Zoran Avramović
JURIŠ U POLITIKU
(o izborima za lokalnu vlast)
Približavaju
se lokalni izbori. Šta se zapaža? Možemo li da predviđamo bar
približno izborne rezultate? Teško. Zapravo, nemoguće je tako
nešto. Ono što se dešavalo u prošlosti, događa se i danas,
a verovatno i ubuduće. Da tu pojavu imenujemo kao haotičnost
ili kao politički vašar.
Kada se pažljivo
razmotre izveštaji o političkim aktivnostima u srpskim opštinama
odmah će se zaključiti bar tri stvari: 1) političko
konvertitstvo onih koji se bave politikom, 2) politička neprincipijelnost
političara i njihovih stranaka, 3) proizvodnja političara
preko noći.
Prosto je zabrinjavajuće
kakvom brzinom i u kolikom broju pripadnici političkih stranaka
«u lokalu» i na višim novima vlasti menjaju političke dresove.
Ni promene bračnog partnera nisu tako intenzivne. Ne prođe
ni nekoliko meseci
ili godina dana, a
novine objave vest da je neko prešao iz ove u onu stranku. Nije
neobično da se menjaju političke orijentacije kao i političko
društvo. Ali, duboko je neobično kada se to dešava u tolikom
broju.
Pod ruku sa konvertitstvom
ide politička neprincipijelnost stranaka. One usvajaju svoj
politički program i donose stavove na osnovu takvog programa.
U stvarnom političkom delovanju, lokalni organi srpskih stranaka
vode jednu neprincipijelnu politiku koja se svodi na slogan - svako
sa svakim samo da se osvoji vlast u opštini. Na nivou Republike
Srbije, taj krug izbora je smanjen pa nije moguća destrukcija
principijelnosti. A kada je sužen manevar na visokom
mestu politike, suvi pragmatizam može da trijumfuje na lokalu. Tako
se to kaže.
Ovakva slika politike
u srpskim opštinama, sadrži nešto od uobičajenog i neuobičajenog,
da ne kažemo normalnog i nenormalnog. Ljudi se menjaju kao što se
menjaju i političke prilike i očekivano je da pojedinci
menjaju političke organizacije u skladu sa svojim stavovima
i uverenjima. Kada je veliki broj takvih promena u pitanju, onda
mora da se radi o izrazu nacionalnog karaktera u politici ili o
osobenoj političkoj kulturi. A u središtu takve kulture nalaze
se privatni interesi umotani u politiku i neobuzdana žeđ za
vlašću.
Intenzivna promena
političke pripadnosti kao i beznačelne političke
koalicije, promenljive od izbora do izbora, kazuju nam samo jednu
stvar: naši ljudi vole vlast. Po prirodi stvari, vlast treba da
bude u funkciji opštih interesa opštine,
ali i u funkciji rešavanja konkretnih problema građana. Naši
ljudi gledaju da u te opšte interese proguraju i svoje privatne
i to je jedan od pokretačkih motiva jagme za lokalne funkcije
vlasti. Naravno, čast izuzecima, ali oni nisu problem. Stvar
je u političkoj kulturi po kojoj se u vlasti nalazi jedan od
osnovnih instrumenata za uspon vlastitog socijalnog položaja.
Argument po kome
su lična poznanstva u opštini presudni za neobične saveze
stranaka, nije objašnjavajući. Tačno je da lični
kvalitet ima najveću političku težinu u
opštinskim političkim odmeravanjima.
Međutim, stranačka organizacija ima još veći značaj
u postupku izbora za lokalne organe vlasti. Politička infrastruktura,
podrška odozgo, medijska zastupljenost čine onaj splet faktora
od kojih više zavisi uspeh kandidata nego
od njegovih ličnih kvaliteta. Kada
bi lični kvalitet bio presudan onda bi kandidati izlazili sami
na izbore, sa podrškom grupe građana. Događalo se da neki
od njih uberu uspeh, čak postanu i predsednici opština. Međutim,
njihov politički vek je kratak, a
vlast nesigurna.
Dakle, udruživanje
političkih stranaka za lokalne izbore plod je jedne osobene
političke kulture u kojoj je želja za osvajanjem vlasti u centru
aktivnosti. A sa osvojenim kancelarijama vlasti ide pojačavanje
netrpeljivosti prema političkim suparnicima, kao i zadovoljavanje
sopstvenih manjih i većih interesa.
Ništa neobično
za svaku vlast: ne bi bila vlast kada bi imala drugačiji odnos
prema polugama moći. Ključno pitanje je međutim –
kakva će to biti vlast?
To isto pitanje moramo
postaviti i kada gledamo prijavljivanje političara za odgovorne
javne funkcije. Ono što se dešavalo sa prijavljivanjem kandidata
za predsednika Republike, ponavlja se i na lokalnom nivou, ali u
daleko većem broju i na groteskniji način. Prosto je zaprepašćujuće
da se za funkciju predsednika Republike kandiduje ličnost koja
je potpuno nepoznata političkoj javnosti i koja nema nikakav
politički staž. U razvijenim demokratijama kandidovanje za
javnu državnu funkciju podrazumeva ne samo podršku birača putem
potpisa već i profesionalno, odnosno političko iskustvo.
Kao i za svaki drugi posao, i za politički je potreban određeni
staž i znanje. Kod nas je to, sva je prilika, zabava za političke
pustolove koji uživaju da se pojave u medijima i da obećavaju
«šta će sve da urade kada postanu predsednici». Ista slika
se ponavlja i sada, ali na 160 načina. Doduše, lokalni kandidati
nisu toliko nepoznati, ali su do juče bili potpuno izvan politike,
a sada se, najednom, kandiduju za neku od funkcija.
Šta se može očekivati
od takvih kandidata. U slučaju da ne budu izabrani, demokratska
komedija će se uvrežiti. Ukoliko pak budu izabrani, dobićemo
nestručnjake, političke amatere koji nikako neće
dobro obaviti javne poslove. Da li zbog zamaskiranih ličnih
ili grupnih interesa ili zbog političkog neznanja, svejedno.
Trpećemo mi, građani Srbije.
Dakle, godine prolaze,
a naš politički život nikako da stekne ozbiljnost. U to će
nas uveriti dolazeći izbori za lokane organe vlasti.
|