Aleksandra Kostic
Ružicasta mizoginija
(pristigli komentari)
Na
svakih nekoliko sati, svakog dana, Lane Gutovic nam na TV Pink objašnjava
kako stoji stvar sa ženama.
Izuzetno vulgarno, veoma lascivno, uvek (ne)dvosmisleno seksualizovano
- to su valjda odrednice tog humoristickog žanra. Uobicajeni predmet
su, naravno, žene.
No, da li baš moramo da se vredamo?
Neka i bude seksualnost osovina oko koje se sve(t) okrece. Narator,
Gutovic, iskusan je muškarac koji prosvecuje gledaoce, (mlade) muškarce,
uvodeci ih u tajne "ženskog pitanja". Taj mladi muškarac
se našao naspram ženskog univerzuma, neodredenog i neoblikovanog
mnoštva ženskih likova, i njegov odnos prema ovome je iskljucivo
seksualan. Kako se snaci, kako raspoznati, kvalifikovati žene, kako
im prici, kako se odnositi - a sve sa ciljem, jednim jedinim, uspešnog
seksualnog opštenja. Dakle, potpuno je podrazumevajuce da se "lekcije"
o ženama, koje drži "iskusan" muškarac, ticu iskljucivo
toga kako ženama "rukovati" da bi se došlo do zadovoljavajuceg
i - po muškarca, razume se - što ugodnijeg seksualnog odnosa.
Prva i osnovna razdeonica koju nam iskusni Lane nudi, glasi: žene
se dele na mlade i stare/matore. Ta tvrdnja je nesumnjivo tacna,
mada je veoma teško naslutiti šta bi u njoj moglo da bude šaljivo
ili duhovito. No, ona je potrebna radi daljih preciziranja koja
se ticu toga šta vreme, odnosno starenje cini ženama. A u vezi sa
onim što se tice njihove seksualne privlacnosti. Dakle, mladicu,
žene, s protokom godina, postaju "sisovisne" i "gnjiloguze".
Slicno kao što su prasici slatki dok su mali, meso im je mekano
i slatko, dok velike svinje vec imaju puno sala i tvrde meso. Mladi
konji su brzi i zdravi, matori tromi. Pilici su divni kada su reš
peceni, a matora koka je žilava i posle tri sata kuvanja u supi.
I?
Poenta i kulminacija ove Gutoviceve biološke razdeobe je u složenicama,
one bi trebalo da budu smešne. Na jednoj ravni one i jesu uspešne
u tom pogledu: klinacka rima "sise vise", samo je glupava
i bezobrazna, dok izraz "sisovisne" u tom pridevskom obliku
ima izvesnog dodira sa duhom; takodje, odabir reci "gnjilo"
za specifican spoj opuštanja mišica, višegodišnjeg sporog slaganja
slojeva masnog tkiva, verovatno i celulita, praceno opuštanjem kože
u predelu zadnjice - nije mnogo promašen, u proseku. No, da li je
ta kolicina duhovitosti dovoljna za uspostavljanje ravnoteže sa
nelagodom koju mora izazvati takva perspektiva: svako ce ostariti,
i šta god cinio, telo ce se izmeniti, i u tom kontekstu ce muškarci,
oni stariji, "predavaci" iz iskustva, i mladi, nauceni,
odmah znati, i na osnovu toga te razvrstati, proceniti, i iz tog
ugla gledati, jer grudi ti više ne odskacu kao nekada, baš su "bljak",
a zadnjica ti je tako malo "fuj". Što se dodatno potencira
izrazom "matora" i "matorka". Izrazom koji je
u kolokvijalnoj upotrebi, izuzev u kontekstu porodicne prisnosti,
ipak uvredljiv izraz - ženu koju posmatramo iz ugla seksualne privlacnosti
nazvacemo matorom samo u želji da kažemo nešto ružno i da potcrtamo
neprivlacnost. Živiš, svakog dana sve starija(/i) i osuden(a) da
neminovno ideš ka tome da budeš predmet takve "oznake",
takvog gledanja, takvog pada, takve odbojnosti.
A što je još gore, tvoja, kako Gutovic kaže, "mašina"
ostaje uvek mlada. Izraz "mašina" je dosta neobican na
prvi pogled i možda ne bi bilo sasvim jasno na šta se odnosi da
vec posle gledanja prve humoristicke minijature iz ovog serijala
nije ocigledno da se iz tog telesnog ugla (cija je osnova podela
na stare i matore) u obzir uzimaju samo tri, za seksualni odnos
najuže vezane anatomske celine: grudi, zadnjica i polni organi.
Cak bi precizno bilo reci da kada govori o fizikusu žene, taj "iskusni"
muškarac govori o organizmu samo povezuje ta tri elementa. Dakle,
"mašina" je onaj jedini od ta tri elementa koji nekako
"deluje", "radi". I sad, ta "mašina"
je, kaže on, mlada i kod matorki. "Ova stara, a ona mlada".
I šta je ciniti muškom Gutovicevom pulenu? Da otvori cetvore oci
- jer ima i "matorki" koje kao da su "novke",
dobro su "ocuvane", ili pak imaju "pomagala",
"razne pridrživace", i onda možda sve to nekako može i
da se podnese. Mladicu, nemoj da te nagnjilost preterano obeshrabri.
Još se može iskoristiti radinost "mašine". Eto, recimo,
jedan vojnik. Osujecen jer nije imao žena u blizini sa kojima bi
seksualno opštio. Naide na "matorku". I bilo mu super,
objašnjava Gutovic. Ne treba tražiti dlaku u jajetu. Kad pri ruci
nisu "gicoguzne". I "vragosise". I "sisotresne".
A tu je i još jedna biološka podela. Po "kilaži, ili tonaži,
svejedno". Prvi izraz dostojan je nastavljac prethodnog izbora
reci koje se inace koriste za životinje i predmete, i sada je vec
možda trenutak da se postavi pitanje ne krije li se duhovitost baš
u tom cinicnom odnosu prema ženi koja se opisuje terminima koji
je klasifikuju tako hladno, procenjivacki, onako kako se odnosimo
prema neživom, biološki nižem? Da nije možda smešno upravo to što
je terminološki seciramo orudem koje je delotvorno upravo stoga
što ga inace koristimo za opis prasica, prtljaga, povrca...? Drugi
izraz, "tonaža", samo to podcrtava, uz dodatnu igru na
opšte mesto našeg kulturnog kruga: neprestana bitka sa debljinom.
Svaka žena uvek i stalno mora voditi racuna da se ne udeblja, i
svaka se udeblja, i svaka barem povremeno drži dijetu i stalno ima
nekakve probleme s tim u vezi. Podela po "tonaži" referira
upravo na to. Uvek su tone u pitanju, samo što ih nekad ima manje,
a nekad više.
Ova druga biološka podela ima još jednu, izuzetno važnu caku. Setite
se da žena u telesnom obliku postoji kroz tri elementa. "Kilaža"
se odnosi na grudi! ("Sise" u Gutovicevom vokabularu -
grudi su previše akademski izraz, pomalo podsecaju i na dojenje,
a imaju i pomalo dostojanstva u sebi; "sise" su vulgarniji
izraz, a i imaju i tu poželjnu povezanost sa životinjskim svetom
(kada govorimo o životinjama uvek cemo upotrebiti izraz sise), a
zgodne su i isto tako pomalo vulgarne i izvedenice ("sike",
"sisici"), kao pomenute složenice ("sisovisne",
"sisotresne" i sl.) One dakle mogu biti vece ili manje.
Mladicu, bolje su vece. Ali mogu da produ i manje. Bitno da su sise.
A uostalom, "sise i nisu tako važne, one su kao meze".
Zna se šta je glavno jelo. Zna se šta je glavno. Zna se o cemu se
radi. Šta je centar. Zna se šta je žena.
Paralelno sa ovim fiziološkim specifikacijama i distinkcijama Gutovic
razvija i neke koje bismo, uz izvesne ograde, mogli nazvati "psihološkim".
Konstrukcija je, naravno, vrlo jednostavna s obzirom na to da se
tice samo seksualnog cina za koji žena prilaže ili ne prilaže svoju
"mašinu" (spakovanu u privlacni ili neprivlacni sis-guz
sklop). Kao i u bazicnoj biološkoj podeli na staro i mlado, tako
se i u ovoj duhovitost bi trebalo da se krije u novim i vrlo preciznim
izrazima: žene su ili "ockane" ili "stisonoge".
A postoji i još jedna paralela izmedu te dve podele: kao što i kod
starih i kod mladih "mašina" ostaje mlada, dakle, funkcionalna
i željna, tako i one koje "oce" i one koje "stiskaju"
- zapravo, i u suštini - "oce". Dakle, mladicu, ako zanemariš
gnjilost, visnost etc, tvoj "žarac" ce se udobno smestiti,
i isto tako, ako pravilno pristupiš i poslušaš svog iskusnog ucitelja,
pred tobom ce popustiti svaki nožni stisak. "Sve su one ockane",
mudro zakljucuje Lane. Takve su žene.
Na ovoj tacki stvari deluju prilicno ružicasto za našeg mladica
željnog seksa. "Matorke", s obzirom na urodenu "ockanost",
izvesno su iskusne. Najbolja varijata te podvrste su, kako kaže
Gutovic pribegavajuci šatrovackom i primereno uvredljivom izrazu,
"polovnjace". One istrenirane, polovne, korišcene, iz
druge ruke. I kao i roba iz second hand shop-a, pristupacne. Zbog
tog iskustva on im džentlmenski "skida kapu, a ostalo ce one
same". Samo treba obratiti pažnju na "bataljuge",
one "matorke" koje, kada te dohvate, naprave te na ništa,
postaneš neko koga treba "bataliti". "Ockanost"
može da bude preterana. Kada se radi o tim iskusnim. Ima još nekih
izraza koji slede tu liniju opisa. To nas verovatno ceka u narednim
epizodama.
Cini se da je ovo tek pocetak. Uceci o ženama sigurno cemo cuti
još dosta "duhovitosti". Mada, zapravo, u "ozbiljnoj"
formi to sve vec godinama gledamo na Pink programu: ranije kao julovsku
viziju raspevane Srbije u šljokicama, a sada, posle Petog oktobra,
opet sve to isto, ali propraceno "politicki korektnim"
informativnim programom. Mnoštvo mladih ženskih tela neumorno se
talasa na ekranu, a Gutovic nam sada i verbalizuje tu centriranost
oko slike žene kao seksualnog objekta od kojeg se ultimativno zahtevaju
izvesne fiziološke osobine, propracene odnegovanom prirodnom ženskom
predispozicijom da "oce". I tako do sto jedan i nazad,
po svim culima do kojih televizija dopire. Uvek isto. Baš kao i
njegova odjavna recenica: "Ne znam zašto sam vam ovo ispricao"
(Znamo zašto nam je to ispricao.) "…ali barem ne može nikome
da škodi. A ako ne škodi, onda koristi", poentira Lane na kraju
svakog priloga. Medutim, permanentno promovisanje tako prizemnog
i mizoginog seksizma kao standarda, kao dobre šale i kao edukativne
zabave za klince kada se vrate iz prepodnevne školske smene, ne
samo da može itekako da škodi, vec je i direktno pogubno po mentalno
zdravlje populacije. Kao, uostalom, i citav kulturološki koncept
kako starog tako i ovog novog, "reformisanog" Pinka.
(18.10.03)
Pristigli komentari
Postovana gospodjo Kostic,
hvala za tekst koji je danas objavljen i u listu "Vreme".
Nije rec o feministickoj histeriji,vec o elementarnoj upitanosti
da li svaki put kada poznati glumac proviri sa poznatog TV kanala
treba da sklanjamo decu po sobama.Nikad ne znamo koja vrsta
nepristojnosti koja nikome ne skodi,pa valjda tako i koristi,vrebaneke
male usi.Znam vrlo dobro da ne mogu dete da sacuvam od
gluposti i primitivizma.To ne znaci da kolektivno odobravamo
javnu demonstraciju neskodljivog vredjanja.Ne zelim da moralizujem.
Tema je odlicno odabrana jer je vrlo upadljiva, ali mnogima, ocigledno,
neskodljiva.Valjda im koristi.Nisam pametna.
Sanja Zavisic
Tv Apolo
Novi Sad,30.10.2003.
Postovana gospodjo Kostic,
u vezi sa temom koju Vi obradjujete u Vasem clanku "Ruzicasta
mizoginija" mogu jos da dodam:
Verovatno da se tu radi o KRIZI VREDNOSTI koju su izazvali politicari,
ali i o PRIMITIVIZMU. Gutovic i (s njim taj telev. kanal) izrazava
PREDRASUDE, koje su kao sto rekoh, zbog krize vrednosti i primitivizma,
jos vise dosle do izrazaja. To je osim toga i svojevrsno NASILJE
nad drugima koje je posledica delovanja politicara.
Preporucio bih i Gutovicu i tom kanalu (ali i politicarima) da idu
u skolu i slusaju predmet: GRADJANSKO VASPITANJE. Hvala Olji, nastavnici,
sto sam saznao da jedan takav predmet u Beogradu postoji i da se
predaje u skolama (skolske 2002/2003. g. predmet "gradjansko
vaspitanje" uveden je kao izborni u I razred srednje skole).
Iz toga predmeta preporucujem sledece: JA IMAM PRAVA DA IZRAZAVAM
SEBE SVE DOTLE DOK TIME NE UGROZAVAM DRUGE.
Mnogo pozdrava, dr Djordje Joncic.
Ja ne mogu da prihvatim pisanje o diskriminaciji (seksizmu, mizoginiji)
u kojem ima toliko prepricavanja >originala< jer ponavljanje
(do tancina) svih tih izraza, bez obzira sto deluje da je u svrhe
analize, zapravo je jos jednom pisanje toga istog. Dakle, kad god
se u svrhe interpretacije navedu sve gnusobe, one time bivaju >normalizovane<
(ponavljanje -dobrog ili loseg -je za mene uvek >normalizovanje<
stanja). I nije poenta samo terminoloski scenario (ne kazem da tekst
jedino to govori, nego da se neopravdano mnogo zadrzava na terminima,
a ne na smislu/znacenju). I odnos doticnog >zabavljaca< nije
hladan i procenjivacki (jos malo, moglo bi se reci objektivan), nego
diskriminatorski. Da se vratim tekstu, meni je (mom senzibilitetu
i politici) najblizi poslednji pasus tog teksta.
Dakle, problem je u tome da smo izlozene/i institucionalnoj diskriminaciji,
i da to vecina ne oseca. Jezik mrznje je u ovoj drzavi zabranjen Zakonom
o javnom informisanju, kao i javno izlaganje pornografije. Ali, ko
u ovoj zemlji o tome mari (a ko zna, a ko nesto cini kada zna) ? I
sem analize (koja je neohodna, vazna, prva u sledu koraka) sta ciniti?
Tanja Ignjatovic
Draga Tanja,
hvala na trudu da procitas, pa jos i prokomentarises. Poslao sam ti
ga iz dva razloga: 1. ucinilo mi se da bi ti mogao biti tematski zanimljiv
i 2. on tematski, stilski i sadrzinski prilicno odudara od onoga sto
se objavljuje na sajtu Nove srpske politicke misli, te sam na ovaj
nacin zeleo da nadje adekvatniju publiku i kompetentnije komentatore.
Inace, i mom senzibilitetu najvise odgovara poslednji pasus, s tim
sto - premda svestan opasnosti o kojima govoris - ja ne mislim da
svako ponavljanje i navodjenje inkriminisanih mesta (uzgred, to je
u tekstu cak probrano i redukovano - original je jos neuporedivo grdji)
moze fakticki sluziti za promociju njihovog sadrzaja. Mada, priznajem,
da sam se i sam prilikom citanja povremeno osecao nelagodno. Ako se
ne varam, to je u sustini isti nivo problema sa kojim smo se susreli
i zajedno sa Bekom i Isidorom ga diskutovali u Domu omladine povodom
naslovne strane (ono sa Karleusom) nasih Polnih stereotipa. Dakle,
kako tada tako i sada, ja sam misljenja da je iznosenje na svetlo
javnosti, ogoljavanje i ironicno izrugivanje stereotipnim i mizoginim
sadrzajima jedan od boljih nacina - ako ne i najbolji - borbe protiv
njih. U ovom konkretnom slucaju, plasim se da bi bez tih pikantnih
"ilustracija" to bilo samo jedno apstraktno zgrazanje nad
seksistickim primitivizmom i/ili jos jedno ozlojedjeno saopstenje
bor(a)ca za zenska prava. Razume se, nemam nikakve iluzije da i ovakav
nacim reagovanja moze bog zna koliko pomeriti planine nasih predrasuda,
ali... U svakom slucaju, moguce da su tvoja iskustva na osnovu konkretnog
aktivizma i neposrednog susreta sa problemom drugacija.
Pozdrav
Djordje
|
|