Srdjan
Puhalo
ETNIČKA
DISTANCA
GRAĐANA
REPUBLIKE
SRPSKE
I
FEDERACIJE
BiH
PREMA
NARODIMA
BIVŠE
SFRJ
Rat
koji
se
vodio
na
teritoriji
Bosne
i
Hercegovine
okončan
je
krajem
1995.
godine
dolaskom
snaga
UN
i
potpisivanjem
Dejtonskog
sporazuma.
Bosna
i
Hercegovina
koja
je
u
bivšoj
SFRJ
predstavljala
bastion
bratstva
i
jedinstva,
postala
je
zemlja
u
kojoj
žive
tri,
duboko
zavađena
i
podjeljena,
naroda.
Šest
godina
kasnije,
bilo
je
interesantno
istraživati
koliko
su
Srbi,
Hrvati
i
Bošnjaci
u
Bosni
i
Hercegovini
sremni
da
uspostave
odnose
među
sobom,ali
i
sa
drugim
narodima
nekadašnje
SFRJ.
ETNIČKA
DISTANCA
Pojam
socijalne
distance
u
socijalnu
psihologiju
uveo
je
E.
Bogardus,
a
pod
uticajem
sociologa
Parka.
Park
je
pod
socijalnom
distancom
podrazumijevao
različite
stupnjeve
razumijevanja
i
osjećanja
intimnosti
koji
se
javljaju
u
različitim
socijalnim
situacijama
i
socijalnim
odnosima,
a
Bogardus
je
formirao
izvjestan
broj
“adekvatnih
interpretacija
i
gradacija”
tog
osjećanja
intimnosti.
Odabrao
je
sedam
različitih
vrsta
socijalnih
odnosa,
koji
se
međusobno
razlikuju
u
pogledu
stepena
intimnosti
koji
je
u
njima
prisutan.
Počevši
od
najintimnijeg,
to
su
sljedeći
odnosi:
1.
Blisko
srodstvo
putem
braka,
2.
Članstvo
u
istom
klubu
kao
izraz
bliskog
prijateljstva,
3.
Susjedstvo,
stanovanje
u
istoj
ulici,
4.
Zaposlenje
u
istoj
profesiji,
5.
Državljanstvo,
stalan
stanovnik
jedne
države,
6.
Samo
posjetilac
zemlje
i
7.
Isključenje
iz
zemlje.
Neke
dileme
vezane
za
korišćenje
skale
socijalne
distance
su
metodološke,
a
neke
teorijske
prirode.
Važniji
je
teorijski
problem:
šta
je
socijalna
distanca,
kakva
je
njena
veza
sa
stavom?
Da
li
su
to
isti
pojmovi
koji
su
dobili
različita
imena
zato
što
su
potekli
iz
dva
različita
izvora?
Ili
je
distanca
jedna
od
komponenti
stava,
možda
konativna?
Ekstremno
negativan
stav
u
svakom
slučaju
zahtjeva
više
od
odbijanja
svih
kontakata
sa
pripadnicima
date
grupe.
Zato
i
skale
socijalne
distance,
na
svom
ekstremnom
negativnom
polu
nekada
sadrže
tvrdnje
koje
ne
ostaju
na
distanciranosti.
Postoji
više
razloga
zbog
kojih
se
distanca
ne
može
svesti
samo
na
stav.
Prvo,
velika
distanca
nije
uvijek
znak
neprijateljstva,
negativnog
stava,
već
i
znak
koliko
je
grupa
prema
kojoj
se
pokazuje
distanca
ispitaniku
nepoznata,
tuđa.
Društvena
distanca
je,
kako
ističe
Pantić
(1987)
,
određena
i
društvenim
normama
koje
postoje
u
društvu.
Kastinski
sistem,
na
primjer,
zahtijeva
jasnu
i
veliku
socijalnu
distancu
između
klasa,
koju
ne
zasniva
na
neprijateljstvu
između
kasti
(
Havelka,
Kuzmanović,
Popadić,
1993
).
ISTRAŽIVANJE
ETNIČKE
DISTANCE
U
BiH
POSLE
RATA
Diplomski
rad
Branke
Lučić
zasnivao
se
na
etničkoj
distanci
i
nacionalnim
stereotipijama
Srba
u
Srpskom
Sarajevu.
Rađen
je
u
novembru
1996.
godine
i
dao
je
veoma
interesantne
rezultate.
Ispitivanje
je
pokazalo
da
se
Srbi
iz
Srpskog
Sarajeva
najviše
distanciraju
od
Muslimana
i
Hrvata,
a
manje
od
Amerikanaca
i
Rusa,
a
najmanje
od
Srba
iz
Srbije.
Stepen
etničke
distance
povezan
je
sa
uzrastom
ispitanika
(mlađi
se
manje
distanciraju
od
starijih);
obrazovanje
oca
(manju
distancu
pokazuju
oni
čiji
otac
ima
završenu
višu
ili
visoku
školu);
značaj
nacionalne
pripadnosti
(više
se
distanciniraju
oni
koji
pridaju
veći
značaj
svojoj
nacionalnoj
pripadnosti);
sindorom
antoritarne
ličnosti
(više
se
distanciniraju
oni
ispitanici
koji
koje
imaju
više
autoritarnosti).
Korelacije
ispoljavanja
etničke
distance
i
nezavisnih
varijabli
su
niske
ali
statistički
značajne.
Odnos
prema
stranim
nacijama,
Amerikancima
i
Rusima,
nije
isti.
Srbi
iz
Srpskog
Sarajeva
pokazuju
više
distanciranja
prema
Amerikancima
nego
prema
Rusima,
vjerovatno
zato
što
angažman
Amerikanaca
u
toku
rata
procjenjuju
kao
neprijateljski
i
usmjeren
protiv
Srba.
Odnos
prema
Rusima
je,
u
poređenju
sa
drugim
etničkim
grupama,
rekli
bismo
neutralan,
ne
pokazuju
ni
ekstremno
odbijanje
ni
prihvatanje.
Izrazito
odbacivanje
Muslimana,
Hrvata
i
donekle
Amerikanaca,
izražena
visoka
distanca
prema
njima,
upućuje
na
pretpostavku
o
postojanju
etnocentrizma,
razlikovanja
svoje
od
druge
etničke
grupe.
Sopstvena
nacija
se
doživljana
kao
izrazito
slavna,
značajna
i
istaknuta,
a
druge
nacije
kao
različite,
tuđe
i
neprijateljske
(
Lučić,
1997
).
Istraživanje
V.
Turjačanina
je
izvršeno
tokom
novembra
1999.
godine
u
Banjaluci,
Prijedoru,
Prnjavoru,
Derventi
i
Doboju,
u
Republici
Srpskoj.
Predmet
istraživanja
bila
je
etnička
distanca
osnovaca,
srednjoškolaca
i
studenata
prema
pojedinim
narodima
čiji
su
vojnici
u
sastavu
SFOR-a,
te
prema
nekim
narodima
sa
područja
bivše
SFRJ.
Rezultati
istraživanja
pokazuju
da
ispitanici
najviše
odbacuju
odnose
sa
Albancima
(tj
etnička
distanca
je
najveća),
potom
sa
Romima,
Bošnjacima,
Njemcima,
Hrvatima,
Amerikancima,
i
Englezima,
slijede
Italijani
i
Španci,
dok
se
najmanje
odbacuju
Rusi.
Prihvatanje
Srba
je
skoro
stopostotno.
Osnovci
pokazuju
najmanje
prihvatanje
odnosa
sa
pripadnicima
drugih
naroda,
slijede
srednjoškolci,
dok
su
studenti
najotvoreniji,
tj
najmanje
distancirani.
Razlike
izmedju
ovih
grupa
su
značajne
u
slučaju
svih
naroda
i
to
na
nivou
0.01.
Ispitanici
iz
grada
više
prihvataju
ponudjene
odnose
od
ispitanika
sa
sela.
Etničku
distancu
i
etničke
stereotipe
studenata
psihologije
(prva
i
druga
godina
studija)
u
Banjoj
Luci
i
Sarajevu
istraživala
je
grupa
autora
2001.
godine.
Dobijeni
rezultati
pokazuju
da
studenti
iz
Sarajeva
najviše
odbacuju
ponuđene
odnose
sa
Srbima
iz
Republike
Srpske,
zatim
Romima
i
Srbima
iz
Srbije.
Najviše
se
prihvataju
Bošnjaci
iz
Federacije
BiH,
kao
i
Bošnjaci
koji
su
manjinski
narod
u
Republici
Srpskoj
ili
nekoj
drugoj
državi.
Studenti
iz
Banje
Luke
najviše
odbacuju
ponuđene
odnose
sa
pripadnicima
romskog
naroda,
zatim
Bošnjake
iz
Federacije
BiH
i
Hrvate
iz
Hrvatske.
Najmanje
se
odbacuju
Srbi
iz
Republike
Srpske
i
Srbije.
ISTRAŽIVANJE
ETNIČKE
DISTANCE
PREMA
NARODIMA
BIVŠE
SFRJ
U
REPUBLICI
SRPSKOJ
I
BiH
FEDERACIJI
Ispitivanjem
su
obuhvaćeni
punoljetni
građani
Republike
Srpske
u
regionima
Prijedor,
Banjaluka,
Doboj,
Bijeljina,
Zvornik,
Sokoca,
Višegrad
i
Trebinje.
U
Federaciji
BiH
obuhvaćeni
su
regioni
Bihaća,
Tuzle,
Zenice,
Kiseljaka,
Mostara,
Čapljine
i
Sarajeva.
U
Republici
Srpskoj
uzorak
je
reprezentativan
dok
za
Federaciju
BiH
ne
smijemo
to
sa
sigurnošću
da
tvrdimo
jer
nije
bilo
moguće
obuhvatiti
dovoljan
broj
opština
u
ovom
entitetu.
U
ovom
istraživanju
koristimo
modifikovanu
Bogardusovu
skalu
etničke
distancije
koja
sadrži
osam
vrsta
socijalnih
odnosa.
Odnosi
su
poređani
od
onog
sa
najvećim
stepenom
distance
(najmanja
bliskost)
do
najmanjeg
stepena
distance
(najveća
bliskost).
Odnosi
su
formulisani
u
obliku
tvrdnji
na
koje
se
odgovara
prihvatanjem
ili
neprihvatanjem
datog
odnosa.
Ponuđeni
odnosi
su:
1.
Da
posjećuje
moju
zemlju
kao
turista
2.
Da
stalno
živi
u
mojoj
zemlji
,
3.
Da
stanuje
u
mom
susjedstvu,
u
istoj
zgradi
ili
ulici
,
4.
Da
bude
nastavnik
u
školi
u
mom
mjestu
5.
Da
mi
bude
šef
na
poslu
6.
Da
ima
rukovodeći
položaj
u
mojoj
zemlji,
7.
Da
se
družim
sa
njim
(njom)
kao
sa
prijateljem,
8.
Da
moja
sestra
(brat)
stupi
u
brak
sa
njim
(njom)
9.
Da
stupam
u
brak
sa
njim
(njom).
Nacije
prema
kojima
su
utvrđene
etničke
distance
u
Fedraciji
BiH
su:
Slovenci,
Crnogorci,
Hrvati,
Albanci,
Srbi,
Makedonci,
Romi.
U
Republici
Srpskoj
utvrđena
je
etnička
distanca
prema:
Slovencima,
Crnogorcima,
Hvatima
iz
BiH,
Bošnjacima,
Makedoncima
i
Romima.
3.2
NEZAVISNE
VARIJABLE
1.
Pol
2.
Starost
3.
Obrazovanje
(Na
mjesto
ponuđeno
za
odgovor
anketar
je
upisao
godine
školovanja
ispitanika)
4.
Nacionalnost
Tabele:
FEDERACIJA
BiH
Tabela 11: Prihvacenost pojedinih
naroda prema ponudenim odnosima
Tabela 12: Prihvacenost ponudenih
odnosa za odredeni narod
hronika
vesti (arhiva)