Home
Info
Pretplata
Kontakt
Prošli
brojevi
Posebna
izdanja
Komentari
Debata
Hronika
Linkovi |
NOVA
SRPSKA
POLITIČKA
MISAO
Prenosimo
casopis
Prizma
april
2003
Slobodan
Antonić
KO
ODLUČUJE
O
VOJVODINI?
Kada
je
Liga
socijaldemokrata
Vojvodine
na
svom
III
kongresu,
26.
februara
2000,
usvojila
programski
dokument
kojim
se
zahtevalo
da
Vojvodina
dobije
status
republike,
njen
predsednik,
Nenad
Čanak
je
izjavio:
"Tražimo
pravo
da,
ukoliko
vrhovno
reprezentativno
telo
Vojvođana
zaključi
da
je
položaj
Vojvodine
u
Srbiji
protivan
interesima
Vojvođana,
ono
mora
imati
pravo
da
jednostrano
taj
položaj
promeni".
Zatim
je
dodao
"da
je
Vojvodina
ušla
u
sastav
Jugoslavije
1918.
godine
odlukom
skupštine
koja
je
zastupala
40
odsto
tadašnjeg
stanovništva".
"Ako
je
Vojvodina
u
neku
državnu
zajednicu
ušla
skupštinskom
odlukom,
ona
mora
da
ima
mogućnost
da
skupštinskom
odlukom
iz
nje
i
izađe",
zaključio
je.
U
februarskom
broju
Prizme,
Đorđe
Vukadinović
lepo
je
pokazao
karakter
nacrta
Osnovnog
zakona,
koji
ubrzo
treba
da
dođe
pred
delegate
Skupštine
Vojvodine.
Njime
Vojvodina
praktično
dobija
sve
nadležnosti
republike:
punu
zakonodavnu,
izvršnu
i
gotovo
potpunu
sudsku
vlast.
Onaj
tropoljni
grb,
usvojen
27.
juna
2002.
godine
kao
puki
regionalni
simbol,
tako
će
izgleda
dobiti
stvarnu
državu
iza
sebe.
Odbije
li
Skupština
Srbije
da
ugradi
rešenja
iz
Osnovnog
zakona
u
novi
ustav
Srbije,
ponovo
je
upozorio
predstavnik
LSV
i
potpredsednik
Skupštine
Vojvodine,
Miroslav
Mrnuštik
(8.
februara
2003),
"Vojvodina
će
zatražiti
internacionalizaciju
pitanja
svog
položaja".
A
svi
znamo
kako
su
se
završavale
internacionalizacije
nekog
pitanja
na
ovim
prostorima.
Nenad
Čanak
se
s
pravom
može
pohvaliti
da
je
na
domaku
ostvarenja
svog
projekta
izloženog
na
III
kongresu
LSV
-
projekta
Vojvodine-republike.
Ali,
šta
je
sa
onim
drugim
pitanjem
koje
je
Čanak
spomenuo
svom
programskom
govoru
-
pitanjem
reprezentativnosti
tela
koje
odlučuje
o
Vojvodini?
Videli
smo
da
je
on
skupštinu
koja
je,
1918.
godine,
donela
odluku
o
bezuslovnom
priključenju
Vojvodine
Srbiji
proglasio
nereprezentativnom.
Kakva
je,
međutim,
reprezentativnost
skupštine
koja
će
možda
doneti
tako
dalekosežnu
odluku
kao
što
je
ona
o
isključenju
Vojvodine
iz
Srbije?
Upravo
to
je
tema
ovoga
članka.
I
Skupština
Vojvodine
izabrana
je
8.
oktobra
2000.
godine.
Izbori
su
obavljeni
po
naročitom
većinskom
sistemu
po
kome
u
drugi
krug
ulaze
ne
dva
već
tri
kandidata.
Ovaj
sistem
miloševićevci
su
smislili
još
pred
pokrajinske
izbore
1996.
godine.
U
to
vreme
Srpska
radikalna
stranka
bila
je
žestoka
opozicija
Miloševiću
i
prilično
uticajna
u
Vojvodini.
Ideja
je
bila
da
se,
u
drugom
krugu,
glasovi
opozicije
podele
između
Koalicije
Zajedno
i
SRS,
i
tako
omogući
pobeda
socijalističkih
kandidata.
I
doista,
ovaj
sistem
je
dao
odlične
rezultate.
Na
novembarskim
izborima
1996.
godine,
SPS
je
sa
23%
glasova
osvojio
67%
mesta
u
Pokrajinskoj
skupštini!
Ovako
zakrivljavaujući
izborni
sistem
socijalisti
su
zadržali
i
na
pokrajinskim
izborima
2000.
godine.
Međutim,
njihov
efekat
je
sada
za
SPS
bio
sasvim
suprotan
od
onoga
1996.
godine.
Na
izborima
održanim
tri
dana
nakon
Petooktobarske
revolucije,
od
120
mesta
u
skupštini,
koalicija
SPS-a
i
JUL-a
osvojla
je
samo
dva
mesta,
a
saveznički
SRS
ni
jedno
mesto!
Svi
ostali
mandati
pripali
su
DOS-u
i
njemu
bliskim
kandidatima.
Stranački
raspored
mandata
u
okviru
DOS-a
bio
je
utvrđen
predizbornim
sporazumom.
Po
njemu,
polovina
kandidata
za
mesto
delegata
u
Pokrajinskoj
skupštini
trebalo
je
da
dođe
iz
tzv.
autohtonih
vojvođanskih
stranaka,
a
druga
polovina
iz
stranaka
koje
deluju
na
celoj
teritoriji
Srbije.
Zahvaljujući
potpunoj
pobedi
DOS-a,
ovaj
dogovor
se
preslikao
i
na
sastav
Skupštine
Vojvodine.
Pogledamo
li
tabelu
stranačke
zastupljenosti
u
Pokrajinskoj
skupštini,
videćemo
da
je
udeo
poslanika
"autohtonih"
vojvođanskih
stranaka
(LSV,
SVM,
RDSV,
KV,
DZVM,
DSHV
i
HNS)
u
Skupštini
dostigao
cifru
od
49,9%.
Prve
tri
stranke
po
broju
poslanika
u
Skupštini
-
DS,
LSV
i
SVM
-
imaju
sigurnu
natpolovičnu
većinu,
i
one
čine
sadašnju
pokrajinsku
vladu.
Premda
je
između
njih
dolazilo
i
do
ozbiljnijih
nesuglasica
-
što
se
videlo
i
po
podršci
DS-a,
u
oktobru
2001,
zahtevu
za
smenu
predsednika
Pokrajinske
skupštine,
Nenada
Čanka
(LSV),
čemu
je
onda
usledio
zahtev
LSV
za
smenu
predsednika
Pokrajinske
vlade,
Đorđa
Đukića
(DS)
-
između
ove
tri
stranke
uspostavljena
je
dosta
čvrsta
interesna
koalicija.
Sve
tri
stranke
omogućavaju
jedna
drugoj
većinu,
kako
u
pokrajinskoj
tako
i
u
republičkoj
skupštini.
A
ta
većina
znači
korišćenje
ne
malih
resursa
-
poput
republičkog
budžeta
za
2003.
godinu
od
318,7
milijardi
dinara,
ili
pokrajinskog
budžeta
za
istu
godinu
od
13,7
milijardi
dinara.
Ali,
hajde
da
usmerimo
pažnju
na
pitanje
koliko
trenutna
skupštinska
većina
izražava
stvarno
političko
raspoloženje
građana
Vojvodine,
odnosno
koliko
je
sadašnja
Skupština
Vojvodine
realni
politički
reprezent
volje
njenih
građana.
Za
odgovor
na
njega
poslužiće
nam
istraživanja
koja
je,
na
teritorije
Pokrajine,
vršila
najpoznatija
vojvođanska
javnomnenjska
agencija
-
Scan.
Ovde
se
navodi
istraživanje
iz
novembra
2002.
godine,
što
je
najsvežija
Scanova
sondaža.
Uporedna
zastupljenost
stranaka
u
Skupštini
Vojvodine
i
među
opredeljenim
glasačima
u
Pokrajini
(istraživanje
novosadske
agencije
Scan,
novembar
2002)
stranka
|
broj
poslanika
|
udeo
poslanika
(u
%)
|
glasovi
na
mogućim
izborima
(u
%)
|
Demokratska
stranka
(DS)
|
27
|
22,5
|
17,1
|
Liga
socijaldemokrata
Vojvodine
(LSV)
|
24
|
20,0
|
8,5
|
Savez
vojvođanskih
Mađara
(SVM)
|
18
|
15,0
|
1,9
|
Demokratska
stranka
Srbije
(DSS)
|
14
|
11,7
|
33,3
|
Socijaldemokratija
(SD)
|
7
|
5,8
|
0,6
|
Reformisti
Vojvodine
(RDSV)
|
8
|
6,7
|
0,6
|
Koalicija
Vojvodine
(KV)
|
7
|
5,8
|
0,1
|
Nova
demokratija
(ND)
|
4
|
3,3
|
0,1
|
Demohrišćanska
stranka
Srbije
(DHSS)
|
2
|
1,7
|
0,0
|
Socijaldemokratska
unija
(SDU)
|
1
|
0,8
|
0,1
|
Grupa
građana
(GG)
|
1
|
0,8
|
-
|
Građanski
savez
Srbije
(GSS)
|
1
|
0,8
|
1,3
|
Demokratska
zajednica
vojvođanskih
Mađara
(DZVM)
|
1
|
0,8
|
0,1
|
Demokratski
savez
Hrvata
Vojvodine
(DSHV)
|
1
|
0,8
|
-
|
Pokret
za
demokratsku
Srbiju
(PDS)
|
1
|
0,8
|
0,0
|
Hrvatski
narodni
savez
(HNS)
|
1
|
0,8
|
-
|
Socijalistička
partija
Srbije
(SPS)
|
1
|
0,8
|
4,6
|
Jugoslovenska
levica
(JUL)
|
1
|
0,8
|
0,3
|
Srpska
radikalna
stranka
(SRS)
|
0
|
0,0
|
19,8
|
Iz
tabele
je
vidljivo
nekoliko
stvari.
Prvo,
tri
stranke
koje
drže
pokrajinsku
vladu
-
DS,
LSV
i
SVM
-
i
koje
raspolažu
sa
57,5%
mandata
mogle
bi
da
računaju
na
27,5%
glasova.
Ova
druga
brojka
verovatno
je
niža
od
realne
-
mogući
glasovi
za
SVM
(2%)
su
svakako
potcenjeni
s
obzirom
na
udeo
etničkih
Mađara
u
biračkom
telu
Vojvodine
(oko
15%).
Takođe,
na
ubistvo
premijera
Zorana
Đinđića
javnost
je
reagovala
povećanim
simpatijama
za
DS.
Međutim,
čak
i
ako
pretpostavimo
da
će
se
takvo
opredeljenje
održati
do
izbora,
i
ako
zatim
pretpostavimo
da
će
svi
etnički
Mađari
glasati
za
SVM,
opet
i
sa
tim
glasovima
ove
tri
stranke
ne
dostižu
sadašnji
udeo
u
Skupštini.
Kako
je
sasvim
sigurno
da
obe
pretpostavke
nisu
realne,
slobodno
možemo
reći
da
su
tri
vladajuće
stranke
bar
za
10%
ukupnih
mandata
zastupljenije
od
njihovog
stvarnog
udela
u
glasačkom
telu.
Drugo,
značajnije,
što
pada
u
oči
jeste
izrazita
prezastupljenost
tzv.
autohtonih
vojvođanskih
stranaka.
Njihovi
poslanici
čine
49,9%
skupštine,
dok
je
njihov
stvarni
udeo
u
mogućim
glasovima
11,2%.
Čak
i
ako,
u
skladu
sa
prethodno
rečenim,
SVM-u
dodamo
13%
glasova,
opet
su
te
stranke
u
sadašnjem
sazivu
vojvođanske
skupštine
bar
dvostruko
više
zastupljene
od
njihove
realne
političke
snage!
I
treće,
prve
dve
stranke
po
izbornoj
snazi
-
DSS
i
SRS,
više
su
nego
defektno
predstavljene.
Prva,
sa
33,3%
mogućih
glasova
ima
11,7%
poslanika,
a
druga
sa
19,8%
glasova
ima
0,0%
poslanika.
To
znači
da
53,1%
mogućih
glasova
ne
zastupa
više
od
11,7%
poslanika.
Glasove
za
ove
dve
stranke,
naravno,
ne
smemo
automatski
zbrajati.
Ali,
bar
u
nekim
političkim
pitanjima
to
je
dozvoljeno.
Recimo,
kada
je
reč
o
pitanju
"republikanizacije"
Vojvodine.
A
uporedimo
li
izbornu
i
skupštinsku
snagu
i
ostalih
"beogradskih"
stranaka,
videćemo
da
se
baš
po
tom
pitanju
gubi
reprezentativnost
nekih
40%
glasova
građana
Vojvodine.
Upravo
onoliko
koliko
je
Čanak
izračunao
da
je
skupština
iz
1918.
bila
"nereprezentativna".
Sve
u
svemu,
sastav
sadašnje
Pokrajinske
skupštine
teško
da
izražava
stvarno
političko
raspoloženje
građana
Vojvodine.
Ta
"nereprezentativnost"
ne
mora
biti
tragična
kada
je
reč
o
otpravljanju
tekućih
poslova.
Ali
ona
postaje
suštinski
važna
kada
se
na
dnevni
red
postavi
tako
bitno
pitanje
kao
što
je
ono
o
državnom
položaju
Vojvodine.
O
tom
pitanju
sadašnja
većina
u
vojvođanskoj
skupštini
teško
da
ima
pravo
da
odluči.
II
Uopšte,
mislim
da
sadašnja
vojvođanska
skupština
ne
može
da
odlučuje
o
državnom
položaju
Vojvodine
iz
više
razloga.
Prvo,
i
najvažnije,
ako
je
Vojvodina
deo
Srbije,
onda
je
prirodno
da
se
odluka
o
položaju
Vojvodine
donese
na
nivou
Srbije.
Pravo
mesto
za
odlučivanje
je
Skupština
Srbije,
u
kojoj
su
i
građani
Vojvodine
predstavljeni,
a
osnovni
dokument
kojim
će
se
odrediti
taj
položaj
jeste
ustav
Srbije.
Tek
nakon
donošenja
Ustava,
ima
smisla
da
autonomne
jedinice
dalje
uređuju
pitanja
iz
svoje
nadležnosti
donošenjem
"osnovnih
zakona".
Ako
pak
Vojvodina
nije
deo
Srbije
nego
neki
zaseban
entitet,
ako
poseduje
"izvornu
suverenost"
koja
joj
daje
za
pravo
da
bez
"ostatka"
Srbije
samostalno
odlučuje
o
svojim
odnosima
sa
tim
ostakom,
onda
je
autonomija
premala
za
Vojvodinu
i
ona
u
najmanju
ruku
treba
da
dobije
status
(kon)federalne
republike.
Ideja
da
upravo
Skupština
Vojvodine
donosi
isključivu
odluku
o
statusu
Vojvodine,
kao
i
analiza
"Osnovnog
zakona",
međutim,
jasno
pokazuju
da
je
Čankova
"autonomija
Vojvodine"
samo
kamuflažno
ime
za
(kon)federalizaciju
Srbije.
Kamuflažno
ime,
budući
da
čak
ni
među
građanima
Pokrajine
ideja
o
Vojvodini-republici
nema
značajnijih
pristalica,
pa
se
njeno
političko
ostvarenje
krijumčari
kroz
priču
o
"obnavljanju
vojvođanske
autonomije".
Drugo,
elementarno
je
demokratsko
pravilo
da
dokumenete
ustavnog
karaktera
koji
predstavljaju
temeljni
društveni
ugovor
jedne
zajednice
donosi
za
tu
priliku
naročito
izabrano
telo
(ustavotvorna
skupština).
Ozbiljna
je
greška,
sa
dugoročnim
rđavim
posledicama,
što
će
novi
ustav
Srbije
doneti
skupština
birana
na
jednom
sasvim
drugom
pitanju
-
rušenju
Miloševićeve
vlasti,
a
ne
skupština
izabrana
na
osnovu
ponuđenih
ustavnih
projekata.
Još
veća
će
greška
biti
ako
odluku
o
(kon)federalnom
statusu
Vojvodine
donese
sadašnja
skupština
Pokrajine,
takođe
birana
na
programu
rušenja
Miloševića,
kao
i
na
programu
uspostavljanja
funkcionalne
-
tj.
liberalne,
ne-etatističke
i
ne-državotvorne
-
autonomije.
Ako
(kon)federalističke
snage
u
Vojvodini
veruju
da
iza
programa
Vojvodine-republike
zbilja
stoji
većina
građana
Pokrajine,
zašto
onda
ne
raspišu
nove
izbore
za
"ustavotvornu"
pokrajinsku
skupštinu
i
otvoreno
ne
izađu
sa
(kon)federalističkim
programom
na
izbore?
Odgovor
nije
teško
pogoditi
-
zato
što
bi
oni
takve
izbore
ubedljivo
izgubili.
Stoga
se
i
nastoji
iskoristiti
skupština
nastala
po
sasvim
drugom
političkom
pitanju
-
i
u
smislu
izvornog
koalicionog
dogovora,
i
u
smislu
opredeljenja
birača
-
za
kripto-rešavanje
pitanja
"izvornog
suvereniteta".
A
nakon
takvog
kripto-rešenja,
računaju
autori
ovoga
projekta,
institucije
će
same
učiniti
svoje
i
"Vojvodina-država"
će
sebi,
prirodnim
putem,
stvoriti
"Vojvodinu-društvo",
tačnije
"Vojvodinu-Naciju".
I
treće,
defektna
politička
reprezentativnost
sadašnje
Pokrajinske
skupštine
sasvim
isključuje
mogućnost
da
ona
može
legitimno
da
odlučuje
o
tako
suštinskom
političkom
pitanju
kakvo
je
status
Vojvodine.
Ne
samo
da
je
Pokrajinska
skupština
izabrana
po
diksrimanicionom
i
nedemokratskom
izbornom
sistemu
(smišljenom
da
bi
se
od
manjine
na
veštački
način
napravila
većina),
nego
i
njen
stranački
sastav
izrazito
odudara
od
stvarnog
političkog
raspoloženja
građana
Pokrajine.
Ako
bi
takva
skupština
donela
odluku
kojom
se
menjaju
i
sami
temelji
političke
zajednice,
takva
odluka
teško
da
bi
mogla
biti
smatrana
legitimnom.
Ona
bi
bila
jedna
vrsta
političkog
nasilja
-
i
to
ne
samo
simboličkog.
Da
li
će
se
to
nasilje
i
dogoditi
više
nije
pitanje
koje
se
tiče
Nenada
Čanka
i
njegovih
ligaša.
Kada
Čanak
kaže:
"U
Beogradu
je
dominantno
viđenje
da
je
država
kad
možete
svakoga
da
uhapsite
i
da
mu
uzmete
imovinu
i
da
između
nečije
imovine
i
života,
s
jedne
strane,
i
vlasti
s
druge,
ne
sme
niko
da
stoji"
(vesti
B92,
15.
februar
2003;
www.b92.net);
kada
Čanak
kaže
da
"Vojvodina
mora
imati
diplomatske
predstavnike
u
zemljama
gde
su
njeni
interesi
dominantni"
(B92,
16.
novembar
2000);
kada
Čanak
kaže:
“Ovo
što
nam
(tj.
Vojvođanima
-
A.
S)
sada
rade
u
Skupštini
Srbije
je
šamaranje
vezanog
čoveka.
Ali,
mi
ćemo
te
lance
pokidati,
pa
će
biti
belaja”
(Politika,
3.
februar
2002,
str.
6);
kada
Čankov
"ligaš"
Petar
Ilić
(inače
predsednik
Odbora
za
bezbednost
Skupštine
Vojvodine)
kaže
da
se
1988.
odigrala
"okupacija
Vojvodine"
(B92,
26.
februar
2003);
kada
Čanak,
9.
oktobra
2001,
upada
sa
pištoljem
u
novosadsku
televiziju,
psuje,
lupa
štapom
o
sto,
a
zatim
ruši
znak
RTS-a;
kada
Čanak
zove
glavne
urednike
vojvođanskih
glasila
“čiji
je
osnivač
skupšina”
i
od
njih
traži
da
se
kazne
izveštači
iz
Pokrajinske
skupštine
zato
što
su,
16.
januara
2002,
nakon
jednosatnog
čekanja,
protestno
napustili
konferenciju
za
štampu
(Politika,
18.
januar
2002,
str.7);
kada
Čankovi
ligaši
zahtevaju
"prekid
saradnje
gradske
uprave
i
novosadskog
Radija
021"
jer
su
nezadovoljni
kritičnošću
ovog
glasila
prema
mesnim
vlastima
(B92,
18.
oktobar
2002);
kada,
dakle,
Čanak
radi
sve
ovo
i
još
koješta
drugo,
onda
je
jasno
da
je,
barem
što
se
njega
tiče,
političko
nasilje
(verbalno
i
simboličko)
već
odavno
u
igri.
Da
li
će,
međutim,
to
političko
nasilje
odneti
prevagu
i
u
pitanju
izdvajanja
Vojvodine
iz
Srbije,
zavisi
u
ovom
trenutku
najviše
od
Čankovih
vojvođanskih
koalicionih
partnera
-
DS
i
SVM.
Odgovornost
Demokratske
stranke
verovatno
je
odlučujuća
za
ovu
stvar.
Ako
DS,
kao
dominantna
snaga
koalicije,
uspe
da
se
otrgne
od
sirenskog
zova
"pragmatičnosti"
koja
očuvanje
vlasti
pretpostavlja
stvarnim
državnim
interesima,
i
ako
odbije
ne
samo
Čankovu
ekstremističku
verziju
Osnovnog
zakona
već
i
ustavotvorni
red
poteza
koji
Čanak
forisra
("napre
Osnovni
zakon
Vojvodine
pa
tek
zatim
Ustav
Srbije"),
onda
ima
izgleda
da
se
pitanje
autonomije
Vojvodine
reši
na
najbolji
način
po
interese
kako
građana
Pokrajine
tako
i
građana
Republike.
Ako
pak
Demokratska
stranka
nastavi
da
preuzima
Čankov
politički
diskurs,
ali
i
političku
logiku,
lako
je
moguće
da
vojvođanska
"državnorentijerska
elita"
ubrzo
sebi
izgradi
"autentično
vojvođansku"
tj.
ne-liberalnu
i
parazitsku
državu.
A
kada
se
jednom
takva
država
uspostavi,
naknadna
pamet
kako
liberalne
elite
tako
i
građana-birača
više
neće
biti
dovoljna
da
bi
se
stvari
lako
i
brzo
mogle
dovesti
u
red.
Da
i
SVM
povremeno
ume
da
shvati
kuda
vodi
ligaški
ekstemizam
i
proizvođenje
kriza,
pokazuje
i
svojevremeno
javno
upozorenje
Jožefa
Kase
Nenadu
Čanku
da
"ishiternim,
naglim
i
nepromišljenim
potezima
ne
može
ništa
postići,
osim
konflikata
i
sukoba
u
kojima
bi
Vojvodina
ostala
bez
Mađara"
(B92,
7.
novembar
2001).
Kao
primer
preuzimanja
ligaškog
diskursa
od
strane
vojvođanskih
funkcionera
DS-a,
može
da
posluži
izjava
Đorđa
Đukića,
data
23.
marta
2003.
godine,
o
tome
da
je
čuo
kako
su
"dva
boinga
koje
je
JAT
kupio
u
celosti
isplaćena
vojvođanskim
šunkama",
što
je,
navodno,
samo
još
jedan
pokazatelj
vitalnosti
i
snage
vojvođanske
privrede.
Takva
politička
logika,
koja
preko
simboličkog
i
propozicionog
hoće
da
okupira
realno,
može
da
odvede
jedino
u
apsurd
-
ta
o
kakvoj
"snazi
i
vitalnosti"
vojvođanske
ekonomije
je
reč
ako
sekretar
za
privredu
u
Izvršnom
veću
Vojvodine,
Miodrag
Vukotić,
15.
februara
2003.
mora
da
prizna
da
je
u
2002.
godini
spoljnotrgovinski
deficit
Vojvodine
premašio
-
milijardu
dolara!
hronika
vesti (arhiva)
|
|
|