Đorđe Vukadinović,
glavni urednik časopisa „Nova srpska politička misao”:
Menadžerski pristup
Pokojni predsednik vlade će ostati upamćen po pokušaju
da politiku tretira kao biznis. Drukčije rečeno, da se
upravljanje političkim procesima tretira ne na tradicionalan
način, nego kao neka vrsta društveno-političkog menadžmenta,
što je inače trend i u svetu.
Biće upamćen i po neverovatnoj energiji koju je ulagao
u sve što je činio i po snazi uverenja koju je prenosio na
saradnike. Ali i po jednom pomalo površnom pragmatizmu: iz toga
što je politiku shvatao kao biznis, državne probleme je tretirao
kao što menadžer tretira probleme svoje firme, uz odsustvo dublje
koncepcije i problematičan odnos prema institucijama, pa i
zakonskim okvirima za realizaciju tih ciljeva.
Na jednoj strani je, dakle, želja da se Srbija modernizuje, a na drugoj iluzija da se politički problemi mogu rešavati kao oni
u biznisu. Reč je o iluziji jer država ipak nije preduzeće,
niti je premijer politički menadžer. Razliku između politike
i biznisa pokojni premijer je potirao i to je možda jedan od razloga
što nije toliko uspešan koliko je mogao biti, s obzirom na talenat,
energiju i inteligenciju.
Đuro Kovačević, naučni
savetnik u Institutu za evropske studije:
Bio je čovek izuzetne bistrine, respektabilne
obrazovanosti i velike energije. Po mom mišljenju, Zoran Đinđić
je bio bliži revolucionarnom nego reformskom načelu u politici.
To se vidi po njegovom shvatanju odnosa između ciljeva i sredstava.
Za njega su ciljevi – modernizacija društva, evropski put, reforme
– izgleda bili toliko veliki da je hteo da ih pokrije raznim sredstvima.
Dakle, nije se držao upozorenja po kojem sredstva određuju
ciljeve, a ne obrnuto. Bilo je, takođe, izraženo izvesno nepoverenje
u demokratski potencijal društva i u vrednost institucija i procedure.
Koliko sam video, smatrao je da je brzina kojom će se postići
nešto važnija od procedure. Možda je to nepoverenje proisteklo iz
respektabilnog iskustva koje je stekao tokom desetogodišnjeg opozicionog
delovanja.
Ako govorimo o izvesnom zaveštanju koje je iza njega
ostalo, to je insistiranje na modernizaciji srpskog društva i odlučnom
izlasku na evropski put. Ali ostaje i jedna opomena o opasnosti
od neselektivnog izbora sredstava, ili od potcenjivanja značaja
morala i moralnosti u politici.
Politika, 12. mart 2004. iz teksta Odlazak modernizatora
Nikola Samardžić
Ubice Zorana Đinđića - izvršioci,
naručioci i navijači
Ravnoteža u kojoj Srbija curi unazad
Ubistvo Zorana Đinđića podseća na zločin
u Orijent ekspresu. Možda je manje izvršilaca, i oni su manje važni, ali je naručilaca,
i navijača, nebrojeno. Đinđić je, poput Kenedija,
smetao dominantnoj eliti i njihovoj poslušnoj većini. Đinđić
je ubijen i usled neuspeha njegove vlade da prekine kontinuitet
manipulacija podaničkim i samoubilačkim mentalitetom,
kojima su se, na počecima XX veka, služile političke elite
okupljene oko Crne ruke i Nikole Pašića, ili, u novije vreme,
oko Aleksandra Rankovića, Slobodana Miloševića i Vojislava
Koštunice. Drugim rečima, Đinđićevim ubistvom
je srpska istorija vraćena u svoje uobičajene tokove.
Ti tokovi su određeni samom strukturom društva koje
se usporeno modernizovalo, a ubrzano starilo i malodušno dremalo. Tome društvu nije bio dovoljan
ni onaj podsticaj kojim su velike sile drugoj Jugoslaviji dale naročito
mesto koje je prevazilazilo njenu stvarnu vrednost u međunarodnim
odnosima. Đinđićeva prosvećena diktatura, moderna
i prozapadna, nije imala suviše izgleda u društvu koje je, umesto
da se suoči sa sopstvenom kolektivnom krivicom i sistemom zabluda
kojim se zatvorilo u sopstvenu ljušturu, sebe uobraženo uznelo u
fantazmagoriju postsovjetske istočno-pravoslavne imperije.
Na to je ukazala i sama njegova stranka, koja se odrekla najodvažnijih
pokretača, i propustila priliku da, sa građanstvom koje
je to samo učinilo pre godinu dana, i Đinđićeve
ubice, i društveno dno i članove nove vlade, podseti da se
manjinska Srbija, za razliku od one druge, bori i korača. I
da je ovozemaljska sreća prevrtljiva.
Onim trenom kad su vrhovi SPC, Akademije, poslovnog sveta, vojske,
policije i diplomatske službe, itd, pokazali da imaju isto političko
mišljenje kao Legija, Mutavi, Pacov i Budala, zatvoren je jedan
od mračnih krugova srpske istorije. Takvo mišljenje potvrdila
je i većina na nedavnim izborima. I mada se njihov ishod predviđao
na osnovu modela koji se ponavljao u svim postkomunističkim
zemljama, u čitavom izbornom procesu su i domaći i strani
posmatrači izrazito autoritarne stranke i njihove predvodnike
uključivali u tzv. demokratski blok, sve kako bi se većinsko raspoloženje u Srbiji prikazalo
kao demokratsko. Ako ono to i jeste, ono se nije uspelo profilisati
na pomenuti način. Posledice su očigledne. Novi premijer i njegovi saradnici spremni su, i u to ulažu najviše strasti, jedino
za restauraciju Miloševićevog režima. Njihovi dometi, u tom smislu, zavisiće i od njihovih sposobnosti, i od neposrednih upliva EU i SAD. U takvoj nategnutoj
ravnoteži, Srbija će najverovatnije lagano curiti unazad. Samozavaravanje
će, međutim, skupo stajati Srbiju i njene evropske pokrovitelje.
To je i jedna od poruka same Đinđićeve sudbine. Još
kad je odabrao Koštunicu za Miloševićevog takmaca, Đinđić
je zakoračio na onu stranu života. Možda je i sam toga bio svestan. Kojoj strani se Koštunica privoleo za
pretpostaviti je ako se zamisli sadržaj razgovora sa Igorom Ivanovim neposredno posle petooktobarskog prevrata, kojim je
istoriju, po ko zna koji put, trebalo vratiti unazad. I ta istorija je ubila Đinđića.
Srbija i Crna Gora pripale su, načelno, sovjetskoj strani još
na konferenciji u Jalti (febr. 1945). Titovo odmetanje od Staljina
i, docnije, s Rankovićem i njegovim likvidatorima, tu nije
ništa suštinski izmenilo. Podanička i nasilnička vertikala
srpske istorije, u kojoj su se vremenom ispreplitali nacionalizam
i komunizam održala se i na osnovama samoga Titovog režima. Slično
se odigralo u Hrvatskoj i među kosovskim Albancima. Svega nekoliko
godina posle Jalte, Karl Poper je u svome Otvorenom društvu (1950)
prorekao da će se novi nacionalizmi izroditi iz propasti komunizma,
koji je gušio takva osećanja. Erik Hobsbaum je 1990. pretpostavio da će se nacionalizmi obnoviti u obliku neke vrste reakcionarnog
populizma, i u svetlosti otpora liberalnom kapitalizmu. U slučaju
Srbije, to se, u deceniji i po, dogodilo čak dva puta. Nacionalizam
je isprva izneo Miloševića i njegove kriminalne pustolovine.
Posle njegovog pada, opstale su težnje da se nastavi istim putem, samo unutar
granica zemlje koja je okružena susedima koji su nepovratno pripali
evropskim integracijama. Iste konzervativne elite koje su
iznele Miloševića, da bi ga potom delimično izdale, našle
su novog saveznika u mafiji koja je obuhvatila i samu državu, nastavljajući
da sluđenoj Srbiji prete da će, ukoliko prihvati novo
doba i nove vrednosti, biti uništeni tradicionalni oblici solidarnosti
i veza ljudi u zajednici, da će se zemlja rasprodati strancima,
a novac oteti međunarodni finansijski krugovi.
Pravu istinu nije bila u stanju da dočara ni sama Đinđićeva vlada. Pomoć sa strane bila je ogromna i pojeli su je neproduktivni
slojevi ostarelog i besposlenog društva. Fabrike, sa zastarelim
mašinama i prekobrojnim radnicima, prodavale su se po cenama koje
je određivalo tržište. Srpska istorijska tradicija se poderala,
istrošila i obesmislila u deceniji u kojoj se prošlost zloupotrebljavala
kao izgovor za ratove, zločine i pljačku, i neposrednih
suseda i same Srbije. U istorijsko nasleđe, uostalom, spada
i ono ideološko nasilje koje je otvorilo Miloševićevu epohu,
i nju samu uspelo da preživi.
Bio sam te sreće da mi otac bude najveći srpski istoričar,
i po Andrićevom priznanju, jedan od naših najvećih stilista.
Imao sam i tu sreću da mi Zoran Đinđić podari
tri najsrećnije i najuspešnije godine, koje su podsećale
na neko davno prošlo vreme. Umesto države, koja ga je ubila, njegovu
smrt osvetiće, verujem, istorija, i oni koji je budu pisali.
I u onoj meri u kojoj će razotkriti i njegove ubice i one koji
su godinu dana posle krenuli da čerupaju njegovo nasleđe,
ta istorija će iznova izvajati onaj lik koji su u sebi sačuvali
oni koji su ga voleli i razumeli.
Danas, 12. mart.
2004. Autor je istoričar iz Beograda
Čedomir Jovanović
Zorana je ubila Srbija prošlosti
Zašto je ubijen?
Zato što je želeo i radio nešto što većina Srbije
želi, a ne sme i ne može. Zato što je želeo da narod više radi,
a da pritom bude nasmejan i radostan. Zato što je želeo ponosne
ljude koji mogu da žive od svog rada i brinuo za one koji to ne
mogu ili nisu u stanju.
Zato što je želeo Srbiju autoputeva, ne rupa u kojima
možete da polomite osovinu. Zato što je želeo da vozimo automobile
koji nisu stariji od šest godina. Bez obzira na to gde su proizvedeni.
Zato što je želeo da u bolnicama ima lekova i instrumenata
koji rade. I stručnih, dobro plaćenih lekara.
Zato što je želeo da deca u školama uče na
kompjuterima. O budućnosti mnogo više nego o sadašnjosti, jer
je ona kratka i prolazna. Obavezno iz istorije, da ne bi ponovili
grešku.
Zato što je želeo da nam reprezentacija igra u finalu
Svetskog prvenstva. A da, ako to nije moguće jer nismo dovoljno
dobri, to Svetsko prvenstvo bude u Beogradu.
Ubijen je zato što je bio u stanju da ujutro ustane
u šest a legne daleko posle ponoći. I tako stalno.
Ubijen je zato što nije imao stomak, a imao je 50
godina. Zato što je bio doktor filozofije a i dalje je učio.
Zato što je radio na sebi i isto to predlagao drugima.
Ubijen je zato što je Srbiju zamišljao kao zemlju
u koju se ljudi doseljavaju. Zemlju otvorenih granica za sve one
koji teško žive tamo gde su rođeni. Srbiju iz koje konačno
više ne odlaze oni koji su u njoj rođeni.
Ubijen je zbog svog osmeha, a smejao se uprkos svemu.
Ubijen je zato što je znao kuda ide.
Ko ga je ubio?
Srbija svakako. Ona Srbija prošlosti koju je menjao
u Srbiju budućnosti. Ona Srbija u kojoj narod ne radi, a ljudi
se ne smeju i ne raduju. Srbija prošlosti koja je danas u manjini,
makar i zbog toga što je on sam veći od nje.
Ona manjina kojoj ne smetaju rupe na putu, jer ona
tako brani nacionalno dostojanstvo. Ona manjina koja ne pita da
li u bolnici ima lekova i instrumenata, dobro plaćenih i stručnih
lekara.
Ubili su ga oni koji se plaše kompjutera pa deci
u školi nude mastiljavu olovku. Oni koji deci neće da govore
o budućnosti kroz lekcije iz prošlosti.
Ubili su ga selektori negativne selekcije, treneri
i igrači, psi čuvari i stado, bedna reprezentacija koja
je do njega igrala svako finale Antisvetskog prvenstva. I pobeđivala
samu sebe na naš račun. Ne i na svoj. Sve do oktobarskog zlatnog
gola u velikom finalu 2000, koje bi bilo samo bleda kopija svega
već viđenog da on nije tako puno uradio.
Ubili su ga oni koji nikada nisu ustali u šest ali
su zato morali da prilegnu svako popodne.
Ubili su ga oni koji nisu mogli da izgledaju kao
on. Oni koji to nisu ni pokušali i oni koji su ga bezuspešno kopirali.
Oni bezlični koji su svoju grimasu proglasili za vrlinu i bezobrazno
pokušali da je nametnu svima.
Ubili su ga oni koji su tvrdili da je Srbija sama
sebi dovoljna i da joj niko neće soliti pamet. Oni koji ne
vole putovanja, jer se plaše nepoznatog, oni koji u neznancu vide
neprijatelja a ne otkriće. Oni koji se nisu obazirali na sve
koji su iz Srbije otišli iako su rođeni da u njoj žive. Ali
su zato svima koji su se u Srbiju vratili naravno poručili
da idu tamo odakle su došli, jer im je sve, osim njih samih, zadnja
rupa na svirali.
Ubili su ga oni koji se nikada nisu nasmejali.
Ubili su ga oni koji znaju kude neće da idu.
Ubili su ga oni kojima su smetale njegove pobede,
iako ih je on nesebično delio sa svima.
Ubili su ga oni, koji su, plašeći se Srbije
budućnosti, poželeli da ga nema.
Drugi su pucali.
Centar, 13-14. 3. 2004.
|