Nazad
na
Pocetnu
stranu
Debate
Autorizovana
verzija
clanka
u
listu
Reporter/Razgovor
sa
Djordjem
Vukadinovicem
Zutom
bojom
su
oznacena
mesta
kojih
nema
u
objavljenom
tekstu.
politika
>
vlast
Koalicioni
(ne)sporazum
DSS
bez
pravih
poteza
Zrelo
je
za
novi
pakt
Koalicioni
sporazum
DOS-a
od
početka
je
više
imao
karakter
deklaracije
koja
je
odražavala
tadašnji
politički
trenutak,
a
čija
je
obaveznost
pre
svega
stvar
političke
volje,
smatra
politički
analitičar
Đorđe
Vukadinović
JOVICA
KRTINIĆ
Urgentnim
odstranjivanjem
potpredsednika
Demokratske
stranke
Srbije
Dragana
Maršićanina
iz
visoke
fotelje
predsednika
republičkog
parlamenta,
sredinom
prošle
nedelje
praktično
je
stavljen
"crni
flor"
na
predizborni
koalicioni
sporazum
vladajućeg
DOS-a.
Iako
su
se
obe
strane
u
dosad
najžustrijem
koalicionom
sporu
beskompromisno
pozivale
na
prava
i
obaveze
koja
iz
pomenutog
akta
proističu,
još
jednom
se
potvrdila
ona
stara
da
se,
sve
u
svemu,
ipak
radi
samo
o
"mrtvom
slovu
na
papiru"...
Već
površnim
čitanjem
teksta
Koalicionog
sporazuma
DOS
o
izbornoj
saradnji,
"overenog"
28.
novembra
prošle
godine,
upada
u
oči
da
u
njemu
nigde
eksplicitno
nije
ugrađena
bilo
kakva
norma
koja
bi
onima
kojih
se
tiče
nametala
formalno
pravnu
obaveznost.
"Nema
tu
posla
za
sud.
Takav
sporazum
može
da
bude
osnova
samo
za
političku
ili
moralnu
odgovornost",
mišljenja
je
advokat
Ivan
Janković.
Da
tako
stvari
stoje
kada
je
najvažniji
akt
vladajuńe
koalicije
u
pitanju,
smatra
i
politički
analitičar
Đorđe
Vukadinović.
On
drži
da
je
ovaj
sporazum
od
početka
više
imao
karakter
deklaracije
koja
je
odražavala
politički
trenutak
kao
i
da
je
njegova
obaveznost
pre
svega
stvar
političke
volje.
"Slučaj
sa
Maršićaninom
ne
predstavlja
prvo
kršenje
ovog
sporazuma.
Podsećam
da
je
on
praktično
prvi
put
derogiran
neposredno
posle
pobede
DOS
na
decembarskim
izborima
kada
je
došlo
do
zatezanja
oko
izbora
ministra
policije.
To
mesto
u
republičkoj
vladi
je,
izgleda,
najpre
obecano
DSS,
potom
je
ubačena
formulacija
o
konsenzusnom
odlucivanju
Koštunice
i
Djindjica,
da
bi
na
kraju
ispalo
kako
je
ispalo.
Da
i
ne
govorimo
o
višemesecnim
uzajamnim
optužbama
koje
po
intenzitetu
i
oštrini
daleko
nadmašuju
odijum
koji
postoji
izmedju
vlasti
i
opozicije
u
nekoj
normalnoj
zemlji,"
ističe
Vukadinović.
Koalicioni
sporazum
usvojen
je
na
Predsedništvu
DOS
i
u
većini
slučajeva
koji
su
bili
predmet
rasprave
unutar
vladajuće
koalicije,
ovo
telo
se
u
pravilu
sastajalo
i
arbitriralo,
donoseći
obavezujuće
odluke.
Praktično,
od
ove
prakse
prvi
put
se
odstupilo
u
"slučaju
Maršićanin".
Razlog
zbog
kojeg
Predsedništvo
DOS
nije
našlo
za
shodno
da
raspravlja
o
sudbini
funkcije
na
kojoj
se
Maršićanin
našao
blagodareći
članu
8.
Koalicionog
sporazuma
(premijersko
mesto
DS-u,
predsednik
Narodne
skupštine
DSS-u),
prema
Đorđu
Vukadinoviću
krije
se
u
činjenici
što
inicijatori
smene
izgleda
nisu
bili
sigurni
u
odlučnost
svih
lidera
DOS-a
da
Maršićaninov
"odstrel"
podrže.
"Skandal
izazvan
spornim
glasanjem
poslanika
Borislava
Novakovića,
doveo
je
Đinđićevu
većinsku
frakciju
DOS
u
prilično
defanzivnu
poziciju,
na
koju
oni
nisu
navikli.
To
je
očigledno
nametnulo
imperativ
hitnosti
akcije
Maršićaninovog
smenjivanja
i
prebacivanja
težišta
igre
na
protivničku
stranu
terena.
Osim
toga,
neko
je,
možda,
osnovano
pretpostavio
da
svi
lideri
DOS
na
eventualnoj
sednici
Predsedništva
ne
bi
imali
jedinstven
stav
o
nužnosti
te
smene",
ističe
Vukadinović.
Rekontra:
Donošenje
i
sprovođenje
u
delo
dosad
najradikalnije
odluke
kada
je
krhki
DOS-ov
"brak"
u
pitanju,
zateglo
je
do
pucanja
odnose
na
relaciji
Đinđić
i
Koštunica.
Oprezni
analitičari,
međutim,
još
iste
večeri
ocenili
su
preteranom
mogućnost
da
DSS
sada
odigra
"kontru"
-
recimo,
na
kartu
stavljanja
na
dnevni
red
pitanja
poverenja
vladi
premijera
Đinđića
ili
zahteva
za
vanrednim
izborima.
"Takvu
mogućnost
na
izvestan
način
su
predupredile
i
Đinđićeve
najave
da
bi
DSS
mogao
ostati
bez
poslaničkih
mesta
u
parlamentu
ukoliko
nastavi
sa
"opstrukcijom
reformi".
Tako
se
doălo
do
situacije
da
su
predmet
potencijalne
i
ocigledno
nimalo
korektne
"trgovine"
odjednom
postali
DSS-ovi
poslaniĺki
mandati
u
zamenu
za
neotvaranje
pitanja
poverenja
Đinđićevom
kabinetu",
smatra
Vukadinović.
On
dodaje
da
u
aktuelnom
trenutku
DSS
praktično
nema
dobrog
poteza:
"Svaki
njihov
radikalniji
istup
bio
bi
iskorišten
kao
retroaktivno
opravdavanje
smene
Maršićanina,
ali
i
prilika
za
optužbe
o
približavanju
SPS-u
i
radikalima.
S
druge
strane,
obzirom
da
su
ipak
učestvovali
u
vlasti,
DSS
neće
moći
biti
ubedljiv
faktor
i
u
eventualnom
opozicionom
statusu
praktično
će
biti
"strano
telo".
DSS
je
definitivno
napravio
seriju
loših
poteza,
a
ono
što
je
po
njih
najgore
je
to
što
su
iz
poteza
u
potez
pokazivali
kolebljivost
i
neodlucnost
po
pitanju
osnovnog
pravca
delovanja".
Slamka
za
koju
bi,
posle
svega,
DSS
mogao
da
se
uhvati,
najverovatnije
se
krije
u
ruci
Miroljuba
Labusa,
kojem
se
naknadno
pridružio
i
sve
autonomniji
Goran
Svilanović.
Njihov
predlog
da
se
pristupi
pisanju
novog
i,
po
svemu
sudeći,
konzistentnijeg
koalicionog
ugovora,
DSS
najverovatnije
neće
moći
da
odbije,
ali
mu
nece
biti
lako
ni
da
ga
prihvati.
Pogotovo
ukoliko
se
u
tom
novom
dokumentu
preciznije
odrede
uloge,
prava
i
obaveze,
ali
i
mehanizmi
rešavanja
kriza
poput
poslednje.
"U
principu,
i
pod
pretpostavkom
da
to
ne
bude
samo
fasada
za
ocuvanje
statusa
kvo,
glasao
bi
za
Labusov
predlog
jer
je
u
situaciji
u
kakvoj
se
nalazimo
veoma
bitno
da
se
ima
smisla
za
kompromis.
Naprosto,
bilo
bi
dobro
da
se
odgovornost
od
koje
su
jedni
stalno
bežali,
a
drugi
ih
stalno
odgurivali,
konačno
-
raspodeli.
Medjutim,
s
obzirom
na
narav
i
politicke
manire
aktera,
ne
bih
se
previše
kladio
na
takav
ishod",
kaže
Vukadinović.
U
protivnom,
smatra
on,
ako
do
pribiližavanja
i
podele
odgovornosti
ne
dođe,
strana
koja
sebe
sada
doživljava
kao
pobedničku,
nikako
ne
bi
trebalo
preterano
da
se
raduje.
"Najveńu
cenu
ovog
sukoba
će
platiti
reforme
i,
uostalom,
vec
ga
placaju.
Đinđićeva
struja
će,
doduše,
možda
imati
trenutnu
dominaciju,
ali
to
nikako
ne
znaci
da
ce
isto
da
važi
i
za
proces
demokratske
tranzicije
u
Srbiji.
Plaši
me
sve
evidentniji
nesklad
izmedju
vladajuce
reformisticke
retorike
i
makijavelisticke
politicke
tehnologije
koju
upražnjava
vladajuci
deo
DOS-a",
zaključuje
Vukadinović.
Antrfile
Šta
piše
u
Sporazumu
U
Koalicionom
sporazumu
DOS
o
izbornoj
saradnji,
kojeg
su
lideri
18
stranaka
potpisali
28.
novembra
prošle
godine,
najveći
broj
članova
(od
ukupno
jedanaest)
tretira
pitanje
raspodele
poslaničkih
mandata
i
kampanje
uoči
decembarskih
izbora.
Postizborna
saradnja
obrađena
je
u
članu
7.
u
kojem
stoji
da
se
"potpisnice
Koalicionog
sporazuma
obavezuju
da
će
izabrani
poslanici
delovati
u
skladu
sa
političkim
načelima
i
ciljevima
na
osnovu
koji
su
se
udruživali
radi
zajedničkog
nastupa
na
izborima".
Ova
uopštena
forma
donekle
se
konkretizuje
u
članu
10.
koji
obrađuje
problematiku
"postizborne
koalicije":
"Stranke
članice
DOS
čvrsto
su
opredeljene
da
DOS
ostane
i
posle
izbora
od
23.
Decembra
2000.
Politička
koalicija
koja
će
u
svom
političkom,
parlamentarnom,
medijskom
i
ukupnom
delovanju
da
podržava
rad
republičke
vlade
do
sledećih
redovnih
ili
vanrednih
parlamentarnih
izbora.
Obaveza
podrške
koalicionoj
vladi
ne
ometa
pravo
svake
stranke
na
samostalno
političko
delovanje".
Raspodela
funkcija
obrađena
je
u
članu
8.
U
kojem
se
navodi
da
su
se
potpisnice
Koalicionog
sporazuma
saglasile
da
raspodelu
funkcija
u
Narodnoj
skupštini
Republike
Srbije,
Vladi
Republike
Srbije
i
drugim
republičkim
organima
izvrši
Predsedništvo
DOS.
"Potpisnice
Koalicionog
sporazuma
obavezuju
se
da
za
najznačajnije
funkcije
u
Republici
Srbiji
kandiduju
najbolje
kadrove,
odgovarajuće
stručnosti,
ugleda
i
iskustva
u
obavljanju
sličnih
poslova
i
zadataka.
Na
predlog
nosioca
liste
dr
Vojislava
Koštunice,
kandidata
za
predsednika
Narodne
skupštine
RS
daće
DSS.
Na
predlog
nosioca
liste
dr
Vojislava
Koštunice
kandidat
za
premijera
biće
dr
Zoran
Đinđić..."
Izbori
Đorđe
Vukadinović
smatra
da
su
izbori
definitivno
najbolji
poznat
način
za
razrešavanje
ovakvih
političkih
kriza.
"Širenje
straha
da
bi
izbori
u
akteulnoj
domaćoj
situaciji
izazvali
zaustavljanje
reformi
i
stranih
investicija,
potpuno
je
bez
osnova",
ističe
on
i
iznosi
procenu
da
je,
ukoliko
dođe
do
izbora,
sigurno
da
niko
ne
bi
imao
većinu.
"DSS
bi
osvojio
negde
oko
jednu
trećinu
i
u
tom
slučaju
Đinđić
bi
bio
prinuden
da
koalira
sa
njima.
Sa
druge
strane
to
bi
prinudilo
i
DSS
da
više
ne
može
da
izbegne
odgovornost
vršenja
vlasti.
To
bi
bila
najveća
dobrobit
od
vanrednih
izbora,
koji
bi
možda
bili
i
prvi
pravi,
obzirom
da
dosad,
zapravo,
Srbija
još
nije
imala
prave,
zbilja
slobodne
i
demokratske
izbore",
smatra
Vukadinović
i
dodaje
da
je
sasvim
prirodno
da
male
partije
okupljene
oko
Đinđića
nemaju
interesa
da
se
izbori
u
skorije
vreme
dogode.
"Oni
su
svesni
da
sada
imaju
u
rukama
daleko
više
od
svoje
realne
vrednosti,
a
to
se
ne
ispušta
tako
lako.
Osim
toga,
postoji
i
jedan
očigledan
odnos
međuzavisnosti
sa
strankom
premijera
Đinđića,
zbog
kojeg
će
izbori
još
neko
vreme
ostati
na
dugom
štapu"
,
ističe
naš
sagovornik
i
iznosi
procenu
da
bi
na
eventualno
raspisivanje
izbora
pre
mogla
da
utiče
ulica
potencijalni
socijalni
nemiri,
nego
li
zahtev
DSS
i
ostatka
opozicije.