ĐORĐE
VUKADINOVIĆ
Radikali kao politički barometar
(Intervju za novosadski Dnevnik)
Iako
su neki partijski lideri uveliko počeli da se razmahuju deljenjem ministarskih fotelja,
konsultacije o novoj vladi još traju i, mada je sve izvesnije da će
vladu, u nekom od oblika, ipak formirati stranke demokratskog bloka,
konačno rešenje se još
ne nazire. Javnosti je poznato da je za sada u igri pet opcija: koncetraciona,
većinska,
manjinska i koaliciona vlada, kao i najnepopularnije rešenje - ponavljanje
izbora, o čemu
za "Dnevnik" govori politički
analitičar
i urednik "Nove srpske političke misli" Đorđe
Vukadinović.
- Ja tu razlikujem dve opcije - najpoželjniju
i najverovatniju. Lično, spadam među one malobrojne koji
podržavaju ideju koncentracione vlade, koja bi bila vremenski oročena
i ograničena samo na određene teme, uprkos tome što su
doslovno svi odbili takvo rešenje. S druge strane, najviše se govori
o mogućnosti da novu vladu formiraju sve četiri demokratski
orjentisane izborne liste - DSS, DS, G17 plus i SPO-NS, ali, iako
za to rešenje navija međunarodna zajednica i dobar deo domaće
javnosti, ne verujem da će na kraju do toga doći. U suštini,
ni ne mislim da je to najbolje rešenje, jer bi tako izvan vlasti
ostali samo radikali i socijalisti, koji bi time ponovo postali
jedini parlamentarni kritičari vlade i tako dobili veoma realnu
perspektivu da već na narednim izborima samostalno osvoje vlast.
Zato je u ovom trenutku je najrealnija
neka od varijanti manjinske vlade, u čijem bi sastavu bio DSS
i još neka od stranaka iz takozvanog demokratskog bloka - G17 plus,
ili SPO-NS, pa čak možda i samo DSS, kojoj bi ostatak tog bloka
davao parlamentarnu podršku, ali ne bi ulazio u vladu. Takođe,
postoji mogućnost da i da DSS bude stranka koja će ostati
izvan vlade i davati joj većinu u parlamentu. Naravno, bilo
koja od varijanti manjinske vlade ne bi imala zagarantovanu većinu u skupštini,
već bi ona, na osnovu nekakvog prethodonog dogovora, bila obezbeđivana
od slučaja do slučaja. Ono što je najveći problem
manjinskih vlada je njena poslovična nestabilnost, ali bi se to moglo rešiti čvrstim postizbornim ugovorom svih njenih
aktera, što bi joj, uz blagoslov međunarodne zajednice, davalo
neku perspektivu i ona ne bi nužno morala biti kratkog veka. Takođe,
prednost je i to što bi manjinska vlada sigurno bila pod jačom
kontrolom javnosti i parlamenta, pa ne bi više dolazili u dosadašnju
situaciju da vlada kontroliše Skupštinu, nego bi bilo obrnuto.
* Koliko se insistiranje radikala
(kao stranke koja je pojedinačno osvojila najviše glasova)
na ideji da vladu formiraju isključivo sa DSS-om, može smatrati politički
ozbiljnom ponudom?
- Sa njihovog stanovišta, logično
je da oni tako nešto predlože, ali mislim da i sami znaju da ta
opcija nije realna i zbog predizbornih izjava Vojislava Koštunice,
a pogotovo zbog toga što međunarodna zajednica, blago rečeno,
ne bi na to gledala nimalo blagonaklono. Zato smatram da radikalima
zapravo najviše odgovara da u ovom trenutku ostanu izvan vlasti,
a ovom ponudom DSS-u oni samo, na neki način, fingiraju svoju
dobru volju i navodnu spremnost da uđu u vlast i preuzmu odgovornost.
Znači, ponudom za koju unapred znaju da je DSS ne može prihvatiti
iz bezbroj razloga, od unutarstranačkih do međunarodnih,
radikali, pre svega pred svojim biračima, stvaraju sebi alibi
za ostanak u opoziciji.
* Ipak, kada se uzmu u obzir procene
da je DSS u nekim stvarima bliža radikalima nego recimo DS-u, postoje
mišljenja i da bi takva vlada, sa ubedljivo najkomotnijom skupštinskom
podrškom, bila i daleko najstabilnija. Međutim, iza toga dolaze
i neminovne posledice...
- Tačno je da bi takva vlada imala
najčvršću skupštinsku podršku i da sigurno ne bi imala
problema sa kvorumom za usvajanje svojih predloga. No, mislim da se tu, u velikoj meri, iscrpljuju prednosti takve koalicije, dok
su mane daleko veće i ozbiljnije, jer bi, zbog svega što su
radikali govorili i što i dalje govore, takva vlada ostala bez ikakve
međunarodne podrške. Takođe, to bi za DSS bio poljubac
smrti, pogotovo što bi u takvoj vladi bili manjinski partner, što
bi za njih bilo apsolutno pogubno. Naime, sa jedne strane, oni bi
se našli pod žestokim udarom ostatka takozvanog demokratskog bloka
i njemu naklonjene javnosti, dok bi, sa druge strane, zbog poznatog
nastupa i retorike pripadnika SRS, biračko telo DSS-a vremenom
postalo veoma ugroženo i postojala bi realna opasnost da ti glasači
na kraju budu potpuno apsorbovani i progutani od strane agilnijih
i glasnijih radikala. Zato mislim da i u DSS-u dobro znaju da je
to potpuno nerealna opcija i, s obzirom da se o tome još nisu javno
izjasnili, pre bih rekao da oni smišljeno kalkulišu s tom mogućnošću,
koristeći kao neki adut u pregovorima sa ostatkom demokratskog
bloka.
* Javna je tajna da Vojislav Koštunica
i dalje beži od odgovornosti, a samim tim i od vlasti, što je u
dobroj meri pokazao i njegov poziv za formiranje koncentracione
vlade, koji su ostale parlamentarne stranke istog momenta odbile.
Neki lideri su čak izjavljivali da zarad takve vlade nije ni trebalo raspisivati izbore...
- To na prvi pogled zvuči uverljivo,
ali nije tačno, jer koncentraciona vlada nije bežanje od odgovornosti,
nego upravo način da svi preuzmu po deo odgovornosti, u skladu
sa svojim izabornim rezultatima. A što se tiče izbora, oni
su svakako bili neophodni, kako bi se politička scena napokon
raščistila od političke baruštine i mutljaga i da bi dobili
tih šest izbornih lista, koje jedine imaju realno uporište u biračkom
telu Srbije, uz još koaliciju “Zajedno za toleranciju”, za koju
je šteta što joj loš izborni zakon nije dozvolio da se nađe
u parlamentu.
Treći argument protiv koncentracione vlade je tvrdnja
da je to uvođenje radikala na vlast, na mala vrata, što je
licemerno! Da su izbori bili makar pre godinu dana rezultat bi bio
mnogo drugačiji i rast radikala bi bio daleko manji, ali je
vlast stalno otezala, da bi se sada pokazalo da maksimalnim prolongiranjem
izbora nisu podigli svoj, nego rejting radikala. Zato i mislim da
je mnogo bolje da radikali na vlast sada uđu na ta mala vrata,
kao kontrolisani i manjinski partner, nego da kroz godinu ili dve
samostalno osvoje vlast.
Koncentraciona vlada je, po meni, najbolje
rešenje upravo zato što je to jedina varijanta koja u ovom trenutnu
radikale uvlači u politički sistem. Glavni generator radikalskog
rasta u prethodnom periodu je bila upravo ta njihova izopštenost
iz zvaničnog političkog života tokom poslednje tri godine,
a to je bogom dana pozicija pogotovo za njih, jer im daje priliku
da krikuju vlast u kojoj ne učestvuju i za koju ne snose odgovornost.
Ovako bi bili prinuđeni da podele vlast i preuzmu deo odgovornosti
za situaciju u Srbiji, a podsetiću da je SRS u dosadašnjoj
istoriji doživljavala pad rejtinga upravo onda kada je participirala
u vlasti, dok joj je, kao opoziciji, popularnost uvek rasla. Takođe,
takva vlada bi naterala sve njene aktere da odustanu od svojih maksimalističkih
ciljeva i prinudila ih na kompromis. Zato me ni ne čudi što
su svi to tako lako odbili, jer nam je oduvek najteže da se sami
dogovorimo i kao da svi mnogo više vole da nam uvek dođe neko
sa strane i odluči umesto nas, da mi ne moramo da se mučimo,
što je, naravno, loše i neozbiljno.
* Demokrate od samog početka
govore da bi oni najradije podržali manjinsku vladu DSS-a, G17 plus
i SPO-NS, mada se, po svemu sudeći, ne bi previše bunili ni
kada bi ipak ušli u koalicionu vlast. Međutim, prema nekim
mišljenjima, za DS bi možda bilo i politički najisplativije
kada bi, imajući u vidu sve što se dešavalo tokom poslednje
tri godine, ovaj put ostali po strani...
- Aktuelni personalni sukobi su u velikoj
meri ozbiljan balast stabilizaciji DS-a, a kamoli njihovom političkom
usponu. Zato se i meni čini da bi za DS, ukoliko žele da imaju
političku perspektivu, bilo bolje da “u ovom izvlačenju”
ostanu izvan vlasti i da se za to vreme reorganizuju, reše unutrašnje
probleme i obnove se i kadrovski, ali i ideološki, jer je kod njih
tokom poslednjih godina bilo velikog lutanja, od neoliberalnog do
socijaldemokratskog usmerenja.
S druge strane, DS bi, u tom slučaju,
u parlamentu predstavljao neku vrstu protivteže radikalima, što
bi bila velika politička dobit, jer tako SRS ne bi bila jedina
opozicija, nego bi ona postojala i sa druge strane političkog
spektra. Međutim, izgleda da je DS u poslednje vreme skloniji
tome da se ipak nađe u vlasti , odnosno da makar dobije nekakve
garancije za svoje ministarske pozicije na nivou Državne zajednice.
Tako je, i pored toga što bi im možda bilo isplativije da jedno
vreme ostanu van svega, moguće da u delu rukovodstva DS-a preovlađuje
procena da je ipak bolje ući u vlast, jer se time, na neki
način, postaje imun na kritike javnosti, a pogotovo na sudske
procese i eventualne progone zbog ranijih grešaka.
* Mada to još nije zvanično potvrđeno,
uveliko se priča da će se među poslanicima DS-a,
između ostalih, naći i Gordana Čomić, Bojan
Pajtić i Aleksandar Radosavljević, čija se imena,
zbog nekih izjava i poteza, vezuju i za čuvenu "Aferu
Bodrum". Takođe, njihov koalicioni partner GSS će,
po svemu sudeći, ponovo dati mandat Nataši Mićić.
Može li to značiti da je Boris Tadić ipak odustao od zvučno
najavljivanog unutarstranačkog raščišćavanja?
- Ukoliko bi se ti ljudi zaista ponovo
našli među poslanicima, to bi svakako značilo da je najavljeno
moralno čišćenje DS-a ili u startu zapalo u krizu, ili
da je Boris Tadić, zarad nekih unutarstranačkih računica
i trenutnog odnosa snaga, morao da napravi krupan ustupak, pogotovo
prema ovoj pokrajinskoj frakciji stranke, koja je uveliko bila upletena
u ona nemila skupštinska dešavanja. Znači, sasvim je moguće
da će, zarad unutarstranačke prevage nad Zoranom Živkovićem
i u potrazi za glasovima tih ljudi, koji su bili duboko upleteni
u “Aferu Bodrum”, ali i u druge skupštinske skandale, Tadić
ipak umanjiti svoju samoproklamovanu rešenost da istraje na sređivanju
stranačkih redova.
* Može li to negativno uticati na
eventualno formiranje vlade između stranaka takozvanog demokratskog
bloka, pogotovo kada se ima u vidu onaj predizborni slogan DSS-a
"Reč je reč" i njihovo odbijanje da uđu
u savez sa demokratama, ukoliko ta stranka ne prođe kroz temeljne
reforme?
- Već sam rekao da ne verujem da
će DSS ući u zvaničnu koaliciju niti sa radikalima,
niti sa demokratama, mada ne bi bilo neobično da se u jednom
trenutku nađe neko zgodno opravdanje i proglasi da je DS izvršio
najavljeno čišćenje redova, te da je tako postao podoban
za koalicije. Međutim, mislim da zbog aktuelnih previranja
unutar DS-a, koje će nastaviti bar još mesec - dva, ta stranka
trenutno prosto nema koalicioni kapacitet, niti pouzdanost, jer
obećanja i sporazumi koje bi sada postigao jedan njihov lider,
u nekom narednom trenutku bi mogla biti dovedena u pitanje, ukoliko
u bi u DS-u u međuvremenu pobedila neka druga struja. Jednostavno,
iako se čini da je Tadić, uz vrlo moguće nužne i
ne previše principijalne koalicije sa kompromitovanom pokrajinskom
frakcijom DS-a, trenutno favorit, to do kraja može potpuno da se
promeni...
* Na kraju, mada je u Srbiji sve moguće,
čini se da će, ma kako vlada bila formirana, ona gotovo
sigurno biti kratkog veka. Može li se od nove vlade očekivati
da "makar" uvede red u državne institucije, donese novi
ustav i promeni izborni zakon i šta nas, nakon toga, može očekivati
na narednim izborima?
- Izvesno je da nova vlada, ukoliko uopšte
uspe da se sastavi, neće moći da traje previše dugo i
da ćemo na naredne izbore čekati daleko kraće nego
na ove. Međutim, to ne znači da će ona automatski
morati da bude neuspešna, ili da bar neće moći da povuče
neke važne poteze ka institucionalnoj stabilizaciji Srbije. Velika
stvar bi bila već kada bi ta vlada više osluškivala realne
interese i probleme običnih građana, a manje eho sopstvenih
samohvala i kada uspela da napravi pretpostavku za širi društveni
konsenzus, koji bi sledilo usvajanje donošenje ustava. Naravno da
nova vlada neće doneti nekakvo blagostanje, ali normalizaciju
političkih prilika svakako može.
Dakle, ishod narednih izbora će
u najvećoj meri zavisiti od toga šta će u međuvremenu
činiti oni koji do tada budu vladali Srbijom. Ja sam govorio
da su radikali na ovim izborima dostigli svoj maksimum. Ali, ukoliko
bi se formirala vlada između stranaka tog takozvanog demokratskog
bloka, pa se pokazala kao nesložna, neefikasna i nesposobna, to
bi sasvim sigurno omogućilo novi uspon SRS. Ukoliko bi pak
takva vlada bila uspešna u realizaciji ciljeva o kojima smo govorili
i ukoliko bi željena institucionalna i politička normalizacija
bila praćena i barem minimalnim poboljšanjem socijalnih prilika,
siguran sam da bi takva vlast ponovo zadobila poverenje građana
i da bi, samim tim, i rast radikala u budućnosti bio zaustavljen.
Praktično, možemo reći da su
i pad i rast radikala gotovo isključivo u rukama demokratskog
bloka, jer je podrška radikalima bukvalno postala neka vrsta političkog
barometra, koji, mnogo bolje od grafikona i statistika, pokazuje
stanje i nivo uspešnosti reformi i demokratskih procesa u društvu.
Prema tome, besmisleno je ljutiti se na barometar, nego, ako se
smatra da slika koju on pokazuje nije zadovoljavajuća, treba
rešavati probleme i uzroke koji su do toga doveli...
Aleksa Grubeša
|
|