Branko Radun
MULTISRBI U GLOBALNOJ SELENDRI
Svaka zajednica, pa i ona koja se kiti perjem tolerancije i multikulturnosti,
je u svom temelju izrazito monokulturna. Uzmimo za primer Ameriku
koja i pored sve svoje naduvane tolerancije i mešavine različitosti:
istorijski, kulturno, jezički, običajno i sl. izrazito
Anglosaksonska zemlja. To je nužnost, jer je nemoguće da
u jednoj zemlji bude više zvanično ravnopravnih jezika, književnosti,
više paralelnih pravnih tradicija, više kulturnih modela i različitih
vladajućih ideologija. Amerika je jedna država, sa jednim
zvaničnim jezikom, jednom kulturom i sistemom vrednosti,
jednim pravnim i ekonomskim sistemom – jednim društvenim modelom.
A sad unutar tog strogo definisanog anglosaksonskog kulturnog
i društvenog sistema se uklapaju i prilagođavaju manjinske
verske i etničke zajednice.
U poslednjih decenija anglosaksonski društveni model je ne napuštajući
svoja temeljna načela postao tolerantniji prema ispoljavanjima
različitosti (religija, običaji i sl.). Ali je ta tolerancija
i multikulturalnost definisana nevidljivom, ali jakom barijerom
koja brani izuzetno netolerantno temelje monokulturalnosti društva
"liberalne hegemonije" (Molnar) koje sebe doživljava
kao univerzalno
[1]
i bogomdano. Savremena multikulturna zajednica,
za razliku od pre generaciju-dve, pokazuje formalnu toleranciju
prema onim ispoljavanjima različitosti, dok ove zajednice
prihvataju ili ne krše osnovne dogme liberalnog društvenog modela.
Nema reči o slobodnim uslovima za celovit i slobodan razvoj
svih konstitutivnih zajednica, jer je sistem izuzetno rigidan
(npr. danas prema islamu). Jake direktne i posredne prepreke za
postojeće razlike, sprečavaju slobodno ispoljavanje
istinske različitosti ako one ugrožavaju osnovne vrednosti
liberalnog društva
[2]
. Moguće je da se podstiču formalne
i površne različitosti da bi se energija skrenula i kanalisala
van potencijalno opasnih tokova po liberalnu paradigmu. U praksi
se sistem tolerantno odnosi prema površnim i perifernim fenomenima
Drugog, a da se (in)direktnim pristupom "pacifikuju"
suštinski elementi njenog identiteta koji se ne ukapaju u liberalnu
matricu. Tako formalna i taktička tolerancija se pokazuje
kao deo strategije čiji je cilj "misionarsko" preobraćenje
onog Drugog.
Zapadna kultura tokom čitavog drugog milenijuma pokazuje da je rigidna
i sklona da nameće svoje "formule" kao lek za sve
probleme. Društveno iskustvo evroameričke zajednice naroda
govori o neprekidnom i sizifovskom naporu da se život ukalupi
u mehaničke standarde u skladu sa ideološkim viđenjem
stvarnosti. Bezbroj puta su se pokazali kao izrazito rigidna i
netolerantna, pa i fundamentalistička kultura koja istinski
ne trpi ni jednu pored sebe, iako pristaje da privremeno formalno
toleriše postojanje drugih, i u slučaju kada su ovi već
"pozapadnjačeni". Zašto bi jedna kultura posle
milenijuma "krstaških" i "misionarskih" pohoda
[3]
odjednom se promenila iz korena i postala iskreno
multikulturna i tolerantna. Ako bi to bilo istina zapad više ne
bi bio zapad. Zapravo je reč o kompleksnoj pojavi: fenomen
civilizacijske dekadencije u kojoj umorna civilizacija pokazuje
u svojim intelektualnim vrhovima duboku sumnju u vezi svog "nepogrešivog"
i "opštečovečanskog" karaktera
[4]
, zatim o tolerancija koja i da hoće ne
može da bude više od selektivnog tolerisanja "politički
korektnih" elemenata drugih kultura i tradicija, onih koji
se uklapaju u zapadne standarde zadržavajući formu Drugog
i predstavlja simulaciju Drugog.
[5]
Tako se multikulturalizam pokazuje manje kao
istinski dijalog i sinteza kultura, a više kao dinamičan
proces suštinske "amerikanizacije" planete.
[6]
I pored privida multikulturne tolerancije u
suštini se ne priznaju drugačiji način života i ne dopušta
se mogućnost postojanje druge i drugačije kulture osim
sopstvene. Prividna raznolikost, multikulturalnost ne samo da
ne ugrožava temelje zapadne kulture u Americi, već ih učvršćuju
i čine primamljivim i drugim narodima.
To znači da samo postojanje multikulturne zajednice, kao koegzistencije
različitih kultura, ne samo da ne podrazumeva nužno i produktivnu
interkulturnu komunikaciju, već je često i perfidnu
strategiju "posrednog prilaženja" sa ciljem osvajanja
i asimilovanja
[7]
drugih i drugačijih kultura, sa minimumom
otpora kroz "lonac za topljenje čiji je simbol zapadni
grad" (Pušič). Produktivan dijalog bi postojao samo
na temeljima poštovanja i dvosmernosti uticaja. Ali ako multikulturalnost
podrazumeva u društvima koje nisu deo zapadne tradicije neprekidno
"upodobljavanje" sa ciljem dostizanja zapadnih kulturnih
standarda i shvatanja, onda su u pravu oni koji tvrde da je globalna kultura, zaista "kulturni imperijalizam"
i kao takav najtrajnije oruđe održavanja globalne moći
zapadnog sveta i njegovih elita. Strategija se pokazuje kao obmana
različitosti iza koje sledi (ne)svesna unifikacija sveta.
Nismo skloni teoriji zavere ali se u praksi uveravamo da se često
pod parolom multikulturalizma i poštovanja tuđih vrednosti
krije perfidna i "posredna" strategija sa ciljem kulturne
i civilizacijske dominacije u svetu od strane zapada predvođenog
Amerikom. To znači da MK može biti shvaćen i praktikovan
kao zajednica naroda i kultura, ali i kao melting-pot
[8]
koji rastače i uništava pojedine identitete
koji "se prepoznaju kao neesencijalni", što vodi "ka
radikalnoj fragmentaciji identiteta"
[9]
(Bjelić).
Nametanje sopstvenog modela življenja ne bi bilo ni loše ako bi zapadna kultura
bila zaista bolja
[10]
od onih kojima dominira i koje pokušava "preobratiti".
A da li je bolja i ako jeste u čemu? Šta je merilo vrednosti
jedne civilizacije? Svaka civilizacija ima svoja merila svoje
ciljeve i svoje ideale, koje je zaista teško vrednovati. To govori
u prilog jednom vrednosnom relativizmu ili nivelaciji vrednosti
svih kultura. No ipak mi verujemo da postoje i istinske univerzalne
moralne vrednosti kojima se mere svi ljudi i sve kulture. A vrednosti
zapadne kulture nisu istinski univerzalne jer su jednostrane,
ideološke i opterećene negativnim aspektima njihovog istorijskog
iskustva. Moć u svetu je često zapadnom čoveku
bila argument da je njegova kultura jedina "prava" i
da ima "univerzalni" smisao. Ali istorijsko iskustvo
govori da se često dešavalo da kulturno i moralno inferiornija
društva, ali agresivnija pobede one civilizovanije, ili da stare
civilizacije padnu kao plen varvarima u ruke.
"Vrli novi svet" predvođen liberalnom kominternom sa sedištem
u SAD je novo doba, na "kraju istorije", shvatila kao
potpuni trijumf njenih – univerzalnih vrednosti. Ove vrednosti
su bile do sada privilegija samo Amerike, a sada celo čovečanstvo
ima čast da bude prosvećeno "večnim istinama".
Zapad nikad nije bio, a danas je najmanje geografska lokacija
koliko zajednica određenih vrednosti i specifičnog pogleda
na svet. Zapad je prostor u kome vlada set "političkih,
ekonomskih i kulturnih vrednosti (demokratija, ljudska prava,
slobodno tržište, multikulturalizam,...)" (Radojičić)
koji nakon pobede nad konkurentskom internacionalom posao jedini
uzorni model uređenja društva i celog sveta. Istorija kroz
ostvarenje zapadnih liberalnih vrednosti, od kojih je jedno i
multikulturalizam, dolazi do svog kraja i učitanog smisla
(npr. Fukujama). Upravo se time pokazuje na delu rigidni monokulturalizam
ove ideologije jer se ukida mogućnost postojanja ikakve alternative
anglosaksonskom liberalizmu. Time zapad predvođen Amerikom
koja je po Hantingtonu država-jezgro ("core state")
koja ovaploćuje njegovu "ideju", ima misiju stvaranja
"novog sveta" čime će istorija biti dovršena
i osmišljena. Ovim se oni postavljaju u poziciju samoproglašenih
spasitelja i ujedinitelja čovečanstva, onih koji brutalno
vladaju u ime tih "viših interesa".
[11]
Slično tome je neki vide kao deo strategija zavođenja i zbunjivanja
"opozicije"
[12]
od strane sistema moći da bi se kroz prividne
promene i razlike sačuvala i uvećala moć. To znači
da se multikulturalizmom koristi neofeudalna oligarhija da i unutar
svojih (zapadnih) društava skrenu tokove pobune "na svoju
vodenicu" i da očuvaju i ojačaju postojeću
hijerarhiju moći. Princip »Di Lampedusa« - promeniti sve
(ili se praviti da se to čini) kako bi sve ostalo u suštini
isto (iako tako ne izgleda). Koriste se "disidentski"
i "pobunjenički" pokreti i terminologija nezadovoljnika
da se pod izgovorom nekada
društvene pravde, a sada i "ekologije, ili multikulturalizma,
ili prava zena" (Volerstin) iskoriste energije pobune da
se poveća moć društvene oligarhije na unutrašnjem i
globalnom planu. Time ne dovodimo u pitanje iskrenost onih koji
se bore za ove ideale, već da su oni često postaju (ne)svesni
instrumenti moćnih oligarhijskih vrhova. Revolucionarni pokreti
na ovaj ili onaj način, spolja ili iznutra bivaju naterani
na kompromise ("marš kroz institucije") ili pak korumpirani
i lukavo zloupotrebljeni pa i preuzeti od globalnih elita protiv
kojih su se i pobunili. Zato
neki sa pravom videvši u šta se izrodio, multikuturalizam poistovećuju
sa projektom globalne liberalne utopije - "multikulturalne
planetarne države laži"
(Jovan Ćulibrk) na "kraju istorije".
[13]
Mulitkulturalizam je izrastao iz iskrene pobune protiv ohole evropocentričnosti
zapadne kulture, ali se kao i druge pobune pokazao kao jednostran
i nedosledan, i tako lako postao sredstvo za viši stepen svetske
dominacije zapadnih vrednosti i elita. Postao je sredstvo one
globalistički unificirajuće liberalne ideologije i onih
oligarhijskih vrhova moći protiv kojih su se bunili pioniri
multikulturalizma. Iako je nastao iz pokušaja temeljnog preispitivanja
osnovnih dogmi zapada (univerzalizam, progres, racionalizam, humanizam
i sl.) on ih u sledećoj fazi-generaciji još doslednije brani
pa tako postaje od tužioca branioc liberalne globalizaciju kulture.
Originalni MK, kome smo iskreno privrženi, priznaje i toleriše
različite osnovne vrednosti Drugog i ne bi agresivno pokušavao
da tuđu kulturu i tradiciju transformiše po sopstvenim normama
i idealima (kao kada predstavnici zapada kada pokušavaju da "pacifikuje"
Islam
[14]
). U tom smislu razlikujemo integralni multikulturalizam
koji poštuje drugog i ako se ne slaže sa njegovim sistemom vrednosti,
od multikulturalizma koji se "prodao" sistemu svetske
"unitarističke" moći i postao sopstvena simulacija
i parodija.
Zapad i pored toga što su im puna usta multikulturalizma suštinski forsira
monokulturalizam, samo svoju kulturu. Multikulturalizam (MK) je
ono što možemo nazvati kulturnim unijaćenjem, dakle: možeš
da postojiš, ako priznaš "nepogrešivost" i "primat"
zapadne kulture i ideja.
[15]
Za početak je dovoljno prihvatiti vlast
i autoritet političkog i ideološkog centra moći, i krenuti
putem "tranzicije". Dakle MK je faza, doduše dinamična
i protivrečna, ka potpunom pozapadnjačenju i amerikanizovanju
čoveka i sveta, civilizacijsko unijaćenje
[16]
pre potpune asimilacije. Neki konzervativni
intelektualci na zapadu smatraju da ta (post)modernistička
ideologija je sredstvo da se potisne i rastoče ostatci istinski
evropskog, tradicionalnog identiteta same Amerike i zapadne Evrope.
[17]
A šta tek reći za sudbinu tradicije i
identitete nezapadnih društava, kada se zna da je taj i takav
multikulturalizam čisto zapadni u suštini i po stilu.
Naspram prozelitske civilizacije zapadna koja nastoji da ceo svet pretvori
u sopstveni klon, srpska kultura, kao predstavnik balkanskog i
istočnopravoslavnog "kruga" je "kultura prožimanja,
susretanja i zbližavanja. Srpska kultura je graničarska kultura
dijaloga, simbioze i asimilacije, otvorena, pristupačna,
prilagodljiva kultura slobodnoga, krepkog, kritičkog, radoznalog
i neistrošenog duha, izloženog stalnim strujanjima tuđih
kulturnih uticaja".(Palavestra: 2001, 51) To znači da
je naša kultura u svojoj tradiciji imala uvek taj multikulturni
element, pa nije postojala ni potreba "multikulturne pobune"
kao na zapadu.
[18]
Tragikomično je da nas toleranciji i multikulturnosti uče zapadne
nacije koje su vekovima pokazivale svoje agresivno i netolerantno
lice kroz osvajanja, misionarenja i genocide. A na balkanskim
prostorima se multikulturalizmom diče Hrvati koji su u Drugom
svetskom ratu napravili genocid nad Srbima (i Jevrejima), a 1995.
su preostale proterali iz Krajine. Isto tako muslimansko vođstvo
nadahnuto Kuranom (Izetbegović) Srbima (pa i Hrvatima) u
Bosni nameće uz pomoć zapada multikulturnu Bosnu, a
poznato je da je muslimanska zajednica bila stub turskog režima
okupacije Balkana, a posle austrougarske, da bi n kraju saučestvovali
u genocidu nad Srbima pre pola veka.
[19]
Multikulturalizam se u postmoderno doba meša i kalemi na različite idejne
pozicije i interese. Tako mnogim nije jasno da multikulturalizam
to jest pluralizam kultura i tradicija predstavlja pobunu protiv
liberalnog globalizma u čijoj viziji budućnosti "može
ostati samo jedan" (Hajlender). Samo kod nas oni koji zagovaraju
klasični građanski uniformni liberalizam mogu da za
sebe tvrde da su oni i za multikulturalizam. Tako se kod nas i
regionalizam parazitski "nakačio" na pomodni multikulturalizam.
Oni ne samo da nisu srodni već regionalizam može biti glavna
prepreka multikulturnosti, jer se naspram multikulturnog identiteta
celog jednog društva nameću regionalni monokulturni identiteti.
Tako u Vojvodini autonomaški i separatistički pokret (što
treba razlikovati) pokušava da potisne etničke identitete
u ime nekakvog imaginarnog "vojvođanstva" i "autonomaštva"
predstavlja jedan antiliberalni i antimultikulturalni projekat
iako se on baš kiti tim atributima. Umesto da se grade dobri međususedski
odnosi između srpske i mađarske zajednice (većinsko
stanovništvo i najveća manjina) nastoji se izbrisati kod
prvih (a u perspektivi i kod drugih) etnički i kulturni identitet
u ime regionalnog - vojvođanskog. Ta ideja je nespojiva sa
liberalnim i multikulturnim interakcijama između etničkih
zajednica i kao takva generiše nove zabune i sukobe. "To
je toliko netolerantna ideja, da podseca na muslimanski koncept
Bosne" (Kerleta: 2003) tj. na ignorisanje multikulturne realnosti
u ime virtuelne bosanske nacije, a zapravo slabo prikirivane volje
za dominacijom muslimanske nad drugim zajednicama.
[20]
Ono što je jasno je da u globalnom multikulturnom selu opstaju samo najjači
i najžilaviji. To znači da šansu da prežive ima samo onaj
koji veruje u sopstvene vrednosti i tradicije, a i spreman je
da se za njih bori. Tako pored dominantnog zapada, koji kako smo
rekli veruje u svoje poslanje u svetu i ima sredstva i institucije
da širi svoj uticaj, imamo i pojavu vitalnih nezapadnih tradicija
koje se na različite načine opiru "uniji"
i asimilaciji. Naspram zapadnog vladajućeg sistema vrednosti
(sa sopstvenim "opozicionim" grupama) postoje i (ne)vidljivi
"pokreti otpora" u vidu muslimanske, pravoslavne, hinduističke
i konfučijanske tradicije. Koliko ovi tradicionalni i u odnosu
na zapad "alterantivni" pokreti predstavljaju pravu
i realnu alternativu zapadnom liberalnom društvu nije lako odgovoriti,
i za to bi bilo potrebna jedna posebna studija. Ali ono što je
važno je da je "globalno selo" poprište otvorenih i
prikrivenih sukoba između zapada i ostatka sveta. U tom smislu
je multikulturalizam bojno polje sukoba agresivne zapadne strategije
kloniranja sveta, ali i strategija preživljavanja i kontranapada
"gerilskih" kultura i religija u svetskom liberalnom
poretku (Fukujama). Zapad je uspeo da osvoji svet i on će
ga ujediniti, ali je neizvesno čiji će kulturni model
na kraju trijumfovati (primer je antički Rim koji je religijski
"okupiran" od sopstvenih kolonija).
Trenutno je veoma živo traganje
za sopstvenim identitetom u mnogim narodima i kulturama. A u tom
traganju se ide ka onom što im najviše znači: religija, tradicija,
istorija, običaji i institucije. Kroz formalnu toleranciju
na zapadu se promovišu i nezapadne tradicije koje nisu u potpunosti
reciklirane zapadnim vrednostima. Multikulturalizam je strategija
posrednog prilaženja zapada drugim civilizacijama, kontra strategija
drugih kultura, ali i povratnih strategija samog zapada.
[21]
Pokušaji odbrane sopstvenog identiteta trpe
velike poraze i moraju se svesti na ključne otporne tačke
najvažnijih pozitivnih vrednosti pojedine zajednice. Mnoge kulture
su već u procesu nestajanja, a sve su nepovratno izmenjene.
Ali ono što je bitno je da su u globalizaciji uspeli i u sferi
ekonomije i politike samo oni koji imaju i čuvaju svoj identitet.
Tako jačanje sopstvenog identiteta predstavlja i jedinu uspešnu
strategiju sveukupnog opstanka jedne zajednice u procesu globalizacije.
Samo utemeljeni u svojoj narodnoj tradiciji, i sa "poverenjem"
i "socijalnim kapitalom" (Fukujama) koji iz toga proističe,
ali i sa otvorenošću prema svim pozitivnim uticajima drugih
kultura (ne samo zapadne) možemo imati nade u budućnost.
Istinska tranzicija bi bila zasnovana na sintezi domaće tradicije
i istorijskog iskustva sa iskustvima onih koji su uspeli (a to
opet ne moraju biti samo zapadna društva).
A Srbi u tom nastajućem
globalnom društvu mogu sačuvati identitet samo ako se budu
borili za njega i ako iz njega budu crpili energiju i nadahnuće.
A to je i test vrednosti svakog identiteta i kulturne tradicije.
Bez jasne i jake samosvesti i svesti o vrednostima sopstvene tradicije
nema ni motiva za trajnim otporom tuđinskim uticajima, a
tako ni dugoročnog opstanka i razvoja jedne zajednice. A
to je nemoguće sa našom otuđenom elitom (Antonić:
2002)) i "instrumentalizovanom inteligencijom" (Frojnd:
1998, 91) koja se sa prezirom odnosi prema sopstvenom narodu i
tradiciji. Ta "misionarska inteligencija" ne da ne nastoji
da odbrani identitet sopstvenog naroda, već kao "pokondirene
tikve" simuliraju Drugog i tako postaju fenomen civilizacijske
travestije. Oni kao "klijenti" zapadnih centara moći
"prevaspitavaju" narod, tako da on postane hibridna
tvorevina, "nešto između" bez pravog identiteta
i utemeljenja ni u zapadnoj ni u istočnoj tradiciji. Njihovi
mentori "preko svojih godišnjih programa finansiranja ovdašnjih
medija, NGO, sindikata itd. određuju prioritete koje se kroz
razne kampanje nameću domaćoj javnosti: suočavanje
sa srpskim zločinima u Hrvatskoj, Bosni i na Kosovu, izgradnja
Srbije kao multietničke i multikulturne države, borba protiv
terorizma (razume se – antiameričkim), Romi, homoseksualci,
deca sa posebnim potrebama, humanizacija pitanja pasa i mačaka
lutalica itd. Ipak, ideološki rečnik je često gotovo
istovetan kao pre dvadeset godina…" (Antonić: 2003).
Dakle nama se projektuje od strane "Čarobnjaka iz Oza"
ne samo ekonomska i politička realnost, već se programira
i svest o svetu i problemima oko nas, pa i izgradnje našeg društva
kao multikulturnog, a Srba kao multisrba. A sve po onoj narodnoj
"misli globalno – gubi lokalno".
Multikulturno i otvoreno društvo nije samo po sebi nešto pozitivno. Postoje
primeri društava, poput našeg, koje su otvorena za uglavnom negativne
i patološke uticaje evropske kulture (ideologije, dekadencija,
različiti oblici društvene patologije). Možemo da biramo
da li ćemo biti otvoreni prema pozitivnim ili negativnim
pojavama, prijemčivi prema dobru ili zlu. Ono što je praksa
pokazala je da se ideja društva pokazuje kao gotovo isključivo
otvorena prema svim porocima moderne kulture. Ta i takva otvorenost
nije nikakva vrlina već pogubna mana. Sa druge strane je
moguće društvo koje je otvoreno pre svega prema onom pozitivnom
i svetlom iz sopstvene istorije i tradicije, a posle toga i prema
vrlinama i vrednostima drugih kultura. U propast vodi negativno
"otvoreno društvo"
[22]
već jedini izlaz iz kritične situacije
u kojoj se nalazimo društvo koje baštini ono najbolje iz sopstvene
i iz tuđih tradicija. A da bi to bilo ostvareno potrebno
je imati moralni integritet i moralni etalon kojim bi se merilo
sve i na taj način vršila selekcija uticaja.
postavljeno 25.12.2003.
Navedeni radovi i
literatura
Antonić, Slobodan (2003). "Misionarska inteligencija
u današnjoj Srbiji". Vreme, 6.02.03. i www.nspm.org.yu
Antonić, Slobodan (2002). Politički sistem i elite u Srbiji pre
i posle 5. oktobra Beograd: NSPM. www.nspm.org.yu
Bjelić, Dušan. intervju, Globalizacija i nacija, Republika br. 292/293
www.yurope.com/zines/republika
Engdal, Vilijem (1994). Globalna kriza savremene ekonomije u ulozi uništenja
nacije. Beograd: Naše Ideje.
Golubović, Zagorka. Ja i Drugi
Beograd: Republika, www.yurope.com/zines/republika/
Frojnd, Žilijen (1998). Avanture zapada. Beograd: Kalekom.
Kerleta, Vladimir (2003). Vojvođanska tolerancija kao šarena laža. Beograd:
NSPM www.nspm.org.yu
Kisindžer,
Henri. Diplomatija, tom II. Beograd.
Le
Kare, Džon (2003). Sjedinjene Američke Države su poludele,
NIN 3. 1. 2003.
Molnar,
Tomas (1996). Liberalna hegemonija, Beograd: SKC.
Palavestra,
Predrag (2001). Moderna srpska kultura i srpsko pitanje. citirano
po Milomir
Simić,
Dragan. Novi svetski poredak, Beograd.
Špengler, Osvald (1990). Propast zapada, Beograd.
Đurković,
Miša (2003). Urbani besmisao: "Lisice" kao primer kulturne
politike režima. časopis Prizma, Beograd, juni. 2003.
[1]
Američki čovek iskreno i bez trunke
sumnje veruje da je njegov način života spasonosan za celo
čovečanstvo i da ga ono zato mora milom ili silom
slediti ka utopijskom "kraju istorije. Američko “odbacivanje
istorije veliča sliku univerzalnog čoveka koji živi
prema univerzalnim pravilima” (Kisindžer: tom II, 739.). Ideologizujući
svet američki čovek ignoriše, a često i negira
realnost i istoriju, naročito kada nisu u skladu sa njihovim
idejama ("ako se sukobi moja teorija sa činjenicama,
utoliko gore po činjenice" Hegel)
[2]
Savremeno liberalno društvo toleriše islam
samo ako ovaj prihvata njene osnovne postulate i društveni model
(zasnovan na racionalizmu i sekularizmu). U tom smislu američki
liberali sebi daju za pravo da analiziraju i presuđuju
po pitanju šta je to "pravi islam". Sasvim sa tim
je u skladu Bušova izjava da Bin Ladenov i sličan fundamentalistički
islam pogrešan izraz "tolerantne" islamske tradicije.
Liberalne vrednosti su mera za sve stvari, pa i za druge civilizacije.
Oni su tolerantni prema onim kulturama i tradicijama koje manje-više
prihvataju zapadne ideje i način života, a ideološki paranoični
i agresivno netrpeljivi prema onim koji ih otvoreno odbacuju.
[3]
Neumoljivi u svom civilizacijskom prozelitizmu,
kao pravi naslednici katoličkih
misionara i krstaša, i savremeni liberali zaista veruju da sve
druge treba milom ili silom promeniti i "kultivisati"
njihovim vrednostima i načinom života. A MK danas može
da znači taktički kompromis radi strateške pobede,
to jest odustajanje od površne nametljive uniformnosti da be
se lakše nametnula suštinske vrednosti i vlast zapada nad svetom.
Tako je multikulturalizam iskorišćen kao elemenat strategije
postmodernog civilizacijskog kolonijalizma, koja je uspela da
mnoge zbuni i prevari.
[4]
Ideologije evropskog čoveka, pa i liberalizam,
manje ili više rigidno negiraju istorijsko iskustvo i samosvojnost
pojedinačnog i kulturnog identiteta. Personalnost i posebnost
kao da ne postoje, ona je zamenjena univerzalnim modelom u kome
mogu postojati individualnosti kao njegova površna simulacija
i negacija. Racionalistički i humanistički temelj
zapadnog pogleda na svet uređenju društva vodi ka jedinoj spasonosnoj
"formuli" kulture koji, kao oni veruju, nema alternativu.
Racionalističke ideologije pokušavaju da stvore "novog
čoveka" i "novi svet" na mehaničkim
shemama i dogmama koje moraju važiti za sve i svja. Agresivni
univerzalizam modernog mišljenja neumitno klizi ka uniformnom
totalitarizmu, pa i pod maskom prividnih razlika.
[5]
Tako je MTV od američkog monokulturalizma
prešao na formalni multikulturalizam, to jest na više kontinentalnih
MTV kanala sa "lokalnim" zvukom i "stajlingom".
[6]
Analogno tome je i bila naučna
rasprava o prirodi antičkog helenizma između stanovišta
sa jedne strane da je reč o mešanju kultura, i sa druge
da je jednostavno u pitanju prodor tadašnje kulture "zapada"
na "istok". To je izuzetno kompleksno pitanje, ali
su po svemu sudeći u pravu oni (poput Rostovceva) koji
tvrde da je u fazi istorijskog helenizma to prvenstveno bila
kulturna "radijacija" (Arnold Tojnbi) istoka od strane
zapada, a da je posle u vreme rimskog "svetskog poretka"
došlo do religijske i idejne orijentalizacije čitavog Mediterana.
No da li se po toj analogiji može zaključiti da se današnji
uspesi zapada i kroz multikulturni "sinkretizam" mogu
preokrenuti u strukturalnu promenu zapadnog sveta pod uticajem
sopstvene dekadencije i uticaja "istočnih kultova",
na šta panično upozoravaju dežurni konzervativci, teško
je predvideti.
[7]
Multikulturalnost u reformi američkog
kulturnog i obrazovnog modela je između ostalog proizvod
realnog istorijskog iskustva "integracije" imigracije
koja ima različitu religiju, kulturu i običaje, ali
i ideološkog trenda kojim se pokušalo reformisati rigidno i
uniformno "monokulturno" anglosaksonsko društvo. Multikulturno
obrazovanje je izraz i praktične potrebe uključivanja
različitih etničkih i verskih grupa u društveni život,
ali i idejne mode omekšavanja jednoličnog VASP društvenog
modela, bez dovođenja u pitanje osnovnih dogmi liberalnog
pogleda na svet i načina života.
[8]
Po uzoru na američko melting-pot društvo,
danas se stvara i evropski "lonac za topljenje". Integracija
Evrope predstavlja, u tom smislu, značajan eksperiment
koji ce otkriti da li se ljudi mogu uopšte "identifikovati
sa Evropskom unijom", i ako to mogu a da se ne "izgube
individualnost naroda i pojedinaca".(Golubović)
[9]
U tom smislu ravnopravnog dijaloga i mešanje tradicija u multikulturnom
društvu predstavlja pojavu pluralizma vrednosti, što nije neka
vrlina. Liberalni pluralizam savremenog društva u kome paralelno
egzistira mnoštvo kultura je zapravo neopaganski politeizam
vrednosti, poput antičkog rimskog multikulturalizma. Panteon
kulturnih vrednosti je uvek spreman da primi među božanstva
svaki onaj idol koji ne štrči van vladajuće liberalne
paradigme. Tako se u prividno tolerantnoj atmosferi guše sve
posebnosti, što znači svođenje kvaliteta na kvantitet.
A to opet znači da je i takav pluralizam u suštini jedan
i jedinstven fenomen trijumfa kvantiteta, bez obzira na prividne
raznolikosti jer postojanje panteona vrednosti pretpostavlja
jedinstven temelj i koncenzus po pitanju osnovnih vrednosti.
[10]
Postavlja se pitanje merila i vrednovanja
kultura – u smislu da li su neke zaista vredne da bi bile sačuvane.
Zapadni čovek misli da je samo njegova kultura "prava"
tj. da univerzalni značaj. Ali mi smatramo da postoji i
hijerarhija kultura u kojoj svaka ima svoje mesto. Istorijske
civilizacije su zapadna, islamska, pravoslavna, hindu i konfučijanska,
od kojih prve tri kao monoteističke i biblijske imaju i
manje više izražen osećaj univerzalne misije u svetu. Verujemo
da primerno načelo vrednovanja kultura mora biti moralno
a ne materijalno.
[11]
U analizi motivacije zapadne političke
elite nikad ne treba zapostavljati ni ideološki ni interesni
faktor. Tek u "dijalektičkom" međudejstvu
ideoloških univerzalnih vrednosti i materijalističkih partikularnih
interesa se dobija ona sinergija moći koja je dovela zapad
na ovu poziciju globalne dominacije. Ko to ne shvati nikad u
potpunosti neće moći razumeti duh zapada i njegovo
delovanje u svetu.
[12]
Instrumentalizovani multikulturalizam ima
dva osnovna aspekta za sam zapadni svet: unutarpolitički
i spoljnopolitički. Na unutrašnjem planu to je pokušaj
formalnog i taktičkog labavljenja do sada veoma rigidnog
monokulturalizima i oholog evropocentrizma, a sve da bi se različite
religije i etničke zajednice uspešnije integrisale u liberalno
društvo. Na spoljnopolitičkom planu MK je jedna od danas
istaknutih vrednosti zapadne kulture i društvenog modela koji
se nudi i nameće celom čovečanstvu kao univerzalno
važeći. Tako se širenje liberalnog koncepta društva i tržišta
doživljava kao neminovan ishod delovanja prirodnog zakona progresa
u istoriji.
[13]
Prema rečima naučnog proroka "Propasti
Zapada" Osvalda Špenglera, multikulturni imperijalizam
je nužan rezultat svake civilizacije. Volja za moć hvata
najjači narod i gura ga putem stvaranja svetske države
koja mora biti istorijskom nužnošću dekadencije – multietnička
i multikulturna imperija u čijem je središtu megalopolis
("Vavilon").
[14]
Da li je moguće stvoriti "multikulturni"
islam, ili ako islam takav postane da li je on i dalje pravi
islam u čiju važnu tradiciju spada i volja za moć
koja se sprovodi džihadom. Da li može Buš određivati šta
je prava – multikulturna, a šta pogrešna islamska tradicija
(Bin Laden). To nije onda multikulturalizam već boljševički
projekat modernizacije i sekularizacije, doduše omekšan tolerisanjem
islama kao "privatne religioznosti" što je puka projekcija
stanja religioznosti u SAD na ceo svet.
[15]
U Americi je svako Amerikanac ako
prizna vladajuću američku ideju, ideju kulta Države
i kulta Novca. A to su pod-idoli jednog vrhovnog idola čoveka,
jer su njegove tvorevine. Znači američka ideologija
je toliko rastegljiv pojam koja u sebe može da prihvati i asimiluje
ljude svih rasa, ljude svih vera i tradicija. Ali ne samo njih
već i one koji ne pripadaju ni jednoj rasi, naciji ili
veri.
[16]
Kako model multi-društva funkcioniše u praksi
vidimo u Bosni. Tamo su zapadnjaci gazde, a tri naroda se igraju
demokratije i multikulturalizma. Srbi su potpuno marginalizovani,
a i Hrvati su u senci muslimana. To je jedan od prvih principa
koje je još antička Amerika, paganski Rim definisao kao
moto: "zavadi pa vladaj". Da bi bili multikulturni
svi se pomalo i postepeno moraju odricati svojih tradicija i
identiteta. To jest onih elemenata koji nisu u skladu sa osnovnim
dogmama vladajuće liberalne ideologije. Tako se po projektu
"izgradnje nacije" radi na stvaranju multikulturnog
islama, pravoslavlja i katoličanstva unutar virtuelnog
"bosanstva".
[17]
Simbol toga je primer Božića koji od
hrišćanskog praznika, sa određenim duhovnim smislom,
postaje sekularizovani praznik multikulturnog društava, "sveti"
trijumf masovne potrošnje. Samo Hristovo ime i hrišćanski
sadržaj se potiskuje iz ovoga praznika, da se navodno ne bi
vređali Jevreji, pagani, ateisti i ostali nehrišćani
u SAD. Tako je nastao savremeni "multikulturni" Božić.
[18]
U tom smislu se i jugoslovenski "melting-pot"
može posmatrati i kao potvrda srpske multikulturne tolerancije
jer su Srbi bili stvaraoci tog društva i zatočenici te
ideje, a zatim u vezi i pojave gubljenja identiteta u jednoj
zapadnjačkoj i rasističkoj ("panslavizam")
ideologiji koja je parazitski iskoristila energije narodne tradicije.
Danas misionari multikulturne utopije među Srbima pokušavaju
da obnove u novoj formi tu propalu ideologiju, sa parolama "tolerancije"
i "multikulturnosti" umesto "bratstva i jedinstva".
[19]
Kao što je jedan učesnik ex-yu foruma
iznervirano reagovao na tu muslimansku multikulturalnost rečima:
"koliko do juče ste nabijali ljude na kolac ljude
druge vere i nacije, a danas ste glavne perjanice multikulturalizma".
[20]
Ignorisanje multikulturalnosti od islamistički
orijentisanog vođstva SDA ("za unitarnu Bosnu")
je glavni uzrok izbijanja rata.
[21]
Pojava širenja islama u SAD ili orijentalnih
sekti je mnogo kompleksno pitanje da bi se moglo jednostrano
predstaviti modelima čistog "uvoza" tuđe
kulture ili pak izjednačavanjem njih sa pojavama poput
mode (tj. Što je čisto zapadnjačka pojava). Ove pojave
"stranih uticaja" jesu u velikoj meri reciklirane,
i na tome se i danas mnogo radi, ali imaju i potencijalno destruktivan
uticaj na osnovne vrednosti zapadnog sveta (što može biti i
dobro i loše). Sa druge strane na zapadu recikliran budizam,
hinduizam, borilačke veštine i sl. se na taj način
vraćaju u svoje otadžbine pa na taj način iznutra
vesternizuju domaće tradicije. Tako se Gandijev "anglosaksonski
hinduizam", intelektualni i nju-ejdž budizam, viteški kung-fu
Brus Lija i šekspirovski samuraji Kurosave doživljavaju u svetu
pa i u njihovim zemljama kao integralni izraz sopstvene tradicije
umesto kao postmoderna reciklaža. U velikoj meri zapadna percepcija
lokalnih tradicija postaje i njihov sopstveni doživljaj samih
sebe. U tom smislu postoji i demokratsko, multikulturno, ekumenističko
i postmoderno "Svetosavlje" kao izraz pomodnih kompromisa
sa "duhom vremena". Takva ideologizovana religioznost
ogrnuta našim običajima, kao i nacionalromantizam zapadnoevropskog
stila kod nas stvaraju tragikomične hibride – multisrbe
koji bez istinskog utemeljenja u sopstvenoj tradiciji izgubljeni
lutaju globalnom pustinjom.
[22]
Prikloniti se koncepciji liberalnog
otvorenog društva u slučaju malih i siromašnih naroda u
praksi znači prepustiti se najjačoj kulturi i ekonomiji,
kapitulirati pred propagandi tuđih vrednosti, koje su i
tamo gde su stvorene dovedene u pitanje. Tako se ideja multikulturalizma
i otvorenog društva pokazuje u praksi kao trojanski konj koji
otvara kapije pred navalom tuđih ideologija i proizvoda.