Ostali
komentari
Milorad
Belančić:
Čitajući
Subjektivnost
i
nasilje
Z.
Đinđića
Iako
se
u
poslednjem
periodu
svoga
života
posvetio
isključivo
politici,
Zoran
Đinđić
je
ostavio
značajan
trag
u
našoj
filozofiji
na
kraju
XX
veka.
Znamo,
svakako,
da
je
to
bila
filozofija
u
kojoj
su
dominantnu
ulogu
imale
različite
marksistički
profilisane
pojmovne
strategije
(doktrine,
ideologije,
pa
i
filozofije).
Najznačajnija
među
njima
je,
svakako,
bila
praxis
filozofija.
Zoran
Đinđić
je,
u
tom
kontekstu,
već
svojom
prvom
knjigom
Subjktivnost
i
nasilje
(podnaslov:
Nastanak
sistema
u
filozofiji
nemačkog
idealizma;
knjiga
je
objavljena
1982.
u
Beogradu)
pokazao
da
je
nemačku
klasičnu
filozofiju
i,
zapravo,
Hegela
moguće
znatno
drugačije
tumačiti
i
kritikovati
nego
što
je
to
činila
bilo
koja
orijentacija
marksizma.
Polazna
tačka
novog
pristupa
data
je
u
pretpostavci
da
je
Hegelova
filozofija
jedno
prvorazredno
dokumentarno
tkanje
koje
nas
otvara
za
razumevanje
temeljnih
paradoksa
novog
(modernog)
doba,
počev
od
njegovog
nastanka
kao
"uvoda
u
permanentnu
krizu
današnjice"
(3)!
Hegel
je,
bez
sumnje,
bio
završna
tačka
jednog
procesa
koji
je
započeo
sa
tzv.
filozofijom
subjektivnosti
(Kant,
Fihte),
da
bi
se,
zatim,
preko
negoveštenog
obrta
ka
realnom
ili
sistemu
(Šeling),
na
kraju,
opet,
vratio
izvesnoj
subjektivnosti,
počev
od
stava
–
ocrtanog
već
u
Fenomenologiji
duha
–
da
je
istina
ono
što
mora
da
se
shvati
kao
ne
samo
supstanca
nego
i
subjekt.
Ipak,
taj
povratak
subjektu
bio
je,
sada,
uhvaćen
u
mreže
sistemske
filozofije
ili
filozofije
apsolutnog
znanja...
Nas,
u
ovom
trenutku,
zanima
pozicija
samorefleksivnog
subjekta.
Kako
je
ona
uopšte
bila
moguća?
Najpre
tako
što
je
filozofija
subjektivnosti,
s
jedne
strane,
morala
da
preuzme
ili
premesti
u
ravan
subjektivnosti
neke
stare
naloge
metafizike
i,
najpre,
nalog
za
dobrim
–
utemeljenjem.
Ali,
utemeljujući
samog
subjekta
putem
samorefleksije
u
njemu
samome,
ona
se
suočila
sa
Jakobijevim
(Jacobi)
prigovornom:
da
subjekt,
ubuduće,
postaje
volja
"koja
hoće
ništa".
Taj
prigovor
je,
svakako,
u
filozofiji
subjektivnosti
probudio
interesovanje
za
pitanje
o
konačnoj
sintezi.
Opasnost
se
ogledala
u
zatvaranju
u
beskonačni
proces
samoutemeljenja
ili
samokonstituisanja
koji,
u
subjektivnoj
ravni,
nužno
afirmiše
ideju
jednog
voljnog
(ili:
samovoljnog?)
nihilizma...
Dakle,
ako
je
moguć
spas
ideje
o
(univerzalnom)
subjektu,
podaritelju
Smisla,
koji
se
ne
oslanja
ni
uz
šta
drugo
sem
uz
sebe
samog,
spas
od
pretećeg
nihilizma,
onda
je
on
moguć
jedino
zahvaljujući
reafirmaciji
jednog
koncepta
sinteze
koji
bi
uspeo
da
zakrpi
ili
neutrališe
taj
bezdan
ničega
koji
zjapi
u
modernom
čoveku,
onom
čoveku
koji
se
prethodno,
iapk,
'ratosiljao'
onto-teoloških
ili
religijskih
suština.
Ali
–
tvrdi
Zoran
Đinđić
–
"vera
u
sintetišuću
moć
razuma
živi
od
religijskog
tipa
legitimacije,
istovremeno
dokazujući
njegovu
problematičnost"!
To
je
paradoks
one
filozofije
subjektivnosti
koja
je
htela
da
iskorači
iz
nelagode
nihilizma.
Ta
nelagoda
samoj
filozofiji
nije
došla
iznutra
već
upravo
spolja.
Naime,
postoji
u
istoriji
–
reći
će
autor
Subjektivnosti
i
nasilja
–
jedan
događaj
koji
je
na
bitan
način
pokazao
koje
svetovne
konsekvence
može
da
ima
samoutemeljena,
samovlasna
ili
samovoljna
subjektivnost.
Taj
događaj
je
bio
jakobinski
teror
u
Franscuskoj
revoluciji.
U
njemu
se
načelo
subjektivnosti
suočilo
sa
protiv-načelom
–
nasilja.
Pomalo
pojednostavljujući
tu
priču,
mogli
bismo
reći:
razobručena
subjektivnost
je
vodila
nužno
u
nasilje.
Ali,
problem
je
u
tome
što
ni
sama
sinteza
ili
moderna,
sintetišuća
moć
subjektivnosti
koja,
navodno,
vodi
do
neke
zbrinute
konačnosti,
do
najviših
vrednosti,
ili
bar
nekog
afirmativnog
stanja,
nije
a
priori
oslobođena
od
nasilja.
"Filozofi
nemačkog
idealizma
povlače
konsekvence
iz
istorijskog
iskustva.
Pošto
je
njihov
izvorni
interes
oduvek
već
bio
interes
za
sintezom,
pitanje
se
formuliše
u
obliku:
kako
misliti
sintezu
u
konstelaciji
u
kojoj
je
subjektivnost
=
nasilje?
Odgovor
je
nasiljem
nad
subjektivnošću"
(10).
Taj
odgovor
je,
zacelo,
paradoksalan.
Nemački
idealizam
je
svu
svoju
nadu
uložio
u
ideju
da
je
pluralizam
i
subjektivnu
volju
moguće
obuhvatiti
u
jednom
novom
sistemu
(za
razliku
od
starog,
metafizičkog).
U
tom
sistemu
uspostavlja
se
ili
konstruiše
"program
nove
sinteze"
u
kome
svoje
mesto
nalazi
i
"autonomija
individualnog
delanja".
Time
se
subjektivnost
disciplinuje,
u
skladu
s
idejom
da
sinteza,
čija
polazna
tačka
je
uvek
u
subjektu,
mora,
ovog
puta,
da
se
misli
kao
sistem,
kao
savršeni
preplet
sistemskih
određenja,
kako
potpuno
koherentna
priča.
Ali
to
nas
dovodi,
tvrdi
takođe
Zoran
Đinđić,
pred
novo
iskušenje
–
nasilja.
Naime,
ukoliko
je
uhvaćena
u
mreže
sinteza/sistema,
filozofija
subjektivnosti
na
izvestan
način
gubi
u
sebi
onu
slobodu
koja
joj
je
izgledala
osigurana,
jer
nevolja
te
slobode
je
bila
u
tome
što
je
ona
bila
u
stanju
da
svoje
kategorije,
spontano,
ponudi
totalitarnim
ideologijama!
Pa
ako
je,
ipak,
preterano
reći
da
Hegelov
Apsolut
zagovara
totalitarni
režim,
onda
je
dopušteno
reći
da
taj
Apsolut,
ta
savršena
sinteza
svih
vrednosti
sveta
jedva
da
može
da
prikrije
epohalni
rascep,
zev
nihilizma
i
krizu
modernosti,
krizu,
između
ostalog,
njenog
pluralizma
koji
ostaje
nesavladiv
i
koji,
zapravo,
ostaje
trajan
izvor
isključivosti
i
nasilja.
Naravno,
i
sam
Đinđić,
u
ovom
kontekstu,
pominje
posredujuću
ulogu
one
"centralne
figure
novovekovnog
mišljenja",
koja
je,
bez
sumnje,
figura
dijalektike.
Nije
li,
možda,
dijalektika
taj
mehanizam
koji
je
učinio
mogućim
preobražaj
prosvetiteljstva
u
totalitarno
prosvetiteljstvo?!
Ipak,
Hegel
je
demonstrirao
kako
ideja
dijalektike
može
da
koincidira
s
idejom
sinteze
i
idejom
sistema.
Ni
jedna
stvarna,
epohalna
sinteza,
koja
uvek
ima
duhovne
(i
metafizičke)
korene,
neće
moći
ni
korak
da
učini
bez
ovog
oruđa
dijalektike:
"ovog
svemoćnog
sredstva
za
prevođenje
pluralizma
u
konačnu
i
sveobuhvatnu
sintezu"
(11).
Pokušaj
da
se
koncept
samoutemeljenog
subjekta
podvrgne
logici
velike
epohalne
sinteze,
u
svim
svojim
varijantama
je,
danas
bar
to
jasno
vidimo,
pretrpeo
–
neuspeh.
Zato
taj
pokušaj,
sada,
ima
samo
značenje
opomene.
Tamo
gde
velika
priča
o
sintezi
još
uvek
ima
praktičnog
epohalnog
uticaja,
njen
uticaj
je
moguć
samo
uz
izvestan
višak
nasilja!
Zato
je
Đinđić
i
mogao
da
tvrdi:
"Pojam
'napretka
ljudskog
roda',
koji
je
kod
Kanta
trebalo
da
utopijski
ujedini
pluralizam
interesa,
sada
poriče
logos
sinteze.
U
današnjem
sukobu
interesa
on
predstavlja
oruđe
krajnjeg
zaoštravanja
konflikta.
Time
što
za
sebe
uzurpira
pravo
zastupanja
interesa
'ljudskog
roda',
svaka
strana
degradira
drugu
stranu
na
zločinca
nad
'ljudskim
rodom',
isključivši
principijelno
svaku
mogućnost
rešenja
bez
apsolutno
poraženih"
(13).
Ove
rečenice
su,
naravno,
pisane
pre
pada
Berlinskog
zida...
Ali,
one
su
upisane
i
u
današnju
situaciju
globalnih
konflikta!
Njihova
analiza
je
ideal-tipska,
tako
da,
zapravo,
odgovara
svakoj
strategiji
velike
sinteze
koja
bi
htela
da
spolja
ili
iznutra
pokori
razliku,
drugost
i,
najzad,
sam
pluralizam,
dugovni
i
materijalni.
Zoran
Đinđić
s
punim
pravom
filozofiju
identiteta
naziva
filozofijom
rata!
Apslolutni
projekt
je
nepomirljiva
Stvar.
I
zato
je
on
objava
rata,
svemu
što
se
u
njega
ne
uklapa,
bilo
da
postoji
spolja
ili
iznutra.
"Nije
samo
novovekovni
rat
druga
forma
politike,
već
je
i
novovekovna
politika
samo
forma
(građanskog)
rata,
utoliko
što
se
tu
radi
o
potpunom
odstranjenju
protivnika
interpretiranog
kao
neprijatelja
(zločinca)"
(isto).
Tek
uklanjanjem
iz
politike
velikih
arogantnih
sinteza,
kao
i
neprikosnovenih
dijalektičkih
totalizacija,
stvorili
bi
se
uslovi
za
jednu
politiku
pluralizma,
u
kojoj
bi
pored
istomišljenika
postojali
i
protivnici,
a
ne
neprijatelji
ili
zločinci...
Sabirajući
nekoliko
centralnih
ideja
knjige
Zorana
Đinđića
Subjektivnost
i
nasilje,
pokušali
smo
da
te
ideje
protumačimo
u
ključu
izvesne
aktuelnosti.
Retke
su
knjige
koje
nam
takav
pristup
dopuštaju.
Zato
knjiga
Subjektivnost
i
nasilje
ne
samo
što
je
značajan
prilog
našoj
filozofiji
na
kraju
XX
veka
nego
je
ona
i
prilog
razumevanju
onoga
što
je,
kako
bi
sam
Đinđić
rekao,
"više"
od
filozofije,
dakle
razumevanju
jednog
vremena
u
kome
racionalnost
(kao
znanje,
projekt
i
konstrukcija)
imajući
nezaobilaznu
ulogu,
suviše
često,
trpi
efekte
neželjenog,
kontrasvrhovitog
povratka
na
put
nasilja.
hronika
vesti (arhiva)