hronika
vesti (arhiva)
Hronika
specijal: Analiza predsednicke kampanje Ebart-medijske dokumentacije
Analiticari
NSPM
o
rezultatima
prvog
kruga
i
izgledima
za
drugi
krug
predsednickih
izbora
DANAS,
3.
okt.
Djordje
Vukadinovic,
politicki
analiticar
Parlamentarni
izbori jos izvesniji
Beograd
-
Ne
verujem
da,
zbog
velikih
razlika,
Vlada
Srbije
moze
iole
normalno
da
funkcionise,
ona
to
nije
mogla
ni
do
sada.
Preciznije,
ne
moze
da
deluje
kao
jedinstveno
politicko
telo,
ali
teorijski,
moze
da
postoji
jedino
kao
interesna
druzina,
grupa
ljudi
koji
stavljaju
svoja
politicka,
cesto
i
moralna
uverenja
zbog
vlasti
i
dividendi
-
kaze
za
Danas
politicki
analiticar
Djordje
Vukadinovic,
urednik
casopisa
Nova
srpska
politicka
misao.
Po
proceni
naseg
sagovornika,
u
tom
smislu
izbori
"nisu
nista
drasticno
promenili".
-
Vlada
je
bila
i
ostala
oksimoron,
mesavina
licnosti
razlicitih
kompetencija,
politickih
uverenja
i
interesa.
Jedinu
iluzuju
jedinstva
je
stvarao
sveprisutni
lik
premijera
Djindjica
i
njegov
Biro
za
odnose
sa
javnoscu.
Ovi
izbori
su
to
ogolili,
izbijeni
su
i
poslednji
aduti
iz
ruku
ljudima
koji
misle
da
je
moguce,
cak
i
pozeljno,
izbeci
prevremene
izbore
-
istice
Vukadinovic.
Posle
najnovijeg
prestrojavanja
uoci
predsednickih
izbora,
kaze
sagovornik
Danasa,
parlamentarni
izbori
su
"jos
izvesniji",
a
nastojanje
da
se
oni
izbegnu
"bilo
bi
znak
politicke
zaslepljenosti
koja
bi
najskuplje
mogla
da
kosta
njegove
protagoniste".
U
godinu
dana
manevrisanja
da
izbegnu
izbore,
kaze
Djordje
Vukadinovic,
"snage
oko
Djindjica
su
utrosile
vreme,
razotkrile
su
svoju
prirodu
i
razocarale
mnoge
potencijalne
glasace".
-
Doduse,
uspeli
su
da
nesto
spuste
Kostunicin
rejting,
ali
ne
i
da
ubede
javnost
u
vlastite
sposobnosti
i
dobre
namere.
Pogresna
im
je
bila
procena,
prosle
godine
bi
dobili
i
vise
glasova
nego
sada,
a
iz
svega
toga
korist
je
izvukao
samo
Seselj.
Ukoliko
se
nastavi
odlaganje
izbora
i
tvrdoglavo
insistiranje
na
"skupstinskoj
vecini"
po
svaku
cenu
-
nije
iskljucen
ni
nasilni
scenario
bilo
koje
vrste,
od
socijalnog
protesta,
neke
vrste
puca,
sukoba
na
ulici.
Mozda
je
ta
interesna
grupa
u
medjuvremenu
ucvrstila
svoj
polozaj
u
polugama
policijske
i
medijske
moci,
ali
je
umnogome
izgubila
legitimiet.
U
poluge
moci
nikada
ne
mozete
biti
sigurni,
a
jednom
izgubljen
legitimitet
tesko
se
ponovo
stice
-
kaze
Djordje
Vukadinovic.
DANAS
PITA
(Petak,
4.
okt.)
Moze
li
Vlada
Srbije
efikasno
da
funkcionise
ako
kljucni
ljudi
pripadaju
strankama
sa
sve
razlicitijim
politickim
opcijama
koje
su
deklarativno
potcrtane
u
predizbornoj
kampanji?
Slobodan
Antonic,
politicki
analiticar
Vlada
mora pasti ako parlament ne funkcionise
Beograd
-
Trebalo
bi
pitati
Zorana
Djindjica
kako
funkcionise
njegov
kabinet.
Ne
znam
kako
u
demokratskom
sistemu
vlada
moze
da
funkcionise
bez
parlamenta.
Kad
ne
funkcionise
parlament,
drzava
se
nalazi
u
nekoj
vrsti
vanrednog
stanja
i
vlada
mora
da
padne.
A
u
Srbiji
danas
niko
izuzev
Cedomira
Jovanovica
ne
zna
ko
su
poslanici.
To
je
sustinska
greska
Zorana
Djindjica,
koji
je
izbacio
poslanike
DSS
i
isforsirao
prerane
predsednicke
izbore
-
kaze
Antonic
i
ocenjuje
da
je
"opstanak
Djindjiceve
vlade
nemoguc
bez
pravnog
nasilja".
-
Moralo
bi
da
se
povuce
odricanje
od
mandata
(jedan
od
njih
je
Djindjicev),
da
18
poslanika
povuce
ostavke,
a
Republicka
izborna
komisija
protumaci
da
je
to
moguce.
To
bi
bio
svojevrsni
skandal
-
konstatuje
Slobodan
Antonic.
On,
medjutim,
ocenjuje
da
je
moguc
politicki
kompromis
sukobljenih
strana
i
s
tim
u
vezi
pominje
najnoviju
izjavu
Vojislava
Kostunice
da
bi
trebalo
pre
parlamentarnih
izboradoneti
nov
ustav,
i
gotovo
identicnu
izjavu
potpredsednika
DS
Zorana
Zivkovica
da
su
parlamentarni
izbori
moguci
posle
donosenja
novog
ustava.
"Nijedan
kompromis,
naravno,
nije
idealan
-
smatram
da
su
izbori
najbolje
resenje,
ali
moze
da
se
pregovara",
kaze
Slobodan
Antonic.
DANAS
Subota-nedelja
5,6
okt.
Srbobran
Brankovic,
direktor
Preduzeca
za
istrazivanje
trzista
i
javnog
mnjenja
Medium
Index
-
Gallup
International
Nije
samo
Seselj
radikalan
Vlada
Srbije izgubila kredibilitet: Radikalizacija jednog drustva
je logican produkt ekonomske i socijalne krize. Kada je drustvo
u razvoju, kakva je Srbija, blokirano onda se javljaju ljudi
koji nude brza i laka resenja, preke puteve i ljudi se okrecu
- radikalima, kaze za Danas Srbobran Brankovic komentarisuci
kako je doslo do velikih "promasaja" u predizbornim
prognozama i otkuda najednom, posle dve godine "vladavine
demokratije" toliko glasaca tvrdih opcija. - Ja radikalizam
vidim na svim stranama, ne samo kod Seselja. I u Vladi Srbije,
jer je radikalizam kada se neko poigrava sa skupstinom kao vrhunskim,
demokratski biranim organom vlasti, i po svojoj volji joj prekraja
sastav ignorisuci volju gradjana. Radikalizam je i forsiranje
ili odobravanje govora mrznje, ali i kada kritika diskutabilnog
govora sama vise lici na govor mrznje nego ono na sta se odnosi.
Radikalizam je i kada se dozvoli da gradovi lice na Cikago iz
trridesetih godina proslog veka, a Vlada prica bajke o svojoj
efikasnosti nasuprot necijoj tromosti i inertnosti - kaze Brankovic.
Biracko telo DOS iz 2000. podelilo se u prvom krugu predsednickih
izbora na dva kandidata, ali je zbir glasova koje su Vojislav
Kostunica i Miroljub Labus dobili 29. septembra manji od ondasnjeg
ucinka Kostunica-DOS. Mada je jos rano za konacne analize nas
sagovornik smatra da su neocekivano visokom bojkotu izbora -
vise od dve petine gradjana - i dobrom izbornom plasmanu Vojislava
Seselja, vodje srpskih radikala, uticali losa, pretezno negativna
kampanja dva favorita, Miloseviceva preporuka i, u nekoj meri,
lose vreme. - Ovo potonje nije bilo smetnja samo motivisanim
i disciplinovanim glasacima kakvi su, tradicionalno poklonici
i sledbenici Socijalisticke partije Srbije, odnosno, Slobodana
Milosevica i SRS, odnosno Vojislava Seselja - misljenja je Brankovic.
Poslednje dve sedmice predizborne kampanje bile su obelezene,
posebno kada je Labusov stab u pitanju, (kontra)udarima Kostunici.
Pitanje
je
da
li
je
preterano
insistiranje
na
"belom"
Labusu
i
"crnom"
Kostunici
-
pojacano
kampanjama
G17
Plus
i
Vlade
Srbije
Ponosni
na
Srbiju
-
moglo
imati
negativne
efekte?
Vazi
i
obrnuto.
I,
dabome,
koliko
je
Seseljev
"silazak
u
narod",
suprotno
izrazenoj
zloupotrebi
drzavnih
polozaja
prve
dvojice
posebno
kada
su
elektronski
mediji
u
pitanju,
kumovao
pozitivnom
ishodu
po
njega.
-
Naravno
da
je
imalo
efekata
-
kada
vodite
kampanju
na
nacin
kojim
ljudima
gadite
politiku
nemojte
se
cuditi
apstinenciji
i
tome
sto
su
mnogi
biraci
optirali
Seselja.
Onaj
ko
nije
prisao
onima
koji
su
insistirali
na
crno-beloj
slici
protivkandidata
i
sebe,
ili
je
odustao
od
glasanja,
ili
prisao
Seselju
-
kod
njega
je
sve
jasno
-
smatra
Brankovic.
Iako
je
uveren
da
ce
eventualni
i
sve
izvesniji
bojkot
izbora
u
drugom
krugu
13.
oktobra
stetiti
Srbiji
("svetu
bismo
izgledali
kao
ljudi
nesposobni
da
probleme
rese
kroz
demokratski
dijalog
i
proceduru"),
Brankovic
ne
zeli
da
prognozira
ishod
utakmice
Kostunica-Labus.
-
To,
ipak,
zavisi,
od
odziva
biraca.
A
odziv
zavisi
od
kampanje
dva
kandidata,
ali
i
onih
koji
su
ucetvovali
u
prvom
krugu
izbora
-
kaze
on.
Logicna
rezultanta
izbornog
neuspeha
-
i
kandidata
i
procesa
-
jeste
duboka
politicka
kriza
koja
podrazumeva
koncentraciju
vlasti
u
Vladi.
Moze
li,
medjutim,
kabinet
premijera
Djindjica
da
efiksano
funkcionise
ako
se
zna
da
je
"naprsao"
po
svim
savovima
i
da
su
se
kljucni
ljudi
u
predizbornoj
kampanji
nasli
na
suprotstavljenim
stranama?
-
To
ce,
svakako,
biti
objektivna
teskoca
u
radu
Vlade,
ali
ne
i
glavna.
Glavna
je
ta
sto
je
Vlada
Srbije
izgubila
politicki
kredibilitet
i
podrsku.
Ovi
izbori
su
pokazali
da
je
veci
deo
izvorne
Demokratske
opozicije
Srbije
izvan
toga
sto
se
tako
naziva.
Vec
iz
samog
toga
jasno
sledi
da
DOS
ne
moze
prisvajati
176
mandata
u
Skupstini
Srbije.
Ako
se
tome
doda
da
niko
u
Srbiji
vise
ne
zna
koliko
poslanika
ima
i
ko
su
ti
ljudi
i
ako
se
ima
u
vidu
da,
po
svoj
prilici,
Srbija
jos
neko
vreme
nece
imati
predsednika,
onda
je
jasno
da
se
Vlada
savrseno
uklapa
u
jednu
opstu
krizu
institucija.
To
nije
ambijent
koji
ce
ohrabriti
strance
na
saradnju
sa
Srbijom,
a
bez
te
saradnje
Srbija
je
osudjena
na
stagnaciju
-
kaze
Brankovic.
BLIC
5.
okt.
-
Politicki
analiticari
u
razgovoru
za
„Blic“
sumnjaju
u
uspeh
drugog
kruga
predsednickih
izbora
u
Srbiji
Propast
drugog
kruga
odgovara
samo
onima
ciji
je
moto
-
što
gore
to
bolje
BEOGRAD
-
Uspeh
drugog
kruga
predsednickih
izbora
koji
treba
da
se
održe
13.
oktobra
krajnje
je
neizvestan,
a
šanse
da
na
birališta
izade
oko
3.250.000
biraca,
koliko
je
po
zakonu
potrebno
da
bi
izbori
bili
uspešni,
veoma
su
male
-
ocenili
su
za
„Blic“
politicki
analiticari
i
istraživaci
javnog
mnjenja.
Naši
sagovornici
smatraju
da
neuspeh
predsednickih
izbora
i
njihovo
ponavljanje
odgovara
onim
politickim
faktorima
u
zemlji
ciji
je
moto
-
što
gore
to
bolje.
Posledice
neuspeha
izbora,
smatraju
oni,
bile
bi
produbljivanje
krize
institucija
u
zemlji
i
jacanje
SRS
koja
bi
se,
u
tom
slucaju,
profilisala
kao
treca
po
jacini
politicka
opcija
u
Srbiji.
Srbobran
Brankovic,
direktor
Agencije
„Medium
Galup
International“,
uzdržao
se
od
procene
da
li
ce
u
drugi
izborni
krug
izaci
dovoljan
broj
biraca,
jer,
kako
je
rekao,
nema
konkretne
podatke.
On
je,
medutim,
naglasio
da
svako
ko
igra
na
kartu
„što
gore,
to
bolje“
pokazuje
da
su
mu
interesi
stranke
važniji
od
interesa
naroda
i
zemlje.
-
Legitimitet
Skupštine
Srbije
je
narušen.
Niko
ne
zna
koliko
ona
ima
poslanika
i
ko
su
oni.
Druga
važna
institucija
-
predsednik
Srbije
-
postoji
samo
formalno
i
ukoliko
predsednik
republike
ne
bude
izabran,
sva
moc
ce
se
skoncentrisati
u
Vladi
Srbije,
ciji
je
legitimitet
doveden
u
pitanje
zbog
stanja
u
parlamentu,
ali
i
zbog
toga
što
su
se
tri
njena
potpredsednika
jasno
distancirala
od
premijera
-
rekao
je
Brankovic.
On
je
ocenio
da
ce
ovakvo
stanje
za
posledicu
imati
to
što
stranci
nece
hteti
da
saraduju
s
nama,
jer
se
ne
zna
ni
ko
donosi
zakone
ni
ko
ih
potpisuje.
Brankovic
je
podvukao
da
propast
drugog
izbornog
kruga
odgovara
i
Vojislavu
Šešelju,
jer
je
lider
radikala
svestan
da
politicka
kriza
dovodi
do
radikalizacije
birackog
tela,
što
njemu
odgovara.
Srdan
Bogosavljevic,
direktor
agencije
„Stratedžik
marketing“,
izrazio
je
sumnju
u
uspeh
drugog
izbornog
kruga.
On
ne
veruje
da
ce
pomoci
apeli
Vojislava
Koštunice,
Miroljuba
Labusa
i
nekih
institucija
biracima
da
izadu
na
izbore.
-
Da
li
ce
Srbija
nakon
13.
oktobra
imati
predsednika
zavisi
od
glasaca
Vojislava
Šešelja.
Jer
za
uspeh
drugog
kruga
potrebno
je
da
Šešeljevi
glasaci
izadu
na
birališta.
Ukoliko
drugi
krug
uspe,
to
znaci
da
Šešelj,
koji
je
svoje
birace
pozvao
na
bojkot,
nema
dovoljno
veliki
autoritet
i
da
su
oni,
koji
su
u
prvom
krugu
svoj
glas
dali
Šešelju,
u
stvari,
glasali
protiv
Labusa
i
Koštunice.
Ukoliko
ne
izadu
Šešeljevi
biraci,
to
znaci
da
lider
radikala
ima
jako
veliki
autoritet
i
da
800.000
ljudi
cvrsto
stoji
iza
njegove
poruke.
To,
takode,
znaci
i
propast
drugog
izbornog
kruga
-
pojasnio
je
Bogosavljevic.
Ocenjujuci
da
ce
bilo
koji
ishod
predsednickih
izbora
biti
demokratski,
Bogosavljevic
je
ocenio
da
ne
bi
bila
tragedija
da
Srbije
ne
dobije
predsednika,
ali
i
dodao
da
bi
svakako
bilo
bolje
da
predsednik
bude
izabran.
-
Izvesno
je
da
pobeda
Labusa
ne
odgovara
DSS,
a
pobeda
Koštunice
ostatku
DOS.
Medutim,
onaj
ko
sprecava
izlaznost
biraca,
time
ne
doprinosi
izboru
sopstvenog
kandidata,
nego
samo
sprecava
pobedu
suprotnog
kandidata
-
rekao
je
Bogosavljevic.
On
je
istakao
da
bi
propast
izbora
najviše
odgovarala
Šešelju,
jer
bi
tako
on
konsolidovao
SRS
kao
trecu
po
jacini
opciju
u
Srbiji.
Bogosavljevic
nije
iskljucio
mogucnost
da
Srbija
do
5.
januara,
kad
istice
mandat
aktuelnom
predsedniku
Milanu
Milutinovicu,
ne
dobije
predsednika
i
da
jedno
vreme
na
toj
funkciji
bude
predsednik
Skupštine
Srbije
Nataša
Micic.
Komentarišuci
mogucnost
da
se
promeni
zakon
po
kome
se
bira
predsednik
republike,
Bogosavljevic
je
rekao
da
je
promena
zakona
usred
izbornog
procesa
veoma
nepopularna,
ali
i
dodao
da
bi
se
to
moglo
postici
samo
uz
konsenzus
DOS,
DSS
i
SRS.
Đorde
Vukadinovic,
politicki
analiticar
i
urednik
„Nove
srpske
politicke
misli“,
izjavio
je
za
„Blic“
da
gledajuci
matematicki,
logicki
i
statisticki
drugi
izborni
krug
ne
može
uspeti.
-
Medutim,
politika
nije
matematika,
tako
da
nije
nemoguce
da
drugi
krug
uspe.
To
zavisi
od
mobilizacije
birackog
tela
u
narednih
desetak
dana,
kao
i
od
toga
koliko
ce
Šešeljevi
biraci
poslušati
njegovu
preporuku
da
bojkotuju
izbore.
To
takode
zavisi
i
od
toga
u
kojoj
meri
ce
Vlada
Srbije,
odnosno
DS
voditi
tihu
antiizbornu
kampanju
-
rekao
je
Vukadinovic.
I
on
se
slaže
da
bi
propast
drugog
izbornog
kruga
odgovarala
Šešelju,
jer
bi
na
ponovljenim
izborima
lider
radikala
imao
šanse
da
ude
u
drugi
krug.
Vukadinovic
dodaje
da
bi
propast
ovih
izbora
odgovarala
i
premijeru
Zoranu
Đindicu,
jer
bi
Koštunica
ostao
na
vetrometini
izmedu
savezne
i
republicke
predsednicke
funkcije.
-
Najveci
gubitnici
svakako
bi
bili
Koštunica
i
Labus.
Neuspeh
izbora
najviše
bi
se
odrazio
na
unutrašnjem
planu,
jer
bi
se
produbila
politicka
kriza.
Vlasti
i
Vladi
Srbije
vec
je
uzdrman
uzdrman
legitimitet,
a
propašcu
izbora
kriza
legitimnosti
još
više
bi
se
produbila
-
rekao
je
Vukadinovic.
On
je
ocenio
da
neuspeh
izbora
na
spoljnopolitickom
planu
ne
bi
imao
dramaticne
posledice,
ali
bi
svakako
predstavljao
još
jednu
našu
politicku
blamažu.
BLIC,
8.
okt.
-
Politicki
analiticari
o
„prestrojavanjima“
izmedu
dva
izborna
kruga
G17
plus
jedan
od
pobednika
BEOGRAD
-
Prvi
krug
predsednickih
izbora
u
Srbiji
promovisao
je
G17
plus
kao
relevantnu
politicku
opciju
koja
je
jedan
od
pobednika
ovih
izbora,
pored
predsednickih
kandidata
DSS
i
SRS,
Vojislava
Koštunice
i
Vojislava
Šešelja
-
zakljucak
je
politickih
analiticara
koju
su
juce
u
„Medija
centru“
analizirali
„meduizborne
promene“.
Đorde
Vukadinovic,
urednik
„Nove
politicke
misli“,
ocenio
je
da
ce
G17
plus
tražiti
svoje
mesto
u
„liberalnom
delu
politicke
scene
Srbije,
gde
se
nalazi
i
Demokratska
stranka“.
-
To
ne
znaci
da
ce
automatski
doci
do
sukoba
izmedu
G17
plus
i
DS,
vec
da
ce
na
nekim
buducim
izborima
njihov
odnos
biti
koalicioni,
ali
ce
podrazumevati
odnos
ravnopravnih
politickih
cinilaca,
a
ne
koaliciju
na
relaciji
stariji
i
mladi
brat
-
smatra
Vukadinovic.
Ljiljana
Bacevic
iz
Centra
za
politikološka
istraživanja
smatra
da
bi
ova
ekspertska
organizacija
oduzela
potencijalne
birace
„DOS
minusu“.
-
Izmedu
DS
i
G17
plus
pojavice
se
odnos
konkurencije
jer
se
obracaju
istom
kontingentu
biraca.
Problem
je
taj
što
bi
pojavom
na
politickoj
sceni
Srbije
G17
plus
podelio
to
biracko
telo
na
dva
dela,
tako
da
je
možda
bolje
ili
da
se
ne
pojavljuje
ili
da
ostvari
koaliciju
sa
DS
-
predvida
Baceviceva.
Medutim,
Vladimir
Vuletic
sa
Filozofskog
fakulteta
u
Beogradu
smatra
da
G17
plus
samo
gubi
prerastanjem
u
politicku
organizaciju.
-
Problem
sa
ovom
organizacijom
je
što
nikada
ne
bi
mogla
da
bude
populisticka
stranka
kakve
su
DS,
DSS
ili
SRS.
U
slucaju
izlaska
na
neke
izbore,
ne
verujem
da
bi
uzeli
više
od
par
procenata
biraca
-
kaže
Vuletic.
Analiticari
su
zakljucili
i
da
„male“
stranke
nemaju
toliko
znacaja
kada
je
u
pitanju
udeo
u
birackom
telu,
ali
da
dolaze
do
izražaja
kada
je
u
pitanju
slika
koja
se
dobija
kada
se
uzme
u
obzir
koju
opciju
podržavaju.
Vukadinovic
je
takode
ocenio
i
da
je
jedan
od
najznacajnijih
rezultata
prvog
kruga
predsednickih
izbora
„potpuna
kataklizma
levice“.
-
Sve
što
smatramo
levicom
na
ovim
izborima
jedva
je
dobilo
oko
pet
procenata.
Tolika
nadmoc
u
odnosu
na
levi
ili
desni
blok
stranaka
na
politickoj
sceni
je
zabrinjavajuca.
Vakuum
izmedu
leve
i
desne
opcije
po
pravilu
se
lako
popunjava
populizmom
i
demagogijom,
što
je
i
omogucilo
dobar
rezultat
Šešelja
-
obrazlaže
Vukadinovic.
BLIC
8.
okt.
-
Lideri
parlamentarnih
stranaka
u
Srbiji
za
„Blic“
govore
o
vanrednim
parlamentarnim
izborima
Izbori
jedini
izlaz
iz
krize
BEOGRAD
-
Vecina
politickih
stranaka
u
Srbiji
smatra
da
su
vanredni
parlamentarni
izbori
jedini
izlaz
iz
krize,
dok
jedino
partije
koje
participiraju
u
Vladi
Srbije
ocenjuju
da
bi
ti
izbori
mogli
da
budu
održani
i
u
redovnom
terminu
2004.
godine.
Predsednik
DHSS
Vladan
Batic
ocenio
je
za
„Blic“
da
„nema
objektivnih
razloga“
za
raspisivanje
vanrednih
parlamentarnih
izbora.
-
Vladu
podržava
vecina
u
Skupštini
i
dok
je
tako
ne
postoje
razlozi
za
vanredne
izbore.
Tim
izborima
ne
bismo
ništa
dobili
u
odnosu
politickih
snaga,
a
to
su
pokazali
i
predsednicki
izbori
-
rekao
je
Batic.
On
je
dodao
da
zadatak
opozicije
jeste
da
traži
raspisivanje
vanrednih
izbora,
ali
i
dodao:
„Što
je
babi
milo
to
joj
se
i
snilo“.
Potpredsednik
DS
Zoran
Živkovic
potvrdio
je
juce
za
„Blic“
da
„ko
god
da
pobedi
na
predsednickim
izborima
nece
moci
da
smeni
Republicku
vladu
i
raspusti
parlament,
vec
ce
raditi
samo
na
osnovu
prava
zagarantovanih
Ustavom“.
-
Prvo
mora
da
se
donese
ustavna
povelja,
zatim
da
se
raspišu
izbori
za
parlament
buduce
zajednice
Srbije
i
Crne
Gore,
donese
novi
ustav
Srbije
i
tek
potom
da
se
održe
parlamentarni
izbori
u
Srbiji,
najverovatnije
u
jesen
2003.
godine
-
rekao
je
Živkovic.
Lider
DS
i
premijer
Srbije
Zoran
Đindic
nedavno
je
za
Rojters
izjavio
da
bi
novi
parlamentarni
izbori
malo
toga
promenili,
kao
i
da
nema
naznaka
da
ce
ga
njegovi
koalicioni
partneri
napustiti.
-
Meni
ne
bi
smetali
prevremeni
izbori,
ali
smatram
da
bismo
izgubili
još
nekoliko
meseci,
a
da
bi
ishod
bila
nova
koaliciona
vlada.
Nijedna
stranka
u
DOS
nije
nikada
rekla
da
ih
želi
-
rekao
je
Đindic
i
dodao
da
ne
vidi
„nikakav
dobitak
iz
prevremenih
izbora
osim
da
DSS
bude
pružena
još
jedna
prilika
da
ucestvuje
u
Vladi“.
Kopredsednik
SDP
Slobodan
Orlic
rekao
je
za
„Blic“
da
ne
vidi
razlog
zašto
Srbija
ne
može
da
ceka
redovne
parlamentarne
izbore
2004.
godine,
navodeci
da
je
veliko
pitanje
šta
bismo
dobili
vanrednim
izborima.
-
Nakon
vanrednih
izbora
imali
bismo
isti
raspored
snaga
tako
da
bi
stranke
iz
DOS
morale
ponovo
da
prave
koalicionu
vladu.
Jedino
ako
neke
stranke
nameravaju
da
saraduju
sa
socijalistima
i
radikalima,
ali
to
bi
trebalo
da
najave
pre
izbora
-
rekao
je
Orlic
i
dodao
da
bi
izbore
trebalo
raspisati
onog
momenta
kada
Vlada
Srbije
izgubi
vecinu
u
parlamentu.
On
je
naglasio
da
bi
o
raspisivanju
vanrednih
izbora
trebalo
da
raspravlja
Predsedništvo
DOS,
jer
tempo
tih
izbora
mora
da
diktira
vlast,
a
ne
opozicija.
-
Dosta
lidera
smatra
da
bi
trebalo
raspisati
vanredne
izbore.
Najlakši
nacin
za
to
jeste
da
sruše
vladu
Zorana
Đindica
-
rekao
je
Orlic.
Potpredsednik
ND
Nebojša
Lekovic
rekao
je
za
„Blic“
da
posle
predsednickih
izbora,
bez
obzira
na
to
ko
bude
pobedio,
na
red
dolaze
republicki
izbori.
-
ND
ne
beži
od
parlamentarnih
izbora,
ali
smatra
da
bi
ti
izbori
još
jednu
godinu
zaustavili
proces
prikljucenja
Srbije
Evropi
-
rekao
je
on.
Lider
DC
Dragoljub
Micunovic
izjavio
je
da
„nema
niceg
normalnijeg
od
vanrednih
izbora,
ako
imate
politicku
krizu,
a
mi
je
imamo“.
-
Imamo
Vladu
bez
ikakve
kontrole.
Uz
krizu
u
parlamentu
i
snažan
uticaj
na
medije,
ona
ima
ugodnu
situaciju
da
vlada
bez
kontrole
-
rekao
je
Micunovic
i
dodao
da
„nije
tacno
da
smo
izvršili
politicke
reforme“.
Predsednik
SVM
Jožef
Kasa
ocenio
je
za
„Blic“
da
Srbija
vanrednim
parlamentarnim
izborima
„nece
dobiti
ništa,
osim
što
ce
zaustaviti
zapoceti
proces
reformi“.
-
SVM
se
ne
plaši
ni
od
prevremenih
ni
od
redovnih
izbora,
ali
da
bi
izbori
bili
uspešni
i
valjani
mora
se
promeniti
Ustav
Srbije
i
izborni
zakon.
Ako
se
to
desi
2004.
onda
parlamentarni
izbori
treba
da
budu
raspisani
2004,
a
ako
se
to
desi
i
2003,
onda
2003.
-
zakljucio
je
Kasa.
Lider
Sandžacke
demokratske
partije
Rasim
Ljajic
ocenio
je
za
„Blic“
da
se
vanredni
parlamentarni
izbori
mogu
odlagati,
ali
se
ne
mogu
izbeci.
-
Samo
je
dilema
da
li
ce
biti
raspisani
na
prolece
ili
na
jesen
2003.
godine
-
rekao
je
Ljajic.
On
je
naglasio
da
su
vanredni
izbori
„manje
loše
rešenje
od
stalnih
sukoba
i
afera
unutar
izvornog
DOS
koji
generišu
politicku
nestabilnost“.
-
Najbolje
bi
bilo
da
vanredni
izbori
budu
raspisani
kao
rezultat
politickog
dogovora.
Izbori
su
potrebni,
jer
ako
se
nastave
sukobi
izmedu
DSS
i
DOS
politicku
korist
ce
ponovo
izvuci
najekstremnije
politicke
snage,
kao
na
predsednickim
izborima
-
rekao
je
Ljajic
i
dodao
da
bi
iz
izvornog
DOS
trebalo
da
se
profiliše
buduca
i
vlast
i
opozicija.
Predsednik
NS
Velimir
Ilic
ocenio
je
za
naš
list
da
su
vanredni
izbori,
i
to
na
svim
nivoima,
jedini
nacin
za
rešenje
politicke
krize.
-
Velika
je
kriza
u
Srbiji
i
iz
nje
je
teško
izaci
bez
vanrednih
izbora.
Sve
je
stalo,
sve
je
zamrlo,
sukobi
izmedu
politicara
su
svakodnevni,
institucije
ne
postoje.
Ne
treba
više
da
silujemo
ni
narod
ni
demokratiju
nego
da
raspišemo
izbore
-
rekao
je
Ilic
i
dodao
bi
bilo
realno
da
izbori
budu
na
prolece
2003.
godine.
Lider
SPO
Vuk
Draškovic
naglasio
je
za
„Blic“
da
bi
vanredni
izbori
na
svim
nivoima
trebalo
da
budu
raspisani
odmah
i
da
budu
održani
do
kraja
ove
godine.
-
Samo
tako
može
da
se
reši
socijalna,
ekonomska,
politicka,
nacionalna
i
državna
kriza.
U
prvom
krugu
predsednickih
izbora
73
odsto
koji
su
izašli
na
izbore
glasalo
je
za
vanredne
izbore
-
rekao
je
Draškovic.
On
je
ipak
izrazio
sumnju
da
ce
ti
izbori
biti
brzo
raspisani,
navodeci
da
ne
ocekuje
da
ih
raspiše
ni
Vojislav
Koštunica
ni
Miroljub
Labus
ukoliko
drugi
krug
uspe
i
pobede
na
izborima.
-
Ako
pobedi
Labus,
naravno
da
ce
promeniti
svoje
sadašnje
nagoveštaje
pošto
tvrdi
da
ih
traži
narod,
a
da
on
smatra
da
su
nepotrebni.
Ako
pobedi
Koštunica,
koji
se
zalaže
prvo
za
ustav,
pa
onda
za
izbore,
tada
izbore
necemo
imati
dve
godine
jer
toliko
je
potrebno
za
donošenje
novog
ustava
-
rekao
je
Draškovic
i
ocenio
da
„ostaje
jedino
da
narod
prisili
vlast
da
raspiše
te
izbore“.
Predsednik
NDS
Slobodan
Vuksanovic
rekao
je
za
„Blic“
da
ta
stranka
traži
raspisivanje
izbora
kako
bi
gradani
svojim
glasovima
onemogucili
Đindica
u
pogubnim
aktivnostima
po
državne
i
nacionalne
interese.
Vanredne
parlamentarne
izbore
traže
sve
parlamentarne
opozicione
stranke
-
SPS,
SRS
i
SSJ.
Demokratska
stranka
Srbije
zalaže
za
donošenje
novog
ustava
Srbije,
a
nakon
toga
za
raspisivanje
vanrednih
parlamentarnih
izbora,
jer
je
to,
kako
su
u
više
navrata
ocenili
celnici
te
stranke,
„jedini
izlaz
iz
politicke
krize
u
Srbiji“.
Clan
Predsedništva
GSS
Ivan
Andric
ocenio
je
za
naš
list
da
su
trenutni
zahtevi
za
raspisivanje
vanrednih
izbora
„obojeni
izbornom
kampanjom“
i
dodao
da
ce
ta
stranka
tek
nakon
predsednickih
izbora
izneti
svoj
stav
o
republickim
izborima.
-
Nakon
ovih
izbora
videce
se
da
li
podrška
stranaka
DOS
Vojislavu
Koštunici
bila
podrška
samo
njemu
ili
su
se
tom
podrškom
okrenule
od
reformske
politike
Vlade
Srbije.
Ako
su
se
okrenule
od
Vlade
onda
je
Srbija
korak
bliže
vanrednim
izborima
-
rekao
je
Andric
i
dodao
da
GSS
„rasplet
po
pitanju
vanrednih
izbora
ocekuje
na
sednici
Predsedništva
DOS“
posle
drugog
izbora.
DANAS,
5-6
okt.
-
Dinkic:
Izvesni
vanredni
parlamentarni
izbori
Jagodina
-
Iluzorno
je
sada
kritikovati
celu
republicku
vladu,
jer
"nije
tacno
da
cela
vlada
nije
dobro
radila.
Ja
tvrdim
da
je
Djelic
(Bozidar)
dobro
radio,
da
je
dobro
radila
Gordana
Matkovic
itd.
Ali
sa
ovakvim
ministrom
policije,
na
primer,
ne
mozete
da
sprovedete
pravdu
u
Srbiji.
Ako
imate
dobre
policajce,
ali
nemaju
naredjenje
da
budu
policajci
vec
balerine,
nema
ni
pravde,
ako
neko
ne
bude
uhapsen
ne
moze
da
bude
predat
pravosudju,
ako
nema
krivicne
prijave
ne
moze
pravosudje
da
reaguje
-
rekao
je
guverner
Narodne
banke
Jugoslavije
Mladjan
Dinkic
u
Jagodini.
Ucestvujuci
kasno
preksinoc
u
emisiji
jagodinske
televizije
Palma
plus,
Dinkic
je
istakao
da
ce
sasvim
izvesno
"vanrednih
parlamentarnih
izbora
u
Srbiji
biti
bez
obzira
da
li
ce
pobediti
Kostunica
ili
Labus".
On
je
uveren
da
ce
i
buduca
vlada
biti
koaliciona,
ali
ce
ta
koalicija
"biti
znatno
manja
i
suzenija".
BLIC,
8.
okt.
-
Đorde
Vukadinovic,
urednik
„Nove
srpske
politicke
misli“,
ocenio
je
da
ce
G17
plus
tražiti
svoje
mesto
u
„liberalnom
delu
politicke
scene
Srbije,
gde
se
nalazi
i
Demokratska
stranka“.
-
To ne znaci da ce automatski doci do sukoba izmedu G17 plus
i DS, vec da ce na nekim buducim izborima njihov odnos biti
koalicioni, ali ce podrazumevati odnos ravnopravnih politickih
cinilaca, a ne koaliciju na relaciji stariji i mladi brat -
smatra Vukadinovic.
Vukadinovic
je
takode
ocenio
i
da
je
jedan
od
najznacajnijih
rezultata
prvog
kruga
predsednickih
izbora
„potpuna
kataklizma
levice“.
-
Sve
što
smatramo
levicom
na
ovim
izborima
jedva
je
dobilo
oko
pet
procenata.
Tolika
nadmoc
u
odnosu
na
levi
ili
desni
blok
stranaka
na
politickoj
sceni
je
zabrinjavajuca.
Vakuum
izmedu
leve
i
desne
opcije
po
pravilu
se
lako
popunjava
populizmom
i
demagogijom,
što
je
i
omogucilo
dobar
rezultat
Šešelja
-
obrazlaže
Vukadinovic.
REPORTER
-
16.10.2002
DUŠAN
PAVLOVIC:
Ogledalo
Stanje
redovno,
izbori
vanredni
Zašto
ce
nakon
propasti
predsednickih
izbora
doci
do
vanrednih
parlamentarnih
izbora
i
koja
su
dva
najverovatnija
scenarija
po
kojima
ce
se
to
desiti
U
ovoj izbornoj kampanji predsednicki kandidati su se nadmetali
obecanjima u pogledu toga ko ce voditi kakvu politiku nakon
dolaska na vlast. Ustav Republike Srbije, medutim, predsedniku
omogucuje da sopstvenu politiku vodi iskljucivo u domenu spoljnih
poslova (clan 83, stav 4). Jedan deo funkcija – komandovanje
oružanim snagama, proglašavanje ratnog i vanrednog stanja –
prisutne su zarad ocuvanja državnog jedinstva u kriznim situacijama.
Ostale važne funkcije – predlaganje mandatara za predsednika
vlade, sudija i predsednika ustavnog suda, raspuštanje parlamenta
na obrazložen predlog vlade, i suspenzivni veto na zakone donete
u Skupštini – tu su da bi se obezbedila ravnoteža u strukturi
podele vlasti. Ukoliko je predsednik države odsutan ili sprecen
da obavlja svoju dužnost, dolazi do disbalansa iz koga jacaju
izvršna i zakonodavna vlast. Ako se ovo ima u vidu, postaje
malo jasnije zbog cega 13. oktobra nismo izabrali predsednika
republike, odnosno kome je najviše u interesu da se on ne izabere.
Formalno gledano, prepreka za izbor predsednika nalazi se u
Zakonu o izboru predsednika republike iz 1992. Taj Zakon sadrži
onu besmislenu odredbu o cenzusu koji je potrebno ispuniti da
bi izbor predsednika bio validan. Besmislenost te odredbe bila
je poznata mnogo pre nego što su izbori bili raspisani. Indikativno
je da se vlada nije setila da tu odredbu ukine ili promeni ceo
Zakon uprkos tome što je za to imala najmanje tri meseca na
raspolaganju.
2
Neuspeh
predsednickih
izbora
mogao
bi
biti
uvod
u
još
žešcu
parlamentarnu
krizu
koja
ce
rezultirati
prevremenim
parlamentarnim
izborima.
Razlog
za
to
nalazi
se
u
cinjenici
da
je
DSS
u
predsednickim
izborima
videla
delimicnu
kompenzaciju
za
jednoipogodišnje
šikaniranje
koje
je
im
je
priredivala
ekipa
oko
Zorana
Đindica,
a
koje
je
rezultiralo
izbacivanjem
DSS
poslanika
iz
Skupštine.
Sada
kad
te
pobede
nema,
pogrešno
je
misliti
kako
ce
intenzitet
politicke
krize
da
se
slegne
do
narednih
predsednickih
izbora.
Buduci
da
vlada
koja
kontroliše
parlament
veruje
da
Koštunicina
pobeda
ubrzava
prevremene
parlamentarne
izbore,
sasvim
je
moguce
da
se
novi
predsednicki
izbori
zakažu,
a
uslov
o
cenzusu
ne
ukine.
Ukoliko
se
to
zaista
desi,
svaki
naredni
predsednicki
izbori
ce
propasti,
što
ce
samo
produbljivati
krizu
sve
dok
se
ne
dode
na
gledište
da
se
predsednickim
izborima
apsolutno
ništa
ne
može
rešiti.
To
ce
dodatno
razbuktati
strasti.
DSS
ce
biti
gnevan
što
ne
može
da
ima
mesto
koje
mu
politicki
pripada,
a
ostale
stranke,
koje
još
uvek
pripadaju
ili
su
pripadale
DOS-u,
pocece
da
nervira
ovakvo
stanje
stvari.
Nisu
svi
u
DOS-u
kao
clanovi
DS
i
DHSS-a
kojima
ništa
ne
smeta
što
u
zemlji
postoji
institucionalni
haos.
Da
ce
kriza
morati
da
se
razreši
vanrednim
izborima
ukazuje
upravo
karakter
problema:
predmet
spora
nije
odredena
politika
i
pravac
kojim
zemlja
treba
da
ide,
vec
cinjenica
da
institucije
ne
funkcionišu.
Ako
se
delimicno
rešenje
politicke
krize
nije
moglo
naci
u
predsednickim
izborima,
vrlo
brzo
ce
se
doci
na
stanovište
da
je
opšte
razrešenje
moguce
na
parlamentarnim
izborima.
3
U
ovom
trenutku
naslucuje
se
da
ce
se
nakon
prevremenih
parlamentarnih
izbora
uspostaviti
tri
dominantne
grupacije.
Jednu
cini
DSS
i
Koštunica,
drugu
Šešeljevi
radikali,
a
trecu
reformisti.
Prva
i
druga
predstavljaju
homogene
celine,
dok
trecoj
sledi
prestruktuisanje
uoci
prevremenih
parlamentarnih
izbora.
Prestruktuisanje
se
odnosi
na
centralnu
figuru
unutar
te
grupacije.
Njena
okosnica
je
do
sada
bio
Zoran
Đindic
sa
onim
stranakama
koje
su
podržavale
Vladu
Srbije.
Ova
grupacija
ce
svakako
opstati
kao
treca,
ali
nije
sigurno
da
li
ce
njen
predvodnik
ostati
Zoran
Đindic.
Problem
je
u
sledecem:
najverovatnija
koalicija
nakon
narednih
parlamentarnih
izbora
morace
se
oformiti
izmedu
prve
i
trece
grupacije.
Ali
ukoliko
Zoran
Đindic
ostane
na
mestu
predvodnika
ove
trece
grupacije,
šanse
da
se
ova
koalicija
efikasno
uspostavi
se
smanjuju.
Đindic
je
jedna
od
najomraženijih
licnosti
u
prvom
taboru,
i
u
ovom
trenutku
je
teško
zamisliti
da
bi
u
bilo
kojoj
narednoj
vladi
mogao
da
bude
pomocnik
ministra
za
ekologiju,
a
kamoli
nešto
više.
Zato
je
razložno
pretpostaviti
da
ce
snage
unutar
trece
grupe
prirodno
doci
do
mišljenja
kako
uslov
opstanka
trece
grupacije
i
njena
koaliciona
sposobnost
treba
da
se
traži
u
istiskivanju
Zorana
Đindica
sa
mesta
njegovog
lidera.
4
Ovakav
razvoj
dogadaja
je
još
izvesniji
ukoliko
Đindiceva
vlada
izgubi
podršku
u
Skupštini.
U
tom
slucaju
otvara
se
prostor
za
novog
predvodnika
reformskog
bloka.
Za
tako
nešto
ce
se
možda
kandidovati
G17
plus.
Price
da
se
ova
organizacija
pretvara
u
stranku
kruže
vec
najmanje
godinu
dana,
a
po
svoj
prilici
nakon
Labusovog
poraza
na
predsednickim
izborima
transformacija
se
cini
neizbežnom.
Ovom
promenom
reformski
blok
bi
se
osvežio
jer
bi
za
svoju
osovinu
umesto
coveka
konfrontacije
dobila
grupu
stranaka
koje
bi
trebalo
da
budu
orijentisane
na
saradnju
sa
Koštunicom
i
vaspostavljanje
konsenzusa
oko
reformi
i
njihovog
daljeg
pravca.
Koštunica
je
možda
spor
i
ne
smatra
da
je
ekonomija
od
suštinskog
znacaja
za
buducnost
Srbije,
ali
on
je
nezaobilazna
cinjenica
teška
skoro
dva
miliona
glasova.
U
ovakvom
razvoju
dogadaja
postoji
(barem
za
mene)
najmanje
jedna
nepoznanica.
Ona
se
zove
“Miroljub
Labus”.
S
obzirom
na
nezanemarljiv
broj
glasova
koje
je
Labus
dobio,
prisvajanje
ovih
glasova
ce
najverovatnije
rešiti
pitanje
liderstva
unutar
treceg
bloka.
Ukoliko
se
za
taj
kapital
izbori
G17
plus,
njegove
šanse
da
se
nametne
kao
lider
reformskog
bloka
znacajno
rastu.
U
tom
slucaju
G17
plus
bi
u
pokušaju
da
se
nametne
kao
osovina
reformskog
bloka
ušao
kao
pobednik,
dok
bi
Đindic
u
pokušaju
da
ocuva
svoje
mesto
lidera
ušao
kao
gubitnik,
s
obzirom
da
bi
ovom
sukobu
prethodio
pad
njegove
vlade
u
Skupštini.
Kako
ce
se
stvari
razvijati,
razume
se,
zavisi
najviše
od
samog
Labusa
i
još
nekoliko
ljudi
koji
priželjkuju
da
do
ovakve
vrste
podele
medu
reformatorima
ne
dode.
Ipak,
prevazilaženje
ovog
problema
moguce
je
ukoliko
nakon
narednih
parlamentarnih
izbora
Labusu
bude
ponudeno
mesto
predsednika
vlade.
To
nije
nemoguce
uprkos
cinjenici
da
je
Labus
bio
Koštunicin
protivkandidat
na
ovim
izborima.
Ko
je
procitao
Koštunicin
intervju
u
Reporteru
br.
228
može
da
izmedu
redova
procita
kako
je
Koštunica
spreman
na
ovakvu
vrstu
saradnje.
5
Postoji,
medutim,
i
drugi
scenario
koji
bi
opet
rezultirao
vanrednim
parlamentarnim
izborima.
Po
ovom
scenariju
ne
bi
bilo
ponavljanja
predsednickih
izbora,
vec
bi
se
poslanici
DSS-a
vratili
u
parlament.
Skupština
bi
potom
izglasala
novi
ustav,
a
onda
bi
se
išlo
na
prevremene
opšte
izbore
pod
novim
ustavom.
Ova
varijanta
je
nešto
izvesnija
od
prethodne
jer
bi
intenzitet
krize
bio
niži,
a
rezultirala
bi
donošenjem
novog
ustava.
Osim
toga,
ona
je
za
vladu
daleko
primamljivija
zbog
toga
što
bi
joj
dala
još
nekih
6-9
meseci
života,
koliko
bi
otprilike
najverovatnije
bilo
potrebno
da
se
napiše
i
usvoji
novi
ustav.
To,
medutim,
nikako
ne
znaci
da
ovakav
razvoj
dogadaja
ne
podrazumeva
neke
elemente
onoga
što
sam
opisao
u
odeljku
4:
restrukturisanje
treceg
bloka
je
jednostavno
neizbežno,
i
ono
ce
morati
da
se
obavi
u
bilo
kojoj
varijanti.
Ovaj
scenario
ima
i
prepreka
jer
poslanici
DSS-a
najpre
treba
da
se
vrate
u
parlament.
U
ovom
trenutku
nije
izvesno
kako
bi
se
to
moglo
desiti
buduci
da
su
poslanici
iz
parlamenta
izbaceni
u
skladu
sa
zakonom.
Ni
evropski
standardi
tu
ne
pomažu
mnogo.
DSS
je
cesto
ukazivao
na
medunarodne
izborne
standarde
iz
kojih
dolazi
da
je
iskljucenje
bilo
nelegalno.
Prema
nekoliko
puta
pominjanom
Dokumentu
iz
Kopenhagena
koji
je
OEBS
usvojio
1990.
kaže
se
da
se
države
potpisnice
obavezuju
da
ce
“kandidatima
koji
dobiju
zakonom
zahtevan
broj
glasova
biti
zagarantovano
poslanicko
mesto,
te
da
ce
na
tom
mestu
ostati
sve
dok
im
mandat
ne
istekne
ili
se
ne
okonca
na
neki
drugi
nacin
koji
je
odreden
zakonom
u
skladu
sa
demokratskim
parlamentarnim
i
ustavnim
procedurama”
(clan
7.9;
prevod
D.P.).
Iz
ovoga
upravo
sledi
da
je
izbacivanje
poslanika
DSS-a
iz
Skupštine
legalno,
sve
dok
je
obavljeno
u
skladu
sa
važecim
Zakonom
o
izboru
narodnih
poslanika
iz
2000.
Bez
obzira
na
to,
ukoliko
do
sporazuma
oko
donošenja
novog
ustava
dode,
sasvim
je
moguce
da
se
povratak
DSS
u
Skupštinu
ipak
desi.
To
znaci
da
bi
2003.
mogla
biti
godina
u
kojoj
bismo
mogli
da
dobijemo
novi
ustav,
legitiman
parlament
i
vladu,
te
novi
konsenzus
oko
reformi,
koji
je
za
uspeh
reformi
podjednako
važan
kao
i
one
same.
hronika
vesti (arhiva)