO, jedan broj ce biti primljen iduce godine,
a, sto je jos vaznije, dobar broj njih ulazi i u Evropsku zajednicu,
sto predstavlja krajnji domet koji jedna zemlja moze da postigne
na sadasnjem stepenu organizovanosti medjunarodne zajednice. Ako
se uzme u obzir da su kriterijumi za clanstvo u ovim organizacijama
izuzetno zahtevni tj. na veoma visokom nivou, zadivljujuce je
da su ih ove zemlje ispunile u periodu od jedne decenije. Cime
se, onda, moze objasniti ovaj fenomen, tim pre sto su njihove
sveukupne pocetne pozicije bile na daleko nizem nivou od onog
na kome se nalazila tadasnja Jugoslavija u trenutku zavrsetka
tzv. hladnog rata krajem 80-ih i pocetkom 90-ih godina proslog
veka?
Pored svih
drugih mogucih objasnjenja, jedno se sve vise namece kao izuzetno
relevantno. Ono proizilazi isto toliko iz tokova njihovog ranog
ekonomskog razvoja koliko, uslovno govoreci, iz njihove istorijske
kulturno-duhovne opredeljenosti. Neke od njih su, narocito Poljska
i Ceska, krajem 19. veka duboko usle u proces industrijalizacije
i u prvoj polovini 20. veka ostvarile znacajan stepen ekonomskog
razvoja i industrijske kulture. To je ne samo otvorilo mnogobrojne
puteve za tesnu saradnju sa drugim zapadnim industrijski razvijenim
zemljama, vec je ojacalo osecaj njihove kulturno-duhovne pripadnosti
toj grupi zemalja.
Politicka podela Evrope
nakon Drugog svetskog rata na vestacki nacin je razdvojila jednu
relativno integralnu celinu na dva dela, od kojih je jedan, zapadni
deo, nastavio da se razvija normalnim tokovima, dok je drugi,
istocni deo, bio podvrgnut jednom potpuno drukcijem, i za nju
sasvim stranom politickom, ekonomskom i drustvenom sistemu. Kao
i druge zemlje koje su pocivale na sovjetskom socijalistickom
sistemu vlasti, tako ni ove zemlje nisu mogle da postignu iole
znacajniji sveukupni napredak svojih drustava. Medjutim, tek iz
danasnje perspektive moze se videti da ovo “kalemljenje” zapravo
nije uspelo da izmeni, a jos manje unisti, nesto veoma bitno,
a to su osnove na kojima su ove zemlje ponikle. Jer, dok je nametnuti
socijalno-ekonomski model postepeno, ali sigurno degradirao njihov
sveukupni ekonomski razvoj, a time i standard zivota, on, ipak,
nije uspeo da prodre u kulturno-duhovnu sferu njihovih drustava.
Ona su i u uslovima najzescih represija vlasti osecala da pripadaju
“onoj drugoj kulturi”. Kada je sistem kome su bile podvrgnute
pao, kada su stege nestale, ova drustva su samo nastavila tamo
gde su prisilno bila zaustavljena u svom prirodnom razvoju. Nove
vlasti nisu morale da organizuju kampanje objasnjavanja svojim
gradjanima da je njihovo mesto u Evropi, da se moraju prihvatiti
odredjeni standardi i nacela razvijenih drzava i da su trzisna
privreda i demokratija osnovni postulati za dalji razvoj njihovih
drustava. Oni su to prihvatali kao prirodno stanje stvari koje
im je samo bilo uskraceno jedan broj godina. Ono sto je ovim drzavama
zaista bilo potrebno odnosilo se pretezno na brzo restruktuiranje
privrede uz obilatu ekonomsku pomoc medjunarodne zajednice, sto
je bio relativno laksi deo procesa.
S obzirom
na, ipak, znatnu raznorodnost zemalja bivseg “istocnog bloka”,
ovakve neophodne generalizacije se ne mogu u potpunosti primeniti
na svaku od njih ponaosob, narocito ne u ekonomskom pogledu. Medjutim,
ono sto je kod onih manje razvijenih bilo od presudnog znacaja
nakon raspada ovog bloka, bio je upravo taj osecaj pripadnosti
zapadnoj Evropi. On je obezbedio veoma veliki stepen motivacije
za prihvatanje brojnih teskoca procesa tranzicije u cilju formalnog
kvalifikovanja za ulazak u drustvo tih zemalja. Tipicni takvi
slucajevi su Rumunija i Bugarska, koje su se izborile za skori
ulazak u NATO i Evropsku zajednicu, ne toliko svojim ekonomskim
performansama, koliko neodoljivom zeljom da budu deo tog razvijenog
sveta.
Ova kulturno-duhovna
dimenzija kao motivaciona snaga za pripadnost Evropi, dobila je
neke pomalo apsurdne manifestacije na medjunarodnom planu. No,
ta apsurdnost samo potvrdjuje koliko je presudnu ulogu ovaj faktor
imao u post-hladnoratovskoj transformaciji Evrope. Naime, kada
je Balkan, kao posledica svih ratnih dogadjanja nakon raspada
Jugoslavije, postao u svetu neka vrsta sinonima za zlocine i etnicku
netoleranciju, diplomatije niza zemalja regiona, medju kojima
su se isticale Bugarska, Hrvatska i Rumunija, ulozile su ogromne
napore da se pojam Balkana, kako geografski tako i politicki,
ogranici iskljucivo na Srbiju, Makedoniju i Albaniju, a da se
sve ostale drzave tretiraju kao centralno-evropske. Samo zbog
toga je Pakt stabilnosti dobio ime Pakt stabilnosti za Jugoistocnu
Evropu, a ne Pakt stabilnosti za Balkan,
sto proizilazi vise nego ocigledno iz sastava njegovih glavnih
aktera – Rumunija, Bugarska, Makedonija, Albanija, Bosna i Hercegovina,
Hrvatska i, naravno, Srbija i Crna Gora.
1.2. Put Srbije
Put Srbije
bio je dosta drukciji. Srbija s kraja 19. i pocetka 20. veka bila
je poljoprivredna zemlja sa rudimentarnim pocecima procesa industrijalizacije,
sa istorijski uslovljenom specificnom kulturno-duhovnom pripadnoscu,
kojoj je, grubo govoreci, Evropa izgledala kao “drugi deo sveta”.
Naravno, ta i takva Srbija, bila je u stanju da oceni da je i
njeno prirodno mesto u toj Evropi, ali i da shvati da bi to bio
dugi put.
Nesretno stvaranje
Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca 1919. godine, koje je u cilju
visih politickih interesa, ne samo u privrednom vec i u kulturno-duhovnom
pogledu spojilo znacajne kontraste, nije stvorilo potrebnu sinergiju
za snazan ekonomski, politicki i kulturni zamah ovakve zajednice,
vec je unutrasnje odnose tri naroda uglavnom opteretilo problemima
proisteklim iz njihovih razlicitih nacionalnih interesa. Naime,
Srbija je bila tek na pocetku kulturno-privrednog procesa “evropeizacije”,
dok su Hrvatska i Slovenija odlaskom iz Austro-ugarske monarhije,
iskljucivo radi afirmacije nacionalnog identiteta, u kulturno-duhovnom
smislu bile “istrgnute” iz svoje, moglo bi se reci, prirodne istorijske
sredine. Pored toga, iako je Srbija bila ta koja je u novostvorenu
zajednicu unela status nezavisne i medjunarodno priznate drzave,
njena politicka i kulturna elita morala je da posveti najveci
deo svojih napora harmonizaciji svih nacionalnih interesa u toj
zajednici, bez obzira koliko su oni bili heterogeni, umesto da
se usmeri na unapredjenje sopstvenih nacionalnih interesa i razvijanje
svog identiteta. U retrospektivi, kasnija promena imena u Kraljevinu
Jugoslaviju, samo je dodatno opteretila ove odnose, jer su i druge
dve nacije pocele da se u njoj osecaju sputano. Ovakva njihova
reakcija, sa stanovista njihovih nacionalnih interesa i krajnjih
aspiracija, nije bila neocekivana, jer su one zajednicku drzavu
uglavnom dozivljavale kao tranzitno resenje na putu pune nacionalne
afirmacije u nekom buducem istorijskom trenutku.
Ovakva
determinanta odnosa unutar zajednicke drzave nije se izmenila
ni uvodjenjem socijalistickog drustveno-politickog sistema u zemlji
nakon Drugog svetskog rata. Jer, dok je Srbija nastavila da luta
u definisanju svog nacionalnog kulturno-duhovnog bica, Hrvatska
i Slovenija su, naravno manje vidno, nastavile da jacaju svoja
davno definisana opredeljenja. Stavise, sa stanovista srpskih
interesa, situacija je postala jos slozenija, jer se u novim politickim
uslovima moralo dodatno voditi racuna o osetljivosti, kako reafirmisanih
nacija (Albanaca) tako i onih novostvorenih (Muslimana). Pored
svih anomalija koje su se iz ovakve “obzirnosti” prenele na ukupne
pravce razvoja citave zemlje, nekako se vrlo brzo odomacilo i
neformalno uverenje da su zapadne republike (Hrvatska i Slovenija)
najprikladnije da grade mostove prema Zapadu, dok su ostali delovi
drzave, na celu sa Srbijom, najbolja spona sa zemljama Balkana
i, nakon nastanka pokreta nesvrstanih, sa drzavama treceg sveta.
Drugim recima, dok su druge dve republike kroz svoju nezvanicnu
funkciju “zapadne spone” afirmisale prvo svoj nacionalni interes,
a tek nakon toga eventualno i zajednicki, Srbija je izgleda smatrala
svojom nacionalnom duznoscu da unapredjuje internacionalizam i
solidarnost sa zemljama u razvoju i da tim putem dozivljava neku
svoju afirmaciju, ali i to u kontekstu Jugoslavije.
Zbog toga uopste ne
treba da iznenadjuje cinjenica da su Hrvatska i Slovenija, cim
se za to ukazala prva prilika, izasle iz Jugoslavije da bi ostvarile
svoj istorijski cilj. Cinjenica da se ove dve drzave vec nalaze
na pragu ulaska u evropske integracione procese, samo potvrdjuje
njihovu ogromnu spremnost da podnesu i zrtve za sto brze okoncanje
procesa tranzicije. Za razliku od Hrvatske, kod koje je osecaj
kulturno-duhovnog pripadnistva Evropi bio presudan za njenu dalju
orijentaciju, Slovenija je tu svoju evropsku pripadnost pokazala
i na privrednom polju, i to na dosta zavidnom nivou.
Sto
se tice Srbije, razjedinjavanje Jugoslavije sa svim posledicama
koje je ono donelo, koje se vremenski odigralo odmah nakon prestanka
hladnog rata i raspada “istocnog bloka”, suocilo ju je sa situacijom
za koju ona nije bila najadekvatnije pripremljena. Pre svega,
Srbija je izgubila dugo eksploatisanu platformu za promovisanje
“svoje” internacionalisticke solidarnosti, jer joj, s jedne strane,
nije bilo omoguceno da nastavi svoje delovanje u okviru pokreta
nesvrstanih,u kontekstu SRJ, a s druge, zato sto je taj pokret
i onako izgubio znacaj i uticaj koji je nekada imao u medjunarodnim
odnosima iz doba hladnog rata. Drugi problem je bio jos znacajniji.
Za razliku od Hrvatske i Slovenije, Srbija ovu novonastalu “prazninu”
nije bila u stanju da automatski popuni oslanjanjem na svoju striktno
nacionalnu kulturno-duhovnu opredeljenost, jer je nikada nije
sustinski i nedvosmisleno definisala. U takvim okolnostima nije
zacudjujuce sto je nacija bez veceg otpora prihvatila ponudjeni
ideolosko-politicki postulat o svojoj, ne bas jasno definisanoj
“posebnosti”. Posledica ovakve situacije bila je novo lutanje
u trazenju nacionalnog bica, i to je trajalo citavu jednu deceniju.
Drugim recima, umesto da svoju kulturno-duhovnu afirmaciju trazi
u kontekstu postojecih interesnih integracionih procesa u Evropi,
nacija je prihvatila kao svoj primarni zadatak relativno usko
definisan cilj – zastitu srpstva bilo gde da se ono nalazi, pri
cemu su za ovu sustinski opravdanu potrebu ponudjeni neprimereni
metodi njene realizacije. Posledice ovakvog opredeljenja ogledale
su se ne samo u tome sto je polozaj srpstva van granica Srbije
bio veoma otezan, vec sto je Srbija i samu sebe izolovala i prisilno
iskljucila iz pozitivnih procesa koji su se snazno odvijali u
njenom okruzenju.
Oktobarske
promene 2000. godine su po prvi put u istoriji srpskog naroda
omogucile da se on u punoj meri suoci sa cinjenicom da je Srbija,
ipak, balkanska drzava i, kao takva, na prvom mestu deo Evrope,
a tek zatim ostalog dela sveta. Nije preterano reci da se prosecan
gradjanin Srbije tek sada lagano navikava na tu realnost. Ovo
zakasnelo “budjenje”, sustinski izuzetno pozitivno, ima, nazalost,
i svoju negativnu stranu sa stanovista nase pripremljenosti da
se i de facto ubrzano prikljucimo toj Evropi. Za to nam jos uvek nedostaje
izgradjen jak i dubok osecaj kulturno-duhovnog pripadnistva toj
i takvoj Evropi, a samim tim i spremnost da bez dvojbi efikasno
i brzo menjamo postojeci anahroni sistem vlasti i drustvenog uredjenja.
2. Privrzenost
osecaju posebnosti
Drugi znacajan “istorijski”
faktor kojim se dosta dobro mogu objasniti nase tekuce teskoce
“ulaska u Evropu”, ticu se specificnog puta kojim je Jugoslavija
krenula nakon sukoba sa Staljinom 1948. godine. To se prvo manifestovalo
u cinjenici da je ona, uprkos komunistickom sistemu vlasti, ostala
van socijalistickog bloka drzava predvodjenih tadasnjim SSSR-om.
Drugim recima, ona je izabrala “razlicit put” u odnosu na sve
druge drzave sa istim sistemom, da bi takvu svoju opredeljenost
u jos vecoj meri afirmisala pocetkom 60-tih godina kroz pokret
nesvrstanih zemalja, ciji je ona bila jedan od osnivaca. Vrlo
brzo ta i takva Jugoslavija postala je simbol veoma uspesnog “treceg
puta”: socijalisticka zemlja u kojoj je postovanje klasicnih politickih
prava i sloboda bilo u drugom planu, ali zemlja sa relativno visokim
standardom zivota i ekonomskog razvoja uz znatnu toleranciju privatne
inicijative i privatne svojine, i vrlo dobrim politickim i ekonomskim
odnosima sa kljucnim zapadnim zemljama. Ostavljajuci po strani
sve one rasprave koje nastoje da objasne ovaj “jugoslovenski fenomen”,
bilo tako sto ga poricu ili glorifikuju, ostaje nepobitna cinjenica
da je on funkcionisao dugi niz godina. Ta okolnost je, po svemu
sudeci, ostavila dubokog traga na nas mentalitet, s tim sto je
kod srpske nacije taj osecaj bio dominantan, dok je kod nekih
drugih figurirao paralelno sa bazicnim zapadnim kulturno-duhovnim
opredeljenjem. Ovakvo euforicno osecanje naslo je svoj izraz ne
samo u narodu vec i u tadasnjoj politickoj eliti u krilatici:
“niti smo sa ovima, niti sa onima, a opet nam nije lose”.
Nije zato uopste iznenadjujuce
da ni nakon politickih promena u Srbiji oktobra 2000. godine,
nova politicka elita, ako ne u celini, onda svakako njeni vazni
delovi, nije bila u stanju da na efikasan nacin artikulise nasa
nacionalna opredeljenja i da preduzme konkretne mere za njihovu
brzu realizaciju. Iako je ova elita sa puno razloga odbacila mnogo
toga sto je karakterisalo prethodni period vlasti, cini se da
se podsvesno jos uvek nije oslobodila “sindroma nase specificnosti”,
uprkos jasnim javno izrazenim opredeljenjima za “nase mesto u
Evropi”. Mnogima, izgleda, jos nije jasno da se to mesto ostvaruje,
ne lokalnim inovacijama, vec striktnom primenom onoga sto je Evropa
ranije dogovorila, sto primenjuje i sto postuje. Nekoliko primera
iz naseg svakodnevnog politickog zivota moze ovu generalnu konstataciju
da ucini jasnijom.
U sklopu
ispunjavanja uslova za ulazak u medjunarodne integracione procese,
u kom kontekstu usaglasavanje domacih zakona sa standardima tih
organizacija predstavlja prvi korak, mi smo u prethodne tri godine
doneli niz takvih zakona, ali uz “postovanje” nekih nasih osobenosti,
tako da mnogi od njih nisu ni evropski ni striktno nasi. Neki
zakoni su, doduse, doneti sasvim u skladu sa preporukama, ali
se ne primenjuju! Jos je za vece cudjenje sta sve nije uradjeno,
a sto je moralo da se uradi da bi se verifikovala promena drustveno-politickog
sistema u drzavi i, konkretnim delima, potvrdila njena evropska
orijentacija. Vec je notorna cinjenica da osnovni simbol drzavnosti
nacije, Ustav Srbije, nije jos promenjen kao ni izborni zakon
niti zakon o politickim partijama. U striktno pravnom pogledu
kod nas je stvorena sui generis situacija, koja izgleda mnogima
ne smeta. Naime, delovi nove politicke elite zele u Evropu, ali
ocigledno ne sa novim, vec samo prilagodjenim starim politicko-pravnim
sistemom i institucijama. Manje je vazno da li je tome razlog
neshvatanje onoga sta se od drzava pretendenata trazi ili politicko
kalkulisanje delova vlasti u cilju zastite pojedinacnih interesa
i licnog bogacenja, ali se namece utisku da su ljudi na vlasti
protekle tri godine duboko verovali da ce Evropa, i ovom prilikom,
uvaziti “nase specificnosti” i prihvatiti polovicna resenja. Interesi
medjunarodne zajednice u doba hladnog rata mogli su da tolerisu
jednoj socijalistickoj i nesvrstanoj Jugoslaviji puno toga, jer
je njena tadasnja uloga u tom pokretu imala znatnu trzisnu vrednost.
To vise nije slucaj. Srbija u ovom trenutku ne nudi Evropi nikakvu
“dodatnu vrednost” koja bi opravdavala njen privilegovan tretman
u smislu odstupanja od ispunjavanja svih trazenih uslova na nacin
koji se trazi od svih drugih zemalja. Sto se pre shvati ova realnost,
to ce se Srbija brze pribliziti Evropi.
Izgleda, medjutim,
da to shvatanje jos ne postoji kod dela vlasti. Kako se inace
moze, sa stanovista standarda evropskih zemalja, prihvatiti praksa,
recimo, raspisivanja predsednickih izbora u Srbiji bez pozivanja
na zakonsku normativu kojom se taj cin najavljuje, sto je bi slucaj
sa novembarskim izborima 2003. godine. Ili, kako je moguce da
Vlada, uz raspisivanje tih izbora, preporuci raspustanje Skupstine,
organa koji tu Vladu bira, da joj ta Skupstina ne bi izglasala
nepoverenje? Konacno, kako je moguce da visoki politicki funkcioner
vladajuce koalicije oceni da se jedna konkretna odluka Vrhovnog
suda Srbije mora prihvatiti, ali da ce se “naci pravni modalitet
da se ona primeni na nacin kojim se ona de facto nece sprovesti”?
3. Stare
i nove podele
Jos jedan vazan momenat
iz proslosti opterecuje nasu sadasnjost i otezava put u Evropu.
Izgleda da Srbija ni posle skoro pedeset godina nije prevazisla
podelu koja je delove nacije stavila jednu protiv druge u Drugom
svetskom ratu. Nije vise jasno da li se radi o zelji za pravdom
prema ljudima koji su bili zrtve posleratne vlasti koja ih je
tretirala kao “izdajnike naroda”, ili su u pitanju neke druge
dublje i sustinske razlike u srpskoj naciji na koje vreme ne utice,
ali je cinjenica da se problem manifestuje na razne nacine.
Ovim starim podelama,
dodate su nove proistekle iz dvanestogodisnje vlasti prethodnog
rezima, pri cemu se mogu uociti dve krajnosti: zagovaranje da
sve sto je bilo vezano za bivsi rezim treba politicki eliminisati
i krivicno goniti, s jedne strane, i de facto cinjenje malo toga da se utvrdi
odgovornost za eventualne konkretne zloupotrebe od strane pojedinaca,
s druge strane.
Kada se radi o prvoj
podeli, onoj iz Drugog svetskog rata, s obzirom da danas ljudi
iz tadasnje vlasti skoro nema vise ni fizicki, tesko je ispraviti
nepravdu nekakvim direktnim merama. Verovatno zbog toga neke politicke
snage, koje u nasem sadasnjem trenutku deluju sa pozivom na nepravde
iz te proslosti, to cine samo formalno sa pozicija antikomunizma,
dok u sustini nastupaju sa pozicija desnog nacionalizma, pri cemu
takvo obelezje dobijaju ne toliko zbog svog odnosa prema cetnistvu
kao istorijskoj nacionalnoj kategoriji, vec na osnovu opredeljenja
prema nekim dogadjajima iz nase sasvim bliske proslosti: gradjanskim
ratovima u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini i NATO intervenciji
u korist Albanaca na Kosovu. Posledica toga je zauzimanje rezervisanog
stava prema saradnji sa Haskom tribunalom za zlocine u bivsoj
Jugoslaviji i razgovoru sa albanskom stranom u cilju iznalazenja
resenja za buduci status Kosova. Paradoksalno je da se njihove
politicke platforme u tim delovima u velikoj meri poklapaju sa
stavovima bivsih vlasti, koje ove snage, inace, karakterisu kao
komunisticke i nedemokratske. Srpska politicka scena je dodatno
komplikovana cinjenicom da i neke druge politicke snage, nesumnjivo
demokratske orijentacije, ispoljavaju odredjene rezerve prema
istim pitanjima kao sto to cine desne snage.
Ostavljajuci po strani
to sto nacionalisticke programske platforme izazivaju znatne rezerve
prema Srbiji ne samo one Evrope kojoj mi, navodno, tezimo, vec
i drugih uticajnih faktora u medjunarodnoj zajednici, ovakva situacija
se negativno odrazava na resavanje jednog drugog znacajnog pitanja.
Radi se o ulozi dijaspore u politickom i ekonomskom zivotu Srbije.
Sticajem okolnosti, odnos doskorasnje DOS-ove vlasti prema tom
pitanju bio je manje-vise na istim linijama kao i prethodnog rezima:
investiciona ulaganja su dobro dosla (bez nekih garancija), ali
davanje politickih prava nije (ucesce na izborima). Razlog je
isti. Za vreme bivsih vlasti smatralo se da bi dijaspora glasala
za opozicione snage, s obzirom da nju sacinjavaju pretezno potomci
ljudi koji su izbegli iz zemlje iz politickih razloga. Danas,
nakon politickih promena u Srbiji, procenjuje se da bi znatni
delovi dijaspore dali svoj glas desnim nacionalistickim snagama
zbog cega se celoj dijaspori uskracuje ovo pravo. Dodatni razlog
za ovak stav DOS-a vezuje se za njegovu procenu da bi drugi delovi
dijaspore poklonili svoje poverenje daleko vise demokratskim snagama
nacionalne orijentacije nego, uslovno govoreci, DOS-ovim strankama
evropske orijentacije. U vezi sa ovakvim procenama, postavlja
se pitanje i o motivima pretpostavljene dijasporine podrske desnim
nacionalistickim snagama u Srbiji, kada se dobro zna da upravo
vlade u kojima ljudi iz dijaspore zive zauzimaju veoma rezervisan
stav prema normalnoj saradnji sa Srbijom, kako na politickom tako
i na ekonomskom polju, u slucaju jacanja desnih snaga. Ovo cini
nasu politicku scenu samo jos slozenijom.
Zakljucci
Iz gornjeg “istorijskog pregleda”, cini se, proizilazi
nekoliko sustinskih konstatacija:
- Srbija,
sticajem okolnosti, ni u periodu formiranja nacionalne svesti,
a ni kasnije, nije jasno definisala svoju kulturno-duhovnu opredeljenost
i zbog toga danas nema snazno izgradjen osecaj pripadanja, nekome
ili necemu, sem, po mnogim indikacijama, jos uvek “samoj sebi”.
Njena politicka elita vise je vodila racuna o harmonizaciji interesa
drugih nacija u zajednickoj drzavi, s jedne strane, i promovisanju
internacionalizma u zemljama treceg sveta, s druge strane, nego
definisanju buducnosti srpske nacije kao takve. Zbog toga, izgleda,
da je nasa zelja da budemo deo Evrope pre motivisana interesom
nego osecajem “prirodnog pripadnistva”. To moze da uspori ovaj
proces, narocito kada treba pokazati spremnost za ispunjavanje
osetljivijih i tezih zahteva.
- Zbog
svog istupanja iz socijalistickog bloka drzava i, kasnije, uticajne
uloge u pokretu nesvrstanih, u domacoj javnosti je prihvacen mit,
ne samo o “nasoj posebnosti”, vec i o njenom prihvatanju i uvazavanju
od strane medjunarodne zajednice. Ovaj mit je naisao na posebno
pogodno tle u Srbiji, upravo zbog toga sto ona nije definisala
svoju kulturno-duhovnu opredeljenost, pa joj je ovaj status “posebnosti”
u odredjenoj meri nadomestao tu prazninu. Ovakav filozofski pristup
stvarima bitno je uticao na ponasanje jednog dela nove politicke
elite u Srbiji, koja je svoje mnogobrojne propuste zasnivala na
verovanju da medjunarodna zajednica, u nasem slucaju, to tolerise.
To svakako nije tacno, vec i zbog toga sto ni sama Evropa, za
razliku od njenog odnosa, primera radi, prema Poljskoj, Ceskoj,
Sloveniji pa i Hrvatskoj, ne tretira Srbiju kao svoj “neodvojivi
deo”, vec kao naciju koja mora da se dokaze na delu da pripada
ovoj grupi drzava.
- Srpska
javnost pokazuje znake znatne polarizovanosti, koja je uobicajena
i u drugim demokratskim drustvima. U slucaju Srbije, medjutim,
tesko je reci da li se radi o “starim” ili “novim” razdorima koji
izazivaju ideoloske polarizacije, ili su naprosto u pitanju razliciti
politicki interesi koji se nastoje ostvariti pribegavanjem razlicitim
sredstvima, ukljucujuci i demagogiju. Problem je tim slozeniji
sto se ne radi samo o domacoj javnosti, vec i o pripadnicima srpske
dijaspore, za koje bi se vec po prirodi stvari – dugogodisnjeg
rada i zivota u zapadnim demokratskim drustvima – moglo ocekivati
da ce podrzavati iste takve politicke snage i u Srbiji, sto se
izgleda ne moze uzeti kao svrsena stvar. Mozda je najveci problem
to sto se na srpskoj politickoj sceni tesko mogu identifikovati
na klasican nacin snage levice, centra i desnice. Vecina njih
u svojim programima ima nesto sto medjunarodna zajednica pozdravlja,
ali i neke elemente koje izazivaju zabrinutost. Domace biracko
telo je, takodje, izlozeno dilemama. Jednom njegovom delu veoma
odgovara program stranaka koje se zalazu za ulazak u Evropu, ali
ima razumevanja i za stavove desnih opcija koje ne podrzavaju
saradnju sa medjunarodnom zajednicom po mnogim za nas osetljivim
pitanjima vezanim za nedavnu proslost. Cini se da je osnovni uzrok
ovakvoj disharmoniji na nasoj politickoj sceni to sto u Srbiji,
zbog propusta u proslosti, nikada nije izgradjen opstenacionalni
konsensus oko nekoliko kljucnih postulata nacionalnog interesa.
Kod vecine drugih zemalja koje prolaze kroz proces tranzicije,
uprkos svim drugim razlikama i ostrim sukobljavanjima medju glavnim
akterima na njihovim politickim scenama, konsensus o tome gde
hoce da idu, i s kime, nikada nije bio u pitanju. Ova cinjenica
lezi u osnovi njihovog zavidnog uspeha. Sve dok se takav isti
stepen konsenzusa ne ostvari i kod nas, ma kakav on bio – sami
ili sa Evropom – Srbija ce zaostajati.
Iz svih
ovih slozenih razloga, na novim srpskim vlastima, koje ce stupiti
na scenu januara 2004. godine, lezi velika odgovornost da energicnim
merama pokusa da obezbedi konsenzus za put u Evropu, koji ce,
nema sumnje, najvise odgovarati Srbiji. Prvi test za ocenu sta
to Srbija hoce, bice brzina kojom ce se doneti Ustav, izborni
zakon, zakon o politickim strankama, zakon o konfliktu interesa,
zakon o borbi protiv korupcije i svi drugi zakoni koje jedna pravna,
demokratska i napredna drzava mora da ima, kako radi sebe same
tako i radi mogucnosti da zauzme svoje mesto medju naprednim drzavama
Evrope. Svaka druga opcija mogla da zadrzi Srbiju u izolaciji,
u kojoj se ona u mnogo cemu jos uvek nalazi.
1.decembar 2003.
Autor je Nacionalni
koordinator za pitanja bezbednosti Pakta stabilnosti
za jugoistocnu Evropu i Predsednik Odbora za odbranu i bezbednost
G17Plus