Timoti
Garton
Eš
Antievropeizam
u
Americi
Izvesno
je da ćemo ove godine – a naročito ako Sjedinjene
Države krenu u rat sa Irakom – u američkoj štampi čitati
mnogo tekstova o "antiamerikanstvu u Evropi". Međutim,
šta je antievropeizmom u Sjedinjenim Državama? Pogledajte samo
ovo:
"Na
spisku
političkih
zajednica
koje
su
osuđene
na
to
da
odu
niz
kanalizacione
cevi
istorije
spadaju
i
Evropska
unija
i
Francuska
Peta
Republika.
Jedino
pitanje
je
koliko
će
prljavo
biti
njihovo
raspadanje."
(Mark
Stejn
u
Jewish
World
Review,
1.
maj
2002)
Ili:
"Fraza
'sirojedi
majmunski
koji
umeju
samo
da
se
predaju'
koristi
se
(za
opis
Francuza)
onoliko
često
koliko
Francuzi
kažu
'ko
j...
Jevreje'.
Ups,
izvinite,
to
je
jedna
druga
popularna
francuska
uzrečica".
(Jona
Goldber,
National
Review
Online,
16.
jul
2002)
Ili,
iz
sasvim
drugog
ugla:
"'Zanima
vas
šta
ja
zaista
mislim
o
Evropljanima?',
upitao
je
viši
zvaničnik
Stejt
Departmenta.
'Mislim
da
su
u
poslednjih
dvadesetak
godina
zauzeli
pogrešan
stav
u
svakom
velikom
međunarodnom
pitanju'".
(Citirao
Majkl
Voker,
UPI,
13.
novembar
2002)
Ovakva
vrsta
izjava
navela
me
je
da
posetim
Sjedinjene
Države
–
Boston,
Njujork,
Vašington
i
"biblijski
pojas"
Kanzasa
i
Mizurija
–
da
bih
iz
blizine
posmatrao
kako
se
u
svetlu
mogućeg
drugog
Zalivskog
rata
menja
američki
stav
prema
Evropi.
Gotovo
svi
sa
kojima
sam
razgovarao
na
Istočnoj
obali
složili
su
se
da
Evropljani,
i
Evropa,
iritiraju
u
priličnoj
meri,
čak
i
više
nego
početkom
osamdesetih
godina,
kada
je
poslednji
put
transatlanska
netrpeljivost
dostigla
svoj
vrhunac.
Pera
se
zamaču
u
žuč,
a
usta
se
krive
da
bi
se
ruglu
izvrgli
"Evropljani",
ovde
često
nazivani
i
"Evri",
"Evroidi",
"Evrocmizdravci".
Ričard
Perl,
danas
na
čelu
Saveta
za
odbrambenu
politiku,
kaže
da
je
Evropa
izgubila
svoj
"moralni
kompas",
a
Francuska
svoju
"moralnu
čvrstinu".
Takva
netrpeljivost
postoji
i
na
najvišim
nivoima
Bušove
administracije.
U
razgovoru
sa
višim
zvaničnicima
administracije
otkrio
sam
da
frazu
"naši
evropskih
prijatelji"
vrlo
često
prati
izraz
"gnjavatori".
Trenutno
preovlađujući
stereotip
o
Evropljanima
sasvim
je
lako
prikazati
u
najopštijim
crtama.
Evropljani
su
slabi,
neodlučni,
licemerni,
razjedinjeni,
pritvorni,
ponekad
antisemite,
često
antiamerički
raspoloženi,
oni
koji
sve
sporove
samo
hoće
da
izglade.
Jednom
rečju:
"evrocmizdravci".
Njihove
vrednosti,
kao
i
njihova
kičma,
rastvorili
su
se
u
mlakoj
kupki
multilateralnog,
transnacionalnog,
sekularnog
i
postmodernog
bućkuriša.
Oni
svoje
evre
troše
na
vino,
godišnje
odmore
i
prenaduvane
države
blagostanja,
a
ne
na
odbranu.
A
onda
se,
stojeći
po
strani,
zgražavaju
dok
Sjedinjene
Države
obavljaju
težak
i
prljav
posao
održavanja
sigurnosti
za
tu
istu
Evropu.
Amerikanci
su,
tome
nasuprot,
snažni,
principijelni
branioci
slobode,
uvek
spremni
na
obavljanje
patriotskih
dužnosti
koje
ima
poslednja
zaista
suverena
nacionalna
država
na
svetu.
Vredelo
bi
prostudirati
polne
slike
koje
se
kriju
u
ovim
stereotipima.
Dok
antiamerički
raspoloženi
Evropljani
vide
"Amerikance"
kao
kauboje
i
siledžije,
antievropski
raspoloženi
Amerikanci
"Evropljane"
vide
kao
feminizirane
šonje.
Amerikanac
je
potentan,
heteroseksualan
muškarac;
Evropljanin
je
žensko,
impotentan
ili
kastriran.
Gledano
s
vojne
strane,
Evropljanima
se
"ne
diže".
(Na
kraju
krajeva,
oni
imaju
manje
od
dvadeset
"džinovskih"
transportnih
aviona,
dok
ih
Amerika
ima
preko
dve
stotine.)
Posle
predavanja
koje
sam
održao
u
Bostonu,
jedan
stariji
Amerikanac
se
dogegao
do
mikrofona
da
bi
postavio
pitanje
zašto
Evropljanima
"nedostaje
animalna
životnost".
Reč
"eunuh"
se,
kako
sam
otkrio,
koristi
u
obliku
"EU-nuh".
Slike
polnosti
se
uvlače
čak
i
u
prefinjenija
objašnjenja
o
razlikama
između
Amerike
i
Evrope
–
recimo,
ima
ih
i
u
uticajnom
tekstu
"Snaga
i
slabost",
Roberta
Kagana
iz
Karnegi
fondacije
za
mir
(tekst
je
objavljen
u
Policy
Review).
"Amerikanci
su
sa
Marsa",
piše
Kagan
s
puno
odobravanja,
"a
Evropljani
sa
Venere",
aludirajuću
na
čuvenu
knjigu
o
odnosima
muškaraca
i
žena
(knjiga
se
zove
Muškarci
su
sa
Marsa,
a
žene
sa
Venere).
Nisu
svi
Evropljani
jednako
loši.
Britanci
se
obično
posmatraju
kao
malo
drugačiji
i
ponekad
bolji.
Američki
konzervativci
znaju
da
poštede
Britance
uvrede
da
su
"Evropljani"
–
a
to
je
nešto
sa
čime
bi
se
većina
britanskih
konzervativaca
(koje
na
mentalnom
planu
još
uvek
vodi
Margaret
Tačer)
složila
punog
srca.
A
Toni
Bler,
kao
i
Tačerova
pre
njega,
a
Čerčil
još
ranije,
u
Vašingtonu
se
citiraju
kao
svetli
primeri
sjajnih
izuzetaka
od
evropskog
pravila.
Najgore
uvrede
su
rezervisane
za
Francuze
koji,
naravno,
odgovaraju
istom
merom.
Do
sada
nisam
ni
bio
svestan
koliko
je
u
američkoj
popularnoj
kulturi
raširena
stara
engleska
razbibriga
pljuvanja
po
Francuzima.
"Znate,
mi
smo
Francuze
dva
puta
spasili,
a
oni
za
nas
nikada
ništa
nisu
uradili",
obavestio
me
je
Verlin
Etkinson,
veteran
iz
Drugog
svetskog
rata,
dok
smo
sedeli
u
Ameristar
kasinu
u
Kanzas
Sitiju.
Razgovarajući
sa
srednjoškolcima
i
studentima
u
Mizuriju
i
Kanzasu,
naišao
sam
na
stare
narodne
predrasude:
Francuzi,
znate,
ne
vole
da
se
kupaju.
"Često
sam
se
osećala
prljavo",
rekla
mi
je
jedna
studentiknja
prisećajući
se
svog
putovanja
po
Francuskoj.
"Ali
si
ipak
bila
čistija
od
francuskih
momaka",
dodala
je
njena
drugarica.
Dva
čuvena
američka
novinara,
Tomas
Fridmen
iz
New
York
Times-a
i
Džo
Klajn
iz
The
New
Yorker-a,
pravili
su
dugačku
turneju
po
Sjedinjenim
Državama,
a
kada
su
se
vratili
rekli
su
mi,
svako
za
sebe,
da
su
svuda
nailazili
na
negativna
osećanja
prema
Francuzima
–
šala
na
račun
Francuza
uvek
izaziva
smeh.
Urednik
National
Review
Online
i
samoproglašeni
konzervativni
"kritičar
žabara",
Jona
Goldberg,
koji
povremeno
nastupa
i
na
televiziji,
popularisao
je
sintagmu
koju
sam
gore
naveo:
"sirojedi
majmunski
koji
umeju
samo
da
se
predaju"
(što
je
prvi
put
izgovoreno
u
jednoj
epizodi
Simpsonovih).
Goldberg
mi
je
rekao
da
je
1998.
godine
počeo
za
National
Review
da
piše
antifrancuske
tekstove
i
da
je
tada
otkrio
da
"za
to
postoji
tržište".
Vređanje
Francuza
je,
kako
on
to
kaže,
postalo
"njegova
tačka".
1.
Naravno
da
nije
dovoljno
navesti
neokonzervativne
polemičare,
predrasude
studenata
u
iz
Kanzas
Sitija
u
vezi
sa
higijenskim
navikama
Francuza,
i
opaske
višeg
zvaničnika
Stejt
Departmenta
i
viših
državnih
zvaničnika,
i
onda
na
osnovu
toga
govoriti
o
"antievropeistvu".
Kao
pisac
iz
Evrope,
ne
bih
želeo
bih
da
se
prema
američkom
"antievropejstvu"
odnosim
onako
kako
se
američki
pisci
često
odnose
prema
evropskom
"antiamerikanizmu".
Treba
napraviti
razliku
između
legitimne,
na
nekim
znanjima
zasnovane
kritike
EU
i
danas
preovlađujućih
evropskih
stavova,
od
dubljeg,
trajnijeg
neprijateljstva
prema
Evropi
i
Evropljanima
u
celini.
Baš
kao
što
bi
američki
pisci
trebalo
(a
to
ne
čine)
da
razlikuju
legitimnu,
na
znanju
zasnovanu
evropsku
kritiku
Bušove
administracije,
s
jedne
strane,
i
antiamerikanizam,
s
druge
–
odnosno,
trebalo
bi
da
prave
razliku
između
legitimne,
na
znanju
zasnovane
evropske
kritike
Šaronove
vlade,
i
antisemitizma.
U
oba
slučaja
je
teško
pitanje
upravo
pitanje
oko
kojeg
se
upućeni
ljudi
u
određenoj
meri
neće
složiti:
gde
je
linija
koja
odvaja
te
dve
stvari?
Trebalo
bi,
takođe,
da
sačuvamo
i
osećaj
za
humor.
Evropljani
vole
da
se
smeju
predsedniku
Bušu
i
zbog
toga
što
su
neke
stvari
koje
je
rekao
–
ili
navodno
rekao
–
naprosto
smešne.
Na
primer:
"Problem
sa
Francuzima
je
to
što
oni
nemaju
reč
za
izraz
'preduzetnik'"
/u
originalu
entrepreneur,
što
je
francuska
reč/.
Amerikanci
vole
da
se
smeju
Francuzima
i
zbog
toga
što
postoji
dugačka
anglo-saksonska
tradicija
–
koja
seže
barem
do
Šekspira
–
smejanja
Francuzima.
Ali
tu
je
i
zamka.
Konzervativni
pisci
kao
što
su
Jona
Goldberg
i
Mark
Stejn
iznose
neverovatne
tvrdnje
–
neke
od
njih
su
očigledno
pune
humora,
neke
su
polu-ozbiljne,
a
neke
sasvim
ozbiljne.
Ukoliko
date
primedbu
nekoj
od
ozbiljnih
tvrdnji,
oni
uvek
mogu
da
uzvrate:
"Ma,
samo
smo
se
šalili!"
Humor
je
u
preterivanjimima
i
poigravanju
sa
stereotipima.
Ali,
da
je
neki
Evropski
pisac
"Jevreje"
opisao
kao
"majmune
koji
jedu
maces
i
samo
umeju
da
se
predaju",
da
li
bi
to
bilo
shvaćeno
kao
šaljivo
zadirkivanje?
Naravno
da
je
kontekst
različit:
u
Sjedinjenim
Državama
Francuzi
nisu
bili
žrtve
genocida.
Ali
ipak,
ovakav
misaoni
eksperiment
bi
mogao
da
ponudi
našim
humoristima
razloga
da
se
malo
zamisle.
Antievropeizam
nije
simetričan
sa
antiamerikanizmom.
Emotivni
lajt-motivi
antiamerikanizma
su
pomešani
sa
zavišću,
dok
su
motivi
antievropejizma
pomešani
sa
prezirom.
Antiamerikanizam
je
prava
opsesija
čitavih
zemalja
–
a
naročito
Francuske,
kako
je
to
Žan-Fransoa
Revel
nedavno
tvrdio.
Antievropeizam
ni
slučajno
nije
američka
opsesija.
U
stvari,
u
Americi
dominira
verovatno
vrlo
benigno
osećanje
ravnodušnosti
prema
Evropi,
pomešano
sa
impresivnim
neznanjem.
Putovao
sam
po
Kanzasu
i
dva
dana
uporno
pitao
sve
koje
sam
sreo:
“Na
šta
prvo
pomislite
kada
kažem
Evropa?”
Kod
mnogih
je
najpre
usledila
dugačka
pauza
tokom
koje
je
bilo
očigledno
da
su
zbunjeni,
a
ponekad
bi
se
zakikotali.
A
onda
bi
rekli
nešto
u
stilu:
“Pa,
čini
mi
se
da
oni
tamo
ne
vole
mnogo
da
love”
(to
je
rekao
Vernon
Maska,
stolar
iz
Mekluta),
“Pa,
to
je
dosta
daleko
od
kuće”
(Ričard
Sosa
čiji
su
roditelji
poreklom
iz
Francuske,
odnosno
Portugala);
ili
bi,
nakon
veoma
duge
pauze
i
ozbiljnog
razmišljanja
rekli:
“Pa,
do
tamo
ima
prilično
da
se
putuje
preko
vode”
(Džek
Vajshar,
stari
farmer
nemačkog
porekla).
Ako
biste
nekom
seljaku
ili
stolaru
rekli
“Amerika”,
pa
bio
on
čak
i
iz
najzabačenijeg
sela
u
Andaluziji
ili
Ruteniji,
on
bi
sigurno
imao
da
kaže
neuporedivo
više
od
toga.
U
Bostonu,
Njujorku
i
Vašingtonu
–
na
takozvanom
Bos-Vaš
koridoru
–
stalno
su
mi
ponavljali
da
su
posle
završetka
Hladnog
rata
prema
Evropi
postali
ravnodušni
čak
i
oni
koji
je
dosta
dobro
poznaju.
Evropa
se
danas
ne
posmatra
ni
kao
potencijalni
saveznik,
niti
kao
ozbiljan
potencijalni
rival
(što
je,
recimo,
slučaj
sa
Kinom).
“To
je
kuća
starih
ljudi!”
rekao
mi
je
jedan
američki
prijatelj
koji
je
i
srednju
školu
i
fakultet
završio
u
Engleskoj.
Slično
onome
što
je
konzervativac
Taker
Karlson
rekao
u
debati
u
emisiji
Crossfire
na
CNN-u:
"Koga
briga
šta
misle
Evropljani.
EU
sve
svoje
vreme
troši
na
to
da
obezbedi
da
se
britanska
bolonjska
šunka
prodaje
na
kilograme
a
ne
na
funte.
Čitav
taj
kontinent
postaje
sve
beznačajniji
kada
se
posmatra
sa
stanovišta
američkih
interesa."
Kada
sam
upitao
jednog
višeg
zvaničnika
američke
administracije
šta
će
se
dogoditi
ako
Evropljani
nastave
da
kritikuju
Ameriku,
iako
su
vojno
slabiji,
on
mi
je
odgovorio
nešto
što
bi
moglo
sasvim
jednostavno
da
se
sažme
u
pitanje:
A
što
je
to
uopšte
važno?
Ipak,
čini
mi
se
da
se
malo
previše
naglašava
ta
ravnodušnost.
Moji
sagovornici
su
potrošili
mnogo
vremena
i
energije
da
bi
mi
objasnili
kako
su
potpuno
ravnodušni.
Ali
zato
otvoreni
kritičari
Evrope
žele
da
poruče
kako
oni
poznaju
stvari
i
kako
nisu
ravnodušni
prema
Evropi.
Oni
Evropu
znaju
–
izgleda
da
je
barem
polovina
njih
studirala
na
Oksfordu
ili
u
Parizu
–
i
ne
oklevaju
da
svaki
put
pomenu
svoje
evropske
prijatelje.
Kao
što
većina
evropskih
kritičara
SAD-a
žustro
poriče
da
je
antiamerički
raspoložena
(“nemojte
me
pogrešno
shvatiti,
ja
volim
tu
zemlju
i
njene
ljude”),
tako
će
i
oni
gotovo
bez
izuzetka
tvrditi
da
ne
gaje
antievropska
osećanja.
Antiamerikanizam
i
antievropeizam
nisu
dva
pola
jedne
iste
političke
skale.
Evropski
antiamerikanizam
se
obično
nalazi
na
levici,
a
američki
antievropeizam
na
desnici.
Najglasniji
američki
kritičari
Evrope
su
neokonzervativci
koji
u
toj
kritici
koriste
istu
onu
borbenu
retoriku
koju
su
često
koristili
protiv
američkih
liberala.
U
stvari,
kao
što
mi
je
priznao
i
sam
Jona
Goldberg,
“Evropljani”
su
trojanski
konj
liberala.
Šta,
zar
je
Bill
Klinton
Evropljanin?,
upitao
sam
ga.
“Da”,
rekao
je
Goldberg,
“ili
barem
razmišlja
kao
da
jeste”.
Ponešto
govori
u
prilog
toga
da
se
podela
na
levicu
i
desnicu
odražava
i
na
druga
raširena
uverenja.
Početkom
decembra
2002.
godine
istraživači
iz
Ipsos-Rida
ubacili
su
u
svoja
redovna
ispitivanja
američkog
javnog
mnjenja
i
nekoliko
pitanja
koja
su
formulisana
za
potrebe
ovog
teksta.
Upitani
da
odaberu
jednu
od
četiri
tvrdnje
koje
opisuju
suprotne
pristupe
Amerikanaca
i
Evropljanja
pitanjima
diplomatije
i
rata,
30
odsto
demokratskih
glasača,
ali
zato
samo
6
odsto
republikanskih
glasača,
odabralo
je
tvrdnju
koja
glasi:
“Evropljani
su
skloniji
diplomatskim
rešenjima
nego
ratu
i
to
je
pozitivna
vrednost
iz
koje
bi
Amerikanci
mogli
nešto
da
nauče”.
Tome
nasuprot,
13
odsto
demokrata,
ali
zato
i
35
odsto
republikanaca
(što
je
i
najveća
grupa
koja
se
opredelila
za
jednu
tvrdnju)
odabrala
je:
“Evropljani
su
previše
spremni
na
kompomis,
ali
zato
nisu
spremni
da
se
založe
za
slobodu
i
kada
to
znači
ulazak
u
rat;
to
je
loše.”
Podela
je
bila
još
jasnija
kada
je
ispitanicima
dato
da
odaberu
jednu
od
dve
tvrdnje
o
“načinu
na
koji
treba
voditi
rat
u
Iraku”.
Pedesetdevet
odsto
republikanaca,
i
samo
33
odsto
demokrata,
izabralo
je:
“SAD
moraju
imati
kontrolu
nad
svim
operacijama
i
moraju
sprečiti
evropske
saveznike
da
sužavaju
njihov
manevarski
prostor”.
Zato
je
55
odsto
demokrata,
i
samo
34
odsto
republikanaca
izabralo
drugu
tvrdnju:
“Važno
je
da
se
SAD
poveže
sa
evropskim
zemljama,
čak
i
ukoliko
to
umanjuje
njene
mogućnosti
da
samostalno
donosi
odluke”.
Izgleda
da
bi
trebalo
ispitati
i
tezu
da
su
"republikanci
sa
Marsa,
a
demokrate
sa
Venere".
Za
neke
konzervativce
Stejt
Department
jeste
ispostava
Venere.
Vilijem
Kristol,
jedan
od
neokonzervativaca
koji
time
čuva
svoju
porodičnu
tradiciju,
piše
o
“osovini
nametanja
mira
–
koja
se
proteže
od
Rijada,
preko
Brisela
do
Stejt
Departmenta”.
U
"Bos-Vaš
koridoru"
nekoliko
puta
su
mi
pričali
o
dve
grupe
koje
se
takmiče
u
tome
da
predsednik
Buš
uvaži
njihovo
mišljenje
o
Iraku:
jedna
je
Čejni-Ramsfeld
grupa,
a
druga
je
Pauel-Bler
grupa.
Za
jednog
Britanca
je
veoma
neobično
kada
čuje
kako
je
njegov
premijer
postao
uvaženi
član
Stejt
Departmenta.
Evropljani
skloni
Americi
ne
bi
trebalo
zbog
toga
da
se
previše
opuste
jer
su
čak
i
doživotni,
i
liberalno
raspoloženi
"evropejci"
u
Stejt
Departmentu
gorko
razočarani
u
Evropljane.
Tome
je
najviše
doprineo
neverovatan
neuspeh
Evropljana
u
pokušaju
da
se
spreči
genocid
gotovo
250.000
Bosanaca,
zločin
koji
se
dogodio
takoreći
u
njihovom
zadnjem
dvorištu.
Od
tada
Evropa
nikako
ne
uspeva
da
se
“pribere”
u
spoljnoj
i
bezbednosnoj
politici
tako
da
je
Kolin
Pauel
morao
da
razrešava
čak
i
spor
između
Španije
i
Maroka
zbog
malog
nenaseljenog
ostrva
kod
Marokanske
obale.
“Oni
su
neozbiljni”
zvuči
lapidarna
osuda
“Evropljana”
koju
je
izrekao
Džordž
Vil
za
vreme
jednog
obilnog
doručka
u
vašingtonskom
hotelu.
Iako
gospodin
Vil
ni
slučajno
nije
liberal
Stejt
Departmenta,
mnogi
iz
njegove
struke
bi
se
složili.
Što
znači
da
su
se,
istorijski
gledano,
pozicije
zamenile.
Sećate
se
ocene
koju
je
o
Amerikancima
izrekao
Šarl
de
Gol?
Ils
ne
sont
pas
sérieux.
2.
Dakle,
u
Americi
je
vidljiva
razočaranost
i
iritiranost
Evropom,
raste
i
prezir,
pa
čak
i
neprijateljstvo
prema
“Evropljanima”;
to
neprijateljstvo,
kada
se
zaoštri,
zaslužuje
da
bude
nazvano
antievropeizmom.
Zašto
je
do
toga
došlo?
Neka
moguća
objašnjenja
su
već
ponuđena
–
da
bi
se
ona
ispitala
potrebno
bi
bilo
napisati
čitavu
knjigu.
Zato
ću
ja
ovde
samo
nagovestiti
neka
mesta
koja
bi
možda
valjalo
malo
bolje
osmotriti.
Kao
prvo,
u
SAD
je
uvek
postojala
izražena
sklonost
ka
antievropeizmu.
“Amerika
je
stvorena
kao
protivteža
Evropi”,
primetio
je
Majkl
Keli,
bivši
urednik
časopisa
The
Atlantic
Monthly.
U
svom
oproštajnom
obraćanju
Džordž
Vašington
je
upitao:
“Zašto
bismo
uplićući
našu
sudbinu
sa
bilo
kojim
delom
Evrope
povezivali
naš
mir
i
naš
napredak
sa
evropskim
klupkom
ambicija,
rivalstava,
interesa,
podložnosti
ili
kaprica?”
Za
milione
Amerikanaca
u
XIX
i
XX
veku,
Evropa
je
bila
mesto
iz
kojeg
su
pobegli.
A
ipak,
postoji
i
trajna
fascinacija
Evropom
(slavni
primer
je
Henri
Džejms)
–
želja
da
se
u
mnogo
pogleda
imitiraju,
a
onda
i
prevaziđu
pre
svega
dve
evropske
zemlje,
Engleska
i
Francuska.
Artur
Šlezinger
Mlađi
mi
je
citirao
jednu
staru
izreku:
“Kada
odluče
da
umru,
Amerikanci
odu
u
Pariz”.
“Svaki
čovek
ima
dve
zemlje”,
rekao
je
Tomas
Džeferson,
“svoju
vlastitu
i
Francusku”.
Kada
su
se
to
američki
stavovi
prema
Engleskoj
i
Francuskoj
tako
oštro
promenili?
Da
li
se
to
dogodilo
1940.
godine,
te
godine
“neobičnog
poraza”
Francuske
i
“najdivnijeg
trena”
Engleske?
Posle
toga
je
De
Gol
povratio
nacionalnu
samosvest
suprotstavljajući
se
Amerikancima,
dok
je
Čerčil
zasnovao
“naročite
odnose”
sa
dve
nacije
svojih
roditelja.
(Čerčil
i
De
Gol
su
i
dalje
dva
ključna
imena
za
razumevanje
odnosa
Širaka
i
Blera
prema
SAD.)
Pedeset
godina,
od
1941.
do
1991,
SAD
i
sve
veća
evropska
družina,
ujedinjeno
su
ratovali
protiv
zajedničkog
neprijatelja:
najpre
nacizma,
a
onda
sovjetskog
komunizma.
To
je
bio
vrhunac
geopolitičkog
“Zapada”.
Dolazilo
je,
naravno,
i
do
napetosti
tokom
Hladnog
rata.
Neki
od
današnjih
stereotipa
bili
su
potpuno
oformljeni
već
osamdesetih
godina
kada
je
dolazilo
do
sukoba
u
vezi
sa
primenom
krstarećih
i
peršing
projektila,
kao
i
sa
američkom
politikom
prema
Južnoj
Americi
i
Izraelu.
Ti
stereotipi
su
stvoreni
u
glavama
ljudi
koji
su
i
danas
tu:
Ričard
Perl
je,
na
primer,
u
to
vreme
dobio
nadimak
"princ
tame"
zbog
svojih
tvrdokornim
pogleda.
Te
transatlanske
svađe
često
su
se
ticale
pitanja
kako
se
treba
odnositi
prema
Sovjetskom
Savezu,
ali
ih
je
uvek
na
kraju
izgladilo
to
što
je
neprijatelj
bio
zajednički
i
vrlo
raspoznatljiv.
Više
nije
tako.
Tako
da
možda
prisustvujemo
onome
što
je
australijski
pisac
Oven
Heris
predvideo
u
tekstu
koji
je
pre
skoro
deset
godina
objavljen
u
Foreign
Affairs:
možda
zbog
nedostatka
jasnog
i
zajedničkog
neprijatelja
prestaje
da
postoji
i
“Zapad”
kao
čvrsta
geopolitička
osovina.
Evrope
je
bila
glavna
pozornica
Drugog
svetskog
rata
i
Hladnog
rata,
ali
ona
nije
centar
“rata
protiv
terorizma”.
Razlika
u
moći
se
povećala.
SAD
nisu
samo
jedina
svetska
supersila,
one
su
hiper-sila
čiji
će
vojni
troškovi
uskoro
biti
jedanki
troškovima
petnaest
po
veličini
narednih
najmoćinijih
zemalja
zajedno.
Svoju
značajnu
ekonomsku
snagu
–
koja
se
gotovo
približila
američkoj
privredi
koja
obrće
10
triliona
dolara
–
EU
nije
pretočila
u
vojnu
moć
ili
diplomatski
uticaj.
Razlike,
dakle,
postoje
u
načinu
na
koji
se
moć
koristi.
Robert
Kagan
tvrdi
da
se
Evropa
povukla
u
kantovski
svet
“zakona
i
pravila
transnacionalnog
pregovaranja
i
saradnje”,
dok
SAD
ostaju
u
hobsovskom
svetu
u
kojem
je
vojna
premoć
i
dalje
ključ
za
ostvarivanje
međunarodnih
ciljeva
(čak
i
onih
koji
su
liberalni).
Prvo
i
očigledno
pitanje
glasi:
da
li
je
to
istina?
Mislim
da
je
Kagan,
u
onome
za
šta
priznaje
da
je
“karikatura”,
zapravo
isuviše
nežan
prema
Evropi
zato
što
on
priču
o
zbrkanim
težnjama
i
nacionalnim
razlikama
interpretira
kao
promišljen
i
koherentan
pristup
stvarima.
Međutim,
drugo
i
manje
očigledno
pitanje
glasi:
da
li
Amerikanci
i
Evropljani
žele
da
to
bude
istina?
Izgleda
da
odgovor
glasi
“da”.
Velikom
broju
američkih
političara
dopada
se
ideja
da
su
sa
Marsa
–
smatrajući
da
su
zbog
toga
mnogo
više
marcijalni
nego
što
su
Marsovci
–
dok
dosta
evropskih
političara
voli
da
veruje
kako
su
oni
po
svom
programu
Venerijanci.
Tako
i
prihvatanje
te
Kaganove
teze
zapravo
postaje
deo
same
te
teze.
Evropska
unija
je
na
putu
proširenja
i
traga
za
jasnijim
identitetom;
zato
je
pred
velikim
iskušenjem
da
samu
sebe
definiše
tako
što
će
se
suprotstaviti
SAD.
Evropa
jasnije
prikazuje
svoj
lik
tako
što
pravi
spisak
stvari
u
kojima
se
razlikuje
od
Amerike.
U
zastrašujućem
žargonu
onih
koji
se
bave
proučavanjem
identiteta,
Amerika
postaje
Drugo.
Ali
Amerikanci
ne
vole
da
ih
neko
učini
“drugima”.
(Uostalom,
ko
to
voli?)
Teroristički
napadi
od
11.
septembra
samo
su
povećali
njihovu
spremnost
da
prihvate
svoje
marcijalno
i
misionarsko
objašnjenje
uloge
Amerike
u
današnjem
svetu.
Stenli
Hofman
je
primetio
da
i
Francuska
i
Sjedinjene
Države
sebe
vide
kao
nekoga
ko
ima
univerzalnu
i
civilizatorsku
misiju.
A
sada
postoji
i
evropska,
više
ne
samo
francuska
verzija
te
mission
civilisatrice,
postoji
“EU-topija”
transnacionalne,
na
pravu
zasnovane
integracije,
i
ona
se
sukobljava
sa
ovom
najnovijom,
konzervativnom
verzijom
jedne
takve
američke
misije.
Na
primer,
Jona
Goldberg
vidno
iznerviran
citira
tvrdnju
Karla
Kajzera,
starog
nemačkog
amerikanofila:
“Evropljani
su
uradili
ono
što
nije
uradio
niko
pre
njih:
stvorili
su
zonu
mira,
zonu
iz
koje
je
rat
proteran,
apsolutno
proteran.
Evropljani
su
uvereni
da
je
taj
model
valjan
i
za
druge
delove
sveta”.
Svaka
strana
misli
da
je
njen
model
bolji.
To
se
odnosi
ne
samo
na
rivalske
modele
ponašanja
na
međunarodnom
planu,
već
i
na
modele
demokratskog
kapitalizma:
u
pitanju
su
različite
mešavine
slobodnog
tržišta
i
države
blagostanja,
individualnih
sloboda
i
socijalne
solidarnosti,
i
tako
dalje.
Politikolog
Čarls
Kapučan,
koji
je
nedavno
objavio
knjigu
Kraj
američke
ere,
predviđa
da
će
se
to
pretvoriti
ni
u
ništa
manje
do
u
“sudar
civilizacija”
između
Evrope
i
Amerike.
Dok
Kagan
veruje
da
Evropu
karakteriše
trajna
slabost,
Kapčan
veruje
da
je
upravo
Evropa,
a
ne
Amerika,
sledeći
veliki
rival
Amerike.
Mnogi
Evropljani
vole
da
veruju
u
to,
ali
čini
mi
se
da
je
Kapučan
u
SAD-u
dosta
usamnjen
u
takvom
gledištu.
Mislim
da
postoji
još
jedna,
dublja
linija
američkog
antievropejstva.
Već
sam
pomenuo
da
toko
XIX
i
XX
veka
američka
sumnjičavost
spram
svega
što
je
došlo
iz
Evrope
bila
pomešana
sa
divljenjem
i
fascinacijom.
Postojao
je,
da
grubo
kažemo,
američki
kompleks
kulturne
inferiornosti.
Ali
on
se
s
vremenom
gubio.
Taj
proces
njegovog
nestajanja
se
ubrzao
pošto
je
završen
Hladni
rat
i
pošto
su
SAD
od
tada
na
putu
neprestanog
uspona
ka
poziciji
jedinstvene
svetske
premoći.
Novi
Rim
veruje
da
Grčkoj
više
ne
duguje
mnogo
toga.
“Kada
sam
četrdesetih
i
pedesetih
godina
odlazio
u
Evropu,
Evropa
je
bila
superiorna
u
odnosu
na
nas”,
nedavno
mi
je
rekao
jedan
penzionisani
američki
diplomata
sa
dugačkim
iskustvom
u
Evropi.
“Ta
superiornost
nije
bila
na
nivou
ličnosti
–
nisam
se
osećao
poniženim
ni
od
strane
onih
koji
su
bili
snishodljivi
prema
meni
–
već
je
ta
superiornost
bila
civilizacijska”.
Sada
više
nije
tako.
Amerika
se,
kaže
on,
“više
ne
stidi.”
3.
Svi
ovi
trendovi
su
oslabili
tokom
prvih
osam
godina
nakon
završetka
Hladnog
rata
zato
što
je
u
Beloj
kući
boravio
“počasni
Evropljanin”
Bil
Klinton.
A
onda
je
2001.
godine
u
Belu
kuću
stigao
Džordž
Buš,
prava
premija
za
svakog
evropskog
karikaturistu
koji
nije
naklonjen
Americi.
Buš
je
nastupio
sa
unilateralističkim
programom,
spreman
da
odmah
odbaci
nekoliko
međunarodnih
sporazuma.
Posle
11.
septembra
on
je
sebe
nazvao
“ratnim
predsednikom”.
Stekao
sam
utisak
da
je
danas
u
Vašingtonu
najviše
najprisutnije
osećanje
da
se
u
Americi
vodi
rat
–
tamo
se
to
više
oseća
nego
u
samom
Njujorku.
Najintenzivnije
je
u
samom
srcu
Bušove
administracije.
“Rat
protiv
terorizma”
je
samo
ojačao
sklonost
republikanske
elite
da
veruje
u
ono
što
je
Robert
Kaplan
nazvao
“politikom
ratnika”,
snažno
začinjenom
fundamentalističkim
hrišćanstvom
–
a
to
je
nešto
što
tako
primetno
nedostaje
u
vrlo
sekularizovanoj
Evropi.
Tada
američko
pitanje
upućeno
Evropljanima
glasi,
kao
što
je
to
rekao
konzervativni
kolumnista
Čarls
Krauthamer:
“Jeste
li
ili
niste
sa
nama
u
rovovima?”
U
prvom
trenutku
odgovor
je
bio
odlučno
“da”.
Svi
su
citirali
naslov
iz
Le
Mond-a:
Nous
sommes
tous
des
Américains.
Ali,
jednuipo
godinu
kasnije,
većina
Amerikanaca
veruje
da
je
Toni
Bler
jedini
Evropljanin
koji
je
sa
njima
u
rovu.
Mnogi
u
Vašintonu
veruju
da
su
se
Francuzi
vratili
svojim
starim
antiameričkim
stavovima.
a
nemački
kancelar
Gerhard
Šreder
je
prošlog
septembra
ponovo
pobedio
na
izborima
cinično
eksploatišući
antiamerikanizam.
Kada
su
i
gde
počeli
da
se
međusobno
udaljavaju
američki
i
evropski
stavovi?
To
se
dogodilo
početkom
2002.
godine,
kada
je
eskalirao
izraelsko-palestinski
konflikt.
Bliski
istok
je
bio
i
izvor
i
katalizator
onoga
što
će
možda
postati
spirala
evropskog
antiamerikanizma
i
rađanja
američkog
antievropeizma
koji
jedan
drugoga
samo
ojačavaju.
Antisemitizam
u
Evropi,
i
njegova
navodna
povezanost
sa
evropskom
kritikom
Šaronove
vlade,
predmet
su
najogorčenijih
antievropskih
komentara
američkih
kolumnista
i
političara.
Neki
od
tih
kritičara
ne
samo
što
su
jako
proizraelski
raspoloženi,
već
su
"prirodne
pristalice
Likuda”
kako
mi
je
to
objasnio
jedan
liberalni
jevrejski
komentator.
U
nedavno
objavljenom
članku
Stenli
Hofman
je
napisao
da
se
čini
kako
ti
ljudi
veruju
u
“istovetnost
interesa
jevrejske
države
i
SAD”.
Propalestinski
raspoloženi
Evropljani,
razbešnjeni
time
što
se
svaka
kritika
Šarona
etiketira
kao
antisemitizam,
govore
o
snazi
“jevrejskog
lobija”
u
SAD
–
što
onda
samo
potvrđuje
najcrnje
sumnje
američkih
"Likudita"
u
vezi
sa
evropskim
antisemitizmom,
i
tako
onda
sve
nezaustavljivo
ide
dalje.
Pored
tog
beznadežnog
čvora
predrasuda
koje
se
uzajamno
jačaju
–
o
čemu
Evropljanin,
koji
nije
Jevrejin,
teško
može
da
piše
a
da
ne
izazove
zlovolju
kod
onih
koje
želi
da
analizira
–
postoje
i
stvarne
razlike
između
Evropljana
i
Amerikanaca
u
pristupu
problemima
na
Bliskom
Istoku.
Na
primer,
evropski
političari
veruju
da
bi
dugoročnom
uspehu
"rata
protiv
terorizma"
mnogo
više
doprinelo
pregovorima
postignuto
rešenje
izraelsko-palestinskog
spora,
nego
rat
protiv
Iraka.
I
još
uopštenije,
oni
veruju
da
bi
“rat
protiv
terorizma”
na
Bliskom
Istoku
samo
udaljio
Evropu
od
Amerike,
odnosno
da
ih
ne
bi
zbližio
onako
kao
što
je
to
učinio
Hladni
rat.
Sovjetski
Savez
je
ujedinio
Zapad,
Bliski
Istok
ga
razjedinjuje.
Kada
se
pogleda
hladne
glave,
vidi
se
da
je
takva
razjedinjenost
izuzetno
glupa.
Evropa,
koja
je
takoreći
u
susedstvu
velike,
i
sve
veće
islamske
populacije,
ima,
čak
i
više
od
SAD,
direktnih
i
vitalnih
interesa
da
Bliski
Istok
postane
mirno,
prosperitetno
i
demokratsko
područje.
Štaviše,
dva
viša
zvaničnika
u
vašingtonskoj
adnimistraciji
vrlo
su
povoljno
primili
moju
tvrdnju
–
koju
su,
inače,
prvi
izrekli
neki
američki
komentatori
–
da
demokratizacija
velikog
dela
Bliskog
Istoka
treba
da
bude
veliki
novi
transatlanski
projekt
revitalizovanog
Zapada.
Ali
čini
se
da
trenutno
slučaj
nije
takav.
Sva
je
prilika
da
će
drugi
Zalivski
rat
samo
produbiti
provaliju
između
Amerike
i
Evrope.
Čak
i
ako
nekim
čudom
ne
bude
rata
u
Iraku,
Bliski
Istok
će
i
dalje
biti
vir
u
kojem
će
paušalne
optužbe
Evropljana
da
su
antisemiti,
samo
dodatno
podgrevati
stvarni
ili
navodni
evropski
antiamerikanizam,
koji
onda,
zauzvrat
potpaljuje
stvarni
ili
prividni
američki
antievropeizam.
Do
promene
može
doći
samo
ako
se
uloži
veliki
i
svesni
trud
sa
obe
strane
Atlantika,
ili
ukoliko
u
Vašington
2005.
ili
2009.
godine
stigne
neka
nova
administracija.
No,
moguće
da
će
se
u
međuvremenu
napraviti
nepopravljiva
šteta.
Možda
će
neko
reći
da
i
naglašavanje
“američkog
antievropeizma”
u
ovom
tekstu
može
da
doprinese
spirali
uzajamnog
neprijateljstva.
Ali
pisci
nisu
diplomate.
Američki
antievropeizam
postoji;
i
nije
nemoguće
da
su
njegovi
nosioci
samo
prve
laste
proleća
koje
će
biti
dugačko
i
veoma
loše.
The
New
York
Review
of
Books,
13.
februar
2003.
(prevela:
Aleksandra
Kostić)
hronika
vesti (arhiva)