Slobodan Antonić
ZAŠTO
IH POSMATRAM
Zahvalan
sam gospođi Vesni Pešić (i uredništvu NIN-a) na mogućnosti
da još ponešto kažem o izvesnim nedemokratkim (odnosno neliberalnim)
crtama kod dela naše društvene elite.
Glavno pitanje koje gospođa Pešić
postavlja jeste »zašto se Antonić toliko i već duže vreme
ustremio na jedno manjinsko mišljenje kao najveću opasnost
(kao da veće nema) i o kojem ga ne mrzi da piše te agresivne
tekstove«. Pri tome gospođa Pešić ima u vidu ne samo moj
»mučni članak« o petooktobarskim montanjarima u kom sam
se, po njenoj oceni, »sramno poneo«. Ona se osvrće i na jedan
moj raniji spis (»Misionarska inteligencija u današnjoj Srbiji«,
Vreme, 6. februar 2003) koji je pobudio živu tromesečnu
polemiku (cela polemika preštampana je u knjizi Intelektualci
u tranziciji, priredio Jovica Trkulja, Kikinda 2003).
U tom spisu primetio sam da se deo
ovdašnje inteligencije (uglavnom okupljen oko listova Danas,
Helsinška povelja i Republika), prema sopstvenom narodu
odnosi kao nekadašnji misonari prema urođeničkom plemenu.
Oni veruju da je narod u Srbiji ne samo primitivan, već i kolektivno
oboleo od nacionalizma (vidi tačne citate u pomenutom članku),
i da je za to najbolji lek – »sila, primoravanje, dakle uslovljavanje«
(Bojan Tončić u emisiji radija B92 «Peščanik«, 17.
maj 2003, sajt B92; vidi i ostale citate). Ja sam se pobunio protiv
takvih poziva na represiju, budući da verujem u demokratiju
i ljudska prava (uzgred budi rečeno, eto mog političkog
stanovišta koje toliko zanima Vesnu Pešić). Ti pozivi su mi
se učinili naročito opasnim baš zbog toga što je u tom
trenutku već uveliko funkcionisala koalicija »misionara«-ideologa
i »montanjara«-političara. Montanjari su, u ime reformi i modernizacije,
glajhšaltovali javnost, krivotvorili glasanje u skupštini, oduzimali
poslaničke mandate, ućutkivali štampu, sužavali nezavisnost
sudstva... A misionari su, u ime reforme i modernizacije, tome burno
aplaudirali, opravdavajući sve mere protiv »izdajica 5. oktobra«.
Navešću samo dva primera takve
simbioze koja je direktno ugrožavala demokratiju u Srbiji. Prvi
je slučaj oduzimanja mandata. Pošto je želela da poveća
nestabilnmu većinu u skupštini od samo šest poslaničkih
glasova, vlada se poslužila najneparlamentarnijim odredbama izbornog
zakona preostalog još iz doba Miloševića. Tako je, 12. juna
2002, DSS-u oduzet 21 poslanički mandat. Ali, umesto horske
osude ovakvog antiparlamentarnog udara, u našoj proreformskoj javnosti
(kojoj misionarska inteligencija daje ton) čuo se – horski
aplauz! "Ako je opstanak skupštine bitan uslov za očuvanje
glavnog rezultata promene iz 2000. godine«, objašnjavao je Nebojša
Popov (Blic News, 31. juli 2002, str. 19), »a to je stvaranje
osnova za nastanak demokratskih institucija - s nadom da skupština
može evoluirati ka parlamentarizmu, onda se može smatrati legitimnim
isključenje onih koji ne dolaze na sednicu ili ignorišu skupštinu,
kao što se može smatrati legitimnim isključenje onih koji ignorišu
zajednički napor da stvore demokratske institucije«. »Ako ova
mera vodi ka afirmaciji budućeg parlamentarizma i nastavku
procesa demokratskih promena, u tom slučaju je opravdana. A
ako ne vodi ka tome, to će se vrlo brzo pokazati« (isto, str.
20). Dakle, po Popovu, krađa mandata nije po sebi bila ni dobra
ni loša, već je to zavisilo od posledica. Ako modernizatorsko-reformatorskim
političarima ukradeni mandati posluže da lakše sprovedu reforme
i modernizuju Srbiju, krađa će biti opravdana. A ako u
tome ne uspeju krađa će onda biti neopravdana. Baš lepo!
Slična neverovatna objašnjenja
imali smo prilike da čitamo i na naslovnoj strani lista Danas
(28. juni 2002), iz pera Milice Torov i Safete Biševac. Pošto su
otimanje mandata nazvale "prekompozicijom u okviru DOS"(!!)
one su javnost dodatno umirile sledećim rečima: "Ma
koliko da je ovakvim potezom izmenjena parlamentarna slika Srbije,
teško je zaključiti da je time pogažena izborna volja birača.
Znamo svi da je većina i na republičkim izborima decembra
2000. godine glasala protiv Slobodana Miloševića i SPS, a ne
za pojedinačne članice DOS". Ovde je na neobično
dosledan način ponovljen jedan tipičan obrazac autoritarne
argumentacije korišćen u SSSR-u 1930-ih godina. Tamo su saopštenja
o uklanjanju »neprijatelja socijalizma« obično počinjala
formulacijama – »kao što je poznato«, »zna se«, »svima je znano«.
Recimo: »Zna se da je XY kovao zaveru protiv Partije i njenog mudrog
rukovodstva. Zato je on juče streljan«. Dakle, ono što tek
treba dokazati uzimalo se kao već dokazano, pa je iz toga sledila
presuda kao iz čistog analitičkog suda. Tako su i novinarke
lista Danas tvrdile da »znamo svi« kako birači, 23.
decembra 2000, kada su zaokruživali listu koja se zvala »DOS – Vojislav
Koštunica« to nikako nisu radili zbog nevažnog i nepotrebnog Koštunice
(već su to, valjda, radili zbog političkih gromada tipa
Korać, Čanak, Dule Mihajlović, Batić, Bane Kovačević,
Dragan Miovanović i ostali?). Iz toga je onda i proizilazio
neumitni zaključak da se Koštunica i njegovi mogu izbacivati
iz skupštine, kad god se to poželi.
Ali, pošto su im ideolozi-modernizatori
dali zeleno svetlo za akciju »tvoj mandat je moj mandat«, naši političari-modernizatori
su poželeli da budu još veći reformatori i modernizatori. Jer,
zašto bi DSS-u modernizovali samo 21 mandat kad mogu i svih 45?
I tako su 29. jula oduzeli sve mandate DSS-u i proglasili
još jednu reformsku pobedu. Aleksandra Joksimović, na zvaničnoj
koneferenciji za štampu Demokratske stranke, obznanila je kako je
oduzimanjem svih mandata DSS-u zapravo "potvrđena izborna
volja građana Srbije" (!) i "otvoren put za nesmetano
sporovođenje reformi i izgradnju nove moderne Srbije"
(!) (Politika, 3. avgust 2002, str. A5). Nažalost, zaostali
narod nije umeo da ceni sve ove modernizacijske divote, pa je na
predsedničkim izborima, 13. oktobra 2002, Koštunica dobio dvostruko
više glasova od vladinog kandidata (1.991.947 prema 921.094). To
je poslužilo kao povod nekim zapadnim birokratama da ustvrde kako
skupština bez Koštunice navodno nema legitimitet. Pritisli su vladu,
pa su mandati, 4. novembra 2002, ipak morali biti vraćeni.
Eh, kakva šteta - gde bi nam danas bio kraj sa tako reformskim sastavom
skupštine?
I umesto da iz ovog slučaja izvuku
pouku da su i «najmodernizacijski» političari ipak samo političari,
naši »ideolozi-misionari« su se ubrzo upetljali u još tešnju simbiozu
sa »političarima-montanjarima«. Tako su postali advokati grubog
kršenja ne samo demokratije, već i elementarnih ljudskih prava.
Reč je, naravno, o događajima tokom vanrednog stanja (mart-april
2003). Zločin nad Zoranom Đinđićem i snaga kriminalnih
struktura koje su ugrožavale poredak u Srbiji, učinili su da
vanredno stanje postane neophodnost. Ali, onakvo vanredno
stanje kakvo je u Srbiji proglašeno i sporovođeno tog žalosnog
proleća jednostavno malo toga je moglo da opravda.
Već sam akt proglašenja vanrednog
stanja, koji je 12. marta pročitala Nataša Mićić,
kao i njen prateći predsednički ukaz, predstavljali su
najgrublje kršenje ustava i zakona, kao i glavnih međunarodnih
povelja o ljudskim pravima. Vanredno stanje je, naime, proglašeno
tako da su iz ustavnih i zakonskih propisa o vanrednom i ratnom
stanju uzete najrepresivnije odredbe, spojene u jednu još represivniju
celinu i nazvane "vanrednim stanjem". (Recimo, vanredno
stanje nije moglo da se proglasi na celoj teritoriji Srbije – to
može samo kada se proglašava ratno stanje. Zato je takva odredba
uzeta iz propisa koji regulišu ratno stanje. Ali, u ratnom stanju
skupštinska većina ne može da menja ustav i donosi sistemske
zakone. Za to su uzete odgovarajuće odredbe iz propisa o vanrednom
stanju, itd). Koristeći se ovakvom metodom, montanjari su
sebi obezedili pokriće za opštu suspenziju ljudskih prava.
Ukinuli su pravo na ustavni i zakonski postupak lišenja slobode
(policijski pritvor je produžen na 30 dana, bez prava na advokata
i bez prava na žalbu sudu). Ukinuli su pravo nepovredivosti tajne
pisama ili stana bez odluke suda, ukinuli su svako pravo na štrajk,
ukinuli su svako pravo političkog okupljanja. Ograničili
su pravo političkog i sindikalnog delovanja, kao i pravo slobodnog
obaveštavanja (ukoliko vlast proceni da se njima ugrožava vanredno
stanje).
Neka od ovih prava mogla su se suspendovati
samo u ratnom, ali ne i u vanrednom stanju (član 83. tačka
7. Ustava). Takva suspenzija donekle je bila pokrivena već
pomenutim mešanjem ratnog i vanrednog stanja. Ali, 12. marta ukinuta
su i ona ljudska prava koja nije bilo moguće suspendovati,
čak ni u ratnom stanju - recimo, pravo uhapšenika da se obrati
sudu radi ispitivanja zakonitosti njegovog hapšenja, ili pravo uhapšenika
da postupak njegovog hapšenja bude uređen ustavom ili zakonom.
Zapravo, ukinuta su neka od prava koja čine sam temelj ideje
ljudskih prava (habeas corpus). Ona su bila izričito zaštićena
od suspenzije ne samo tzv. Malom ustavnom poveljom Zajednice Srbije
i Crne Gore (od 28. februara 2003; član 6. stav 9 i član
14. stav 6), već i Međunarodnim paktom o građanskim
i političkim pravima (član 9. stav 4) koji se neposredno
primenjuje u Srbiji (član 10. Ustavne povelje) i ima jaču
snagu od svih domaćih pravnih izvora (član 16. Ustavne
povelje).
Već iz tog početnog kršenja
ljudskih prava bilo je jasno u šta će se izroditi vanredno
stanje. Verovatno još od 1944. godine u Srbiji nije bilo tako masovnog
i neselektivnog hapšenja, kao tokom proleća 2003. godine. Iako
se neprestano pričalo kako se hapse samo kriminalci, među
11 hiljada pritvorenih našlo se i previše drugog sveta: novinara,
političara, sudija, advokata, folk pevača, pa je čak
uhapšen i – direktor beogradskog zoološkog vrta! I ko zna ko bi
još sve došao na red i koliko bi još hiljada ljudi bilo uhapšeno,
da se nije umešala ona već ranije pominjana «grupa ambasadora
na čelu sa Montgomerijem». Jer, još 11. aprila, na brifingu
u Vladi Srbije za glavne i odgovorne urednike, najavljivano je kako
je "operacija Sablja ušla u najdelikatniju fazu: otkrivanje
inspiratora, podstrekača i finansijera atentata na Zorana Đinđića",
a da je "okruženje poslednjeg jugoslovenskog predsednika Vojislava
Koštunice bilo dugo i do guše umešano u prljave operacije Crvenih
beretki" (Danas, 12-13. april 2003, str. 3). Javnost
je pripremana da svakog trena i Koštunica može da bude priveden
na razgovor u policiju, Branislav Lečić, ministar kulture
i informisanja, najavljivao je obrazovanje posebne komisije koja
će tek ispitati sva kritička pisanja o Vladi i utvrditi
"koji su to mehanizmi medije doveli u dominantno crno stanje
svesti" (Politika, 6. april 3003, str. 1), a ministar
pravde, Vladan Batić za učešće u "kriminalnoj
zaveri ", direktno je optužio čak i "jedan deo nezavisnih
medija" (Danas, 18. april 2003, str. 3). Onda su Montgomeri
i ostali pritisli vladu, i već nakon par dana (22. aprila)
vanredno stanje je ukinuto.
Kako se u toj stvari postavila naša
«reformska» inteligencija? Dovoljno je pogledati samo komplete lista
Danas za mart, april i maj 2003. godine, pa videti da se
njihova reakcija može svesti na svega tri reči: Još! Još! Još!
Čak i čelnici NVO za ljudska prava koji su nas navikli
na svoj izraziti senzibilitet makar i za namrgođen pogled nekog
Miloševićevog policajca, sada su išli od medija do medija da
ubeđuju javnost kako je sve potaman. “Mislim da se od vanrednog
stanja, ili iz neznanja ili iz opake namere, stvara jedan bau-bau,
jedan bauk koji se onda lako ubija», objašnjavao je Vojin Dimitrijević
(«Kažiprst», B92, 17. mart 2003), direktor Beogradskog centra za
ljudska prava. «Ja sam čitao odluku na osnovu koje je uvedeno
vanredno stanje i ne vidim da je ograničeno nijedno pravo
koje se ne sme ograničiti» (isto; podvukao A. S). Jednostavno,
«ovo je vanredno stanje koje je uvela demokratska vlast. Vanredno
stanje koje je uvodio predsednik Milutinović za vreme bombardovanja
je nešto drugo i verujem da su se mnogi kao ja od onoga vanrednog
stanja uplašili a od ovog vanrednog stanja se nisu uplašili, jer
tačno znaju u kom pravcu su te mere preduzete». A taj pravac
je više nego jasan: «mislim da su u pravu svi koji kažu da je ovo
prilika da imamo 6. oktobar koji nismo imali» (isto). U tom, 6.
oktobru, običnim građanima se život neće mnogo promeniti:
«Vanredno stanje ne znači da će se život za obične
građane mnogo iskomplikovati - deca će normalno da idu
u školu, odrasli na posao» (Vojin Dimitrijević, Glas javnosti,
13. mart 2003). Ali, ako primetite da vas prisluškuju, da vam prijatelji
bivaju uhapšeni, da sve novine pišu jedno te isto, da su na svim
televizijama jedni te isti likovi, ako odvedete decu u zoovrt pa
vam kažu da je «upravnika odvelo», ako se pitate neće li se
i na vašem stepeništu uskoro začuti bat cokula, e to nije nikako
znak da nešto poprilično gadno nije u redu. To je samo pokazatelj
da niste običan građanin i da možete sebi da čestitate
jer ste barem po nečemu izuzetni.
U takvim okolnostima - da se sada vratim
na pitanje gospođe Pešić zašto ih se već jednom ne
okanem – ja sam mogao da nastavim sa opisivanjem nedemokratskih
postupaka Slobodana Miloševića, ili ukazivanjem na autoritarne
crte socijalista ili radikala. Nastavio bih da dobijam grantove
i suporte, bivalo bi me na svim «reformskim» medijima, ostao bih
i dalje «ozbiljan i akribičan naučnik», i niko ne bi ni
pomislio da dovodi u pitanje moja metodološka umeća ili da
me pita za političku pripadnost. Ali, odnekud, nisu više socijalisti
i radikali bili ti koji kradu mandate, kradu glasove u skupštini,
kradu novac u vladi, lažu javnost, krše ustav, donose represivne
zakone, u vanrednom stanju ukidaju čak i neukidiva ljudska
prava, hapse 11 hiljada ljudi, ili, nedavno, rasturaju promocije
knjiga i njihovim recenzentima na vratima od stana ispisuju skaredne
parole... Naučen da i na najmanji Miloševićev prekršaj
demokratske procedure, i na najmanje kršenje ljudskih prava, udarim
na sva zvona, sada je valjda trebalo da ćutim i nemo posmatram
kako se od skupštine pravi lakrdija, od javnosti služavka, od države
alajbegova slama... I da se tešim objašnjenjem kako je sve to neophodno
jer se «zaostalo» i «deformisano» društvo kao što je srpsko jedino
na taj način može modernizovati. Ma hajte, molim vas!
I danas, kada ti krugovi više nisu
na vlasti (ili pri vlasti) smatram da o njihovim idejama i delima
treba razgovarati. (U pitanju su zbilja krugovi, i samo me manjak
prostora onemogućava da napravim odrešitiju razliku među
njima. Pomenuću, ipak, vredne primere drugačijeg mišljenja
i delovanja kao što su redakcijski uvodnik lista Danas, od
13. juna 2002, u kome se jasno osuđuje oduzimanje mandata,
ili dosledno držanje Nataše Kandić i FHP tokom vanrednog stanja).
Neki od tih krugova, zbog fiksacije na jednu ideju i spremnosti
da instrumentalizuju sve druge vrednosti radi njenog ostvarenja,
često se, ne bez ikakvog prava, ocenjuju kao ekstremistički.
Samo, ako je to tačno, zašto bi «reformatorsko-modernizacijski»
ekstremizam bio manje opasan od, recimo, nacionalističkog ili
komunističkog? Štaviše, on možda može biti i opasniji baš zato
što su komunistička i nacionalistička ideja istorijski
poprilično kompromitovane, dok su ideje reformi i modernizacije
i dalje pozitivna vrednost za sve nas.
Otuda, kao što se od nacionalističkih
snaga često traži da se, žele li da dobiju demokratsku licencu,
odrede prema sopstvenom delovanju u prošlosti, tako bi i «reformatorsko-modernizacijske»
snage svakako trebalo da pokažu da su svesne sopstvenuih grešaka
i da ih neće više ponavljati. Ali, ako one to srdito odbijaju,
ako svaku kritku ocenjuju kao «nacionalističko-konzervativnu
paškvilu», ako čak i u najdobronamernijim primedbama nalaze
samo političku ili stranačku pozadinu, onda nazivi kojima
sam se poslužio da ih opišem – montanjari i misionari – prestaju
biti samo zgodna istorijska analogija (manje ili više uspešna).
Ti nazivi postaju gorka stvarnost. A sa takvim reformistima i modernizatorima,
onda, neka nam je bog u pomoći.
|
|