Beleska
o
autorima
Petar
Ladjevic
i
Slavko
Zivanov
Na
pragu
totalitarizma
U
Srbiji
se
već
zna
ko
je
kriv!
O
tome
nas
je
obavestio
Vladimir
Popović.
Ono,
što
jeste
pitanje
na
koje
mi
tražimo
odgovor
je:
da
li
se
Popoviću
može
verovati,
da
li
je
uopšte
dovoljno
da
bilo
kome
verujemo
na
reč
kada
je
u
pitanju
dokazivanje
krivice?
Zašto
bi
se
njemu
verovalo?
Da
je
pitanje
smisleno
ukazuju
i
apeli
organizacija
za
zaštitu
ljudskih
prava
koje
govore
o
"lovu
na
veštice".
Zašto
čujemo
jednu
stranu,
zašto
je
porodicama
i
braniocima
zabranjen
kontakt
sa
uhapšenima?
Da
je
reč
o
političkom
obračunu,
o
obračunu
državnih
institucija
prisile,
onih
koji
komanduju
Srbijom
-
protiv
političkih
neistomišljenika,
posebno
ilustruju
informacije
od
11.
aprila,
odnosno
informacije
koje
su
objavljene,
a
izrekli
su
ih
vladini
ili
državni
funkcioneri.
Prvo
je
Mihajlović
saopštio
da
je
14.
marta
2003.
akcijom
MUP
sprečen
atentat
na
Čedomira
Jovanovića
u
kojem
je
trebalo
atentatori
da
ubiju
i
raskomadaju
Jovanovića,
a
zatim
nas
je
Popović
na
brifingu
u
Vladi
Srbije
upoznao
da
je
na
sastanku
14.
marta,
Čeda
dobio
upozoravajuću
informaciju
od
NGŠ
Krge
da
Vojska
ima
saznanja
da
je
Čeda
na
meti
atentatora.
Krga
je
preneo
saznanja
vojne
obaveštajne
službe,
pa
se
nameće
pitanje
ko
je
tada
komandovao
tom
službom?
Na
istom
brifingu
Popović
je
obavestio
novinare
da
se
Čeda
"zamerio
JSO
jer
je
sprečio
Mihajlovića
da
dâ
ostavku,
kao
i
da
je
tražio
od
Mihajlovića
da
odmah
uhapsi
Gumara
i
još
neke,
što
nije
odgovaralo
planovima
vođa
klana
i
izazvalo
dodatnu
mržnju
prema
Jovanoviću".
Na
stranu
što
se
postavlja
pitanje
zašto
je
bitno
dokazati
da
je
Čeda
omražen,
ova
tvrdnja
koju
je
izrekao
Popović
otvara
nekoliko
pitanja:
1.
Na
osnovu
kojih
ovlašćenja
je
Čeda
mogao
sprečiti
Mihajlovića
da
dâ
ostavku;
2.
Na
osnovu
kojih
ovlašćenja
je
tada
Čeda
mogao
tražiti
bilo
čije
hapšenje;
3.
Zašto
Gumar
od
tada
,od
pobune
Crvenih
beretki,
nije
smenjen
do
aprila
2003.
4.
Kakva
je
to
organizacija
(JSO)
kad
se
u
njoj
uspostavlja
"institut"
–
(ne)zamerati
se,
i
zašto
je
takva
policijska
jedinica
tolerisana
do
aprila
2003.
5.
Ako
"nije
odgovaralo
planovima
vođa
klana",
znači
bar
od
kraja
2001.
godine
klan
kontroliše
JSO
–
legalnu
policijsku
jedinicu
pod
nedležnošću
Vlade
Srbije,
odnosno
ko
je
i
zašto
dopustio
da
to
bude
tako.
Istovremeno,
na
brifingu
je
izrečeno
niz
neistina,
apsurda
i
činjenica
koječak
ne
mogu,
ni
da
su
istinite,
da
podlegnu
bilo
kakvom
sudskom
sankcionisanju.
Na
primer,
Tijaniću
se
stavlja
na
teret
da
je
imao
zadatak
da
izdejstvuje
odsustajanje
od
kandidature
Velimira
Ilića,
kako
se
ne
bi
rasipali
glasovi,
ili
pak,
da
obezbedi
pomoć
u
obezbeđivanju
predizbornih
mitinga.
U
slučaju
obe
stvari
je
potpuno
apsurdno
raspravljati
o
bilo
kakvoj
odgovornosti,
a
kad
je
reč
o
vređanju
premijera
to
je
moglo
da
se
završi
tako
što
bi
sam
premijer
podneo
tužbu
za
uvredu,
a
sud
utvrdio
da
li
je
bilo
uvreda
ili
nije.
To
za
što
Popović
tvrdi
da
je
uvreda
ili
vređanje,
ne
znači
da
je
ono
uistinu
to.
Osim
toga,
uvreda
ne
ubija,
a
i
Tijanić
je
bio
sam
meta
teških
kleveta
i
uvreda
,
pa
je
vrlo
teško
utvrditi
šta
je
kod
Tijanića
napad,
a
šta
odgovor
na
napad.
Ostaje
nejasno
kako
je
Tijanić
mogao
"da
obezbedi
štampanje
tekstova
u
listovima
–
Nacional,
Blic
News,
Dan
i
agenciji
Srna".
Dalje,
Popović
obrazlaže
da
su
uhapšeni
bivši
Stanišićevi
pomoćnici
jer
su
iskopirali
službene
materijale
koji
bi
trebalo
da
iskompromituju
ljude
koje
je
Stanišić
obeležio
kao
neprijatelje.
Da
li
su
to
oni
uradili
dok
je
Stanišić
bio
šef?
Da
li
je
u
dokumentima
istina
ili
ne?
Ili
se
ovakvim
insinuacijama
samo
priprema
teren
za
eventualno
objavljivanje
materijala
posle
ukidanja
vanrednog
stanja.
To
sve
mogu
biti
pretpostavke,
ali
ne
sme
biti
pretpostavka
zašto
su
ljudi
uhapšeni,
odnosno
gde
su
dokumenti
i
šta
sadrže.
Na
ovaj
način
Popović
zadržava
za
sebe
ekskluzivno
pravo
na
istinu,
a
traži
od
medija
i
javnosti
da
mu
veruju
na
reč
i
to
sve
povrh
činjenice
da
sud
još
ništa
nije
utvrdio,
već
da
su
to
sve
preliminarni
rezultati
istrage,
jer
ni
istraga
nije
završena.
Poznato
je
da
kad
se
istraga
završi,
materijal
ide
tužilaštvu,
tužilaštvo
odlučuje
da
li
pokreće
postupak,
pa
tek
onda
sud
donosi
presudu.
Popović
iznosi
presude
na
osnovu
nezavršene
istrage
što
jasno
potvrđuje
da
je
reč
o
političkom
obračunu.
Ako
su
dokazi
jaki
i
postoje
zašto
se
ne
sačeka
sudski
proces
i
tada
stvari
raščiste.
Zar
je
moguće
da
u
Vladi
ne
znaju
da
navlače
ogromnu
hipoteku
na
sve
što
govore
jer
ništa
nije
dokazano,
sve
tek
sudovi
treba
da
utvrde.
Recimo,
da
sud
može
da
utvrdi
čak
i
da
Legija
sa
svim
ovim
nema
nikakve
veze.
Da
je
Dušan
Spasojević
bio
nevinašce
itd
(karikiramo).
Međutim,
imajući
iskustvo
sa
Spasojevićem
i
onim
drugim
Lukovićem,
da
li
će
se
Legija
pojaviti
na
sudu?
Kada
je
o
Gradimiru
Naliću
reč,
nije
jasno
šta
je
sporno
u
tvrđenju,
čak
i
ako
je
tako,
da
je
krajem
2000.
posetio
JSO
sa
Markovićem,
da
je
predstavljen
kao
mogući
ministar
policije
i
da
nosi
poruku
Koštunice.
Da
li
je
tajna
ili
krivično
delo
da
je
u
to
vreme
Nalić
zaista
slovio
kao
ozbiljan
kandidat
za
mesto
ministra.
Ako
je
nosio
poruku,
kakvo
je
to
krivično
delo?
Šta
to
implicira
i
dokazuje?
Na
kraju,
valjda
je
svakom
jasno
da
pokazna
vežba
presecanja
uvijenog
čaršafa
ručnim
bacačem,
ukoliko
dvojica
drže
taj
čaršaf,
ne
može
da
se
završi
tako
da
ta
dvojica
prežive.
Možda
su
u
JSO
bili
svi
ludi,
ali
baš
toliko
–
teško.
Posebno
zlonameran
je
pokušaj
aktuelizovanja
afere
prisluškivanja.
Ono
što
se
Naliću
stavlja
na
teret
je
"pokušaj
da
naredi
upad
u
Vladu
Srbije".
I
najopasnije,
šta
drugo
može
da
znači
najava
hapšenja
osim
"pripreme
terena"
za
nastavak
priče
o
opiranju
tom
hapšenju?!
Kada
je
reč
o
Radetu
Bulatoviću
i
osnovanosti
optužbi
na
njegov
račun
najbolje
svedoče
laži
koje
su
saopštene
prilikom
linča
ovog
čoveka
u
sredstvima
javnog
informisanja.
Bulatović
ih
je
demantovao
istog
dana,
a
mediji
demanti
nisu
objavili.
Ova
akcija
Vladimira
Popovića
je
višestruko
opasna
i
nosi
elemente
krivičnog
dela
širenja
lažnih
vesti
i
kleveta
i
unosi
potpuno
novi
momenat
zloupotrebe
vanrednog
stanja.
Na
delu
su
ne
samo
totalitarne
tendencije,
već
i
konkretne
akcije
za
uspostavljanje
totalitarnog
uređenja.
Ističemo
da
Miloševićev
sistem
nije
bio
u
toj
meri
totalitaran
iako
je
doneo
zakon
o
vanrednom
stanju,
ali
ga
nije
primenio,
i
da
ovo
nije
korak
u
period
pre
septembra
2000,
nego
je
korak
u
1944-45.
Kao
što
je
potpuno
jasno
da
se
treba
svojski
obračunati
sa
kriminalom,
tako
je
potpuno
očevidno
da
treba
ustati
u
zaštitu
elementarnih
demokratskih
principa,
zaštite
ljudskih
prava
i
sloboda,
a
protiv
onih
koji
zloupotrebljavaju
vlast,
instrumente
prisile,
čitav
državni
aparat,
medije
i
javnost.
Ako
se
nekima
u
Vladi
žuri
da
pohapse
i
neke
ljude
koji
nisu
činili
krivična
dela,
koji
su
nevini,
a
jesu
joj
politički
protivnici,
onda
smo
mi
kao
društvo
i
država
na
pragu
jednog
crnog
perioda.
Ovo
pismo
treba
shvatiti
kao
apel
da
se
ispoštuju
norme
za
koje
smo
se
borili
proteklih
desetak
i
više
godina
i
ne
samo
ovde,
i
kao
odbijanje
da
se
ćutanjem
prihvati
saučešništvo
u
onome
što
neki
u
Vladi
Srbije
čine,
a
protivno
je
Ustavu
Srbije,
Ustavnoj
povelji
i
pratećem
zakonodavstvu,
međunarodnim
konvencijama
i
demokratskim
normama
i
načelima.
U
Beogradu,
13.
aprila
2003.
S
poštovanjem,
Petar
Lađević
i
Slavko
Živanov
Beleska
o
autorima
Petar
Lađević
rođen
je
1956.
Završio
filozofiju
i
sociologiju
u
Zagrebu.
Dugogodišnji
aktivist
u
sferi
ljudskih
prava,
autor
i
potpisnik
raznih
peticija
od
1978.
do
danas.
Jedan
od
osnivača
Srpskog
demokratskog
foruma
zajedno
s
Miloradom
Pupovcem
i
Jovanom
Raškovićem.
Višegodišnji
lični
sekretar
Vaneta
Ivanovića.
U
poslednje
dve
godine
savetnik
predsednika
SRJ
za
izbečlička
i
humanitarna
pitanja.
Objavljivao
radove
u
stručnim
časopisima
i
novinama.
Slavko
Živanov
rođen
je
1969.
Novinar.
Osnivač
magazina
za
novu
Srbiju
"Košava",
radio
od
1995-98.
u
"Našoj
borbi".
Član
DS
od
1990-94.
Član
Demokratskog
centra
i
sekretar
te
stranke
od
98-
do
novembra
2000.
Sarađivao
sa
Jugoslovenskim
komitetom
pravnika
za
ljudska
prava,
i
Centralno
evropskom
revijom.
hronika
vesti (arhiva)