hronika
vesti (arhiva)
(pošaljite
komentar)
Blicnews,
18,
dec.
2001.
Đindic
je
uspostavio
monopol
na
reforme
Antonic:
Povezanost
policije
i
mafije
se
zasniva
na
interesu,
velikom
novcu
i
zavetu
cutanja,
tako
da
je
to
teško
razbiti,
pogotovo
kada
pažnja
naših
kljucnih
politickih
aktera,
a
tu
pre
svega
mislim
na
Zorana
Đindica
i
Dušana
Mihajlovica,
nije
toliko
okrenuta
ozdravljenju
tog
dela
društva
koliko
obezbedivanju
što
vece
politicke
moci
Autor:
Peda
Obradovic
Sociolog
i
politikolog,
profesor
na
beogradskom
Filozofskom
fakultetu
i
clan
G17
plus
Slobodan
Antonic
živi
u
jedinom
novobeogradskom
soliteru
u
cijem
malom
liftu
svira
muzika.
Naravno,
majstori
su
zvucnik
montirali
sa
one
strane
daske
(zida),
zbog
još
uvek
realne
opasnosti
da
tranzistor
bude
razbijen.
A
na
dan
kada
je
ovaj
intervju
pravljen
(ponedeljak),
u
Beograd
su
ponovo
doputovali
crnogorski
predsednik
Milo
Đukanovic
i
premijer
Filip
Vujanovic
da
u
prisustvu
Havijera
Solane,
specijalnog
izaslanika
EU,
ponovo
sednu
za
sto
sa
predstavnicima
Srbije
i
savezne
administracije.
Medutim,
razgovori
koje
je
Solana
vodio
sa
predsednikom
SRJ
Vojislavom
Koštunicom
i
premijerom
Zoranom
Đindicem,
vršeci
pritisak
na
obe
strane
da
se
posvadani
lideri
pomire,
imali
su
mnogo
vecu
težinu.
Na
pomen
ova
dva
politicara
i
njihov
sukob,
Antonic
ce
se
nasmejati
i
reci:
-
Ma,
taj
sukob
Koštunica-Đindic
traje
još
od
1994.
godine,
kada
je
Đindic
došao
na
mesto
šefa
DS.
Još
od
tad
traje
njihov
rivalitet
-
kaže
Antonic,
i
dodaje:
-
Petog
oktobra
Koštunica
dolazi
na
vlast,
kada
postaje
glavna
politicka
figura.
Njegov
legitimitet
stecen
na
izborima
i
nacin
na
koji
je
oboren
Miloševic
dali
su
mu
veliku
politicku
moc,
dok
je
Đindic
još
nedovoljno
popularan
i
tek
se
bori
za
mesto
premijera
Srbije.
Tu
pocinju
njihovi
sukobi
oko
raspodele
politicke
moci.
Videli
ste
kako
je
Đindic
kandidovan,
pa
kako
je
postao
premijer,
kako
je
postepeno
na
razna
mesta
postavljao
svoje
ljude,
zatim
ovladavao
medijima
i
zauzimao
glavne
poluge
moci,
kako
je
postepeno
potisnuo
Koštunicu
u
inostranstvu.
Da
li
je
tu
posredi
licni
rivalitet
ili
ima
istine
u
prici
koja
se
servira
javnosti
o
politickim,
cak
i
ideološkim
razilaženjima?
-
Rekao
bih
da
je
sukob
izmedu
njih
dvojice
podjednako
licni,
politicki
i
ideološki.
U
politici
je
obicno
licni
sukob
prvi,
iz
kog
proizlazi
politicki,
da
bi
se
na
kraju
pretvorio
i
u
ideološki.
Samo
što
se
on
stalno
potpaljuje
njihovim
licnim
razlozima.
Taj
sukob
proizvodi
stalne
krize
koje
destabilizuju
ionako
nestabilne
politicke
prilike
u
Srbiji...
-
Radi
se
o
tome
da
je
to
sukob
izmedu
stranaka
koje
su
na
vlasti.
Negde
od
avgusta,
odnosi
izmedu
DS
i
DSS
su
daleko
lošiji
nego
oni
izmedu
vladajucih
i
partija
u
opoziciji
u
nekim
drugim
zemljama.
Ako
jedna
od
partija
u
DOS
kontroliše
vojsku
a
druga
policiju,
taj
sukob
može
biti
potencijalno
jako
opasan.
Na
šta
tacno
mislite?
-
Tu
su
u
pitanju
naoružane
frakcije
države.
Ali,
Đindic
i
Koštunica
su
politicari
koji
su
cvrstog
demokratskog
opredeljenja
i
obojica
shvataju
da
bi
svaki
novi
sukob
doneo
mnogo
štete.
Da
li
se
u
tom
sukobu
nazire
pobednik?
-
Zanimljivo
je
videti
kako
se
opredeljuju
srednji
i
viši
ešeloni
politicke
i
državne
elite.
Postaje
sasvim
jasno
da
je
u
nekom
kratkorocnom
periodu
Đindic
dobitnik.
Osnovno
pravilo
kada
je
moc
u
pitanju,
jeste
to
da
jedna
moc
kao
gravitaciona
sila
privlaci
drugu
moc,
pogotovo
kad
se
nalazi
u
rukama
takvog
coveka
kao
što
je
Đindic.
Ako
imamo
u
vidu
da
je
javno
mnjenje
i
dalje
na
strani
Koštunice,
da
li
su
te
poluge
moci
u
Đindicevim
rukama
dovoljne
da
preokrenu
izbor
biraca
u
njegovu
korist?
-
To
je
Đindicev
glavni
problem
i
zato
on
odlaže
izbore.
Razlika
izmedu
Đindica
i
Koštunice
bila
je
sedam
prema
jedan
u
korist
Koštunice,
dok
je
sada
to
manje
od
dva
prema
jedan.
Dakle,
Đindic
se
nada
da
ce
ga
vremenom
stici.
Istina,
a
to
se
videlo
kad
je
izbio
protest
Crvenih
beretki,
Đindic
nije
u
potpunosti
gospodar
situacije
kao
što
se
predstavlja
u
inostranstvu.
Šta
bi,
po
vašem
mišljenju,
bio
najbolji
nacin
da
se
postojeca
politicka
kriza
u
Srbiji
konacno
reši?
-
Izbori
bi
svakako
bili
najbolje
rešenje.
Pošto
imamo
duboki
sukob
unutar
vladajuce
koalicije,
cak
i
pretnje
jedne
od
stranaka
da
ce
da
izbaci
iz
parlamenta
poslanike
druge
partije,
izbori
bi
definitivno
bili
najbolje
rešenje.
Šta
bi
još
iz
tih
izbora
moglo
da
proizide
kao
posledica?
-
Mislim
da
bismo
na
kraju
dobili
tri
velike
reformske
grupacije,
jednu
okupljenu
oko
DS,
drugu
oko
DSS
-
koji
bi
dobio
možda
jednu
ili
dve
manje
stranke
-
i
trecu,
u
vidu
grupacije
koju
bi
cinio
G17
plus
i
možda
Otpor.
Te
tri
grupacije
bi
dobile
dovoljno
glasova
da
bar
dve
formiraju
vladu.
G17
plus
bi
u
tom
slucaju
odlucio
sa
kim
bi
napravio
koaliciju.
A
upravo
se
tu
kriju
neke
buduce
tacke
konfilkta.
Jer,
kao
i
u
svim
drugim
politickim
igrama,
tako
i
u
ovoj
glavni
akteri,
a
tu
pre
svega
mislim
na
Đindica,
žele
da
budu
jedini.
Iako
ovde
govorimo
o
savezništvima,
uvek
je
konacni
cilj
uklanjanje
svih
protivnika.
Pomenuli
ste
tri
reformske
grupacije,
a
u
javnosti
je
ustaljena
podela
na
reformiste
(DS)
i
one
koji
koce
reforme
(DSS)?
-
Mislim
da
je
loše
ako
imate
samo
jednu
reformatorsku
struju.
Stalno
se
govori
o
tome
da
su
jedine
reformske
snage
one
okupljene
oko
Đindica,
a
naravno
da
nisu.
U
vreme
komunista,
govorilo
se
da
su
samo
oni
progresivni,
u
vreme
Miloševica
da
je
jedino
on
bio
pravi
zastupnik
nacionalnih
interesa.
Politicari
vole
da
uspostave
monopol
na
ideju,
pogovo
ako
je
ona
u
tom
trenutku
kurentna,
a
to
je
i
mogucnost
da
diskreditujete
protivnike.
Sada
je
kritika
Đindiceve
vlade
kritika
reformi,
i
u
tom
slucaju
automatski
postajete
etiketirani
kao
antireformska
snaga.
Ima
li
neceg
istinitog
i
u
Đindicevoj
argumentaciji
da
bi
izbori
zaustavili
reforme?
-
To
je
jednom
i
on
sam
lepo
rekao
kroz
metaforu:
ako
ste
negde
krenuli
kolima,
pa
još
i
kasnite,
ne
možete
tek
tako
da
stanete
i
da
promenite
gumu,
izgubicete
bar
45
minuta.
To
jeste
tacno,
ali
svaki
vozac
zna
da
je
bolje
stati
i
promeniti
gumu
nego
rizikovati
da
završite
u
jarku.
Izbori
bi
bili
nešto
što
bi
zaustavilo
i
odložilo
reforme
na
bar
od
dva
do
tri
meseca.
Ali
posle
toga
biste
imali
cistu
situaciju
i
mnogo
manje
mogucnosti
za
manipulacije
i
zloupotrebe.
No,
ni
Koštunica
ne
sedi
skrštenih
ruku,
pa
se
sada
razgovara
o
radikalnim
promenama
u
Vladi
Srbije,
gde
bi
se
DSS
vratio...
-
Mislim
da
je
on
zakasnio
i
da
je
poslednji
momenat
da
napravi
jednu
ozbiljniju
raspodelu
politicke
moci
bio
u
avgustu
ove
godine
posle
ubistva
Momira
Gavrilovica.
U
meduvremenu
je
Đindic
uspeo
da
ojaca,
da
iskoristi
poluge
vlasti
koje
ima
i
da
nešto
od
otpisa
dugova
pripiše
sebi.
Istovremeno,
ojacao
je
u
medijima.
Ali
nije
sve
u
neposrednoj
kontroli
medija,
vec
je
Đindic
uspeo
da
pridobije
jedan
i
važniji
deo
društvene
elite,
ljude
koji
rade
u
nevladinom
sektoru.
Oni
i
dalje
doživljavaju
Koštunicu
kao
konzervativnog
nacionalistu
a
Đindica
kao
reformatora.
Da
li
greše
i
gde?
-
Naravno
da
greše,
a
cak
mislim
da
su
sve
više
svesni
toga.
Pocela
je
i
serija
sastanaka
lidera
Srbije
i
Crne
Gore
o
buducnosti
zajednicke
države.
Može
li
se
ovog
puta
ocekivati
neko
rešenje
ili
je
ta
prica
završena?
-
Problem
je
što
postoje
dve
politicke
elite,
što
automatski
znaci
da
imate
dve
politicke
zajednice,
odnosno
dve
države.
Kada
posmatrate
crnogorsku
politicku
i
društvenu
elitu,
vidite
da
je
ona
za
nezavisnost,
što
znaci
da
je
nezavisnost
te
republike
nešto
sasvim
izvesno.
Jedan
od
razloga
zašto
je
to
tako
je
taj
što
je
u
manjim
državama
manja
konkurencija
za
elitne
položaje.
U
Kini
koja
ima
skoro
dve
milijarde
ljudi
daleko
je
teže
postati
ambasador
nego
u
Srbiji
sa
deset
miliona
ili
Crnoj
Gori
sa
600.000
stanovnika.
To
je
tako
i
u
nauci
ili
kulturi.
Istovremeno,
manja
država
je
ekonomski
slabija,
ali
se
60
odsto
crnogorskog
budžeta
puni
od
stranih
donacija,
što
nije
nešto
mnogo
novca.
A
s
obzirom
na
to
da
je
Srbija
u
poslednjih
deset
godina
prošla
kroz
traume
odvajanja,
raspoloženje
o
samostalnosti
polako
sazreva.
Da
li
to
znaci
da
ste
uvereni
da
Jugoslavija
više
nema
buducnost?
-
Da,
jer
Srbija
i
Crna
Gora
više
nisu
jedno
društvo
i
sad
je
teško
napraviti
model
države
koji
ce
to
povezati.
To
ne
znaci
da
je
to
i
nemoguce,
ali
tu
pre
svega
stoji
problem
identiteta.
Kako
ocenjujete
ukljucivanje
Havijera
Solane
u
razgovore?
-
Medunarodna
zajednica
ne
želi
nove
probleme
iz
prostog
razloga
što
ne
može
da
razreši
stare.
Njima
se
cini
da
je
Balkan
previše
rascepkan
i
da
tu
ima
previše
država,
pa
da
bi
nastanak
novih
država
stvorio
nove
probleme.
Inace,
mislim
da
to
nije
najsrecnije
rešenje.
Jedina
institucija
koja
povezuje
Srbiju
i
Crnu
Goru
je
VJ.
Koštunica
je
najavio
kadrovske
promene,
ali
je
general
Pavkovic
još
covek
zbog
koga
od
oktobarskih
promena
trpi
žestoke
kritike...
-
Oni
koji
su
najviše
kritikovali
VJ
kad
je
izbila
pobuna
JSO
odmah
su
poceli
da
govore
kako
je
dobro
što
je
vojska
ostala
u
kasarnama
i
da
je
ona
faktor
politicke
stabilnosti
u
zemlji.
Ona
se
ovde
za
potrebe
unutrašnje
borbe
predstavlja
znacajnijom
nego
što
jeste
i
od
nje
se
pravi
strašilo.
Ali
tek
kad
postane
profesionalna,
ona
ce
postati
prava
poluga
moci
i
onda
ce
se
ona
izjednaciti
sa
policijom.
A
što
se
generala
Pavkovica
tice,
ja
sam
ga
kritikovao
kada
je
bio
najmocniji
i
kada
se
previše
mešao
i
politiku.
Medutim,
on
je
sjajan
primer
coveka
koji
je
baš
zahvaljujuci
svojim
sposobnostima,
manje
na
bojnom
polju,
a
više
dodvoravanju
porodici
Miloševic,
napravio
sjajnu
karijeru
-
dobio
je
tri
cina
za
cetiri
godine.
Ali
ne
treba
zaboraviti
da
je
on
komandovao
Trecom
armijom
VJ
tokom
sukoba
sa
NATO
i
da
on,
iako
to
možda
nije
bila
njegova
zasluga,
predstavlja
simbol
uspešne
odbrane,
ne
samo
ovde
vec
mnogo
više
napolju.
Iako
je
u
policiji
zvanicno
zapoceta
reforma,
do
sada
je
bilo
mnogo
kritika
na
nova
kadrovska
rešenja,
dok
se
i
o
samom
ministru
policije
vec
govori
kao
o
coveku
cija
se
smena
ocekuje.
Zbog
cega
je
to,
po
vašem
mišljenju,
tako?
-
Policija
je
u
sistem
vlasti
bila
mnogo
više
umešana
od
vojske.
Problem
je
u
tome
što
je
kod
Miloševica
cela
privreda
bila
kriminalizovana,
i
što
je
kriminal
bio
jedna
od
glavnih
privrednih
grana.
U
toj
strukturi
moci
policija
je
igrala
veoma
važnu
ulogu
jer
je
kontrolisala
i
kriminal
i
privredu.
Od
oktobra
prošle
godine
imali
smo
promenu
samo
na
vrhu
piramide,
a
kad
ministar
policije
kaže
da
mafija
pokušava
da
nade
novog
kuma
medu
politicarima,
to
znaci
da
postoji
snažna
mafija,
koja
ne
samo
da
traži
vec
je
verovatno
i
našla
neke
kumove
i
nekoga
sa
kim
uspešno
saraduje.
Ona
je
zapravo
bila
povezana
sa
privredom
i
ogromnom
kolicinom
novca,
o
cemu
nam
svedoci
primer
onih
600
kilograma
heroina.
Da
li
se
ipak
može
registrovati
neka
promena
u
policiji
koja
bi
pokazala
da
su
reforme
policije
zaista
pocele?
-
Ta
povezanost
se
zasniva
na
interesu,
velikom
novcu
i
zavetu
cutanja,
tako
da
je
to
jako
teško
razbiti,
pogotovo
kada
pažnja
naših
kljucnih
politickih
aktera,
a
tu
pre
svega
mislim
na
Đindica
i
Mihajlovica,
nije
toliko
okrenuta
ozdravljenju
tog
dela
društva
koliko
obezbedivanju
što
vece
politicke
moci.
Medutim,
neobicno
je
kako
javnost
reaguje.
Mislite
da
se
na
ta
pitanja
ne
obraca
dovoljno
pažnje?
-
Nije
mi
jasno
kako
je
moguce
da
niko
ništa
ne
pita.
U
jednoj
demokratskoj
državi
bi
se
na
svakoj
konferenciji
za
štampu
pitalo
šta
je
sa
„slucajem
Gavrilovic“
ili
kako
stvari
stoje
u
„slucaju
Curuvija“,
koji
je
simbol
Miloševiceve
policije
van
kontrole
i
veze
mafije
i
policije.
Ali
ne.
Ovde
se
javnost
bavi
time
da
li
ce
Maršicanin
biti
smenjen
ili
da
li
ce
DS
i
DSS
postici
dogovor.
Može
se
reci
i
to
da
se
krize
možda
i
veštacki
prave
kako
bi
se
pažnja
javnosti
sklonila
sa
nekih
drugih
pitanja.
Postoji
li
i
danas
veza
vlasti
i
kriminalnih
krugova?
Cak
se
premijer
Đindic
otvoreno
povezuje
s
podzemljem.
O
cemu
se
tu
zapravo
radi?
-
Pa,
on
je
sam
voleo
da
se
pohvali
tom
vrsta
veza.
Govorio
je
da
nije
britanski
aristokrata
vec
da
živi
u
Srbiji
i
kako
mora
da
se
poznaje
sa
takvim
ljudima.
O
tome
je
teško
govoriti
bez
pravih
argumenata,
ali
tu
se
uvek
postavlja
pitanje
ko
tu
koga
ima.
Kaže
se
da
Đindic
ima
Jovicu
Stanišica,
a
moglo
bi
se
reci
i
ovako:
da
li
Jovica
Stanišic
ima
Zorana
Đindica.
Kako
vam
izgleda
situacija
u
Državnoj
bezbednosti?
Goran
Petrovic
je
smenjen,
ali
se
i
dalje
ne
zna
mnogo
o
tome
šta
se
unutar
tajne
policije
dešava.
-
To
je
ozbiljan
problem
i
ja
se
ne
bih
našao
u
koži
bilo
kog
politicara
koji
sa
tim
treba
da
se
nosi.
To
je
posao
koji
znaci
stavljanje
glave
u
torbu.
Iz
svega
toga
proizlazi
zakljucak
da
mafija
posle
oktobra
slobodno
operiše
kao
i
u
vreme
Miloševicevog
režima...
-
Moglo
bi
se
reci
da
je
5.
oktobra
režim
promenjen,
a
da
je
struktura
moci
ostala
ista.
Imate
te
iste
veze
politike,
ekonomije
i
kriminala.
Društva
u
tranziciji
koja
su
uspela
uspela
su
zato
što
su
se
obracunala
s
mafijom.
Društva,
poput
ruskog,
društva
su
gde
mafija
ima
državu,
a
ne
država
mafiju.
I
kada
biste
pitali
nekog
sociologa,
on
bi
vam
rekao
da
je
za
uspešnu
tranziciju
mnogo
važnije
uspostavljanje
stabilne,
pravne
države,
a
ne
brzina
privatizacije.
Preti
li
Srbiji
opasnost
da
doživi
rusko
iskustvo?
-
To
ce
zavisiti
od
pravca
privatizacije.
Ekonomske
reforme
mogu
da
se
ostvare
samo
uz
novi
kapital,
a
on
može
doci
na
dva
nacina:
jedan
je
da
izvršite
preraspodelu
dohotka
sopstvenog
stanovništva
i
da
dodete
do
toga
da
deset
odsto
stanovništva
poseduje
70
odsto
nacionalnog
bogatstva,
što
je
bilo
u
Britaniji
sredinom
prošlog
veka.
Onda
tih
deset
odsto
nešto
potroši
na
luksuz
a
nešto
investira.
Drugi
nacin
je
da
privucete
strani
kapital.
Kad
je
Srbija
u
pitanju,
ovo
prvo
je
malo
moguce,
jer
je
društvo
strahovito
osiromašeno.
Mecijarov
sindrom
-
U
reformama
morate
da
imate
ljude
koji
imaju
samodisciplinu
i
samokontrolu
i
javnost
koja
kontroliše
i
disciplinuje.
U
sadašnjoj
situaciji
nemate
ni
jedno
ni
drugo.
Stari
Miloševicev
sistem
politickih
odnosa
nije
demontiran.
Politicari
imaju
snažan
uticaj
na
medije
zbog
toga
što
se
trude
oko
toga,
ali
i
zato
što
su
novinari
i
urednici
navikli
da
služe
politickoj
moci
i
da
budu
uz
nju.
To
je
zato
što
u
sadašnjem
sistemu
politicka
moc
znaci
ekonomsku
moc.
U
takvoj
situaciji,
kada
imate
i
monopol
nad
idejom,
nad
reformom,
ona
može
da
ne
uspe.
Ko
je
za
to
odgovoran?
-
Postoje
tendencije
kod
samog
premijera
koje
pokazuju
da
on
može
da
se
razvije
u
pravcu
kome
sa
razvio
Vladimir
Mecijar
u
Slovackoj.
On
je
1992.
došao
za
premijera,
gde
je
ostao
do
1998.
godine.
Tu
se
javio
jedan
osoben
sistem
autoritarne
vlasti
gde
je
premijer
u
centru
pažnje,
a
ne
predsednik.
To
je
bio
režim
koji
je
kontrolisao
privredu,
privatizaciju,
medije
i
parlament.
Njemu
je
najveca
zamerka
bila
ta
što
je
iz
parlamenta
izbacio
poslanika
koji
se
usudio
da
glasa
protiv
vlade.
Te
autoritarne
tendencije
se
izgleda
pojavljuju
i
kod
Đindica.
Kako
se
ponaša
elita
Jednom
prilikom
ste
izrazili
nezadovoljstvo
zbog
ponašanja
poslanika
u
parlamentu
Srbije...
-
Iz
televizijskih
prenosa
možete
videti
kako
se
ponaša
naša
politicka
elita.
Ako
su
oni
u
stanju
da
se
pred
javnošcu
tako
ponašaju,
ako
se
ministar
bije
sa
poslanicima,
da
poslanik
ode
u
Solun
i
tvrdi
da
je
glasao,
a
onda
šef
poslanicke
grupe
te
stranke
takvu
pricu
podrži,
ako
imate
pretnju
premijera
da
ce
iz
parlamenta
da
izbaci
poslanike
jedne
partije
jer
hoce
da
postave
pitanje
poverenja
njegovoj
vladi,
ako
to
rade
uz
prisustvo
javnosti,
onda
možete
da
zamislite
kako
se
ponašaju
kada
tog
prisustva
nema.
hronika
vesti (arhiva)