1>
2>
3>
4>
5>
6>
7>
8>
9>
BLIC:
(01.03.03.)
Bolje
bi
bilo
da
se
naši
natoljupci
pozabave
time
kako
da
prikupe
dokaze
za
zlocine
protiv
našeg
naroda.
Izbora
ce
verovatno
biti
pre
novog
ustava
Nedoraslima
za
funkcije
nije
mesto
u
Savetu
ministara
Prisustvovacu
konstitutivnoj
sednici
zajednickog
parlamenta
Srbije
i
Crne
Gore
koja
ce
se
održati
pocetkom
naredne
nedelje.
Za
mene
je
važniji
nastanak
novog
uredenja
odnosa
Srbije
i
Crne
Gore
od
nestanka
jedne
zajednicke
države
koja
se
zvala
Jugoslavija.
Nova
zajednica
je
nešto
u
cijem
sam
stvaranju
ucestvovao
i
zbog
toga
smatram
da
treba
da
prisustvujem
konstituisanju
zajednickog
parlamenta
-
rekao
je
u
intervjuu
za
„Blic“
Vojislav
Koštunica,
poslednji
predsednik
SRJ.
Predsednik
te
zajednice,
po
svemu
sudeci,
bice
Svetozar
Marovic.
Kad
ocekujete
da
bude
izvršena
primopredaja
dužnosti
i
hocete
li
tom
prilikom
dati
neki
savet
Marovicu
ili
mu
preneti
neko
vaše
iskustvo?
-
Primopredaja
ce
biti
izvršena
kada
predsednik
bude
izabran,
a
to
ce
zavisiti
od
dinamike
konstituisanja
zajednickih
organa.
Što
se
tice
Marovica,
nijedna
demokratska
država
ne
sme
da
zavisi
od
jednog
coveka,
vec
od
institucija
i
raspoloženja
naroda.
Komplikovano
je
to
što
oni
koji
ce
zastupati
interese
te
države
nisu
izabrani
neposredno,
pa
narod
nije
mogao
na
izborima
da
iznese
svoje
mišljenje
o
ljudima
koji
treba
da
se
nadu
na
državnim
funkcijama.
Ali
narod
ce
budno
motriti
šta
ti
ljudi
rade,
pa
ce
na
posrednim
izborima,
koji
slede
za
dve
godine,
dati
svoj
sud.
Da
li
ste
vec
imali
kontakte
s
Marovicem?
-
Ranije
da,
sada
ne.
Držim
se
reda,
koji
nije
caršijski
nego
parlamentarni,
odnosno
demokratski,
pa
cekam
da
organi
državne
zajednice
budu
izabrani.
Izvesno
je
da
ce
resori
odbrane
i
spoljnih
poslova
pripasti
Srbiji
i
da
ce
na
njihovom
celu
biti
Zoran
Živkovic
i
Goran
Svilanovic.
Da
li
ce
DSS
tražiti
neku
funkciju?
-
Bilo
bi
logicno
da
novoizabrani
predsednik
obavi
razgovore
sa
šefovima
svih
poslanickih
grupa
pre
konstituisanja
Saveta
ministara.
Inace,
na
celu
poslanickog
kluba
DSS
bice,
kao
i
dosad,
Zoran
Šami.
Što
se
tice
licitiranja
imenima,
ne
bi
bilo
dobro
da
se
na
državnim
položajima
nadu
ljudi
koji
nisu
dorasli
tim
položajima,
mada
nam
to,
nažalost,
ne
bi
bilo
prvi
put.
Ocekujete
li
da
novi
predsednik
svojim
nacinom
vodenja
države
utice
na
njenu
buducnost?
-
Državi
su
važnije
institucije
nego
licnosti.
Medutim,
pošto
mi
sada
imamo
nastanak
novih
institucija,
ni
licnosti
nisu
nevažne.
Mogu
da
uocim
da
u
protekle
dve
i
po
godine
Svetozar
Marovic
nije
bio
medu
onima
iz
Crne
Gore
koji
su
se
isticali
separatistickim
izjavama.
To
se,
nažalost,
ne
bi
moglo
reci
za
druge
crnogorske
zvanicnike,
poput
premijera
Mila
Đukanovica
ili
ministra
spoljnih
poslova
Crne
Gore
koji
govori
o
nekoj
paralelnoj
dvokanalnoj
diplomatiji.
Marovic
nije
imao
takvih
izjava,
što
je
pozitivno.
Ipak,
mislim
da
ce
svi
morati
da
se
prilagode
volji
naroda.
Smatrate
da
novi
ustav
Srbije
mora
biti
donet
do
30.
juna?
-
Do
30.
juna
može
se
doneti
dobar
ustav,
može
se
desiti
da
ne
bude
donet
nikakav
ustav,
a
može
se
dogoditi
da
se
donese
loš
ustav.
Ova
treca
mogucnost
se
najcešce
previda.
Ona
bi
podrazumevala
da
se
zahvaljujuci
vecini
koja
u
Skupštini
nije
stvarna
vec
lažna
donese
loš
ustav.
Vec
sad
imamo
tumacenja
da
se
i
novi
ustav
može
doneti
prostom
vecinom
pošto
je
tako
doneta
i
Ustavna
povelja.
To
je
neprihvatljivo
iz
mnogih
razloga.
Jedan
od
njih
je
i
da
se
za
Povelju
glasalo
tri
puta,
u
dvema
republickim
i
Saveznoj
skupštini.
Da
i
ne
govorim
da
je
velika
razlika
izmedu
nacina
na
koji
je
ustrojena
Srbija
i
nacina
na
koji
je
ustrojena
državna
zajednica
Srbija
i
Crna
Gora.
Ako
se,
pak,
ne
donese
nikakav
ustav,
kriza
ce
se
produbljivati.
Neminovni
su
socijalni
i
ekonomski
pritisci
i
nezadovoljstva,
a
teško
ce
biti
objašnjivo
kako
to
da
jedna
zemlja,
koja
je
toliko
reformska,
nije
u
stanju
da
donese
reformski
ustav.
Ustav
treba
da
omoguci
izbore.
Ako
se
stvari
tu
zategnu,
onda
ce
morati
da
se
ide
na
složenije
rešenje,
a
to
je
da
se
prvo
raspišu
izbori,
pa
da
nova
skupština
donese
ustav.
Sve
mi
se
cini
da
je
to
verovatnije.
Zbog
cega
vaša
stranka
u
Skupštini
nikada
ne
podrži
inicijative
koje
bi
štetile
Vladi
Srbije?
Jedna
od
takvih
je
i
inicijativa
za
smenu
Nataše
Micic.
-
Zbog
poznatih
peripetija
oko
formiranja
našeg
zajednickog
poslanickog
kluba,
nije
bilo
vremena
da
se
valjano
osmisli
ta
inicijativa,
koja
inace
ni
u
cemu
nije
sporna.
Jer
nacin
na
koji
predsednica
Skupštine
vrši
funkciju
predsednika
republike,
predstavlja
cist
akt
uzurpacije
ustavnih
ovlašcenja.
Iza
tog
cina
je
stala
Vlada
Srbije,
kao
i
stranka
ciji
je
clan
Nataša
Micic,
mada
se
dici
velikim
brojem
pravnih
eksperata.
I
Ustavni
sud
Srbije
je
dobio
mogucnost
da
se
tim
pitanjem
pozabavi,
mada
mu
je
to
ocito
vruc
krompir
u
rukama.
Svemu
što
je
nezakonito
mora
doci
kraj.
Pre
dva
dana
razgovarali
ste
s
Mihaelom
Štajnerom.
Šta
je
bila
tema
tih
razgovora?
-
Razgovarali
smo
o
decentralizaciji
vlasti
u
pokrajini
koja
je
jedan
od
nacina
da
se
poboljša
situacija
na
Kosmetu.
Savet
Evrope
je
ponudio
da
napravi
projekat
decentralizacije
i
na
njemu
se
nije
daleko
odmaklo.
Štajner
me
je
uveravao
da
se
on
zalagao
da
se
ponude
makar
neka
privremena
rešenja.
Na
Kosovu
stvari
moraju
da
se
menjaju
našim
upornim
insistiranjem
da
se
svaki
dan
vrati
bar
po
jedan
covek
ili
da
se
vrati
neka
policijska
stanica
tamo
odakle
ju
je
neki
„mudrac“
iz
Kfora
uklonio,
kao
što
je
bio
slucaj
u
Cernici,
da
se
na
jugu
pokrajine
ne
šepure
pripadnici
OVK
u
uniformama...
Potreban
je
planski
nastup
Vlade
Srbije,
buduceg
Saveta
ministara
i
Koordinacionog
centra.
Mnogo
toga
nije
uradeno.
Sve
što
se
tice
Kosova
podrazumeva
tesnu
saradnju
naših
vlasti
i
Unmika.
Sada
se
preteruje
u
gromoglasnim
zahtevima
i
isto
tako
gromoglasnim
a
ispraznim
i
opasnim
obecanjima.
Varaju
se
oni
koji
misle
da
se
za
kratko
vreme
može
postici
mnogo
toga.
Ostavimo
se
megalomanije,
budimo
realni
i
ucinimo
ono
što
jeste
mogucno.
Lider
NS
Velimir
Ilic
najavio
je
formiranje
patriotskog
bloka
stranaka
koje
bi
bile
okupljene
oko
DSS.
Da
li
se
vode
neki
razgovori
o
tome?
-
O
saradnji
stranaka
se
razgovara
na
razne
nacine.
Ali,
dogovori
poprimaju
konkretniji
karakter
kada
dodu
izbori.
Tacno
je
da
je
DSS
uspostavio
saradnju
s
Novom
Srbijom,
kao
i
s
nekim
strankama
koje
nisu
u
parlamentu.
U
vreme
predsednickih
izbora
uspostavili
smo
saradnju
i
s
nekim
drugim
clanicama
DOS,
a
saradujemo
i
s
nekim
novoformiranim
strankama,
kao
što
je
G17
plus.
Imate
li
nekih
novih
informacija
u
vezi
sa
atentatom
na
vas?
-
Prvo,
ne
radi
se
o
atentatu
nego
o
informaciji
da
je
neko
pokušao
da
ga
organizuje.
Cinjenica
je
da
je
u
jednom
trenutku
u
pismu
koje
je
bilo
meni
upuceno,
pre
nekoliko
meseci,
a
koje
je
došlo
iz
Surcina,
i
ciji
autor
možda
jeste
možda
nije
supruga
jednog
od
poznatijih
Surcinaca,
pomenuto
jako
mnogo
imena
i
stvari
koji
imaju
elemente
krivicnog
dela.
U
tom
pismu
se
pominje
ime
i
nadimak
coveka
koji
je,
kako
se
tu
navodi,
bacio
dve
bombe
na
sedište
DSS.
Mi
smo
sa
sadržinom
tog
pisma,
što
je
naša
obaveza,
obavestili
tužilaštvo.
Meni
je
najzanimljivije
što
nikakav
odgovor
još
nije
stigao.
Plašite
li
se
da
ce
vaša
stranka
doživeti
marginalizaciju
sada
kad
nema
nikoga
na
državnim
funkcijama
i
da
li
promene
u
stranci
koje
ste
najavili
imaju
neke
veze
s
tim?
-
Meni
se
cini
besmislenim
da
neko
razmišlja
o
tome
da
li
ce
jedna
stranka
biti
marginalizovana
zato
što
nije
na
vlasti.
To
govori
o
odsustvu
shvatanja
smisla
demokratije.
Može
biti
marginalizovana
samo
jedna
politika,
ali
ne
i
stranka,
samo
zbog
toga
što
nije
na
vlasti.
Stranke
ne
postoje
samo
dok
su
na
vlasti,
jer
onda
ne
bi
bilo
opozicije.
Što
se
tice
promena,
DSS
ce
za
nekoliko
meseci
imati
Skupštinu
stranke,
na
kojoj
se
svaki
put
dese
neke
promene.
Nikad
ne
ostanu
isti
ljudi
na
odredenim
mestima,
niti
ostane
ista
organizacija.
A
cesto
imamo
izborne
skupštine.
Kako
komentarišete
to
što
je
Vojislav
Šešelj
otišao
u
Hag
iako
po
zakonu
nije
morao,
pošto
mu
je
optužnica
podignuta
nakon
donošenja
Zakona
o
saradnji
s
Hagom?
-
To
je
duga
i
veoma
ozbiljna
prica.
Po
našem
zakonu
nisu
postojali
razlozi
da
on
ode
u
Hag.
Mene
brine
veliki
broj
imena
koja
se
pominju
u
njegovoj
optužnici,
što
nagoveštava
da
ce
se
naše
muke
s
Hagom
nastaviti
i
što
govori
da
smo
bliže
pocetku
nego
kraju
saradnje
s
Tribunalom.
Ovaj
proces
ima
mnoge
elemente
montiranog
procesa
protiv
jedne
države
i
jednog
naroda.
Ima
u
toj
optužnici
i
mnogo
toga
drugog,
poput
pominjanja
Vojvodine
u
kojoj
nije
bilo
ratnih
dejstava.
Da
li
vi
mislite
da
je
bilo
etnickog
cišcenja
u
Vojvodini?
-
Bilo
je
proterivanja
i
zlocina
na
svim
stranama
i
u
raznim
delovima
bivše
Jugoslavije,
tamo
gde
je
bilo
ratnih
dejstava,
ali
najvece
žrtve
su
Srbi,
što
se
lako
može
dokazati.
Na
pritiske
iz
Haga
mora
se
odgovoriti
i
dostavljanjem
obimne
i
dobro
obradene
dokumentacije
o
zlocinima
nad
stanovnicima
SRJ,
ali
naše
vlasti
to
ne
cine.
Mora
se
pronaci
sredina
izmedu
bezuslovnog
izlaska
u
susret
svakom,
pa
i
sasvim
nerealnom,
zahtevu
iz
Tribunala
i
neophodne
saradnje
sa
ovim
sudom.
Kako
biste
vi
to
ucinili?
-
Treba
o
zlocinima
koji
su
cinjeni
nad
Srbima
poslati
dokaze.
Vlada
je
poslala
dokaze
o
zlocinima
koje
su
cinili
albanski
teroristi
na
Kosmetu,
pa
ipak
se
ne
podižu
optužnice
protiv
najznacajnih
albanskih
terorista.
-
Nije
Vlada
poslala
mnogo
dokaza.
Poslati
su
dokazi
samo
za
neke
slucajeve.
Ali
zlocini
su
cinjeni
i
u
BiH
i
Hrvatskoj
i
za
njih
treba
slati
dokaze.
To
smo
dužni
da
ucinimo,
makar
zbog
ovolikog
broja
izbeglica
i
raseljenih
lica.
Saradnja
ne
podrazumeva
da
nešto
pošaljete
u
Hag
i
onda
mislite
da
ste
skinuli
bedu
s
vrata.
Vidimo
da
se
ukidaju
institucije
koje
se
bave
prikupljanjem
dokaza,
kao
što
je
Komitet
za
prikupljanje
dokaza
o
ratnim
zlocinima.
S
druge
strane,
kad
te
dokaze
dostavljate,
onda
morate
da
se
postarate
da
i
u
medijima
to
prezentujete,
da
se
o
tome
govori.
Velika
je
nezainteresovanost
i
za
Komisiju
za
istinu
i
pomirenje,
a
ona
je
zaista
potrebna.
Vi
mislite
da
bi
to
izazvalo
efekat
u
Hagu?
-
Imalo
bi
grdnog
efekta.
Jer
oni
koji
placaju
Haški
sud
imaju
interes
da
vide
da
li
im
treba
sud
koji
funkcioniše
na
principima
selektivne
pravde.
Sve
ono
što
cini
naša
zemlja
je
reaktivno.
Kad
oni
nešto
traže,
mi
to
pošaljemo,
a
zatim
se
sve
zaboravi.
Kad
bi
se
uspostavila
prava
ravnoteža,
bilo
bi
sve
drugacije,
ali
to
podrazumeva
veci
angažman
Saveznog
i
Republickog
ministarstva
pravde
i
Nacionalnog
saveta
za
saradnju
s
Tribunalom,
koji
kod
nas
ponekad
funkcioniše
kao
ispostava
Haškog
tribunala,
a
ne
kao
organ
naše
države
koji
je
zadužen
za
tu
saradnju.
Ocekujete
li
da
ce
do
15.
maja
biti
isporuceni
Mladic
i
dvojica
iz
vukovarske
trojke?
-
Sudbina
sveta
ne
zavisi
od
tih
izrucenja.
Može
se
saradnja
svesti
na
pravu
i
razumnu
meru.
Pitam
se
koliko
predsednika
i
koliko
nacelnika
GŠ
treba
da
se
nade
u
Hagu,
pa
da
se
kaže
da
dovoljno
saradujemo.
Cujemo
izjave
da
su
u
NATO
opsednuti
Mladicem.
S
druge
strane,
mnogi
u
našem
Ministarstvu
spoljnih
poslova
opsednuti
su
NATO-om.
Ne
vidim
da
je
to
najprece
našoj
zemlji.
Bolje
bi
bilo
da
se
naši
natoljupci
pozabave
pitanjem
kako
da
prikupe
dokaze
za
zlocine
protiv
našeg
naroda
umesto
da
se
razmišlja
o
tome
kako
ce
se
svi
ideali
ispuniti
kad
se
postane
clan
NATO.
Bolje
bi
bilo
da
se
neki
ljudi
koji
snose
odgovornost
za
saradnju
s
Hagom
pozabave
saradnjom
na
nacin
koji
je
u
interesu
naše
države,
njene
stabilnosti
i
njene
buducnosti,
a
ne
u
interesu
NATO.
Ljiljana
Begenišic
Privilegije
me
ne
interesuju
Hocete
li
otici
nekud
na
odmor
nakon
što
napustite
mesto
predsednika?
-
Trenutno
zaista
ne
razmišljam
o
tome.
Imate
li
pravo
da
kao
bivši
predsednik
zadržite
neke
privilegije?
-
Nema
zakona
kojim
je
to
regulisano
kad
je
rec
o
saveznom
predsedniku.
I
da
ga
ima,
moram
reci
da
me
privilegije
nikad
nisu
interesovale.
Davno
je
to
bilo
Kad
ste
poslednji
put
kontaktirali
s
premijerom?
-
Toliko
davno
da
ne
pamtim.
U
svakom
slucaju,
bilo
je
to
još
uveliko
pre
predsednickih
izbora
za
koje
je
on
ucinio
sve
da
propadnu.
Da
li
vi
još
uvek
mislite
da
su
ti
izbori
uspeli
i
da
li
se
osecate
predsednikom
Srbije?
-
Izvesno
je
da
sam
u
dva
navrata
dobio
najviše
glasova
na
njima,
ali
i
da
je
veliki
deo
Vlade,
na
celu
s
premijerom,
uložio
maksimalni
trud
da
se
izbori
proglase
neuspelima.
B92:
(26.02.03.)
Vukadinovic:
Opipavanje
pulsa
|
09:56
|
Izvor:
B92
Beograd
--
U
utorak
se
u
Skupštini
Srbije
prvi
put
od
dolaska
DOS
na
vlast
dogodilo
da
nije
usvojen
zakon
koji
je
predložila
Vlada.
Radi
se
o
Zakonu
o
koncesijama
koji
nije
prošao
jer
su
protiv
njega
bili
poslanici
vojvodanskih
stranaka
i,
kako
saznaje
Radio
B92,
3
poslanika
Socijaldemokratske
partije.
Poslanici
Lige
socijaldemokrata
Vojvodine,
Reformista
Vojvodine
i
Saveza
vojvodanskih
Madara
tvrde
da
su
glasanjem
protiv
Zakona
zastupali
interese
gradana
Pokrajine
jer
je
za
njih
neprihvatljivo
da
Vojvodina
ne
dobije
30
odsto
koncesija
datih
na
njenoj
teritoriji.
S
druge
strane,
šef
Poslanickog
kluba
"DOS,
reforme
Srbije"
Cedomir
Jovanovic
izjavio
je
da
je
to
glasanje
dobar
povod
za
preispitivanje
koalicionih
odnosa
i
da
se
vidi
na
kakav
nacin
ce
biti
formirana
parlamentarna
vecina.
Politicki
analiticar
Ognjen
Pribicevic
nije
iznenaden
takvim
razvojem
dogadaja
i
kaže
da
je
i
ranije
ocekivao
nešto
slicno.
"To
se,
medutim,
nije
desilo
jer
je
vecina
stranaka
u
DOS
bila
usmerena
na
sukob
s
Demokratskom
strankom
Srbije.
Koalicija
ne
zavisi
od
najjace
stranke,
vec
mnogo
cešce
od
malih
stranaka.
Takve
stvari
ce
se
dešavati
i
ubuduce,
a
male
stranke
ce
koristiti
svoj
privilegovan
položaj
jer
znaju
da
od
njih
zavisi
vladajuca
vecina.
To
me
uopšte
ne
cudi
i
ne
bi
me
cudilo
da
se
desi
opet,
jer
je
pozicija
malih
stranaka
takva
da
ne
neki
nacin
mogu
da
ucenjuju",
kaže
Pribicevic.
Urednik
"Nove
srpske
politicke
misli"
Đorde
Vukadinovic
deli
slicno
mišljenje.
"Moguce
je
da
u
jednom
delu
DOS
preovladuje
uverenje
da
je
premijer
Srbije
Zoran
Đindic
suviše
uzleteo
i
da
u
politickom
smislu
kontroliše
kompletnu
situaciju
u
Srbiji,
pa
su
rešili
da
ga
podsete
da
stvari
nisu
baš
takve
i
'potkrešu
mu
krila'",
kaže
Vukadinovic,
ali
ukazuje
na
još
jedno
moguce
tumacenje.
"U
konkretnom
slucaju
radi
se
o
'opipavanju
mišica'
izmedu
vojvodanskih
stranaka
i
Đindica
pred
raspravu
o
Osnovnom
zakonu
Vojvodine
u
pokrajinskoj
skupštini.
Tu
se
ocekuju
prave
politicke
tenzije,
pa
je
to
'opipavanje
pulsa'
i
podsecanje
Đindica
na
cinjenicu
da
njegova
vlada
nema
vecinu
u
Parlamentu",
ocenio
je
Vukadinovic.
Vukadinovic,
ipak,
smatra
da
ne
bi
trebalo
preuvelicavati
znacaj
glasanja
u
utorak
jer
se
ne
radi
o
fundamentalnom
reformskom
zakonu.
I
on
i
Pribicevic
predvidaju
da
male
stranke,
iako
su
u
položaju
da
ucenjuju
Demokratsku
stranku,
ipak
nece
ici
dotle
da
ruše
Vladu
i
izazovu
vanredne
parlamentarne
izbore.
"Vecina
tih
malih
stranaka
zna
da
teško
mogu
da
na
izborima
predu
cenzus
i
da
se
ponovo
nadu
na
sadašnjim
pozicijama.
DS
tu
nema
izbora,
ona
uopšte
ne
može
da
utice
na
stav
manjih
stranaka
i
stalno
je
u
poziciji
da
bude
ucenjena",
kaže
Pribicevic.
"Slicnih
situacija
ce
biti
i
ubuduce,
ali
kada
je
u
pitanju
parlamentarna
vecina,
male
stranke
se
uglavnom
poslušno
postroje
iza
Vlade
i
u
tom
smislu
ne
verujem
da
ce
do
daljeg
doci
do
nekih
dramaticnih
promena",
kaže
Vukadinovic.
B92:
(24.02.03.)
GREBEL:
LAŽI
SE
VIŠE
NIKO
NE
STIDI
|
11:56
|
Izvor:
Beta
Vašington
--
Ekspert
za
psihologiju
medija
Džo
Grebel
izjavio
je,
objašnjavajuci
nacin
funkcionisanja
americke
propagande,
da
je
proces
donošenja
odluke
o
ratu
protiv
Iraka
odavno
završen.
"Više
se
ne
radi
o
staroj
propagandi
po
modelu
'mi
smo
dobri,
a
oni
su
loši',
što
bi
bilo
prilicno
prozirno.
Danas
je
propaganda
pre
svega
orijentisana
na
slike
i
vodi
se
pomocu
sredstava
za
moderno
istraživanje
tržišta
i
javnog
mnijenja.
Ono
što
se
pokušava
je
da
cela
kampanja
bude
vožena
komercijalnim
metodama",
navodi
Grebel.
On
smatra
da
je
savim
opravdana
bojazan
medija
da
ce
tokom
novog
irackog
sukoba
ponovo
biti
zavarani
pricama
o
"hirurški
preciznim
raketama".
"U
uslovima
trenutne
krize
medija
i
sve
vecih
pritisaka
i
zahteva
da
idu
u
korak
s
dogadajima,
novine
i
TV-stanice
jedva
da
ce
moci
da
kontrolišu
izvore
vesti.
Zbog
toga
bi
danas
širenje
lažnih
informacija
moglo
da
bude
još
jednostavnije",
upozorava
Grebel.
"Secate
li
se
price
s
kuvajtskom
devojcicom
koja
je
pred
Savetom
bezbednosti
Ujedinjenih
nacija
tvrdila
da
su
iracki
vojnici
napali
bolnicu,
povadili
bebe
iz
kolevki
i
bacili
ih
na
pod.
Cela
prica
pokazala
se
kao
lažna,
ali
prekasno.
Još
aktuelniji
primer
je
nedavno
britansko
iznošenje
dokaza
protiv
Iraka,
za
koje
se
ispostavilo
da
je
prepisano
iz
diplomskog
rada.
Takvo
nešto
je
skoro
vec
uvreda
za
inteligenciju",
kaže
on.
Grebel
naglašava
da
je
posle
Zalivskog
rata
bilo
nekoliko
interesantnih
studija
u
SAD.
Tu
se,
na
primer,
navodi
kako
ljudi
nisu
znali
gde
je
Bagdad,
ali
su
znali
kako
funkcioniše
raketa
na
daljinsko
navodenje.
U
prvom
planu
više
ne
stoji
objašnjenje
zbog
cega
je
došlo
do
nekog
dogadaja,
nego
kakav
je
efekat
on
izazvao,
pa
zbog
toga
više
nije
potrebno
ulagati
napor
za
pravljenje
rafiniranih
scenarija
baziranih
na
dezinformacijama.
"To
je
paradoks
medija.
Mnoge
vlade
u
meduvremenu
pokazuju
iritantnu
opuštenost
u
ophodenju
sa
argumentima.
Postali
su
bezbrižni,
jer
više
uopšte
nisu
podložni
kriticnoj
javnosti",
rekao
je
on.
Džo
Grebel
je
generalni
direktor
Evropskog
instituta
za
medije,
profesor
na
Amsterdamskom
i
Kalifornijskom
univerzitetu,
radi
kao
savetnik
za
nemacku
i
holandsku
vladu,
za
UN
i
više
velikih
preduzeca.
Autor
je
20
knjiga.
B92:
18.
februar
2003.
Komisija
za
istinu
i
pomirenje
Iluzija
ili
stvarnost
Ivana
Stevanovic
“Onako
kako
je
osnovana,
Komisija
za
istinu
i
pomirenje
nije
ni
mogla
da
opstane",
kaže
direktor
Medijske
dokumentacije
Ebart
Velimir
Curguz
Kazimir.
O
radu
Komisije
govore
i
njen
clan
Aleksandar
Lojpur
i
analiticar
Djordje
Vukadinovic.
Kao
i
mnoge
druge
iluzije,
zajedno
sa
Saveznom
Republikom
Jugoslavijom
4.
februara
u
zaborav
je
otišla
i
iluzija
o
komisiji
koja
ce
nam
otkriti
istinu
o
dogadajima
tokom
devedesetih
i
utvrditi
ko
je
za
njih
odgovoran.
Komisija
za
istinu
i
pomirenje,
doduše,
i
dalje
pokušava
da
radi,
ali
nje
nema
u
Zakonu
o
sprovodenju
ustavne
povelje
nove
državne
zajednice
i
za
nju
nije
predvideno
mesto
u
budžetu
te
zajednice.
Ostaje
sporno
šta
to
ona
zapravo
radi
i
na
šta
je
potrošila
dve
godine
postojanja.
Pripremila
Ivana
Stevanovic
Obrazloženje
koje
je
dato
prilikom
zahteva
da
Komisije
za
istinu
i
pomirenje
ne
bude
u
Zakonu
o
sprovodenju
Ustavne
povelje
glasilo
je
da
ona
tokom
svog
dvogodišnjeg
postojanja
ništa
nije
uradila.
Ovom
stavu
crnogorskog
DPS-a
nisu
se
bitno
usprotivili
ni
ostali
ucesnici
u
izradi
Ustavne
povelje.
Clan
Komisije,
inace
politicki
komentator
i
profesor
na
Fakultetu
politickih
nauka
Djorde
Vukadinovic
smatra
da
je
Komisija
mogla
da
uradi
više,
ali
dodaje
da
je
ponešto
i
uradila.
Cesti
napadi
na
Komisiju
su,
prema
Vukadinovicu,
bili
materijalno
motivisani:
nevladine
organizacije
sa
slicnom
delatnošcu
uplašile
su
se
da
ce
im
ona
ugroziti
pozicije
kod
stranih
donatora.To
se,
nažalost
ili
na
srecu,
dodaje
Vukadinovic,
nije
dogodilo.
Postojali
su,
medutim,
i
politicki
motivisani
napadi,
od
onih
koji
su
se
uplašili
da
ce
Komisija
poslužiti
za
amnestiju
mnogih
politickih
aketra,
kaže
Đorde
Vukadinovic.
“Jednim
administrativnim
potezom
pera
kad
se
prelama,
rekao
bih,
olako,
a
na
kraju
krajeva,
kada
je
rec
i
ovoj
novoj
državi,
odnosno
državnoj
zajednici,
rekao
bih
da
su
se
i
važnije
stvari
prelomile
preko
kolena
nekim
dnevno-politickim
interesom
ili
cak
hirom
onih
faktora
koji
su
o
tome
odlucivali
pa
onda
u
tom
smislu
ni
sudbina
komisije
nije
najgora
moguca
stvar,
ali
mi
je
simptomaticno
za
taj
manir
kako
ova
politicka
elita
u
ovoj
novoj
državnoj
zajednici
gleda
na
stvari.
Njih
ne
zanima
previše,
pošteno
mogu
reci,
ni
istina
ni
pomirenje.
Jedino
ono
što
se
oni
dogovore
–
i
to
ce
onda
biti
istina.
Dakle,
oni
su
pomireni
ako
uspeju
da
harmonizuju
svoje
pre
svega
materijalne
ili
politicke
interese.
Dobro
bi
bilo
da
je
moglo
da
se
dode
do
nekih
stavova
koji
bi
rekli
da
to
ova
država
ili
državna
komisija,
onda
i
država
koja
stoji
iza
nje
verifikuju,
prihvate,
priznaju,
ako
je
rec
o
nekoj
odgovornosti,
itd.
da
se
neke
stvari
kažu,
pa
da
se
podvuce
crta
i
onda
eventualno
krene
dalje.”
Sa
ingerencijama
s
kojima
je
osnovana,
Komisija
nije
ni
mogla
da
opstane,
kaže
direktor
Medijske
dokumentacije
Ebart
Velimir
Curguz
Kazimir.
“Sam
pocetak
bio
je
pogrešan.
Komisija
je
koncipirana
kao
naucnoistraživacka
insititucija,
institut
za
modernu
istoriju,
a
takvih
instituta
je
mnogo”,
smatra
on.
“Najbolje
bi
bilo
da
država
to
reguliše
i
mislim
da
je
to
najzdravije
jer
onda
postoji
odredeni
sistem
pravila,
protokola
kako
se
to
radi.
A
mislim
da
sama
komisija
mora,
ako
se
bude
sutra
obnovila,
ili
na
primer
bude
neka
nova,
da
bude
zaista
shvacena
kroz
ogroman
rad,
rad
na
terenu,
rad
koji
ne
možete
obavljati
uz
neki
drugi
rad,
jer
to
nije
institutski
rad,
to
je
rad
sa
ljudima,
sa
konkretnim
ljudima,
žrtvama,
krivcima.
To
ce
zahtevati
da
putujete
po
celoj
zemlji,
to
ce
zahtevati
da
se
i
emotivno
angažujete
a
ne
samo
da
pravite
odredene
intelektualne
spekulacije.
Meni
je
žao
što
ta
komisija
nije
pokušala
da
iskoristi
priliku
koja
se
ipak
ukazala
pa
da
iz
tog
institutskog
rada
i
posla
prede
u
nešto
što
je
životni
rad
i
rad
sa
ljudima.
Clan
Komisije
advokat
Aleksandar
Lojpur
kaže
da
osnovni
zadatak
Komisije
nije
da
otkriva
zlocine
Miloševicevog
režima.
Za
to,
po
njemu,
postoji
Haški
sud.
Osnovni
zadatak
Komisije
je
da
do
februara
2004.
predoci
tacan
spisak
žrtava
rata,
sa
imenima
i
prezimenima
i
opisom
stradalih.
Osim
sporosti
savezne
andministracije
koja
ju
je
i
osnovala,
Komisiju
u
radu
na
tom
izveštaju
najviše
omeo
i
“naglašeni
kriticizam
nevladinih
organizacija”:
“Mi
smo
konkurisali
za
neka
sredstva
kod
stranih
nevladinih
donatorskih
organizacija
zbog
tog
kriticizma
prema
komisiji
i
nismo
uspeli
ta
sredstva
da
dobijemo
zbog
toga
što
nismo
uspeli
da
dokažemo
da
nam
treba
dati
sredstva
i
nismo
uspeli
da
dokažemo
kredibilitet.
Posle
ovih
poslednjih
manifestacija
koje
smo
imali
ja
se
nadam
da
cemo
ponovo
pokazati
da
zaslužujemo
poverenje
i
zaslužujemo
kredibilitet
i
da
cemo
uspeti
da
dobijemo
sredstva
koja
ce
nam
omoguciti
da
završimo
mandat,
ili
ce
država
možda
prepoznati
–
bilo
srpska,
bilo
Srbija
i
Crna
Gora
–
možda
ce
prepoznati
interes
i
potencijale
komisije.
Ako
ne
bude
tako,
šta
da
radimo!
To
je
nešto
što
moramo
da
uradimo.
Ako
ne
uspemo
da
uradimo
spisak
žrtava
i
tacnu
hronologiju,
neko
ce
morati
to
da
uradi
u
ime
ove
države.
Inace,
opet
cemo
da
napravimo
grešku
koja
je
napravljena
posle
II
svetskog
rata,
opet
ce
to
da
bude
plodno
tle
za
samoobjektivizaciju
da
Srbi
vicu
kako
su
oni
najviše
propatili
u
II
svetskom
ratu
pa
da
iz
toga
traže
neki
zlonamerni
politicki
predstavnici
Srba
mogucnost
za
svoju
promociju
i
stavljanje
na
celo
države.
Isto
ce
se
desiti
i
u
Bosni
i
Hercegovini,
Muslimani
i
Hrvati
ce
pricati
kako
su
oni
najviše
stradali,
u
Hrvatskoj
ce
i
dalje
preovladivati
kako
su
oni
jedini
koji
su
stradali
i
za
vreme
II
svetskog
rata
i
kasnije.
Nastavice
se
jedan
galimatijas,
a
to
nije
dobra
osnova
ni
za
sredivanje
institucije
ni
za
ekonomski
napredak,
jer
jedno
bez
drugoga
ne
ide.”
Komisija
je,
prema
osnivackom
aktu,
trebalo
da
“utrvdivanjem
istine
o
raspadu
bivše
SFRJ
i
ratu
otkloni
mnoge
uzroke
i
oblike
nesporazuma
i
uspostavi
poverenje
medu
društvenim
grupama
i
narodima”.
Kao
njen
cilj,
navedeno
je
svestrano
ispitivanje
i
utvrdivanje
uzroka
i
tokova
sukoba,
koji
su
doveli
do
raspada
bivše
države
i
rata
i
izazvali
razaranja
i
ljudska
stradanja.
Komisija
je
trebalo
da
organizuje
javne
razgovore,
rasprave
i
svedocenja,
kao
i
da
objavljuje
relevantnu
dokumentaciju
i
tako
je
ucini
dostupnom
najširoj
javnosti.
Na
kraju
svoga
mandata,
Komisija
je
trebalo
da
objavi
izveštaj,
kojim
bi
javnost
bila
upoznata
sa
rezultatima
celokupnih
istraživanja.
Objavljivanje
zbornika
iz
tajnih
arhiva
nekoliko
puta
je
najavljivano
pa
je
odlagano.
Zato
što
nema
novca,
pa
ni
fotokopir-aparata,
kaže
Lojpur.
Bilo
je
najavljeno,
pa
otkazano,
i
svedocenje
žrtava
masakra
u
Srebrenici.
Zato
što
su
Muslimani
odustali
od
svog
svedocenja,
ukoliko
se
pojave
i
srpske
žrtve
iz
tog
regiona.
Šta
je,
onda,
uradeno?
Lojpur:
“Cinjenica
je
da
nismo
uradili
sve
što
smo
hteli
da
uradimo
i
sve
što
smo
obecali
da
cemo
da
uradimo.
Deo
razloga
što
nije
ispunjeno
obecano
leži
zaista
na
nama,
ali
deo
razloga
su
i
neke
objektivne
okolnosti.
Mislim
da
smo
za
ovih
godinu
dana
uspeli
da
uradimo
jednu
vrlo
važnu
stvar
–
da
postavimo
problem.
Mi
smo
organizovali
nekoliko
dogadaja,
organizovali
smo
okrugli
sto
na
kome
smo
želeli
i
uspeli
da
postavimo
problem,
onda
smo
imali
jednu
dobru
prezentaciju
holandskog
izveštaja
o
Srebrenici
i
mi
smo
imali
veci
broj
konferencija
za
štampu,
imali
smo
posetu
profesora
Galtunga,
imali
smo
posetu
profesora
Ledvida,
imali
smo
zajednicke
sastanke
sa
Aleksom
Rejnom
iz
južnoafricke
komisije,
odnosno
sada
Centra
za
tranzicionu
pravdu
iz
Njujorka,
i
od
naših
aktivnosti,
za
koje
smatram
da
su
zaista
jednako
znacajne
kao
i
ove
koje
sam
naveo,
imali
smo
veliki
broj
nastupa
pojedinih
clanova
i
funkcionera
Komisije
u
sredstvima
javnog
informisanja.
Mislim
da
je
naša
komisija,
od
svih
tih
institucija
koje
su
formirane
sa
talasom
demokratskih
promena
posle
5.
oktobra
2000.
godine,
imala
najveci
uticaj
u
javnosti.”
Zahvaljujuci
aktivnostima
Komisije,
tvrdi
Lojpur,
narod
je
spreman
za
suocavanje
sa
posledicama
Miloševicevog
režima.
Dokaz
za
to
nalazi
se,
po
njemu,
u
istraživanjima
medija
Agencije
''Ebart'',
koja
pokazuju
da
je
tema
suocavanja
sa
prošlošcu
veoma
prisutna
u
medijima.
Direktor
agencije
Velimir
Curguz
Kazimir,
medutim,
ne
deli
ovo
mišljenje:
“Da
budemo
pošteni,
onog
casa
kad
krenu
sudenja,
bilo
da
je
to
sudenje
u
Lori,
bilo
da
je
to
sudenje
u
Bijelom
Polju
povodom
otmice
u
Štrpcima,
u
Prokuplju,
pojavi
se
veliki
broj
clanaka.
Ja
mogu
da
kažem
da
mediji
u
suštini
sve
prate
i
da
nema
prikrivanja,
i
da
nema
izbegavanja
teme.
Sudenje
u
Hagu
takode
se
veoma
prati.
Prema
tome,
onog
casa
kada
imate
dogadaj,
mediji
to
prate.
To
je
u
stvari
garancija,
prema
tome,
ne
bih
se
složio
s
tim
da
je
komisija
izazvala
posebnu
pažnju
i
da
je
to
njen
veliki
doprinos.”
Nije
Komisija
sada
prioritet,
porucuje
Velimir
Curguz
Kazimir.
“Mi
imamo
masovne
grobnice
po
Srbiji.
Ako
bi
policija
i
sudstvo
radili
kako
treba,
imali
bismo
nekakve
rezultate
i
sudenja
povodom
toga.
Takav
proces
bi
promenio
i
atmosferu
u
javnosti”,
smatra
on.
“Ako
se
ikada
Komisija
obnovi,
ona
bi
morala
da
ima
vece
ingerencije,
koje
bi
joj
omogucile
da
suoci
krivce
i
žrtve.
Država
bi
tome
morala
dati
pravni
okvir”,
dodaje
Velimir
Curguz
Kazimir.
S
obzirom
na
to
da
politicka
elita
sve
to
Komisiji
nije
obezbedila,
koliko
je
uopšte
bilo
prave
politicke
volje
da
ona
pokaže
neke
rezultate?
“Politicka
volja
je
posledica
odredene
politicke
moci.
Vi
možete
da
pokazujete
politicku
volju
kakvu
god
hocete
–
ako
ste
stranka
koja
ima
200-300
aktivista
i
clanova,
malo
cete
šta
od
svoje
politicke
volje
moci
uraditi.
Prema
tome,
mislim
da
je
taj
nedostatak
politicke
volje
posledica
rascepkane
politicke
moci
u
našem
društvu
i
podeljenosti,
koja
je
pre
svega
politicka
ali
i
društvena,
ekonomska,
nacionalna,
kako
god
hocete”.
Clanovi
Komisije
za
istinu
i
pomirenje
ubedeni
su
da
je
neophodno
da
nastave
svoj
rad.
Aleksandar
Lojpur
tvrdi
da
ce
Komisija
nastaviti
da
postoji
–
ili
kao
nevladina
organizacija,
ili
ce
je
obnoviti
Savet
ministara
Srbije
i
Crne
Gore,
ili
ce
je
preuzeti
Republika
Srbija.
Emitovano
u
emisiji
"Kažiprst"
Radija
B92
u
utorak,
18.
februara
BLIC:
(17.02.03.)
„Blic“
istražuje:
Kakva
je
buducnost
desnice
u
Srbiji?
Svi
bi
da
ušicare
na
Šešelju
BEOGRAD
-
Nakon
odlaska
lidera
radikala
Vojislava
Šešelja
u
Hag
vecina
stranaka
ce
pokušati
da
pocepa
Srpsku
radikalnu
stranku
i
preotme
birace
ekstremne
desnice
-
ocenio
je
juce
za
„Blic“
Đorde
Vukadinovic,
urednik
„Nove
srpske
politicke
misli“.
-
Svi
ce
pokušati
da
ušicare
na
Šešeljevom
odlasku
u
Hag,
pocev
od
marginalnih
stranaka
desne
orijentacije,
zatim
SSJ
i
SPS,
naravno
DSS,
ali
i
DS
i
DHSS.
Nacionalna
retorika
Zorana
Đindica
u
poslednje
vreme
uklapa
se
u
taj
scenario
oduzimanja
Šešeljevih
glasaca
-
rekao
je
Vukadinovic
i
dodao
da
ce
radikalsko
biracko
telo
biti
mamac
za
te
stranke.
On
je
ipak
kazao
da
ne
veruje
u
rascep
SRS
najmanje
godinu
dana,
odnosno
sve
dok
Šešelj
iz
Haga
bude
imao
komunikaciju
sa
strankom.
-
Šešeljeva
direktiva
iz
Haga
imace
odlucujucu
ulogu
na
SRS,
ali
dugorocno
nece
biti
lako
voditi
efikasno
stranku
-
dodao
je
Vukadinovic.
Govoreci
o
poziciji
desnice
u
Srbiji,
on
je
ocenio
da
za
tu
opciju
nije
prvenstveno
bila
zaslužna
Šešeljeva
harizma,
vec
„teška
nacionalna,
socijalna
i
politicka
situacija
u
proteklih
deset
godina
u
državi“.
-
Ukoliko
se
neka
od
nacionalnih
tenzija,
pocev
od
Hrvatske,
preko
Bosne,
do
Kosova,
ne
otkloni
i
istovremeno
ne
poboljša
teška
socijalna
situacija,
desna
opcija
sa
ili
bez
Šešelja,
pod
firmom
SRS
ili
nekom
drugom,
imace
svoju
bazu
u
narodu.
Šešeljev
odlazak
u
Hag
u
tom
pogledu
ne
znaci
ništa,
jer
samo
rešenje
socijalnih
tenzija
može
skloniti
tepih
ispod
nogu
toj
opciji
-
zakljucio
je
Vukadinovic.
Istoricar
Cedomir
Antic
ocenio
je
juce
za
„Blic“
da
se
Šešeljev
odlazak
u
Hag
nece
odraziti
na
promenu
politickih
prilika
u
Srbiju.
On
je
rekao
da
ne
veruje
da
su
lider
radikala
i
SRS
bili
velika
opasnost
za
DOS,
jer
su,
kako
je
naveo,
samo
fingirali
opoziciju.
-
Problem
ce
nastati
ako
se
Šešelj
za
dve
godine
vrati
iz
Haga
kao
nacionalni
lider.
Onda
problem
nece
imati
samo
DOS,
vec
i
gradani
Srbije
-
dodao
je
Antic.
Generalni
sekretar
SRS
Aleksandar
Vucic
ocenio
je
za
„Blic“
da
posle
Šešeljevog
odlaska
u
Hag
niko
nece
uspeti
da
pocepa
SRS
i
preotme
birace
te
stranke,
vec
ce,
kako
je
rekao,
ta
stranka
postati
najjaca
u
Srbiji.
On
je
naglasio
da
su
se
„dosmanlijski
celnici
prevarili
ako
ocekuju
da
ce
nakon
odlaska
lidera
radikala
u
Hag
padati
rejting
SRS,
kao
što
je
to
bio
slucaj
sa
SPS“.
-
Rejting
SPS
nije
poceo
da
pada
kada
je
Slobodan
Miloševic
otišao
u
Hag,
vec
naprotiv,
poceo
je
da
raste.
SPS
je
poceo
da
gubi
poverenje
naroda
onda
kada
je
90
odsto
clanstva
odbilo
da
sluša
Miloševiceve
poruke
i
direktive.
U
SRS
je
sasvim
drugacije,
a
kada
Šešelj
ode,
on
ostaje
predsednik
stranke
i
necemo
ga
birati
za
pocasnog
predsednika
kao
što
su
to
uradili
u
SPS
sa
Miloševicem
-
rekao
je
Vucic
i
dodao
da
ce
Šešelj
sacuvati
i
stranku
i
svoje
birace.
DANAS:
(12.02.03.)
LICNI
STAV:
Ljubisa
Rajic
Povodom
tekstova
Kondolize
Rajs
i
Kolina
Pauela
objavljenih
u
Danasu
Naftom
zamazane
oci
Predsednik,
vlada
i
Kongres
SAD
odlucili
su
sledece:
SAD
ne
priznaju
nadleznost
Medjunarodnog
suda
za
ratne
zlocine
i
uzimaju
sebi
za
pravo
da
primenom
vojne
sile
izvuku
iz
zatvora
bilo
kog
americkog
drzavljanina
osumnjicenog
za
takva
dela;
predsednik
moze
naloziti
da
lice
koje
sumnjice
za
terorizam
bude
ubijeno
bez
ikakve
istrage
i
sudjenja;
vojni
istrazni
organi
imaju
pravo
da
koriste
mucenje
da
bi
iznudili
priznanje
od
onih
koje
sumnjice
za
terorizam,
uz
pravo
da
i
Crvenom
krstu
i
vlastima
zemalja
iz
kojih
ti
ljudi
poticu
uskrate
kontakt
sa
zatvorenicima;
SAD
formiraju
posebnu
agenciju
za
propagandu
koja
ima
pravo
da
koristi
lazi;
ako
UN
ne
ispune
zelje
americke
vlade,
onda
ce
americka
vlada
ciniti
sta
zeli
i
bez
odobrenja
UN;
ne
moraju
SAD
kao
tuzilac
da
dokazu
da
Irak
poseduje
oruzje
za
masovno
unistavanje,
vec
Irak
mora
da
dokaze
da
ga
ne
poseduje,
sto
je
i
nemoguce
i
protivno
pravnoj
praksi;
upravo
je
odluceno
da
SAD
mogu
da
upotrebe
i
atomsko
oruzje
u
ratu
sa
Irakom
ako
smatraju
da
je
to
adekvatan
odgovor.
Nista
od
toga
nije
novo,
to
su
cinili
i
ranije,
samo
sto
se
sad
ne
libe
da
to
jasno
i
glasno
kazu.
Evo
nekih
od
ljudi
iz
tima
Busa
mladjeg
koji
to
treba
da
sprovedu
i
od
kojih
zavise
rat
i
mir:
Bivsi
zatvorenik:
penzionisani
kontraadmiral
Dzon
M.
Pointdekster,
Reganov
savetnik
za
bezbednost,
bio
je
1990.
osudjen
na
kaznu
zatvora
zbog
laganja
pred
Kongresom,
unistavanja
dokaza
o
krijumcarenju
oruzja
i
novca
tokom
afere
Kontrasi-Iran.
Pomilovao
ga
je
Bus
stariji
dok
je
bio
predsednik.
Pointdekster
vodi
danas
Busov
novi
"Total
Information
Awareness
System",
koji
uskoro
treba
da
postane
najveci
sistem
nadzora
nad
pojedincima
u
svetu.
(Bus
stariji
je
pomilovao
i
pukovnika
Olivera
Norta,
Pointdeksterovog
neposredno
potcinjenog
izvrsioca
poslova
sa
ilegalnom
prodajom
oruzja,
osudjenog
1989,
izmedju
ostalog
i
zato
sto
je
deo
novca
od
prodaje
oruzja
uplacivao
na
privatan
racun.)
Lazov:
Oto
J.
Rajh,
poreklom
sa
Kube,
blizak
sa
najekstremnijim
delom
kubanske
emigracije
u
Majamiju.
Kao
"ambasador
za
javnu
diplomatiju"
bavio
se
nezakonitom
propagandom
protiv
sandinisticke
vlade
Nikaragve
i
radio
protiv
kubanske
vlade
za
racun
proizvodjaca
ruma
Bakardija,
bivseg
vlasnika
destilerija
na
Kubi.
Kao
americki
ambasador
u
Venecueli
pomogao
da
se
odobri
americka
viza
teroristi
Orlandu
Bosu,
odranije
osudjenom
u
Majamiju
zbog
teroristickog
napada
na
jedan
poljski
brod
na
putu
za
Kubu.
Bos
je
u
tom
trenutku
u
Venecueli
izdrzavao
zatvorsku
kaznu
zato
sto
je,
zbog
bombe
koju
je
podmetnuo
u
jedan
kubanski
avion,
poginulo
73
putnika.
Bosa
je
kasnije
pomilovao
Bus
stariji.
Rajh
je
danas
Busov
specijalni
izaslanik
za
zapadnu
hemisferu
u
Ministarstvu
spoljnih
poslova
SAD.
Krijumcar:
Dzon
D.
Negroponte
se
bavio
nezakonitim
krijumcarenjem
kontrasima
u
Nikaragvi
dok
je
bio
ambasador
u
Hondurasu,
gde
su
kontrasi
imali
baze.
Nazivan
vicekraljem.
Danas
ambasador
u
UN.
Lazov:
Eliot
Abrams,
od
jula
1985.
pomocnik
ministra
za
spoljne
poslove
za
interamericke
odnose,
duboko
upetljan
u
podrsku
kontrasima,
priznao
1987.
da
je
lagao
pred
kongresom,
1991.
proglasen
krivim
po
dve
tacke
optuznice,
1992.
ga
pomilovao
Bus
stariji.
Danas
imenovan
za
rukovodioca
odeljenja
za
Srednji
istok
u
Naconalnom
savetu
za
bezbednost.
Poznat
po
protivljenu
ugovoru
iz
Osla
i
kao
pristalica
jos
surovijeg
postupanja
prema
Palestincima.
Rat
protiv
Iraka
ce
poceti
sta
god
neko
u
svetu
mislio.
Clanci
Kondolize
Rajs
i
Kolina
Pauela
koje
je
Danas
objavio,
samo
su
zamazivanje
ociju.
Predsednik
Bus
je
jos
17.
septembra
2001.
godine
potpisao
jedan
tajni
dokument
o
napadu
na
Avganistan,
u
kome
se
u
jednoj
recenici
nalaze
Pentagonu
da
zapocne
pripreme
za
rat
protiv
Iraka
(po
tekstu
iz
Vasington
Posta
od
pre
tri
nedelje).
Jastrebovi
iz
americke
administracije
zalagali
su
se
za
napad
na
Irak
i
pre
nego
sto
je
Bus
mladji
izabran
za
predsednika,
a
sa
njim
su
dobili
savrsenu
mogucnost
da
to
sprovedu.
Cejni,
Ramsfeld,
Volfovic,
Rajs
i
drugi
razradili
su
novu
globalnu
stratesku
doktrinu
po
kojoj
SAD
imaju
pravo
da
same
napadnu
potencijalnog
neprijatelja
i
uniste
ga
jos
pre
nego
sto
se
uopste
pokazao
kao
neprijatelj.
Dovoljno
je
shvatanje
da
moze
biti
neprijatelj.
To
podseca
na
inkvizitorske
metode:
Ako
pod
mucenjem
prizna
da
je
u
dosluhu
sa
Satanom,
kriv
je,
a
ako
ne
prizna,
opet
je
kriv,
jer
samo
Satanina
podrska
moze
nekome
pomoci
da
izdrzi
toliko
mucenje.
Kontrola
nad
naftom
(i
savezicima)
toliko
je
bitna
za
SAD
da
je
americka
administracija
voljna
na
bilo
koji
postupak.
Potrosnja
nafte
u
SAD
je
tokom
devedesetih
porasla
za
citavih
20
posto,
i
danas
je
dva
puta
veca
po
stanovniku
od
Zapadne
Evrope.
Pocetkom
januara
Ministarstvo
za
energiju
SAD
objavilo
je
da
ce
neto
uvoz
nafte
sa
sadasnjih
oko
50
posto
ukupne
domace
potrosnje
porasti
do
2025.
godine
na
blizu
70
posto.
Istovremeno
su
vojni
izdaci
SAD
ove
godine
preko
300
milijardi
dolara,
sto
je
jednako
bruto
nacionalnom
proizvodu
Rusije
ili
70
posto
vise
nego
sto
su
vojni
izdaci
Rusije,
Japana,
Velike
Britanije,
Francuske,
Nemacke
i
Kine
zajedno.
Pritom
ne
treba
zaboraviti
da
su
SAD
naoruzavale
Sadama
Huseina
dok
je
ratovao
protiv
Irana
(a
istovremeno
naoruzavale
i
Iran),
kao
sto
su
naoruzavale
i
avganistanske
talibane
dok
su
ratovali
protiv
SSSR,
podstakle
naftne
kompanije
u
Kuvajtu
da
buse
ukoso
pod
iracko
tlo,
a
zatim
Irak
da
napadne
Kuvajt,
kao
sto
sprecavaju
Sadamove
jedinice
da
napadaju
Kurde,
a
istovremeno
podrzavaju
Tursku
koja
prakticno
sprovodi
genocid
nad
Kurdima...
Dakle,
iskazujem
svoj
licni
protest
sto
ce
stotine
hiljada
ili
milioni
ljudi
u
Iraku
i
okolnim
zemljama
platiti
svojim
zivotima
i
patnjama
ne
to
sto
Irakom
vlada
jedan
diktator,
od
koga
valja
osloboditi
narod,
vec
imperijalnu
teznju
privredne,
vojne
i
politicke
elite
SAD
da
kontrolise
svetske
rezerve
nafte.
Ali
molim
da
me
zbog
toga
niko
ne
svrstava
u
pristalice
Sadama
Huseina
i
ne
povezuje
sa
radikalima
i
njima
slicnima.
Sadama,
radikale
i
americku
vladu
povezuju
cetiri
stvari:
bas
ih
briga
za
iracki
narod,
demokratiju,
ljudska
prava
i
postene
medjunarodne
odnose.
Autor
je
profesor
Filoloskog
fakulteta
Univerziteta
u
Beogradu
BLIC:
(10.02.03.)
Politicki
analiticar
Vladimir
Goati
ne
ocekuje
da
novi
ustav
Srbije
bude
usvojen
do
30.
juna
U
Skupštini
Srbije
nema
vecine
za
obaranje
Vlade
BEOGRAD
-
Saradnik
Instituta
društvenih
nauka
u
Beogradu
Vladimir
Goati
za
„Blic“
je
kao
„najmanje
lošu“
ocenio
odluku
predsednice
Skupštine
Srbije
i
v.d.
predsednika
Srbije
Nataše
Micic
da
datum
raspisivanja
izbora
„smesti“
izmedu
donošenja
novog
ustava
Srbije
i
prvog
redovnog
zasedanja
srpskog
parlamenta.
-
Varijanta
za
koju
se
ona
odlucila
je
najmanje
loša.
Tu
moram
da
istaknem
da
ne
verujem
u
mogucnost
da
se
u
narednih
šest
meseci
izradi
novi
ustav
Srbije,
ali
nije
nemoguce
dostici
drugi
rok
vezan
za
pocetak
oktobra.
U
svakom
slucaju,
dat
je
objektivni
rok
koji
ne
može
beskonacno
da
se
pomera
-
smatra
Goati.
On
istice
da
se
Micic
nalazila
u
nezavidnoj
poziciji
i
da
je
pred
sobom
imala
tri
opcije.
-
Prva
je
podrazumevala
da
raspiše
predsednicke
izbore
prema
postojecim
pravilima,
što
bi
rezultiralo
istim
ishodom
kao
i
u
slucaju
prethodnih
izbora
za
predsednika
Srbije.
Tako
bi
bilo
potrošeno
dodatnih
15
miliona,
pored
vec
prethodno
bacenih
30
miliona
evra
na
prethodne
neuspele
izbore.
Drugo
rešenje
nije
bilo
u
njenoj
nadležnosti,
a
podrazumevalo
je
da
se
medu
vodecim
stranaka
u
Skupštini
Srbije
postigne
dogovor
o
izmeni
Zakona
o
izboru
predsednika
republike
u
delu
koji
bi
podrazumevao
ukidanje
cenzusa
u
prvom
izbornom
krugu.
Medutim,
ni
to
se
nije
dogodilo
-
kaže
Goati.
On
naglašava
da
postoje
tumacenja
da
je
ona
na
osnovu
clana
5
Zakona
o
izboru
predsednika
Srbije
donekle
prešla
Ustav,
ali
da
o
tome
može
da
sudi
samo
Ustavni
sud
Srbije.
Predaja
dužnosti
predsednika
SRJ
Vojislava
Koštunice
predsedniku
nove
državne
zajednice
Srbije
i
Crne
Gore
i
konstituisanje
parlamenta
zajednice
do
kraja
meseca,
stvorice
nesrazmeru
na
politickoj
sceni
Srbije,
jer
ce
DSS,
kao
stranka
sa
velikim
ugledom
i
podrškom,
postati
opoziciona
stranka.
Goati
smatra
da
je
DSS
zato
radikalniji
nego
inace.
-
To
je
razlog
što
DSS
sve
cešce
insistira
na
izborima
i
što
ponekad
istupa
sa
strankama
bivšeg
režima.
Ukoliko
DSS
želi
da
reši
problem
nesrazmere
izmedu
snage
i
uticaja,
oni
to
mogu
postici
postavljanjem
pitanja
poverenja
Vladi
Srbije,
za
šta
je
pored
podrške
opozicionih
stranaka
potrebno
i
da
neka
stranka
sa
bar
deset
poslanika
iz
vec
rascepanog
ostatka
DOS
„prede“
na
drugu
stranu
-
smatra
Goati
dodajuci
da
mu
se,
uz
trenutni
raspored
snaga
na
politickoj
sceni
Srbije,
ne
cini
verovatnim
da
ova
stranka
postigne
dogovor
ili
sporazum
sa
ostatkom
DOS
oko
prioriteta
u
vodenju
politike,
što
bi
bilo
optimalno
rešenje.
On
istice
da,
i
pored
cestih
najava,
pitanje
nepoverenja
Vladi
Srbije
nije
pokretano
samo
zato
što
je
procenjeno
da
to
nije
moguce
uraditi.
-
Procenjeno
je
da
za
to
nema
dovoljno
podrške
inace
bi
to
odavno
bilo
uradeno.
Pitanje
nepoverenja
Vladi
Zorana
Đindica
je
odavno
„na
stolu“,
ali
za
to
nije
postojala
podrška,
što
se
moglo
videti
i
prilikom
glasanja
o
bitnim
zakonima
ili
Ustavnoj
povelji
-
kaže
on.
Goati
istice
i
da
je
došlo
do
promena
u
politici
DSS,
koja
je
od
istupanja
iz
Vlade
Srbije
u
avgustu
2001.
godine,
kada
je
predstavljala
konstruktivnu
opoziciju,
znatno
radikalizovala
svoje
istupe.
-
Od
sredine
2002.
godine
oni
se
po
nacinu
ponašanja
u
srpskom
parlamentu
jedva
mogu
razlikovati
od
ostatka
opozicije.
Verujem
da
je
ovo
najviši
stepen
njihove
radikalizacije
i
da
DSS
dalje
u
tom
pravcu
ne
može
-
kaže
Goati.
Zajednicki
parlament
bez
sukoba
Goati
istice
da
bi
od
novih
institucija
državne
zajednice
trebalo
ocekivati
bolje
funkcionisanje
jer
ne
postoji
nesrazmera
koja
je
ranije
postojala,
kada
vlade
država
clanica
nisu
imale
odlucujuci
uticaj
na
politiku
savezne
države.
-
Savezna
administracija
bila
je
u
raskoraku
sa
vlastima
u
Srbiji
i
Crnoj
Gori.
U
novom
sastavu
parlamenta,
koji
je
u
stvari
preslikan
iz
parlamenata
država
clanica,
trebalo
bi
da
ima
mnogo
manje
sukoba
i
„šumova“.
Ostatak
DOS
plusa,
crnogorske
stranke
DPS
i
SDP
trebalo
bi
da
uspostave
jednu
normalnu
koaliciju
-
ocenio
je
on.
BETA
(7.
feb.2003.)
BEOGRAD,
7.
februara
2003.
(Beta)
-
Politicki
analiticar
Djordje
Vukadinovic
ocenio
je
danas
da
je
odluka
predsednice
Skupštine
Srbije
Nataše
Micic
da
se
predsednicki
izbori
održe
nakon
donošenja
republickog
ustava
motivisana
željom
DOS-a
da
ne
deli
vlast
ni
sa
kim.
"DOS
želi,
ne
samo
da
izbegne
prevremene
parlamentarne
izbore,
vec
i
po
svim
pravilima
neizbežne,
predsednicke
izbore
da
ne
bi
morao
da
deli
vlast
ni
sa
kim"
,
rekao
je
Vukadinovic
agenciji
Beta.
Ocenio
je
da
DOS
ima
šansu
da
uspe
u
tome,
obzirom
na
trenutni
odnos
politickih
snaga,
ali
i
da
je
takvim
postupkom
povecao
rizik
za
"nedemokratski
i
vanparlamentarni
rasplet"
svoje
vladavine
jer
su
vanredni
parlamentarni,
ili
bar
predsednicki
izbori
jedino
legalno
rešenje
politicke
krize.
"Odlukom
Nataše
Micic
produžena
je
politicka
agonija
koja
sve
više
smanjuje
šanse
za
rešenje
krize
na
demokratski
nacin",
dodao
je
Vukadinovic.
Prema
njegovim
recima,
odluka
Nataše
Micic
je
"ocigledno
rezultat
procene
u
krugovima
oko
(premijera
Srbije
Zorana)
Djindjica
da
je
u
ovom
trenutku
prakticno
obezglavljena
promiloševicevska
opozicija,
dok
je
Koštunica
trenutno
u
povlacenju
i
bez
mogucnosti
da
se
ozbiljnije
suprotstavi
takvoj
odluci".
Vukadinovic
je
ocenio
da
se
tom
odlukom
"prakticno
cementira
politicko
stanje
u
Srbiji
za
najmanje
šest
do
deset
meseci,
a
verovatno
do
kraja
2004.
godine,
do
kada
nece
biti
mogucnosti
da
se
na
legalan
i
legitiman
nacin
ugrozi
vlast
DOS-a".
DOS
ce,
zbog
toga,
verovatno
i
predložiti
da
se
predsednik
Srbije
bira
u
republickom
parlamentu,
naveo
je
Vukadinovic.
On
je,
medjutim,
ocenio
da,
iako
je
odluka
Miciceve
ocekivana,
ona
je
vrlo
problematicna,
kako
sa
politickog,
tako
i
sa
pravnog
aspekta.
Govoreci
o
donošenju
novog
ustava
Srbije,
Vukadinovic
smatra
da
ce
to
biti
nemoguce
uz
poštovanje
postojeceg
ustava,
uz
dvotrecinsku
vecinu
u
parlamentu
Srbije
i
referendum,
ali
da
ce
vladajuca
koalicija
posegnuti
za
presedanom,
slicno
kao
i
prilikom
usvajanja
Ustavne
povelje.
To
znaci
da
ce
za
usvajanje
novog
ustava
Srbije
biti
dovoljna
prosta
vecina
u
republickom
parlamentu,
naveo
je
Vukadinovic,
dodajuci
da
je
republicka
vlada
"više
puta
dokazala
da
ume
da
namakne
tu
vecinu
razlicitim
sredstvima".
Vukadinovic
je
kazao
da
ne
veruje
u
mogucnost
politickog
konsenzusa
za
donošenje
novog
ustava
Srbije,
cak
ni
u
redovima
sadašnjeg,
"okrnjenog"
DOS-a
i
izrazio
nevericu
u
poštovanje
predvidjenih
rokova
za
donošenje
najvišeg
pravnog
akta
Republike.
"Da
je
to
moguce,
ne
bi
se
ni
došlo
u
ovu
situaciju",
zakljucio
je
Vukadinovic
BLICNEWS
(5.feb.2003.)
Zašto
se
svadaju
Koštunicini
ljudi
Partijske
kolege
Ljiljani
Nedeljkovic
ne
prebacuju
toliko
loše
namere
koliko
cinjenicu
da
je
svoju
pripadnost
„ideološkom
krilu“
DSS
iskoristila
filtrirajuci
informacije
koje
su
dolazile
do
Koštunice
Autor:
Marko
R.
Petrovic
Kada
za
samo
nekoliko
nedelja
napusti
mesto
jugoslovenskog
predsednika,
Vojislav
Koštunica
ce,
bude
li
podvlacio
crtu,
moci
da
zakljuci,
prema
ocenama
vecine
politickih
eksperata,
da
za
protekle
dve
godine
nije
iskoristio
ni
deo
šansi
koje
su
mu
pružali
njegov
uticaj
i
politicki
rejting
coveka
koji
je
srušio
Miloševica.
Jedno
od
objašnjenja
zašto
je
tako
bilo
jeste
cinjenica
da,
cak
i
kada
je
sam
ponekad
uspevao
da
parira
svom
agilnijem
rivalu
Zoranu
Đindicu,
to
nisu
uspevali
ni
njegov
kabinet
naspram
politicko-propagandne
mašine
srpskog
premijera
ni,
pogotovo,
njegova
troma
partija
naspram
Demokratske
stranke.
Mnogi
posmatraci
unutar
DSS
sa
kojima
je
Blic
News
razgovarao
slažu
se
da
mehanizmi
u
Koštunicinom
okruženju
(kabinet
i
stranka)
nisu
od
2000.
godine
rasli
onako
kako
je
rasla
Koštunicina
uloga
kao
i
broj
njegovih
pristalica.
-
Naš
partijski
rad
bio
je
organizovan
kao
rad
stranke
skromnih
ciljeva
i
prohteva,
kakvi
smo
bili
pre
izbora
2000.
iako
smo
se
u
tom
vremenu
veoma
brzo
širili
-
priznaje
za
News
jedan
funkcioner
DSS
koji
je
želeo
da
ostane
anoniman.
Sagovornici
Newsa
iz
DSS
kažu
da
je
Koštunicin
odlazak
u
Palatu
federacije
ipak
doneo
jednu
znacajnu
promenu
-
prilicno
je
afirmisao
uticaj
Ljiljane
Nedeljkovic,
do
septembra
2000.
samo
clana
Glavnog
odbora
DSS
a
kasnije
šefa
Koštunicinog
predsednickog
kabineta.
Vecina
se
slaže
da
je
sve
dostiglo
drasticne
razmere
kada
je
veliki
Koštunicin
uticaj
u
DSS
postao
filtriran
kroz
uticaj
šefa
njegovog
kabineta.
-
Kabinet
je
tada
postao
mesto
odakle
se
vodi
DSS
-
rekao
je
sagovornik
Newsa
iz
te
stranke.
Partijske
kolege
Ljiljani
Nedeljkovic
ne
prebacuju
toliko
loše
namere
koliko
cinjenicu
da
je
svoju
pripadnost
„ideološkom
krilu“
stranke
iskoristila
filtrirajuci
informacije
koje
su
dolazile
do
Koštunice.
Na
pitanje
šta
podrazumevaju
pod
„ideološkim
krilom“,
sagovornici
Newsa
objašnjavaju
da
je
rec
o
grupi
koja
je
politicki
identitet
nacionalne
i
demokratske
stranke
pretpostavljala
njenom
funkcionisanju,
modernizaciji
i
stvaranju
uslova
da
se,
uz
manje
kompromise,
suprotstave
rivalima
iz
Đindicevog
tabora.
-
Stvoren
je
utisak
da
smo
mi
nekakvi
ideološki
cistunci
koji
od
sebe
odbijaju
mocne
poslovne
ljude
koji
su
na
ovim
prostorima
oduvek
tražili
utocište
priklanjajuci
se
pojedinim
partijama
-
kaže
sagovornik
Newsa
iz
vrha
DSS.
To
se,
dodaje
on,
pored
ostalog,
odrazilo
i
na
imidž
partije
kao
zatvorene
strukture
koja
je
žrtvovala
sopstvenu
snagu
da
joj
se
u
nekom
slucaju
ne
bi
pripisalo
ucešce
u
nekim
korupcionaškim
aferama.
Cinjenica
je
da
pozicije
DSS
i
Koštunice,
iako
i
dalje
prednjace
u
popularnosti,
u
ovom
trenutku
nisu
ni
upola
tako
dobre
kakve
su
mogle
biti.
Lider
DSS
pre
dve
godine
uživao
je
podršku
skoro
90
odsto
stanovništva.
Danas,
medutim,
prema
decembarskom
istraživanju
„Stratedžik
marketinga“,
ta
se
popularnost
smanjila
na
34
odsto.
U
poslednje
dve
i
po
godine,
naime,
stranka
je
višestruko
uvecala
svoje
clanstvo,
što
je
uglavnom
posledica
cinjenice
da
je
DSS
došla
na
vlast,
i
da
je
Koštunica
najpopularniji
politicar.
U
samoj
stranackoj
organizaciji
i
rukovodenju
partijom,
medutim,
ništa
nije
promenjeno.
Taj
problem
došao
je
na
dnevni
red
pošto
Koštunica
ni
posle
dva
kruga
izbora
nije
uspeo
da
se
domogne
mesta
predsednika
Srbije
i
pošto
je
kucnuo
cas
da
se
rastane
sa
mestom
u
Palati
federacije.
Otuda
se
medu
funkcionerima
DSS
sve
cešce,
doduše
u
pola
glasa,
govori
o
promašajima
rukovodstva
i
njihovoj
neprilagodenosti
trenutnoj
situaciji.
Ko
je
najmocniji
-
To
vam
je
kao
kad
bi
neko
sada
pitao
zašto
današnja
Crvena
zvezda
nije
šampion
Evrope,
a
1991.
je
bila.
Pa,
jednostavno,
nema
igrace
tog
kalibra.
Tako
ni
u
vrhu
DSS
na
pravim
mestima
nema
ljudi
koji
razmišljaju
na
novi,
menadžerski
nacin
-
kaže
za
Blic
News
još
jedan
od
funkcionera
DSS.
Javno,
punim
imenom
i
prezimenom,
nezadovoljstvo
politickim
uticajem
Koštunicinog
kruga
iznela
je
jedino
osoba
koja
nije
u
DSS
-
Aleksandar
Tijanic,
novinar
i
donedavno
Koštunicin
medijski
savetnik.
-
Nije
tajna
da
sam
javno
i
primetno
nezadovoljan
srazmerom
podrške
Srba
Koštunici
i
kolicinom
njegovog
uticaja
na
srpske
politicke
prilike.
Takode,
nije
tajna
da
oko
njega
postoje
osobe
koje
su
veoma
zadovoljne
baš
ovakvim
rezultatom
-
rekao
je
Tijanic
za
nedeljnik
Identitet,
dodajuci
da
je
na
funkciju
u
kabinet
predsednika
SRJ
došao
„kada
su
moc
i
ovlašcenja
vec
podeljeni“.
-
Znalo
se
ko
je
najmocniji,
ko
je
odmah
do
njega,
ko
odlucuje,
a
ko
presuduje
-
kaže
Tijanic,
i
priznaje
da
vec
godinu
dana
nije
prisustvovao
sednicama
kabineta
jer
su
„prestali
da
ga
zovu“.
Tijanic,
medutim,
nije
želeo
da
za
Blic
News
detaljnije
govori
o
tome,
niti
da
potvrdi
da
je
u
ovim
izjavama
mislio
na
Ljiljanu
Nedeljkovic.
-
Nemam
o
cemu
da
govorim.
Sve
sam
rekao
-
kaže
Tijanic.
Osim
prema
Nedeljkovicevoj,
nezadovljstvo
u
DSS
je
usmereno
i
ka
najistaknutijim
clanovima
njenog
predsedništva
Draganu
Maršicaninu
i
Zoranu
Šamiju.
Razlozi
su,
medutim,
drugaciji
-
njih
dvojica,
kao
Koštunicini
dugogodišnji
najbliži
saradnici
i
ljudi
od
poverenja,
malo
su,
prema
mišljenju
sagovornika
Newsa,
ucinili
na
razbijanju
blokade
oko
lidera
DSS,
a
još
manje
na
unapredenju
rada
stranke
koja
im
je
u
odsustvu
partijskog
lidera
poverena
na
staranje.
Kako
Blic
Newsu
tvrde
u
DSS,
cak
ni
oni
više
ne
mogu
da
dodu
do
Koštunice
uvek
kad
to
požele,
jer
sve
ide
preko
Nedeljkoviceve,
što
je
i
glavni
uzrok
njihovog
hladnog
odnosa
prema
njoj.
Strah
od
šefa
kabineta
Kako
se
bliži
kraj
Koštunicinom
mandatu,
otpor
prema
Nedeljkovicevoj
u
delu
DSS
dobija
jasnije
konture.
Naime,
ocekuje
se
da
ce
ona,
ojacana
dvogodišnjom
ulogom
šefa
Koštunicinog
kabineta,
biti
vracena
u
stranacku
centralu
kao
clan
rukovodeceg
tima.
Koštunicinim
povratkom
u
stranku
promenile
bi
se
i
okolnosti
jer
po
Statutu
stranke
ne
postoji
institucija
šefa
kabineta.
Neizvesnost
oko
buduceg
statusa
Ljiljane
Nedeljkovic,
koju
bi
Koštunica
mogao
vec
na
sednici
stranacke
skupštine
u
maju
2003.
da
predloži
za
clana
predsedništva,
samo
podstice
strah
ljudi
iz
vrha
DSS
da
ce
i
ubuduce
njihova
uloga
u
stranackom
životu
biti
sporedna.
Tijanic,
medutim,
nije
jedini
covek
iz
bliskog
okruženja
saveznog
predsednika
koji
je
došao
u
sukob
s
Nedeljkovicevom.
Ni
generalni
sekretar
predsednika
SRJ
Filip
Golubovic,
takode
siva
eminencija
Koštunicinog
tima,
s
njom
nije
u
dobrim
odnosima.
-
Ma,
njih
dvoje
uopšte
i
ne
govore
-
kaže
za
Blic
News
jedan
od
sagovornika
iz
DSS.
Da
Golubovic
nije
samo
sporedni
igrac,
govori
i
cinjenica
da
je
ovaj
beogradski
advokat
prvo
postao
generalni
sekretar
šefa
države,
a
tek
sredinom
prošle
godine
na
Koštunicin
predlog
bio
je
izabran
i
za
clana
Predsedništva
DSS.
Koren
sukoba
Nedeljkoviceve
i
Golubovica,
prema
nezvanicnim
pricama,
jeste
u
tome
što
je
on,
u
poslednjoj
predsednickoj
kampanji
zadužen
za
logistiku,
bio
i
jedan
od
najistaknutijih
zagovornika
ideje
da
se
u
DSS
primeni
menadžerski
sistem
rada
i
da
se
ona
snažnije
poveže
sa
vlasnicima
kapitala.
Nedeljkoviceva
se
navodno
tome
oštro
usprotivila.
Sam
Golubovic,
medutim,
za
Blic
News
nije
želeo
da
komentariše
ove
navode.
Finansijeri
Osnovano
ili
ne,
Ljiljana
Nedeljkovic
je
medu
pojedinim
funkcionerima
DSS
optužena
i
za
to
što
su
neki
od
važnijih
sponzora
prestali
da
dotiraju
partiju.
U
tom
kontekstu
navodi
se
i
da
je
Zoran
Drakulic,
bogati
vlasnik
firme
„Ist
point“
i
glavni
(neki
kažu
i
jedini)
finansijer
DSS
još
od
1992,
prekinuo
sve
kontakte
sa
strankom.
Do
sukoba
je,
navodno,
došlo
u
trenutku
kada
je
sredinom
2001.
Koštunici
pokušao
da
se
približi
Bogoljub
Karic.
Nezadovoljni
Drakulic
je
tada
rekao
da
tu
za
njega
nema
mesta.
Do
daljeg
zahladenja
odnosa
Drakulica
i
DSS
došlo
je
prošle
godine,
kada
je
ovaj
biznismen
propao
na
tenderu
za
kupovinu
valjaonice
bakra
u
Sevojnu
i
kada
ni
iz
DSS
ni
iz
državnih
organa
sa
mesta
koja
su
pripadala
prvacima
ove
stranke
nije
dobio
odlucniju
podršku.
Izvor
Blic
Newsa
iz
vrha
DSS,
medutim,
ne
iskljucuje
mogucnost
da
je
Drakulic
i
dalje
u
kontaktu
sa
samim
Koštunicom,
za
kojeg
ga
vežu
dugogodišnje
prijateljstvo
i
istovetni
politicki
pogledi,
ali
tvrdi
da
vlasnik
„Ist
pointa“
više
ne
finansira
stranku.
Na
polju
reorganizacije
stranke
i
privlacenja
„svežeg
kapitala“
sa
istim
teškocama
susreo
se,
kako
se
može
cuti
u
DSS,
i
Milan
Tomic,
predsednik
Izvršnog
odbora
stranke,
koji
je
dugo
bio
direktor
predstavništva
Drakulicevog
„Ist
pointa“
u
Mongoliji.
Iako
je
Blic
News
pokušao
da
dode
i
do
Ljiljane
Nedeljkovic,
ona
se
držala
svog
principa
da
ne
govori
za
medije.
Istina,
taj
princip
prekršila
je
samo
jednom
u
julu
prošle
godine,
kada
je
u
razgovoru
za
Nin
ocenila
da
su
napadi
na
nju,
zapravo,
napadi
na
Koštunicu.
Obrazlažuci
svoje
nepojavljivanje
u
javnosti,
Nedeljkoviceva
je
tada
rekla
da
joj
je
upravo
sklanjanje
od
javnosti
omogucilo
uspešne
misije
na
Kosovu,
na
koje
je
narocito
ponosna.
Bez
lomova
-
Zemlja
Srbija,
izgleda,
prosto
ima
potrebu
za
prokletom
Jerinom.
Uz
to,
Voju
je
najlakše
napasti
tako
što
ce
biti
napadnut
neko
ko
mu
je
blizak
-
rekla
je
tada.
Nezadovoljstvo
u
DSS,
narocito
na
nižim
nivoima,
medutim,
nije
od
juce.
Ono
traje
još
od
aprila
prošle
godine,
kada
je
iz
centrale
dat
signal
da,
posle
definitivnog
razlaza
DSS
i
DOS,
predstavnici
DSS
napuste
lokalne
organe
vlasti.
Teško
je
verovati
u
mogucnost
velikih
lomova
na
sledecoj
stranackoj
skupštini
i
iz
tog
i
iz
drugih
razloga
iz
prostog
razloga
što
u
DSS
jednostavno
ne
postoji
jaka
politicka
figura
koja
bi
uspela
da
stane
na
celo
nezadovoljnika.
Osim
toga,
vecina
clanova
DSS
i
dalje
veruje
da
Koštunica
ima
plan
za
povratak
na
vlast.
Politicki
analiticar
i
urednik
Nove
srpske
politicke
misli
Đorde
Vukadinovic
skeptican
je
prema
postojanju
ikakvog
Koštunicinog
plana.
-
Najpogubnija
varijanta
za
njega
bila
bi
da
se
ucauri
i
da
ceka
redovne
izbore
2004.
godine
racunajuci
da
vreme
radi
za
njega.
On,
medutim,
bira
upravo
najpogubnije
varijante.
Tako
je
uradio
i
1996.
i
1997
-
istice
Vukadinovic,
i
dodaje:
-
Koštunica
ne
sme
da
ceka
Đindiceve
greške.
Prema
njegovoj
oceni,
i
Koštunicin
rezultat
na
prošlogodišnjim
predsednickim
izborima
vec
je
sam
po
sebi
cudo.
Vukadinovic
procenjuje
da
ce
rejting
lidera
DSS
i
dalje
padati.
Procene
su,
medutim,
da
ce
posle
Đindicevog
preuzimanja
vlasti
i
na
saveznom
nivou
svaki
dan
do
novih
izbora
donositi
za
DSS
samo
nove
probleme.
Ukoliko
ne
dode
do
neke
jasne
politicke
akcije,
medu
nižim
i
srednjim
funkcionerima
ce
jacati
nezadovoljstvo
postupcima
stranackog
vrha,
što
u
krajnjoj
liniji
može
dovesti
do
osipanja
naglo
narasle
DSS,
u
cemu
ce,
naravno,
prednjaciti
oni
koji
su
se
partiji
poslednji
prikljucili.
To
ce
se
neminovno
odraziti
i
na
uspeh
DSS
na
sledecim
izborima.
Istovremeno,
Koštunica
bi
morao
aktivnije
da
poradi
na
pronalaženju
saveznika,
iako
je
do
sada
bio
poznat
po
tome
što
je
radije
insistirao
na
sopstvenoj
politickoj
doslednosti
nego
na
kompromisima
zarad
politickih
saveza.
Partije
u
DOS
koje
su
ga
podržale
na
predsednickim
izborima
odbijale
su
da
ga
podrže
kada
je
hteo
da
ruši
vladu,
jer
im
nije
nudio
ništa
što
bi
im
obezbedivalo
opstanak
u
vlasti
i
posle
prevremenih
parlamentarnih
izbora.
Narednih
šest
meseci
do
godinu
dana,
koliko
ce
Đindic
eventualno
moci
da
eskivira
raspisivanje
vanrednih
parlamentarnih
izbora,
bice
istovremeno
i
najteži
ispit
za
stranku
Vojislava
Koštunice.
Sa
kakvom
ce
ga
ocenom
položiti,
tvrde
analiticari,
zavisice
pre
svega
od
njegove
spremnosti
da
se
bar
donekle
odrekne
dosadašnjeg,
tromog
nacina
delovanja.
Dobri
potezi
i
greške
Analizirajuci
dosadašnji
rad
DSS,
Đorde
Vukadinovic,
urednik
Nove
srpske
politicke
misli,
primecuje
da
je
mnogo
lakše
naci
greške
koje
je
cinilo
rukovodstvo
DSS
nego
dobre
poteze.
-
Najpre,
kad
se
cinilo
da
su
imali
snage,
i
kada
je
Koštunicina
popularnost
bila
na
vrhuncu,
te
okolnosti
nisu
iskorišcene
za
energicnije
suprotstavljanje
autoritarnoj
vlasti
Zorana
Đindica
-
ocenjuje
Vukadinovic.
Neverovatno
je,
prema
njegovim
recima,
izgledalo
i
potpuno
odsustvo
koncepcije
u
delovanju
stranke
kada
su
im
u
Skupštini
Srbije
oduzimani
poslanicki
mandati,
što
je
posledica
„limitiranosti
Koštunicinog
legalizma“.
Ništa
manje
zacudujuce,
dodaje
on,
nije
bilo
ni
njihovo
ponašanje
kada
su
posle
svega
mirno
prihvatili
sve
mandate
nazad,
ne
zahtevajuci
da
se
ponovo
raspravlja
o
svim
odlukama
koje
su
donete
bez
ucešca
njihovih
poslanika.
Poslednja
greška
je,
ocenjuje
Vukadinovic,
pristajanje
na
posredno
biranje
poslanika
u
prvom
mandatu
skupštine
buduce
zajednice
Srbije
i
Crne
Gore,
što
je
„omogucilo
stupanje
na
scenu
koalicije
DS-DPS“.
-
Paradoksalno,
ali
insistiranje
DSS
na
zajednickoj
državi
omogucilo
je
njihovo
izguravanje
iz
vlasti
na
saveznom
nivou
-
zakljucuje
Vukadinovic.
U
dobre
poteze
DSS,
kojih
se,
kako
kaže,
s
mukom
priseca,
urednik
Nove
srpske
politicke
misli
ubraja
„neke
zakonske
predloge,
pre
svega
u
oblasti
pravosuda“,
kao
i
cinjenicu
da
su
predstavljali
„kakvu-takvu
branu
DOS-ovskoj
samovolji,
ali
su
i
to
loše
odigrali“.
Ko
stopira
ulazak
DSS
u
ENP
Poput
Nove
demokratije
koja
je
ušla
u
Liberalnu
internacionalu
i
SDP
i
DS
koje
su
nedavno
postale
clanice
Socijalisticke
internacionale,
tako
i
DSS
želi
da
se
prikljuci
evropskoj
asocijaciji
konzervativnih
stranaka
-
Evropskoj
narodnoj
partiji.
Ni
tu,
medutim,
stvari
ne
idu
tako
glatko.
Kako
tvrde
u
DSS,
iz
same
Srbije,
prevashodno
iz
redova
nevladinih
organizacija,
u
ENP
stižu
zahtevi
da
se
DSS
ne
primi
u
ovu
organizaciju,
uz
obrazloženje
da
je
rec
o
desnicarskoj
nedemokratskoj
stranci.
hronika
vesti (arhiva)