Zoran Avramovic
KO MOŽE DA BUDE PROROK U (I IZVAN) SRBIJE?
Naucnik
nije prorok. Njegova kompetentnost se ogleda u istraživanju cinjenica
i vezama koje postoje izmedu njih, a prorok treba da "ide na
ulicu, da govori javno" (Mak Veber: Duhovni rad kao poziv,
1998,83).
Na pitanje Kuda ide Srbija? može se razlicito odgovarati,
iz razlicitih socijalnih iskustava i politickih stanovišta. Ni naucni
pokušaj da se odgovori na ovo, uvek znacajno pitanje, nije lišen
saznajnih razlika. U tom šarenilu mišljenja o buducnosti jedne države
i njenih gradana, opredeljujem se za jedan pristup koji odgovor
na pitanje o kome je rec, dovodi u zavisnost od kljucnih problema
sa kojima se suocava Srbija i nacina njihovog rešavanja. Na
tom prvom koraku, socijalni mislioci se ne moraju saglasiti oko
identifikacije "kljucnih problema" a samim tim ni oko
saznajnih, politickih i prakticnih metoda njihovog rešavanja. Jer,
ono što za mene nije problem nije vredno misaonog napora da se razreši.
U ovom radu, dakle, odustajem od konstrukcije puta kojim treba da
ide Srbija, i usmeravam se na izdvajanje osnovnih društvenih, nacionalnih
i politickih problema kojima je ophrvana Srbija. Od nacina na koji
rešava ove probleme zavisi i pravac buduceg kretanja države u kojoj
živimo.
Problemi
Prvi problem na koji skrecem saznajnu pažnju, svakako je izuzetno
veliki teret dogadaja proteklih petnaest godina. Razbijanje SFRJ,
ratovi, sankcije, prelazak na novi društveni i politicki sistem,
NATO bombardovanje svakako su zbivanja koja ce psihološki, socijalno
i politicki uticati na kolektivna politicka mišljenja i ponašanja
(Avramovic, Z. Drugo lice demokratije, 1998). Ta bliska
prošlost je prepuna otvorenih pitanja, mi još nemamo sigurna
znanja o svim akterima i dogadajima iz pomenutog razdoblja, i ko
zna koliko cemo dugo cekati na nedvosmislene cinjenice. U tom kontekstu
bliske prošlosti, najsloženiji problem i najozbiljniji po eventualnim
posledicama po buducnost Srbije, svakako je pitanje odgovornosti
za tragican tok razbijanja bivše države. Ko je, doista, odgovoran
za ratove i zlocine koji su pratili oružane sukobe na prostoru nekadašnje
SFRJ? - eto pitanja svih pitanja za domace i inostrane socijalne
mislioce. Neki su vec ponudili svoje "nesumnjive" odgovore,
neki još tragaju, neki cute. Preovladjuje ona struja publicistickog
a i teorijskog mišljenja koja teret odgovornosti svaljuje na ledja
Srbije. Vec ta cinjenica kazuje po sebi da Srbija živi sa neizvesnošcu
u pogledu pouzdanog odgovora na ovo pitanje. Posledice eventualne
njene odgovornosti su aktualno i istorijski dalekosežne. A hipoteticki
gledajuci, odgovori mogu da budu: a) podeljena odgovornost, b) odgovorne
su druge države i njihovi lideri, c) odgovorna je Srbija. Koji ce
od ova tri odgovora dobiti argumentacijsku potporu, zavisi od kvaliteta
znanja o ratovima i zlocinima na prostoru bivše države. Pouzdanog
saznanja još nema, dok na novinskim stranicama i televizijskim emisijama
mogu da se procitaju i cuju izjave pripadnika raznih profesija,
kako je Srbija odgovorna i kako treba da plati krivicu. U tom medijskom
prostoru pojavljuje se i jedan, ne baš zanemarljiv broj srpskih
imena i prezimena. Neki cak uživaju u samooptuživanju.
Drugi problem je nastavak prvog: Haški tribunal. Cilj haškog
tribunala je, po jednom mišljenju, da kazni srpsku politiku od 1990.
do 1999. i sve njene personalne nosioce. Stavljanje na listu vodecih
politickih i vojnih licnosti iz Republike Srpske Krajine, Republike
Srpske i Republike Srbije dokaz je koji govori sam za sebe. One
personalizuju državu, jer država deluje posredstvom svojih predstavnika
pri cemu su najvažniji simboli šef države i šef vojske. Po drugoj
struji mišljenja, u Srbiji, a pogotovu u inostranstvu, Haški tribunal
je sud pravde. Problem je u tome što veci deo srpskog naroda nikada
nece prihvatiti haške presude, i nece u haškom tribunalu videti
sud pravde vec odmazdu nad Srbima. Nastojanjem da simbolicki ceo
srpski narod optuži kao zlocinacki, haški tribunal želi da stvori
jednu sliku naroda za buducnost, naroda o kome ce biti dopušteno
da se govori rasisticki, a s druge strane, ovaj sud hoce da kaže
svetu kako se tokom razbijanja SFRJ i tokom odbrane SR Jugoslavije,
Srbi nisu borili za svoja prava i svoje interese nego samo radi
nekakvog ubijanja pripadnika drugih zajednica na ovim prostorima.
Ide se cak do "reprize" Nirnberškog procesa. Koristi se
sintagma "zajednicki zlocinacki poduhvat" i okrivljuje
samo jedna, srpska strana. A dovoljno je podsetiti na jednu istorijsku
cinjenicu. Nacisti su ratovali protiv celog sveta u cilju da ga
osvoje. U bivšoj SFRJ sukobljavali su se narodi zbog težnje da ostvare
svoja nacionalna i državna prava po kriterijumu etnicke teritorije,
a ne republickih granica. Vec sama ta razlika dovoljna je da obesmisli
sintagmu iz 1946. godine. (Dr Cedomir Štrbac: Hag i Nirnberg,
Politika, 6.i 7. 2003.)
Drugi medunarodni politicki faktori, koji su osnovali i podržavali
haški sud, naravno, podržace sve presude ovog suda i to ce stvarati
latentne, a verujem i manifestne tenzije izmedu Srba i "medunarodne
zajednice".
Treci problem proizlazi iz dva prethodna: dezintegracija srpskog
naroda. U razbijanju SFRJ, nacionalno, ekonomski, politicki,
po "imidzu" koji je ostao, najgore je prošao srpski narod.
On nije samo nacionalno i državno dezintegrisan, vec je ocišcen
iz Hrvatske i Kosova i Metohije. U zaglušujucoj svetskoj medijskoj
galami o srpskom etnickom cišcenju, fakticki su ocišceni Srbi. Ta
svetska verzija igre "držite lopova", zadovoljila je nacionalne
i državne aspiracije nesrpskih naroda u SFRJ, ali Srbiji i Srbima
je stvorila problem. Republika Srbija je primila izbeglice iz sopstvenog
naroda, a oni se pitaju da li da se uopšte vracaju u Hrvatsku, Federaciju
Bosne i Hercegovine, Kosovo i Metohiju. Etnicka pomeranja su najdirektnije
i najteže pogodile srpski narod, a Srbi se optužuju da su druge
narode cistili! Eto primera kako se odgovornost prevaljuje samo
na jednu nacionalnu stranu.
Dakle, problem je u tome što se ovo pitanje povezuje sa nekim temeljnim
vrednostima kolektivnog života, vrednostima kao što je pravda ili
sloboda. Ne može biti pravicno da se Srbi iz Hrvatske isteraju zbog
"oružane pobune", a kosovski Albanci nagrade zbog takve
iste pobune. Sloboda opredeljivanja 1992. u bivšoj Bosni i Hercegovini
bila je dopuštena muslimanima i Hrvatima a uskracena Srbima.
Kosovo i Metohija su u novijoj istoriji Balkana prestavljale
teritoriju na kojoj se neprestance odvijala borba za prevlast. Albanski
deo stanovništva na Kosovu je tokom istorije, uz pomoc inostranih
sila (Turska, Austrija, Italija, Amerika i NATO) nastojao da politicki
osamostali teritoriju na kojoj Srbi žive osam vekova i za koju su
vezani istorijskim pamcenjem. Za Srbe je Kosovo najvažniji deo identiteta
nacije i države, a za Albance životni prostor i težnja za nacionalnim
ujedinjenjem sa Albanijom. Kosovo je teritorija za koju su Srbi
smatrali da je oduvek deo srpske države a koja je 1918. samo vracena
od turskih zavojevaca. Albanci, koji su u trenutku stvaranja Kraljevine
SHS bili jednaki po broju sa Srbima, nikada se nisu integrisali
u novu državu i politicki su bili zainteresovani za približavanje
svojoj državi Albaniji .
Dakle, srpski narod je Kosovo doživljavao kao deo svoje države,
a albanska manjina je planirala svoj krajnji cilj - odvojiti Kosovo
od Republike Srbije. Posle 1999. i NATO ulaska u pokrajinu Kosovo
i Metohiju, Republika Srbija se suocila sa faktickim gubljenjem
suvereniteta nad pokrajinom, dok je po Rezoluciji UN 1244, zadržala
normativno-pravnu vlast. Ko zna kako ce teci bitka za Kosovo i Metohiju.
To je test za savremeni svet. Ukoliko se ostvari cilj o pravu nacionalne
manjinske zajednice na sopstvenu državu i to uz sredstva nacionalne
i medunarodne sile, slika država u savremenom svetu ce se brzo promeniti
i to na neslucen nacin.
Srbija i Crna Gora su problem koji to ne bi morao da bude.
Danas je to nacionalni, državni, emocionalni balast. Nacionalizam
u smislu separatizma jednog dela stanovnika Crne Gore je dobar primer
koliko opsesija politickom vlašcu može da nacionalno podeli pripadnike
iste nacije. Podeljenost Crnogoraca oko definisanja odnosa sa Srbijom
izaziva emoconalne podele medu Srbima. Zasicenost retorikom "nezavisna
Crna Gora" može da odvede u razlicite pravce rešavanja ove
napetosti.
Srbi su izgleda sudbinski upuceni na strasne medusobne sukobe.
Ideološke i politicke podele zasecaju u najintimnije oblasti covekovog
života. U poslednjih pedeset godina, svi politicki obracuni su se
odvijali pod znakom "bolje buducnosti". Cak i kada su
se protivnici fizicki likvidirali. Sa DOS-om na vlasti od 2000-te
godine, ove podele i obracuni se nastavljaju da bi se dokazala postmiloševicevska
demokratija. Od 5. oktobra napravljena je verzija 1945. Zatrpan
je medijski prostor recima "poražene snage" (jezik karakteristican
za obracun komunistickih frakcija), "snage bivšeg režima",
"stara opozicija", "antireformske snage". Kao
da ne postoje paralamentarne ustanove u Srbiji i izbori kao legalno
i legitimno sredstvo promene vlasti. Dakle, i danas je na sceni
podela na staro i novo, a svaka takva podela nije bez privatnih
i javnih posledica. Konsenzus je retka rec u Srbiji.
Moralni problem srpske inteligencije. Srbija ima problem
i sa delom svoje inteligencije. Moglo bi se raspravljati i o njenim
kognitivnim kvalitetima s obzirom na jak uticaj psiholoških faktora.
Ali, za ovu analizu od najveceg znacaja je moralni lik. U najtežim
danima nacionalne i državne krize, oni su se takmicili ko ce više
da ocrni i vlast i narod, u zemlji i u inostranstvu. Treba samo
sakupiti i procitati sve te izjave i intervjue tokom deset godina
pa se uveriti u odsustvo osnovnog samopoštovanja. Neki su to cinili
iz uverenja, neki zbog novca, a neki zbog odsustva identiteta. (Jedan
je cak išao kod pape da se ispovedi.) Jedan deo optužbi protiv Srba
napisan je u Beogradu rukom srpske inteligencije. Pri tom, oni su
kukumavcili da je u Srbiji totalitarizam i nepodnošljiva represija.
To su svi protivnici Srba koristili. Jedan albanski intelektualac
je svojevremeno, upitao ostrašcenog kriticara Miloševica "zašto
tražite da i mi Albanci živimo u Miloševicevoj diktaturi?".
Nije ovde sporno pravo i obaveza (!) inteligencije da kriticki piše
i govori o socijalnim i politickim prilikama u kojima živi. Rec
je o odsustvu minimalne solidarnosti sa patnjama naroda kome rodenjem
pripadaš. Radi se o tome da se ne uvecavaju problemi, a pogotovu
da se ne stvaraju. Nije moralno ponašanje kada van kuce oštro kritikuješ
ukucane, nema morala tamo gde se za novac blati protivnik. Taj tovar
nemorala dela srpske inteligencije opterecuje intelektualni život
Srbije, ne samo svojim nasledem vec svojom nepouzdanošcu u buducnosti.
Politicka fragmentarizacija Srbije. Opozicija pod imenom
DOS godinama je pre nego što ce osvojiti vlast, kritikovala Miloševica
i njegove politicke institucije. Kada su se ustolicili na vlasti,
oni su zadržali veliki broj kritikovanih institucija. U obrazovanju
su više od dve godine koristili Zakon o univerzitetu iz 1998. da
bi razmestili svoje pristalice po fakultetima. U sudsku vlast se
meša izvršna vlast, a njeni funkcioneri otvoreno su doveli "svoje"
sudije na znacajne funkcije u pravosudu. I tako redom. Jedan od
najozbiljnijih politickih problema je svakako razmrvljenost politickih
partija u Srbiji. A to je naslede S.Miloševica - svesno se dopustio
nizak cenzus za formiranje politickih stranaka da bi se pojacalo
njihovo medusobno trvenje i oslabila energija kritike vlasti. To
naslede se brižljivo cuva. U Srbiji malecne politicke partije kroje
sudbinu zemlje i zakona koji se donose u Skupštini. Pored pojacane
politicke konfliktnosti, zavladala je stalna kriza legitimiteta.
Partije koje nemaju svoje clanstvo reprezentuju opšte društvene
interese.
Inostrane predrasude politicke i etnopsihološke prirode.
Najveci deo medijske fabrike, sa spikerima i saopštenjima svojih
vlada punio je glavu i duh Evrope sa jakim antisrpskim stereotipima.
Osnovna tema antisrpskih poruka bila je srpska krivica za sve što
se dešavalo na prostorima bivše Jugoslavije. Ova teza se dopunjavala
mracnom slikom srpskog coveka: ubica, siledžija, rasista, sklon
pornografiji itd. Kada deset godina nekom punite glavu o zlocincu,
psihološki je nužno da se ocekuje ili traži kazna za takvu osobu.
Antisrpska medijska kampanja koja je išla u talasima, nije mogla
da se ugasi preko noci, a ni na dužu stazu. Morala je da se završi
kao kažnjavanje zlocinackog naroda, dakle Srba. Kazna je izvršavana
u etapama uz glasno ili cutece odobravanje upotrebe raznih sredstava
ubijanja, razaranja, ponižavanja srpskog naroda.
Kada zvanicni inostrani politicar izjavi da se Srbija oslobodila
diktature (misli se na vladavinu S.Miloševica) onda on želi da opravda
sve medunarodne odluke protiv Srba u proteklih petnaest godina.
A svakom ozbiljnom posmatracu politike jasna je cinjenica da je
to bio rdjav parlamentarni sistem vlasti (legalna opozicija) sa
autoritarnom vladavinom socijalista i Miloševica (Avramovic, Z.
Nevolje demokratije u Srbiji, 2002). Sve te predrasude
otežavaju komunikaciju Srba sa drugim narodima. Pogotovu onima koji
su podržavali Miloševica na izborima.
Inostrani pritisak u svim oblastima. Veliko je
pitanje koliko putevi razvoja Srbije zavise od nje same, a koliko
od inostranih faktora moci. OUN, EU, Amerika, medunarodne nevladine
organizacije, mediji, bivši politicari, i drugi sve više "guraju
nos" u državne poslove malih naroda. Srbija nije izuzetak,
ali je njen slucaj teži nego iskustva drugih. Ona nosi rane sankcija,
ratova, bombardovanja, demonizovanja iz proteklih 15 godina. Mnogi
pritisci i zahtevi se ne vide na svetlu javnosti. Ali, oni idu i
do personalnih rešenja. Vidljiva je diskriminacija unutrašnjih politickih
snaga. Inostrani pritisci koriste oslabljenost Srbije za razne ucene
i svoje racune. Krediti i donacije se povezuju sa politickim odlukama.
Ali, ne sme se zaboraviti da u politici ne postoje samo interesi,
vec i kategorija casti i dostojanstva. "Jedan narod uvek oprašta
materijalnu štetu, ali ne i uvredu casti" (Veber, Duhovni
rad kao poziv, str.172).
Ovaj pritisak je uvek postojao, samo se izvodi razlicitim sredstvima,
a NATO bombardovanje je bilo jedno od sredstava. Danas, nekadašnji
agresori se ponašaju kao da se ništa nije dogodilo i kao da nisu
vojno poklonili Kosovo albanskim oružanim formacijama (sa jakim
elementima terorizma).
Najaci pritisak dolazi iz Amerike. Mnoštvo je primera: od kongresnih
predloga da se Kosovu da nezavisnost, do otvorenih predloga da Srbija
prezme americke institucije kako bi se demokratizovala. (Politika,
31. 7. 2002. i 16. januar 2003.). Vidljivi i nevidljivi pritisci
stižu odasvud, a neko to imenuje globalizacijom, a neko izrekom
"sila Boga ne moli". Kakav bi odnos Srbi trabalo da zasnuju
prema inostranstvu? - pitanje je koje muci ponajviše Srbiju, ali
i druge male narode.
Kako da Srbija rešava svoje probleme?
Ko bi tvrdio za sebe da zna tacno šta Srbija treba da uradi, igrao
bi ulogu proroka. Srbiji bi od najvece nacionalne i državne koristi
bili oni društveni mislioci i politicari koji bi se zauzeli za izgradnju
institucija za otvorenu, slobodnu i nicim nesputavanu raspravu o
svim društvenim i privrednim problemima za koje se tvrdi da su strukturno
i razvojno relevantni. Dakle potrebne su jake demokratske institucije
u kojima ce se tragati za socijalnim istinama.
Druga opšta korist od takvih institucija ogleda se u tome što ce
nam pomoci da izberemo najbolje ljude za odgovorne funkcije. Naravno,
ovaj ideal nece niko dostici ali za društvenu funkcionalnost nije
svejedno da li je bolji ili bolji od boljeg na državnoj ili nekoj
drugoj javnoj funkciji. Oni koji donose javne odluke nose najveci
teret odgovornosti i zato je preko potrebna opšta društvena briga
za izbor kvalitetnih predstavnika zajednice.
Na duži rok Srbija treba da izgradi strategiju vaspitanja za toleranciju.
Prosto je zapanjujuce do koje granice se proteže licemerje. Vecina
onih koji govore javno o vrednostima demokratije i tolerancije,
u svom prakticnom delovanju postupaju suprotno. Groteskno zvuci
refren "demokratski kandidat" u uslovima poštovanja proceduralne
jednakosti. Ko je nedemokratski kandidat danas u Srbiji? Vaspitanje
za toleranciju ima za cilj da omoguci razgovor ekstremnih ili medusobno
udaljenih ideoloških i politickih protivnika. Tolerancija se tu
dokazuje, a ne tamo gde su nijanse u pitanju ili cak potpuna saglasnost.
Na kraju jedna skepticna napomena i jedan rizik preuzimanja malo
proroštva. Uz pretpostavljeno ispunjavanje navedenih institucionalnih
uslova, vecina Srba ce nositi u duši osecanje nepravde iz proteklih
deset godina. A to osecanje postepeno prerasta u svest koja ce uticati
i na prakticno ponašanje.
Što se tice inostranstva i "medunarodne zajednice", hajde
da budemo proroci. Srbi u proteklih dva veka nikako nisu uspevali
da uspostave uravnotežen i oprezan odnos prema inostranim prijateljima
i neprijateljima. One snažne emocije iz unutaršnje politike prelivale
su se i u inostrani državnicki posao. Greške koji su se pravile
u spoljnoj politici Srbija i srpski narod su skupo i preskupo platili.
A svaku spoljnopoliticku orijentaciju pratile su i unutrašnje podele
na privrženike Istoka i podražavaoce Zapada. I danas se prepoznaje
jedna politicka struja koja emotivno podupire "evropske integracije".
Mudrost bi sugerisala da je to danas preovladujuci interes Evrope,
a ko zna šta donosi buducnost. Dakle, prema vecem delu inostranstva
koje nije bilo ni pre ni danas sklono da podrži srpske nacionalne
interese, valjalo bi da Srbija bude mudra, oprezna, na distanci
uz prihvatanje svakog dijaloga, što ne znaci i interesa.
19.10.03.
(Autor je sociolog i naucni savetnik u Institutu za pedagoska istrazivanja)
|
|