Vladimir Milutinović
Dve vrste kritike demokrata
U
jednom od poslednjih brojeva Kurira, u stalnoj kolumni, Bogdan Tirnanić,
piše "dosadan" tekst o jednoj bolesti demokratije. Glavna
njegova zamerka našim postpetooktobarskim demokratama je što su
demokratiju monopolizovali, personalizovali do parole "Demokratija
to smo mi". Oni su, dakle, propustili da demokratiju promovišu
kao neutralan skup pravila koja mogu stajati uz svakoga, ako ih
poštuje.
To je sigurno bila i praksa i iskušenje posle petog oktobra. Svaki
političar je sklon da svoju poziciju zaštiti nekom krucijalnom
razlikom u odnosu na sve konkurente, tako da do njegove smene izgleda
da treba preskočiti i tu barijeru narušavanja neke osnovne
vrednosti.
Kod nas postoji grupa kritičara koji su odmah reagovali na
ovu praksu demokrata. Oni su smatrali da je naš narod dovoljno dobar
i zreo da mu treba ponuditi istinsku formu demokratije. Ne postoje
razlozi da se zaobilazi neka od demokratskih procedura, zato što
još nije vreme ili zato što još treba posvršavati neke poslove.
Mi ne želimo da nam se i posle Miloševića prodaje rog za sveću.
Ova kritika nije u startu polazila od toga da je DOS oličenje
diktature i da je "sve gore" - ona samo nije htela da
dopusti da se pod izgovorom da je sve bolje od Miloševića ustali
praksa koja je ispod kapaciteta društva za demokratiju. Veliku ulogu
igrala su i znanja da ne samo da bilo kome nije dobro dopustiti
da monopolizuje demokratiju, nego da to pogotovo nije dobro dopustiti
nekim pojedincima iz DOS-a, u čije se kvalitete od početka
sumnjalo.
Ovo je bila forma kritike do 2003. godine. Ali kako je posle toga
postalo jasno da se skoro nestale političke snage radikala
i socijalista ponovo pojavljuju, kritika nedemokratičnosti
"demokrata", počela je da se tiče ovih stranaka.
One se sada pojavljuju kao od vlasti označene nedemokratskim
predznakom, tako da je trebalo razrešavati tu situaciju u svetlu
kritikovane nedemokratičnosti samih demokrata.
Pređašnja kritika sada je dobila formu negacije podele na
demokratski i nedemokratski blok. S obzirom da su ovu podelu forsirale
demokrate, koje na to nisu imale pravo, trebalo im je sledstveno oduzeti ovu formu legitimacije.
Demokratski blok dobio je pridev "takozvani".
U ovom negiranju igrao je ulogu ispravan stav da su ovakve podele
štetne jer ne samo da cepaju društvo na dva sukobljena dela, nego su one i nedemokratične, jer se demokratija
meri mogućnošću da vlast bude smenjena u okviru demokratije,
a to znači da je demokratiji potrebna demokratiji dorasla opozicija.
Ako postoji ma kakva mogućnost da takvu opziciju imamo onda
tu mogućnost treba braniti, zato jer će se vlast truditi
da je ne vidi, na svoju korist, a na štetu demokratije.
Međutim, kako su ovu parolu o nepostojanju nedemokratskog
bloka prihvatili oni koji su time dobijali, radikali i socijalisti,
ona počinje da se koristi u bitno drugačijem smislu. Podela
na demokrate i nedemokrate može se smatrati besmislenom i netačnom
iz sasvim drugih razloga: naime zbog toga što ne postoji neki poznati
kriterijum demokratije koji bi svi uzeli kao važeći. Sve je
demokratija. Na primer sve što izglasa većina naroda. Tako
priča o demokratiji i nedemokratiji postaje besmislena onog
trenutka kada se dođe na vlast i kada je većina glasala
za nekoga.
Ovaj način priče tek odgovara radikalima i socijalistima,
jer parola sa kojom su srušeni sa vlasti postaje besmislena, dok
su oni amnestirani za sve što se dešavalo u prošlosti.
Previše pesimističan opis onoga što se dešava? Ja se bojim
da nije. Svako može da se priseti koliko je ispravnih upotreba reči
demokratija čuo u razgovorima sa poznanicima da bi shvatio
koliko je pojam nejasan i podložan varijacijama koje mogu da učine
da se on potpuno izgubi kao jedinstven pojam.
Ovde se zapravo na širem planu radi o nama bliskom relativističkom
argumentu. Dobro, jedno vreme smo verovali da smo uspostavili kriterijum
dobra i zla u barem jednoj oblasti. Demokratija, nešto određeno,
je bila dobra, a njena suprotnost loša. Ali budući određena
neko ju je kršio, tako da je počela da smeta. Bolje ju je relativizovati
tako da pod nju potpada sve, tako da ostanemo na čisto političkom
polju.
Sada je, čini mi se, vreme da se one prećutne pretpostavke
u kritikama demokrata, ponovo preispitaju, zato što se pokazalo
da pretpostavka o kvalitetnoj javnosti koja neće da joj se
prodaje rog za sveću, ne pije vodu. U poslednjim kampanjama
se mogla kupiti vreća rogova ili dosta rogova u vreći.
Tako se, na primer u Novom Sadu, kampanja radikala zasnivala na
kritici netolerancije suprotne strane koja neće sa njima da
ima posla i nema razumevanja za Drugog (doslovce). Čujemo da
Tadić vređa polovinu glasača Srbije nazivajući
ih nedemokratama. Nije ovde poenta da se brane Tadić ili novosadski
demokrati, ali se ovih parola o Drugome trebalo setiti onda kada
je svaka četvrta reč radikala bila izdajnik ili špijun.
Je li se tim rečima nekad vređalo pola glasača u
Srbiji?
Ukazivanje na ovu protivrečnost nije jedino što sledi iz ove
priče. Ona govori o tome da se slobodno može prihvatiti sve
što nude marketinške agencije u kampanjama, jer je sve dovoljno
relativizovano. Koliko smo u tome u stanju daleko da idemo?
|