Home
Info
Pretplata
Kontakt
Prošli
brojevi
Posebna
izdanja
Komentari
Debata
Hronika
Linkovi |
NOVA
SRPSKA
POLITIČKA
MISAO
Jovo
Vukelić
Nema
ni strategije ni volje za promenama
Posle izbora u septembru
2000. godine i bunta gradana 5. oktobra, autoritarna vlast zamenjena
je novom demokratskom koalicjom - DOS. Nova vlast je budila
realne nade kod gradana u privredni oporavak i moralno ozdravljenje
društva. Bilo je realno da medunarodna zajednica ukine ekonomske
sankcije, da se država vrati u medunarodne institucije, da privreda
pocne oporavak, i da se poboljša stanje u oblasti ljudskih prava
gradana. Ovde ostavljam po strani DOS-ova obecanja iz izborne
kampanje u leto i jesen 2000, koja su delom bila i nerealna,
a koja je DOS uglavnom napustio, neka brže, neka sporije.
Ucinak nove vlasti posle skoro tri godine nije nimalo zavidan.
Umesto da energicno krene u obracun sa nasledenim slabostima
iz prethodnog perioda, da temeljnom i efikasnom akcijom suzbije
kriminal, šverc, pljacku, korupciju, da najodgovornije predstavnike
bivše vlasti, ratne profitere, kriminalce, ubice, švercere,
kršioce zakona i ustava izvede pred lice pravde, nova vlast
je pocela da cini kompromise sa onima koji su ili stvorili ili
pospešivali slabosti društva i države. Ti truli kompromisi,
nagodbe razlog su postojanju ocajane situacije u kojoj se danas
nalazi država, društvo, gradani i nova vlast, koja ili toga
još nije svesna, ili zatvara oci pred problemima .
Kako iz društva nisu odstranjeni štetni elementi politike, a
misli se izmedu ostalog i na kleptokratiju, nova vlast postala
je promoter kompromisa bivših pripadnika režima i nove politicke
vrhuške i njihovih zajednickih interesa. Interesi gradana i
teško bolesnog društva za stalnim i postepenim promenama su
tako zanemareni. Nova vlast je pocela da se održava ( i da održava
državnu upravu , javni sistem,novcem od stranih donacija i kredita
i novcem od domacih donacija najsumnjivijih biznismena.
U tom žrvnju sukoba interesa medunarodne zajednice, koja pruža
pomoc i traži jasnu primenu novih pravila ponašanja u politici
i svim drugim oblastima, i interesima Miloševicevih najbližih
saradnika da prvo - izbegnu zaslužene kazne, da potom ocuvaju
stecene pozicije, i nastave unosne poslove na stari nacin (švercom,
korupcijom, vezama, izbegavanjem placanja carina i poreza, privilegijama
u dobijanu kredita i izvoznih kvota) nova vlast se izgubula.
Morala je, cas da zadovoljava interese i zahteve (ultimatume)
medunarodne zajednice, cas da zadovolji zahteve domacih donatora.
Stoga je nova vlast, slikovito receno, dve nedelje bila u sukobu
sa medunarodnom zajednicom i pod njenim pritiskom da ispuni
neki od najrazlicitijih zahteva, a kad bi to ucinila morala
je da u zemlji pravi najrazlicitije ustupke mocnom finansijskom
lobiju, jer je potpuno odustala od utvrdivanja odgovornosti
za ucinjene štete i zla u prethodnom periodu.
Zato propada cak i primena zakona o ekstraprofitu, koji i nije
bio pravo rešenje, a da o akciji provere poslova iz Miloševicevog
perioda i ne govorimo. Nova vlast je išla linijom manjeg otpora
misleci da ce ogromne probleme moci da reši tako što ce praviti
radne dorucke sa najbogatijim biznismenima koji ce tom prilikom
dati novac za popravku decije bolnice, ili donatorske vecere
za izgradnju hrama Svetog Save, ili ruckove na kojima ce naši
nelegalni milijardneri dati novac posle poplava prošle godine
u delu Srbije. Normalno, oni su te prilike jedva cekali i lako
davali novac iznova kupujuci status...
Iluzija da se od biznismena koji su stekli novac nelegalno,
od ljudi koji su se obogatili izbegavajuci sve moguce zakone
mogu stvoriti novi moderni poslovni ljudi, da se od ratnih profitera
i švercera nafte, droge i cigareta mogu napraviti novi fabrikanti,
privatni vlasnici šecerana, asfaltnih kompanija, trgovackih
firmi slomila se o glavu tvorcima i najvecim zagovornicima te
ideje.
Na tom pitanju su reforme pale, a razvoja nema. U ovom je iskazan
voluntarizam, pokazano je da se kljucne odluke donose i dalje,
kao za vreme Miloševica, van institucija.
Nema ni strategije ni plana kako oporaviti privredu. Politicki
život je u potpunosti neureden, toliko da cak dve godine nije
postojao Ustavni sud Srbije, nema ni novog ustava, novih izbornih
zakona, a mnogi novi zakoni su vrlo loši... Oduzimanjem mandata
poslanicima u Skupštini njen ugled je narušen . Kao u vreme
Miloševica, Vlada ne uživa poverenje gradana, skandali kao što
su Obradoviceva seksi afera, Perišiceva špijunska afera, ili
Veselinovljeva neosetljivost i bahatost, nestrucnost sekretara
Biroa za informisanje Vladimira Popovica, ucinili su da Vlada
ne uživa solidnu reputaciju u domacoj javnosti.
Kljucni problem je što se nova vlast nijednog casa nije ozbiljno
bavila reformom politickog sistema. To je zato što nova vlast
nema koncept reformi politickog sistema i zato nema ni govora
o gradnji novih politickih odnosa, kvalitativnog napretka u
odnosu vlasti prema gradanima, ciji su servis. Umesto da gradanin
pocinje da se oseca dostojnim, uvaženim, da pocne da shvata
da je sve što cini vlast - podredeno njemu i zadovoljenju njegovih
interesa - on se i dalje oseca objektom manipulacije preko cijih
leda se naplacuju sve greške, propusti i neodgovornost vlasti.
Nepostojanje strategije razvoja društva i države jeste kljucni
problem srpske politike, aktuelne srpske vlasti odakle i poticu
svi navedeni problemi. Ono što zabrinjava jeste cinjenica da
nema ni traga od najave pokušaja da se tako nešto ucini u doglednoj
buducnosti. Zato vodenje društva i države od ove vlasti, slikovito
receno, lici na brod kome kormilari pijani kapetan mlateci kormilom
levo -desno zavisno od visine i snage talasa koji krece ka njemu....
Može se zakljuciti da je promenjen režim, a ne politicki sistem,
jer on funkcioniše na stari nacin bez bitnih promena, najvažnije
odluke se donose vanistitucionalno (na predsedništvu DOS -a).
Druga slabost srpske politike i politicke elite na vlasti je
što nije uspela da reši probleme u odnosima sa susedima. Ona
je neke od ovih odnosa poboljšala, popravila, ali kljucni problemi
su i dalje nerešeni.
I ovo je jedna od posledica nedostatka politicke strategije
razvoja. Spoljna politika se vodi bez principa, nemamo stavove,
kasnimo u donošenju odluka, a onda ih donosimo brzopleto, donosimo
pogrešne odluke, jer nije definisan naš interes, i ono što relano
možemo ostvariti. Nemamo izgradenu platformu o rešenju Kosmetskog
pitanja, o rešenju odnosa sa BiH, koje opterecuje tužba BiH
za genocid, nemamo normalne odnose sa Republikom Srpskom, zbog
straha da nas ne optuže za razvijanje nacionalizma, iako imamo
prava na specijane odnose sa ovim entitetom.
Sa Albanijom nismo uspostavili trajno dobre odnose i oni nam
nisu partneri u rešavanju Kosmetskog pitanja jer nemamo, vec
pomenutu, jasnu politiku o Kosmetu.
Sa Hrvatskom su problemi optereceni tužbom za geocid, i nerešenim
pitanjima sukcesije i povratka Srba u Hrvatsku. Nije, razume
se, za nastanak ovih problema kriva nova vlast, ali ona je odgovorna
i kriva što ih nije uspela ni postaviti, a kamoli rešavati za
protekle tri godine. Nema jasnog politickog plana, koncepta,
predloga rešenja problema, a onda nema ni podrške medunarodne
zajednice, a ni sa susedima ne možete voditi ozbiljne razgovore,
jer nemate stav!
Takvo odsustvo inicijative zemlju drži u mestu, nema napretka,
sve stoji, i onda EU , kad stvar dogori do nokata, pritiska
i traži rešenje problema. Ali, tada oni dolaze sa gotovim predlozima,
koje mi potpisujemo... Tužno, ali istinito.
Na kraju, nova vlast je ucinila sve da izbegne kontrolu svog
rada.
Prvo, podela na izvršnu, zakonodavnu i sudsku vlast, koja je
postojala i kod Miloševica, postoji formalno, a zapravo je na
delu snažan uticaj izvršne vlasti na zakonodavnu i sudsku. Na
tom planu nova vlast je u potpunosti zatajila tako da nijedna
institicija danas ne uživa veci ugled i poverenje gradana nego
za vreme Miloševica. Sama Vlada se potrudila da tu sliku obogati
ukidanjem instituta poslanickih pitanja u parlamentu, formiranjem
Antikorupcijskog saveta koji je puka dekoracija i privezak,
zataškavanjem svake afere i skandala, umesto inssistiranjem
na odogovornosti svih u istrazi u svim sumnjivim rabotama.
Koncept vladavine, koja je na delu, je zasnovan na slabljenju
institucija. Takav koncept doveo je i do politickih sukoba u
izvornom DOS-u, do sukoba DSS i DS.
Kako u zemlji nema nikakve ozbiljne reforme državne, javne uprave,
kako se može ocekivati povratak poverenja u institucije, njihova
demokratska izgradnja i vladavina prava. I najnoviji primer
devastacije kljucne fiiansijske institucije - Narodne banke
dokaz je daljeg uništavanja ugleda institucija i njihovog stavljanja
pod kontorlu izvršne vlasti. U toku je privatizacija, a nema
zakona o denacionalizaciji- restituciji, vracanju otetog gradanima,
pa privatizacija ne može biti ni sigurna ni pravicna.
U sferi medija vlada zazor i strah, u mnogim medijima nema slobode
da se piše ozbiljno o kljucnim slabostima društva i politike.
Hrabrost je za sada stigla dotle da možete objaviti vest da
se nešto desilo. To za vreme Miloševica, kao što znate, nije
moglo. Dalje od toga ide teže u mnogim redakcijama. Ima mnogo
neodgovornog i senzacionalistickog pisanja, ali ozbiljne i temeljne
kritike gotovo da nema. Nepostojanje kriticke reci o radu vlasti
i vlade koja je izgovorena ili napisana bez straha ili brige
o posledicama zbog njenog objavljivanja je jedan od kljucnih
politickih problema.
Kad nema polemike i diskusije, rasprave i dijaloga - postoji
monolog - monolog vlasti i vlade koja je sva u prici o reformama,
promenama, demokratiji, progresu, napretku - u nebeski nestvarnoj
propagandi od koje je gradanima muka isto toliko koliko od životnih
nedaca sa kojima sve teže izlaze na kraj.
U Srbiji su danas nerešena kljucna politicka pitanja, kao i
glavna pitanja njenog privrednog oporavka i razvoja, njenog
pravnog ustrojstva, cak i pravca društvenog razvoja. A za to
je najodgovorna nova vlast, nikakva opozicija ni Miloševic.
Zato danas mladi nemaju perspektivu i cilj, ne vide srecniju
buducnost, ne vide boljitak u dolazecim godinama i odlaze u
inostranstvo istim tempom kao i pre. Srednja generacija je sve
apaticnija i nezadovoljnija, jer ima nesiguran radni status,
a stari su ocajni i žive u strahu, cak i od smanjenja penzija.
Politika koja ne izgraduje nove moralne vrednosti, koja ne vrednuje
poštenje, rad, savesnost, koja ne razvija osecanje ponosa i
dostojanstva prema sopstvenoj otadžbini, koja jasno ne artikuliše
u javnosti interese gradana i ne realizuje obecanja, koja ne
gaji kult sopstvene odgovornosti i otvorenosti nema dobru perspektivu
i ne donosi ništa dobro našem društvu u ovako velikim teškocama.
Sve ovo imace za posledicu naš usporeni ulazak u evropske integracije.
Naš ulazak u EU trebalo bi da bude posledica našeg interesa.
Naš interes da budemo deo Zapada jeste i cilj, ali ne zato što
želimo neosnovane privilegije i civilizovano i prosperitetno
okruženje, vec zbog toga što smo kao država i društvo i sami
civilizovani, prosperitetni, što negujemo univerzalne ljudske
vrednosti i kao takvima nam je mesto medu slicnima.
hronika
vesti (arhiva)
|
|
|