Marijana Milosavljević
Ponavljaci istorije
Neodgovornost je jedna od temeljnih svojstava naše elite ali po
tome se ona ne razlikuje mnogo od politickih elita u mnogim zemljama.
Politika se nekad smatrala pozivom a sada je profesija. Poziv pretpostavlja
unutrašnju etiku koja se profesionalizacijom izgubila
Ovako je zabeležio književnik Živojin Pavlovic, pošto je zapadnu
civilizaciju nazvao civilizacijom kristala a istocnu civilizacijom
amorfije: “Nacelo civilizacije kristala - ništaci, osrednji, dobri,
vrlo dobri, odlicni, veliki, geniji. Nacelo amorfije - svi isti.”
Slicno su zapažali i strani putopisci kao i proucavaoci Balkana
koji su putovali po Srbiji u 19. veku. Nalazili su da se malobrojni
sloj srpske inteligencije malo razlikuje od naroda. I to nisu smatrali
nekom prednošcu za srpski narod. Naprotiv.
Istoricarka Latinka Perovic ce reci da je to tada bilo razumljivo
jer su Srbi bili narod seljaka. To je važilo za 97 odsto stanovništva.
“Zbog toga obrazovana manjina nije insistirala niti smela da se
mnogo razlikuje.” Medutim, vec 30-ih godina 19. veka mladi ljudi
se šalju na školovanje što u zemlje zapadne Evrope, što u Rusiju.
Oni su poreklom najcešce iz seljackih porodica. Vrlo brzo se odlucuju
da sve što su naucili, vrate svom narodu.
I zaista mnogo su uradili za zemlju, obavili poslove dovoljne za
citave institucije. U tim pionirskim licnostima bila su objedinjena
mnoga znanja: pokretali su listove i casopise, prevodili važna dela,
izdavali knjige, bili pisci i profesori. Upoznavali su svoj narod
sa idejama, pokretima i institucijama Evrope. Narocito ih je inspirisao
rad Srba u Austrougarskoj. Oni žive u državi koja nije njihova u
politickom smislu reci ali su zato privrženiji gradanskom nacinu
života, više su orijentisani na kulturni razvoj, na stvaranje posebnosti
po kojima se jedan narod prepoznaje. Božidar Grujic, Jovan Sterija
Popovic, Davidovic... prvi su naši zakonopisci i preko ugarskih
Srba mala srpska kneževina dolazi u kontakt sa Evropom. “Ti ljudi
su imali jacu svest o tome gde je svet i o tom rastojanju i to rastojanje
su jasnije videli od nas danas. Oni nemaju iluziju da to rastojanje
može brzo da se skrati ali cine što mogu”, kaže Latinka Perovic.
Proces školovanja naših ljudi u inostranstvu možda je bio najintenzivniji
tokom Prvog svetskog rata, kada se veliki broj ljudi našao u Francuskoj.
Naša elita koja se teškom mukom podizala, bila je neumoljivo trošena.
Stradala je u ratovima a narocito u unutrašnjim politickim obracunima.
Biološki oporavak posle Prvog svetskog rata bio je spor i težak,
elita je bila bukvalno fizicki redukovana. Kako kaže Latinka Perovic,
mi u svojoj novijoj istoriji imamo dve masovnije politicke generacije:
radikale i komuniste. I jedni i drugi uglavnom su se školovali u
inostranstvu, mnogi od njih nisu dovršili školu, vrlo rano su se
politicki angažovali i revolucionizovali, vratili se u zemlju i
organizovali stranke, borili sa režimom i dizali bune, odlazili
u zatvor ili emigraciju i osvajali vlast. Fakticki su se pola veka
održali kao dominantna grupa u politickom i javnom životu.
Posle Drugog svetskog rata zapocinje masovno obrazovanje koje odreduju
uravnilovske tendencije jer se malo pažnje obracalo na kulturni
obrazac. A još je Slobodan Jovanovic upozoravao da naši ljudi mogu
strucno da se vrlo visoko razvijaju ali da im prosto, nedostaje
kultura. Bez visokorazvijene licne kulture licnost je obicno bez
skepse, bez kritickog odnosa prema društvu, bez spremnosti da plati
licnu cenu za kriticnost. Pocetak raspada Jugoslavije izvukao je
iz Srbije veliki broj najobrazovanijih ljudi koji su, smatra gospoda
Perovic, predstavljali kriticnu masu za promene. “Mi zapravo nemamo
prirodnu smenu generacija i zato je kod nas put ka politickom životu
na izvestan nacin neprirodan. Naši politicari su lišeni iskustva
i kao takvi cesto dolaze u situaciju da konstruišu stvarnost i da
je onda prilagodavaju svojim konstrukcijama što je bez nasilja teško
ostvarivo.”
Naša sagovornica kaže da uspeh elite cenimo po tome koliko društvo
napreduje. “Mislim da politicka elita uvek makar za nijansu mora
da ide ispred naroda. Ako ona samo reprodukuje ono što u nepismenom
i zapuštenom narodu kulturno i socijalno postoji, onda ona postaje
demagog koji ucvršcuje zaostalost a ne vuce društvo napred. Nešto
od toga se dogada i danas. Elita koja nije u stanju da postavi pitanja
da u jednoj dužoj istorijskoj perspektivi sagleda koje su to konstante
koje nas stalno drže u mestu, koja nas stalno tretira kao žrtve,
u suštini je inferiorna i neodgovorna”, smatra gospoda Perovic.
Mladen Lazic, profesor sociologije na Filozofskom fakultetu u Beogradu,
prvo istraživanje elita sproveo je još 1984. godine u Hrvatskoj.
Drugo istraživanje koje je obuhvatilo podrucje SFRJ radio je pred
rat 1989. godine. Dalja istraživanja vršio je 1993. i 1997. godine
u Srbiji. Najnovija istraživanja na istu temu bice prezentirana
javnosti krajem ove godine. Sva istraživanja pokrecu pitanja regrutacije
elite, njenog materijalnog položaja i osnovnih vrednosti i orijentacija
ekonomske i politicke elite. Nacin regrutacije treba da nam govori
o tome u kom smislu jedna grupa prestaje da bude izaslanik celokupnog
društva i kako sve više postaje jedna profesionalna grupa.
U periodu kasnog socijalizma elita se regrutovala iz svih društvenih
grupa po proporcionalnom principu. Danas se može reci da je politicka
elita postala skoro zatvorena grupa. Ona se gotovo iskljucivo regrutuje
(i medugeneracijski i unutargeneracijski) iz srednje klase. Tako
se nacinom formiranja približava drugim demokratski razvijenim zemljama.
I taj trend u vezi je sa dva procesa. Povecava se procenat visokoobrazovanog
stanovništva dok se istovremeno povecava homogenost grupe, sprecava
se prodiranje, grupa se pretvorila u poseban sloj.
I u socijalizmu naša elita je imala bolji materijalni položaj nego
u drugim istocno-evropskim zemljama. Situacija se još više popravila
tokom devedesetih godina. Prva i još uvek nedovršena istraživanja
za 2003. godinu pokazuju da se njen materijalni položaj malo poboljšao
u odnosu na pomenuti zlatni period ali se razlika od ostalog dela
društva uvecala. Vrednosti se dramaticno ne razlikuju od vrednosti
drugih društvenih grupa. Kod politicke elite tradicionalizam je
manji, liberalna orijentacija je snažnija a autoritarnost je nešto
manja nego kod drugih društvenih slojeva.
- Neodgovornost je jedna od temeljnih svojstava naše elite ali
po tome se ona ne razlikuje mnogo od politickih elita u mnogim zemljama.
To zato jer je posao politicara izmenio svoja osnovna svojstva.
Politika se nekad smatrala pozivom a sada je profesija. Poziv pretpostavlja
unutrašnju etiku koja se profesionalizacijom politicki izgubila.
Politika je tako postala sredstvo za ostvarenje privatnih ciljeva,
a ne služba za javne ciljeve. Kod nas se politika shvata kao plen
i zbog strahovite fragmentacije elite. U skladu sa tradicionalnim
hajduckim karakteristikama nastoji se da se što se više ugrabi sada
i ovde. Konflikti medu elitom su toliko zaoštreni da je eliminacija
uvek moguca kao i njihov ishod, što je suprotno ideji politickog
takmicenja. Uvek je rec o životu ili smrti u politickom smislu.
Zato gradani imaju utisak kao da se uvek iznova nalaze pred odsudnim
trenutkom, tvrdi Mladen Lazic.
Takvo ponašanje, po mišljenju našeg sagovornika, ima veze sa našim
zaostajanjem u modernizaciji. Mi nismo imali društveni konsenzus
o tome da izademo iz socijalizma ni medu gradanima ni medu elitom,
kao što ga nismo postigli ni tokom izlaska iz Miloševicevog perioda.
To je jedan od razloga što još nismo uspeli da iz tog perioda sasvim
izademo.
Valjda se zbog toga sve cešce cuje konstatacija da kod nas nije
problem u gradanima vec da je problem u ocajnom kvalitetu naših
politickih elita. Ali kao što je vec konstatovano taj trend postoji
svuda u svetu i to poodavno. Evo, šta je o politickoj eliti još
sredinom 20. veka zapisao cuveni americki sociolog Rajt Mils u svojoj
još uvek neprevazidenoj knjizi “Elita vlasti”. “Ljudi drugorazredne
inteligencije, ozbiljnog izraza lica saopštavaju glomaznim formulacijama
svoje misli koje nisu ništa drugo do opšte fraze. Služeci se liberalnom
retorikom, neodredenost se uzdiže na nivo principa a, oslanjajuci
se na konzervativizam u stavu, i racionalnost se takode uzdiže na
taj nivo. Javni odnosi i službene tajne, politicka kampanja na trivijalnom
nivou i nezgrapno ostvarene cinjenice”...
I mi smo pomalo Amerika, zar ne?
I još jedan citat iz Milsove knjige: “Oni su u ime realizma konstruisali
jednu, apsolutno svoju, paranoidnu stvarnost... Umesto odgovornog
tumacenja dogadaja, oni se preteranim obiljem društvenih odnosa
trude da te dogadaje maskiraju, nemajuci respekta za javnu debatu,
oni se služe neinteligentnim pojmovima i krilaticama... Oni nisu
reprezentativne licnosti”... Rajt Mils, inace, zakljucuje da krupna
moc nacionalnih razmera leži u privrednom, politickom i vojnom domenu
americkog društva. Ove tri velike hijerarhije su medusobno izmešane
i njihovi predstavnici cine elitu vlasti.
“Stavovi
elite u velikoj meri odreduju stavove celog društva. Narod je slika
i ogledalo svoje elite. Jasno je da je potreban izvestan kontinuitet
da bi se elita odnegovala a mi taj kontinuitet nismo imali. Devetnaesti
vek obeležili su dinasticki a 20. ideološki sukobi i oni su se duboko
zasecali u društveno tkivo. Mi nismo imali normalnu fluktuaciju
vec radikalne prekide i kompletno cišcenje politicke elite kako
u ideološkom, tako i u personalnom smislu. Zato se politicke vrednosti
u našem društvu nisu dublje primile, nisu dublje uhvatile korene”,
tvrdi Đorde Vukadinovic, glavni urednik casopisa “Nova srpska politicka
misao”. Koji su razlozi što ni politicka elita kod nas nije iskreni
privrženik demokratskih vrednosti?
Mnogo decenija unazad predstavnicka liberalna demokratija bila
je predmet kritike što je ostavilo traga u svesti a narocito u podsvesti
stanovništva i elite koja se u takvom sistemu obrazovala. Posle
raspada zemlje kod nas je došlo do ponovnog etabliranja autoritarnog
poretka sa nacionalnim predznakom unutar kojeg je demokratija bila
prihvacena kao neka vrsta nužnog zla. Javnost je, gledajuci izvrgavanje
i karikiranje demokratskih procesa (od predizbornih kampanja, preko
prebrojavanja glasova, do medijske manipulacije), izgubila priliku
da se upozna sa stvarnim prednostima demokratskog sistema. “Ona
je usud demokratije prihvatila kao neku vrstu obaveznog društvenog
rituala koji se mora simulirati kao što je to bio slucaj sa socijalistickim
ritualima”, objašnjava Vukadinovic.
Sama opozicija, boreci se za svoj bolji status, bila je prinudena
da se služi svim sredstvima koja nisu uvek bila besprekorna u pogledu
demokratske procedure. “Sve nabrojano je temeljno odredilo svest
naše politicke elite koja neozbiljno i neiskreno shvata i prihvata
demokratiju”, tvrdi naš sagovornik. Kada je opoziciona politicka
elita došla na vlast, pokazale su se sve navedene manjkavosti -
površan i nedopustivo pragmatican instrumentalisticki odnos prema
vrednostima demokratije. “Oni su svoj dolazak na vlast shvatili
kao pobedu same demokratije i demokratskog principa. Zato su bili
iznenadeni i iskreno zateceni kada im se prigovaralo zbog nedemokratskih
postupaka.”
I Vukadinovic oseca potrebu da istakne pogubnost temeljnih sukoba
koji vec skoro dva veka obeležavaju naše društvo a koji su, smatra
on, po njemu iracionalni. Bez temeljnog društvenog konsenzusa nijedno
društvo dugorocno ne može da opstane. Kod nas ga gotovo nikada nije
bilo; cak i kad se cinilo da je uspostavljen, vršila se likvidacija
svih drugih opcija. Teme oko kojih se krajem 19. veka delila srpska
elita karikaturalno se ponavljaju krajem 20. veka kroz spor mondijalista
i patriota. Krajem 19. veka to je bio spor naprednjaka i narodnjaka.
Sve se vrtelo i vrti oko pitanja da li sa Zapadom ili Istokom, da
li ukorak sa svetom ili nekim svojim putem. U Srbiji nikad nije
dominirao centar - preovladavali su ekstremizmi. Zbog cega su reformski
pokušaji kod nas bili kratkog daha, grubu i nasilno prekidani?
“Problem naših reformistickih tendencija je u tome što su bile
neiskrene, histericne i nedovoljno kontekstualizovane. Reformatori
nisu dovoljno vodili racuna o društvenoj istorijskoj realnosti.
Oni su radikalno prekidali sa dotadašnjom tradicijom i vrednostima,
a pri tom manifestovali arogantan stav prema narodu. Uz više ili
manje mehanicki pokušaj presadivanja recepata sa Zapada ili Istoka”,
kaže Đorde Vukadinovic.
Sonja Liht, direktorka Beogradskog fonda za politicku izuzetnost,
primecuje da i posle najnovije smene vlasti opet možemo da uocimo
kako se bukvalno preko noci ukidaju jedva zacete institucije. “Cujem
da je ukinuta vecina vladinih agencija. Znajuci koliko ministarstva
imaju ozbiljne probleme i kako je teško naci kvalitetne ljude da
rade u državnoj administraciji, pitam se da li takvi možda ishitreni
potezi dovode do toga da se umesto razrešavanja haosa dodaje haos.
Politicare odreduje apsolutno nepoverenje u bilo koga ko je na vlasti
bio pre njih.”
Opozicija, današnja vlast, u Miloševicevo vreme dugo je bila u
situaciji da, u stvari, ništa nije mogla da uradi i “to je kod mnogih
izazvalo ozbiljne frustracije, pa možda i trajna oštecenja. Sa pocetkom
smena vlasti ocekujem da dode do prirodnog cišcenja jer suviše dugo
gledamo jedna te ista lica.” Najveci problem je, po mišljenju naše
sagovornice, taj što se vecina ljudi na vlasti ikada nije edukovala
za posao koji radi, što ne zna šta znaci biti ozbiljan politicar.
Šta treba politickoj eliti da bi bila zaista uspešna?
“Pre svega joj treba ozbiljno znanje i ozbiljna odgovornost. Politicari
moraju da budu razvijene licnosti, da mogu da razumeju šta je opšti
interes. Meni je nekad neverovatno do koje mere naši politicari
pristaju da gomilaju funkcije. To ne bi bilo toliko strašno da naše
društvo ima razvijene institucije, da ima strukturisana ministarstva
sa uigranim i sposobnim službenicima. To bi onda znacilo da politicar
daje samo neku vrstu politicke orijentacije, što kod nas nije slucaj.
Zato su oni ludo hrabri ili pre ludo neodgovorni. Našim politicarima,
osim znanja, fali ozbiljnost” kategoricna je gospoda Liht.
U meduvremenu, Fond nema problema sa iznalaženjem zainteresovanih
polaznika cija je starosna granica ogranicena ulaskom u cetvrtu
deceniju. Godišnji kurs prošlo je cak 19 clanova parlamenta, i pokazali
su se da mogu da budu ozbiljni. Možda ce im neko reci da se Džordž
Vašington odmarao citajuci Volterova “Pisma” i Lokove sastave “O
covekovoj prirodi” dok se Ajzenhauer, na opšte zgražavanje svojih
savremenika, opuštao citajuci dela o Divljem zapadu i detektivske
romane.
Mirjana Vasovic
Moc je u rukama parapoliticara
Trenutno
nemamo politicku elitu kakvu gradani zaslužuju. Onakva je kakvu
nestabilna vremena namecu a zna se da prelomna vremena na površinu
izbacuju mešetare. Politika je postala polje gde se najlakše stice
socijalna promocija. Ugledi i privilegije brzo stižu i bez zasluga
i krivice onog koji stice, kaže Mirjana Vasovic, profesorka na Fakultetu
politickih nauka u Beogradu. Razgovaramo o zanimljivostima i fenomenima
koji odreduju našu politicku elitu.
- Jedan deo sadašnje politicke elite regrutovao se iz redova veoma
dobro uhlebljenih nekadašnjih aparatcika koji su nekriticki prihvatali
vladajucu socijalisticku ideologiju. Padom režima oni su izgubili
privilegije i ušli u politiku bilo na formalan ili neformalan nacin.
Njihovo delovanje je prirodni nastavak borbe za ocuvanje nekadašnjih
privilegija. Da li mislite na NVO kada govorite o neformalnim centrima
moci?
- Cesto se zaboravlja da smo mi poražena nacija. To je jedan od
razloga što se promovišu ljudi samo zato što su bili protiv neke
politicke opcije. Potpuno bez zasluga ili uspeha postali su politicki
relevantni i uticajni. Takve okolnosti u prvi plan izbacuju neformalne
centre politicke moci i oni jesu oliceni kroz neke NVO, pogotovo
one koje se bave zaštitom ljudskih prava.
Mnogi vam nece poverovati da su njihovi uticaj i moc tako veliki?
- Oni su dominantna politicka elita u smislu parapoliticke elite
i oni ugrožavaju zdravo jezgro politicke elite. Izuzetno su agilni
i agresivni. Onemogucavaju artikulisano politicko delovanje, odnosno
sprecavaju da se postigne politicki konsenzus. Naša državna politika
je pod strašnim naletima i udarima tih neformalnih centara moci.
Oni se nisu regrutovali kao prirodna elita vec dolaze iz krugova
koji su bili privilegovani pa deprivilegovani. To obicno znaci da
im je najvažniji licni interes. Mnogi od njih se nikada nisu potvrdili
u svojim profesijama ali se predstavljaju ili ih predstavljaju kao
kompetentne analiticare naših prilika.
Oni se narocito zalažu za uspostavljanje diskontinuiteta u našem
društvu.
- Oni smatraju da se svako moderno društvo gradi na pepelu njihovih
politickih protivnika. Ideja diskontinuiteta u prevodu znaci da
ništa pre nas nije postojalo niti može bez nas da postoji... Veliki
deo naše elite su agitatori, a ne reformatori. Reformatori imaju
viziju i traže društveni konsenzus a agitatori agituju samo za jedan
put a sve ostale satanizuju. Zato što misle da su nezamenljivi,
sprecavaju regrutaciju novih ideja i prirodnu selekciju elite. Oni
suštinski u politici promovišu mediokritete.
Delu javnosti najviše smeta njihova aktivnost koju ocenjuju kao
“ruženje naroda”.
- Da, oni problematizuju ceo narod. Stereotipi u narodu imali su
veliki propagandni efekat na svetsko javno mnjenje. Tako lansirani
stereotipi opravdavali su postupke medunarodne zajednice. Njihov
legitimitet pociva na poistovecivanju sa vrednostima i interesima
spoljašnjih centara moci. Oni hoce da prevaspitaju, umesto da vide
šta je pozitivno u tradiciji, gde su cvorišta modernizacije, gde
su demokratski potencijali koje treba podržati. Oni se postavljaju
kao namesnici. I još jedan fenomen u našoj politickoj kulturi -
fenomen “bivših”.
- “Bivši” su svi oni koji misle da je, posle gubitka fotelje, jedini
izlaz povlacenje u “politicku ilegalu” i bavljenje subverzivnom
delatnošcu u odnosu na sopstvenu državu. To su veciti “poštovaoci
necijeg lika i dela”, prosveceni branioci neke bivše politike koju
“niko ne sme dovoditi u pitanje”, niti “obezvrediti”. To su privrženici
neformalnih centara moci koji svoju “misiju” ostvaruju zagovarajuci
“nadzorne organe” i vanparlamentarnu demokratiju. Oni, za koje narod
- sve dok glasa za njih - predstavlja “demokratsku javnost”, a kad
im uskrati poverenje - tek “svetinu”. Oni misle da posle njih mogu
biti samo oni sami ili - potop.
Miša Đurkovic, filozof
Zacementirani monopol
Prica
o eliti jedna je od onih tužnih vecitih tema koje se periodicno
stalno pokrecu kad god ukupan politicki i ekonomski život ocigledno
ne idu u dobrom pravcu. Stalno imamo pitanja o tome kakva nam je
elita, zašto je takva, može li se išta uciniti da ona bude bolja...
I naravno, sva ova pitanja su opravdana jer za stanje u jednoj zajednici
trebalo bi da snose odgovornost oni koji su najobrazovaniji i najsposobniji.
Kod nas je, medutim, veoma popularno da se za probleme optužuje
narod. Elita je sposobna, proevropska, modernizacijska, a narod
je antievropski. Ova prica je izvanredna za legitimaciju sopstvenog
nerada i lagodnog života bez odgovornosti.
Problemi sa našom elitom pre svega proizlaze iz monopola koji ona
uživa. U svim oblastima postoje snažni, zacementirani monopoli zasnovani
pre svega na interesu. Ove ideološke medijske rasprave koje stalno
slušamo i gledamo, zapravo su paravan za briljantnu saradnju ili
kohabitaciju koja postoji izmedu pripadnika razlicitih ideoloških
grupa. Prostor je vrlo jasno podeljen, i mnoštvo starih školskih,
kumovskih i rodackih veza omogucuje jednom istom sloju ljudi da
stalno ostaju u vrhu bez obzira na promene vlasti. Tako je u politici,
kulturi ali u ekonomiji gde su ti monopoli najocigledniji. Naš osnovni
problem za koji ja ne vidim rešenje, jeste kako razbiti postojece
monopole u svim tim oblastima i uvesti principe nadmetanja koji
bi morali da nateraju stvarno suprotstavljene konkurente da se uozbilje.
Naša intelektualna elita treba da snosi odgovornost zbog dve povezane
stvari koje se svode na isto: potpunu odvojenost od realnosti zemlje
u kojoj živi. Ovo jednako odlikuje pripadnike svih navodno suprotstavljenih
opcija. Prvo - neprestano insistiranje na ideološkim pitanjima koja
nisu prioritet u ovoj zemlji, kao što je suocavanje sa prošlošcu,
Haški tribunal, nacionalizam, modernizacijski potencijal... Ta pitanja
jesu njima prioritet jer žive bukvalno od tih besmislenih prica
ali nisu ljudima koji treba da rešavaju od cega ce da žive i šta
ce da rade.
Drugi problem je neverovatan provincijalizam koji se vidi, na primer,
u recepciji serije “Seks i grad” na B92 ali sve više i u drugim
medijima koji smatraju da je sada politicki korektno gurati tu matricu.
To je jednako provincijalizam kao i drugi ekstrem, strah od svega
što dolazi sa strane.
(Autor je viši naucni saradnik u Institutu za evropske studije)
|