RTS: POLITIKA - SVET I MI - Utorak, Novembar 20, 2007 20:41
BEOGRAD PREDSTAVIO MODEL OLANDSKIH OSTRVA
Državni pregovarački tim Srbije predložio je na pregovorima u Briselu da rešenje za status Kosova i Metohije, u vidu suštinske autonomije, bude oročeno na 20 godina.
Delegacija Beograda takođe je, predstavila uporednu analizu modela suštinske autonomije Hongkonga, Olandskih ostrva i Kosova, kao funkcionalnih rešenja saglasnih Povelji UN.
Uz primer funkcionisanja autonomije Hongkonga u sklopu Kine, predočen na prošloj rundi pregovora u Beču, Državna delegacija je ukazivanjem na primer Olandskih ostrva napravila uporedni prikaz funkcionalnosti rešenja za koje se zalaže, i koja su saglasna Povelji UN i fundamentalnim principima poštovanja suvereniteta i teritorijalnog integriteta međunarodno priznatih država.
Olandska ostrva su u sastavu Finske, na kojima Šveđani čine većinsko stanovništvo [95 odsto]. Nakon što je Finska 1917. godine postala nezavisna, punoletno stanovništvo ostrva [96,2 odsto] je potpisalo peticiju za pripajanje Švedskoj. Četiri godine kasnije Liga naroda odlučuje da ostrva ostaju pod suverenitetom Finske uz visok stepen autonomije.
Autonomija Olandskih ostrva je regulisana Zakonom o autonomiji, shodno članu 120 ustava Finske.
U slučaju ustavno-pravnog okvira Olandskih ostrva priznaje se suverenost Finske. Teritorija Finske je nedeljiva. Nacionalne granice ne mogu biti menjane bez saglasnosti Skupštine. Olandska ostrva imaju samouporavu u skladu s onim što je posebno navedeno u Aktu o autonomiji.
U predlogu Beograda se navodi da Kosovo, polazeći od toga da je sastavni deo teritorije Srbije, ima položaj suštinske autonomije u okviru suverene države Srbije i da iz takvog položaja slede ustavne obaveze svih državnih organa da zastupaju i štite državne interese Srbije na Kosovu i Metohiji u svim unutrašnjim i spoljnim političkim odnosima' [Ustav Srbije, preambula].
Republika Srbija ima AP Vojvodinu i AP KiM. Suštinska autonomija AP KiM urediće se posebnim zakonom koji se donosi po postupku predviđenim za promenu Ustava.' [Ustav Srbije, član 182 stav 2] ...Ponovo potvrđujući privrženost svih država članica suverenitetu i teritorijalnom integritetu SR Jugoslavije i drugih država u regionu, kako je navedeno u Helsinškom dokumentu i aneksu 2...[Rezolucija 1244 SB UN, preambula]', navodi se u predlogu Beograda za Kosovo.
Isključiva nadležnost Finske su spoljna politika, odbrana, imigraciona politika poreska politika, zakonodavni nadzor. Nadležnosti su podeljene u spoljnoj trgovini, krivičnom i radnom pravu i zdravstvu.
Isključiva nadležnost Srbije u slučaju Kosova bi bila spoljna politika, kontrola granica, zaštita srpskog verskog i kulturnog nasleđa.
Odbrana bi bila rezervisana nadležnost Srbije koja se ne primenjuje na Kosovu.
U okviru saradnje Finske i Olandskih ostrva je civilna zaštita. Prema predlogu Beograda za Kosovo politike saradnje bi se odnosila na monetarnu i carinsku politiku.
Isključiva nadležnost Olandskih ostrva ogleda se u oblasti domicilinog državljanstva, javnog reda i bezbednosti, uspostavljanja dodatnih i opštinskih poreza, kolektivnih ugovora radnika sa ostrvima, prostornog planiranja, zaštite životne sredine, zaštite istorijske i kulturne baštine, obrazovanja.
Olandska ostrva imaju skupštinu i vladu. Guverner ostrva predstavlja Finsku, imenuje ga predsednik države u dogovoru sa predsednikom skupštine Olandskih ostrva. Olandska delegacija je zajedničko telo Finske i ostrva i rešava određen broj sporova. Skupština Oslandskih ostrva ima zakonodavnu vlast u isključivim nadležnostima.
Ministarstvo pravde Finske, delegacija ostrva i predsednik Finske učestvuju u zakonodavnom nadzoru. Predviđeno je učešće građana Olanadskih ostrva na opštim izborima za finsku Skupštinu [poslanici u Helsinkiju].
Kosovo bi po predlogu Beograda Isključivu nadležnost imalo u budžetu, ekonomskoj politici, poljoprivredi, medijima, obrazovanju, zaštiti životne sredine, omladini, sportu, fiskalnoj politici, unutrašnjim poslovima, zdravstvu, energetici, infrastrukturi, zapošljavanju.
Kosovo samostalno bira i uređuje svoje institucije, u šta se Srbija ne meša. Kosovo ima zakonodavnu vlast u oblastima isključive nadležnosti i u drugim slučajevima utvrđenim sporazumom.
Srbija ne može menjati ili ukidati zakone na Kosovu, Kosovo ima izvršnu vlast, nezavistan, potpuno zaokružen sudski sistem nadležan za sporove u isključivoj nadležnosti Kosova i u drugim slučajevima utvrđenim sporazumom.
Predlog Beograda predviđa prelazni period uz nadzor EU i prisustvo međunarodnih sudija.
U domenu spoljne politike Finska je subjekt međunarodnog prava, a Vlada Olandskih ostrva može predložiti pregovore o određenom sporazumu odgovarajućim državnim vlastima.
Vlada Olandskih ostrva će biti informisana o međunarodnom sporazumu koji se tiče nadležnosti ostrva , a ako postoji poseban razlog, Vlada ostrva može učestvovati u pregovorima u finskoj delegaciji. Odbrana je u ingerenciji Finske, a osdrva su demilitarizovana.
U slučaju Kosova, Srbija je subjekt međunarodnog prava, a Kosovu se kao isključiva nadležnost nudi pregovaranje o sporazumima sa drugim državama i međunarodnim organizacijama.
Kosovo priprema sporazume u konsultacijama sa Srbijom, dok Beograd formalno potpisuje sporazume uz potpis sa Kosovom i Metohijom.
U slučaju pozivanja Srbije na odgovornost za neispunjavanje međunarodnih obaveza iz nadležnosti Kosova, ono je odgovorno 'vis-a-vis' Srbije.
U oblastima u rezervisanih nadležnosti Srbije, predstavnici Kosova su uključeni u pregovore i pripremu sporazuma a Srbija ih potpisuje.
Kosovo ima pravo da otvara trgovinsko/privredna predstavništva u zemljama od sopstvenog interesa i omogućeno mu je da bude član regionalnih inicijativa i organizacija koje to dozvoljavaju nesuverenim teritorijama.
Srbija pruža diplomatsko-konzularnu zaštitu svim građanima, a moguće je formiranje kancelarija za konzularne poslove Kosova u diplomatsko-konzularnim predstavništvima Srbije.
Ministarstvo spoljnih poslova Srbije ima kancelariju za vezu na Kosovu, a status stranih DKP u Prištini moguć je na niovu generalnog konzulata.
U oblasti odbrane na Kosovu, Srbija predlaže privremeno međunarodno vojno prisustvo i demilitarizaciju.
Kosovo priprema sporazume u konsultacijama sa Srbijom, dok Beograd formalno potpisuje sporazume uz potpis sa Kosovom i Metohijom.
U slučaju pozivanja Srbije na odgovornost za neispunjavanje međunarodnih obaveza iz nadležnosti Kosova, ono je odgovorno 'vis-a-vis' Srbije.
U oblastima u rezervisanih nadležnosti Srbije, predstavnici Kosova su uključeni u pregovore i pripremu sporazuma a Srbija ih potpisuje.
Kosovo ima pravo da otvara trgovinsko/privredna predstavništva u zemljama od sopstvenog interesa i omogućeno mu je da bude član regionalnih inicijativa i organizacija koje to dozvoljavaju nesuverenim teritorijama.
Srbija pruža diplomatsko-konzularnu zaštitu svim gradjanima, a moguće je formiranje kancelarija za konzularne poslove Kosova u diplomatsko-konzularnim predstavništvima Srbije.
Ministarstvo spoljnih poslova Srbije ima kancelariju za vezu na Kosovu, a status stranih DKP u Prištini moguć je na niovu generalnog konzulata.
U oblasti odbrane na Kosovu, Srbija predlaže privremeno medjunarodno vojno prisustvo i demilitarizaciju na Kosovu.
Kad je reč o Hongkongu, koji je već detaljno predstavljen u našoj javnosti, od sustinske važnosti je činjenica da ta oblast predstavlja nedeljivi deo Kine i ima visok stepen autonomije, osim u spoljnim i odbrambenim poslovima, za koje je odgovorna centralna vlada u Pekingu.
|
|