Petar
Andric
Male
stranke i odnosi u DOS-u
(stiglo
31. 07. 2002.)
Konačna
odluka o izbacivanju Demokratske stranke Srbije iz vladajuće koalicije možda
je šokirala politički odgovorniji deo javnosti Srbije, ali ni izbliza
nije, a po svoj prilici i neće ugroziti ambicije novog srpskog prosvećenog
apsolutizma oličenog u srpskom premijeru Đinđiću. Dalekosežne
posledice odluke da se iz srpskog parlamenta odstrane poslanici stranke čiji
je predsednik ujedno i nosilac izborne liste DOS pogodiće verovatno najviše
one koji su verovali da će parazitiranje na konfliktu Đinđić—Koštunica
trajati večno, te stoga nisu imali smelosti
niti su smatrali potrebnim da pokušaju da
izgrade nezavisne političke pozicije.
Reč je
naravno o malim strankama vladajuće koalicije čije je samopouzdanje
za ovih godinu i po dana hranjeno uverenjem da su kao uživaoci jedne od
stolica osamnaestočlanog okruglog stola nezaobilazni u procesu donošenja
najvažnijih političkih odluka. Realno je, naime, pretpostaviti da će
u neposrednoj budućnosti nestati potreba za kohezijom unutar DOS i to u
odnosu na ključni razlog zbog koga je
"sedamnaest vozača vozilo u istom smeru" (Z. Đinđić).
Odsustvo Demokratske stranke Srbije, kao dežurnog krivca i dežurnog bauka
stvoriće novi odnos snaga među partnerima na vlasti tako što će
srpskom premijeru omogućiti ogroman manevarski prostor upravo i najviše
prema sopstvenim saveznicima.
Utisak je
da je upravo ovo ono što je Đinđiću nedostajalo da zaokruži
ono što bi se moglo nazvati projektom novog srpskog prosvećenog
apsolutizma. Cilj (reforme) je pravedan, a sredstva (pravno, političko i
medijsko nasilje) nužni — logika je koja bi trebalo da ubedi ili da pruži
dodatnu racionalizaciju ogromnom aparatu izvršne vlasti da bi bio efikasan i
sprovodio odluke i uredbe umesto da o njima razmišlja. Bez obzira na već
stvorenu sliku o Đinđiću kao apsolutnom gospodaru situacije,
njegov položaj ni izbliza nije bio tako komotan u vremenu otkako je na
vlasti.
Politički
ustupci saveznicima veoma divergentnih političkih profila rezultirali su
nekonzistentom politikom vlade u odnosu na ključna pitanja, izborna obećanja,
a u odnosu na česte političke afere neubedljivim reakcijama
kamufliranim u agresivne propagandne kampanje. Navedimo neke primere. Autonomaške
stranke u Vojvodini pritiskaju vladu na enormne ustupke, traži se odvojeno
sudstvo i poseban vrhovni sud za Vojvodinu, piše se kriptoustav
pokrajine da bi se usvojio pre donošenja Ustava Srbije pa naknadno usklađivao,
ukratko, politički potezi u Vojvodini povlače se tako da zadovolje
onu jednu petinu čvrste podrške autonomašima, dok na drugoj strani
izazivaju ogorčenje koje ide na račun njihovog političkog
saveznika. Na drugoj strani odigrava se pred očima javnosti trgovina oko
podrške vladi od strane Velje Ilića. Velja traži fabriku cigareta,
pregovori su tvrdi, Đinđić objašnjava da je politička
podrška jednako važna kao i eksperti u vladi, na kraju ništa od svega,
Velja izvlači deblji kraj — jedan Pretendent manje, ali još jedan
minus na konto Vlade. U aferi oko Perišića, Đinđić je
prinuđen da omalovažava Vojsku i relativizuje pojam izdaje (omiljena
tema kod Srba) da bi sačuvao čoveka koji svoje poslanike poklanja
Demokratskoj stranci. U slučaju kampanje za samostalnu Srbiju koju
sprovodi DHSS, u slučaju zalaganja za prava homoseksualaca SDP-a, u
mnogobrojnim sličnim slučajevima Đinđić se nalazio u
situaciji da trpi političku štetu da bi sačuvao svakog od malih
činilaca u šarolikoj družini "ostatka DOS-a".
Sada je on
u mogućnosti da, bez obzira na nelegitimnost krnjeg parlamenta, polako
vraća centar odlučivanja sa DOS-a u Skupštinu Srbije. Da je to
tendencija pokazalo se otkako su "zbog neredovnosti" oduzeti mandati
polovini poslanika DSS. Za kratko vreme usvojeno je nekoliko važnih zakona,
među kojima su i izmene zakona o pravosuđu, na brzinu je izabran
Ustavni sud, i sve to bez podrobnog razmatranja u okvirima predsedništva DOS.
Pa i u samom parlamentu stvari su funkcionisale bez mnogo pitanja jer se
pokazalo da je ulog potencijalnih oponenata (Velja Ilić) odjednom drastično
smanjen.
U
novonastaloj situaciji u srpskoj skupštini potrebno je da se i isto vreme oko
Vladinog predloga ne slože najmanje četiri DOS-ove stranke da bi sprečili
usvajanje odluke! Čak ni to ne garantuje uspeh u suprotstavljanju volji
najsnažnije stranke u parlamentu s obzirom na potencijalnu kooperativnost
Stranke srpskog jedinstva ili Ivkovićevog krila socijalista. Sve to
govori da Đinđić može sebi dozvoliti da smanji nivo
tolerancije prema nedisciplini u sopstvenim redovima, kao i da dodatno
pojednostavi stvari potpunim marginalizovanjem ionako dovoljno marginalnih
političkih stranaka.
Poslednja
uloga koje bi stranke ostatka ostatka DOS-a mogle da odigraju i time svaka za
sebe da sačuva deo uticaja, odnosno naklonosti, jeste njihova saglasnost
za brzopoteznu promenu ustava Srbije za koju je potrebna dvotrećinska većina
poslanika. Mogućnost kandidature i verovatna pobeda Vojislava Koštunice
na predsedničkim izborima čini izglednim scenario po kome bi se,
posle dve godine pristupilo promeni Ustava, funkcija predsednika oslabila i
ponovo zakazali predsednički izbori.
Ono što su
stranke DOS-a propustile da izračunaju pre nego što su podigli ruku za
izbacivanje DSS-a jeste upravo ono što bi trebalo da bude njihova glavna
preokupacija — sopstveni politički rejting i mogućnost nezavisnog
nastupa na izborima. Ovako, kada se suoče sa limitima mogućeg
izbornog rezultata DOS sa jedne i Đinđićevim apetitom s druge
strane, mogu očekivati malo
ili nimalo mesta u srpskoj politici. Možda će ih onaj "suvereni
DOS" milostivo podariti nešto nižim izbornim cenzusom, ali to neće
bitno uticati na stvari.
hronika
vesti (arhiva)