Marinko M. Vučinić
ŠTA JE PRAVO LICE VEĆINSKE SRBIJE
Rešenje našeg problema je u tome
da, uprkos svim našim nesrećama, tragedijama i brutalnim udarcima
sudbine budemo i ostanemo tolerantni, smireni, ali i mudri, složni
i odlučni.
Žarko Trebješanin
Poslednji tragični događaji na Kosovu
i Metohiji kada se tokom nekoliko dana odvijalo organizovano i otvoreno
etničko čišćenje pre svega srpskog stanovništva,
otvorili su mnogobrojna pitanja kako o stanju naše unutrašnje politike
tako i o delovanju predstavnika Ujedinjenih Nacija i NATO Pakta
na Kosovu i Metohiji. Danas je više nego ikad, posle iznenadnog
" smirivanja" na Kosovu i Metohiji, očigledno da
je misija Ujedinjenih Nacija i koncept multietničkog društva
doživeo potpuni kolaps. Predstavnici Ujedinjenih Nacija teško da
će odustati od svoje proklamovane politike stvaranja multietničkog
i demokratskog društva jer bi to jednostavno dovelo do potpune revizije
politike međunarodne zajednice koja je na Balkanu vođena
u toku protekle decenije. Posle provale nasilja koje je preraslo
u istinski pogrom i konačno uništavanje srpske kulturne baštine
menja se i ukupna slika stanja na Kosovu i Metohiji koje je do sada
predstavljano kao gotovo idilična slika novog multietničkog
društva.
Međutim, za nas i ukupno stanje naših političkih
prilika, od posebne je važnosti da se objektivno raspravi na koji
način je naš narod reagovao na poslednje tragične događaje
na Kosovu i Metohiji. Prva reakcija se javila kao neartikulisani
izliv očajanja, besa i nemoći kada je i došlo do nasilja
na beogradskim ulicama, i kada se dogodilo neoprostivo paljenje
Bajrakli džamije u Beogradu.Te prve noći ispred zgrade vlade
Srbije bilo se okupilo najšarenije društvo, od funkcionera starog
socijalističko-julovskog režima do ljudi koji sebe proglašavaju
za velike patriote i borce za srpske nacionalne interese.To okupljanje
je ličilo na dobro poznate potpaljivačke i iracionalne
skupove koji su organizovani tokom protekle decenije kada su velike
patriote koristile svaku povoljnu priliku da ispolje svoje najmračnije
porive i rušilačke namere.
Treba reći da je već sledećeg dana
veliki gnev i nezadovoljstvo naroda uspela da artikuliše vlada Srbije,
predstavnici Srpske Pravoslavne Crkve, studentske organizacije i
sami građani. Protesti su tako dobili potpuno drugačiji
karakter i prerasli u istinsko okupljanje građana koji su svoje
nezadovoljstvo izražavali dostojanstveno i mirno bez obzira što
je osnovno osećanje bilo velika nemoć i ogromno ogorčenje.
Posebno je bilo od velike važnosti na koji način će studenti
artikulisati i voditi svoj protest. Oni su u stvari pokazali pravo
lice većinske Srbije koja nije povodom pogroma na Kosovu i
Metohiji odgovorila pozivom na revanšizam i osvetu. Ovde govorimo
o većinskoj i preovlađujućoj reakciji u Srbiji, ne
potcenjujući pri tom i incidente kojim su se dešavali u Nišu,
Novom Sadu i Beogradu.
Posebno je bilo zabrinjavajuće i užasavajuće
ponašanje srednjoškolaca koji su ispoljili veliki stepen agresivnosti
i nasilja. Ali to je svakako i pitanje sistema "vrednosti"
koji se već dugo stvara u našem društvu a koji je i doveo do
situacije u kojoj mladi ljudi postaju deo nove kulture nasilja u
kojoj nema mesta za racionalno zasnivanje uzora i istinske društvene
i civilizacijske vrednosti, već se svetonazor tih razularenih
mladih ljudi gradi po modelu najgledanijih ružičastih televizija.
Interesantno je da u ovim protestima nisu aktivno učestvovali
predstavnici političkih stranaka koje inače i postoje
da bi na valjan i racionalni način artikulisale nezadovoljstvo
i protestnu energiju naroda. Svoj izostanak oni jednostavno ne mogu
pravdati izgovorom da nisu želeli da politizuju skupove građana.
Ovo je i bila jedinstvena prilika da se stranke barem u ovoj prilici
izdignu iznad svojih posebnih stranačkih interesa.
Kao i mnogo puta do sada pokazalo se da su građani
Srbije politički svesniji i racionalniji od onih koji se "profesionalno"
bave politikom u ovom društvu. Najjvažniji i svakako najpotresniji
izraz većinske Srbije mogao se videti u velikoj ispoljenoj
solidarnosti našeg naroda prilikom prikupljanja pomoći za prognane
Srbe na Kosovu i Metohiji. Upravo se solidarnost našeg običnog
naroda ispoljila kao najvažnije osećanje i ponašanje većinske
Srbije. Očaj , nemoć i velika tuga pretvorena je u istinsku
i duboku solidarnost, što je od posebne važnosti za ukupno stanje
u našem društvu koje je tokom razarajuće vladavine starog socijalističkog
režima gotovo izgubilo osećaj za elementarnu solidarnost i
privrženost ovom najtemeljnijem društvenom idealu.
I vog puta mnogi tzv. nezavisni borci za ljudska
prava i građansko društvo nisu propustili priliku da u svojim
istupima pokušaju da predstave većinsko raspoloženje građana
Srbije kao ksenofobično, nacionalističko, revanšističko
i populističko. Namera je sasvim jasna i mnogo puta do sada
viđena i sastoji se u već izanđaloj težnji da i sada
primeni dobro poznati princip ravnoteže uzroka i posledice, poistovećivanja
dželata i žrtve. Evo kako su neki poznati zagovornici ljudskih prava
ocenili poslednje događaje u Srbiji. Miljenko Dereta, izvršni
direktor Građanskih inicijativa konstatuje u razgovoru za Danas
da se na Kosovu "događa etničko čišćenje,
a u Srbiji se stvara nova nacionalistička histerija u trouglu
Crkva-vlada-promiloševićevske snage". Nataša Kandić
kaže da "nema razgovora o činjenicama, političari
i Crkva su stvorili atmosferu u kojoj se mora strahovati za svaku
izgovorenu reč. Ne može se racionalno i trezveno razgovarati
o ljudskim pravima. Defiluju sveštenici koji govore o verskim objektima,
u fokusu nisu bili ljudi, nego crkve i manastiri što je sa stanovišta
ljudskih prava nedopustivo" U Fondu Nataše Kandić smatraju
da aktuelni protesti podrške kosmetskim Srbima širom Srbije samo
dodatno pojačavaju ekstremističko ponašanje srpskih grupa
i pojedinaca koji otvoreno pozivaju na klanje pripadnika etničkih
manjina i progon političkih neistomišljenika. Borka Pavićević
, direktor Centra za kulturnu dekontaminaciju, apelovala je da se
stane sa uništavanjem sakralnih objekata na Kosmetu i širom Srbije.
A u svojoj nemuštoj i zbrkanoj kolumni pokušala je da relativizuje
tragične događaje na Kosovu i Metohiji citirajući
majku dečaka čija je smrt i bila neposredni povod za pogrom
koji se desio. Pri tome se nije ni jednom reči osvrnula na
činjenicu na koji način je surovo izvršena manipulacija
ovim tragičnim događajem. U njenoj kolumni nije ni ovog
puta bilo mesta za neko svedočenje mnogobrojnih srpskih majki
koje su pobegle pred nasiljem rušilačke rulje. Verovatno se
ta svedočenja ne uklapaju u poznati obrazac relatizovanja i
težnje da se po svaku cenu brani ideološka pozicija, koja se sastoji
u tvrdnji o permanentnoj opasnosti koja preti od srpskog nacionalizma,
klerikalizma i populizma.
Jasno je da je Borka Pavićević i ovog puta
ostala verna svojoj političkom stanovištu u kome jednostavno
nema mesta za svedočenja koja govore o stradanju srpskog naroda.
Na sajtu Helsinškog odbora za ljudska prava Sonje Biserko ni posle
nekoliko dana od početka pogroma na Kosmetu- nema nikakvog
saopštenja. Predstavnici ovog Fonda su inače veoma ekspeditivni
u osudi srpskog nacionalizma. I ovog puta nije izostala Biljana
Kovačević Vučo koja ovako komentariše protekle događaje
na Kosovu i Metohiji "Prve slike sa Kosova su ogolile pravu
politiku Beograda koji je, takođe po već viđenom
modelu, zlopotrebio tragični položaj Srba i to za pozicioniranje
manjinske vlade Vojislava Koštunice. Ovde se zapravo na gori način
ponavlja Miloševićeva politika-nije isto kao 90-tih, nego gore:
zato što je Milošević imao plebiscitarnu podršku i mogao je
da dozvoli poruke u duhu bratstva-jedinstva. Ova nova vlada to ne
može sebi da dozvoli, mora da zadovolji interese nacionalista i
šovinista i rehabilitije najstrašnije Miloševićeve kadrove."
Ovde se zbilja radi o nepatvorenom i otvorenom politikanstvu
najgore i najprizemnije vrste. Čak ni najtragičniji pogrom
koji je doživeo srpski narod u nekoliko strahotnih dana ne može
da izmami od ovih velikih boraca za ljudska prava makar i pokušaj
da na objektivni način progovore o etničkom čišćenju
srpskog naroda. I ovog puta ta objekivnost je izostala i njihova
reagovanja su se svela na nekoliko politikanskih floskula o tome
kako protesti u Srbiji potpiruju nacionalizam i revanšizam . Ovakvim
politikantskim i pre svega neobjektivnim stavovima ovi "istaknuti"
aktivisti nevladinih organizacija nanose neprocenjivu štetu delovanju
mnogobrojnih nevladinih organizacija koje su dale neprocenjiv doprinos
izgradnji građanskog društva i demokratije u Srbiji . Nevladin
sektor je postaje sve više talac grlatih predstavnika nekoliko organizacija
koji se pre svega bave najprizemnijom politikom a ne poslom za koji
su prvobitno i bili osnovani. Večina ovih "reagovanja"
i služe da se podupre teza o ponovnom buđenju srpskog nacionalizma
koji je čak i opasniji od onog kojim se služio socijalistički
režim. Pravi se poređenje sa događajima iz 1991 godine
i ističe analogija sa početkom rata na prostorima bivše
Jugoslavije.Vrši se u stvari relativizovanje pogroma koji je izvršen
nad Srbima na Kosovu i Metohiji, tako što se izjednačavaju
tzv. probuđeni ofanzivni srpski nacionalizam i beskrupulozno
etničko čišćenje svih onih koji nisu pripadnici većinskog
naroda na Kosovu i Metohiji.
Ta teza o ponovnom uzdizanju i dominaciji nacionalizma
u Srbiji posebno je aktuelizovana posle nedavno održanih parlamentarnih
izbora. Opasnost od narastanja srpskog nacionalizma i dalje je dežurna
tema za sve one političke snage koje su od početka odvijanja
jugoslovenske krize uporno tvrde da je glavni i pretežni krivac
za raspad Jugoslavije i destabilizaciju Balkana bio srpski nacionalizam.
Ovaj politikantski aksiom koristi se i sada kada je čak i predstavnicima
međunarodne zajednice jasno da je na delu bilo surovo i dobro
organizovano etničko čišćenje. O tome jasno svedoči
i ocena Adema Demačija koji kaže "U Srbiji je ponovo na
delu grubi ekstremni nacionalizam. Opet su došli na vlast total-nacionalisti
sa Koštunicom na čelu. Svet treba da bude načisto s tim
da Kosovo treba da postane nezavisna država. Srpski režim treba
da digne ruke od svojih hegemonističkih ambicija. Ali evo čujem
Koštunica opet kaže - Mi ne damo Kosovo. Mi bez Kosova ne bi smo
mogli dsa živimo - A živeli ste bez Kosova petsto godina, živeli
ste bez Kosova i ovih pet poslednjih godina. Takve parole samo iritiraju
i stvaraju nepoverenje. Tu su izvori svih problema koje mi danas
na Kosovu imamo".
Tako posle pogroma na Kosovu i Metohiji govori A.
Demaći dežurni borac za toleranciju koji se uvek javlja kada
treba da se posle najdramatičnijih događaja pokaže da
na Kosovu i Metohiji ipak ima prostora za dijalog. I ovoga puta
je Demaći demonstrirao poznate stavove o albanskom Kosovu,
nezavisnosti Kosova, svetoj albanskoj zemlji, krivici i hegemonizmu
Beograda. Očigledno je da ovaj istaknuti borac za ljudska prava
i toleranciju u potpunosti deli mišljenje i stavove naših boraca
za ljudska prava i toleranciju o srpskom nacionalizmu kao osnovnom
problemu i remetilačkom faktoru na Balkanu.
Govoriti danas na isti način o srpskom nacionalizmu
kao što je to činjeno u toku protekle decenije očiti je
znak nerazumevanja ili bolje reči odsustva želje da se na pravi
i objektivan način sagleda politička situacija u savremenoj
demokratskoj Srbiji. Istorija se ipak ne ponavlja i to je verovatno
jedino što u istoriji može biti tretirano kao neka vrsta neumoljive
zakonitosti. Zato objektivna analiza reagovanja na tragične
događaje na Kosovu i Metohiji pokazuje da većinsko reagovanje
na ove događaje nije bio poziv na rat i revanšizam. Ipak je
preovladalo razumevanje za težak i gotovo nemoguć položaj u
kome se Srbija danas nalazi. Predrag Simić je veoma jasno precizirao
ovu poziciju."U nekim prošlim vremenima, prošlonedeljni događaji
verovatno bi bili uvod u etničke sukobe širokih razmera. Što
se to ovog puta nije dogodilo, razlog je bio kao i u proleće
2001 godine, delovanje demokratije u Srbiji, ma koliko nesavršena
ona bila, i to je ono što se mora shvatiti - i albanski poliičari
na Kosovu i njihovi lobisti koji i dalje ne mogu ili ne žele da
shvate da Srbija više nije izvor probleme nego rešenja problema
na Balkanu." Ovu prostu činjenicu da se u Srbiji odvija
demokratski preobražaj društva moraju konačno da shvate i naši
domaći lobisti i borci za "ljudska prava" i demokratiju.
Samo Srbija u kojoj će funkcionisati stabilan i efikasan demokratski
sistem može biti stvarni garant ljudskih i egzistencijalnih prava
svih njenih građana, a samim tim i presudan faktor opstanka
Srba na Kosovu i Metohiji.
|