Ivan Jankovic & Borislav Ristic
PAX AMERICANA KAO PAX KANTIANA
"Drugi ce, verujem, mekše mjed izradivati,
kao da diše, vajati iz mermera živa lica,
govorice bolje, i merice puteve nebeskih tela,
i kazivace unapred kad ce koja zvezda izici.
Ti Rimljanine, nauci da vladaš narodima;
To ce biti tvoja umetnost, i da donosiš zakone mira,
Da štediš pobedene i da savladuješ ohole"
Vergilije
Kraj istorije ili pocetak vecnog mira - uvod
Pad komunizma u zemljama istocne Evrope i u Sovjetskom Savezu,
za posledicu je imao i drasticnu promenu stanja stvari u medunarodnim
odnosima i u vodenju nove globalne politike, u toj meri da sve
više biva jasno da ove nove (empirijske) okolnosti zahtevaju
i (normativno) redefinisanje celokupnih medunarodno-pravnih
odnosa. Nestankom komunistickog bloka na Istoku srušio se Stari
svetski poredak sa svojom bipolarnom podelom na dve alternativne
i medusobno sukobljene koncepcije društva i sveta. Svestan dubine
ove promene, kao i njenih mogucnih posledica, tadašnji lider
zemlje-predvodnice pobednickog bloka u Hladnom ratu, americki
predsednik Džordž Buš Stariji, zahtevao je od svojih evropskih
saveznika, na Samitu NATO-a u Rimu 1990., donošenje zajednicke
politicke strategije za definisanje Novog svetskog poretka.
Kao što je poznato, njegov apel nije naišao na razumevanje kod
Evropljana. Naprotiv, od tada kao da se jaz izmedu bivših saveznika
sve više produbljivao da bi danas zadobio razinu potpunog razilaženja,
a ideja definisanja Novog svetskog poretka karakter opskurne
lozinke za americku Machtpolitik usmerenu protiv ostatka sveta
u cilju zavodenja Pax Americana.
Americki filozof Frensis Fukujama pokušao je da u hegelovskom
optimistickom maniru imenuje ovu istu novu konstelaciju odnosa
u svetu kao "kraj istorije". Po njemu, dogadaji iz
1989. dali su jedno prakticno razrešenje stare globalno-politicke
zagonetke o daljem pravcu istorije, odnosno obesmislili sporenja
oko ideoloških pitanja uredenja sveta, a u korist principa liberalno-demokratskog
poretka. Prema Fukujami, prošlo je vreme Velikih Prica i globalnih
ideoloških konfrontacija, i nastupilo je doba "post-istorije",
u kojem ce politika biti koncentrisana oko mnogo manjih, real-politicki
rešivih problema, dok je globalni pravac tih rešenja jednom
i definitivno zacrtan. Sumrak svih dostupnih politickih alternativa
liberalizmu zadobio je u njegovoj apokaliptickoj vizuri dignitet
metafizickog preloma, konacnog objavljenja onog što je u sferi
duha odavno bilo jasno - da ne postoji razumna sveobuhvatna
alternativa liberalnoj državi. Ono što je ovu Fukujaminu tezu
ucinilo znacajnom za post-bipolarne kontroverze, jeste to što
je ona omogucila distanciranje od suvišnih ideoloških prepirki
koje su davale smisao i "hranu" antikapitalistickom
mentalitetu na Zapadu (a što ce biti najveci trn u oku protivnika
Fukujamine teze, koji se još ne mogu pomiriti sa "neslavnim"
okoncanjem Hladnog rata i gubitkom vlastitih nada). Takode,
ona je artikulisala ideju univerzalizacije liberalne demokratije,
pružajuci snažan konceptualni oslonac težnjama da se blagodeti
zapadnog eksperimenta konstitucionalne vlade imitativno prošire
i na one prostore gde je on u poslednjih pola veka bio ugušen,
ili gde cak nije ni postojao. Sa druge strane, izvesna teorijska
neizgradenost i nejasnost samog Fukujaminog odredenja "liberalne
demokratije" postala je izvorištem novih sporenja unutar
samog liberalno-demokratskog sveta. Njegov pokušaj, tipican
za americke leve "liberale", da konstitucionalnu demokratiju
poistovete sa redistributivnom državom blagostanja, potkopao
je najdublju intenciju same ove ideje, prevodeci u "pobednicki
tabor" i veliki deo nasleda onih alternativa koje bi trebalo
da budu poražene na kraju istorije. Ova konceptualna nejasnoca
kao da je zamaglila, pa cak i dodatno problematizovala osnovnu
Fukujaminu ideju i revitalizovala globalne ideološke sukobe
oko pravca u kojem se treba kretati politika novog svetskog
poretka. Jaz izmedu Zapadne Evrope i Amerike koji je bio prekriven
senkom Hladnog rata, poceo je i konceptualno i ralpoliticki
da se produbljuje. I zaista, trijumf liberalizma je na globalnom
planu (otklanjanjem komunizma kao jedine alternativne ideje
uredenja sveta) sukob sa njim preneo na plan unutrašnjeg samorazumevanja
liberalnog sveta. Fukujama jeste na jednoj strani na sebe navukao
bes sugestijom koju je u ocima mnogih pružao - da kraj istorije
znaci unilateralnu americku pobedu, bez obzira na cinjenicu
što je suština njegovog pobednickog modela više zajednickih
crta imala sa kontinentalno-evropskim, nego anglosaksonskim
kapitalizmom. Ali je na drugoj strani, teza o kraju istorije,
umesto da najavi njen realni kraj, doprinela rasplamsavanju
starih ideoloških sporova o politickoj i društvenoj univerzalnosti.
Najnoviji sukob Amerike i Evrope pružio nam je i prvu jasnu
verifikaciju ovakvog stanja stvari, prvo odlucnije svedocanstvo
da još nije nastupio "kraj istorije", vec da je samo
došlo da zamene paradigmi u okviru nje. Nema više "blokovskog"
rivaliteta, vec dinamiku istorije odreduju unutarblokovske turbulencije
oko definisanja smisla pobednickog ucenja i njegovih prakticnih
konsekvenci. Hladni rat se pokazao kao kriza sa duplim dnom;
cim se završilo staro bipolarno suceljavanje izronio je novi
spor oko toga kuda dalje idemo, i šta treba da bude suština
poretka koji nastaje na razvalinama bipolarizma. Sukob se preneo
u okrilje trijumfujeceg zapadnog sveta, u obliku kontroverze
oko nove definicije medunarodnog prava i nove globalne arhitektonike
pravednog ogranicenja moci svetskih igraca. Razvoj situacije
poslednjih meseci pomalo lici na opomenu da je sukob ove vrste
vecan, dok se samo igraci na istorijskoj pozornici s vremena
na vreme menjaju. Kao da su idealisticke nade u kraj istorije
i vecni mir ponovo neslavno i po ko zna koji put završile u
hobsovskoj realpolitickoj kaljuzi rata sviju protiv svih. Istorija
nema kraja, covecanstvo nema svrhu, govori nam ova pesimisticka
mudrost o besmislenosti svih stvari u politici, i uzaludnosti
svih napora u cilju ostvarivanja kantovskog ideala moralnog
napredovanja u istoriji covecanstva (bar ne sa Amerikom kao
predvodnikom). Kao da se pred našim ocima ponovo etablira stari
hladnoratovski princip amalgamizovanja i kompromisnog suživota
dobra i zla kao determinante odnosa medu narodima i državama,
koje dodatno potkrepljuje tezu o vecitoj nezrelosti i nerazumnosti
ljudskog roda i lišava nas svake nade za boljitkom. Ovu "abdericansku
hipotezu" u pogledu napretka ljudskog roda (slika koja
nas tako živo podseca na minulo hladnoratovsko vreme), sam njen
autor, nemacki filozof Imanuel Kant opisuje sledecim recima:
"Brzo krenuti putem dobra, ali ne istrajati na njemu, vec,
ne vezujuci se ni za jedan cilj, makar samo radi promene promeniti
pravac napredovanja, graditi samo zato da bi se rušilo i sebi
samima natovariti bezizgledni napor da se gura Sizifov kamen
a zatim da se pusti da se opet skotrlja.(Spor medu fakultetima...).
Najveca ironija u svemu ovome možda je sadržana u cinjenici
da je ova defetisticka pozicija koju Kant kritikuje kao suštu
suprotnost svoje ofanzivne ideje vecnog mira kao prozelitskog
širenja republikanskog uredenja, u percepciji vecine današnjih
ideoloških desperadosa zapravo sa njom poistovecena. Suoceni
sa izazovima jednog negostoljubivog sveta punog terora i zlocinackih
režima, mnogi sanjari su se okrenuli Kantovoj ideji vecnog mira,
ali interpretiranoj kao prisilna harmonija u zlocinackom svetu,
kao politicki panteizam u kome "vecnim mirom" i njegovim
blagoslovom treba da bude obogotvoreno sve, od najpristojnije
i najslobodnije vladavine, do država-lupeža. Umesto da bude
Damoklov mac nad glavom diktatora i tirana, Kantov vecni mir
se pretvorio u njihovo poslednje utocište, u poziv za desupstancijalizaciju
ideje mira putem aktivne tolerancije antiliberalnih (antirepublikanskih)
praksi unutar normativnog koncepta medunarodnog prava.
Pojam vecnog mira koji je u posthladnoratovskom svetu postao
opšte mesto, posebno medu kriticarima americke spoljne politike,
tako se uveliko sveo na Kantovu abdericansku mudrost razocarenja
nad odsustvom raja posle sloma komunizma. To je strategija preživljavanja
koja je malo više od nemoci i zatvaranja ociju pred izazovima.
Politicka kultura apokaliptickog zastrašivanja koja je decenijama
autorizovala ideju mira kao odsustva uništenja zapadne civilizacije
od strane njenih neprijatelja, po sili istorijske inercije prenela
se i u shvatanje postbipolarnog sveta medu mnogim intelektualcima
i politicarima na Zapadu, a posebno u Evropi. Psihologija detanta
prerasla je u moralni regulativ, a politicka kultura razumevanja
za neprijatelja u strategijsku paralisanost pred izazovima odmetnickih
režima. Oni nisu žigosani kao takvi, jer je nedostajao univerzalisticki
koncept liberalne države u ime koga bi intervencija protiv takvih
režima, ili cak samo njihova osuda, zadobila moralno opravdanje.
Briljantan opis ove transformacije pruža u svojoj knjizi "Rat
u vremenu mira" David Halberstam, definišuci ljude iz prve
Bušove administracije kao politicare zarobljene u kisindžerovskom
svetu detanta, kalkulacija i popuštanja, koji su u mracnim i
napetim vremenima Hladnog rata izgradili merila uspeha u spoljnoj
politici kao stanja u kome se ništa ne dogada, u kome je "zadržavanje
da stvari ne krenu nagore, samo po sebi, predstavljalo pobedu"(D.
Halberstam, War in a Time of Peace: str. 59). Ta psihologija
više nije imala odgovor na iznenadujuci preokret koji nastupa
sa slomom jedine alternative zapadnom modelu; sada je delovanje
na ostvarenju americkih ideala u planetarnim razmerama odjednom
postalo mnogo lakše, ali strategijska kultura defanzivnog preživljavanja
oduzima politicarima moc da tu šansu realizuju. Oni nisu u stanju
da se suoce sa odgovornošcu koju im namece nova situacija. Sovjetske
pretnje više nema, a postoje konflikti u svetu koji mogu biti
rešeni njihovom intervencijom. No, oni oklevaju. Treba se samo
setiti da je americkoj politici trebalo pune tri godine da prihvati
vojnu opciju u Bosni, dok je recimo britanska vlada sve vreme
rata aktivno potkopavala sve napore da se tamo vojno interveniše.
Naprosto, zapadnim politicarima nedostajao je koncept u svetlu
koga bi se lagodno osecali obrazlažuci svoju "mesijansku"
ulogu. Oni još ne shvataju ono što ce tek Administracija Buša
Mladeg shvatiti i primeniti - ideju da kantovski vecni mir nije
neko takticko opstajanje u hobsovskom haosu, inkorporiranjem
naših neprijatelja u zajednicki svet, vec zadatak izgradnje
novog sveta koji odbacuje hobsovske premise, i izgoni "nepravedne
neprijatelje" (Kant), odnosno tiranske i agresivne režime
iz medunarodnog poretka.
Ronald Regan je u tom smislu do kraja sledio kantovsko shvatanje
kada je SSSR opisao kao Imperiju Zla, iskljucujuci je time iz
reda legitimnih režima. Njegovi protivnici i u Evropi i u Americi
nazivali su njegovo hrabro istupanje u duhu Kantovog "moralnog
politicara" ideološkim ekstremizmom i fundamentalizmom.
To su omiljene etikete jedne politicke kulture zasnovane na
levicarskom relativizmu i moralnom uzmicanju pred totalitarizmom
. A ono je, iskustvo nas uci, prvi korak u faktickoj kapitulaciji.
Regan je ponovo izborio kantovsku, prozelitsku putanju liberalne
politike, odbijajuci da se neprijateljima slobode izvinjava
zbog svoje americke tradicije, i podižuci zastavu te tradicije
slobode pojedinca visoko iznad svog krstaškog pohoda proširivanja
(ili vracanja) slobode ostatku covecanstva, i koncepcije mira
kao posledice slobode u svetu lišenom totalitarizma.
Prvi Zalivski rat je još uvek jedan nevažni dogadaj iz ove perspektive
kantovske ideje vecnog mira. On se još uvek nalazi unutar granica
koncepta "kolektivne bezbednosti", unutar jedne defanzivne
strategije obezbedenja mirnog sveta u kome vlada ekvilibrijumska
predvidivost. To je vojna intervencija protiv diktatora koji
je okupirao stranu zemlju, i time prekršio pravila UN. Diktator
nije na tapetu zbog prirode svoje vladavine koja se suprotstavlja
koncepciji liberalnog sveta na kraju istorije, vec zbog prekršaja
koji ugrožava "medunarodno pravo". Zapadni politicari
nemaju svest o svojoj odgovornosti i vodecoj ulozi na koju ih
i u medunarodnoj politici obavezuje diktat kantovskog principa
univerzalizacije "republikanskog" poretka. Svet kisindžerovskih
birokrata s pocetka devedesetih još uvek nije svet jednog Fukujame,
a kamoli Pola Volfovica ili Donalda Ramsfelda. Sledstveno tome,
prvi rat u Iraku nece imati moralnu i oslobodilacku misiju.
Norman Švarckopf nece preci Šat-el Arab, kao što ce to 12 godina
kasnije uciniti Tomi Frenks...
Druga runda americkog intervencionizma iz 90-ih, pod Klintonom,
koja ce zapoceti Bosnom 1995, a završiti Kosovom 1999, takode
nece doneti veliki napredak u patentiranju Reganove kantovske
teorije medunarodnih odnosa u jednu novu politiku prilagodenu
posthladnoratovskim uslovima. Klintonova politika ce u velikoj
meri slediti levicarski koncept "humanitarne intervencije"
koji ce žalosno "spustiti lestvicu" u ambiciji univerzalizovanja
modela liberalne demokratije. Svrha tih intervencija bice definisana
kao spasavanje ljudskih života i predupredivanje "humanitarnih
katastrofa", a ne kao nametanje liberalnog poretka. Usmerena
više na saniranje posledica nego na definisanje uslova mogucnosti
eliminisanja uzroka, odnosno univerzalizovanja liberalno shvacenog
poretka vecnog mira, ona ce nositi zdravu imperijalisticku konotaciju
privodenja izgrednika redu od strane svetske liberalne zajednice,
ali ce njen sadržaj u velikoj meri ostati zarobljen u starim
okvirima: u kombinaciji kazne za zlocin agresije i instrumentalizovanja
moci za zaštitu "ljudskih prava". Pod pritiskom i
spolja i iznutra Klinton ce naivno poverovati da ce poziciju
Amerike uciniti cvršcom ukoliko odbaci njenu legitimnu prozelitsku
i univerzalnu pretenziju, i ukoliko širenje imperijalnog carstva
liberalnih režima (Kantovu federaciju slobodnih naroda) prestane
da definiše kao legitimni spoljno-politicki cilj.
Kant protiv politike appeasment-a
Možda jedina tacka konvergencije izmedu nacela Kantove politicke
filozofije (u kojoj medunarodna politika igra kljucnu ulogu)
i pricipa aktuelne spoljnopoliticke koncepcije benevolentnog
kalkulisanja ("politickog moralisanja") sa neprijateljima
slobode, koju praktikuju mnogi evropski politicari, jeste njhova
pojmovna i tematska fokusiranost na probleme obezbedivanja mira
u svetu. Ali, tu je i kraj slicnostima. Utisak da se u poredenju
može ici dalje potice uglavnom usled predrasude o Kantu kao
benevolentnom ali naivnom idealisti bez real-politicnog nerva,
i samopredstavljanja politicara koji se kite kantovskom odorom
kao principijelnih protivnika nasilja u politici, koji ništa
ne žele da namecu drugima ukoliko bi to dovelo do ugrožavanja
mira u svetu. Sam Kant bi verovatno takvu politiku okvalifikovao
kao obmanu politickih moralista kojom oni zavaravaju i sebe
i druge, a ne kao rezultat njegovog sopstvenog imperativa uvodenja
morala u politiku. Verovatno ne postoji efikasniji nacin da
se kompromituje Kantova ideja vecnog mira nego da se ona uzme
kao parola kojom cemo izvinjavati sopstvenu slabost da se izborimo
za liberalni svet lišen teroristickih i totalitarnih pretnji,
i kojom cemo kukavicko zatvaranje ociju pred opasnostima koje
prete i nama i drugima predstavljati kao moralnu vrlinu. Jer,
prema Kantu, sve zlo moralisanja u politici "potice otuda
što politicki moralist pocinje odande gde moralni politicar
s pravom završava i što on, podredujuci nacela svrsi (tj. uprežuci
konje iza kola), osujecuje sopstvenu nameru da politiku dovede
u sklad s moralom." Istorijske primere istinskih "moralnih
politicara" u Kantovom smislu naci cemo pre u ponašanju
britanskog premijera Vinstona Cercila i americkog predsednika
Ronalda Regana koji su, ne bez velikog rizika, hrabro uputili
izazov totalitarnim tiranijama koje su predstavljale pretnju
miru u svetu, nego u evropskim "politickim moralistima",
poput Vilija Branta ili Cemberlena, koji su etablirali politicku
filozofiju pokušaja da se odobrovolje agresivni tirani, u nadi
da ce stalnim uzmicanjem pred njihovim apetitima izbeci sukob,
a možda, kad ovi zadovolje svoje apetite, i ukloniti sve potencijalne
izvore rata. Kantov vecni mir, kao krajnja svrha i takoreci
opravdanje postojanja covecanstva (antropodiceja), nije nikakva
bezobalna ideja kojom cemo po volji ulepšavati svoj real-politicki
kukavicluk, ili izdaju naše civilizacije prihvatanjem radikalnog
politickog zla kao konstituence medunarodnog poretka, vec real-politicki
ostvarljiv diktat uma koji pociva na jasnim principima i koji
kao ostvarljiv predstavlja najviši imperativ covecanstva ("Ti
moraš" - "Ti možeš"). Ove principe Kant navodi
u svojim "definitivnim clanovima vecnog mira":
1.Gradansko uredenje u svakoj državi treba da bude republikansko;
2.Medunarodno pravo treba da se zasniva na f e d e r a l i z
m u slobodnih država;
3.Pravo gradana sveta treba da se ogranici na uslove o p š t
e g h o s p i t a l i t e t a.
Za sva tri Kantova "definitivna clana" koja zajedno
cine uslove, tj. transcendentalne principe vecnog mira, možemo
reci da su ostvarena ili barem ozbiljno projektovana u spoljno-politickoj
doktrini današnje americke administracije. Ad 1. Ono što Kant
naziva "republikanskim uredenjem" u Sjedinjenim Državama
prisutno je u svom najcistijem vidu vec više od dva veka, a
ono se sastoji od složenog sistema reprezentativne demokratije
i striktne trodelne podele vlasti, što su uzori koje ce evropske
zemlje dostizati tek asimptotski i zgodimicno, konstantno inklinirajuci
rusoovskom idealu ne-reprezentativne ("neposredne")
demokratije i raznim socijalnim eksperimentima koji su okoncavali
u najgorem despotizmu koji je covecanstvo upoznalo (socijalizam
i fašizam). O podeli vlasti u kontinentalnoj politici se nikad
nije ozbiljno razmišljalo (osim u teoriji filozofa koji su sebe
smatrali engleskim dacima, poput Monteskjea, Tokvila ili Kanta
i Humbolta) vec se konstantno težilo ka sve vecem proširenju
tiranije zakonodavne vlasti i njoj potpuno podredenog birokratskog
aparata. Takode, posedujemo istorijsko svedocanstvo da liberalne
demokratije ne ratuju medusobno, vec je uvek po sredi rat izmedu
tiranskih režima ili protiv tiranskih režima. Ad 2. Ideja OUN
je upravo jedan takav izum birokratskog uma, koji je verovao
da se mir može garantovati paragrafima i klauzulama koje bi
potpisale sve države, bez obzira na njihovo unutrašnje uredenje
(republikansko ili despotsko). On odražava ideal socijalista
koji su utemeljili ovu organizaciju o pregovaranju i koncesijama
totalitarnim državama, a ne pritisku na njih, kao putu ka miru.1
Ali, u strogom smislu, despotije se ne bi mogle smatrati subjektom
medunarodnog prava, pa one ne mogu da autorizuju nikakav medunarodno-pravni
dokument, buduci da nisu same autorizovane s obzirom na svoje
unutrašnje-politicko uredenje (nikog ne predstavljaju). To je
upravo normativna i "moralna" strana problema na kojoj
insistiraju kriticari americke politike kada žale za UN. Odgovor
je da sa normativnog stanovišta vecnog mira za nerepublikanske
države (a takva je bar polovina clanica UN) u medunarodnom poretku
nema mesta (iako one mogu biti primljene iz razloga dnevno-politicke
probitacnosti). Dakle, jedino polazište sa koga se popustljivost
i razumevanje prema antiliberalnim režimima može hvaliti jeste
takticko i pragmaticko stanovište, a nikako moralno ili principijelno.
Reganu se moglo prigovoriti da je proglašavanjem SSSR-a za Carstvo
Zla izložio Ameriku i njene saveznike opasnosti od konfrontacije
sa tim Carstvom, ali se taj strah ne može uzneti na moralno
postolje, pa reci kako je time Regan prekršio moral u politici.
Iz istog razloga je ceo poredak OUN sa kantovskog stanovišta
od samog pocetka bio potpuno nelegitiman, jer je nelegitimnim
režimima i politikama pružio legitimitet i priznanje. To je
možda bilo real-politicki ispravno, ili cak neophodno, ali kako
god da okrenemo, ne i moralno dozvoljeno. Jedina pretpostavka
pod kojom bi recimo priznanje medunarodnog legitimiteta SSSR-a
bilo moralno ispravno, jeste izjednacavanje morala i real-politike
ukidanjem morala, a to je upravo stanovište koje hladnoratovski
nostalgicari podmecu sadašnjoj americkoj politici.
Kant, nasuprot protivnicima americke spoljne politike koji se
na njega cesto pozivaju, insistira da medunarodno pravo (koje
bi kao rezultat imalo svetsko-gradansku državu) pociva na savezništvu
slobodnih država, koji on naziva i savezom mira (foedus pacificum).
Ovde sloboda ne znaci tek nezavisnost (u smislu vestfalskog
poretka) koju Kant ismeva poredeci je sa "bezakonskom slobodom
divljaka", vec ima normativni smisao slobode pod zakonom
koji nezavisnene republike same sebi propisuju u vidu medunarodnog
ugovora. Kant ne želi da svoju ideju vecnog mira gradi na trošnom
temelju medunarodnih deklaracija bez fakticke snage, niti želi
da pruži medunarodno-pravni legitimitet raznim despotijama,
vec da se radije pouzda u, u njegovo vreme samo mogucu ali jedino
pouzdanu pocvu, ideju federaliteta država koje poseduju republikansko
uredenje. Ad 3. Treci uslov ideje vecnog mira (princip opšteg
hospitaliteta) jeste ono što bismo mi danas zvali slobodnim
protokom ljudi, roba i kapitala. Taj uslov je bio ispunjen u
XVIII i XIX veku kada je ekonomska globalizacija, pod vodstvom
trgovackih nacija kao što su Velika Britanija i Holandija, doživela
svoj puni zamah, ali je taj trend nasilno prekinut time što
su izostala ona srecna okolnost koja je tek nama danas pala
u deo, naime, države koje nisu imale republikansko uredenje
(poput Nemacke i Francuske) bile su dovoljno jake da silom a
ne trgovinom ostvaruju svoj ekonomski interes. Za ovakav negativni
trend u razvoju medunarodnih odnosa od odlucujuceg je znacaja
bio prodor socijalistickih ideja u politiku vodecih nacija,
cime je trgovina došla pod patronat državne regulacije i izgubila
svoj izuzetan pacifisticki potencijal (u koji se Kant toliko
pouzdavao - katalattein na grckom, pored trgovacke delatnosti,
znaci i "od neprijatelja napraviti prijatelja"). IPSE
DIXIT: "Isto kao što mudro razdvaja narode...priroda tako
isto, s druge strane, ujedinjuje narode, koje pojam gradana
sveta ne bi dovoljno zaštitio od nasilja i rata, služeci se
pri tom njihovim uzajamnim koristoljubljem. To je trgovacki
duh koji ne može da postoji uporedo s ratom i koji, pre ili
kasnije, zavlada svakim narodom."(Ibid.)
Možda u ovoj tacki možemo videti citavu inverziju koju je Kantova
ideja vecnog mira i svetskogradanske države doživela u interpretativnim
zahvatima zatocnika tipicno evropskog (tacnije, kontinentalnog)
poimanja države i društva. Tako ce danas, recimo, Jirgen Habermas,
glavni teorijski promoter ideje države blagostanja i nepomirljivi
neprijatelj renesanse ekonomske globalizacije, na "Kantovoj"
ideji svetsko-gradanske države izgraditi svoj vlastiti ideal
alter-globalizacije, koja bi poništila "nepravde"
i "zastranjenja" liberalne globalizacije, a sve po
modelu državne regulacije nad privredom kakvu smo imali prilike
upoznati u bankrotiranom modelu države blagostanja. On, sasvim
u duhu svoje marksisticke mudrosti, nece poput Kanta trgovinu
smatrati instrumentom miroljubive saradnje i prevladavanja konflikata,
vec izrazom dominacije i izrabljivanja slabih od strane jakih.
Za njega je politicka moc i globalna kontrola (razume se, poverena
"progresivnim" politicarima) najbolji instrument pacifikacije
covecanstva, a ekonomska sloboda glavna prepreka toj pacifikaciji.
Stoga je istinsko rešenje "problema" za ovog marksistickog
kantovca svetska vlada koja bi imala ingerencije da se meša
u sve, a pogotovo da reguliše svetsku ekonomiju u cilju redistribucije
bogatstva "siromašnima". To što bi takva vlada koncentrisala
u svojim rukama izuzetnu moc (da ostavimo po strani to što bi
uništila svetsku privredu i izjednacila covecanstvo bar u jednom
- siromaštvu) i ubrzo se pretvorila u svetskog despota izvan
svake kontrole i gurnula sve gradane sveta u potcinjenost "kosmopolitskoj"
birokratiji (na šta je upravo Kant upozoravao!), za njega i
njegove sledbenike ne predstavlja nikakav problem.
Dva pojma globalizacije
U osnovi, razlika izmedu ove dve interpretacije ideala vecnog
mira zapravo pociva na dva divergentna tumacenja fenomena globalizacije.
Jedno, koje se smatra dominantno americkim, polazi od pretpostavke
o globalizaciji kao procesu koji ima naglašeno individualisticke
pretpostavke - to je postupno uklanjanje veštackih barijera
u trgovini, medunarodnim finansijama, kretanju kapitala itd.,
jednom recju, smanjenje birokratskih restrikcija koje stoje
na putu dobrovoljne kooperacije izmedu dvaju pojedinaca koji
žive u razlicitim državama. To uopšte ne podrazumeva ukidanje,
pa cak ni smanjenje državnog suvereniteta u politickim stvarima,
niti podvrgavanje pojedinaca jurisdikciji nadnacionalnih ustanova.
Nacelo subsidijarnosti, odnosno zabrana delegiranja višim politickim
instancama onih nadležnosti koje se mogu opsluživati na nižim
jedno je od osnovnih svojstava americkog konstitucionalnog eksperimenta.
U okviru njega vrlo je jak duh ekonomskog i politickog liberalizma
koji kaže da najveci deo interakcije izmedu pojedinaca treba
da se odvija na slobodnim privatnim tržištima lišenim politickog
uplitanja. Ako vec mora da postoji politicka moc (a mora) onda
je uvek bolje da se ona upražnjava na nivou lokalnih zajednica.
Samo ono što nije moguce od javnih dobara finansirati sredstvima
lokalnih vlada treba delegirati državama, a najmanji deo ovlašcenja
u odbrani, pravosudu i makroekonomiji ostaviti federalnoj vladi.
Iako se ovaj konstitucionalni model americkih Otaca utemeljivaca
u XX veku i u samoj Americi našao pod snažnim pritiskom mode
planiranja i birokratske regulacije, on je ipak ostao uveliko
na snazi, u svakom slucaju u mnogo vecoj meri nego što je to
u Evropi ikada bio slucaj. Jasno je stoga da globalizacija za
jednog Amerikanca teško može znaciti potcinjavanje njegovih
institucija nekom nadnacionalnom planiranju, jer on u principu
svaku politicku moc i planiranje vidi kao zlo, i što je ta moc
veca i udaljenija od njega, to je po definiciji opasnija. On
ce se uvek opredeliti za domace institucije u odnosu na nadnacionalne,
ne zbog nacionalizma, vec iz istog razloga iz koga ce lokalnu
vladu uvek preferirati federalnoj, a tržišnu kooperaciju bilo
kakvoj vladi.
Tome nasuprot, dominantna tradicija kontinentalne Evrope transformaciju
društva vidi kao implementaciju nekog plana odozgo, veštackom
harmonizacijom uslova i rezultata i nametanjem oktroisanih šablona
"socijalne pravde". Ta tradicija zazire od prepuštanja
samim ljudima da donose odluke vazane za njihov život, i teži
da unifikuje i harmonizuje razlike koje vladaju medu narodima,
regionima i pojedincima. Preovladujucim etickim kodom evropske
kulture domira ideal distributivne pravde, jednakosti rezultata
i maksimalno moguce uniformnosti života koje obezbeduje brižna
paternalisticka vlast. Nije nikakvo cudo da je birokratska centralizacija
mnogo izraženiji proces u Evropi nego u Americi, i da ce Evropljani
sa mnogo više razumevanja prihvatiti ideju globalizacije kao
napuštanja subsidijarnosti, odnosno kao prenošenja politicke
moci na više, po mogucstvu nadnacionalne institucije, u cemu
oni vide garanciju zauzdavanja "tržišne stihije" i
"regulisanja haosa". Ovu viziju globalizacije odlikuje
odsustvo poverenja u nesputanu, spontanu kooperaciju pojedinaca,
i poverenje u racionalnost birokrata i politicke intervencije.
Najkrace receno, razlika izmedu ove dve vizije globalizacije
odgovara razlici izmedu globalizacije tržišta i globalizacije
birokratskog planiranja. Americki globalista smatra da nije
neophodno nametati mu slaganje sa Evropljaninom o pitanju abortusa
ili smrtne kazne da bi obojica profitirali od uzajamno korisne
saradnje, dok Evropljanin veruje da ce ceo proces biti destruktivan
i dovesti do katastrofe ukoliko ne bude propracen "harmonizacijom
standarda" u nizu oblasti, od prava, ekologije, do moralnih
kontroverzi pojedinih delova zakonodavstva.
Najsvežiji primer koji nam je ilustrovao ovu razliku jesu sporenja
oko tzv. Rimskog suda. Taj sud koji bi trebalo da ima nadležnost
za ratne zlocine širom sveta, postao je još pre svog osnivanja
predmet vrlo vruce debate izmedu Amerikanaca i mnogih Evropljana.
Amerikanci su i pored inicijalnog potpisa predsednika Klintona
u samom startu iskazali sumnjicavost prema ovom sudu, što je
kulminiralo pretnjom da ce u Savetu bezbednosti blokirati produženje
mandata svih mirovnih snaga u svetu, ukoliko se taj sud osnuje
bez mehanizma za izuzece americkih gradana. Evropljani su u
prvom trenutku odbijali bilo kakvu mogucnost da neciji gradani
budu izuzeti iz jurisdikcije suda, ali je onda nadeno tajno
kompromisno rešenje, da Statut suda bude usvojen, a da Amerikanci
zauzvrat sklope bilateralne sporazume sa svim zemljama u svetu,
i na taj nacin realizuju svoj interes za izuzecem od Suda. No
kada su Amerikanci krenuli u kampanju potpisivanja bilateralnih
sporazuma, suocili su se sa žestokom opstrukcijom Evropljana
koji su odjednom "zaboravili" na dogovor, i poceli
da ucenjuju zemlje-kandidate za pristup EU da takve sporazume
ne potpisuju. Sa raznih strana, i od evropskih politicara i
intelektualaca, kao i nekih americkih teoreticara, pokrenuta
je prava medijska ofanziva da se dokaže da je americko odbijanje
Rimskog suda "atak na medunarodno pravo" i "izraz
arogancije najvece sile" koja ne priznaje ista pravila
igre koja važe i za druge.
Osim što svedoci o ovom sudu kao politickom instrumentu nekih
evropskih vlada, epizoda o kojoj je rec odslikala je upravo
razlicita videnja globalizacije o kojima je malocas bilo reci.
Cinjenica da postoje vlade koje ne sankcionišu genocid i ratne
zlocine bila je dovoljna kreatorima Rimskog suda da zakljuce
da je jedini lek za to da se osnuje neki medunarodni sud koji
ce suditi u tim slucajevima. U americkom odbijanju da svoje
gradane podvrgnu jurisdikciji ovog suda, mnogi evropski posmatraci
nisu mogli da vide ništa drugo osim nacionalisticke arogancije
i licemerja u pogledu globalizacije, upravo zato što sam njihov
pojam globalizacije podrazumeva planersku i regulatorsku premisu
po kojoj je najefikasniji nacin da neki medunarodni problem
rešite taj da osnujete neku nadnacionalnu komisiju ili sud koji
ce arbitrirati, a ne da delujete na više koloseka kako bi same
države iznutra razvile principe i institucije koje nedostaju.
U tom smislu, prosecan Amerikanac može da oseca samo cudenje
kad njegov evropski prijatelj izražava bes što on ne želi da
se podvrgne jurisdikciji medunarodnih birokrata, jer on isto
to ne dozvoljava ni svojim sopstvenim. Praksa porotnih sudova,
odnosno nacelo da "samo americki gradanin može da sudi
americkom gradaninu", iskljucuje i mogucnost da americka
federalna vlada postavlja sudije u krivicnim stvarima, a nekmoli
mogucnost da takve sudije postavlja nekakva medunarodna birokratija.
Spor oko suda je još jedan izraz evropsko-americkog nesporazuma
oko smisla globalizacije: to je spor izmedu liberalnog i individualistickog
shvatanja društva na jednoj strani, po kome politicka kontrola
treba da bude što manja i ogranicenija, a vlast na što nižim
nivoima, i teorije progresa kao nametanja politicke kontrole
i regulacije odozgo na drugoj, u nepoverenju prema "neogranicenoj"
(zapravo ogranicenoj) slobodi pojedinca da saraduje sa drugim
pojedincima bez icije prisile i supervizije.
Slicno stvar stoji i sa konceptom garantovanja mira u medunarodnim
odnosima. Evropljani veruju da je za tu svrhu potrebno stvoriti
jake nadnacionalne institucije koje bi kontrolisale nacionalni
suverenitet i odozgo oktroisale neki obrazac koegzistencije
u medunarodnim odnosima, bez obzira na karakter režima u pojedinim
zemljama. To je jedna vrsta racionalnog konstruktivizma koji
znamo iz tradicije kontinentalnog prosvetiteljstva, koja pretpostavlja
da nad citavim društvom (u ovom slucaju, medunarodnom zajednicom)
mora biti oktrisan neki eticki ili teorijski šablon koji ce
obuhvatiti svo bogatstvo sveta i jednom za svagda zagarantovati
harmoniju i racionalnost novog poretka. Ova ideja racionalne
rekonstrukcije neprijateljski je raspoložena prema bilo kakvoj
društvenoj kontigentnosti, "neracionalnosti", prema
bilo kojoj vrsti obicaja ili oblika ponašanja koji iskacu iz
projektovane racionalisticke sheme. Sve mora biti zapisano i
utvrdeno i kontrolisano odozgo, od strane birokratije i prosvecenih
elita koje imaju viziju dobra i sposobnost da je do kraja realizuju.
S druge strane je americko nepoverenje u intelektualisticke
sheme i šablonska rešenja, njihovo oslanjanje na zdravi razum
covecanstva, tradiciju i globalizaciju odozdo. Oni ne veruju
da je mir proizvod tolerantosti i popuštanja neprijateljima
slobode, vec snage i odlucnosti liberalnih zemalja. Isto tako
ne veruju da mir i pravda mogu biti uspostavljeni instaliranjem
neke globalne birokratije. Teorije koje su ukazale na iracionalnost
javnog izbora , na hronicnu "državnu grešku", od Eroua
i Debrea, preko Virdžinijske do Cikaške škole, ponikle su nimalo
slucajno u Americi. To je najuticajnija struja mišljenja u ovoj
zemlji i danas. Teško je ocekivati da zemlja u kojoj glavnu
teorijsku ortodoksiju, od Medisona pa do Bjukenena, predstavlja
strah od vašingtonske birokratije koja "šalje rojeve službenika
na nas, da troše naš novac i kinje naš narod", tek tako
prihvati rojeve službenika u Rimu ili Briselu kao rešenje svojih
problema.
Moral i licemerje
Racionalizacija americke unilateralne i krtaške politike širenja
demokratije koju je u svom poznatom clanku "Snaga i slabost"
ponudio Robert Kagan, i koja je postala naširoko komentarisana
kao možda najbolji "apologetski" prilog ovom pitanju,
pati od jedne osnovne slabosti; ona predstavlja kapitulaciju
pred protivnicima americkih vrednosti utoliko što se sa njima
slaže u pogledu opisa situacije, stavljajuci ispred te politike
samo razlicit vrednosni predznak. On kaže:"Amerikanci su
sa Marsa, Evropljani su sa Venere. Amerikanci žive u hobsovskom
svetu, Evropljani u svetu Kantovog Vecnog mira."(R. Kagan,
Power and Weaknes... ) Ono što rade Amerikanci u spoljnoj politici
proizvod je njihove moci, dok je defanzivna i na diplomatiju
orijentisana strategija vecine Evropljana posledica njihove
slabosti i nesposobnosti da se uhvate u koštac sa problemima.
Kad bi Evropljani posedovali politicku i vojnu moc Amerikanaca,
i oni bi se ponašali podjednako arogantno i bez obaziranja na
primedbe svojih partnera u medunarodnoj zajednici. Na taj nacin
se ovekovecuje Machtpolitik kao jedino istinsko nacelo svake
politike, a napori covecanstva ka boljem ostavljaju zdrobljeni
pod sizifovskim kamenom onog abdericanskog brda. To je, da ponovimo,
percepcija kojom neprijatelji Amerike vide americku politiku,
samo vrednosno preobrnuta u makijavelisticki imoralizam koji
se igra sugestijom da politika i nema neku moralnu sadržinu.
Ovo je kobno pogrešan nacin da se opiše suština nove spoljne
politike predsednika Buša. Taj opis pretpostavlja da se njegova
politika smešta u prostor hobsovskog sveta u kome nema nikakvih
pravila, zakona niti morala, i koja pliva u tim mutnim vodama
najbolje što zna, a na one koji misle da bi i sami u njegovim
cizmama bili "bolji" ili "humaniji" možemo
se samo nadmocno nasmejati. Kaganova invektiva da Evropljani
sa svojim pacifizmom i diplomatijom mogu da žive u kantovskom
postistorijskom svetu vecnog mira samo zato što je Amerikancima,
prinudenim da se za njihov racun bore sa izazovima hobsovskog
sveta, od komunizma, preko etnickih konflikata do terorizma,
on uskracen, promašuje poentu zato što su uloge ovde zapravo
obrnute. Spoljno-politicka doktrina predsednika Buša koju najodrešitije
zastupa zamenik Sekretara odbrane Pol Volfovic, doktrina koja
se najplasticnije izražava u ideji demokratizacije Bliskog Istoka
uz pomoc americke vojne sile i diplomatskog pritiska, u stvari
predstavlja najviši izraz vernosti kantovskom idealu vecnog
mira. Pod vecnim mirom Kant nije mislio da liberalne vlade treba
da sede skrštenih ruku i mire se sa tiranijom, bedom i terorizmom
u svetu, vec na okoncanje hobsovskog "rata svih protiv
sviju" u medunarodnim odnosima i njihovu dužnost da preuzmu
odgovornost i privedu rdave režime onome što on zove "republikanskim
uredenjem", a što bi se u recniku savremene politicke teorije
moglo opisati kao konstitucionalna vlada. Vecni mir nije vecna
benevolencija prema tiraniji i uzdržavanje od sukoba sa njom
zarad mira, vec obezbedenje sveta bez tiranije svim, pa i vojnim
sredstvima. Sa stanovišta "moralnog" ideala mira nema
nikakvih nedoumica u pogledu korišcenja sile za svrhe njegovog
uspostavljanja; jedina granica koju on postavlja pravu liberalnih
država da putem sile uklone despotske režime jeste realna mogucnost
da se to obavi, odnosno celishodnost preduzimanja vojne intervencije
sa aspekta faktickog odnosa snaga. Ako je vojno uklanjanje nekog
"nerepublikanskog" režima sa ovog aspekta moguce,
onda je moralna obaveza koalicije liberalnih zemalja da preduzmu
akciju. Ovde se vidi koliko je recimo Pol Volfovic zapravo doktrinarni
kantovac; sve što nam on kaže zapravo je tvrdnja da ukoliko
možemo da vojno ukolnimo Sadama Huseina, i ukoliko nam naši
vojni, diplomatski i ekonomski resursi dozvoljavaju da uvedemo
demokratiju na Bliskom Istoku kombinacijom pritisaka, ucena,
nagrada i otvorene vojne okupacije delova te teritorije, naša
je moralna obaveza kao lidera slobodnog sveta da to i uradimo.
To je težak i po nas skup zadatak, ali nemojmo se pretvarati
da ce stvari biti bolje ako pustimo da biologija ukloni sa vlasti
Sadama Huseina, i preoblikuje Bliski Istok u skladu s našim
željama. Kontrast izmedu kantovskog pojma vecnog mira i karikature
tog principa u liku appeasment teorija, jeste kontrast izmedu
verovanja da je sloboda uslov mira i verovanja da je mir po
svaku cenu uslov slobode.
Mesijanska uloga Amerike i njenih saveznika u okviru ovog koncepta
nije ništa veca od mesijanske uloge koju Kant namenjuje "federaciji
slobodnih država" u svom konceptu garantija vecnog mira.
Zato americka politika prema Iraku, Iranu ili Palestini nije
politika sile nego politika principa i doslednosti - mir bez
slobode nije vredan postojanja, dok sloboda uvek donosi mir.
Vojno arbitriranje kao krajnja mera ovog koncepta nema ništa
zajednicko sa levicarskim konceptom "humanitarne intervencije"
koja je korišcena za opravdanje intervencije na Kosovu 1999.
Krajnji cilj ovde nije neposredno spasavanje ljudskih života,
vec korišcenje sile kao jednog od katalizatora uspostave liberalnog
uredenja. Da ni kod samog Kanta nema nikakve humanisticke ili
moralisticke patetike, i da je u tom pogledu pozivanje levicarskih
pacifista na njega u težnji da diskvalifikuju politiku gospodina
Buša potpuno promašeno, može da nam posvedoci i sledece mesto
(koje, doduše, govori o uspostavljanju države, a ne o medunarodnim
odnosima, ali isti princip važi i u drugom slucaju): "
uopšte se ne može ocekivati da dobro državno uredenje dolazi
od moralnosti, nego baš obrnuto, da dobro uredenje omogucuje
dobro moralno vaspitanje naroda. Um može dakle da iskoristi
mehanizam prirode služeci se sebicnim sklonostima covekovim
(a one, razumljivo, dolaze u spoljašnji sukob) kao sredstvom
za ostvarenje svoje prave svrhe, to jest pravnog propisa, i
da na taj nacin, koliko to stoji do same države, unapredi i
obezbedi unutrašnji i spoljašnji mir. - To znaci ovo: priroda
neminovno hoce da pravo odnese konacnu pobedu. Ako se propusti
da se tu što uredi, ucinice se to naposletku samo od sebe. Mada
s velikim nezgodama."(Ibid.)
Vecni mir nije borba protiv udaljenih posledica tiranskih režima
kao što je genocid ili humanitarna katastrofa, vec protiv njihovih
uzroka, a to je odsustvo liberalnog politickog režima. Strateški
gledano, "mir" u okviru ove koncepcije nije shvacen
kao nekakvo vojno zatišje, pa makar i u senci politike aktivne
tolerancije prema nadirucem zlu, vec kao obezbedivanje sveta
gde ce za zlo na vlasti biti sve manje mesta. Kantov ideal je
u krajnjoj instanci samo drugo ime za taj svet lišen neliberalnih
poredaka, u kome bi išcezla mogucnost rata, jer je rat posledica
tiranije, a tiranija napuštanja politickih nacela slobode. Anti-Buš
"kantovci" bi zapravo hteli da nam sugerišu da sloboda
nema nikakve veze sa mirom, i da je sam vecni mir zapravo odustajanje
od ambicije da se taj liberalni svet u bilo kom obimu realizuje.
Nasuprot tome, nema rata izmedu zemalja sa konstitucionalnom
vladom, i mnogo je bolji nacin da se obezbedi mir u svetu taj
da se postepeno uklone tiranski režimi, nego da se pronade neka
efikasna pravna formula kako da se obezbedi koegzistencija liberalnih
režima sa despotijama. Promašaj projekta UN je upravo u tome
što je on od samog svog pocetka predstavljao izraz težnje da
se uspostavi jedna takva nadnacionalna regulacija koja bi primorala
loše režime da se fino vladaju, i uspostavila neki ekvilibrijum
moci izmedu njih i normalnih država. Ne postoji nacin da se
loši režimi prinude na fino vladanje osim uklanjanja ili barem
verodostojne pretnje nasilnim uklanjanjem. Koliko je Kant u
svojoj viziji bio dalekovid najbolje pokazuje praksa XX veka,
gde nije bilo nijednog medusobnog rata izmedu liberalnih zemalja,
vec iskljucivo izmedu takvih zemalja i raznih oblika kolektivistickih
diktatura ("nepravednih neprijatelja", ili "država
lupeža", kako bi se danas reklo).
Obratno, preovladujuce evropsko videnje medunarodnog mira implicira
hobsovsko stanje kao trajno, odnosno polazi od pretpostavke
datosti i neuklonjivosti raznih rdavih režima širom sveta. Kagan
je u pravu utoliko što u slucaju Evropljana ovaj višak aktivne
tolerancije prema raznim pojavama tipa Sadam Husein, smatra
izrazom njihove nemoci, ali tu nemoc ne bi trebalo mešati sa
benevolencijom. Vecni mir onako kako nam ga prezentiraju ogorceni
protivnici Donalda Ramsfelda i Pola Volfovica u Evropi (a delom
i u samoj Americi) predstavlja poredak u kome cemo pokazati
malo više razumevanja za "razlicitosti" i "drugosti"
koje postoje u svetu, i u kome cemo dijalogom i diplomatijom
uspevati ono što ne možemo vojnom silom, t.j. da privolimo Talibane
ili Fedajine da se odreknu svoje želje da nas unište, ili bar
da naškode našim interesima. Koliko god kriticari Amerike prigovarali
ovoj politiku sile, cinizam i makijavelizam, njihova sopstvena
pozicija sklapanja "separatnog mira" sa neprijateljima
Zapada, i to u trenutku kada to nismo prinudeni da cinimo, i
kada imamo resursa da uništimo ili znacajno unazadimo izvore
tog neprijateljstva, predstavlja zapravo ovekovecenje hobsovskog
i makijavelistickog sveta. Ona ne pravi razliku izmedu rajskog
mira i tišine groblja. Jedino što ta dva mesta spaja jeste odsustvo
konflikta, ali da li ce bilo ko groblje preporuciti kao zamenu
za vrevu dana, i da li ce bilo ko (normalan) o njemu sanjati
kao o spasenju od realnog stanja stvari? Zato strategija appeasment-a,
toliko karakteristicna za evropske politicare i javno mnenje,
strategija parcijalnih ustupaka teroristima i državama-lupežima
u cilju da ih se time odobrovolji i pripitomi, nije samo racionalizacija
njihove nemoci da se uhvate u koštac sa globalnom odgovornošcu
clanova liberalne svete alijanse, vec pre svega racionalizacija
njihovog dubljeg identitetskog lutanja. To nije vojna nemoc
da se deluje ratom, vec intelektualna i moralna nemoc da se
razlikuje dobro od zla, i odsustvo samopouzdanja da se zlu objavi
rat svim sredstvima. Razlika izmedu tipicnog americkog i tipicnog
evropskog videnja svetskog mira i pravde nije razlika izmedu
politike sile i politike slabosti, vec izmedu politike morala
i principa na jednoj, i politike ohrabrivanja zla i moralne
kapitulacije pred njim na drugoj strani. Nije rec samo o nedelovanju
i opstrukciji delovanja kao objektivnim otežavajucim faktorima
težnji da se svet ucini malo podnošljivijim mestom, vec u uzdizanju
tog opstrukcionizma i nemoci na visinu filozofskog i moralnog
ideala, u teoriji appeasment-a kao superiornog moralnog stava,
bez obzira da li se radi o palestinskim teroristima, o Sadamu
Huseinu, Severnoj Koreji ili Slobodanu Miloševicu. Ovaj odnos
je možda najbolje opisao upravo Robert Kagan u svom tekstu,
gde potpuno suprotno svojoj osnovnoj makijavelistickoj optici
o slabosti i snazi, daje jedno vrlo instruktivno "moralisticko"
poredenje odnosa izmedu americke i evropske preovladujuce spoljne
politike:" "Amerikanci su kauboji", vole da kažu
Evropljani. U tome ima istine. Sjedinjene Države deluju kao
medunarodni šerif, možda samoproglašeni, ali umnogome dobrodošao,
šerif koji pokušava da osigura kakav-takav mir i pravdu u onome
što Amerikanci vide kao svet bez zakona u kome odmetnici moraju
da budu onesposobljeni, cesto i kroz nišan pištolja. Prema ovoj
analogiji sa starog Zapada, Evropljani bi više nalikovali vlasniku
saluna. Odmetnici ubijaju šerife, a ne vlasnike saluna. Zapravo,
iz perspektive vlasnika saluna, šerif koji pokušava da uspostavi
red uz pomoc sile ponekad može da predstavlja vecu pretnju nego
odmetnici, koji, barem u tom trenutku, žele samo pice".
Ovo je najbolji i najslikovitiji opis onog što se danas smatra
evropskom mirovnom i prosvecenom diplomatijom koja uvažava složenost
sveta, i sklona je radije da pregovara i strpljivo gradi mostove,
nego da, poput svog prekookeanskog rodaka, nepromišljeno poseže
za silom. To je filozofija vlasnika saloon-a, kome je veca pretnja
šerif koji rizikuje život u borbi sa odmetnicima, nego sami
odmetnici koji možda hoce samo pice. Šta bi moglo da bude to
pice koje evropski barmen nudi lupežima koje progoni jenkijevski
šerif? Svakako, to su na jednoj strani masne apanaže od prodaje
oružja i osetljivih vojnih tehnologija državama lupežima, koje
recimo dobijaju Rusija ili Francuska. Takode, mogu se uzeti
u obzir i razne druge vrste ekonomskih interesa. Ali, ono što
je suštinska stvar jeste nešto što i sam Kagan konstatuje, a
to je procena vlasnika saluna da lupeži nece napasti njega koji
im nudi viski, ili ih bar ne ometa dok igraju poker. On ne shvata
zašto treba da ucestvuje u šerifovoj akciji, koji mu zapravo
može izgledati i kao sam kriminalac, s obzirom na to da on udara
prvi. Šerif koji prekida partiju pokera koju igraju odmetnici
je zapravo jedan raspojasani i neuracunljivi partibrejker ,
tip koji kvari blasfemicnu ali svakako korisnu razmensku igru
izmedu lupeža i vlasnika saluna. Taj vlasnik doživljava šerifa
kao nekog ko vodi svoj privatni rat u kome on ne želi da ucestvuje,
i koji ga isteruje iz njegovog cinicnog saucesnickog mira: ako
budem dobar i ne pravim probleme, lupeži me nece dirati, a možda
cu i zaraditi prodajom viskija. Ako poslušam šerifa, ja sam
izgubio mogucnost da profitiram. U svakom slucaju, koji je moj
motiv da ucestvujem u šerifovom ratu, kad ne vidim razlog zbog
koga bih i sam mogao biti napadnut? Bolje je da se upadljivo
pravim lud, i iza leda namigujem lupežima, cekajuci da i sam
šerif shvati da je u ovom gradu bolje imati mir sa kriminalcima
na slobodi, ali na svojoj strani, nego rat sa ciljem uspostave
pravde, a sa kriminalcima pod pretnjom i mnogo spremnijim da
naprave neku ludost, ili polome sav inventar u kafani. Kad pogledamo
malo bolje, evropsko zaklinjanje u "vecni mir" jedva
da je nešto više od ove filozofije vlasnika saluna.
Misaoni eksperimet ili umesto zakljucka
Do sad ponudena objašnjenja uglavnom se bave lažnošcu argumenata
koje protivnici americkog unilateralizma navode kao razloge
za politicko i intelektualno organizovanje protiv americke politike.
Sada cemo ponuditi jedan jednostavan misaoni eksperiment koji
ce, nadamo se, uverljivo pokazati da izvor neprijateljstva prema
Americi nije u ogrešenju americke vlade o ove ili one principe,
vec u apriornom animozitetu prema onome što Amerika jeste sama
po sebi.
Zamislimo sledecu situaciju; da smo u nekom superiornom simulatoru
mogli da vidimo srednjorocnu buducnost Bliskog Istoka bez Sadama
Huseina, koja bi licila na ukljucivanje tog regiona u svet naprednih
i liberalnih regiona. Najpre, Irak bi se vrlo brzo ekonomski
razvio i prevazišao katastrofalno naslede Sadamove ere, pretvarajuci
se u vodecu regionalnu silu koja zajedno sa Amerikancima radi
na uspostavi demokratije i tržišne privrede u regionu. Njegov
primer slede i drugi arapski i islamski režimi koji se postupno
liberalizuju i prihvataju zapadni konstitucionalni model. Izraelsko-palestinski
konflikt je rešen, a šacice terorista se suocavaju sa progonom
na svakom pedlju regiona, od Sirije i Iraka, do Izraela i same
Palestine, ciji novi premijer zagovara Zonu slobodne trgovine,
i gnevno zahteva od Iraka, Izraela i Saudijske Arabije da ubrzaju
svoje pregovore o ukidanju trgovinskih tarifa, optužujuci ih
za protekcionisticki anahronizam. Recimo da kreatori americke
spoljne politike u trenutku dok donose odluku o pokretanju rata
protiv režima Sadama Huseina sve ovo mogu u pomenutom simulatoru
da vide, ili da barem uz pomoc nekih superiornijih tehnika predvidanja
mogu da ovakav razvoj dogadaja smatraju vrlo verovatnim. Pitanje
glasi; da li bi u tom slucaju zapocinjanje rata protiv Sadama
bilo moralno opravdano sa stanovišta obezbedivanja "vecnog
mira"? Radi oštrine argumenta, pretpostavimo još da Sadam
nema nikakvo oružje za masovno uništenje, i da ne predstavlja
pretnju svetskom miru niti bezbednosti Sjedinjenih Država. Da
li bi u ovako opisanoj situaciji rat imao moralnog opravdanja?
Naša teza glasi da bi imao. Kada je predsednik Buš pre izvesnog
vremena izjavio da ce istorija opravdati rat protiv Sadama koji
je vodila Amerika sa svojim saveznicima, on naravno nije mislio
na to da ce biti pronadeno oružje za masovno uništenje u Iraku,
vec da ce se razvoj dogadaja u buducnosti na Bliskom Istoku
odvijati na nacin koji je dosta slican onom koji smo opisali
u prethodnom misaonom eksperimentu. Postojanje oružja za masovno
uništenje uopšte nije bilo nužno za moralno opravdanje rata
za svrgavanje Sadama Huseina, bez obzira na to što je americka
vlada insistirala iz dnevno-politickih razloga na ovoj okolnosti
kao casus beli. Zapravo, to insistiranje je nanelo najvecu štetu
popularnosti citave akcije, jer je moralno opravdanje vezalo
za jedan sporedni detalj koji je prekrio suštinsku revoluciju
koju ljudima na Bliskom Istoku može doneti uklanjanje ovog diktatora.
Iako bi se mnogi Arapi i mnogi samozatajni Zapadnjaci kiselo
osmehnuli na "imperijalisticko" i krstaško deklarisanje
"oslobadanja Iraka" kao ratnog cilja, to bi bila mnogo
bolja strategija od one koja je preduzeta. Kako je Hajek pre
mnogo godina primetio, ljude sa snažnim moralnim ubedenjima
moci cete da privucete doktrinom o slobodnoj trgovini, ali ih
necete privuci teorijom "popuštanja kontrole" u trgovini.
Isto tako, americka vlada bi svakako dobila jacu podršku teorijom
(istinitom) o oslobadanju Iraka i Bliskog Istoka kao svojim
ratnim ciljem, nego bledom, smušenom i minimalistickom teorijom
o "razoružanju Iraka".
Jedino pitanje koje je relevantno u vezi Iraka jeste empirijska
dilema da li stvari teku ka epilogu opisanom u našem misaonom
eksperimentu, ili kao scenariju strave i užasa protivnika americkog
involviranja na Bliskom Istoku, po kome nas cekaju godine daljeg
nasilja, terorizma i rasta antizapadnog raspoloženja, a ne ulazak
u mirne vode i prosperitet ovog dela sveta. Kako god da procenjujemo
srednjorocne šanse Bliskog Istoka, nije teško u ovim defetistickim
opomenama primetiti rasisticku predrasudu po kojoj su Arapi
i Muslimani divljaci nesposobni za demokratiju i slobodu. Reci,
kao što mnogi zapadni "ljubitelji" Arapa kažu, da
je arapska kultura potpuno osobena i da iskljucuje prihvatanje
zapadnog ekonomskog i politickog modela, znaci jedva nešto više
od sugestije da su Arapi osudeni na bedu i patnju, zato što
predstavljaju inferiornu rasu nespososobnu za život u slobodi.
Ali, najveci paradoks leži u cinjenici da kriticari americkog
intervencionizma raspravu neprekidno vode na dva nivoa, sugerišuci
kako dokazivanje da je nešto nelegalno istovremeno znaci da
je nemoralno, ili još preciznije, da je nemoralno upravo zato
što je nelegalno. Kvaziuniverzalnost današnjeg medunarodnog
prava, na koje se kao na moralnu osnovu pozivaju mnogi kriticari
americke politike, najbolje se vidi po cinjenici da ono svojim
poštovanjem kulturalistickih pluralizama na koje se kao na izvor
svog legitimiteta pozivaju razni tirnski režimi, upravo porice
pretenziju na univerzalno važenje medunarodnih zakona. Ako treba
ne samo da tolerišemo, vec i da moralno saucestvujemo u otklonjivom
politickom zlu (osudom delovanja protiv njega), onda se gubi
svaka osnova za pozivanje na univerzalne vrednosti kao ogranicenje
bilo koje, pa i americke moci. Postoji tacka u kojoj se prosto
mora priznati da postoji neprijatelj sa kojim nije moguce pronadi
zajednicku civilizacijsku logiku, i koji zahteva da mu se suprotstavimo
kako bismo ocuvali bilo kakvu mogucnost univerzalistickog diskursa
u medunarodnim odnosima. Evo, kako je Kant definisao tog "nepravednog
neprijatelja" cije bi priznavanje kao ravnopravnog clana
medunarodnog poretka ovekovecilo hobsovsko prirodno stanje,
i ucinilo bilo kakvu nadu u vecni mir iluzornom: " To je
onaj cija javno (bilo usmeno ili aktivno) izražena volja odaje
jednu maksimu po kojoj, kad bi se ucinila opštim pravilom, ne
bi bilo moguce nikakvo stanje mira medu narodima, nego bi prirodno
stanje moralo biti ovekoveceno." (Kant, Metafizika morala,
#60.)
Nije li upravo to onaj neprijatelj sa kojim nas mnogi humanisti
savetuju da postupamo tolerantno, i nije li to onaj svet za
kojim ti humanisti žale, kada opisuju kao pozitivan primer stanje
medunarodnih odnosa u kojima je jedan takav lupeški "nepravedni
neprijatelj" predstavljao globalnu protivtežu slobodnom
covecanstvu?
(tekst ce
biti objavljen u Helsinskoj povelji)

1 Nije
bez znacaja cinjenica da su autori "Univerzalne deklaracije
o ljudskim pravima", dokumenta koji izlaže osnovne konstitutivne
principe organizacije OUN bili engleski radikalni socijalisti
Harold Laski i Edvard Kar. Prvi je bio jedan od voda cuvene
fabijanske grupe u Britaniji koja se odlikovala zalaganjem za
potpunu kolektivizaciju ekonomije i napuštanje vladavine prava.
Edvard Kar je bio blizak istoj grupi i poznat je po svojoj teoriji
medunarodnih odnosa, u kojoj je na tragu Karla Šmita i nemackih
nacional-socijalista odbacivao liberalne ideje XIX veka o pravu
na samoopredeljenje i zalagao se za "namernu organizaciju
evropskog života kao što je to Hitler preduzeo". Osim toga,
karakteristicna je njegova teorija konvergencije izmedu rata
i socijalizma. Rugajuci se onima "koji zaglibljeni u tradiciju
XIX veka, istrajavaju u shvatanju da je rat besmislen i lišen
svrhe", profesor Kar veli kako je rat zapravo "najmocniji
instrument društvene solidarnosti". To su moralni autoriteti
koji su krojili vrednosni okvir posleratnog sveta, za kojim
bi po teorijama današnjih multipolarista trebalo žaliti.
hronika
vesti (arhiva)