NOVA
SRPSKA
POLITIČKA
MISAO
pristigli komentari na ovaj tekst (1) Vuk
Drašković
QUO
VADIS,
SERBIA
Za
stanje u Srbiji malo je reći da je dramatično.
Na
krilima
narodnog
slavlja
zbog
pada
Slobodana
Miloševića,
koje
se
graničilo
sa
pijanstvom,
Srbiju
je,
u
jagmi
za
vlašću,
samleo
stampedo
nestručnih,
gramzivih
i
bahatih
ljudi,
uobraženih
lidera
fiktivnih
stranaka,
samoproglašenih
eksperata,
polusveta
svih
kalibara
i
profila,
koji
je
sebe
promovisao
u
revolucionarne
pobednike
a
državu
i
sve
u
državi
za
svoje
taoce
i
plen.
Okupirali
su
sve
televizije,
radio-stanice,
novine,
i
bubnjaju
o
“demokratiji”
i
“evropskim
reformama”.
Tom
galamom
prikrivaju
opšti
grabež,
potpuno
ubijanje
srpske
privrede
i
tragično
zaduživanje
države
u
inostranstvu.
Parolama
o
pobedi
nad
Miloševićem,
bacaju
Srbiji
dim
u
oči,
da
ne
vidi
njihovo
venčanje
sa
komandom
zločina
svrgnutog
diktatora.
U
Vašington,
Brisel,
London,
Pariz
i
Berlin
odlaze
sa
prosjačkom
kapom
u
ruci
i
kao
dobrovoljni
vazali,
bez
ikakve
državne
i
nacionalne
strategije.
Sa
svoje
mape
sveta
izbrisali
su
Rusiju
i
sve
ostale
države
u
kojima
nisu
mogli
računati
na
prosjačenje,
preskupe
kredite
i
lopovske
provizije.
“Sve
što
je
sveto,
nije
nam
sveto”
Neizbežni
su
fatalni
rezultati
te
pogubne
i
pogrešne
politike
koju
su,
uz
to,
vodili
i
vode
nestručni
i
pogrešni
ljudi.
Od
“petooktobarske
revolucije”
2000.
godine,
spoljnotrgovinski
deficit
popeo
se
na
devet,
a
inostrani
dug
na
blizu
13
milijardi
dolara.
Sa
uništenjom
domaćom
privredom,
sa
selom
koje
umire,
sa
više
od
milion
nezaposlenih,
sa
samo
800.000
stvarno
zaposlenih,
sa
milion
i
po
penzionera,
sa
više
od
pola
miliona
izbeglica
i
sa
nezasitim
apetitima
više
od
dvadesetak
vladajućih
političkih
partija
i
njihovih
satelitskih
klanova,
Srbija
vrtoglavo
tone
u
provaliju
bez
izlaza,
u
ropskog
dužnika,
u
koloniju
i
ruševinu.
U
nakaradnom
procesu
privatizacije,
koji
se
sveo
na
golu
pljačku,
blizu
pola
miliona
radnika
ostalo
je
bez
posla,
a
još
toliko
biće
otpušteno
pri
najavljenoj
rasprodaji
onog
što
je
preostalo.
Posle
cementara
i
fabrika
duvana,
stranci
će
postati
vlasnici
i
nacionalne
elektroprivrede,
naftne
industrije,
izvora
vode…
Ta
rasprodaja
preduzeća
i
resursa
od
strateškog
državnog
i
nacionalnog
interesa,
koja
se
graniči
sa
zločinom,
veliča
se
i
slavi
kao
najveći
uspeh.
Poređenja
radi,
Slovenci
nisu
strancima
prodali
nijednu
firmu
ili
ustanovu
od
državnog
značaja,
a
Hrvati
su
fabriku
cigareta
u
Rovinju
privatizovali
podelom
i
prodajom
deonica
njenim
radnicima.
U
Srbiji,
pod
ovom
i
ovakvom
vlašću,
javno
se
nagoveštava
i
moguća
prodaja
Kosova
i
Metohije.
Ništa
čudno
za
nacionalne
evnuhe
i
štetočine.
Za
njih
su
Gračanica
i
Dečani
isto
što
i
pivara
ili
šećerana.
Iz
školskih
programa
izbacili
su
srpsku
istoriju,
a
ukinuli
su
i
samo
ime
srpskog
jezika.
Tako
se,
po
njima,
sprovodi
“denacifikacija”
“zločinačke
i
poražene”
srpske
nacije,
kako
govore,
hvališući
se
svojim
satanskim
načelom:
“Sve
što
je
sveto
nije
nam
sveto!”
Kao
paralizovan,
očajni
narod
pognute
glave
prati
ovu
dramu
pretvaranja
Srbije
u
zemlju
sirotinje
i
bede,
u
orgijanje
obesne
otimačine,
neznanja,
bezakonja
i
rušenja
svega,
pa
i
same
nade
u
spas.
Sluđivanje
nacije
Protesti
su
raštrkani,
nesolidarni
i
kratkog
daha.
Sindikati
su
uz
Vladu,
nevladine
organizacije
su
Vladine,
glavni
mediji
igraju
kako
vlast
svira,
a
vodeća
opoziciona
stranka,
koja
se
–
tobože
–
odmetnula
od
vlasti,
nečinjenje
i
neopiranje
hirotonisala
je
u
svoje
jedino
činjenje
i
opiranje.
U
opoziciju
su
pobegli
i
toliko
hvaljeni
i
moćni
“eksperti”,
glavni
vinovnici
narodnog
i
državnog
sloma,
a
opozicijom
se
proglašavaju
i
mnogi
koji
su
obema
i
rukama
i
nogama
uz
Vladu.
U
ovoj
tragikomičnoj
i
režiranoj
predstavi,
sve
je
u
funkciji
sluđivanja
naroda:
da
pobrka
ko
je
ko,
da
krivce
prihvati
kao
žrtve,
da
se
miliona
ljudi
do
guše
uvuku
u
glib
kriminalnih
afera
i
bruke,
ali
ne
kao
huk
protesta
nego
kao
navijači
jednih
ili
drugih
lopova
u
bandi.
Skoro
svakodnevno,
kao
da
je
Srbija
trkalište
konja,
pljušte
rezultati
zaduženih
da
prate
navijačko
raspoloženje
naroda:
vodi
DS
za
prsa
ispred
DSS,
iz
pozadine
se
probija
G-17;
sada
na
čelo
izbio
G-17,
DSS
kaska,
DS
posustaje…
U
navijačkom
žaru,
navijači
zaboravljaju
da
su
ta
tri
trkača
onaj
DOS
koji
su
podržali
na
izborima
2000.
godine
i
da
su
jednako
odgovorni
za
sve
pljačke,
zločine,
laži,
bezakonje
i
sunovrat
srpske
nacije
i
države.
Ponekad
mi
se
učini
da
se
u
Srbiji
danas
odvija
repriza
iz
rimskog
koloseuma,
kada
su
robovi
klicali
caru:
Cezare,
pozdravljaju
te
oni
koji
idu
u
smrt!
Gde
je
izlaz?
Vlada
je
rešena
da
umnožava
nesreću,
štetu
i
haos
sve
do
isteka
svog
mandata,
u
decembru
iduće
godine,
a
u
toj
opasnoj
nameri
bi
morala
biti
sprečena.
Ne
verujem
u
pad
Vlade
u
parlamentu,
jer
u
Skupštini
nema
snažne
i
borbene
demokratske
snage,
kao
što
je
to
za
vladavine
Miloševića
bio
SPO.
Pasivno
držanje
DSS
posledica
je
procene
da
je
nerad
najveći
rad
i
profit.
Taj
stav
skrštenih
ruku
i
čekanja
doneo
im
je
izborni
trijumf
2000,
a
SPO
je
zbog
svoje
borbenosti,
zbog
deceniju
dugih
demonstracija,
mitinga,
zbog
svojih
žrtava
i
života
ugrađenih
u
obaranje
Miloševićevog
režima
doživeo
izborni
brodolom.
Čak
i
da
se
DSS
probudi,
što
bi
bilo
ravno
čudu,
odmah
bi
ga
uspavali
injekcijom
zvanom
“predsednički
izbori”
ili
nekim
drugim
ustupkom.
Samo,
dakle,
eksplozija
narodnog
gneva,
koji
bi
se
izlio
na
ulice
i
trgove
Srbije,
može
naterati
DS
i
njene
satelite
da
raspišu
vanredne
izbore.
Ulica
ili
naredba
iz
inostranstva,
da
se
preduhitri
pobuna
i,
lako
je
moguće,
gubitak
vlasti
i
bez
izbora.
Verujem
da
će
se
Srbi
trgnuti
iz
obamrlosti
i
da
će
jesen
i
početak
zime
doneti
talasanje
i
raspisivanje
izbora
za
početak
naredne
godine.
Prilično
kasne,
ali
ne
i
prekasno.
Vlast,
ipak,
neće
stići
da
opljačka
i
rasproda
baš
sve,
niti
da
promiviše
svoj
Ustav
o
razbijanju
Srbije
na
pet
ili
više
autonomnih
pokrajina
–
državica,
ne
računajući
Kosovo
i
Metohiju.
Srbi
već
deceniju
i
po
greše
nepogrešivo,
od
slepog
uzdizanja
Miloševića,
pa
do
isto
takvog
obožavanja
njegovih
naslednika.
Na
izborima
koji
slede,
ne
smeju
da
pogreše.
Potrošeni
su
svi
krediti
neodgovornosti
birača.
Smernice
preporoda
Snažni
SPO
u
novom
parlamentu
diktirao
bi
strategiju
i
ubrzanu
satnicu
preokreta
na
bolje.
Skupština
bi,
na
početku
svog
mandata,
usvojila
novi
Ustav
i
poništila
sve
one
zakone
kojima
je
1945.
zaveden
boljševički
sistem
u
Srbiji.
Proglašenjem
zakona
o
restituciji,
o
vraćanju
otete
imovine
kao
i
čitavog
paketa
drugih
zakona,
bio
bi
uspostavljen
kontinuitet
sa
demokratskim
poretkom
pre
Drugog
svetskog
rata,
kao
i
kontinuitet
sa
srpskom
državnom,
nacionalnom
i
duhovnom
tradicijom.
Samo
na
tim
temeljima
moguće
je
danas
graditi
evropsku
Srbiju,
koju
niko
neće
moći
da
optužuje
za
zločine
i
da
je
ucenjuje.
Vekovi
srpske
istorije
nameću
nam
obavezu
da
komunizmu
i
jučerašnjim
i
današnjim
sledbenicama
avnojevske
republike
vratimo
ono
što
je
njihovo:
zverstva
nad
nacionalnom
Srbijom,
Gulage,
ideološku
državu,
partijsku
vojsku,
partijsku
policiju,
partijsko
pravosuđe,
krvavo
razbijanje
Jugoslavije,
etnička
čišćenja,
konc-logore,
eskadrone
smrti,
DB,
haške
optužnice…
Nova
politika
zahteva
i
novu
ekonomsku
strategiju.
Poljoprivreda,
putna
mreža,
male
i
srednje
privatne
firme.
To
su
tri
noseća
stuba
srpskog
liberalizma
i
kapitalizma.
Sa
derikožama,
kako
ih
je
narod
prozvao,
da
odu
i
njihove
nakaradne
reforme,
oslonjene
na
poreze
i
dažbine,
i
davljenje
preduzetničke
energije
i
maštovitosti
miliona
ljudi.
Redosled
poteza
mora
biti
posve
drukčiji:
prvo
proizvodnja,
pa
onda
porezi,
i
to
liberalni,
i
uvek
u
funkciji
podsticanja
proizvodnje.
Detaljisanja
su
suvišna,
jer
je
reč
o
konceptu
čiju
efikasnost
vidimo
u
SAD,
u
Evorpskoj
uniji,
u
Japanu.
Srbija
mora
tim
putem.
Slovenci
su
to
shvatili
na
samom
početku
reformi
i
evo
ih
već
u
Evropskoj
uniji.
Novi
Ustav
ovu
zemlju
mora
da
definiše
kao
zemlju
srpskog
naroda,
jedinstvenu
i
nedeljivu
ni
na
pašaluke
ni
na
državice,
a
maksimalno
decentralizovanu,
tako
što
će
stvarna
vlast
biti
u
opštinama
i
gradovima.
Nema
ni
predaje
ni
prodaje
Kosova
i
Metohije.
Pridobiti
podršku
Saveta
bezbednosti
UN
za
kantonizaciju
Pokrajine.
Da
Srbi
i
Albanci
žive
jedni
pored
drugih,
a
i
jedni
i
drugi
u
državnim
okvirima
Srbije.
Da
u
srpskim
opštinama-kantonima
bezbednost
održavaju
međunarodne
i
lokalne
srpske
policijske
snage
i
da
isti
principi
važe
i
za
albansku
samoupravu.
Saradnju
sa
Vašingtonom
graditi
na
temeljima
vek
i
po
dugih
i
uzornih
srpsko-američkih
odnosa.
Cilj
što
bržeg
uključenja
u
Evropsku
uniju
ne
sme
biti
na
štetu
naših
svestranih
veza
ni
sa
SAD,
ni
sa
Rusijom,
niti
sa
bilo
kojom
drugom
državom.
Najkraće:
i
demokratija
i
strogi
red
u
državi,
i
kapitalizam
i
socijalna
pravda,
i
tradicionalno
i
savremeno,
i
nacionalno
i
evropsko.
Srbija
je
rezervoar
zdrave
hrane
i
vode,
sve
traženijih
i
skupljih
roba
na
tržištu
sveta.
Srbija
ima
stručnjake
svih
profila,
nacionalnom
oporavku
posvećene
ljude
od
vizije
i
znanja,
dragocenu
moć
Srba
u
dijaspori,
sa
njihovim
radnim,
tehnološkim
i
drugim
iskustvom,
kao
i
sa
njihovim
kapitalom,
spremnih
da
sve
to
ulože
u
preporod
Otadžbine
koja
će
im
zagarantovati
najbolje
uslove
poslovanja
i
primiti
ih
sa
zahvalnošću
i
poštovanjem.
Kad
krene
Srbiji,
kad
se
pokrenu
točkovi
preporoda,
nestaće
virusa
autonomaštva
i
daljeg
državnog
rastakanja,
nacija
će
zakoračiti
u
duhovni
i
biološki
oporavak.
Ima
puta
iz
sadašnjih
bespuća.
Još
da
bude
i
narodne
pameti
pri
glasanju.
Da
se
oni
ne
vrate,
a
da
ovi
odu.
pristigli komentari
Reagovanje na tekst Vuka Draškovića objavljenog na sajtu NSPM
Slavko Živanov
Kritički o nekritičkom
Razumljivo je, bar nekima, što je pisac i predsednik SPO
Vuk Drašković u svom tekstu "Quo vadis, Serbia" objedinio književničku i
političku delatnost. Mogućno je razumeti i to što je Drašković zapravo izneo
svoj preizborni program obojen subjektivnošću lišene dobrog ukusa, kao i to što
ima previše literarnog u jednoj izbornoj platformi i previše političkog u jednom
literarnom krokiju naše stvarnosti.
Nešto je, međutim, prećutano ili zaboravljeno. Nešto
nedostaje. Ljudi sa dobrim pamćenjem sigurno će se prisetiti okruglih stolova
opozicije i Mićunovićeve inicijative o okupljanju stranaka demokratske
provenijencije. Ondašnja inicijativa prethodila je stvaranju DOS i tada je,
nekoliko meseci kasnije, SPO učestvovao u razgovorima, a na sednici u
prostorijama upravo Srpskog pokreta obnove rečeno je na konferenciji za novinare
(parafraziram) da je dogovor moguć i da se od toga dana može računati da je
demokratska opozicija načinila značajan korak ka zajedničkom nastupu na
izborima. Na stranu to što je SPO bio malčice nekorektan prema Mićunoviću, jer
je ipak inicijativa od njega potekla, te je SPO zahvatio malo više slave nego
što mu pripada, ali važno je
prisetiti se da je ta stranka učestvovala u razgovorima i dogovorima DOS za
izbore 2000. godine.
Visoki funkcioneri te stranke učestvovali su u radu
okruglih stolova, učestvovali u organizaciji mitinga, bili značajan faktor u
ovom delu priče i bili uvažavani od ostalog dela DOS. Spor je nastao onog
momenta kada se razgovaralo o podeli mandata. Ponuda je bila – trećina ukupnog
broja osvojenih mandata Srpskom pokretu obnove, dve trećine svim ostalim
strankama DOS. SPO je tom ponudom bio nezadovoljan, tražio je više, dogovor nije
postignut, DOS je nastavio svojim putem, SPO svojim, a rezultati izbora pokazali
su ishod tog razlaza – DOS 176 poslanika, SPO – vanparlamentarna stranka.
Možda ne treba sumnjati u to da bi učešćem SPO u Vladi
Srbije i Skupštini Srbije dramatično stanje u Srbiji bilo izbegnuto. Verovatno
je da bi Vlada imala mnogo labaviju podršku, da bi bila bolje kontrolisana, da
ne bi činila tolike i takve greške. Međutim, to nije izvesno. Možemo govoriti
samo o projekcijama, pretpostavkama, jer se SPO i nije proslavio upravljanjem
Beogradom. Krajnje načelno, pretpostavimo da bi se SPO ponašao i delovao kao
kontrolor, pozitivni "igrač" u Vladi, jak politički faktor koji bi onemogućio
stvaranje političke krize u Srbiji. Ali moramo postaviti i pitanje ko je kriv
što to nije postao?! DOS ili SPO?
Tačno je da su svi predstavnici stranaka imali mnogo lepše
i bolje mišljenje o svojoj stranci nego o drugim, partnerskim strankama. Svi su
mislili, ili bar govorili, da su u podeli mandata dobili manje, a da su oni
drugi dobili više nego što im pripada. Nije SPO bio usamljen u tome, ali je
pored ovog, po mom sudu neutemeljenog utiska o svojoj snazi, pravio goru, gotovo
neoprostivu političku grešku – imao je lošu procenu izbornih rezultata. U tom
slučaju uloga Vuka Draškovića i SPO poklopila se sa ulogom Mila Đukanovića i DPS
jer su obojica ostali uskraćeni da u svojoj biografiji nedvosmisleno dokažu da
su aktivno učestvovali i u formalnoj i u faktičkoj smeni Miloševića. DOS je na
izborima pobedio Miloševića, a Milo i Vuk su samo učinili da ta pobeda bude
umanjena njihovim neučestvovanjem, ili, s druge strane – a u tome je Milo bio
eksplicitniji – da pomognu Miloševiću da ostane na vlasti. I ovakva procena,
ukoliko je nje bilo – bila je pogrešna. Da li je gospodin Drašković imao tu lošu
procenu ili neko drugi iz SPO, nije bitno, ali je bilo logično, kada stvari
posmatramo sa stanovišta političke prakse u svetu, da upravo on podnese
konsekvence zbog toga. Konsekvence su izostale. SPO je prošao kroz buran period
unutarstranačke tektonike koju je neko nazivao i konsolidacijom (u staljinizmu
se, opet, sve to drukčije zvalo), i danas dobijamo poruku da je SPO alternativa
ovoj vlasti.
Jeste politički legitimno stvarati takvu poruku. Na kraju
krajeva, građani će na izborima i reći šta o tome misle, ali ne bi bilo u duhu
kritičkog pogleda na našu stvarnost da na takav pristup ostanemo nemi.
Iako se mnogi mogu složiti sa primedbama na račun vlasti
koje je izneo Drašković, bar ako se one svedu na istinski politički diskurs
profiltriran od viška stilskih figura i epskih kvalifikativa, ostaje dilema da
li bi dramatičnog stanja u Srbiji, opisanog i u Draškovićevom tekstu, bilo da je
i njegova stranka činila vlast u Srbiji. Sigurno je da bi i sam Drašković
potvrdio da takovog stanja ne bi bilo, ali će pitanje zašto onda nije učestvovao
u DOS ostati bez odgovora. A razlozi neučestvovanja SPO u DOS govore najrečitije
o utemeljenosti tvrdnji da postoje stranke koje opšti interes ne podređuju
ličnom, grupnom ili stranačkom interesu.
hronika
vesti (arhiva)
|