Nikola Ivanovic
SAMO NEKA IDU
U planiranju hladnog medjurepublickog rata izgleda
da su profesionalne agencije za politicki marketing prije tri
godine lose odabrale kljucnu rijec "velikosrpski hegemonizam,"
jer su izborni ucinci u Crnoj Gori iz aprila 2001. bili porazni,
da bi 2003. godine, "na popravnom" nove kljucne tri rijeci
"samo neka idu" imale djelimican ucinak u Srbiji, preko
demohriscana i G-17 plus.
Brodolom zadate istine, tzv "velikosrpskog
hegemonizma", bez obzira na svesrdnu podrsku javnih glasila
u Crnoj Gori, iz vladinog medijskog kompleksa, bio je evidentan
Pirovom pobjedom separatisticke koalicije "Pobjeda je Crne
Gore - Milo Djukanovic" sa odnosom dnaga 51:49%, uz zdusnu
podrsku nacionalnih manjina, (oko 25%), sto pokazuje statistika
izborne geografije. Crnogorska javnost nije prihvatila Srbiju kao
naslednog neprijatelja, a novembarski popis stanovnistva u Crnoj
Gori (2003), pokazao je da u Crnoj Gori ima najmanje
cetiri puta vise Srba od popisnih rezultata iz 1991. godine.
Kad je izgubljen oslonac u Crnoj Gori za
NDCG trazeni su saveznici u Srbiji. Stratezi politickog marketinga
znali su da se na Balkanu zahvalnost najprije zaboravlja. Trebalo
je biti neumjeren u vrijedjanju Srbije, koja je od kada postoji,
posebno za vrijeme vladavine posljednja tri vladara iz kuce Petrovica,
a i Obrenovici i Karadjordjevici, pomagali su juznoj braci. Negiranje
pomoci separatisti su ukalkulisali bijes gradjana Srbije kako bi
oni sami trazili "otpis" Crne Gore, kao naslednog bremena.
Uslijedio je odgovor na nezahvalnost: "Samo neka idu."
U iznudjavanju tog odgovora prednjacili su nesuvislim megalomanskim
procjenama cetiri crnogorska Kolumba, koji su se kao na traci smjenjivali
u nesuvislim izjavama poput one - da je Crna Gora pupak Balkana,
garant stabilnosti regije i sire, da trazi ambasadorska mesta od
SCG u svim metropolama gdje se vodi svjetska politika, da Crna Gora
moze sama - samo je pljacka Srbija. Cak je univerzitetski profesor,
sef katedre za medjunarodno pravo, svojevremeno izjavio, uoci onih
neslavnih izbora: "Srbija 200 godina nastoji da porobi Crnu
Goru." Gradani su postavljali pitanje kako to da porobi, kad
je tada Srbija bila porobljena, a "porobljavanje" Crne
Gore je datirano tri godine prije Karadjordjeve bune i 78 godina
prije nego sto je i sama priznata kao drzava. A uoci popisa u Crnoj
Gori DANU akademici su saopstili uz zdusnu podrsku medija koji su
podsjecali na marionetsko pozoriste: Necemo dozvoliti u Crnoj Gori
posrbljavanje Crnogoraca. Ovo je isto toliko nelogicno kao kad bi
propovijedali katolicizam ili pravoslavlje bez hriscanstva,
uz odricanje Hrista. U Srbiji su zagrizli taj mamac Baticevi demohriccani
i Labusovi G-17 plus kao i dio srpske javnosti, ogorcene na ove
uvrede spakovane u radionicama manjinske separatisticke zvanicne
vlasti u Crnoj Gori. Po principu spojenih sudova - uslijedio
je odgovor "sta ce nam oni." U juznoj republici separatisti,
koji su ocito u manjini i kod Crnogoraca, zastupaju sakatu politiku
- "mozemo sami," a dio srbijanskih zvanicnika zastupaju
jos sakatiju politiku - "samo neka idu."
Ostaje nesporna cinjenica za one sto ne
zele da vide, a to je, nesporno, dio crnogorsko i srpske "elite":
Rusenjem balkanske vertikale, srpsko-crnogorske, nasto upozorava
i Zapad, dakle jedne geografske, ekonomske, duhovne cjeline, nesporno
istog jezika, istorije i kulturne tradicije, otvara se prostor
za dalju fragmentaciju i Srbije, a posebno Crne Gore, koju bi, po
svoj prilici cekala sudbina danasnje Tro-Bosne, uz "sporno
podrucje Boke kotorske," gdje bi zaliv bio omedjen izlazom
na otvoreno more kod Prevlake pa bi od "Nevjeste Jadrana"
napravili jezero, a NDCG bi imala izlaz na Skadarsko jezero, tim
prije sto je nedavno i Tuzima darivana opstina. Nakon torpedovanja
juznoslovenske drzave, dobili smo nekoliko drzavica, prakticno protektorata,
gdje se mijenjaju odore, zastave, komponuju se novi jezici od jednog,
od jednog naroda prave tri i po nacije, od jedne vjere dvije..."Doista
nema neprirodnije stvari nego kad se narod obuce u tudje uniforme."(1).
NOVINARI
KAO AUTOMOBILI
Izgleda da ce novinari,
u verziji crnogorskih separatista biti klasifikovani kao i automobili:
Po mjestu rodjenja i godini proizvodnje, sto potvrdjuje i decembarska
eliminacija kandidata za programskog direktora TV Crne Gore, koji
je rodjen u Beogradu pa se pretpostavlja da nije ispunio uslov konkursa.
Pocetkom istog mjeseca su zagovornici administrativnog feudalizma
odrzali i jezicki politicki maraton u “zelenom salonu” hotela “Crna
Gora, ”gdje je najavljeno za nastupajucu 2004. godinu ustavno ubistvo srpskog i partijsko promovisanje tzv. crnogorskog
jezika". Zamislimo da je neko ovim politickim teoreticarima jezika
zadao domacu zadacu - da govore o jeziku sve sto znaju – kakva bi
tek tada u “zelenom salonu” zavladala grobna tisina.
Nuzno je zabiljeziti dva decembarska
kuriozuma: Politicko obrazlozenje za eliminaciju poznatog novinara
i urednika TV Crne Gore, Jelice Pantovic na mjesto programskog direktora
drzavne televizije, i drugi, jezicki maraton politicara dukljanske
provenijencije odrzan u “zelenom salonu” hotela Crna Gora, gdje
je najavljeno ustavno ubistvo srpskog jezika, bez obzira sto njim
govori vecina Crnogoraca.
Krenimo od jezickog maratona. Sama najava ubistva jezika izazvalo
je zive asocijacije na nezaboravnog junaka iz knjiga Branka Copica
– Nikoletinu Bursaca. On
je nakon odrzanog sastanka boraca ispod neke bukve na oslobodjenom
podrucju Grmeca dotrcao majci i saopstio joj da vise nema Boga;
tako mu je rekao – politicki komesar. Praktican doprinos promociji
tzv. crnogorskog jezika daju neki radijski i tv urednici. Prednjace
i neki urednici novosti dana Radija Crne Gore, a potpomazu mu
sa jednog mladog (ne)vladinog TV ekrana neke nove uzdanice iz Hercegovine, u promociji
davno umrlih crnogorskih arhaizama, koje mozemo cuti po seoskim
zabitima. Vaskrsavanje arhaizama posredstvom mikrofona u najpopularnijim
informativnim emisijama, kako bi se pokazalo novo nacionalno obiljezje
– novog “crnogorskog jezika” predstavlja upravo nacionalno obezlicavanje
Crnogoraca, sto tendira kulturnom izolacionizmu. Ovakav manir
jezickih jurisnika ima, vjerujem, osnovu ili u primitivizmu ili u
sovinizmu. Zatiranje srpskog jezika u Crnoj Gori, odnosno jezicki
separatizam vodi zatiranju naroda. Ove produzene ruke zvanicne politike
gase nam svjetlo i pale lojanice. A novinari, koji govore srpskim
jezikom, jos ako su rodjeni u Beogradu, poput Jelice Pantovic,
(iako joj je otac sa Orje Luke kraj Danilova Grada), izgleda, bice
zrtve jezicke, a time i radne segregacije u Crnoj Gori. Popis stanovnistva,
medjutim, je veliko razocarenje za jezicke separatiste, jer pored
200.000 deklarisanih Srba, (cetiri puta vise od prethodnog popisa),
i blizu 200.000 Crnogoraca, govori maternjim, srpskim jezikom!
Bez obzira na jezik cinjenica, vec
je jedna segregacija promovisana proljetnom Uredbom Vlade
Crne Gore, koja se odnosi na zaposljavanje nadnicara iz Srbije, sezonce,
odnosno za “nerezidente” - za dvadesetak hiljada beraca bresaka,
grozdja, pomocnog osoblja u turistickoj sezoni. Njihovi poslodavci,
prema vladinoj Uredbi placali su posebnu taksu za uposljavanje
“pridoslica.” Cekamo reakciju (ne)vladinih organizacija, a
svakako Helsinskog komiteta i OEBS-a.
Vratimo se hotelskoj sesiji, odrzanoj
u organizaciji militantne Gradjanske partije, nepoznatog
broja sljedbenika, ali ispiljene iz sinjela vodece partije DPS-a,
juce integristicke, a danas separatisticke. Ova partija na papiru, uz patuljastu SDP u koaliciji sa DPS-om, drmaju politikom u
Crnoj Gori. Partija nepoznatog broja sljedbenika u hotelu je zakljucila:
“Crna Gora ce imati u ustavu crnogorski, a ne crnogorsko-srpski
jezik,” (2) odnosno: “Nije tacno da DPS preko pojedinaca unosi zabunu
u javnost stavovima o jeziku i njegovom mjestu u Ustavu. Rijec je
o misljenju i stavovima koji traze rjesenje iz situacije”…(3).
Slavni filozof Vintgenstajn, govoreci
o jeziku tlapnje pisao je da ukoliko nemas sto reci, onda treba
cutati, jer suplje rijeci vjetar nosi, poput pomenutog “rjesenja
iz situacije.” Ipak, nijesu potrebne rijeci tamo gdje su prisutne
cinjenice, a nepobitna cinjenica je nedavno zavrseni popis stanovnistva,
istina ne bez manipulativnih igara Monstata (Montenegrinske statistike),
gdje se, i pored manjkavosti, uz nepotpune podatke saznaje da se
ogromna vecina gradjana Crne Gore izjasnila da je njihov maternji
jezik – srpski. Crnogorski separatisti smatraju da je
jezik, kao vjera i nacija, nesto poput “svedskog stola.” Nakon
promocije cetiri jezika maternja, uz diobu srpskog, svaki nepismeni
gradjanin nakon popisa bice poliglota – jer govori cetiri jezika.
Jedna mater – cetiri maternja jezika! Danas dukljanski Montenegrini fluentno govore svoj maternji “crnogorski
jezik,” kao i hrvatski i bosnjacko-muslimanski, dok jedva natucaju
srpski. Ipak, ostaje jedna nepobitna cinjenica: svi “jezici” imaju
zajednicke psovke. To ne mogu prenebreci ni politicki teoreticari
jezika iz “zelenog salona.” A samo zborno mjesto za imenovanje
“crnogorskog jezika” je upodobljeno ovom trenutku. Hotel je odmah
poslije rata zidan kao “Moskva,” a malterisan kao “Crna Gora.” Sam
raspored odaja upodobljen je buducim raznim potrebama pa pored “zelenog
salona,”postoji jos i “crveni” dok “bijelog” nema, jer bi asocirao
na integriste, “bjelase”.
Vratimo se Pantovickoj i njenoj radnoj segregaciji u zajednickoj
drzavi SCG. Hendikep: Rodjena je u Beogradu. Da je rodjena
u Banjanima, Bogmilovicima, Ulcinju, ili Zoganju, ili, pak, u Katunskoj
nahiji, gdje se 100% govori “crnogorskijem jezikom,” imala
bi stratesku prednost u izboru. Ipak, zalila se, jer smatra
da istina koja se ne kaze u pravo vrijeme gora je od lazi. Kao sto
je i velika laz sto se politicki reprezentanti zaklinju u “harmonizaciju
odnosa u SCG,” a dogovaraju se da se ne bi dogovorili, kako bi odrzavali
ortacku drzavu administrativnih feuda na trogodisnjoj probi, gdje
se interesne mafije najlakse dogovaraju. Vjerujem da svaka zemlja
u tranziciji ima svoju mafiju, ali po nekim tvrdnjama iz Italije,
Svajcarske, Njemacke, nasa mafija ima drzavu!
BRISANJE NEMANJE, SVETI PETAR
NA LISTI ČEKANJA
Separatizam ima poduzu istoriju. Svojevremeno
su na o-ruk mijenjani i nazivi ulica, kao i glavnog grada.
Na primjer, Podgoricani pamte da im je polovinom 1946. godine preimenovan grad u Titograd, a nesto kasnije i Svetosavska ulica
u Ulicu Jola Piletica. Ovih dana, prije usvojene “odluke” iz pomenutog
“zelenog salona,” najavljeno je ubistvo ulice – Nemanjine obale.
“Darivace” je, ako je vjerovati novinama, Svetom Petru Cetinjskom,
koji je i na listi cekanja za gradnju spomenika njemu u cast,
i to – Svecu. Dukljani to mogu. Istina, pravoslavlju nije svojstveno
da podize spomenike svecima. Medjutim, aktere politicke moci ne
brine sto ugrozavaju pravoslavlje, a promovisu krivoslavlje, kao
novu uzdanicu. Za ubistvo Nemanje na obali Ribnice, gdje je i rodjen
ovaj velikan srpske i crnogorske istorije, zaduzen je izvjesni
Mugi, kako stoji u iformativnim glasilima. Za Nemanju, utemeljivaca
pravoslavlja dovoljan je danas, u poplavi politicara kao najunosnijeg
zanimanja i clan drugog tima DPS-a. Na toj Obali nedavno je podignuto
dzamalo, kic-obiljezje velikana ruske knjizevnosti, Puskina, ciji
su stihovi zloupotrijebljeni, kako bi poduprli ideju o NDCG.
Sjeme jezickog separatizma, kao politickog,
a ne lingvistickog pitanja, mislim da je posijano na onoj sesiji
u organizaciji Marksistickog centra CK SK CG, organizovanog, koliko
se sjecam, bas u zgradi CK, sadasnjem sjedistu Vlade Crne Gore,
1986. godine, (ili godinu-dvije ranije). Savjetovanje je organizovano
povodom stampanja brosure “Etnogeneza Crnogoraca” špire Kulisića. Bilo je rijeci o novom porijeklu, korijenima i istoriji
Crnogoraca. Ako sa Srbima nemamo iste korijene, kako pise u etnogenezi,
kontali su tadasnji ideolozi, onda nemamo ni isti jezik. Iz te brosurice
smo mogli “saznati” ko smo, odakle smo, sta smo… Moja radoznalost
me vodila da nesto saznam i o samom autoru ovog, po meni, politickog
pamfleta. Malo istrazivanje me dovelo do Prijedora, BiH. Tamo je
prije rata Kulisic sluzbovao, predavao je geografiju u tamosnjoj
gimnaziji. Upoznao sam i neke njegove djake, koji danas zive u Beogradu,
(prijedorska generacija 1937-38). Profesor je, prema kazivanju njegovih
djaka, prosao cudan licni, evolutivni, vjersko-nacionalni put. Oni
tvrde da je dosao u ovaj grad kao špiro, nakon zenidbe sa Suadom
bio je Sead, kasnije, u predvecerje velikog rata, seli
za Beograd sa suprugom. Kasnije se razveo i opet bio Špiro.
Ne ulazim u to da li je i koliko je u istom covjeku bilo vjera i
nacija, ali tesko mogu prihvatiti da mi on kaze ko sam ja.
STA KAZE KRSTENICA?
I ove jezicke igre koje su nametnuli
partijski lideri, uoci i nakon popisa u Crnoj Gori, oslanjaju se
na tekovine, nesporno, mlade crnogorske nacije, koja u pocetku nije
bila suprotstavljena srpskoj, i fiktivnom srpskom hegemonizmu. Uvidom
u skupstinske dokumente, saznajemo da njena krstenica datirana sa
31. decembrom 1946. godine. U istupu poslanika don Nika
Lukovica, izmedju ostalog, stoji: "Kada su se kosovski
orlovi ugnijezdili u ovim slavnim krsevima, zasadili su na
Lovcenu, crnogorskom Parnasu, svetom brdu svih unakrst Slovena,
srpski barjak, simbol junastva, vitestva i slobode, dgje je pet
vjekova slobodno leprsao, opstao je nicim neokaljan...crnogorski
je narod najcistija etnicka grupa medju Srbima... stoga engleski
istoricar Miler zove Crnogorce 'aristokracijom srpske rase."
(4). Na zasijedanju pomenute Ustavotvorne skupstine dato je i teorijsko
utemeljenje nove nacije. Tamo, izmedju ostalog stoji: “Ko poznaje
Staljinovu teoriju o nacionalnom pitanju tome je postojanje crnogorske
nacije nedvosmisleno jasno.” (5). U zbirci dokumenata postoji
i jedan pasaz - kritika intelektualaca, koji sa podozrenjem gledaju na formiranje crnogorske nacije. Oni nigdje javno nijesu mogli istupati, nego, kako pise, po budzacima.
Intelektualci, kako su preimenovani u intelektualstinu - "dio
skolovanih ljudi cija je glava ispunjena starim prezivjelim teorijama
o drustvu, o drzavi, o narodu i koji se tih teorija drza kao dogme...udaraju
na priznanje crnogorske nacije... i ujedno zakljucuju da su narodi
Jugoslavije federativnim uredjenjem suprotstavljeni jedni drugima,
narocito da je crnogorstvo suprotstavljeno srpstvu, te da je federativnim
uredjenjem privilegovan separatizam, da nastaje proces raskomadavanja
Jugoslavije." (6). U ovom zbiru dokumenata na nekih 900
stranica, hronoloski su dati dokumenti, ali nigdje nijesam naisao
na ime “crnogorski jezik." Nesporno, nakon uspjesnog zavrsetka
rata poslanici su govorili iz srca, nijesu mogli pretpostaviti u
eri "bratstva-jedinstva" da ce upravo puci drzava onog
dana kad su omedjeni nacionalni prostori drzava-republika. Desilo
se ono sto je govorila intelektualstina po budzacima. Danas imamo
dva politicka bloka u Crnoj Gori: separatiste, koje predstavlja
zvanicna vlast i integriste, koje podrzava vecinska crnogorska javnost
preko zavadjenih, a bogme mislim i korumpiranih nekih opozicionih
lidera. Baza je konstantna, nepromjenljiva, a lideri predstavljaju
neku varijabilu.
Kad se jedna politicka opcija u medijima
favorizuje, sto se radi u Crnoj Gori, a druga totalno ignorise,
onda po gledistima poznatog italijanskog teoreticara Antonija
Gramsija, krajnji rezultat je puka numericka brojka koja pokazuje
ucinke manipulacije i efekte redukovane svijesti gradjana u nedemokratskom
drustvu. Brojanje je zavrsni ceremonijal, ciji je bio krajnji ucinak
manipulacije, izrazen u procentima 51:49. Prema nekim gledistika,
kad bi bio obrnut tretman, samo pola godine, i kad bi mediji bili
istinski servis gradjana, odnos snaga separatista i integrista bio
bi porazan zaDukljane. Kretala bi se podrska separatisticka izmedju
simbolicnih 5-10%.
Sporni izbor u drzavnoj, stranacki
privatizovanoj TVCG je razumljiv. Vec nekoliko godina ekran
su zaposjeli separatisti, a integristi su na listi cekanja, neogranicenog
trajanja. Sada se postavlja temeljno pitanje: Kada je u nas drzavna
ili paradrzavna televizija dala sansu da, poput separatista, integristi iskazu svoja politicka gledista i rizike razaranja zajednicke
drzave Srbije i Crne Gore? Za integriste, odnosno drugacije misljenje
nije se moga naci TV termin. Koliko zam to se desilo samo jednom
i to kada je Srpska narodna stranka (u oktobru 2001) ustupila svoj
termin, ponavljam, svoj jednocasovni termin – “TV parlamenat” -
univerzitetskom profesoru iz Beograda, Kosti Čavoskom. Ostavimo
na stranu to sto se ostrasceni novinar tada ponasao kao policijski isljednik
i sto je sagovornika kao domacin, mimo crnogorskih obicaja i tradicije,
izlozio sikaniranju putem uvredljivih pitanja TV “gledalaca.” Burne
uvrede i provokativna pitanja su uslijdila kada je profesor saopstio
tvrd politicki iskaz - da uvredljive poruke iz Crne Gore, koje upucuju neki
zvanicnici, kako bi izazvali bijes gradjana Srbije, nece izazati
projektovani odgovor: – "idite Crnogorci vec jednom!" -
E to se nece desiti, rekao je Čavoski. ( Istina to je dobro odradjeno pa se i desilo: Baticevi Demohtiscani
i G-17 zagrizli su mamac, sto potvrdjuje decembarska izborna
kampanja u Srbiji). Medutim, to je tada bio razlog za uzbunu
vrha DPS-a i SDP-a pa je TV, po starom obicaju, pronasla ili
iznajmila vise sagovornika kako bi neutralisali politicke iskaze
profesora Čavoskog. Naredne veceri pojavio se Teofil Pancic
(“Vreme”), zatim, Nenad Čanak, (predsjednik Skupstine Vojvodine),
te poslije njega Azem Vlasi (iz Pristine) i Milan St. Protic, iz
Beograda. I na kraju gostovao je Zarko Rakocevic, predsjednik
SDP. Svi su imali svoje TV termine, reklo bi se,neogranicenog trajanja
i, sto je najvaznije, rekli su isto: NDCG – no sto!
Da zakljucim: Pobrojane provjerljive
cinjenice upucuju na zakljucak da smo mi blizi predgradjanskom
nego gradjanskom drustvu. Preko domacih dezintegracija, zelimo u evropske integracije,
uz sijanje vjerske i nacionalne mrznje, diobe nedjeljivog za demokratski
svijet. Kod nas Balkanaca, u dobroj mjeri promovise se Balkan u glavi.
Izgleda, niko uspjesnije ne sije jezicke, vjerske i nasionalne netrpeljivosti
i niko uspjesnije ne radi na razaranju drzavnog i duhovnog jedinstva
od politicara i njihovih medija za podrsku, kod kojih je ovdje i
sada najjeftinija drzava, a najskuplja vlast. Kao da se reafirmise pozaboravljeni revolucionarni
stih: “Nema borbe, nema rata, dok ne krene brat na brata.” 1.
Franjo Racki, Jugoslavija II, "Prozor," 2.XI l860.
2. Podgoricke "Vijesti,"
7. dec. 20033. "Vijesti," 8. dec. 2003.4. Zbirka dokumenata:
“Rad Skupstine Crne Gore 1945-l950,” str. 193-194. izdanje Skupstine
CG 1986, priredili Čedo Perović i Nevenka Ilić).5. Isto, str. 230. 6. Isto, str 229.Beleska
o autoru:
Nikola Ivanovic, N. Downer av. 3935, Milwaukee, WI- 53211, USA; e-mail:nivanovic@webcominc.com tel. (991) 414 - 3324-844.Rodjen
u Danilovgradu, Crna Gora, novinar i publicista vanstranacke orjentacije.
Zavrsio studije filozofije u Sarajevu.
objavljeno 27.12.03. |
|