Meri
Kaldor:
Rat
kao
spektakl
Taz:
Gospođo Kaldor, vi pravite razliku između "novih"
i "starih" ratova. U koju grupu spada rat u Iraku?
Meri
Kaldor:
To
svakako
nije
bio
ono
što
ja
nazivam
"novim
ratom",
odnosno
komercijalizovano
i
privatizovano
nasilje
kakvo
smo
videli,
recimo,
u
Bosni
i
na
Kosovu.
I
terorizam
spada
u
kategoriju
novih
ratova,
mada
kao
jedna
nova
podvrsta
novih
ratova.
Međutim,
rat
u
Iraku
je
bio
ono
što
bih
nazvala
ratom-spektaklom
("spectacle
war").
Amerikanci
su
verovatno
jedini
koji
još
mogu
da
vode
takve
ratove.
Taz:
Kakav
je
to
rat?
Meri
Kaldor:
On
se
vodi
kao
neka
vrsta
šou-programa,
za
njega
su
najvažniji
gledaoci
kod
kuće,
kojima
treba
pokazati
da
su
Amerikanci
najmoćniji
na
svetu.
To
je
samo
šou,
predstava.
To
je
pozorište.
Taz:
Ali
rat
u
Iraku
je
ipak
bio
realan,
i
nimalo
imaginarni
spektakl?
Meri
Kaldor:
Ratovi-spektakli
su
imaginarni
kad
se
posmatra
iz
ugla
SAD.
U
Iraku
je
poginulo
jedva
stotinak
Amerikanaca.
Dakle,
ne
može
baš
potpuno
bez
žrtava,
ali
nivo
gubitaka
je
vrlo
mali.
U
prošlosti
su
ratovi
bili
povezani
sa
obnavljanjem
društvenog
ugovora
-
stanovništvo
je
moralo
da
plaća
porez
i
da
bude
spremno
da
gine.
To
je
bio
deo
sporazuma
na
osnovu
kojeg
su
građani
bili
građani.
Ali
u
ratu-spektaklu
ne
morate
da
plaćate
porez,
već
naprotiv:
u
SAD
su
porezi
znatno
smanjeni.
Takođe
ne
morate
ni
da
ginete:
jako
malo
Amerikanaca
gine
u
američkim
ratovima.
Sve
što
danas
morate
da
činite
jeste
da
gledate
rat
na
televiziji
-
i
da
aplaudirate.
To
je
osobenost
rata-spektakla.
Taz:
To
je
novo?
Meri
Kaldor:
I
rat
na
Kosovu
je
donekle
bio
rat-spektakl.
Ja
spadam
među
one
koji
su
se
od
početka
zalagali
za
intervenciju
u
cilju
zaštite
kosovskih
Albanaca.
Ali
to
je
učinjeno
bombardovanjem
-
na
način
koji
je
obezbedio
da
nijedan
Amerikanac
ne
bude
doveden
u
opasnost.
Dakle,
to
SAD
ništa
nije
koštalo.
To
je
bio
spektakl.
Taz:
Da
li
i
Hladni
rat
ubrajate
u
tu
kategoriju?
Meri
Kaldor:
Hladni
rat
je
bio
"imaginarni
rat".
Imao
je
sve
prednosti
rata,
a
izbegao
je
sve
njegove
nedostatke.
SAD
su
Drugi
svetski
rat
stalno
iznova
reprodukovale
na
bojnim
poljima
Evrope.
Kada
je
Hladni
rat
završen,
SAD
se
nisu
odrekle
svog
vojno-industrijskog
kompleksa.
I
iz
ideoloških
razloga,
i
zbog
zadovoljenja
naročitih
interesa,
bio
im
je
potreban
novi
rat.
Zato
Hladni
rat
zapravo
nikada
nije
ni
prestao.
Novi
neprijatelji
se
sada
zovu
terorizam
ili
"otpadničke
države",
naoružane
oružjem
za
masovno
uništenje
i
povezane
sa
teroristima.
To
je
zamena
za
komunizam
i
za
Hitlera.
Taz:
Pošto
po
vašoj
definiciji
postoje
dve
vrste
novih
ratova
-
privatizovano
i
komercijalizovano
nasilje
s
jedne,
i
rat-spektakl
s
druge
strane,
da
li
mislite
da
postoji
i
neka
veza
među
njima?
Meri
Kaldor:
Povezuje
ih
najpre
to
što
pribavljaju
neprijatelje.
Verujem
da
bi
Bušu
bilo
veoma
teško
da
uradi
ono
što
je
uradio
u
Iraku
da
nije
bilo
11.
septembra.
Kao
što
ne
bi
bilo
imaginarnog
Hladnog
rata
da
nije
bilo
zastrašujućeg
SSSR-a.
Ni
rata-spektakla
ne
može
biti
bez
neprijatelja.
Taz:
Da
li
postoje
i
zajednički
uzroci?
Meri
Kaldor:
I
jedni
i
drugi
ratovi
su
odgovor
su
ono
što
nazivamo
globalizacijom.
To
su
odgovori
na
slabost
države,
na
potrebu
za
novom
ideologijom
koja
legitimiše
državu.
Novi
ratovi
i
ratovi-spektakli
bazirani
su
na
jednoj
veoma
jednostavnoj
vrsti
politike
identiteta.
Taz:
Čak
i
u
slučaju
SAD?
Meri
Kaldor:
Moderne
države
su
svoj
legitimitet
zadobile
kroz
ratove.
Sama
ideja
države
bazirana
je
na
ratu.
To
pre
svega
važi
za
SAD.
Pobeda
u
Drugom
svetskom
ratu
legitimisala
je
u
SAD
moć
federalne
vlasti
i
njeno
jaku
poziciju
u
američkom
društvu.
Kada
vlasti
žele
da
obnove
taj
legitimitet,
oni
se
trude
da
ljude
podsete
na
ono
što
je
urađeno
u
Drugom
svetskom
ratu.
Ta
politika
dakle
cilja
na
to
da
vaskrsne
taj
rat.
Zato
je
tako
važno
imati
sukob
u
kojem
se
Osama
Bin
Laden,
ili
Sadam
Husein,
mogu
poistovetiti
sa
Hitlerom.
Taz:
A
slično
je
i
u
novim
ratovima,
u
kojima
je
sila
"privatizovana"?
Meri
Kaldor:
Novi
ratovi
su
privatizovani
i
komercijalizovani,
u
njima
ima
mnogo
aktera,
oni
su
zločini.
Ali
su
istovremeno
i
vrlo
politički.
Na
ravni
političkog
oni
počivaju
na
nacionalizmu,
uronjenom
u
religiju,
i
na
ekstremizmu,
ideji
kosmičkog
sukoba:
muslimani
protiv
Jevreja
i
krstaša,
Srbi
protiv
Hrvata,
itd.
Takve
ideje
su
od
centralnog
značaja
za
ideologiju
tih
ratova
pa
se
zato
kaže:
"mi
smo
ugroženi",
"moramo
uspostaviti
kontrolu
nad
našom
državom",
"moramo
da
sačuvamo
narod".
Dakle,
uvek
se
radi
o
velikoj
borbi
koja
treba
da
očuva
legitimitet.
Taz:
Postoji
li
neka
neposredna
između
tih
novih
ratova
i
ratova-spektakla?
Meri
Kaldor:
Ona
je
u
tome
što
dolazi
posle
njih.
U
novim
ratovima
nema
velike
razlike
između
rata
i
mira.
U
starim
ratovima,
kada
su
se
borile
države,
uvek
je
postojao
neki
prelomni
trenutak,
postojao
je
početak
i
kraj.
Sada
je
reč
samo
o
manje
ili
više
intenzivnim
fazama
konflikta.
Novi
ratovi
se
rađaju
iz
nesigurnosti.
Oni
zahvataju
i
civile
i
snažno
su
povezani
sa
ekonomijom
kriminala.
Na
kraju
takvog
novog
rata
sve
okolnosti
koje
su
dovele
do
rata
samo
su
još
gore
-
zbog
mnogo
mrtvih,
mržnja
je
samo
ojačala.
Na
značaju
dobija
i
ideja
da
je
zbog
političkog
legitimiteta
potrebano
ulaziti
u
bitke.
Ekonomija
kriminala
se
širi.
Ratovi-spektakli
takođe
daju
doprinos
takvom
razvoju
stvari:
zbog
uništavanja
fizičke
infrastrukture,
razaranja
industrije
i
gašenja
radnih
mesta,
ekonomija
kriminala
samo
jača.
Taz:
Da
li
humanitarne
intervencije
nužno
moraju
biti
ratovi-spektakli?
Meri
Kaldor:
Tu
postoji
velika
razlika.
Pravo
se
bazira
na
jednakosti
ljudi,
a
rat
na
nejednakosti.
U
humanitarnoj
intervenciji
zadatak
vojnika
je
da
spašava
živote
čak
i
uz
rizik
da
sam
pogine.
Tako
su
vatrogasci
u
Njujorku
reskirali
svoje
živote
11.
septembra.
Ali
cilj
svake
vojske
u
ratu
jeste
pre
svega
da
ima
što
manje
žrtava
na
svojoj
strani.
U
ratu
u
Iraku,
za
američku
vojsku
je
postojala
sasvim
jasna
hijerarhija
kada
je
u
pitanju
čiji
je
život
važniji:
američki
vojnici
na
prvom
mestu,
na
drugom
mestu
su
zapadni
novinari,
na
trećem
irački
civili,
a
na
samom
kraju
irački
vojnici.
Bombardovane
su
hiljade
iračkih
mladića,
koji
su
bili
primorani
da
se
bore.
Taz:
Ali
Amerika
je
bila
uspešna
u
takvoj
vrsti
ratovanja?
Meri
Kaldor:
Bila
je
izuzetno
uspešna
u
obaranju
Sadama
Huseina.
Ali
je
stvorila
"failed
state"
("neuspela
država").
A
upravo
u
"failed
states"
se
rađaju
novi
ratovi
u
kojima
je
vojna
sila
privatizovana
i
komercijalizovana.
Biće
još
novih
ratova.
A
onda
verovatno
još
ratova-spektakla,
pošto
njih
legitimišu
ti
novi
ratovi.
Tageszeitung,
21.
5.
2003,
intervju
vodio
Erik
Šovistre
hronika
vesti (arhiva)