Kako
vlada kontroliše sindikate
Pored klasicne ponude na vladinom
meniju koja obuhvata kontrolu parlamenta (KP), kontrolu sudstva
(KS), kontrolu medija (KM) i kontrolu policije (KP), o cemu
ce više reci biti u narednim nastavcima, ovoga puta bismo želeli
malo detaljnije analizirati razlicite nacine na koje vlada kontroliše
sindikate.
Postoji nekoliko proverenih mehanizama vladanja sindikatima:
1. Najlakši i vec mnogo puta oprobani nacin jeste da vlast
naprosto ubaci svoje ljude u vrh sindikata.
2. Ako to ne uspe, ili to zahteva previše truda, onda vlast
prosto napravi svoj sindikat. Rast "Vladinog sindikata"
zasniva se, naravno, na povlasticama za njegove clanove i obecanju
da ce se eventualni tehnološki viškovi tražiti samo medju clanovima
drugih sindikata.
Na taj nacin drugim sindikatima se namece utakmica koju oni
mogu da izdrže samo ako i sami mogu da obezbede povlastice za
svoje clanstvo. Razvijaju se neprirodno bliski odnosi direktora
i sindikata, kao i Vlade i sindikata, i pocetno ugledna sindikalna
rukovodstva polako gube svoju autenticnost (ovde odstavljam
po strani uobicajene ljudske slabosti).
3. Kada vlast proceni da je rukovodstvo dovoljno odvojeno od
clanstva, da lebdi ni na nebu ni na zemlji, pocinje uobicajena
igra štapa i šargarepe.
Svi tzv. veliki sindikati su idealni za ovu vrstu manipulacije.
Svedoci smo velikog entuzijazma sa kojim rukovodstva ovih sindikata
stvaraju medusobnu konkurenciju u pogledu bliskosti sa vlašcu,
što dodatno obara njihovu tržišnu "cenu". Primetili
ste: cim jedan sindikat zaoštri svoj stav, druga dva pružaju
obe ruke Vladi.
4. Nešto je teže sa strukovnim sindikatima kao što su sindikati
prosvete, zdravstva, pravosude i sl. U tim situacijama, pored
rasparcavanja zaposlenih u više sindikata, vlast u velikoj meri
koristi medije.
Medijska kampanja uobicajeno ide na to da gradjanima objasni
kako je rec o "društvenim parazitima" koji žive mnogo
bolje od obicnih radnika i penzionera, poljoprivrednika i nezaposlenih.
Cilj ove kampanje je da semi sindikati svedu svoje zahteve na
minimum. Tipa: tražimo 6,2%, a Vlada nam nudi 3,05 odmah i 1,23%
do kraja godine. Cesto cete videti kako Vladini službenici glume
zabrinutost, ali i odlucnost u tim pregovorima, a sve je to
zapravo vec ukalulisana "sica".
5. Najozbiljniji zalogaj predstavljaju sindikati javnih preduzeca.
Medu njima je najjaci sindikat EPS-a. Razmotricemo zato nacin
na koji je vlast uspela da prekine nedavni štrajk u EPS-u.
Sindikat EPS-a je na celu imao (uspeo je da se održi) veoma
strucnog, vrednog i potpuno nepotkupljivog prvog coveka. Pokušaj
stvaranja konkurencije sindikata nije uspeo - Vladin sindikat
ima samo 140 (nije greška - stotinucetrdeset), a Nezavisnost
oko 2.500 clanova od oko 57.000 zaposlenih u EPS-u. Zbog toga
se išlo na oddvajanje rukovodstva od clanova u tri od 24 sindikalne
organizacije u okviru EPS-a (Kostolac kopovi, Kolubara i TNT
Obrenovac). I da se razumeno, ja ne idealizujem sindikalne rukovodioce,
samo, za potrebe ove rasprave, njihove osobine i mane stavljam
u zagradu.
Istovremeno je uveden jedan novi mehanizam - provociranje štrajka
pre vremena. Ako bi vlast sacekala da atmosfera za štrajk prirodno
sazri, pretila bi opasnost da radnici, uvidevši prevaru, u jednom
danu smene kompromitovano rukovodstvo i izaberu autenticno svoje,
u koje ce imati poverenje.
Ovako su pridobijeni predstavnici tri pomenuta dela sindikata
u Glavnom odboru sindikata EPS-a bili najvatreniji zagovornici
radikalnog generalnog štrajka, sada i odmah. Svoju žustrinu
objašnjavali su tvrdnjama da su svi "njihovi" radnici
složni oko toga. U stvarnosti, zaposleni su bili potpuno odseceni
od svih važnih informacija i nikakva njihova prethodna saglasnost
od njih nije ni tražena.
Osim toga, kod svih kolebljivih sindikalnih rukovodilaca kopalo
se po licnim dosijeima dok nije pronadena slaba tacka, tipa
- ženin brat ima cvecaru bez gradevinske dozvole koju cemo odmah
srušiti ako… (Primer nije izmišljen, samo je namerno receno
"ženin brat" da bi se izbegla nota privatnosti.)
Preuranjeni štrajk docekala je nevidena medijska satanizacija
radnika i prvih nekoliko dana uspešna blokada. Na kriticnim
mestima u Kolubari vlast je upotrebila golu fizicku silu (u
pogonu u kome se ugalj drobi pre nego što ide u vagone) kako
bi onemogucili obustavu rada na mestima koja tehnološki ne ugrožavaju
sistem. Istovremeno, sindikat je morao da traži izlaz u zaustavljanju
bagera na samim kopovima ciji rad zavisi od nekoliko desetina
bagerista koji svi imaju primanja preko 30.000 dinara.
Kada je rukovodstvo sindikata uspelo da probije medijsku blokadu,
zavrbovani rukovodioci delova potpisali su (iako na to po Statutu
samog Sindikata nemaju pravo) da izlaze iz štrajka. Mediji su
istog dana objavili da je štrajk prakticno završen. Bio je vikend.
Zbog vikenda dodatno odseceni od clanstva, a neprekidno pod
pritiskom poslovodstva, došlo je do kolebanja u sindikatima
hidrocentrala tako da su do ponedeljka za ulazak u trecu fazu
štrajka (prekid isporuke struje) ostali samo distributeri i
jamski kopovi. U toj situaciji i neki manji distributeri izlaze
iz štrajka.
Predsednik UGS Nezavisnost baš u toku štrajka ide kod predsednika
Vlade da potvrde znacaj socijalnog dijaloga (ceo štrajk u EPS-u
nastao je zbog potpunog odsustva socijalnog dijaloga), predsednik
SSS ima približno jednak broj zamerki prema sindikatu EPS koliko
i razumevanja za njih - dakle, "to nije naša stvar".
Vladin sindikat ne vredi ni komentarisati.
Sledeci novi manevar vlasti je "umivanje retorike".
Shvativši da je na korak od cilja, Vlada spušta ton, ministarka
ne preti više radnicima da ce prodavati toalet papir na buvljaku,
nudi hitne sveobuhvatne pregovore.
Vlada rutinski privodi štrajk kraju. Štrajk koji je zaista zapretio
da pokaže snagu i vitalnost sindikata.
Sledi razbijanje najjaceg sindikata u zemlji: 5.300 zaposlenih
u jamskim kopovima se izdvaja u posebno preduzece (nezakonito,
ali koga to ovde interesuje), donosi se program izdvajanja tzv.
sporednih delatnosti u koje se gura i citav niz zaposlenih koji
po logici posla moraju ostati u EPS-u - njih 15.000 približno.
Sledi otpuštanje radnika sa Kosova (oko 5.000 od 7.000). A onda
ce na red doci otpuštanje radnika sa kopova Kostolca i Kolubare,
sa kojima se niko nece solidarisati zato što su njihovi predstavnici
"prodali" jamske rudare.
Eto, to bi otprilike bio mehanizam kontrole sindikata. Tehnika.
Ali zašto to Vlada radi? Na ovo pitanje vidim tri odgovora.
1. Zato što je alternativa socijalni dijalog. Socijalni dijalog
pretpostavlja visok stepen strucnosti - cime Vlada ne raspolaže,
zatim cestite namere i, konacno, razumevanje nacionalnog interesa.
Ali srpskog.
2. Razrešavanje komplikovanih sistema u stanju u kome je EPS
zahteva - KREACIJU. Uopšte ne može da se ide utabanim stazama.
A istovremeno nikakav voluntarizam nije dozvoljen. Da li vi
u ovom opisu prepoznajete Vladu?
3. Na globalnom nivou socijalni dijalog podrazumeva i podsticanje
razvoja autenticnih sindikata, a time i realno omedivanje svake
moci i stvaranje institucionalne klime u kojoj ce samo potezi
u interesu citavog društva moci biti prihvatljivi.
Izvinite, to nije na meniju. I nece biti, sve dok je ova Vlada
na potezu.