Djordje Vukadinović
Srbija na novoj prekretnici
Srbija
definitivno nema sreće sa prorocima,
odnosno političkim analitičarima i istraživačima
javnog mnjenja kao njihovom savremenom inkarnacijom. Naime, još
se ni biračke kutije nisu čestito
ohladile, niti je Republička
izborna komisija saopštila zvanične rezultate, mediji su,
naročito oni elektronski, već bili preplavljeni analizom
i “pouzdanim” prognozama koje su se uglavnom slagale u nekoliko
osnovnih tačaka. 1. Izbori su pokazali da većina građana
i dalje podržava stranke demokratske orijentacije 2. Stranke
ovog demokratskog bloka obrazovaće novu reformsku vladu 3.
Ukoliko do toga kojim čudom ipak ne dođe, slede novi
izbori 4. Ključ odluke o tome da li će
vlade biti ili neće nalazi se u rukama Demokratske stranke,
odnosno 5. od ishoda izbora za predsednika
DS, tj. od toga da li će pobediti
Zoran Živković ili Boris Tadić, zavisi da li će
demokrate na ovaj ili onaj način podržati Koštuničinu
vladu, ili će se ići na vanredne izbore.
Ovoliku seriju grešaka u proceni raspleta srpske
postizborne političke krize moguće je porediti samo
sa epskim razmerama promašaja u prognozama ishoda novembarskih
predsedničkih izbora (svi su tipovali na ubedljivu pobedu
Mićunovića), pri čemu jedino ostaje nedoumica da
li su se ovdašnji politički vidovnjaci zaista u oba slučaja
tako ljuto prevarili, ili se možda pre radilo o svesnom pokušaju
izazivanja efekta samoispunjavajućeg proročanstva. Naime,
teško je poverovati da baš svi mogu tako katastrofalno da pogreše,
odnosno, da srpske medijske dveri danima budu otvorene upravo
i samo za pomenute grešnike. Pre će biti da se, zapravo,
upornim lansiranjem takvih priča pokušavalo pospešiti proizvođenje
priželjkivanog ishoda (Mićunovićeva pobeda,
većinska vlada stranaka izvornog DOS-a), koji bi se onda,
retroaktivno, poklopio sa procenama - i interesima – “objektivnih”
prognozera. To se, međutim, nije dogodilo, pa je od
sve postmoderne političke čarolije lokalnih spin-doktora
ostala samo bruka.
Nema demokratskog bloka
Ukoliko se za katastrofalne procene ishoda predsedničkih
izbora još i može naći delimično opravdanje (radikalski simpatizeri
se već godinama teže "hvataju" u jednomnjenjskim istraživanjima,
ali, dakako, i za taj problem ima naučnog leka), nije bila neophodna
neka prevelika pamet da bi se otkrilo kako se birači na izborima,
u principu, pre svega izjašnjavaju za ili protiv aktuelne vlasti.
Tako se, dakle, glasalo i u konkretnom slučaju( čak su i glasovi
između radikala, DSS-a i G17 plus raspodeljeni upravo proporcionalno
meri i oštrini njihovog suprostavljanja vlasti), a ne za ili protiv
nekog imaginarnog "demokratskog bloka". Sve ostalo je
samo politička sofisterija i pokušaj bacanja prašine u oči javnosti.
Isto tako, i bez glomazne istraživačko-analitičke
aparature moglo se konstatovati kako u Srbiji, u ovom trenutku,
ne postoji nikakav "demokratski" blok (DS, DSS, SPO/NS,
G17 plus), kao neka organska politička celina, koja bi onda bila
prirodno suprostavljena nekom bloku antidemokratskih snaga (SRS,
SPS). Čitav niz razloga je ukazivao da već poodavnostvari tako
više ne stoje.
Pre svega, dopadali nam se ili ne, SPS i SRS
se ne mogu apriori proglašavati antidemokratskim strankama. Takva
kvalifikacija bi, eventualno, mogla da važi za neke ranije periode
njihovog delovanja, ali danas one, više ili manje, u potpunosti
poštuju demokratska pravila igre, kako u formalnom, tako i u sadržinskom
smislu. S druge strane, njihovi programi nikada nisu ni sadržali
antidemokratske elemente (antisemitizam, ksenofobiju, versku i
nacionalnu mržnju, eliminacionizam), već se kreću unutar
standardne (demokratske) političke ponude: pravna država,
nacionalna i verska ravnopravnost,
privatna svojina i sl. To naravno ne znači da u određenom
trenutku i (ne)povoljnim socijal-političkim
okolnostima ove stranke - prvenstveno radikali - ne bi opet mogle
da evoluiraju u antidemokratskom pravcu, ali, kako smo se mogli
uveriti i na skorašnjem primeru D(O)S-a, takva opasnost uvek postoji,
i na nju niko nije automatski imun. Pogotovo vlast u državi sa
slabim institucijama i niskim nivoom demokratske kulture.
Ne treba stoga da čudi što su u političkim
nazorima i praksi mnogih stranaka iz tzv. demokratskog
bloka, naročito nakon 5. oktobra
i osvajanja vlasti, ispoljeni krupni demokratski deficiti (ugrožavanje
nezavisnosti sudstva, pokušaji medijske kontrole, obračun
sa neistomišljenicima, manipulacije sa predsedničkim izborima
i skupštinskom procedurom…) koji ozbiljno dovode u pitanje njihovo
kvalifikovanje kao "demokratskih". Na stranu što su
i definicija i sadržaj pojma demokratskog bloka veoma elastične
kategorije, pri čemu se njegov sastav prema potrebi proširuje
ili sužava. Tako su, na primer, kada je trebalo eliminisati “kočničare”
unutar sopstvenih redova, iz sastava demokratskog bloka naglavačke
izbačeni Koštunica i DSS, kao i Velja Ilić i njegova
Nova Srbija, a SPO i Vuk Drašković godinama tretirani kao
deo “poraženih snaga”. Sada su, međutim, za potrebe dokaza
kako su demokratske snage ipak odnele ubedljivu pobedu na ovim
izborima, svi oni naprasno rehabilitovani i velikodušno počastvovani
atributom demokrata.
Najzad, tu je i nezanemarljiva činjenica
da su se u prethodne tri godine svi politički sukobi i afere
odvijali unutar ovog imaginarnog demokratskog bloka. Svo to vreme
glavna politička polarizacija je išla linijom sukoba DS-DSS,
DS-G17 Plus, Koštunica-Đinđić-Labus, Živković-Dinkić-Jovanović
i sl., dok su “poražene snage” iz SPS-a
i SRS-a, nakon što je protutnjala postpetooktobarska lavina, doduše,
ostajale na margini, ali i u zavetrini političkih oluja,
uz tek sporadične prozivke, pretnje lustracijom i uzajamna
sumnjičenja među članicama “demokratskog bloka”
za pokušaje sklapanja neprincipijelnih koalicija sa ovim “ostacima
starog režima”. Pod dejstvom neprestanih polemika i ogorčene
međusobne borbe na javnoj sceni, nekada nevidljive i u početku
sitne političke razlike unutar “demokratskog tabora” povećavale
su se i metastazirale, prerastajući u smrtno neprijateljstvo,
spram kojeg su sve više bledele one stvarne i često suštinske
razlike u odnosu na vodeće političke snage iz Miloševićeve
ere. Zajednički protivnik zbližava efikasnije i dublje od
bilo kakve ideologije, dok, s druge strane, nikakva programska
bliskost ne pomaže onda kada dođe do sudara realnih političkih
interesa. U prizorima iz srpskog političkog života, a naročito
parlamenta, mogu se naći brojne
i rečite potvrda ovog makijavelističko-ničeanskog
nauka.
Koštunica – voćka čudnovata
Iz svega rečenog jasno proizilazi da priča
o nekom prirodnom “demokratskom bloku” u Srbiji 2004. godine predstavlja samo jedan politički mit koji živi
jedino unutar uskih krugova zapadnih diplomatskih predstavništava
i D(O)S-ovskih centara moći. Upravo ovi centri su prethodnih
nedelja permanentno proizvodili medijsku i političku buku
koja je imala za cilj da još jednom izmanipuliše volju srpskog
biračkog tela, i dovede do rešenja koje bi bilo u skladu
sa interesima tih krugova. A “kolaterna” žrtva ovog projekta trebalo
je da bude sam Koštunica.
Pritešnjen između, s jedne strane, svojih
predizbornih obećanja kako u vladu neće ni sa “ovima”
ni sa “onima”, to jest, niti sa onima koji su odgovorni za stanje
u Srbiji pre 5. oktobra, niti sa ovima koji su odgovorni za ono što se dešavalo
nakon toga, a sa druge, političkim imperativom da obrazuje
vladu i da skine sa sebe sumnju da stalno izbegava preuzimanje
odgovornosti; Koštunica je teran da ili “transparentno” dezavuiše
svoju predizbornu reč (a “reč je reč”), ili da
još jednom pokaže svoju nemoć i nesposobnost da konačno
uzme stvari u svoje ruke. Dakle, činilo se da će morati
ili da se odrekne svog najjačeg političkog aduta (doslednost,
principijenost), ili pak da potvrdi ono (nesposobnost, politička
impotencija) što mu svo vreme upravo prebacuju njegovi najljući
protivnici.
Sa do sada nesvojstvenom mu političkom veštinom,
Koštunica je uspeo da pronađe izlaz iz ovog začaranog
kruga i tako iznenadi kako protivnike, tako i vlastite simpatizere.
(Istini za volju, u tome su mu, svojim držanjem, promenama stava,
ultimatumima i nekooperativnošću, dosta pomogle i same demokrate.)
Jednim potezom uspeo je da razgrne srpsku političku maglu,
odnosno prevaziđe sopstvene ideološke barijere, i lansira
u ovom trenutku jedino matematički moguće, a po njega
spasonosno i koliko-toliko bezbolno rešenje, u vidu podrške SPS-a
njegovoj manjinskoj vladi. Maliciozni posmatrači bi čitavu
tu stvar verovatno mogli predstaviti i drugačije, ali, u
suštini – REČ nije prekršena. A vlada je ipak formirana.
U okviru više nego suženih političkih opcija koje su mu stajale
na raspolaganju, Koštunica je našao praktično jedinu dobitnu
kombinaciju. Iako daleko od toga da sobom ne nosi brojne rizike,
ovo je ipak bio trenutak njegovog političkog trijumfa.
Već prve reakcije na samu najavu, a pogotovo
formiranje Koštuničine vlade, pokazuju, međutim, da
taj trenutak neće predugo trajati, te da vlada, odnosno njen
mandatar kod svoje, navodne, ideološke “sabraće” i potencijalnih
koalicionih partnera iz DS i SRS ne može da računa čak
ni na onu elementarnu, u demokratskoj političkoj praksi uobičajenu
toleranciju i popust u prvih stotinu dana.
Nema povratka Miloševića
U trenutku kada je postalo jasno da DS-u i njegovim
saveznicima zaista preti
odlazak u opoziciju, javnost je bila preplavljena izjavama zabrinutih
političara i analitičara koji su procenjivali da se
“Milošević ponovo vraća na vlast”, da smo “opet tamo
gde smo bili pre Petog oktobra” i da je Koštunica “konačno
pokazao svoje pravo lice”. Dalji komentari su se bavili spekulacijama
o tome šta je SPS dobio zauzvrat, kako je iskoristio trenutak
ne samo da se sa duboke margine vrati u politički život,
već i da svoju podršku naplati članstvom u različitim
upravnim odborima, odnosno rukovodećim mestima u velikim
preduzećima. Uostalom, sama medijska pojava već pomalo
zaboravljenih socijalista izazvala je u delu javnosti bojazan
da se na ključne pozicije u društvu opet vraćaju oni
koji su, sa velikim zakašnjenjem, i uz mnogo napora odatle konačno
sklonjeni dvehiljadite godine.
Međutim, nakon početnog šoka pokazuje
se koliko je taj utisak pogrešan, odnosno, da je ovde u pitanju
klasičan politički kompromis, u kojem sve strane nalaze
izvesnu satisfakciju, a koji istovremeno ne mora predstavljati
gubitak ni za državu ni za demokratiju u Srbiji. U svakom slučaju,
od nekog “povratka na stanje od pre Petog oktobra” nema ni govora,
i u to verovatno ne veruju čak ni oni (Boris Tadić,
Žarko Korać, deo nevladinih organizacija) koji takvim tvrdnjama
pokušavaju da animiraju domaću i svetsku javnost. Pre svega,
današnji SPS je samo senka one partije koja je do pre neku godinu
tako suvereno i bahato upravljala Srbijom. Desetkovanih redova,
politički obezglavljeni i ideološki dezorijentisani socijalisti,
pritisnuti besparicom i unutrašnjim raskolima, u ovom trenutku
niti mogu, niti žele biti ozbiljna pretnja ili prepreka Koštuničinim
planovima. Na ovim izborima dodatno oslabljeni, i sa liderom koji
im sve više predstavlja politički balast, a kojeg se još
uvek ne mogu ni potpuno odreći, socijalisti se trenutno izbora
plaše kao žive vatre i upravo otklanjanje neposredne opasnosti
od novog suočavanja sa biračkim kutijama presudni je
uzrok ovolike njihove kooperativnosti i spremnosti da (“zarad
višeg državnog interesa”) podrže Koštuničinu vladu. A ukoliko
im ta podrška donese još i izlazak iz medijske blokade, što se
upravo i dešava, kao i poneko mesto u nekom profitabilnom upravnom
odboru – utoliko bolje.
Bilo kako bilo, ovakav SPS predstavljao je za
Koštunicu kud i kamo solidnijeg, zahvalnijeg i “jeftinijeg” partnera
od zahtevnog i unutrašnjom borbom za vlast radikalizovanog DS-a.
U to je još samo trebalo uveriti buduće koalicione partnere,
kao i međunarodnu zajednicu oličenu u Havijeru Solani,
Viljemu Montgomeriju i Mauriciju Masariju. Svetski politički
faktori, razume se, nisu bili oduševljeni ovakvim raspletom, kao
ni, uopšte, rastućom ulogom stranaka haških optuženika u
srpskom političkom životu. “Većinska vlada stranaka
demokratskog bloka” njima je bila svakako draža opcija, ali su
na kraju ipak uvažili Koštuničine argumente, ili bolje rečeno,
nisu podlegli apokaliptičnim najavama sveopše propasti
koje su dolazile iz redova odlazeće vlasti. (Pri tome,
ostaje izvesna misterija da li ovi spoljni faktori zaista nisu
mogli, ili možda nisu ozbiljno ni pokušali da zavađene demokratske
posestrime privole na neki kompromis.) Na kraju krajeva, oni i
nemaju mnogo razloga za nezadovoljstvo. Izbori su izbegnuti. Radikalska
opasnost, bar privremeno, otklonjena. Koštunica i Labus su dobili
priliku da pokažu šta znaju, a Tadić sa svojim pročišćenim
DS-om ostaje da skuplja snagu na klupi za rezerve, kao osvedočeno
“reformska” alternativa budućoj vladi i kakav-takav opozicioni
balans nabujalim radikalima.
Dakle, da rezimiramo. Socijalisti se ne vraćaju
na vlast. Milošević, naravno, još manje. Ali izvesne revizije
postpetooktobarskog kursa će svakako biti, čak i nezavisno
od SPS-a, njihove podrške i njihovih eventualnih uslova. Koncept
privatizacije, odnos prema Kosovu, Hagu, i uopšte stav prema institucijama,
državi i nacionalnom pitanju bez sumnje će morati pretrpeti
izmene. A da li će te promene uopšte predstavljati neki progres,
i koliko će biti radikalne i duboke, zavisiće od mnogih
faktora, pored ostalog i od vremena koje će ova vlada imati
na raspolaganju.
Nemoguća misija?
Iz
svega što je prethodno rečeno nipošto, međutim, ne sledi da su perspektive Koštuničine vlade
naročito svetle. Naprotiv. Spretnim postizbornim manevrisanjem on je samo uspeo da izbegne neposredni politički harakiri, ali se zato našao na čelu jedne
vlade koju kao da su svi već unapred prežalili, koja je bila kontroverzna već i pre nego što je startovala i čiji bi najveći uspeh moglo
biti samo to što je uopšte formirana. Za razliku od jeseni 2000. Koštunica u proleće 2004. ne ulazi kao neprikosnoveni i pomalo tajanstveni nacionalni lider. Njegova harizma je već uveliko iskrzana, a položaj prvog, dakle i najodgovornijeg operativca u ovakvoj državi teško da može biti pogodno mesto za njenu
regeneraciju. Njegove liderske sposobnosti, odlučnost i operativnost, ovde će biti na najsurovijem iskušenju, a ionako već odavno predstavljaju omiljenu temu nenaklonjenih mu analitičara, satiričara i kolumnista. Dodamo li tome da je formiranje ove vlade pratila, najblaže rečeno, skepsa međunarodne zajednice, opstrukcija moćnih finansijskih lobija
i otvoreno neprijateljstvo dobrog dela medija i "nevladinih organizacija", kao i raširena
apatija i generalno nepoverenje građana u politiku i političare ("Svi su oni isti"), nameće se pitanje nije li ovaj uspeh u sastavljanju vlade
zapravo Koštuničina pirova
pobeda i ne bi li za njega možda ipak bilo bolje da je čitava stvar propala, a on bez ovog premijerskog bagaža išao na predsedničke (i opšte) izbore negde
u aprilu-maju ove godine.
Vršenje vlasti
i inače, a pogotovo u zemlji koja se nalazi
u ovakvim problemima poput današnje Srbije, neminovno vodi padu popularnosti vladajuće garniture, a Koštunica
i DSS u takvim
okolnostima moraju
ne samo da zadrže postojeći, nego još i, koliko je moguće, ojačaju svoj trenutni rejting. To zaista deluje
kao "nemoguća
misija", pogotovo s obzirom na realnu perspektivu pogoršanja socio-ekonomskih prilika u zemlji, nastupajuću
dužničku krizu, haške pritiske, obnovljeni crnogorski secesionizam, početak debate o “konačnom statusu” Kosova i sve glasnije zahteve za revizijom Dejtona i likvidacijom Republike Srpske. Istovremeno, na unutrašnjepolitičkom planu Koštunicu
očekuje nastavak borbe na dva fronta - protiv nacional-socijalne demagogije nabujalih radikala, kao i protiv
reformsko-atlantističke retorike DS-a i njegovih satelita, pri čemu će jedni u svakom potezu
vlade i njega lično (u tom smislu su više nego indikativne žučne reakcije na koje je naišlo pominjanje mogućnosti kantonizacije Kosova i Metohije u Koštuničinom premijerskom ekspozeu) videti samo "nacionalnu izdaju", a drugi opet samo antireformstvo i "najcrnji nacionalizam".
Povrh svega, ni odnosi
u novoj
vladajućoj koaliciji nisu ni malo idilični. Programske razlike su poprilične, a još veće liderske sujete
i animoziteti. Iako je trenutno sve to manje-više gurnuto
ispod tepiha za očekivati je da će brzo nakon sudara
sa prvim teškoćama na površinu izbiti razna nezadovoljstva
i postati vidljive sve razlike između, na primer, Labusovih
i Ilićevih pogleda na kapitalne investicije i ekonomsku politiku,
ili, recimo, Draškovićevog i Koštuničinog odnosa prema
Hagu i “transatlanskim integracijama”.
Svakako da principijelnost, staloženost i lično
poštenje, ono što je Koštunicu lansiralo u vrh srpske politike
i tu, uprkos svemu, do danas održalo,
mogu biti itekako moćno političko oružje, ali ono nipošto
nije dovoljno za suočavanje sa svim pomenutim i nepomenutim
iskušenjima. Pa čak i ukoliko se, na osnovu pojedinih poteza,
a pre svega načina na koji je rešio postizbornu krizu, i
može govoriti da je ovde u pitanju jedan “novi” Koštunica, što
će reći, sa većim ovlašćenjima, odlučniji
i spremniji na akciju nego ranije, ni Srbija, na žalost, nije
više ona “stara”, iz jeseni 2000-te. Naime,
starija je, umornija, rezigniranija i ciničnija. Ima
mnogo više problema, a daleko manje ljudskih resursa, energije
i strpljenja nego tada, a pogotovo nego pre petnaest godina, kada
je svoju budućnost i svoju sudbinu lakomisleno stavila u
Miloševićeve ruke. Tada su, po svoj prilici, ove Koštuničine
(kao i one Draškovićeve, Labusove...) vrline bile dovoljne
da srpskom državnom brodu obezbede sigurnu plovidbu po nestabilnoj istorijskoj pučini. Danas je, međutim, i za manje ambiciozan cilj, potrebno mnogo,
mnogo više.
Znači li to da je ova vlada osuđena
na brzi i neslavan kraj?
Zapravo ne. Upravo činjenica
da od ove nove vlade i njega lično više niko ne očekuje
nešto spektakularno mogla bi biti jedan od retkih Koštuničinih
aduta. Za razliku od hilijastičnih
nada i istih takvih obećanja sa kojima je startovala prva
dosovska vlada, ova Koštuničina teško da može bilo koga ozbiljno
da razočara, ali bi možda tu i tamo mogla da “prijatno iznenadi”. Ukoliko, recimo, kompletno (policijski i sudski)
reši makar jednu od mnogih neraščišćenih
afera iz prethodnog perioda. Ukoliko spreči
bahatost, euforiju, trijumfalizam i borbu oko raspodele političkog
plena u sopstvenim redovima. Ako sama ne ogrezne u skandale,
korupciju i konflikte
interesa. Ako demontira makar jedan krupan poslovno-finansijski
lobi. Ako
uspe da napravi uverljiv ideološki balans, odnosno protivteg mondijalističko-globalističkoj
ideologiji koja poslednjih godina dominira ovdašnjom društveno-naučnom,
medijskom i kulturnom scenom. Ako uspe
da se pred stranim političkim činiocima predstavi kao
poslednja brana pred radikalskom lavinom. Ako se nametne kao faktor kakve-takve političke stabilnosti u
Srbiji. Ako D(O)S-ovsko-radikalski
ekstremizam, odnosno politički i socijalni haos uverljivo
predoči kao jedinu realnu alternativu sopstvenoj vladi. Ukoliko
donese novi ustav... Ukoliko, dakle,
uradi bilo šta od navedenog – a naročito ukoliko uradi ovo
poslednje - Koštunici
će biti zagarantovana politička budućnost, a njegovoj
vladi, makar bila i kratkotrajna, obezbeđeno pristojno mesto
u srpskoj političkoj istoriji.
(tekst je objavljen i u februarskom
broju PRIZME)