Djordje
Vukadinović
Voja
Bez
Zemlje
ili
Srpski
Gorbačov
1.
Ako
želite
doći
do
nekog
kompromitujućeg
podatka
ili
poraznog
suda
o
bilo
kome
iz
srpskog
političkog
sazveždja,
nema
boljeg
načina
nego
da
se
raspitate
kod
njegovih
bivših
partijskih
drugova.
Nekadašnji
stranački
partneri,
slično
onim
bračnim,
po
pravilu
su
prepuni
pikantnog
materijala,
koji
su,
razume
se,
“strogo
u
poverenju”,
vazda
spremni
da
podele
sa
zainteresovanim
znatiželjnicima.
Suočen
sa
mogućnošću
da
ovaj
portret
ispadne
“neproporcionalno”
(!?)
pozitivan,
tom
surovom
i
svakako
ne
sasvim
pouzdanom
testu
podvrgao
sam
lik
i
delo
Vojislava
Koštunice
i
mogu
reći
da
je
rezultat
bio
sasvim
“nezadovoljavajući”.
Za
razliku
od
Djindjića,
čiji
ex-saborci
prosto
ne
mogu
da
nahvataju
dovoljno
vazduha
dok
opisuju
manje
ili
veće
nepodopštine
svog
bivšeg
šefa,
u
Koštuničinom
slučaju,
na
osnovu
nekoliko
izvora,
najviše
što
se
moglo
izvući
bile
su
škrte
konstatacije
da
“ipak
nije
baš
toliki
demokrata
kakvim
se
predstavlja”,
da
je
nepoverljiv
prema
saradnicima,
i
da
je,
ništa
manje
od
ostalih
ovdašnjih
lidera,
sklon
inokosnom
rukovodjenju
strankom.
A
na
direktno
pitanje,
kategorički
bi
dodavali
da
“što
se
ličnog
poštenja
tiče,
Voja
je
u
tom
pogledu
besprekoran”.
Ovu
famu
o
Vojinom
endemskom
poštenju,
koja
-
skupa
sa
onom
o
“jedino
doslednom
političaru
u
Srbiji”
-
bukvalno
do
jarosti
dovodi
njegove
političke
protivnike,
izdašno
potvrdjuju
i
brojni
nezavisni
izvori.
“Taj
čovek
je
pošteniji
čak
i
od
mene”,
spontano
je
nedavno
izjavio
jedan
Koštuničin
dugogodišnji
poznanik
i
kolega,
inače
poznat
po
przničavosti
i
poštenju,
a
uz
to
i
ni
malo
sklon
“demokratskom
nacionalizmu”
DSS-ovskog
ili
bilo
kog
drugog
tipa.
U
istom
duhu
je
i
Žarko
Puhovski,
predsednik
Hrvatskog
helsinškog
odbora,
stari
UJDI-jevac
i
jedan
od
najistaknutijih
“levih”
intelektualaca
na
ovim
prostorima,
u
više
navrata
(poslednji
put
u
Danasu
od
28/29
jula),
imao
samo
reči
hvale
za
“Vojove”
intelektualne
i
političke
kvalitete.
Konačno,
nije
na
odmet
ni
pogledati
kako
u
svojoj
knjizi
o
“tajnom
životu
srpske
opozicije”,
koja
obiluje
interesantnim
detaljima
iz
srpskih
novinarsko-političkih
kuloara
(Pokrštavanje
petokrake,
BIGZ,
1994.),
Nenad
Stefanović
(bez
Lj.),
danas
prvi
čovek
informativne
službe
DS-a,
s
poštovanjem
izdvaja
Koštunicu
iz
srpskog
opozicionog
kolopleta.
(Još
je
pak
zanimljiviji
Stefanovićev
ondašnji
psiho-politički
portret
sadašnjeg
šefa,
spram
kojeg
moj
prošlonedeljni
prilog
u
Vremenu
deluje
kao
prava
himna
Premijeru.)
2.
Dostojanstvo,
doslednost
i
poštenje,
dakle,
u
slučaju
Vojislava
Koštunice,
nipošto
nisu
puki
predizborni
slogani
koje
su
prošlog
leta
izmislili
DOS-ovi
marketinški
čarobnjaci,
već
nešto
što
je
već
gotovo
tri
decenije
sastavni
deo
njegovog
intelektualnog
i
političkog
imidža.
A
samo
onaj
ko
je
živeo
u
Brozovoj
i
Miloševićevoj
Srbiji,
i
ko
je
na
sopstvenoj
koži
iskusio
tu
osobenu
mešavinu
“meke”
sistemske
represije
i
suptilnog
podmićivanja,
može
shvatiti
koliko
je
moralo
biti
teško
stvoriti
i
kroz
sve
ove
godine
zadržati
pomenuti
imidž.
Njegova
akademska
karijera
rano
je
i
grubo
prekinuta
početkom
70-tih,
kada
je,
usled
afere
koja
je
usledila
nakon
čuvene
rasprave
na
Pravnom
fakultetu
povodom
ustavnih
amandmana,
nekoliko
profesora
i
asistenata
doslovno
najureno
sa
fakulteta,
a
Mihailo
Djurić
čak
zavšio
i
u
zatvoru.
Za
razliku
od
mnogo
poznatije
disidentske
grupe
sa
Filozofskog
fakulteta
(Mihajlo
Marković,
Ljubomir
Tadić,
Svetozar
Stojanović,
Dragoljub
Mićunović,
Miladin
Životić,
Zaga
Golubović,
Trivo
Indjić,
Nebojša
Popov),
koja
je
u
nemilost
dospela
prvenstveno
zbog
svog
radikalno
levičarskog
(“praksističkog”)
stava
i
traganja
za
“socijalizmom
sa
ljudskim
likom”,
grupa
proterana
sa
Pravnog
bila
je
fluidnija
i
slabije
profilisana,
ali
generalno,
u
svom
politički
najučinkovitijem
aspektu,
ipak
orijentisana
više
u
liberalnom
i
nacionalnom
pravcu.
(Docnije,
unutar
zajedničkog
geta
pod
krovom
“Centra
za
filozofiju
i
društvenu
teoriju”
doći
će
do
osmoze
i
interesantne
evolucije
većine
aktera,
ali
će
se
“pravnici”,
tj.
Koštunica
i
Čavoški,
pa
i
Djurić,
u
tom
pogledu
pokazati
kao
postojaniji
od
“filozofa”,
koji
su
se,
uz
jedan
ili
dva
izuzetka,
ubrzo
nakon
prestanka
neposrednog
političkog
pritiska
i
labavljenja
unutargrupne
discipline,
prosto
raspršili
u
svim
mogućim
teorijskim
i
političkim
pravcima:
od
neoliberalizma
do
konzervativizma,
nacionalboljševizma
i
postmoderne.)
Kao
što
nije
previše
razgovorljiv,
Koštunica
nije
ni
pisao
mnogo
-
moglo
bi
se
čak
reći
da
je
i
u
jednom
i
drugom
prilično
spor
-
ali
uvek
temeljan,
odmeren
i
razložan.
Njegova
studija
o
Tokvilu,
a
naročito
knjiga
“Stranački
pluralizam
ili
monizam”
(zajedno
sa
Čavoškim)
predstavljale
su
80-tih
godina
gotovo
kultno
štivo
u
krugovima
beogradske
gradjansko-liberalne
i
“peticionaške”
inteligencije.
Sa
takvim
imidžom
“zlatnog
dečka”
srpske
opozicije
Koštunica
je
dočekao
Miloševićevu
eru,
kakvo-takvo
obnavljanje
višestranačja
i
raspad
Jugoslavije,
i
u
vremenu
koje
je
i
fizički
i
moralno
desetkovalo
opozicione
redove
uspeo
da
taj
svoj
javni
status
učvrsti
i
na
opštenacionalnom
planu.
Za
razliku
od
glavnog
toka
srpske
nacionalne
inteligencije,
na
čelu
sa
Akademijom
i
Dobricom
Ćosićem,
on
nikada
nije
gajio
iluzije
u
vezi
sa
Miloševićem.
Bio
je
jedan
od
osnivača
Demokratske
stranke
i
tokom
prvih
godina
predstavljao
protivtežu
njenoj
ekspandirajućoj
“pragmatizaciji”.
Nezadovoljan
laviranjem
stranačkog
rukovodstva
i
njegovim
izbegavanjem
da
DS
integriše
u
tada
perspektivni
DEPOS,
1992.
se
osamostaljuje
i
sa
sobom
odvlači
dobar
deo
beskompromisnije
opoziciono
nastrojenog
članstva.
Kasnije
će
se,
doduše,
i
sam
uglavnom
kloniti
opozicionih
integracija
i
skupa
sa
svojim
relativno
malobrojnim
ali
neobično
privrženim
članstvom
opstajati
kao
neka
vrsta
stepskog
vuka
srpske
političke
scene.
3.
Nakon
5.
oktobra
kritičari
su
Vojislava
Koštunicu
i
njegov
nabujali
DSS
često
podsećali
da
su
i
oni
donedavno
takodje
bili
mala
partija,
i
to
je
bez
sumnje
tačno.
Medjutim,
ne
sme
se
prevideti
da
su
oni
ipak
bili
prava
partija,
sa
prepoznatljivim
profilom
i
skromnom
ali
stabilnom
podrškom
u
biračkom
telu
-
o
čemu
većina
članica
DOS-a
i
pre
i
posle
oktobra
može
samo
da
sanja.
Zapravo,
ostavimo
li
po
strani
često
akademski
monoton
nastup
i
neinventivne
kampanje
po
principu
“istina
pobedjuje”
i
“uradi
sam”,
u
uslovima
Miloševićevog
doziranog
i
kontrolisanog
pluralizma
Koštunica
i
njegova
stranka
nisu
ni
mogli
postići
nešto
više.
(A
Gradjanski
savez,
na
primer,
iz
podjednako
opravdanih
razloga,
ni
toliko.)
“Veličina”
i
sve
što
uz
nju
ide
u
Miloševićevoj
se
Srbiji
mogla
zadobiti
samo
kraćim
ili
dužim
(ne)svesnim
pristankom
na
ulogu
“konstruktivne
opozicije”
i
u
toj
roli
su
se
tokom
predugih
deset
godina
oprobali
gotovo
svi
srpski
politički
“čimbenici”
-
sem
Vesne
Pešić,
i
naravno
Koštunice.
Delom
duboka
marginalizacija,
a
delom
sve
primetniji
nacional-patriotski
ton,
omogućili
su
medjutim
Koštunici
da
bude
praktično
jedini
od
ozbiljnijih
opozicionih
prvaka
koji
je
izmakao
RTS-ovom
sistematskom
medijskom
linču.
A
kada
su
ga
se
konačno
setili
-
istini
za
volju,
Šešelj
ga
nikada
nije
mimoilazio,
ali
to
ipak
nije
bilo
“ono
pravo”
-
stvar
je
otišla
predaleko
i
već
je
bilo
kasno.
Ta
činjenica,
u
kombinaciji
sa
pomenutim
ličnim
vrlinama
i
imidžom
čoveka
koji
je
“jedini
ostao
čist
u
srpskom
političkom
kupleraju”,
dovela
je
do
toga
da
u
leto
2000.
srpska
opozicija
zapravo
nije
imala
alternativu.
Kao
da
se
svo
vreme
čuvao
za
tako
nešto
(a
oni
koji
su
prethodnih
godina
imali
prilike
da
se
sastaju
sa
njim
kažu
da
je
bio
savršeno
ubedjen
da
će
taj
trenutak
na
ovaj
ili
onaj
način
sigurno
doći),
Koštunica
je
nakon
kraćeg
kolebanja
-
kao
što
se
sada
može
videti,
ono
uopšte
nije
bilo
tako
bezrazložno
-
prihvatio
da
stane
na
čelo
šarenog
opozicionog
karavana.
U
suštini
neočekivano
za
sve
aktere
i
posmatrače
(videti
analize
stranih
medija,
kao
i
Mićunovićevu
izjavu
Timoti
Garton
Ešu),
Koštunica
je
zabeležio
sjajnu
pobedu
u
nemogućim
uslovima.
Pipajući
po
srpskoj
medijskoj
i
modernizacijskoj
pomrčini,
izmoždeno
biračko
telo
uspelo
je
napokon
(da
li
prekasno?)
da
svoju
volju
poklopi
sa
svojim
egzistencijalnim
interesom.
Već
odavno
trula,
Miloševićeva
“Danska”
dočekala
je
napokon
svog
Fortimbrasa
-
koji
će,
kako
postoktobarsko
vreme
bude
odmicalo,
nekako
sve
više
opet
podsećati
na
Hamleta.
4.
Prvi
i
samo
naizgled
sporedan
i
“akademski”
problem
za
Koštunicu
jeste
činjenica
da
je,
uprkos
njegovom
briljantnom
rezultatu,
Milošević
ipak
definitivno
izgubio
tek
na
ulici
i/ili
u
lavirintima
policijske
i
finansijske
moći.
A
više
je
nego
jasno
da
je
na
tim
poljima
-
nezavisno
od
potonjeg
licitiranja
oko
preraspodele
zasluga,
pre
svega,
izmedju
Djindjića
i
Velje
Ilića
-
Koštuničin
doprinos
veoma
veoma
skroman.
Nema
nikakve
sumnje
da
24.
septembra
niko
živi
u
Srbiji
nije
mogao
zameniti
Voju
na
glasačkom
listiću
(druga
je
stvar
što
to
danas
neki
ne
bi
priznali
ni
po
cenu
života),
ali
je
isto
tako
vrlo
verovatno
da
je
malo
ko
-
a
svakako
ne
Koštunica
-
mogao
odmeniti
Djindjića,
Čovića,
Perišića,
Velju
i
ostale
operativce
u
danima
oko
5.
oktobra.
Uopšte,
ti
dani,
a
naročito
plamen
iz
zdanja
savezne
skupštine
i
RTS-a,
sve
njih
politički,
psihološki
i
simbolički
povezuju
mnogo
više
nego
što
bi
se
to
na
prvi
pogled
pomislilo,
i
drže
ih
na
okupu
čak
potpuno
nezavisno
od
realnog
političkog
interesa
pojedinih
aktera,
ili
Srbije
u
celini.
Svi
su
oni
na
neki
način
rentijeri,
taoci
i
žrtve
tog
čina
(Miloševićevo
hapšenje
samo
je
obnovilo
i
dodatno
učvrstilo
ovaj
bratski
zavet
nad
telom
upravo
simbolički
likvidiranog
“Oca”
-
i
pravog
tvorca
DOS-a).
U
tom
smislu,
bez
obzira
na
individualnu
snagu
i
zasluge,
Koštunica
je
zbilja
samo
formalno
prvi
medju
načelno
ravnopravnom
bratijom,
a
njegovo
skorašnje
odbijanje,
prilikom
Miloševićevog
izručenja,
da
učestvuje
u
sklapanju
“novog
zaveta”,
nije
bez
osnova
tretirano
kao
svojevrsna
“izdaja”.
Razume
se,
osim
ovih
“frojdovskih”
i
“metafizičkih”
stvari,
protiv
Koštunice
radi
i
niz
mnogo
prozaičnijih
političkih
faktora,
medju
kojima,
nikako
na
poslednjem
mestu,
stoji
i
on
sam.
Veoma
slično
detetu
kojem
iznenada
u
krilo
padne
igračka
o
kojoj
je
dugo
maštalo,
ni
DOS
zapravo
nije
imao
neku
jasniju
ideju
(ili,
ne
daj
bože,
plan)
o
tome
šta
činiti
sa
osvojenom
vlašću,
a
planovi
i
papiri
kojima
se
u
medjuvremenu
mahalo
izgleda
da
nisu
bili
mnogo
više
od
običnog
predizbornog
lilihipa.
Očekivanja
naroda
bila
su
ogromna
i,
savim
prirodno,
u
Koštunicu
su
bile
investirane
najveće
nade,
pred
kojima
on
kao
da
je
na
neki
način
ustuknuo,
tim
pre
što
je
kraj
sebe
imao
Premijera,
željnog
izazova
i
vazda
spremnog
da
mu
olakša
teret
odgovornosti.
Medjutim,
bez
obzira
na
formalno
nevelika
ovlašćenja,
i
nezavisno
od
evidentne
sklonosti
Djindjića
i
Djukanovića
da
mu
ista
još
dodatno
potkrate,
Koštunica
ne
bi
smeo
gajiti
iluziju
da
će
moći
da
bude
amnestiran
od
odgovornosti
za
posledice
DOS-ove
politike.
Šta
više,
s
obzirom
na
odnos
snaga
i
opštu
medijsku
sliku,
mnogo
je
realnija
mogućnost
da
će
na
njegova
politička
pleća
biti
prevaljene
i
stvari
na
koje
nema
nikakvog
uticaja.
Uopšte,
nakon
početnog
postoktobarskog
neukusnog
ulagivanja,
medijski
tretman
Koštunice
naprosto
je
neshvatljiv
i
trebalo
bi
barem
još
ovoliko
prostora
da
se
navedu
samo
najdrastičniji
primeri.
(Pomenimo
samo
skandal
da
je
višestruko
značajna
Bušova
čestitka
Predsedniku
SRJ
na
dan
pred
crnogorske
parlamentarne
izbore
na
udarnom
državnom
dnevniku
zaturena
negde
oko
25.
minuta,
što
se,
pošteno
govoreći,
aktivnostima
vezanim
za
Djindjića
ili
Čovića
ni
u
ludilu
ne
bi
moglo
dogoditi.
Ili,
najdrastičniji
slučaj,
u
vreme
hapšenja
Miloševića,
kada
je
stvar
sa
izveštavanjem
otišla
tako
daleko
da
je
nekom
neobaveštenom
u
jednom
trenutku
moglo
izgledati
kao
da
je
prava
meta
čitave
akcije
zapravo
vojni
vrh
i
njegov
sadašnji
-
a
ne
bivši
-
vrhovni
komandant.)
U
nekim
»kritičnim«
danima
Koštuničin
status
u
glavnom
državnom
mediju
zbilja
je
neodoljivo
podsećao
na
medijsko
pokrivanje,
tada,
premijera
Panića
iz
leta
1992.,
da
ne
kažem
Stambolića
iz
kratkog
perioda
nakon
Osme
sednice.
Pri
tom,
naglašavam,
reč
je
o
državnoj
televiziji
a
ne
nekoj
privatnoj
medijskoj
kući
koja,
razume
se,
lik,
delo
i
nogavice
»The
Presidenta
Voje«
može
tumačiti
prema
vlastitoj
savesti
i
ukusu.
Postoji,
konačno,
tu
i
jedan
objektivan
“istorijski”
momenat
koji
Koštunici
nipošto
ne
ide
u
prilog,
a
koji
donekle
možda
opravdava
njegove
kritičare.
Naime,
većinu
stvari
i
ideja
do
kojih
je
njemu
stalo
(pravna
država,
patriotizam,
nacionalno
dostojanstvo,
poštovanje
tradicije…)
Miloševićev
režim
je
tako
temeljno
zloupotrebio,
ukaljao
i
kompromitovao
da
uopšte
nije
potrebno
biti
član
neke
zavereničke
grupe
da
bi
se
te
stvari
i
svi
oni
koji
o
njima
govore
izvrgli
ruglu,
ili
prepoznali
kao
opasni,
samo
sofistikovaniji
nastavljači
“Miloševićevog
zla
koje
nas
je
ovde
i
dovelo”.
Osim
toga,
Milošević
je
u
raznim
fazama
svoje
vladavine
naprosto
“potrošio”
ogromnu
količinu
“nacionalnih”
kadrova
tako
da
će
Koštunici
biti
veoma
teško
da
pronadje
dovoljno
intelektualnih
i
moralnih
resursa
za
svoj
“nacionalnoobnoviteljski”
poduhvat.
Klatno
je,
kako
u
svetskim
tako
i
u
nacionalnim
razmerama,
naprosto
odletelo
na
suprotnu
stranu
i
potpuno
je
otvoreno
pitanje
da
li
ga
je
danas
uopšte
moguće
-
i
da
li
je
poželjno
-
vraćati
u
“normalan”
položaj.
Ipak,
dok
se
na
svetskom
nivou
ne
razreši
sudbina
globalizacije,
kosmopolitske
demokratije
i
svetskog
gradjanskog
društva,
treba
nekako
preživeti,
a
(“Vojin”)
koncept
demokratske
nacionalne
države
svakako
nije
najgore
što
nas
je
moglo
(i
još
uvek
može)
snaći.
Ne
moramo
uvek
baš
mi,
Srbi,
Jugosloveni,
Balkanci,
biti
oni
koji
će
prvi
stići
u
komunistički,
odnosno,
u
savremenoj
verziji,
“postnacionalni”
raj.
5.
Sve
i
da
utisak
o
Koštuničinoj
usamljenosti
i
njemu
kao
»magnetu
za
kadrove
starog
režima«
nije
tačan
(»Slobodane
bela
lica
sad
se
zoveš
Koštunica«),
a
sigurno
da
je
barem
preteran,
mislim
da
je
ipak
nesporno
da
on
postoji
-
i
pothranjuje
se
-
a,
kao
što
je
poznato,
u
politici
je
često
ono
što
je
činjenica
manje
značajno
od
onoga
za
šta
većina
misli
da
je
činjenica.
Nije
rdjavo
biti
pomalo
izdvojen
iz
kruga
ovdašnje
»političke
klase«
-
uostalom,
veliki
deo
Koštuničine
harizme
i
počivao
je
upravo
na
tome
-
ali
vlast
mora
da
se
vrši
i
da
se
to
vršenje
s
vremena
na
vreme
javno
demonstrira.
Čini
mi
se
da
su
u
proteklom
periodu,
bez
obzira
na
medijski
stalno
podgrejavana
strahovanja
od
zloupotrebe
(pre)velike
popularnosti,
Koštunici
najviše
nedostajale
upravo
jasne
manifestacije
političke
volje
i
moći.
(Čega
je,
opet,
kod
Djindjića,
pa
i
nekih
drugih
DOS-ovaca,
bilo
i
previše.)
Demokratski
izabrani
i
gotovo
plebiscitarno
podržani
predsednik
ne
bi
smeo
da
se
večno
nalazi
u
poziciji
»savesti
nacije«
i
pukog
»trebanja«.
To
je
uloga
za
Patrijarha,
intelektualce
i
pesnike.
Jasno
je
da
ustavna
ograničenja,
a
naročito
nerešena
situacija
oko
Savezne
države
Koštunici
umnogome
vezuju
ruke,
podstičući
ga
na
rezignaciju
kojoj
je
i
inače
sklon,
ali
je
takodje
jasno
da
ono
mnoštvo
ljudi
koji
su
već
u
dva
navrata
direktno
i
indirektno
glasali
za
njega
nisu
to
činili
samo
zato
da
ga
ustoliče
kao
neku
kombinaciju
engleske
kraljice
i
Zorana
Lilića.
Nema
sumnje
da
Premijer
u
tome
stalno
preteruje,
ali
dobra
politička
volja
pre
ili
kasnije
mora
da
se
pretoči
i
u
konkretne
političke
odluke
-
što
uključuje
i
spremnost
na
preuzimanje
odgovornosti
za
njih.
Bez
obzira
što
narod,
sudeći
bar
prema
anketama,
na
neki
način
razume
i
još
uvek
toleriše
Vojin
nadrealan,
»poluopozicioni«
status,
to
razumevanje
nije
i
ne
može
biti
večno.
I
veliko
je
pitanje
koliko
je
realno
očekivati
od
birača
da
i
po
treći
put
zaredom
poklone
nekome
poverenje
samo
zbog
»lepih«,
tj.
poštenih
očiju.
U
tom
smislu,
mislim
da
Aleksandar
Tijanić
vešto
ali
pogrešno
postavlja
problem
kada,
još
jednom
aludirajući
na
poštenje,
pita
gradjane
Srbije
da
li
bi
radije
od
Djindjića
ili
od
Koštunice
kupili
polovan
automobil.
Na
temu
morala
u
ovom
i
prethodnom
tekstu
rečeno
je
i
previše.
Bojim
se,
medjutim,
da
pravo
pitanje
trenutno
nije
to,
već
da
li
Koštunica
još
uopšte
poseduje
i
koliko
je
spreman
da
se
založi
za
svoju
političku
robu.
Ako
nemaju
mogućnost
izbora,
gradjani
će,
makar
i
gundjajući
na
kvalitet
i
cenu,
na
kraju
otići
tamo
gde
robe
ima.
I
niko
neće
imati
prava
da
im
to
zameri.
Antrafile
Jedan
uticajan
deo
srpske
političke
javnosti
još
uvek
smatra
da
je
neophodno
“kao
zenicu
oka”
i
dalje
čuvati
jedinstvo
DOS-a,
a
naročito
njegova
dva
najznačajnija
člana.
“Obojica
su
nam
potrebni”,
kao
što
reče
Labus
na
konferenciji
za
štampu
tokom
Donatorske
konferencije.
U
sličnom
je
stilu
u
Vremenu
i
Stojan
Cerović
više
puta
pledirao
za
neku
vrstu
“kohabitacije”
izmedju
Koštunice
i
Djindjića,
“barem
dok
se
ne
sprovedu
najnužnije
reforme”.
I
sam
Premijer
u
poslednje
vreme
je
podstakao
ovakva
razmišljanja
jednom
od
svojih
karakterističnih
izjava.
Na
kolima
srpskog
puta
u
bolju
budućnost
on
je,
naime,
papučica
za
gas,
a
Voja
je,
razume
se,
kočnica.
I
kao
što
su
za
uspešnu
vožnju
neophodni
i
jedno
i
drugo
tako
su,
valjda,
i
oni
obojica
neophodni
Srbiji.
Plašim
se,
medjutim,
da
ove
koncilijantne
teorije,
kojima
sam
često
i
sam
sklon,
ovoga
puta
teško
promašuju.
Kao
prvo,
“kohabitacije”
francuskog
tipa
(socijalistički
predsednik
-
degolistički
premijer,
i
obrnuto)
uopšte
ne
funkcionišu
najbolje
ni
u
zemljama
sa
mnogo
manje
problema
i
sa
mnogo
dužom
demokratskom
tradicijom,
koja
se
meri
vekovima
a
ne
danima
i
mesecima.
Drugo,
i
važnije,
u
svetu
takav
brak
sklapaju
suprotstavljene
političke
opcije,
nakon
izbora,
a
ovde
se,
umalo
da
zaboravimo,
radi
o
članovima
istog
političkog
saveza
i
nastojanju
da
do
izbora
ne
dodje.
Najzad,
treće
i
najvažnije,
oni
upšte
nisu
srećan
tandem,
odnosno,
mislim
da
bi
za
Srbiju,
a
i
njih
lično,
bilo
kud
i
kamo
bolje
da
ih
neko
vreme
gledamo
kako
se
naizmenično
smenjuju
na
vlasti
(nešto
kao
demokrate
i
republikanci),
nego
u
ovom
patološkom
i
nadasve
“netransparentnom”
zagrljaju.
Čini
se,
naime,
da
umesto
željene
harmonizacije
i
uzajamnog
dopunjavanja
njihovih
političkih
manira
i
temperamenata
ovako
nedefinisan
odnos
kod
obojice
samo
potencira
i
produbljuje
njihove
latentne
političko-psihološke
nedostatke.
Djindjić
postaje
još
brži,
nestrpljiviji
i
nemarniji
prema
dugoročnim
temama
i
proceduralno-moralnim
pitanjima,
a
Koštunica
se
još
više
ukopava
u
svoj
moralističko-legalistički
bunker,
i
postaje
još
sporiji,
neodlučniji
i
nepreduzimljiviji.
I
obojica,
prema
potrebi,
za
takvo
svoje
držanje
u
ponašanju
onog
drugog
uvek
mogu
pronaći
više
nego
dobro
opravdanje.
Sasvim
moguće
da
bi
od
ovakvog
stanja
obojica
na
kraju
mogli
imati
neke
političke
koristi
(o
psihološkoj
da
i
ne
govorimo),
ali
je,
pri
postojećem
stanju
stvari,
šteta
po
Srbiju
i
njen
demokratski
preobražaj
gotovo
zagarantovana.
>vrh
strane