Jelena
Milic
Srbija
i
vanredno
stanje:
bezbednost
i
ljudska
prava
kao
kriterijumi
međunarodnog
položaja
Srbije
Stanje
ljudskih
prava
postalo
je
devedesetih
godina
proslog
veka
jedan
od
glavnih
ne-ekonomskih
indikatora
medjunarodnog
polozaja
zemalja
u
razvoju.
Razvijeni
svet
je
svoje
etablirane
vrednosti
iz
ove
oblasti
odavno
ugradio
u
vecinu
osnivackih
akata
medjunarodnih
organizacija
i
ekonomsko-politickih
saveza,
kojima
zemlje
u
razvoju
teze
i
od
cije
finansijske
pomoci
zavise.
Politika
uslovljavanja,
koncentrisana
pretezno
na
ljudska
prava
i
osnovne
principe
slobodnog
trzista,
postala
je
globalni
princip
medjunarodnih
odnosa.
No,
porast
terorizma,
opasnost
od
nepredvidljive
sudbine
sve
siromasnijih
zemalja
treceg
sveta,
niz
krvavih
sukoba
i
globalna
povezanost
organizovanog
kriminala
uveli
su,
i
pre
tragicnih
dogadjaja
11.
septembra
2001,
na
velika
vrata
medjunarodne
scene
pitanja
licne
i
drzavne
bezbednosti.
Smatra
se
da
su
pitanja
bezbednosti
za
prvu
dekadu
treceg
ono
sto
su
pitanja
ljudskih
prava
bila
za
poslednju
dekadu
drugog
milenijuma.
Uocljiv
je
zaokret
u
donatorskoj
politici
organizacija
i
vlada
zemalja
donatora
ka
projketima
vezanim
za
ovu
oblast.
Smatra
se
da
su
“pitanja
bezbednosti
pojedinaca
i
drzava
komplementarne
i
neophodne
komponenete
samoodrzivog
razvoja
i
smanjenja
siromastva.”
Usvojen
je
i
niz
novih
definicija
vezanih
za
ovu
oblast.
Umorna
Srbija
,
a
sada
je
ocito
i
nemocna
vlast,
bile
su
daleko
od
sistematskog
pristupa
jacanju
svoje
i
bezbednosti
svojih
gradjana.
Period
izmedju
petooktobarskih
promena
2000.
do
ubistva
predsednika
vlade
Zorana
Djindjica
12.
marta
2003.
karakterisalo
je
odsustvo
stvarnog
reza
sa
mafijaskim
i
ratno-zlocinackim
nasledjem.
Homogenizovale
su
se
i
jacale
snage
koje
su
podrzavale
ratne
sukobe
i
opstruirale
saradnju
sa
Haskim
tribunalom.
Nije
bilo
demokratske
kontrole
nad
oruzanim
snagama
niti
snage
da
se
one
dekriminalizuju.
Nedostajala
je
politicka
volja
za
rehabilitovanje
urusenih
institucija.
Umesto
toga,
nastavljeno
je
sa
njihovom
daljnjom
zloupotrebom.
Ugrozeni
su
bili
principi
podele
vlasti
i
sekularnosti.
Nedefinisan
drzavni
status
postajao
je
sve
akutniji
problem.
Ravnomeran
ekonomski
razvoj
usporavali
su
kompromitovana
privatizacija
i
povoljno
drustveno
ali
i
politicko
pozicioniranje
kriminalnih
finansijskih
oligarha.
Dodatnu
opasnost
predstavljala
je
cinjenica
da
su
kontrolni
mehanizmi
ovakvom
stanju
u
drzavi
i
drustvu
bili
oliceni
u
kompromitovanoj
i/ili
kriminalizovanoj
opoziciji,
dezorijentisanom
civilnom
sektoru,
medijima
autizovanim
borbom
za
svoj
pravni
i
trzisni
polozaj
i
urusenom
sistemu
vrednosti.
Borba
protiv
organizovanog
kriminala,
koju
je
pokojni
premijer
najavio
kao
prioritet,
bila
je
unapred
osudjena
na
propast.
Strucne
organizacije
i
pojedinci,
koji
su
ukazivali
na
ovakvo
stanje
stvari,
neretko
su
bili
diskvalifikovani
od
samog
drzavnog
vrha,
ali
i
od
“kolega”
iz
civilnog
sektora
i
medija,
koji
su
izgubili
objektivnost
i
kriticnost
svrstavanjem
uz
“patriotski
front”
nacionalistickih
stranaka,
delova
vojske,
Crkve
i
elita.
Ove
okolnosti
usporavale
su
reforme
i
reintegraciju
Srbije
(
zajednice
SiCG)
u
medjunarodne
organizacije
i
evro-atlantske
integracije.
Nije
postojao
stvarni
unutrasnji
konsenzus
u
kom
pravcu
Srbija
treba
da
ide,
a
jasan
kurs
bio
je
na
dohvat
ruke.
Definisali
su
ga,
eksterno,
uslovi
za
prijem
u
Savet
Evrope
i
Partnerstvo
za
mir:
puna
saradnja
sa
Haskim
tribunalom,
uspostavljanje
demokratske
kontrole
nad
oruzanim
snagama,
odustajanje
od
aneksionistickih
pretenzija
i
uspostavljanje
vladavine
prava.
Pravovremeno
usvajanje
zadatih
standarda
zasigurno
bi
doprinelo
unutrasnjoj
stabilnosti
i
verovatno
otezalo
naume
i
delo
atentatora
na
Zorana
Djindjica.
No,
pocetkom
2003,
usled
nedostatka
spomenutog
konsenzusa
i
cvrsce
podrske
javnosti,
Srbija
nije
ispunjavala
ni
jedan
od
spomenutih
uslova.
Iako
su
realnosti
u
politickom
zivotu
vecine
zemlja
u
uzem
i
sirem
okruzenju,
spomenuti
uslovi
su
se
predstavljali
kao
“ekstremisticki”
zahtevi
medjunarodne
zajednice.
Saradnja
sa
Haskim
tribunalom,
preduslov
svih
integracija
i
regionalne
saradnje
a
time
i
borbe
protiv
organizovanog
kriminala,
bila
je,
po
recima
same
glavne
tuziteljice,
na
vrlo
niskom
nivou.
Medjunarodni
polozaj
zemlje
bio
je
dodatno
ugrozen
neodgovrnim
pristupom
formiranju
organa
drzavne
zajednice
Srbije
i
Crne
Gore.
Njihov
znacaj
postace
vrlo
brzo
jasan,
bar
kada
je
u
pitanju
niz
poteza
koji
su
vojsku
i
obavestajne
sluzbe,
formalno,
stavili
pod
demokratski
nadzor.
Ukinuta
je
sporna
odredba
zakona
o
saradnji
sa
Hagom,
a
vojne
obavestajen
sluzbe
stavljene
pod
nadzor
ministarstva
odbrane.
Konacno
se
cula,
dugo
ocekivana,
unisona
poruka
drzavnog
vrha
o
spremnosti
da
se
ispune
obaveze
prema
medjunarodnoj
zajednici.
Vreme
i
policijska
istraga
ce
pokazati
koliko
su
upravo
ove
mere
bile
ono
sto
je
nedostajalo
Zoranu
Djindjicu
i
njegovoj
Vladi
da,
konacno,
krenu
u
najavljeni
obracun
sa
organizovanim
i
ratnim
kriminalom.
Njihovo
uvodjenje
bilo
je,
inace,
jasno
na
vidiku
neposredno
pre
njegovog
ubistva.
Poruke,
lekcije
i
debate
koje
su
svet
zahvatile
posle
11/9,
o
daljim
nacinima
borbe
protiv
terorizma
i
organizovanog
kriminala,
Srbiju
nisu
sustinski
zanimale.
Umesto
njih
njih
cula
se
besumucna,
cesto
politicki
nekoretna,
prazna
retorika.
Pitanje
sustinske
reforme
sektora
bezbednosti
svodilo
se
na
fragmentirane
projekte
resornih
ministarstava
i
lokalnih
donatorskih
ogranaka.
Jos
gore,
drzavne
i
privatne
kompanije
uhvacene
su
tokom
2002.
u
svercu
oruzija
sa
zemljama
pod
sankcijama
UN
ili
SAD.
U
diplomatskim
krugovima
mogu
se
cuti
i
indicije
da
su
ljudi
bliski
vrhu
vlasti
osumnjiceni
i
za
direktnu
prodaju
oruzija
terosristickim
organizacijama.
Ne
iznenadjuje,
zato,
da
su
u
periodu
neposredno
posle
Djindjicevog
brutalnog
ubistva,
ponovljenje
iste
greske
kao
u
SAD:
masovna
medijska
manipulacija,
diskavalifikacija
sirokog
kruga
neistomisljenika
oko
uzroka
i
povoda
teroristickih
akata,
komicne
kvalifikacije
pocinioca,
da
spomenemo
samo
neke.
I
u
Srbiji
se
cuje
ucenjivacka
busovska
poruka:
“Ako
niste
sa
nama
onda
ste
protiv
nas,”
odapeta
iz
samog
vrha
Vlade.
I
u
Srbiji
su,
kao
i
u
SAD
posle
terosristickih
akta,
suspendovana
neka
ljudska
prava.
Nacin
na
koji
su
odluke
donesene,
argumentacija
vezna
za
neke
sumnjive
poteze,
te
konfuzne
reakcije
i
ocene
medjunarodne
zajednice,
mogu
predstavljati
presedane
za
novi
medjunarodni
poredak.
Borba
protiv
terorizma
i
organizovanog
kriminala,
ocito,
trazi
redefinisanje
nekih
principa
na
unutrasnjem
i
vanjsko-politickom
planu.
No,
period
usaglasavanja
i
donosenja
odluka,
te
vreme
potrebno
za
definisanje
novih
kontrolnih
mehanizama
predstavljaju
prostor
za
politicku
zloupotrebu
u
zemljama
sa
nedovoljno
jakim
demokratskim
instiucijama,
poput
Srbije,
ili
pozicjom
jedine
supersile
na
svetu,
poput
SAD.
Intervencije
SAD
i
saveznika
u
Afgnistanu
i
Iraku,
koje
su
usledile
posle
9/11,
aktuelizovale
su
pitanja
komunikacija
i
mandata
UN,
EU
i
NATO
u
humanitarnim
i
preventivno-odbrambenim
intervencijama.
Ovo
pitanje
otvoreno
je
jos
od
NATO
intervencije
na
Kosovu,
u
prolece
1999.
Iako
obuzeta
redefinisanjem
odnosa
svojih
najacih
aktera,
medjunarodna
zajednica
je
efikasno
reagovala
na
tragicni
dogadjaj
u
Srbiji.Ubistvo
Zorana
Djindjica
bilo
je
signal,
pre
svega
SAD,
za
naknadno
vidjenje
regiona
kao
jos
uvek
vrlo
nestabilnog.
Reakcije
iz
samog
okruzenja,
sa
izuzetkom
RS,
govore
da
je
i
ono
shvatilo
vaznost
stabilizacije
prilika
u
Srbiji,
kako
za
normalizaciju
odnosa
tako
i
za
ekonomsku
obnovu.
Kratka
poseta
Kolina
Pauela
moze
se
shvatiti
i
kao
povratak
SAD
u
region,
o
cemu
svedoci
i
niz
kasnijih
vojno-diplomatskih
desavanja
na
relaciji
SiCG-SAD.
Prijem
SiCG
u
Savet
Evrope
pod
vandrednim
stanjem,
predstavlja
presedan
u
dugogodisnjoj
praksi
SE.
Ovaj
niz
poteza
se
tumaci
i
kao
svest
medjunarodne
zajednice
da
“Srbiju
treba
spasavati
od
same
sebe”.
Na
unutrasnjem
planu,
spasenje
je
stiglo
u
formi
vandrednog
stanja,
proglasenog
istog
dana
po
atentatu
na
premijera.
Bio
je
to
gorak
lek
upotrebljen
u
pravi
(
zadnji)
cas.
Njegovi
pozitivni
rezultati,
u
obracunu
sa
delom
mafije
i
organizovanog
kriminala,
potvrdili
su
svu
tezinu
bolesti
naseg
drustva.
No,
za
vreme
njegovog
trajanja
pojavio
niz
novih
nus
posledica.
Snaga
policijske
sile
i
dirigovanih
medija
nije
uspela,
a
nije
ni
trebala
da
pokusava,
da
sakrije
dilemu
da
li
je
vandredno
stanje
uvedeno
na
nacin
da
su
prekrseni
ustav
i
zakon.
Vecina
predstavnika
medjunarode
zajednice
na
sluzbi
u
samoj
Srbiji,
sa
izuzetkom
HRW
i
UNHCHR,
kao
i
pro-reformski
orijentisane
nevladine
organizacije
i
pojedini
nezavisni
analiticari,
svojim
distanciranim
drzanjem
i
uopstenim
ocenama
su,
u
stvari,
opravdavali
uocene
eventualne
propuste
u
proglasavanju
vandrednog
stanja
i
zakonodavnoj
aktivnosti.
Potezi
vlasti
su,
posle
posete
Havijera
Solane
i
Krisa
Patena,
ipak
vidjeni
kao
legitmne
mere
koje
je
ekstremna
situacija
nalagala.
Poruke
koje
su
od
njih
odlazile
u
svet,
bile
su
saglasne
ovoj
proceni,
uz
insistiranje
na
privremenosti
mera
i
transparentnosti
njihove
primene.
Na
osnovu
niza
poteza
i
izjava,
stice
se
utisak
da
predstanvici
vlasti
nisu
ovo
poverenje
u
potpunosti
opravdali.
Ovo
potvrdjuju
i
izjave
o
grizi
savesti
koju
pred
domacom
javnoscu
imaju
oni
koji
su
se
lomili
da
li
da
se
energicnije
suprotstave
duzini
pritvora
i
medijskoj
cenzuri.
Na
srecu,
vrh
medjunarodne
zajednice
odigrao
je
ulogu
svojevrsnog
“menadzera”
vandrednog
stanja,
i
dobrim
delom
je
zasluzan
sto
je
Srbija
ostala
pod
“civilnom
kontrolom.”
U
nekim
analiticarskim
krugovima
se
smatra
da
je
vanderdno
stanje
uvedeno
tako
sto
su
iz
ustavnih
i
zakonskih
odredbi
o
vandrednom
i
ratnom
stanju,
koje
su
posebne
kategorije
po
Ustavu
Srbije
iz
1991.
uzete
odredbe
koje
najvise
odgovaraju
Vladi,
spojene
u
jedno
i
nazvane
“vandredno
stanje.”
Suspendovana
su
sledeca
ljudska
prava:
prvo
na
ustavni
i
zakonski
postupak
lisavanja
slobode
(policijski
pritvor
produzen
je
na
30
dana
bez
prava
na
advokata
ili
prava
na
zalbu),
pravo
nepovredivosti
tajne
pisama
ili
stana
bez
odluke
suda,
pravo
na
strajk
(
generalni),
pravo
na
okupljanje
(generalno),
pravo
politickog
i
sindikalnog
delovanja
(ukoliko
se
njima
ugrozava
vandredno
stanje),
i
pravo
slobodnog
obavestavanja
(kada
je
rec
o
vandrednom
stanju).
Neki
strucnjaci,
pretezno
oni
tradicionalno
bliski
Kostunicinom
DSS-u,
smatraju
da
se
vecina
ovih
prava
mogla
suspendovati
samo
u
ratnom
ali
ne
i
vandrednom
stanju,
a
habeas
corpus,
cak
ni
tada.
Ona
su,
po
njima,
bila
izricito
zasticena
tkz.
Malom
ustavnom
poveljom
Zajednice
SiCG
i
Medjunarodnim
paktom
o
gradjanskim
i
politickim
pravima
koji
se
neposredno
primenjuje
u
Srbiji
i
ima
jacu
snagu
od
domacih
pravnih
izvora.
Smatra
se
da
je
nacelo
konstitucionalizma
ugrozeno
ne
samo
nacinom
suspendovanja
ovih
prava
vec
i
usvajanjem
i
izmenom
niza
sistemskih
zakona
u
vreme
vandrednog
stanja.
U
Zakonu
o
organizaciji
i
nadleznosti
drzavnih
organa
u
suzbijanju
organizovanog
kriminala,
noveliranom
aprila
2003,
data
je
donekle
drugacija
i
prosirena
definicija
organizovanog
kriminala,
sto
neki
pravni
eksperti
smatraju
unosenjem
materijalnih
odredbi
u
procesni
zakon.
Izmene
ovog
zakona
izazvale
su
burne
pravne
polemike,
ali
je
postojao
konsenzus
oko
problematicne
duzine
uvedenog
policijskog
pritvora.
Ostaje
utisak
da
strucna
javnost
nije
uspela
da
siroj
javnosti
objasni
sve
kontroverze
ovih
odredbi.
U
jednoj
od
jasnijih
analiza
izmena
spomenutog
zakona
ukazuje
se
na
niz
mesta
u
kojima
on
dopusta
slobodno
tumacenje
,
ali
se
smatra
da
ocite
pravne
neusaglasenosti
nisu
posledica
namere
da
se
zloupotrebi
pravo,
vec
pre
govore
o
brzopletosti
pisaca
zakona.
FHP
ocenio
je
da
su
ovakve
zakonske
izmene
u
“
potpunoj
nesaglasnosti
sa
osnovnim
evropskim
standardima
zastite
ljudskih
prava,
te
da
se
njima
uvodi
vandredno
stanje
kao
permanantno.”
Usvajanju
zakona
sa
spornim
odredbama
doprinele
su
i
stranke
koje
se
tradicionalno
zalazu
za
postovanje
ljudskih
prava.
One
su
propustile
da
podnesu,
ili
namerno
nisu
podnele,
odgovrajuce
amandmane,
verovatno
prateci
logiku
potrebe
za
efikasnim
odgovorom
na
datu
ekstremnu
situaciju,
ili
pod
pritiskom
jakih
koalicionih
partnera.
Slicne
primedbe
na
spomenute
zakonske
odredbe,
ali
i
na
uslove
i
tretman
u
pritvorskim
jedinicama
,
dala
je
i
mesovita
medjunarodna
deleagacija,
posle
posete
obavljene
14.
i
15.
aprila
2003.
U
njenom
izvestaju
se
istice
“da
kumulativni
i
kombinovani
efekti
naglasene
nelegalnosti
produzenog
perioda
pritvora,
zajedno
sa
uslovima
u
pritvoru
koji
su
ispod
stanarda,
za
mnoge
zatvorenike
predstavljaju
degradirajuce
kazne
i
tretmane,
te
da
je
delegacija
tokom
posete
cula
i
navode
o
nezakonitom
tretmanu
ili
torturi
nad
dvojcom
zatvorenika,”
a
na
koje
se
zeli
ukazati
paznja
srpskim
vlastima.
Period
pre
posete
spomenute
delegacije
pratio
je
niz
zbunjujucih,
cesto
neodmerenih
a
po
nekad
i
netacnih,
izjava
srpskih
zvanicnika
o
tome
da
li
je,
koja
misija
i
pod
kojim
uslovima
posetila
zatvore.
Ministar
za
ljudska
i
manjinska
prava,
Rasim
Ljajic,
komentarisao
je
spomenuti
izvestaj
prilicno
tendenciozno,
uz
previdjanje
ozbiljnosti
nalaza
o
duzini
pritvora.
Sarkasticno
je
komentarisao
i
deo
o
mogucnosti
za
fizicku
aktivnost
zatvorenika,
umanjujuci
tako
pred
javnoscu
kredibilitet
ovog
vaznog
izvestaja.
Za
nekog
kome
je
briga
o
ljudskim
pravima
u
opisu
radnog
mesta,
ove
i
izjave
kojima
se
direktno
omalovazava
pretpostavka
nevinosti
nedozvoljive
su,
bez
obzira
da
li
su
koalicioni
partneri
preterivali
sa
pritiskom
ili
ne.
Slicnu
sudbinu
dozivelo
je
i
saopstenje
HRW-a,
objavljeno
13
marta.
2003,
u
kome
se
ukazuje
da
“
mere
limitiranja
zastite
ljudskih
prava
mogu
biti
uvedene
samo
u
situacijama
koje
prete
zivotu
ili
naciji,
te
da
mere
moraju
obavezno
biti
biti
legitimne
i
limitirane
na
ogranicen
vremenski
period.”
Nesporazumi
na
relaciji
HRW
-
srpska
vlada
nastavljeni
su
i
oko
zahteva
HRW
i
delegacija
drugih
nevladinih
organizacija
da
posete
zatvorenike,
privedene
tokom
vandrednog
stanja.
HRW
je
u
svom
saopstenju
od
14.
maja
2003.
ocenio
da
srpske
vlasti
“opstruiraju”
spomenute
namere.
I
HRW
je,
poput
FHP,
OEBS
i
UNHCHR
izrazio
zabrinutost
zbog
incommunicado
pritvora,
smatrajuci
ovakav
pritvor
bez
sudskog
nadzora
razlogom
za
zabrinutost,
pogotovu
imajuci
u
vidu
seriju
zabelezenih
slucajeva
nezakonitog
postupanja
policije
prema
osobama
u
pritvoru
u
toku
zadnje
dve
godine”.
Novi
srpski
premijer,
Zoran
Zivkovic
odgovorio
je
da
“sporne
zakonske
odredbe
ne
spadaju
u
najdrasticnija
zakonska
resenja
demokratskog
sveta
buduci
da
policijski
pritvor
za
ova
krivicna
dela
u
Velikoj
Britaniji
moze
trajati
i
do
sest
meseci
a
u
SAD
i
dozivotno.”
Premijer
je
potpuno
prevideo
cinjenice
o
nedostatku
demokratske
kontrole
nad
oruzanim
snagama,
infiltiranosti
organizovanog
kriminala
u
same
vrhove
sudstva,
policije
i
vojske
u
nas,
a
sto
su
pokazali
i
sami
nalazi
operacije
Sablja.
Razloga
za
zabrinutost,
naravno,
ima.
Odluci
da
se
ukine
vandredno
stanje,
22.
aprila
2003.
prethodila
je
arbitrarna
raspava
pojedinih
vladinih
zvanicnika
o
tome
da
li
se
vandredno
stanje
moze
i
treba
ukinuti
u
fazama,
ili
odjednom
i
potpuno.
Uporedo
su
davane
ocene
da
je
“organizovani
kriminal
potpuno
razbijen”
sa
onima
da
ce
se
sa
borbom
protiv
organizovanog
kriminala
“nastaviti
punom
parom.”
Vandredno
stanje
pokazalo
je
i
u
kojoj
su
meri
razjedinjen
civilni
sektor
i
ponizeni
mediji,
te
koliko
su
nestrucni
pojedini
“nezavisni”
eksperti,
neretko
u
direktnoj
sluzbi
pojedinih
frakcija
u
vlasti
ili
opoziciji,
bez
potrebne
kritcke
distance.
Uhapseni
su
bivali
optuzeni
a
ne
osumnjiceni
mnogo
pre
podizanja
optuznica.
Javnost
su
zbunile
i
nejasne
izjave
ministra
pravde
i
predsednice
Vrhovonog
suda
o
eventualnoj
retroaktivnosti
primene
pojedinih
zakonskih
resenja.
Politicari
i
vladine
spin-doktors
agencije
gazili
su
prezumpciju
nevinosti,
ne
oglasavajuci
se
posle
neistina
o
nekim
od
osumnjicenih
u
istrazi,
a
koje
su
sami
plasirali.
Postavlja
se
opravdano
pitanje
da
li
ce
posle
tolikih
presuda
bez
sudjenja,
sudije
biti
u
stanju
da
u
redovnom
postupcima
donesu,
eventualne,
oslobadjajuce
presude.
Neki
predstavnici
vlasti
nisu
propustili
ni
ovu
priliku
da
demonstriraju
svoje
kontroverzno
tumacenje
obaveza
prema
Haskom
tribunalu
kao
i
nepoznavanje
pravila
o
njegovom
radu.
Odsustvo
ozbiljnije
reakcije
kriticke
javnosti
na
hapsenja
Momcila
Mandica,
finansijera
policijskog
i
politickog
vrha
RS,
pa
i
samog
Radovana
Karadzica,
nekadasnjeg
pomocnika
za
kriminalitet
ministra
policije
BiH
Alije
Delimustafica
i
ministra
u
Kardzicevoj
vladi
potvrdjuju
sumornu
tezu
o
sediranoj
javnosti.
Mandic,
prvi
Karadžićev
ministar
pravde
direktno
odgovoran
za
formiranje
257
zatvora,
logora
i
sabirnih
centara
na
srpskim
teritorijama
u
kojima
su
hiljade
nedužnih
bošnjačkih
i
hrvatskih
civila
bili
ubijeni,
maltretirani
i
zauvek
osakaćeni,
srpskoj
javnosti
ostace
poznat
pre
kao
svercer
automobila,
kontroverzni
poslovni
covek
i
navodni
finasijer
DSS-a.
Brine
propust
da
se
biografija
Momcila
Mandica
ne
dopuni
i
njegovim,
skoro
oevidentnim,
ratno-zločinačkim
angažmanom,
sto
zbog
zrtava.
Sto
zbog
odnosa
sa
BiH
ali
i
zbog
narastaja
koji
i
dalje
nemaju
priliku
da,
osim
na
sudjenjima
u
Hagu,
cuju
celovitiju
verziju
o
sukobima
u
regionu
i
njegovim
glavnim
akterima.
U
Srbiji
i
dalje
nema
sistemskog
pristupa
dekriminalizaciji,
rehabilitaciji
i
daljnjoj
izgradnji
instiucija.
Mozda
i
usled
nemoci
da
im
se
suprotstave
ili
saradnje
nominalne
vlasti
sa
stvarnim
vladarima
iz
senke.
I
za
vreme
i
posle
ukidanja
vandrednog
stanja,
vlast
se
cesto
oslanjala
na
jednostranu
politicku
volju
i
policijske
metode.
Utisak
je
da
dobar
deo
njih
u
ovome
nalazi
svoj
interes.
Dvolicnost
iskazana
prema
nalazima
i
preporukama
ekspertskih
organizacija,
vezanih
za
odredjene
zloupotrebe
izvrsne
vlasti
i
krsenje
ljudski
prava
tokom
vandrednog
stanja,
bacaju
senku
sumnje
na
posvecenost
sadasnje
vlasti
ljudskim
pravima,
efektnoj
borbi
protiv
organizovanog
kriminala
i
ratnih
zlocina.
Regionalna
borba
protiv
svih
vidova
kriminala
podrazumeva
i
korenito
otvaranje
pitanja
ratnih
zlocina,
kriminalizacije
bezbednosnih
i
oruzanih
struktura,
nasledjenih
kadrovskih
resenja
u
vrhovima
vojske
i
policije
aktivnih
za
vreme
ratnih
sukoba
u
regionu
i
na
Kosovu,
ali
i
novih
problematicnih
resenja.
Nalazi
operacije
Sablja
pokazali
su
da
su
nalogodavci
i
ubice
Zorana
Djindjica
povezani
upravo
sa
ratnim
zlocinima.
Organizovani
kriminal
u
Srbiji
i
mnoge
zlocine
u
regionu
stvorili
su
ratovi
koje
su
vodile
zvanicne
jugoslovenske
oruzane
snage,
paravojske
kreirane
u
zvanicnim
obavestajnim
sluzbama
i
Milosevicev
ekonomski
monstrum.
Ozbiljan
udarac
organizovanom
kriminalu
moze
se,
zato,
zadati
samo
otvorenim
priznavanjem
cinilaca
koji
su
doveli
do
takvog
stanja
i
preuzimanjem
odgovrnosti
za
njih.
Jedini
nacin
da
se
zateceni
stepen
organizovanog
kriminala
ne
vrati,
tj.
da
se
sacuvaju
pozitivni
efekti
operacije
Sablja,
je
jacanje
institucija,
razdvajanje
sudske,
izvrsne
i
zakonodavne
vlasti
te
regionalna
saradnja
i
povezivanje.
Potrebu
o
regionalnom
povezivanju
i
zajednickom
pristupu
u
resavanju
problema
i
realiziciji
palnova
konacno
su
naglasili
i
celnici
|EU.
Samo
mali
broj
drzavnika,
poput
minista
vanjskih
poslova
Gorana
Svilanovica,
dosledno
se
zalaze
za
ovakav
pristup,
i
bez
pritiska
medjunarodne
zajednice,
a
uz
cenu
gubljenja
unutrasnje
poularnosti
u
duboko
podeljenoj
srpskoj
javnosti,
i
ugrozene
licne
sigurnosti.
Mnogo
su
cesci
primeri
umesanosti
drzavnog
vrha
i
njihovih
finansijskih
mecena
u
velike
afre
ili
veze
sa
mafijom,
a
usled
neuskladjenih
ustava
i
zakona
i
opsteg
nedostatka
kontrolnih
mehanizama.
No,
pre
svega
usled
nedostaka
politicke
odgovrnosti,
o
cemu
svedoci
serija
nesporazuma
sa
vlastima
BiH
oko
izjava
domacih
politicara
o
buducnosti
RS
i
BiH.
Prevaranti
u
ovakvim
aferama
nagradjuju
se
bankarskim
kreditima,
cak
i
drzavnim
funkcijama,
te
se
tako
interes
prevare
pretvara
u
drzavni
interes.
Namece
se
pitanje
kome
sve
ovaj
zakonski
vakuum
odgovara,
i
ko
je
odgovoran
sto
on
i
dalje
postoji?
Stice
se
utisak
da
najnoviji
obracuni
u
vlasti,
poput
onoga
na
relaciji
potpredsednici
vlade,
policija,
obavestajne
agencije
i
osiljeni
mediji,
a
za
koje
nije
jasno
da
li
ciljaja
vladu
ili
nasledjeni
kabinet,
sluze
da
prikriju
cinjenicu
da
do
korenitog
raskida
sa
Milosevicevim
nasledjem
nije
doslo.
Stalo
se
u
“deslobizaciji”
Srbije.
Domaci
akteri
zaokupljeni
svojim
stranackim,
u
stvari
krupnim
interesnim
sukobima,
neretko
izvrcu
u
svetu
prihvacen
pogled
na
odnos
borbe
protiv
organizovanog
kriminala.
Selektivni
pristup
vezama
izmedju
vlasti
i
mafije,
pritajeno
ali
i
dalje
prisutno
nastojanje
da
se
zastite
osumniceni
ratni
zlocinici,
odsustvo
spremnosti
da
se
preuzme
odgovrnost
za
same
zlocine,
medjusobna
upletenost
politickih,
bezbednosnih,
sudskih,
privrednih
i
kriminalnih
struktura
namece
potrebu
za
petim
oktobrom.
U
tom
svetlu,
prica
o
sestom
oktobru,
lansirana
tokom
operacije
Sablja,
sluzi
prikrivanju
istine
da
se
ni
peti
oktobar
jos
nije
dogodio.
Prikrivaju
se
kontinuiteti
izmedju
starih
i
novih
elita,
odnosa,
procesa,
sistema
vrednosti
i
bankovnih
racuna.
Prikriva
se
ko
su
pravi
vladari
u
Srbiji,
ko
su
njeni
stvarni
vlasnici.
A
ako
nastavi
sa
logikom
da
se
zbog
drzave
moze
varati,
vrlo
ce
se
brzo
desiti
da
se
zbog
drzave
opet
moze
i
ubijati.
Daljnji
medjunarodni
polozaj
SiCG
uveliko
ce
zavisiti
od
potvrde
ili
zloupotrebe
poverenja
koje
nam
je
medjunarodna
zajednica
jos
jednom
ukazala.
Merilo
ce
predstavljati
upravo
odnos
prema
stanju
ljudskih
prava,
reformi
sektora
bezbednosti
i
borbi
protiv
organizovanog
kriminala.
Obecano
razmatranje
i
ukidanje
restriktivnih
pritvorskih
odredbi
bilo
bi
vrlo
dobar
signal.
Da
bi
Srbija
postala
stabilna
i
bezbedna,
i
da
bi
se
ostvario
odrziv
ekonomski
razvoj,
nuzno
je
nastaviti
sa
jacanjem
institucija
i
kontrolnih
mehanizama
vlasti,
punom
saradnjom
sa
Haskim
tribunalom,
te
uspostavljanjem
funkcionalne
kontrole
nad
oruzanim
snagama.
Potreban
je,
dakle,
radikalan
rez
sa
Milosevicevim
nasledjem.
Forum
za
medjunarodne
odnose
Beograd,
23.
maj
2003.
Nalazi
o
vezama
VJ
sa
VRS,
lokacija
pojedinih
haskih
begunaca,
ilegalnoj
trgovini
oruzijem,
prisustvu
paramilitaraca
u
Makedoniji,
kontroverznim
izjavama
o
statusu
RS,
mesanju
Crkve
u
politiku,
govoru
mrznje,
ratnim
zlocincima
u
vrhovima
oruzanih
snaga,
da
spomenemo
samo
neke.
Sonja
Biserko,
“Konsolidacija
patriotskog
fronta”,
Helsinska
povelja,
april
2003.
HLC
A
CRITIQUE
OF
THE
DRAFT
LEGISLATIVE
AMENDMENTS,
11
April,
2003.
CONFIDENTIAL
MEMORANDUM
TO
THE
MINISTRIES
OF
JUSTICE
AND
THE
INTERIOROR
THE
REPUBLIC
OF
SERBIA
-
Initial
findings
and
recommendations
arising
from
the
visit
to
detainees
in
Belgrade
14-15
April
2003,
24.
April
2003.
The
US
Department
of
Treasury,
Operation
Balkan
Vise:
Crippling
the
Support
Network
of
Radovan
Karadzic,
Balkan
War
Criminal
,
7
March
2003
hronika
vesti (arhiva)