hronika
vesti (arhiva)
Majkl
Lind
KOJA
CIVILIZACIJA?
Ideja
o
liberalnom
"Zapadu"
koji
se
suprotstavlja
fundamentalizmu
je
zabluda
Od
11.
septembra,
političke
vođe
nastoje
da
odrede
suprotstavljene
strane
u
onome
što
očigledno
predstavlja
neku
vrstu
rata.
Je
li
to
rat
između
radikalnih
Muslimana
i
Sjedinjenih
Država?
Između
hrišćanskog
Zapada
i
Islama?
Ili
je
reč
o
još
većem
sukobu
-
sukobu
između
sekularizma
i
fundamentalizma
u
celom
svetu?
Najuticajnije
pokušaje
da
se
odredi
posthladnoratovski
svet
predstavljaju
teze
Frensisa
Fukujame
("Kraj
istorije
i
poslednji
čovek"
1992)
i
Semjuela
Hantingtona
("Sukob
civilizacija"
1993).
Kao
što
je
poznato,
Fukujama
je
tvrdio
da
liberalna
demokratija
predstavlja
poslednji
stupanj
političke
evolucije
čovečanstva.
Hantington
naglašava
postojanost
premodernih
lingvističkih,
kulturnih
i
religioznih
podela,
poput
one
između
zapadnog
i
istočnog
hrišćanstva
ili
konfučijanske
i
hinduističke
Azije.
Svaka
od
ovih
šema
obuhvata
izvesne
aspekte
realnosti.
No
alternativa
koja
zaslužuje
razmatranje
jeste
ona
koja
civilizaciju
određuje
ne
u
terminima
tehnološkog
razvoja
ili
kulture,
već
pogleda
na
svet.
Ovakav
pristup
nudi
nam
nešto
manje
civilizacija
nego
što
ih
nabraja
Hantington,
ali
više
od
jedne
civilizacije
u
završnoj
fazi,
kao
što
predlaže
Fukujama.
Posmatrano
iz
ovog
ugla,
najvažnije
civilizacijske
podele
-
koje
dobijaju
još
veći
značaj
nakon
događaja
od
11.
septembra
-
mogle
bi
biti
one
između
"natprirodnih"
i
sekularnih
civilizacija.
Ova
podela
je
blisko,
iako
ne
u
potpunosti,
povezana
sa
podelom
između
premodernog
agrarnog
društva
i
industrijskog
društva.
Od
natprirodnih
civilizacija,
najznačajnije
su
avramske
(judaizam,
hrišćanstvo
i
islam)
i
indijske
(hinduizam
i
budizam).
Dve
glavne
avramske
religije,
hrišćanstvo
i
islam,
ovladale
su
najvećim
delom
teritorije
i
stanovništva
sveta,
uključujući
južnu
Aziju
i
obe
Amerike.
Od
svih
nezapadnih
država,
jedino
su
Kina
i
Japan
izbegle
muslimansku
ili
hrišćansku
prevlast.
Današnje
muslimanske
teokratije
poput
Avganistana,
Irana,
Sudana
i
Saudijske
Arabije
predstavljaju
krajnje
primere
društava
zasnovanih
na
natprirodnoj
religiji.
Na
sekularnoj
strani
civilizacijske
podele
postoje
tri
najvažnije
tradicije:
humanizam,
racionalizam
i
romantizam.
Ove
tri
tradicije
nastale
su
u
Evropi
ali
sada
imaju
sledbenike
u
celom
svetu.
Sve
tri
u
osnovi
predstavljaju
sekularne
poglede
na
svet
i
ne
pozivaju
se
na
autoritet
božanskog
otkrivenja
ili
mističke
gnoze
(iako
neki
romantičari
jesu
mistici
ili
panteisti,
a
neki
humanisti
jesu
vernici).
Izvan
sekularizma
koji
im
je
zajednički,
ove
tri
tradicije
se
u
osnovi
međusobno
razlikuju.
Humanistička
civilizacija
kristalisala
se
u
renesansnoj
Italiji,
pre
no
što
se
proširila
na
Holandiju,
Britaniju
i
Sjedinjene
Države.
Ova
liberalna,
komercijalna,
prevashodno
demokratska
civilizacija
proširila
se
i
na
druge
države
ugledanjem
(Lafajetova
Francuska,
Ataturkova
Turska,
Jeljcinova
Rusija)
ili
osvajanjem
i
konverzijom
(Nemačka
i
Japan
posle
1945.).
Humanisti
nastoje
da
se
suoče
sa
problemima
socijalnog
života
uz
pomoć
praktične
mudrosti,
crpljene
najvećim
delom
iz
istorije,
književnosti
i
običaja,
pri
čemu
se
u
neznatnoj
meri
ili
nimalo
ne
obraćaju
natprirodnoj
religiji
ili
prirodnoj
nauci,
sa
mogućim
izuzetkom
nadiruće
sociobiologije.
Humanisti
su
obično
umereni
kao
filozofi
i
obazrivi
kao
reformatori.
Primeri
velikih
humanističkih
mislilaca
i
državnika
su
Petrarka,
Erazmo,
Bekon,
Montenj,
Volter,
Franklin,
Hjum,
Berk,
Smit,
Hamilton,
Džeferson
i
Medison.
Racionalizam
se,
kao
pogled
na
svet
koji
stoji
u
osnovi
brojnih
sekularnih
doktrina,
najpre
kristalisao
u
Francuskoj
sedamnaestog
i
osamnaestog
veka.
Racionalisti
odbacuju
humanističku
distinkciju
između
praktične
mudrosti
i
prirodne
nauke.
Cilj
racionalista
svih
vrsta
jeste
da
ustanove
nauku
o
društvu,
izgrađenu
na
prirodnoj
nauci
koja
može
poslužiti
kao
osnov
za
uspostavljanje
"racionalnog"
društvenog
poretka.
Stiven
Tulmin
1)
je
uveo
korisnu
distinkciju
između
"razumnosti"
renesansnih
humanista
i
"racionalnosti"
filozofa
prosvetiteljstva.
Racionalistički
panteon
obuhvata
socijalne
inženjere
poput
Kondorsea,
Sent
Simona,
Komta,
Furijea,
Bentama,
Marksa,
Lenjina
i
Ejn
Rand
2).
("Sekularni
humanisti"
koji
podržavaju
svetski
federalizam
i
utopijske
socijalne
reforme
zapravo
su
racionalisti.)
Romantizam,
treći
najvažniji
sekularni
pogled
na
svet,
nastao
je
i
proširio
se
iz
Nemačke
s
kraja
osamnaestog
i
početka
devetnaestog
veka.
Romantičari
odbacuju
podjednako
razumnost
i
racionalizam,
slaveći
nadahnutu
nerazumnost
umetničkog
genija,
deteta
ili
primitivca
neiskvarenog
civilizacijom.
Ruso,
Emerson,
Vagner,
Niče
i
Franc
Fanon
trebalo
bi
da
se
nađu
na
listi
romantičarskih
proroka,
a
idealistički
filozofi
kao
što
su
Kant
i
Hegel
zacelo
su
bliži
romantizmu
nego
humanizmu
ili
racionalizmu.
Američka
revolucija
i
francuska
revolucija
u
svojim
konstitutivnim
fazama
bile
su
humanističke.
Francuski
teror
i
boljševički
teror
bili
su
racionalistički.
Drugi
svetski
rat
predstavljao
je
borbu
triju
sekularnih
civilizacija:
humanizma
(Ruzvelt
i
Čerčil),
racionalizma
(Staljin)
i
romantizma
(Hitler).
Rat
islamskih
radikalista
protiv
Sjedinjenih
Država,
Evrope
i
Izraela
predstavlja,
pored
ostalog,
sukob
između
religiozne
i
humanističke
civilizacije.
Moja
je
teza
da
humanistička
civilizacija
predstavlja
relativno
mladu,
globalnu
civilizaciju,
zasnovanu
na
post-srednjovekovnoj,
italijansko-holandsko-angloameričkoj
tradiciji
ustavnog,
komercijalnog
društva.
Nepotrebno
je
podsećati
da
se
ova
definicija
dramatično
razlikuje
od
konvencionalnog
katehizma
o
"usponu
Zapada".
Na
primer,
uvrežena
ideja
o
jedinstvenom
liberalnom
Zapadu,
definisanom
tradicijom
renesanse,
reformacije
i
prosvetiteljstva,
je
netačna.
Renesansni
humanizam
je
nespojiv
sa
protestantizmom
reformacije,
a
racionalizam
prosvetiteljstva
je
stran
i
jednom
i
drugom.
Činjenica
da
su
ove
tri
tradicije
koegzistirale
u
Britaniji,
Sjedinjenim
Državama
i
drugim
zemljama,
ne
znači
da
one
predstavljaju
tri
faze
iste
tradicije.
Jedna
druga
verzija
priče
o
"usponu
Zapada",
bliža
katolicizmu
nego
koncepciji
"renesansa-reformacija-prosvetiteljstvo",
drži
da
je
Zapad
sinteza
"grčko-rimske"
i
"judeo-hrišćanske"
tradicije.
U
suštini,
"judeo-hrišćanska"
tradicija
ima
vrlo
malo
veze
sa
tolerantnim,
individualističkim,
komercijalnim
društvom.
Uzmimo
za
primer
tvrdnju
da
je
hrišćanstvo
zaslužno
za
liberalnu
ideju
političke
jednakosti.
Rani
moderni
liberalni
republikanski
teoretičari
crpli
su
ovu
ideju
od
Cicerona
i
stoika.
Hrišćani
i
muslimani
veruju
u
jednakost
vernika
pred
Bogom,
a
to
je
koncepcija
koja
je
tek
u
novije
vreme
interpretirana
na
taj
način
da
opravdava
jednakost.
Naravno,
Pavle
je
naložio
robovima
da
se
vrate
svojim
duhovno-ravnopravnim
gospodarima.
Hrišćanske
crkve
okrenule
su
se
protiv
ropstva
tek
pošto
su
počeli
da
ga
osuđuju
sekularni
filozofi
poput
Dejvida
Hjuma.
Južnjački
protestanti
u
Sjedinjenim
Državama
branili
su
ropstvo
sve
vreme
građanskog
rata,
a
Katolička
crkva
ga
je
branila
sve
dok
ono
nije,
decenijama
kasnije,
ukinuto
u
katoličkoj
Kubi
i
Brazilu.
Suverenitet
naroda,
republikanizam,
demokratija,
vladavina
zakona
umesto
vladavine
čoveka,
ideja
o
prirodnom
zakonu
koji
nadilazi
konvencionalni
zakon
države
-
sve
su
ovo
delovi
prehrišćanskog,
grčko-rimskog
nasleđa,
poznatog
obrazovanim
Evropljanima
i
zapadnjacima
od
vremena
renesanse
do
devetnaestog
veka.
Zasluga
za
ove
koncepte
ne
može
se
u
većoj
meri
pripisati
Mojsiju
ili
Hristu
nego
Muhamedu.
Ali
zar
nije
protestantizam
proizveo
kapitalizam?
Istoričare
kulture
koji
vulgarizuju
kompleksnu
tezu
Maksa
Vebera
o
afinitetima
protestantizma
i
kapitalizma,
tumačeći
je
u
uzročno-posledičnom
ključu,
lako
je
osporiti.
Komercijalni
kapitalizam,
u
potpuno
prepoznatljivoj
formi,
razvijao
se
u
katoličkoj
Evropi,
poglavito
u
severnoj
Italiji,
pola
milenijuma,
od
1100.
do
1500.
godine.
Tek
politička
represija
nad
Italijom
od
strane
protivreformatorske
Španije
dovela
je
do
preimućstva
severozapadne
Evrope,
gde
je
kapitalistička
proizvodnja
uzela
maha
u
pluralističkoj
Holandiji
i
u
Britaniji
posle
invazije
"Viljema
Holanđanina"
1689.
godine.
To
se
nije
desilo
u
puritanskim
društvima
poput
Kalvinove
@eneve
ili
Kromvelove
Engleske.
U
Sjedinjenim
Državama,
središte
kapitalizma
nije
bila
puritanska
Nova
Engleska
ili
južnjački
"biblijski
pojas"
3),
već
poliglotski,
sekularni,
trpeljivi
Menhetn,
ranije
poznat
kao
Novi
Amsterdam.
Šta
je
sa
prirodnom
naukom?
Apologeti
hrišćanstva
tvrde
da
je
hrišćanstvo
utrlo
put
prirodnoj
nauci
demitologizujući
svet.
Ovo
bi
predstavljalo
novost
za
papu
Jovana
Pavla
Drugog,
koji
je
septembra
2000.
izveo
tridesetominutni
egzorcizam
nad
devetnaestogodišnjom
devojkom
koja
je
počela
da
vrišti
za
vreme
javne
audijencije.
Evangelistički
protestanti,
kao
i
katolici,
veruju
u
demone
i
praktikuju
egzorcizme.
Konzervativni
protestant
Dž.
F.
Kogan
tvrdi
da
rast
ljudske
populacije,
u
opreci
prema
fiksnom
broju
palih
anđela,
dovodi
do
toga
da
preopterećeni
demoni
moraju
da
kolaju
kroz
brojne
pojedince
"brzinom
struje".
Još
inovativniji
je
velečasni
Džim
Pizboro
iz
Savane
u
Džordžiji,
koji
u
knjizi
"\avo
u
mašini:
da
li
je
vaš
kompjuter
u
vlasti
demona?"
objašnjava
kako
svaki
personalni
računar
napravljen
posle
1985.
godine
poseduje
skladišni
kapacitet
da
udomi
jednog
zlog
duha.
Sve
ovo
opravdava
se
pozivanjem
na
Isusa
čiji
su
brojni
uspešni
egzorcizmi
opisani
u
Novom
Zavetu.
Moderna
prirodna
nauka
izgrađena
je
tokom
poslednjih
nekoliko
vekova
na
sačuvanim
osnovama
antičke
helenske
nauke
-
na
atomizmu
Leukipa
i
Demokrita
iz
petog
i
četvrtog
veka
pre
nove
ere,
kao
i
na
heliocentričnoj
teoriji
Aristarha
(310-230
p.n.e.).
Poput
muslimana,
hrišćani
su
uporno
pokušavali
da
potisnu
nauku
kad
god
bi
ona
zapretila
njihovim
dogmama,
od
vremena
Galileja
do
današnjih
dana
-
kada
protestantski
fundamentalisti
u
SAD
još
uvek
vode
kampanju
sa
ciljem
da
se
u
učionicama
zabrani
rasprava
o
darvinovskoj
biologiji,
ili
da
joj
se
pridruži
biblijska
"kreacionistička
nauka".
Prema
Stivenu
Hokingu,
koji
je
1981.
godine
prisustvovao
Vatikanskoj
konferenciji
o
kosmologiji,
"papa
nam
je
rekao
da
je
u
redu
izučavati
evoluciju
vaseljene
nakon
big
benga,
ali
da
ne
treba
izučavati
i
sam
big
beng,
jer
je
on
Božije
delo".
Nadalje,
da
li
sloboda
savesti
ima
hrišćanske
korene?
Tek
pošto
im
nije
pošlo
za
rukom
da
uspostave
teokratije
na
teritorijama
koje
su
kontrolisali
u
religioznim
ratovima,
katolici
i
kalvinisti
su
se
povukli
pred
idejom
sekularne
države
(i
dan
danas
katolički
ultramontanisti
i
protestantski
teolozi
sanjaju
o
teokratskoj
vladi).
Kada
je
Musolini
došao
na
vlast
u
Italiji,
papa
Pije
Jedanaesti
je
izjavio:
"Ako
postoji
totalitarni
poredak,
to
je
crkveni
poredak,
s
obzirom
na
to
da
čovek
u
potpunosti
pripada
crkvi".
(Vatikan
se
nije
pomirio
sa
liberalnom
demokratijom
sve
do
šezdesetih
godina.)
Najznačajniji
protestantski
reformatori
bili
su
isto
toliko
tiranski
nastrojeni.
"Oni
koji
se
protive
kažnjavanju
jeresi
su
kao
psi
i
svinje"
-
grmeo
je
Kalvin.
U
poređenju
s
njim
Martin
Luter
je
bio
umeren,
kada
je
1528.
pisao:
"Nipošto
ne
mogu
prihvatiti
da
se
lažni
učitelji
kažnjavaju
smrću;
dovoljno
je
da
budu
proterani".
O
Jevrejima
je
relativno
tolerantni
Luter
pisao:
"Spalite
njihove
sinagoge…
naterajte
ih
da
rade,
i
postupajte
strogo
sa
njima,
kao
što
je
Mojsije
činio
u
pustinji,
pogubivši
tri
hiljade
da
ne
bi
ceo
narod
postradao…
Pogrešno
je
dakle
biti
sažaljiv".
Izuzev
netipičnih
hrišćanskih
manjina
kao
što
su
kvekeri,
anabaptisti
ili
Jehovini
svedoci,
najznačajniji
pobornici
slobode
misli
i
religiozne
tolerancije
bili
su
sekularni
mislioci
i
državnici
poput
Voltera
i
Tomasa
Džefersona,
koji
je
napisao:
"Naša
građanska
prava
ne
zavise
u
većoj
meri
od
našeg
religioznog
uverenja
nego
od
naših
uverenja
o
fizici
ili
geometriji".
Džeferson
je
naglasio
da
su
zakonodavci
koji
su
doneli
statut
Virdžinije
štiteći
slobodu
veroispovesti
"imali
na
umu
da
unutar
njega
omoguće
zaštitu
Jevreja
i
inoveraca,
hrišćana
i
muhamedanaca,
pripadnika
hindu
religije
i
svih
drugih
vera".
Stoga,
daleko
od
toga
da
predstavlja
izvorište
humanističke
civilizacije,
hrišćanstvo
u
svojim
tradicionalnim
formama
je
nespojivo
sa
liberalnim,
demokratskim,
sekularnim
društvom
sa
privredom
zasnovanom
na
primenjenoj
nauci
i
komercijalnoj
razmeni.
Isto
tako,
konzervativno
hrišćanstvo,
kako
u
protestantskoj
tako
i
u
katoličkoj
formi,
oduvek
je
imalo
daleko
manje
zajedničkog
sa
humanističkom
civilizacijom
nego
sa
ortodoksnim
islamom.
I
ortodoksno
hrišćanstvo
i
ortodoksni
islam
smatraju
da
razum
mora
biti
potčinjen
iracionalnoj
veri.
"Razum
je
đavolova
kurva"
-
izjavio
je
Luter.
Pavle
je
rekao
-
"mudrost
Grka
je
ludost
pred
Bogom".
Pravi
izvor
humanističke
civilizacije,
uključujući
prirodnu
nauku,
demokratiju
i
duh
slobodnog
istraživanja,
valja
potražiti
kod
strarih
Rimljana
i
preko
njih
kod
antičkih
Grka,
koji
su
prvi
mitološko
mišljenje
zamenili
rasuđivanjem
o
čovečanstvu
i
univerzumu.
U
interesu
socijalnog
mira,
političke
elite
u
zemljama
engleskog
govornog
područja,
kao
i
u
kontinentalnoj
Evropi,
odrekle
su
se
intelektualne
konzistentnosti
prihvatajući
autoritet
svake
od
ove
tri
rivalske
sekularne
tradicije
u
različitim
sferama.
U
političkim
raspravama,
Amerikanci
koriste
jezik
renesansnog
humanističkog
republikanizma;
kad
je
reč
o
poslovanju,
nauci
i
tehnologiji,
oni
su
kartezijanski
racionalisti;
kad
je
reč
o
moralu
i
religiji,
oni
teže
da
se
izražavaju
kalvinističkim
jezikom
javnog
ispovedanja
i
pokajanja;
a
kad
je
reč
o
umetnosti,
oni
upotrebljavaju
nemačke
romantičarske
kategorije
genija,
originalnosti
i
inspiracije.
Tu
i
tamo
pojavljuju
se
kolizije
-
na
primer,
kada
kakva
izložba
"blasfemične"
umetnosti
ilustruje
sukob
između
hrišćanske
i
romantičarske
koncepcije
kreativnosti.
Čak
i
pre
11.
septembra,
ovaj
tegobni
kompromis
pokazivao
je
znake
slamanja.
U
Sjedinjenim
Državama,
broj
sekularnih
i
samo
nominalno
religioznih
pojedinaca
postojano
se
povećavao,
dok
broj
aktivnih
vernika
polako
opadao.
Ali
u
delu
religiozne
populacije
koja
se
smanjuje,
na
značaju
dobija
fundamentalistički
protestantizam,
konzervativni
katolicizam
i
ortodoksni
judaizam,
dok
privrženike
gube
umereni
protestantizam,
liberalni
katolicizam
i
reformatorski
i
konzervativni
judaizam,
najčešće
u
korist
neverujućih.
Slabljenje
liberalnih
denominacija
nagoveštava
sve
veću
polarizaciju
između
doslednih
sekularista
i
posvećenih
vernika.
Do
devedesetih
godina,
desničarski
protestanti,
katolici
i
Jevreji
ostavljali
su
po
strani
međusobne
razlike
da
bi
vodili
rat
protiv
sekularizma
i
humanizma.
Proširenje
političkog
savezništva
"ljudi
od
vere"
prihvatanjem
reakcionarnih
muslimana
koji
dele
njihovo
protivljenje
feminizmu,
pravima
homoseksualaca,
abortusu,
kontracepciji
i
slobodi
od
cenzure,
jeste
logičan
naredni
korak.
Usled
pritiska
hrišćanskih
fundamentalista,
predstavnici
SAD
na
međunarodnim
skupovima
o
planiranju
porodice
našli
su
se,
kad
je
reč
o
pitanjima
kontracepcije
i
abortusa,
na
istoj
strani
sa
muslimanskim
teokratijama
i
Vatikanom,
a
nasuprot
Evropljanima
i
predstavnicima
istočnoazijskih
zemalja.
Tokom
poslednje
dve
decenije,
mnogi
konzervativni
hrišćani
u
SAD
i
drugim
zemljama
izražavali
su
simpatije
za
neke
aspekte
reakcionarnog
islama.
Kada
je,
1989.
godine,
jedan
od
gledalaca
"Razgovora
uživo"
Larija
Kinga
upitao
tadašnjeg
glavnog
državnog
opunomoćenika
za
borbu
protiv
narkomanije
Vilijema
Dž.
Beneta
-
"Zašto
graditi
zatvore?
Treba
biti
oštar
kao
Saudijska
Arabija.
Odrubimo
glave
prokletim
dilerima
droge.
Isuviše
smo
mekani",
Benet
je
odgovorio:
"S
moralne
tačke
gledišta,
takvo
rešenje
za
mene
ne
predstavlja
problem".
Jedan
drugi
konzervativni
katolik,
Patrik
Bjukenen,
optužio
je
Salmana
Ruždija
da
je
objavio
"blasfemičnu
uvredu
vere
koju
ispovedaju
stotine
miliona
ljudi".
U
isto
vreme
kada
su,
1998.
godine,
talibani
u
Avganistanu
izbacivali
žene
sa
posla,
južnjačka
Baptistička
konvencija
donela
je
rezoluciju
kojom
se
od
žena
zahteva
da
se
"blagodarno
podvrgnu
vernom
vođstvu
svojih
muževa".
Dva
dana
nakon
11.
septembra,
utemeljivač
"Moralne
većine"
Džeri
Folvel
rekao
je
utemeljivaču
"Hrišćanske
koalicije"
Petu
Robertsonu
(u
televizijskoj
emisiji
ovog
poslednjeg)
da
"Bog
nastavlja
da
podiže
zavesu
i
dozvoljava
neprijateljima
Amerike
da
nam
čine
ono
što
verovatno
i
zaslužujemo".
NJih
dvojica
su
se
složili
da
je
napad
bio
Božija
kazna
za
američko
tolerisanje
pagana,
pristalica
abortusa,
feministkinja
i
homoseksualaca:
"Upirem
prstom
u
njihova
lica",
rekao
je
Folvel.
"Vi
ste
pomogli
da
se
ovo
dogodi".
Neki
konzervativni
hrišćanski
intelektualci
u
SAD
sada
otvoreno
flertuju
sa
podsticanjem
na
pobunu.
Katolički
sveštenik
Ričard
Džon
Nojhaus
je
1996.
upriličio
simpozijum
na
kome
su
desničarski
religiozni
aktivisti,
uključujući
i
sudiju
Roberta
Borka,
ustanovili
kako
je
Vlada
SAD
u
tolikoj
meri
nemoralna
da
bi
revolucija
mogla
biti
legitimna.
Dve
godine
pre
toga,
na
religioznoj
konferenciji
na
Floridi
posvećenoj
"Obnovi
Amerike",
bivši
potpredsednik
Den
Kvejl
pridružio
se
auditorijumu
u
recitovanju
teokratske
parodije
simvola
vere:
"Ispovedam
hrišćansku
zastavu,
i
Spasitelja,
radi
čijeg
Carstva
se
ona
vije.
Jednog
Spasitelja,
raspetog,
vaznesenog,
koji
ponovo
dolazi,
sa
životom
i
slobodom
za
sve
koji
veruju".
Danas
je
hrišćanska
desnica
daleko
snažnija
u
američkoj
politici
nego
što
je
bila
1800.
ili
1900.
godine.
Džeferson
je
1787.
godine
svom
nećaku
Piteru
Karu
pisao
-
"sa
hrabrošću
prosuđuj
i
o
samom
postojanju
Boga;
jer,
ako
postoji,
on
bi
morao
odobravati
preimućstva
razuma
pre
nego
zaslepljenog
straha..."
Džeferson,
koji
je
priredio
verziju
jevanđelja
bez
natprirodnih
delova,
uveravao
je
svog
nećaka
da
vera
u
Boga
nije
nužno
i
vrlina.
Ovakva
osećanja
nisu
ga
sprečila
da
bude
predsednik
u
dva
mandata.
O
Džefersonovom
suparniku
Aleksandru
Hamiltonu,
istoričar
Karl-Fridrih
Voling
piše:
"Ni
po
čemu
se
Hamilton
ne
razlikuje
više
od
Olivera
Kromvela
nego
po
mržnji
prema
puritanizmu
-
religioznom
i
političkom.
Ponajviše
zahvaljujući
humanizmu
koji
je
usvojio
od
ateiste
Hjuma,
on
je
bio
manje
zabrinut
da
će
Amerikanci
postati
dekadentni
ili
korumpirani,
a
više
da
će
postati
krajnje
gordljivi".
Za
razliku
od
toga,
2000.
godine
i
republikanski
i
demokratski
predsednički
kandidat
tvrdili
su
za
sebe
da
su
evangelistički
protestanti
koji
su
lično
"pronašli
Isusa".
Potpredsednički
kandidat
Ala
Gora
bio
je
ortodoksni
Jevrej
koji
je
odbijao
da
radi
ili
putuje
na
sabat
i
tvrdio
kako
ateisti
ne
mogu
da
budu
uzorni
građani.
Ova
tvrdnja
Džozefa
Libermana
iznenadila
bi
Džordža
Vašingtona,
koji
je,
u
pismu
napisanom
1790.
godine
jevrejskoj
zajednici
NJuporta
na
Rod
Ajlendu,
isticao
religijsku
neutralnost
Vlade
SAD:
"Na
sreću,
Vlada
SAD,
koja
ne
odobrava
zatucanost
niti
podstiče
netrpeljivost,
zahteva
samo
da
se
oni
koji
žive
pod
njenom
zaštitom
ponašaju
kao
dobri
građani,
dajući
joj
delotvornu
podršku
u
svim
prilikama".
Za
vreme
predsedničke
kampanje
2000.
godine,
Džordž
V.
Buš
je
izneo
začuđujuću
tvrdnju
da
"kad
je
reč
o
evoluciji,
ključno
pitanje
i
dalje
je
kako
je
Bog
stvorio
svet".
Sedamdeset
i
osam
godina
ranije,
jedan
od
njegovih
prethodnika
u
Beloj
kući
-
Vudro
Vilson,
rekao
je:
"Naravno,
kao
i
svaki
drugi
inteligentan
i
obrazovan
čovek,
verujem
u
evoluciju
živog
sveta.
Iznenađen
sam
što
se
u
današnje
vreme
takva
pitanja
uopšte
postavljaju".
U
besedi
pred
američkim
Društvom
za
istoriju
1912.
godine,
Teodor
Ruzvelt
je
o
Darvinu
govorio
kao
o
velikanu.
Iako
hrišćanski
konzervativci
danas
kontrolišu
Republikansku
partiju,
osiguravajući
da
nijedan
pristalica
evolucione
biologije,
najvećeg
dela
biotehnoloških
istraživanja,
prava
homoseksualaca
i
prava
na
abortus,
ne
bude
nominovan
za
predsednika
ili
potpredsednika,
oni
nisu
moćni
u
tolikoj
meri
da
svoju
viziju
društva
nametnu
u
celini.
Hrišćanska
desnica
ipak
pronalazi
nove
saveznike
-
u
radikalnoj
levici.
Vilijem
Kristol,
bivši
šef
kabineta
Dena
Kvejla,
"krstaš"
protiv
prava
na
abortus
i
prava
homoseksualaca
i
urednik
u
vašingtonskom
časopisu
Ruperta
Mardoka
"Vikli
standard",
udružio
se
sa
levičarom
Džeremijem
Rifkinom
da
bi
uticao
na
Kongres
da
zabrani
kloniranje
u
terapeutske
svrhe,
koje
je
legalno
u
Evropi
i
istočnoj
Aziji.
Pod
uticajem
religiozne
desnice,
Buš
je
naneo
štetu
genetskom
istraživanju,
što
je
prouzrokovalo
preseljavanje
istraživačkih
projekata
u
Britaniju
i
druge
zemlje.
Rifkin
se
takođe
pridružio
južnjačkim
baptistima
u
nastojanju
da
zabrane
patentiranje
biljnih
i
životinjskih
gena.
Da
li
će
protestantski
i
katolički
bombarderi
klinika
za
abortus
uskoro
postati
braća
po
oružju
aktivistima
"Grinpisa"
koji
uništavaju
genetski
modifikovane
proizvode?
Fundamentalistička
zelena
alijansa
protiv
tehnologije
i
naučnih
istraživanja
nije
iznenađujuća.
Najposle,
tokom
poslednjih
četvrt
stoleća,
darvinovska
evoluciona
psihologija
napadana
je
i
sa
levice
(koja
veruje
da
je
ljudska
priroda
beskonačno
rastegljiva)
i
sa
religiozne
desnice
(koja
veruje
u
hebrejski
mit
o
stvaranju).
I
religiozna
desnica
i
najveći
deo
romantičarske
levice
dele
arkadijsku
viziju
(sličnu
onoj
koju
su
zastupali
sekularni
fašisti
i
muslimanski
konzervativci)
o
statičnoj,
premodernoj,
ruralnoj
zajednici
duhovnih
ljudi
koji
nisu
otuđeni
od
prirode
i
Boga
sekularizmom
i
kapitalizmom.
Fundamentalistička
zelena
alijansa
već
je
pronašla
glasnogovornika
u
bivšem
potpredsedniku
Alu
Goru.
Bogoslovski
đak
i
"nanovo
rođeni"
baptist,
Gor
je
objedinio
hrišćanske
i
ekološke
klišee
u
svom
bestseleru
"Zemlja
u
ravnoteži"
iz
1992.
godine.
Nazivajući
probleme
zaštite
prirodne
okoline
"krizom
obezboženja",
Gor
podseća
i
na
religioznu
desnicu
i
na
ludističku
levicu
kada
tvrdi:
Strka
i
uzavrelost
industrijske
civilizacije
maskiraju
našu
duboku
usamljenost
i
čežnju
za
onakvim
jedinstvom
sa
svetom
kakvo
je
u
stanju
da
uzdigne
naš
duh
i
ispuni
naša
čula
bogatstvom
i
neposrednošću
istinskog
života.
Hvaleći
ekološke
aktiviste
kao
"borce
pokreta
otpora",
Gor
predviđa
"globalni
graćanski
rat
između
onih
koji
odbijaju
da
uvide
konsekvence
neobuzdanog
napredovanja
civilizacije
i
onih
koji
odbijaju
da
budu
nemi
posmatrači
destrukcije".
Najveći
negativac
u
istoriji
prema
Goru
je
niko
drugi
do
Frensis
Bekon,
filozof
naučnog
metoda.
"Bekonova
moralna
konfuzija
-
konfuzija
koja
stoji
u
osnovi
znatnog
dela
moderne
nauke
-
poticala
je
od
njegove
(platonske)
pretpostavke
da
ljudski
intelekt
može
bezbedno
razumeti
i
analizovati
svet
prirode
bez
ikakvog
obzira
na
moralne
principe
koji
određuju
naše
odnose
i
obaveze
kako
prema
Bogu
tako
i
prema
Božijoj
kreaciji.
Prema
Goru,
nauka
se
mora
ponovo
podvrgnuti
superviziji
religioznih
elita.
Bušovo
odbacivanje
Darvina
i
Gorova
optužba
na
račun
Frensisa
Bekona
pokazuju
koliko
daleko
su
SAD
odlutale
od
prosvećenog
humanizma
osnivača
nacije.
Džefersonova
tri
najveća
uzora
bili
su
Isak
NJutn,
Frensis
Bekon
i
Džon
Lok.
Hamiltonu
je
to
bio
Julije
Cezar.
Ni
Džeferson
ni
Hamilton
nisu
pomišljali
da
listi
pridodaju
Mojsija
ili
Isusa.
Taj
previd
nadomešten
je
tokom
predsedničke
kampanje
2000.
godine,
kada
je
Džordž
V.
Buš,
upitan
da
navede
svog
omiljenog
filozofa,
odgovorio:
"Isus
Hrist".
Humanistička
civilizacija
je
dakle
danas
ugrožena
kako
unutar
svojih
granica
tako
i
izvan
njih.
Liberalne
demokratije
možda
će
biti
u
stanju
da
se
odupru
muslimanskom
terorizmu,
ali
najveća
dugoročna
pretnja
sekularizmu,
demokratiji
i
nauci
mogla
bi
doći
iznutra,
od
narastajuće
koalicije
religiozne
desnice
i
romantičarske
levice,
ujedinjenih
netrpeljivošću
prema
otvorenom
društvu,
netrpeljivošću
koju
ovi
pokreti
dele
jedan
sa
drugim
i
sa
Osamom
bin
Ladenom.
preveo:
Aleksandar
Bjelogrlic
BELEŠKE
1)
Stephen
Toulmin,
engleski
filozof,
rođen
1922.
godine
u
Londonu.
Obrazovan
pod
uticajem
Ludviga
Vitgenštajna,
istakao
se
radovima
iz
oblasti
moderne
teorije
retorike
i
argumentacije.
Najznačajnija
dela:
"Uvod
u
filozofiju
nauke"
(The
Philosophy
of
Science;
An
introduction
1953),
"Upotreba
argumenata
(The
Uses
of
Argument
1958),
"Ljudsko
razumevanje"
(Human
Understanding
1972),
"Uvod
u
rasuđivanje"
(An
Introduction
to
Reasoning
1979).
(prim.
prev.)
2)
Ayn
Rand,
američka
književnica
ruskog
porekla.
U
alegorijskom
romanu
"Atlas
je
slegnuo
ramenima"
(Atlas
Shrugged
1957)
i
raspravama
nastalim
šezdesetih
godina,
izložila
je
filozofsku
tezu
docnije
nazvanu
"randijanski
argument"
-
vrstu
radikalnog
libertarijanizma.
3)
Soutnern
Bible
Belt,
obuhvata
države
krajnjeg
juga
Sjedinjenih
Država,
uključujući
i
Teksas.
U
njima
tradicionalno
dominiraju
evangelističke
denominacije
(metodisti,
baptisti,
prezbetarijanci)
koje
su
počev
od
četrdesetih
godina
18.
veka
proširili
imigranti
škotskog
i
irskog
porekla.
(Članak
"Which
Civilisation?"
Majkla
Linda
prvobitno
je
objavljen
u
britanskom
časopisu
"Prospekt",
u
novembru
2001.)
Beleška
o
piscu:
Michael
Lind,
bio
je
urednik
ili
član
redakcija
Njujorkera
i
Harpers
magazina,
stalni
saradnik
Njujork
tajmsa,
Vašington
posta
i
drugih
vodećih
američkih
časopisa.
Rođen
1967.
u
Teksasu,
objavio
je
nekoliko
knjiga
iz
oblasti
istorije
i
politikologije,
među
kojima
se
izdvajaju
"Naredna
američka
nacija
(The
Next
American
Nation
1995),
"Vijetnam;
neophodni
rat"
(Vietnam;
The
Necessary
War)
i
"Radikalni
centar"
(The
Radical
Center
2001,
koautor
Ted
Hempsted),
u
kojoj
razmatra
socijalne,
političke
i
ekonomske
implikacije
američke
tranzicije
u
postindustrijsko
društvo.
Po
vokaciji
polemičar
koji
je
napravio
lični
zaokret
od
desnice
ka
idejama
liberalne
levice,
Majkl
Lind
je,
zajedno
sa
Tedom
Hempstedom
osnivač
fondacije
"Nova
Amerika",
čije
je
osnovno
polazište
da
su
Amerikanci
razočarani
političkim
ideologijama
dveju
najvećih
partija,
te
da
državne
institucije
moraju
postati
fleksibilnije
i
ponuditi
građanima
veći
izbor,
kako
bi
se
umanjila
društvena
nejednakost
i
sprovelo
načelo
pravednosti.
U
tom
cilju
predlažu
izmene
izbornog
sistema,
kako
bi
se
veća
šansa
dala
kandidatima
trećih
partija,
bez
straha
da
će
ti
glasovi
zbog
cenzusa
biti
utrošeni
uzalud.
hronika
vesti (arhiva)