Marinko
M.
Vučinić
Da
li
su
nam
obecali
besmrtnost
Socijalna
slika
ukazuje
na
drasticno
izražene
razlike
u
materijalnom
položaju
stanovništva:u
siromašne
se
ubraja
od
60
do
7o
odsto
,
zadovoljavajuce
živi
sloj
od
najviše
25
odsto
stanovništva
dok
ekstremno
bogatih,
za
naše
uslove,
ima
oko
pet
odsto
stanovništva.To
prakticno
znaci
da,
deset
odsto
sa
vrha
lestvice
bogatijih
slojeva
troši
gotovo
jednu
trecinu
nacionalnog
dohotka
dok
deset
odsto
sa
dna
lestvice,
gde
su
siromašni,
troši
samo
2,4
odsto
nacionalnog
dohotka.
Dr
Danilo
Šukovic
Govoreci
o
ustrojstvu
bivšeg
režima
,
nacinu
kako
je
on
funkcionisao
i
kako
je
tretirao
i
kontrolisao
predstavu
o
stvarnosti
Svetlana
Velmar
Jankovic
je
pronicljivo
primetila
"
Prošle
godine
je
bilo
najvažnije
uzeti
vlast
gospodarima
tame
koji
su
nas
držali
zarobljene
u
svome
carstvu
izmišljene
stvarnosti
i
laži."
Tek
kada
je
razorena
ta
sposobnost
režima
da
proizvodi
lažnu
i
izmišljenu
predstavu
o
stvarnosti
u
kojoj
smo
tako
dugo
živeli,
stvorena
je
pretpostavka
za
narastanje
kriticke
svesti
najšireg
društvenog
pokreta
koji
je
svu
svoju
snagu
i
verodostojnost
pokazao
u
dogadajima
od
5.
oktobra
2000.
godine.
Kao
po
pravilu
uz
odricanje
stvarnog
smisla,
znacenja
i
izgleda
realnog
života
ide
kao
neminovni
pratilac
bahatost
i
arogancija
u
politickim
odnosima
i
neobuzdana
apologetika
u
ideološkom
opravdavanju
sveta
u
koji
istrajno
i
do
kraja
veruju
samo
oni
koji
u
njemu
žive
kao
u
zatvorenom
i
sebi
dovoljnom
sistemu.
Smena
vlast
pokazuje
da
apologetika
može
da
dobije
nove
i
finije
oblike
i
izraze
,uz
korišcenje
oprobane
tehnologije
vladavine
koja
jednostavno
ne
trpi
da
se
naruši
stvorena
slika
sveta
koju
potrhranjuju
i
nove
vlastodržacke
strukture
nesposobne
i
nespremne
da
se
pomere
iz
svoje
samodovoljne
uljuljkanosti
i
zaslepljenosti
.
Svaka
vlast
uvek
i
pre
svega
brani
sliku
sveta
i
stvarnosti
koju
je
stvorila
i
koja
joj
služi
kao
univerzalno
ideološko
pokrice
i
uporište,
a
upravo
je
to
izmišljeno
carstvo
stvarnost
o
kome
je
govorila
S.
V.
Jankovic.
Statisticki
podaci
koji
neumoljivo
govore
o
padu
standarda,
sve
lošijem
životu
,
pokazatelji
iz
mnogobrojnih
anketa
koji
svedoce
o
nesumnjivom
padu
popularnosti
vladajucih
stranaka
DOS-a,
sve
to
nije
dovoljna
opomena
i
cinilac
da
se
izade
iz
vec
oformljenog
zacaranog
kruga
neobjektivnosti
i
ideološke
arogancije
koja
neprestano
tumaci
svet
po
svom
obrascu
i
liku.
Gubljenje
kontakta
i
istinskog
dodira
sa
realnim
životom
i
stvarnošcu
prvi
je,
vec
opominjuci
znak
da
i
nova
vlast
stvara
autarhicni
i
zatvoreni
ideološki
svet
u
koji
ne
može
da
prodre
ni
jedna
opominjuca
i
kriticka
misao
koja
bi
ozbiljnije
narušavala
projektovani
i
sebi
dovoljan
ideološki
svet.
U
tom
smislu
indikativno
je
bilo
pratiti
kako
su
predstavnici
nove
demokratske
vlasti
reagovali
na
štrajk
rudara
u
Kolubari,
koji
su
tako
drasticno
narušili
reformsku
idilu
u
kojoj
inace
i
nema
mesta
za
stvarna
pitanja
rudarskog
života.
Rudari
Kolubare
su
optuženi
da
su
organizovali
politicki
štrajk
za
racun
predsednicke
stranke,
da
i
pored
visokih
plata
žele
da
sruše
reformu
,
da
zloupotrebljavaju
"
porvoboracke
zasluge"
u
obaranju
starog
režima
,
da
koriste
svoj
monopolski
položaj
.
Sve
ove
ocene
izrecene
na
racun
rudara
neodoljivo
podsecaju
na
poznati
i
toliko
puta
korišceni
ideološki
arsenal
starog
režima
koji
je
do
tancina
razradio
sistem
ideološke
i
politicke
diskvalifikacije
politickih
protivnika
i
neistomišljenika.
Vrhunac
ideološke
arogancije
i
licemerstva
sadržan
je
u
izjavi
predsednika
Vlade
Srbije
Z.
Đindica
o
uvodenju
kategorije
besmrtnosti
u
naš
Ustav.
"
Da
su
Tito
i
Miloševic
obecali
besmrtnost
i
to
stavili
u
Ustav,
danas
bi
naša
vlada
imala
velike
probleme
da
garantuje
besmrtnost
ljudima
koji
bi
organizovali
štrajkove
tražeci
da
budu
besmrtni.
Srecom
Miloševic
se
toga
još
nije
setio".
Jasno
je
da
se
ni
nova
vlast
ne
odrice
ideološkog
i
medijskog
monopola
a
vec
je
i
stvoren
novi
državni
Sindikat
koji
po
staroj
formuli
podržava
sve
reformske
poteze
Vlade,
dezavuiše
zahteve
radnika
i
obesmisli
i
samu
sindikalnu
borbu.
Slucajno
je
to
Sindikat
iz
koga
je
potekao
veliki
sindikalni
borac
D.
Milovanovic
aktuelni
ministar
za
rad
,
koji
je
da
paradoks
bude
veci
najgorljiviji
zastupnik
šok
terapije
i
brze
privatizacije.
Predstavnici
vlasti
pokušavaju
da
diskfalifikuju
rudare
i
njihov
štrajk,
pitajuci
se
gde
su
rudari
bili
kada
je
plata
bila
nekoliko
maraka
i
kada
je
inflacija
razarala
privredu
naše
zemlje
i
zašto
nisu
tada
štrajkovali,
vec
su
bili
pokorni
i
služili
režimu.
To
je
pitanje
na
mestu,
ali
ono
se
može
postaviti
svakom
sloju
ovog
društva
i
predstavnicima
svake
profesije.
Odgovor
je
obicno
sadržan
u
tvrdnji
da
su
radili
svoj
posao.
Ali
zašto
taj
odgovor
ne
bi
važio
i
za
rudare
iz
Kolubare,
i
oni
su
samo
radili
svoj
teški
posao.
Zato
je
pokušaj
njihove
politicke
diskreditacije
tim
licemerniji
i
neprihvatljiviji.
Kao
što
se
u
vreme
starog
režima
koristilo
tzv.
nacionalno
pitanje
za
homogenizaciju
društva
i
obesmišljavanje
svakog
kritickog
mišljenja
,
tako
se
sada
neodirljivost
i
svetost
velikog
reformskog
kursa
koristi
za
potiranje
politickih
koncepcija
koje
dovode
u
pitanje
svrhovitost
i
cenu
gromoglasno
najavljenih
reformi.U
tekstu
Srecka
Mihajlovica
"
Radnici
na
putu
od
socijalizma
i
nacionalizma
ka
sebi"
podrobno
je
analizirano
ovo
veoma
znacajno
pitanje
uloge
našeg
radništva
u
uspostavljanju
i
održavanju
starog
režima."
Hegemonija
nacionalnog
davala
je
izborni
primat
Socijalistickoj
partiji
Srbije
i
Srpskoj
radikalnoj
stranci,
dok
je
hegemonija
pitanja
preživljavanja
i
standarda
dala
primat
Demokratskoj
opoziciji
Srbije.
Virtuelan
život
nacionalnog
upotrebljivan
je
kao
glavni
argument
protiv
štrajkackog
suprotstavljanja
svekolikom
srozavanju
tamo
gde
"
Nebeska
Srbija
-
nije
mogla
da
nadomesti
odsustvo
uslova
za
pristojan
život."
Sada
se
virtuelni
život
reformi
koristi
kao
glavni
argument
za
obesmišljavanje
i
potiranje
svakog
štrajkackog
pokreta.
Da
li
je
održanje
gole
vlasti
postalo
glavno
pitanje
novih
vlasti
a
hegemonija
pitanja
preživljavanja
i
standarda
prepušta
se
"
divljim"
politickim
štrajkovima
koji
nisu
ni
dovodili
u
pitanje
opstanak
same
Vlade.Kakav
ce
vladin
odgovor
biti
kada
se
i
to
pitanje
bude
postavilo?
Sudeci
po
tome
kao
je
neodmereno
reagovala
na
prve
vece
štrajkove
u
zemlji
možemo
ocekivati
da
ce
istrajno
braniti
svoj
virtuelni
svet
reformi
i
univerzalnog
politickog
pragmatizma.
Stav
da
kritika
reformskih
poteza
Vlade
znaci
istovremeno
rušenje
i
podrivanje
same
društvene
reforme
služi
kao
vec
dobro
oprobana
i
uveliko
izraubovana
ideološka
matrica
za
održavanje
i
pothranjivanje
politickog
oportunizma
i
ideološke
situacije
u
kojoj
se
svaka
kritika
doživljava
kao
nepotrebni
i
suvišni
aksces
koji
ruši
harmoniju
u
kojoj
tako
skladno
i
idilicno
funkcioniše
ideološki
sklop
novog
režima.Praveci
svojevremeno
razliku
izmedu
shvatanja
slobode
u
zemljama
tadašnjeg
real-
socijalizma
na
Istoku
i
demokratskih
zemalja
na
Zapadu
,
Đerd
Konrad
u
tekstu
"
Putovati
je
dobro
"
dao
je
izuzetno
važnu
ocenu
koja
se
može
slobodno
primeniti
i
na
naš
politicki
mentalitet."Oni
su
svoju
slobodu.
kao
spomenike
svog
graditeljstva
gomilali
vekovima,
ali
su
u
jednom
trenutku
u
prošlosti
to
gomilanje
zapoceli.
Bilo
je
razdoblja
kada
im
je
sreca
išla
na
ruku
,
ali
i
razdoblja
kada
nije
.
Jedno
je
sigurno:
njihovu
slobodu
nikakva
izvršna
vlast
ne
bi
mogla
nekažnjeno
da
razori.
Verujem
da
gradani
zapadnih
demokratija
znaju
daleko
više
o
slobodi
nego
mi.
Manje
sanjare
o
njoj,
ali
više
cine
za
nu
,
oni
je
praktikuju
s
duboko
uvreženim
navikama.
Bili
smo
previše
poslušni,
zazirali
smo
od
rizika,
nismo
podnosili
dovoljno
razumne
žrtve
za
svoju
slobodu,
dopustili
smo
da
se
na
našu
svest
nataloži
ona
poluistina
da
se
laganje
i
laskanje
korisni.
Ostali
smo
na
nivou
gomile
,nismo
prerasli
u
narod
,
onima
koji
krše
pravna
nacela
nismo
otvoreno
rekli
u
lice
šta
mislimo
o
tome
šta
rade.
Sluganstvo
prema
državi
i
centralnoj
vlasti
smatrali
smo
patriotskom
vrlinom."
Zato
je
blagovremeni
i
otvoreni
.
kriticki
govor
o
neprihvatljivim
tendencijama
koje
su
prisutne
u
ideološkom
zasnivanju
nove
vlasti
nužna
pretpostavka
za
stvaranje
javnosti
koja
ce
biti
snažan
korektivni
faktor.
Svaka
vlast
stvara
odredeni
korpus
ideja
koji
joj
daju
neophodan
legitimacijski
osnov
i
omogucuju
da
se
ostvari
odredena
politicka
koncepcija
i
zamisao.
I
to
nije
ništa
novo
i
neobicno,
pa
zašto
bi
to
bilo
strano
i
vlasti
koja
je
uspostavljena
posle
demokratskog
prevrata
u
Srbiji.
Novouspostavljena
vlast
svakako
da
koristi
politicku
platformu
iz
svoje
izborne
kampanje
za
davanje
ideološkog
i
šireg
politickog
okvira
za
svoje
delovanje
.
Zato
je
od
velike
i
presudne
važnosti
da
se
jasno
i
bez
uvijanja
i
politikantskih
kalkulacija
kaže
kojom
se
to
ideološkom
matricom
služe
nova
vlast,
jer
jedino
tako
možemo
prepoznati
njena
prava
politicka
ishodišta
i
društvene
domete.
Mnogobrojnost
stranaka
koje
cine
pobednicku
koaliciju
uslovljava
i
veliku
raznovrsnost
politickih
ideja
i
koncepcija
koje
su
inace
zastupljene
na
našoj
politickoj
sceni.
Od
klasicnog
liberalizma,
monarhizma,
tradicionalizma,
populizma,
socijaldemokratskih
ideja,
pa
sve
do
zastupnika
najortodoksnije
šok
terapije.
Posle
godinu
dana
delovanja
nove
vlasti
možemo
sasvim
dobro
uociti
i
pratiti
poznati
proces
pretvaranja
ideja
u
ideologiju,
proces
u
kome
ideje
više
ne
objašnjavaju
i
tumace
stvarnost
vec
služe
za
njeno
prikrivanje
i
stvaranje
slike
realnosti
i
stvarnog
života
u
koju
zaista
veruju
samo
pripadnici
politicke
oligarhije,
jer
im
služi
kao
sredstvo
za
odbranu
gole
vlasti.
Prateci
izjave
i
politicke
nastupe
predstavnika
nove
vlasti
možemo
sasvim
jasno
uociti
da
je
taj
proces
politicki
projektovane
ideologizacije
vec
daleko
odmakao.
Kao
ilustraciju
ove
tvrdnje
navešcu
samo
nekoliko
izjava
funkcionera
nove
vlasti.
Zorana
Živkovica
,
Gordane
Comic
i
Zorana
Đindica.:"
Nisu
u
pravu
oni
koji
kažu
da
se
sada
živi
gore
nego
pre
godinu
dana,
iako
je
neosporno
da
su
mnoge
cene
povecane.
Nismo
obecavali
u
predizbornoj
kampanji
da
ce
nam
u
ekonomskom
pogledu
biti
bolje
nego
što
nam
je
sada.
Ljudi
su
ocekivali
da
ce
im
biti
mnogo
bolje
nego
što
je
sada
,
iako
to
nije
bilo
naše
predizborno
obecanje".
"
Ne
verujem
da
ce
biti
novih
izbora
i
ne
verujem
da
ce
se
u
Skupštini
Srbije
postavljati
pitanje
poverenja
Vladi
kada
ne
postoji
nijedan
jak
argument
da
nije
dobro
radila
.
Odbijajuci
kritike
da
se
reforme
u
Srbiji
presporo
odvijaju
Gordana
Comic
je
ocenila
da
je
životni
standard
gradana
od
5
Oktobra
prošle
godine
do
danas
porastao
.
U
Novembru
prošle
godine
prosecna
plata
je
bila
65
DM
a
u
julu
ove
godine
160
DM
a
u
Vojvodini
cak
220
DM.Neko
ce
reci
:
ali
troškovi
su
jako
porasli
.
Da
,
gospodo
,
ali
mi
smo
zemlja
u
tranziciji
,
ne
može
se
za
tako
kratko
vreme
uskociti
u
bajku
".
"
Sve
što
je
uradeno
je
dobro,
ništa
nije
pogoršalo
situaciju.
Ništa
što
je
bilo
zdravo
nije
uništeno
.
Trenutno
stanje
nije
tako
tragicno
ali
ne
sme
dugo
da
traje.Strani
ekonomisti
znaju
kada
neka
neka
vlada
radi
dobro
a
naš
rad
su
tako
ocenili.
Kritike
na
reforme
upucuju
ljudi
koji
nisu
ni
jednu
knjigu
iz
ekonomije".
Mogli
bi
navoditi
sijaset
ovakvih
ideoloških
izjava
i
stavova
ciji
je
jedini
zadatak
da
stvore
ideološku
predstavu
o
stvarnosti
u
koju
veruju
samo
ljudi
koji
su
se
zaista
iznenada
probudili
u
pravoj
bajci
(kabineti,
vozaci,
dvorske
svite).
Šta
je
ostalo
od
slogana
iz
predizborne
kampanje-
Mi
pobedujemo
svi
dobijaju-.Nekoliko
nemuštih
ideoloških
opravdanja
i
poziv
narodu
da
se
uci
strpljenju
i
snizi
prag
svojih
ocekivanja.
Odnos
netrpeljivosti
i
neprihvatanja
predstavnika
nove
vlasti
kritkei
i
kritickog
mišljenja
još
jedan
je
od
veoma
znacajnih
pokazatelja
da
je
vec
izgradena
manipulativna
ideologija
poretka,
koja
svaku
kritiku
doživljava
kao
neargumentovani
nihilisticki
napad
na
tekovine
revolucije
i
dosadašnje"
izuzetne"
rezultate
vlasti.
Govori
se
o
kritizerima,
nihilistima
,
ignorantima,zlonamernicima
i
dokonjacima,
a
svaka
kritika
se
žogoše
kao
pokušaj
rehabilitacije
stare
vlasti.
Nedavno
je
na
Predesedništvu
DOS-a
doneta
odluka
da
se
ne
može
o
Vladi
javno
govoriti
pre
sednice
ovog
organa.
Zaista
nezabeležena
praksa,
dostojna
najtežih
vremena
jednopartiskog
režima.
Ta
se
odluka
inace
predstavlja
dokument
o
uredivanju
mimimalnih
fer-
plej
odnosa
u
vladajucoj
koaliciji.Posebno
je
važno
razmotriti
kako
se
ova
ideologija
politickog
pragmatizma
sada
ogleda
u
našim
novo-uspostavljenim
politickim
odnosima,
jer
se
na
taj
nacin
najpreglednije
može
videti
i
spoznati
kako
funkcioniše
DOS
u
ostvarivanju
vlasti.
Ukazacu
samo
na
nekoliko
najizrazitijih
odlika:
Partijska
država
nije
temeljno
razgradena,
a
partije
se
nisu
odrekle
svog
uticaja
na
vodenje
državnih
poslova,
Upravni
Odbori
se
i
dalje
popunjavaju
sa
najistaknutijim
partijskim
funkcionerima,
Najistaknutiji
partijski
funkcioneri
obavljaju
državne
poslove,
bez
odricanja
od
partijskih
funkcija,
Kadrovska
politika
se
i
dalje
vodi
po
partijskom
kljucu,
Partije
nisu
demokratizovale
svoje
unutrašnje
ustrojstvo
,
vec
su
ostale
liderske
i
bez
veceg
demokratskog
uticaja
partijskog
clanstva,
Javnost
nije
postala
jedan
od
najvažnijih
kontrolnih
i
korektivnih
cinilaca
u
društvu,
Marginalizacija
Parlamenta
i
dominacija
Izvršne
vlasti
i
Predsedništva
DOS-a,
Opstaje
i
dalje
medijska
kontola
i
politicki
uticaj
na
sredstva
informisanja.
Ove
cinjenice
iz
našeg
politickog
života
jasno
govore
da
od
velikih
liberalnih
politickih
obecanja
i
zalaganja
nije
ostalo
gotovo
ništa.
Neumitni
žrvanj
politickog
pragmatizma
vec
u
prvim
danima
nove
vlasti
poništio
je
veliki
društveni
pokret
koji
je
jedini
mogao
da
objedini
razjedinjene
stranke
i
sruši
režim
S.
Miloševica,
ali
je
on
mogao
da
bude
i
osnova
za
uspešno
sprovodenje
najširih
društvenih
reformi.
Ideologija
Velikog
Pragmaticnog
Skoka
ne
može
zameniti
izvornu
politicku
energiju
koja
je
posle
godinu
dana
gotovo
išcilela
i
rasula
se
u
slepe
rukavce
apatije,
razocaranja
i
sve
vece
politicke
konfuzije.Ona
je
vec
otvoreno
iskazala
svoju
težnju
za
totalnom
kontrolom
svih
najvažnijh
poluga
ekonomske
i
politicke
vlasti.
Ova
tendencija
je
najbolje
izražena
u
nekoliko
aforizama
A.
Baljka
"
Narod
je
nezajažljiv
traži
ono
što
mu
je
obecano.
Goli
i
bosi
su
specijalno
obuceni
provokatori.
Demokratija
je
uvedena
narod
je
ostao
napolju.Oni
koji
traže
više
demokratije,
ne
zaslužuju
ni
ovoliko
koliko
imaju.
Ko
i
danas
tvrdi
da
kod
nas
nema
demokratije,
taj
se
žilavo
opire
promenama".
U
politickoj
istoriji
ima
mnogo
svedocanstava
o
nemoci
i
najtotalitarnijih
i
najsveobuhvatnijih
ideologija
da
zatome
stvarni
život
i
omoguce
održavanje
vlasti
kojoj
je
još
jedino
preostala
njena
ideološka
slika
o
stvarnosti.
Ovu
istorijsku
pouku
mora
da
ima
u
vidu
i
nova
vlast
u
Srbiji
ako
želi
da
izbegne
sudbinu
onih
politickih
snaga
koje
su
privid
svojih
ideoloških
koncepcija
proglašavali
za
konacno
ostvarenje
apsolutne
vladavine
.