Miša Đurković
PET GODINA OD OKTOBARSKE (R)EVOLUCIJE
Bolan proces otrežnjenja
Surova realnost je da će plate,
standard i potrošnja i dalje morati da se obaraju, ako hoćemo
da se postavimo na zdrave noge.
Pominjanje
5. oktobra kod najvećeg broja građana u Srbiji danas nesumnjivo
izaziva gorčinu. Veoma niska stopa izlaznosti na upravo okončanim
lokalnim izborima još jedan je dokaz da se ljudima politika smučila
i da čak ni tamo gde bi trebalo da budu životno zainteresovani
za to ko upravlja lokalnom sredinom, ne vide stvarnu mogućnost
da se nešto promeni.
Floskula o izneverenim očekivanjima i razočaranim građanima
verovatno će se najviše pominjati prilikom tradicionalnih podsećanja
na peti oktobar, koja sve više liče na komemoracije, a sve
manje na kako bi to komunisti rekli, evociranje jedne slavne epopeje.
Čini mi se, međutim, da je problem bio pre svega u tim
nerealno velikim očekivanjima. Osnovna teza ovog članka
je da s obzirom na to što imamo kao početnu situaciju, i s
obzirom na ogromno neznanje o tome šta mora da se uradi, ukupan
tok stvari i nije toliko tragičan. Ovu ideju ilustrujem sa
nekoliko najvažnijih primera.
Problem nerealnih očekivanja. Najveći broj ljudi je nakon
5. oktobra očekivao da će vrlo brzo početi da živi
mnogo bolje. Takve iluzije podsticala je, da bi dobila izbore, i
nekadašnja dosovska opozicija, pričama o milijardama dolara
koje će ući u zemlju i doneti bolji život. Svakome ko
imalo razume prirodu tranzicije moralo je da bude jasno da od toga
nema ništa.
Prethodni sistem je bio organizovan po principu dugoročnog,
sporog ali neumitnog propadanja jer su raubovani svi osnovni infrastrukturni
sistemi, i trošena prethodno stvorena akumulacija, u čemu su
učestvovali svi, od bogataša bliskih vlasti do običnih
građana koji su za budzašto otkupili stanove, i na hiljade
načina razvlačili zajedničku imovinu. Najosnovnije
je stoga bilo da se s tim prekine i da se stvari postave na realnu
osnovu.
To je pre svega značilo radikalno podizanje cena infrastrukturnih
usluga, kako bi se one iz grupe socijalnih kategorija dovele do
nivoa koji je dovoljan da makar pokrije svoje troškove proizvodnje
i obezbedi sredstva za sopstveno obnavljanje. Ljudi se samo egzistencijalnom
prinudom moraju naučiti da npr. struja nije nešto što se dobija džabe, već što se mora platiti
onoliko koliko košta na tržištu. Ovaj, možda najbolniji proces, još nije okončan, ali se sa njime
dosta odmaklo.
Drugi, ovom srodan činilac, jeste kompleks problem povezanih
sa privatizacijom. Većina radnika je ipak očekivala da
će se situacija nekako vratiti na doba titoističkog socijalizma,
kada su oni bili vlasnici fabrika, kada su nekako participirali
u odlukama o zajedničkoj imovini, i kada su zbog spleta političkih
okolnosti živeli mnogo bolje nego što su svojim radom to zasluživali.
Umesto toga počeo je proces otrežnjenja.
Ogroman psihički a i socijalni problem je činjenica koju
moraju da prihvate, da oni više ne mogu da budu vlasnici bilo čega,
već da se moraju vratiti u položaj proletera koji imaju samo
svoju radnu snagu, koju prodaju na tržištu.
Rad više nije socijalna kategorija – niko im ne duguje posao, već
se za njega moraju izboriti znanjem i sposobnošću, ili ga moraju
sami stvoriti. U bolnom procesu privatizacije kao novi titulari
pojavljuju se uglavnom vrlo brutalni, ne mnogo sofisticirani preduzetnici
koji u vrlo neregulisanim uslovima na sve načine teže da stvore
profit.
Radnici su od statusa bogova najčešće svedeni na status
nezaštićene radne snage. Međutim, uprkos velikoj nezaposlenosti
u nekim oblastima i dalje postoji velika potražnja za radnom snagom
pa dolaze nadničari iz okolnih zemalja. To govori da egzistencijalna
prinuda još uvek nije dovoljno snažna i da još uvek poruka nije
sasvim dobro shvaćena. No, uprkos tome proces je nezaustavljiv.
Sve više ljudi shvata da se od propalih državnih firmi slabo šta
može očekivati, te da u takvim uslovima privatnik kakav god
da je, jedini može da im obezbedi posao.
Razlog što ovaj proces nije dalje otišao, je činjenica da se
u ovoj zemlji i dalje živi mnogo bolje nego što bi trebalo na osnovu
onog što se zarađuje. Nerealno visok standard života, nasleđen
još iz osamdesetih, postavio je uzuse koji su se uprkos svemu održali
i tokom sledeće decenije.
Nakon 5. oktobra u zemlju je ipak u vidu donacija, pomoći,
povoljnih kredita i privatizacije, ušla solidna količina novca
koja je veštački podigla kupovnu moć naših građana.
Niko se više i ne seća kako je do pre pet godina nedostupno
delovala kupovina npr, bele tehnike. Poslednji podaci pokazuju da su naša javna potrošnja
i plate u javnom sektoru prilično iznad zemalja u okruženju
koje u drugim parametrima stoje bolje od nas. Rezultat svega ovoga, uključujući preterano brzu liberalizaciju spoljne
trgovine je ogroman spoljnotrgovinski deficit, zbog čega je
guverner nedavno otvorio priču o dužničkom ropstvu.
Surova realnost je da će plate, standard i potrošnja i dalje
morati da se obaraju, ako hoćemo da se postavimo na zdrave
noge. Važeći zakon o radu koji spada u bolje nasleđe protekle četiri
godine je pomogao da se ide u tom pravcu i smanjio je sivo tržište
rada. Hoće li se s time nastaviti ili će se vratiti
na socijalnu demagogiju, videćemo vrlo brzo.
Aktuelni problemi oko kupovine „Knjaz Miloša” pokazuju da je vrlo
malo urađeno na podizanju ukupne kulture akcionarstva, kao
alternativnog načina da i srednji slojevi stanovništva participiraju
u vlasništvu. Na akcije se i dalje gleda kao na nešto što treba
što pre unovčiti, a ne kao na legitimnu imovinu koja bi mogla
dugoročno da donosi zaradu.
Konačno, nakon ove četiri godine na realne osnove je postavljena
i priča o bogatašima. Nakon prvobitnog talasa zalaganja za
revolucionarnu pravdu, naplatu ekstraprofita i čak za nacionalizaciju
imovine „Miloševićevih bogataša”, ta priča je više manje
okončana.
Naravno, ispostavilo se da su kao najbogatiji ljudi isplivali oni
koji su tokom 90-ih najviše profitirali od uvoznih kvota, nameštenih
poslova, šverca monopolisanih proizvoda, legalne pljačke društvene
imovine itd. Ništa čudno da su to uglavnom ljudi koji su bili
najbliži vlastima, a vremenom počeli da pomažu i tadašnju opoziciju.
Nakon 5. oktobra su razumljivo ti ljudi bili najbolji kupci društvenih
firmi. Važno je, međutim da uprkos razočaranju i obični
ljudi shvataju da su to realne gazde, koje su opstale i naučile
da vode posao, te da je bolje da sa svojim kapitalom ostanu u zemlji,
i da dobro posluju jer time otvaraju radna mesta i za njih, nego
da kapital izvlače iz zemlje.
2. deo, Politika, 7. oktobar
Ipak se kreće
Novo vreme traži drugačije, mlađe,
dinamičnije političare, sve više se cene dobre tehnokrate,
birokrate, organizatori, ljudi sposobni da predano rade iza scene,
timski igrači. Izuzetno je značajno da na sceni ima sve manje ideologa starog kova
Drugi kompleks problema je vezan
za vladavinu prava. Opet smo, kao i posle svake revolucije, imali
jedan talas boljševičkog entuzijazma kada je jedna grupa ubeđena
u svoju misiju smatrala da su zakoni i institucije samo nešto što
smeta bržem putu u bolje sutra. Ova, našem mentalitetu bliska, nastojanja
na sreću ne predstavljaju više deo političkog mejnstrima
već su vraćena na doduše uticajnu, ali ipak marginu političkog
života.
Sve najvažnije političke opcije u Srbiji danas prihvataju fundamentalni
značaj vladavine prava i dobrih institucija. Iako je pravosuđe
dosta neefikasno i sporo, i često se za njega vezuje korupcija,
o tome se u javnosti puno govori. Osnovna individualna i manjinska
prava, međutim, svakako nisu ugrožena, a bazična politička
prava su evidentno zaštićena. Ovo je možda područje na
kome se najdalje otišlo.
Značajno je podignut nivo ukupne političke kulture, uljudnosti
političkog diskursa, poštovanja izborne procedure i poštovanja
političkog oponenta. Celokupni politički prostor je značajno
pacifikovan i nikome više ne pada na pamet da svog protivnika optužuje
za izdaju, ubistvo, fašizam, veze sa mafijom, izborne krađe,
niti da se tim stvarima zaista i bavi.
Možda je tome doprinela i činjenica da je na sceni skoro sasvim
nova garnitura političkih lidera i političara. Milošević,
Šešelj, pok. Đinđić nisu više na sceni, Mićunović
je penzioner, Drašković je marginalna politička ličnost,
čak i Dinkić i Koštunica polako padaju u drugi plan. Nema
više epike, velikih priča.
Novo vreme traži drugačije, mlađe, dinamičnije političare,
sve više se cene dobre tehnokrate, birokrate, organizatori, ljudi
sposobni da predano rade iza scene, timski igrači. Izuzetno
je značajno da na sceni ima sve manje ideologa starog kova
koji smatraju da je najvažnije raspravljati o tome ko je kriv za
rat – kako onih koji bi sve da nas štite od trulog zapada, tako
i onih koji bi da nas denacifikuju.
Uz ovo treba primetiti da se politička scena postepeno ali
sigurno ukrupnjava i da se ide ka malom broju snažnih i prepoznatljivih
političkih grupacija, što bi trebalo da da osnovu za stabilan
politički život. Time bi se, nadamo se, konačno došlo
u situaciju da dobijemo prvu legitimnu, većinsku vladu koja
će odraditi ceo izborni ciklus od četiri godine.
Podsetimo da je od 5. oktobra protekao tek jedan ceo izborni ciklus,
a Srbija već gleda četvrtu vladu koja priprema prostor
za sledeće parlamentarne izbore!
Nakon svega ispostavilo se da je najbolnije pitanje Miloševićevo
i NATO-ovo ratno nasleđe. Uprkos nominalno dobrim odnosima
i našim jasnim namerama da se uključimo u razne vidove evroatlantskih
integracija (čemu se ne protivi nijedna važna politička
grupacija u Srbiji!), ostao je veliki teret raščišćavanja
prethodno nasleđenih odnosa. Radi se o problemima tužbi SRJ
protiv NATO-a, te BiH i Hrvatske protiv SRJ. Povlačenje naše
tužbe je uslov za priključenje bezbednosnim, ali i drugim vrstama
integracije, ali s druge strane postavlja se pitanje kako to moralno
objasniti našim građanima.
Još veća muka je problem Haga. S jedne strane to je evidentno
osnovni uslov za popravljanje imidža zemlje u međunarodnoj
zajednici i za dolazak stranih investitora. S druge pak strane,
broj optužnica stalno raste, kao i nezadovoljstvo građana zbog
toga. Od samog 5. oktobra prema ovom pitanju nije postojala jasna
strategija, svejedno da li su se ljudi isporučivali ili nisu.
Ni sadašnja vlada ne zna šta sa time da radi. No, problem neće
sam od sebe nestati.
U deo Miloševićevog nasleđa spadaju i Kosmet i Crna Gora.
Uprkos nadama i čak izvesnom trudu (koji je dakako mogao i
morao da bude veći i preciznije usmeren), na ovim poljima nije
mnogo postignuto pre svega zato što je količina prethodno napravljenih
pogrešnih koraka ogromna. Srbija naprosto nije u poziciji da mnogo
utiče na razvoj ovih problema i čini se da je najviše što u ovom trenutku
može da uradi da pre svega jača svoje centralno jezgro i polako
ispravlja svoj očajan imidž u svetu.
Na kraju, pomenimo oblasti koje nas predstavljaju i kojima smo se
nekada kao narod razlikovali od zaostalih država – sport, kulturu
i nauku. Jasno je da u doba tranzicione bede i opšteg haosa ove
stvari po definiciji dobijaju manje pažnje. Postoji, međutim,
granica nakon koje kompletne oblasti počinju dramatično
da zaostaju što se nekada decenijama ne može ispraviti, a narod
bez prepoznatljive kulture u Evropi nema šta da traži. Srbija, podsetimo
se, za nauku izdvaja proporcionalno najmanje u Evropi.
Veliki deo problema je i to što unutar samih ovih oblasti postoje
monopoli, strah od promena, nespremnost za prihvatanje novih znanja
i kriterijuma vrednosti. No na žalost pošto su strukovne organizacije
slabe, tek država mora da inicira sređivanje stanja u tim oblastima,
ali i da izdvoji nešto više sredstava.
Dakle, generalno gledano, utisak je da stvari ipak nekako idu napred.
Doduše kilavo, ali idu. Sa ovakvom elitom i nasleđem teško da je i moglo bolje.
Konačno, bar zabave ima dovoljno, a taj aspekt ne treba zanemarivati.
Na medijskoj sceni vlada neviđeni pluralizam, industrija zabave
se stabilizuje (i Pink je batalio politiku), Guča postaje svetska
atrakcija, Egzit je svake godine sve bolji, Čola i Ceca su
imali koncerte za pamćenje, Partizan je igrao Ligu šampiona,
nedavno su bili Ajverson i Jao Ming, REM dolaze u januaru u Beograd,
a imamo i političke analitičare. Malo li je?
Autor je naučni saradnik Instituta za evropske studije
|
|