Matija Bećković
Lični stav - Ogledalo sveta
Zato ni za Kosovo nema drugog rešenja osim razgraničenja
i onog koje je primenjeno na Svetoj Zemlji, koje predlaže Srpska
pravoslavna crkva. A to znači da Kosovo i Metohija kao sveta
zemlja Balkana bude i zajednička zemlja Srba i Albanaca, hrišćana
i muslimana, dvaju naroda, jezika, kultura, kao što je to Sveta
Zemlja za Izrailjce i Palestince
Šopenhauer
je kazao da svi narodi misle loše jedni o drugima i da su svi u
pravu. Ali izgleda da nisu svi podjednako u pravu.
Naime, neki su u pravu manje, neki više.
Neki su sasvim u pravu a neki sasvim i nisu.
Dešava se da se lošem mišljenju jednog naroda o drugom narodu pridruže
i susedi, pa čak i međunarodna zajednica sa
svojom vojskom i policijom. Tako se jedan narod divinizuje a drugi
satanizuje. Jedan postaje parija a drugi ponos
i dika Ujedinjenih nacija. Razume se da je pravo sve manje
a pravda sve dalja što su divinizacija i satanizacija veće.
Jednu od ovakvih operacija imali smo prilike da gledamo na primeru
Srba i Albanaca na Kosovu i Metohiji ovih godina i dana.
Neki stranac je, posmatrajući život i običaje Albanaca
i Srba u crnogorskim brdima, pitao ima li ikakve razlike među
njima. Odgovoreno mu je da je razlika velika i da ne može biti veća:
“Oni nose bele, a mi crne kape!” Ono što nose na glavi samo
je simbol onoga što imaju u glavama.
Srbi ne znaju da li je Kosovo stvorilo njih ili oni Kosovo. Ali
znaju da je Kosovo, kako kaže Vuk, bilo “ona premjena koja je tako
silno udarila u narod, da su svi zaboravili šta je bilo donde, pa
samo odande počeli pripovijedati i pjevati”. Počeli su
kletvom “ko ne došo u boj na Kosovo”, nastavili proklinjanjem onog
koji je izdao i prekorevanjem onih koji su zakasnili ili izostali,
a sve se završilo intervencijom NATO-a kojom im je, kao nedostojnima,
zabranjeno da u tom boju učestvuju. Prvo su kaštigovani, potom
bombardovani. Uzet im je obraz, pa reč, i to na onom polju
na kojem su verovali da su došli i do obraza i do reči i do
mesta među hrišćanskim narodima.
Pred celim svetom međunarodna zajednica je preuzela obavezu
da na Kosovu pokaže kako izgleda harmoničan život u višenacionalnoj
zajednici i da nam u nekoj vrsti očigledne nastave održi lekciju
kako se poštuju ljudska prava i čuvaju svetinje vere i kulture.
Nažalost, ono što smo doživeli u miru bilo je još gore od
onog što se događalo u ratu. Ali ono što su gledali svojim
očima nisu prikazivali na svojim ekranima
ni objavljivali u svojim glasilima. Sliku koju su platili milijardama
na kojoj je ceo svet video kako bezdušni
srpski Guliver kolje krotko albansko jagnje, nisu hteli da zamene
drugom na kojoj bi se videlo kako taj Guliver i nije Guliver to
jagnje i nije jagnje. Naš vek se razlikuje od
prethodnih i po tome što je čitav svet postao očevidac
i svedok pogroma i pomora o kojima se u prošlim vremenima saznavalo
iz retkih zapisa koji su počinjali sa: Znano budi kada...
Kosovo je i u tom pogledu postalo izuzetak u XX veku. Gori najveće
kandilo ikada zapaljeno, gori zajednička evropska duhovna imovina,
ali tih prizora na svetskim ekranima nema.
Kako palitelji i piromani to mogu razumeti nego da zapaljene bogomolje
i nisu bogomolje, i da zločini nad
Srbima i nisu zločini. A čim se Ričard Holbruk slikao
u čarapama sa albanskim domaćinom u čizmama, kao da im je dat
znak da mogu da rade šta hoće. Kosovo je postalo etnički
najčistiji prostor u Evropi a u najnovijim pogromima evakuisani
su i oni Srbi zaposleni kod UNMIK-a i KFOR-a.
Nije bilo teško predvideti da će
oni koji su došli na Kosovo da uspostave red i brane ljudska prava
uskoro morati da brane sebe. Već su počele masovne manifestacije
protiv međunarodnih snaga da što pre odu, uz tvrdnju da će
sve biti rešeno kad Kosovo bude nezavisno, a oni sa preostalim Srbima
i njihovim svetinjama ostanu nasamo. One koji već pucaju na
vojnike KFOR-a i bacaju bombe na borna kola lako će naći
ako ih potraže među onima koji su ih zasipali cvećem prilikom
ulaska na Kosovo.
Ruganje sa Svetom Zemljom, Novim Zavetom, Golgotom, Raspećem,
Carstvom Nebeskim, koje traje dve hiljade godina, nastavljeno je
sprdnjom sa Kosovskim bojem, kosovskim mitom, kosovskim epom, kosovskim
zavetom. Toj sprdnji su ponudili svoje usluge domaći i strani
naganjači koji optužuju srpsko predanje za sve sukobe i ratove.
Uzalud je - i nije uzalud - patrijarh srpski Pavle govorio: “Ja
bih pre pristao da nestane ne samo velika nego i mala Srbija i svi
Srbi zajedno sa mnom, nego što bih pristao na neljudsko i nečovečno.
Eto to je za mene kosovski zavet i opredeljenje za carstvo
nebesko.”
Kosovo nije drugo do prestvoreno i posrljbljeno jevanđelje,
a Kosovo polje je prepočeto s početne zemlje. Istina,
Kosovo je u ovom času Heseovo magijsko ogledalo u kojem se
vide samo Albanci a Srbi ne postoje. Ali, Kosovo je u stvarnosti i ogledalo čitavog sveta.
U njemu se vidi “šta će s nama biti do pošljetka”. Zato ni
za Kosovo nema drugog rešenja osim razgraničenja i onog koje
je primenjeno na Svetoj Zemlji, koje predlaže Srpska pravoslavna
crkva. A to znači da Kosovo i Metohija kao
sveta zemlja Balkana bude i zajednička zemlja Srba i Albanaca,
hrišćana i muslimana, dvaju naroda, jezika, kultura, kao što
je to Sveta Zemlja za Izrailjce i Palestince. Ako se najveća
sila za to zalaže u Svetoj Zemlji, zašto ne bi i na
Kosovu i Metohiji? Ako se taj vapaj Srpske crkve podrži sa
najvažnijih govornica i oltara, i sa onog prozora na Trgu svetog
Marka, biće sačuvana zajednička evropska duhovna
svojina, kako je Kosovo nazvala Evropska unija ovih dana.
U nadi da je blizu dan kada će se srpskom
narodu čestitati Vaskrs a ne samo Srpskoj pravoslavnoj crkvi
i njenim vernicima, Hristos Vaskrse čitaocima NIN-a!
# |