pošaljite
komentar
Debata
Ruža
Ćirković
ZAVRŠNI
RACUN
OKTOBARSKE
REVOLUCIJE
(dopunjena
verzija)
Džentlmenski
sporazum
je
prekršen,
ekonomski
analiticari
su
priznali
da
je
car
go.
Bez
obzira
na
uzroke
spora,
puna
kasa
Preduzeća
za
mobilne
telekomunikacije
MOBTEL,
koje
je
vec
legendarni
predsednik
Trgovinskog
suda
u
beogradu
Goran
Kljajevic
milicijom
saterao
pod
državno
okrilje,
toj
golotinji
može
obezbediti
samo
smokvin
list,
nikako
i
celo
odelo.
Socijalni
karakter
donatorske
tranzicije,
ugrožene
novom
pro-avganistanskom
solidarnošcu
i
11.septembar-posttraumatskom
psihozom
koliko
i
politickom
zamkom
iz
koje
na
medjunarodnom
planu
nije
izašla
jugoslovenska
država,
nece
više
moci
da
nadomesti
nepostojanje
šireg
društvenog
konsenzusa
oko
pravca,
dubine
i
brzine
promena
kojima
je
spramno
da
se
izloži
srbijansko
društvo.Odnosno,
oko
cene
koju
je
društvo
samo
spremno
da
plati
i
roka
u
kojem
je
sposobno
da
je
plati.
Od
srpske
petooktobarske
revolucije
mnogo
slavljeni
svetski
donatori
Srbiji
su
obecali
oko
3,3
milijarde
maraka,
a
dosad
u
nju
na
razne
nacine
uložili
oko
1,6
milijardi
maraka.
Ne
samo
da
time
nisu
nadoknadili,
kako
nam
je
obecavano,
štetu
koju
je
srpska
privreda
pretrpela
tokom
78-dnevnog
NATO
bombardovanja,
koju
je
vladina-nevladina
organizacija
G17
plus
procenila
na
cetiri
milijarde
dolara,
nego
je
koncem
prošle
i
pocetkom
ove
godine
i
ovoliki
donatorski
entuzijazam
presahnuo
što
je
potpuno
ogolilo
neproduktivno-socijalni
karakter
dosadašnjih
donacija
i
vec
u
januaru
srozalo
kupovnu
moc
srbijanskog
stanovništva
za
22
odsto.
Odnosno,
u
srbijanskim
kovertama
je
bilo
tacno
onoliko
para,
koliko
se
zaradilo
dok
su
tokom
prošle
godine
donacije
prosečnoj
srbijanskoj
plati
obezbedile
duplo
veci
realni
rast
od
privrednog.
Cak
i
ako
se
složimo
oko
toga
da
je
srbijanska
tranzicija
pocela
2001.godine,
a
ne
ranije,
nepouzdanost
donatorske
solidarnosti
pokazala
je
da
prelazak
iz
distributivnog
u
produktivno
društvo
mora
da
se
plati
i
da
je
najpouzdaniji
izvor
placanja
te
cene-realan
domaci
izvor.Sumnju
da
donacije
na
dva
nacina
ometaju
kreiranje
tog
realnog
izvora-demotivišuci
pojedince
da
se
osmele
na
preduzetništvo
i
inicijativu
i
ugrožavajuci,
svojim
pretežno
robno-potrošnim
karakterom,
domaću
proizvodnju
dokazuju
tekuća
privredna
kretanja.
Mada
su
podaci
o
visini
i
strukturi
donatorske
pomoci
cesto
protivrecni,
Ministarstvo
za
ekonomske
odnose
sa
inostranstvom
Republike
Srbije
tvrdi
da
su
od
prošle
godine
dobijenih
1,2
milijarde
maraka
samo
35
miliona
zajmovi
i
krediti
sve
ostalo
pokloni.
Poklonu
se
u
zube
ne
gleda,
kako
povodom
protesta
zbog
konkurencije
humanitarnog
mleka
reče
jedan
od
više
srpskih
ministara
za
ekonomske
odnose
sa
inostranstvom,
ali
najveci
deo
prispelih
donacija,
odnosno
oko
73
odsto,
su
pokloni
i
krediti
u
robi.
Najviše
u
uvezenoj
struji
i
opremi,
ali
i
kontroverznoj
genetski
modifikovanoj
soji
i
veštackom
djubrivu
koje
bi
uz
odgovarajuće
sirovine
mogli
da
proizvedu
i
domaći
proizvodjaci.
Zanimljivo
je
da
su
donatori,
na
primer,
za
usaglašavanje
zakonskih
propisa
sa
propisima
Evropske
unije
u
farmaceutskom
sektoru
potrošili
cetiri
miliona
nemackih
maraka,
a
za
racionalizaciju
u
proizvodnji
lekova
samo
0,8
miliona
maraka
mada
su
sposobnosti
srpske
farmaceutske
industrije
na
zavidnom
nivou.O
neproduktivnom
karakteru
dosadašnjih
donacija
svedoči
i
podatak
Ministarstva
za
ekonomske
odnose
sa
inostranstvom
Republike
Srbije
prema
kome
je
od
novca
dobijenog
na
briselskoj
donatorskoj
konferenciji
za
kreditiranje
malih
i
srednjih
preduzeca
izdvojeno
samo
52
miliona
maraka.
Svi
srpski
ministri
za
ekonomske
odnose
sa
inostranstvom
ne
mogu
sakriti
razocaranje
i
nervozu,
ali
ipak
ne
gube
nadu
prvo,
da
ce
ove
godine
biti
održana
još
jedna
donatorska
konferencija
za
Jugoslaviju
i
na
njoj
prikupljeno
"ponuda"
za
milijardu
dolara,
a
da
ce
se
tokom
ove
godine
realizovati
1,85
milijarda
dolara
donacija
i
drugo,
da
ce
veci
deo
tih
donacija
ovog
puta
otici
na
oživljavanje
domaće
proizvodnje.
Dosad
to
nije
bio
slucaj.
Donacije
su
ispale
za
deljenje
i
marketing,
ne
za
proizvodnju.
Oko
njih
je
bilo
toliko
propagande
i
buke,
da
više
ni
nadležni
ministri
ne
znaju
koliko
su
puta
potpisivali
razlicite
verzije
ugovora
o
korišcenju
jedne
te
iste
donacije
recimo
Svetske
banke,
pa
onda
Evropske
investicione
banke
i
da
li
su
ga
uopšte
potpisali..
INVESTITORI
Posle
donatora,
petooktobarsku
Srbiju
su
razocarali
i
privatni
investitori.
Nije
ih
impresioniralo
što
je
Slobodan
Miloševic
brzopotezno
izrucen
Hagu.
Ali
ih
je
zato
zastrašilo
što
nove
srpske
vlasti
nisu
uspele
da
definitivno
definišu
ni
fizicke
granice
ni
granice
suverenosti
SR
Jugoslavije
u
odnosu
na
Crnu
Goru
niti
Srbije
u
odnosu
na
Kosovo,
nego
su
otvorile
još
jedan
problem-problem
Vojvodine.
Tako
je
privatni
kapital
umesto
da
pohrli
u
Srbiju
koja
obećava,
u
nju
prošle
godine
direktno
uložio
mršavih
295
miliona
maraka.
I
sem
što
država
pojma
nema
šta
je
i
dokle
njeno,
nemaju
pojma
ni
preduzeća
u
koja
bi
stranci
trebalo
da
ulože
novac.
Tako
je
država
brže
bolje
odustala
od
najavljene
prodaje
dva
beogradska
hotela
kad
su
se
u
štampi
razgalamili
njihovi
originalni
vlasnici.
Naslednici
porodice
Bajloni
preko
suda
i
štampe
potražuju
svoja
prava
na
svojevrmeno
nacionalizovane
sadašnju
Beogradsku
industriju
piva
i
Valjevsku
pivaru
koje
su
posedovali
zajedno
sa
porodicom
Vajfert
i
moglo
bi
se
navoditi
unedogled...Istovremeno
su
se
srpski
ministri
zaduženi
za
razne
ekonomske
oblasti,
medju
kojima
je
prednjačio
ministar
za
privatizaciju,
utrkivali
u
rasterivanju
mogucih
domaćih
investitora
porukama
da
su
svi
poslednjih
godina
nastali
domaći
kapitali
sumnjivi
kapitali,
a
da
sumnjivi
kapitali
srpskoj
privredi
nisu
potrebni.
Stabilan
kurs
dinara,
čvrsta
budžetska
ogranicenja,
zavodjenje
reda
u
bankarskom
sektoru
izveli
su
postojeca
preduzeca
na
cistinu,
sa
kragujevačkom
Zastavom
je
krenuo
talas
zatvaranja
neisplativih
pogona
i
otpuštanja
nezaposlenih
radnika,
a
da
novi
privredni
sektor
koji
bi
taj
višak
apsorbovao
nije
nastao.
OLIGARSI
Oligarsi
i
ostali
bogataši
bliski
bivšem
režimu
uplatili
su
dosad
na
račun
nove
Srbije
oko
100
miliona
maraka
od
čega
više
od
polovine
porodica
vlasnika
BK
Kompanije
Bogoljuba
Karića.
Iako
je
njegova
imperija
nedavnim
policijskim
osvajanjem
profitne
kompanije
Mobtel
manje-više
demontirana,
on
se
zaista
pokazao
kao
moćan
covek,
mada
se
na
osnovu
njegovih
verbalnih
sposobnosti
da
svoju
moć
iskaže
to
ne
bi
reklo.
Karić
je,
naime,
koristeći
se
bez
ustezanja
i
svojom
televizijom
širokog
dometa
ali
i
slabostima
protivnika,
doveo
u
pitanje
ustavnu
suštinu
zakona
o
posebnom
porezu
na
ekstra
profit
i
ekstra
imovinu
stečenu
korišcenjem
posebnih
pogodnosti,
a
direktnim
prenosom
policijskog
osvajanja
Mobtela
kompromitovao
u
dobroj
meri
njegovu
primenu.
Da
se
i
ne
spominje
da
mu
je
pošlo
za
rukom
da
na
tv
duel
privoli
govorljivog
guvernera
Narodne
banke
Jugoslavije
Mladjana
Dinkica
čijoj
funkciji
takav
susret
niti
treba
niti
priliči,
a
šteti.Temeljan
kakav
jeste,
guverner
je
napravio
spisak
potencijalnih
obveznika
poreza
na
ekstra
profit
dugačak
nekoliko
hiljada
imena
što
fizickih
lica,
što
firmi,
tako
da
je
ispalo
da
je
dobar
deo
Srbije
profitirao
iz
bliskosti
sa
bivšim
režimom
ili
je
bar
morao
da
dokazuje
da
iz
privilegija
koje
je
pružala
ta
bliskost
nije
izvukao
korist.
Da
se
i
ne
spominje
da
spisak
još
nije
zakljucen.
Kriterijumi
za
dokazivanje
nevinosti
u
ovom
su
slucaju
izazvali
prilično
opravdanu
sumnju
u
selektivnu
primenu
pravde.
A
da
se
i
ne
pominje
da
su
neke
relativno
uspešne
firme
kao
što
je
vranjanski
SIMPO
prodavale
produktivnu
imovinu
u
inostranstvu
da
bi
ovaj
porez
namirile.
Da
bi
onda
država
tako
prikupljen
novac
delila
najboljim
studentima
kao
žrtvama
bivšeg
režima.
Firme
i
pojedinci
sa
spiska
potencijalnih
ekstraprofitera
zakonom
su
isljučeni
iz
ucešca
u
privatizaciji
srpskih
preduzeca,
a
na
delikatniji
nacin
su
iz
tog
procesa
iskljucene
i
stare
devizne
štediše.
Deklarativni
cilj
zakona
o
ekstra
profitu
bio
je
da
disciplinuje
i
privede
pravdi
i
tržišnim
zakonima
one
što
su
se
tokom
proteklih
deset
godina
okoristili
bliskošcu
sa
bivšim
režimom,
ali
je
zakon
u
primeni
više
korišcen
u
marketinške
svrhe.
Izgleda
bez
uspeha.
Ne
postoji
egzaktno
merilo
kojim
bi
se
utvrdilo
da
li
je
zakon
uspeo
i
u
kolikoj
meri
u
svojoj
deklarativnoj
nameri,
pa
ostaje
samo
da
se
vremenu
da
prolaz.
E
sad,
pošto
su
donatori
razočarali
,
a
strani
investitori
zakazali,
srpski
ministar
za
ekonomske
odnose
sa
inostranstvom
Goran
Pitić
je
nedavno
primetio
da
zakon
o
ekstra
profitu
izgleda
zastrašuje
moguce
domaće
investitore
jer
oni
što
imaju
neki
kapital
drže
ga
podalje
od
tržišta
čekajuci
da
vide
hoće
li
se
naci
na
onom
beskonačnom
spisku
ekstraprofitera.
Zato
ce
vlada
Srbije
vremenski
ograničiti
operaciju
utvrdjivanja
ekstraprofiterske
liste,
rekao
je
Pitić.
Izgleda
da
je
Vladu
na
ovaj
korak
podstaklo
i
objavljivanje
podataka
o
količini
nemackih
maraka
i
drugih
bivših
valuta
koje
je
u
evro
zamenio
narod
u
Srbiji.
Mada
Pitic
ne
veruje
u
investicioni
kvalitet
tih
5,3
milijarde
maraka,
pa
ni
onih
1,2
milijarde
koliko
je
položeno
na
više-manje
prisilnu
štednju.
Ali
zna
da
su
prave
devizne
rezerve
samo
rezerve
nastale
iz
proizvodnje,
a
proizvodnje
nema
bez
investitora,
pa
makar
bili
i
sumnjivi.
RADNICI
Nova
vlast
Demokratske
opozicije
Srbije
ispunila
je
tokom
proteklih
godinu
i
po
dana
jedno
važno
obećanje:
prosečna
plata
u
Srbiji
stigla
je
do
250
nemackih
maraka.
U
markama
je
gotovo
triput
veća
od
one
iz
revolucionarnog
oktobra,
ali
ne
zato
što
su
se
gradjani
Srbije
prihvatili
rada,
pa
toliku
platu
zaradili.
Stručnjaci
su
vec
u
trenutku
kad
je
250
maraka
obećano,
procenili
da
bi
srpskoj
privredi
do
tolike
plate
trebalo
tri
do
pet
godina
vremena.
Sva
je
nada
tada
polagana
u
donatore.
Medjutim,
do
plate
"iz
snova"
nikako
se
nije
došlo
zahvaljujuci
proizvodnji,
ne
koliko
se
očekivalo
zahvaljujuci
donatorima,
nego
više
nego
što
se
ocekivalo
zahvaljujuci
politici
cvrstog
kursa
Narodne
banke
Jugoslavije.
Koji
se
opet
hrani
iz
deviznih
rezervi
toga
istog
naroda
koji
pritisnut
liberalizacijom
cena,
ali
ne
samo
time,
prodaje
svoje
i
tako
puni
devizne
rezerve
centralne
banke.
Prosecna
plata
dakle
jeste
triput
veca
nego
oktobra
2000.godine,
ali
se
za
nju
triput
više
ne
može
kupiti.
Ali
može
više
nego
što
je
stvarno
zaradjeno.
Plate
su
prošle
godine
rasle
brže
od
inflacije,
pa
se
za
prosecnu
platu
prošle
godine
moglo
kupiti
za
oko
13
odsto
više
nego
godinu
dana
ranije.
Prema
podacima
Sveznog
zavoda
za
statistiku,
kupovna
moć
prosečne
plate
ojacale
je
u
odnosu
na
gotovo
sve
proizvode
bitne
za
životni
standard,
ali
izuzimajuci
hleb
i
duvan.
Hleb
tip
500
tokom
prošle
godine
je
poskupeo
za
153,7
odsto,
a
cigarete
"Drina",
na
primer,
za
104,6
odsto,
pa
je
tako
količina
hleba
koju
može
da
kupi
prosecna
plata
pala
sa
315
na
214
kilograma,
a
broj
paklica
"Drine"
sa
241
na
203.
U
troškovima
života
hleb
i
pecivo
ucestvuju
sa
6,48
odsto.
Pokušaj
da
država
cenu
struje
uskladi
sa
svetskom
cenom
i
zahtevima
medjunarodnih
faktora
razbija
se
u
priličnoj
meri
o
nespremnost
naroda
da
struju
koja
je
prošle
godine
poskupela
za
257,6
procenata
plati.
Tako
dugovi
gradjana
Elektroprivredi
Srbije
vec
dostižu
desetak
milijardi
dinara.
Koliko
je
stanovništvo
Srbije
bogato
ili
siromašno,
medjutim,
veoma
je
teško
reci.
Kad
je
direktiva
Evropske
unije
o
zameni
njenih
nacionalnih
valuta
u
evro
isterala
rezerve
is
srbijanskih
slamarica,
guverner
NBJ
je
brojkama
dokazivao
da
stanovništvo
i
nije
tako
siromašno
kao
što
se
misli,
a
njegovo
mišljenje
deli
i
ministarka
za
siromaštvo
Gordana
Matković
ocenom
da
su
kriterijumi
siromaštva
koji
se
primenjuju
u
Srbiji
previsoki.
Druga
stvar
koja
još
više
"zbunjuje"
statističare
je
siva
ekonomija
i
privatni
sektor
koji
statistikom
nije
najbolje
obuhvaćen.
Tako
statistika
registruje
vrlo
poželjnu
pojavu
da
je
prošle
godine
broj
zaposlenih
u
društvenom
sektoru
smanjen
za
1,9
odsto,
a
ukupan
broj
zaposlenih
se
povecao
za
0,2
odsto.
Što
bi
trebalo
da
znaci
da
se
radna
snaga
iz
društvenog
seli
u
privatni
sektor.
Januarski
problemi
sa
donatorima
i
pad
kupovne
moći
stanovništva
za
22
odsto,
pokazuju
da
se
nezaradjene
plate
ove
godine
nece
moci
deliti.
I
da
bi
država
trebalo
da
nastavi
prošle
godine
zapoceto
disciplinovanje
radništva.
Pored
oligarha,
radništvo
spada
u
drugu
grupu
na
čije
se
privilegije,
ma
šta
se
pod
tim
podrazumevalo,
okomila
vlast
DOS-a.
U
svrhu
disciplinovanja
te
društvene
grupe
donet
je
novi
Zakon
o
radu
koji
je
sigurno
najradikalniji
od
svih
zakona
koje
je
dosad
donela
Demokratska
opozicija
Srbije.
Zapošljavanje
je
diskreciono
pravo
poslodavca,
koga
zakon
ne
obavezuje
cak
ni
na
javni
konkurs,
a
od
otkaza
ništa
lakše.
Ukinuti
su
prakticno
i
prunudni
odmori,
pa
zakon
ovih
dana
po
Srbiji
upravo
daje
masovne
plodove.
Na
hiljade
radnika
postaju
tehnološki
višak.
Zakon
je
takodje
dobrano
ograničio
prava
na
otpremninu
u
slucaju
otkaza,
a
pogodjeni
su
posebno
zaposleni
sa
više
od
30
godina
staža
-
njihovo
dosadašnje
pravo
na
naknadu
za
nezaposlneost
sve
do
penzionisanja
ili
novog
zaposlenja
ukinuto
je.
U
neoliberalnom
kapitalizmu
koji
glorifikuje
mlade
i
traži
visoko
kvalifikovane,
ova
kategorija
stanovništva
može
postati
nov
težak
problem.
Pod
pritiskom
medjunarodnim
finansijskih
institucija
podignuta
je
i
starosna
granica
za
pancionisanje
-
cilj
je
države
da
se
radi
što
duže.
Medjutim,
ceo
ovaj
projekat
disciplinovanja
može
pasti
u
vodu,
ako
je
Srbija
zaista
pred
parlamentarnim
izborima,
kako
bi
više
želeli
nego
smeli
neki.
SREDNJA
KLASA
Nad
sudbinom
srednje
klase
kuka
se
tokom
poslednjih
pedeset
godina,
a
tokom
poslednjih
desetak
je
tvrdnja
da
srednja
klasa
više
ne
postoji
postala
opšte
mesto.
Sve
dok
je
Narodna
banka
Jugoslavije
nije
demantovala
pošto
je
prebrojala
nove
štedne
partije
i
visinu
uloga
na
njima.
Prema
ovom
izvoru
cak
17
odsto
novih
štediša
ima
uloge
izmedju
1.000
i
10.000
maraka
i_to
je
ta
srednja
klasa.
Ko
su
pripadnici
srbijanske
srednje
klase,
koja
im
je
uloga
u
reformsko
vreme,
koji
im
je
društveni
status
i
nacin
života
pitanje
je
na
koje
ne
može
odgovoriti
desetak
hiljada
štednih
partija.
Nekoliko
meseci
pre
toga,
G17
institut
je
napravio
dobitnicku
kombinaciju
za
reformsko
vreme.
Pa
je
ispalo
da
u
srbijanskim
reformama
dobija:
muškarac,
srednjih
godina
(44),
zaposlen
u
privatnom
sektoru
u
gradu,
sa
12
godina
škole.
"Nove
vlade
u
kompetitivnim
demokratijama
ponajpre
su
se
usredsredile
na
promovisanje
novih
'pobednika',
uklanjajuci
prepreke
pred
ulaskom
na
tržište
i
brzo
rešavajuci
problem
ozbiljne
makroekonomske
nestabilnosti,
koja
je
skupo
koštala
stanovništvo,
a
koristeci
socijalnu
zaštitu
da
pomognu
'gubitnicima',
koji
su
reformama
dislocirani",
navodi
se
u
studiji-preporuci
Svetske
banke
izdatoj
povodom
deset
godina
tranzicije
u
centralnoj
i
jugoistocnoj
Evropi.
Dakle,
prepoznajte
se.
hronika
vesti (arhiva)