IN VIVO: Željko Cvijanović
Zemlja cestih izbora i retkih ideja
Ako je srpska sreca do 5. oktobra bila da vam se, kad nestane struje,
lift ne nade izmedu spratova vec na samim vratima, onda je samo
iz takve srece mogao da izade ovaj današnji srpski izbor na cija
oba pola cuce davoli i uzvikuju Kajaceš se. Kajaceš se, dakle, i
ako si glasao za radikale u Novom Sadu i ako si glasao za demokrate
u Beogradu jer u trenutku kada nema ozbiljne politicke opcije koja
na vlasti nije zabeležila neuspeh, Srbija ima taman onoliko glasanja
koliko nema svežih politickih ideja, taman onoliko izbora koliko
ne može da pronade put.
Kajaceš se i ako izruciš generale jer je prekasno i jer se sva
korist od toga sastoji u spasavanju viška štete, kajaceš se i ako
ih ne izruciš jer je mera njihove slobode danas taman mera onoga
koliko još može da se izgubi. Kajaceš se ako glasaš na Kosmetu jer
ceš dobiti tek nekoliko nejakih ruku da dogodine ne podignu ruku
kada, prilike su, kosovska skupština proglasi punu samostalnost;
kajaceš se i ako ne izadeš jer ce se uvek naci neko da ti kaže da
tada nema nacina da uticeš na igru iz koje si izašao. Kajaceš se
ako zamoliš Crnogorce da ostanu jer predugo vec živiš u smešnim
orocenim državama i želiš to da prekineš; kajaceš se i ako ih zamoliš
da idu jer znaš da ta prica o zajednickoj državi nije samo tvoja
i da iza nje stoje generacije mnogo bolje od tvoje, koje ti javljaju
da je bolja i smešna zajednica od nikakve.
TADIC I KOŠTUNICA
Stvar je, medutim, u tome što to prokletstvo srpskog izbora nije
stvar zaumnih višnjih sila, ono nije kazna razgoropadenog božanstva
istorije, kome su Srbi ostali toliko dužni. Sa jedne strane, previše
odlagani problemi imaju u svojoj prirodi da vremenom prestaju da
nude ijedno dobro rešenje. Sa druge strane, bilo bi dobro videti
šta je to što je opredelilo Vojislava Koštunicu da ne komanduje
izlazak na Kosmetske izbore, šta je to zbog cega bi izgleda Boris
Tadic najradije izašao na njih. Kakav je taj Kosmet za koji se bori
Koštunica, kakav je onaj koji bi voleo da vidi Tadic: da li je to
nepodeljen Kosmet u sastavu Srbije na kome bi vlast i dalje imali
Hašim Taci i drugovi, da li je to nacionalno kantonizovani Kosmet
u ili van Srbije, da li je to Kosmet u kome bi jednima pripala Mitrovica
i sve severno od nje, a drugima veci ostatak, da li je to status
quo krhkog Kosmeta iz rezolucije 1244; da li je to Kosmet na kome
se dosledno poštuju ljudska prava i gde je pred tim sve manje važno.
Zato je, tamo gde godinu dana uoci ozbiljnog otvaranja pitanja
konacnog rešenja Kosmeta ne postoji odgovor na takvo pitanje, Koštunicino
protivljenje izborima više stvar psihologije nego politickog koncepta:
on je više covek koji u igru redovno ulazi oprezan da ne primi gol
nego što mu adrenalin nalaže da ga postigne, pa je tako njegov izlazak
iz igre jednostavno stvar psihološkog opredeljenja. Ne postoje,
naravno, ni dublji koncepti iz kojih proistice Tadicevo opredeljenje
da se na kosmetske izbore izade: i ono je više proizvod njegove
psihologije, koja mu, kao svakom deesovcu koji drži do sebe, nalaže
da u igri valja biti i ma šta raditi s loptom u nogama jer se samo
iz igre može nešto postici. Ali ne treba imati ni iluzija s tim:
ni Boris Tadic nema jasnu ideju šta se s Kosovom može uciniti više
od onoga o cemu govore ujedinjeni realisti i pesimisti.
Naravno, cinjenica da oni nemaju jasan koncept o Kosovu ne proizlazi
iz njihove nesposobnosti, za koju ce Ceda Jovanovic staviti ruku
u vatru, vec od proste stvari da je problem toliko blizu pred vratima
da se tu više ne prave nikakvi posebni koncepti, nego se uglavnom
spašava šteta. A kada se spašava šteta, onda stratezi prepuštaju
posao onima koji žele da se njime bave, a pošto ni takvih nema,
bavi se ko mora. Naravno, ni Tadic ni Koštunica nisu ljudi koji
ce reci koliko su male šanse da se sa Kosovom dogodi bilo šta izvan
onoga što želi Hašim Taci, i jedan i drugi potpuno su svesni da
ne postoji više nikakva strategija sa Hagom, vec da je i ta stvar
toliko blizu bedemima da je ostalo još samo da se, koliko može,
izvadi šteta; da to sa Crnom Gorom takode izgleda nepopravljivo
i da se u sva tri problema ne traži niko ko bi nešto posebno mudro
odlucio u korist javnog interesa, vec onaj koji bi presekao i dozvolio
da ga poprska prvi mlaz gnoja iz te tri duboke zapuštene rane.
Srbija je zato država gde u ratu nisu politicki koncepti: jasne
ideje o ovim pitanjima postoje samo tamo gde žive ljudi daleko od
vlasti da mogu sebi da dozvole luksuz da ih imaju, dakle kod radikala
i kod Cede Jovanovica. Srbija je danas zemlja ciji problemi su tako
teški i tako zapaljeni da njihovo rešenje nije više pitanje mozga
i taktike, vec prostog uslovnog refleksa da se udarac u poslednjem
trenutku izbegne ili, još pre, da se ostane na nogama kad se primi.
KRUG VLASTI
Zato je u Srbiji nemoguca bilo kakva ozbiljna strategija, zato
se u njoj troše vlade, predsednici i ministri kao što se u ratovima
troše interventni vodovi. Zato su ovde nemoguce nove politicke ideje,
strategije, zato ovde država živi od danas do sutra, zato ona svoje
vreme meri od Grosmana do Karle i od Karle do sertifikacije, zato
ce ovde svaka vlada zažaliti i ako nešto uradi i ako ne uradi ništa,
zato su se ovde za cetiri godine izmenjale tri neuspešne vlasti,
zato je svaka od njih odlazila ili ce otici sa hukom - isti ste
kao oni pre vas - i zato se zatvorio taj nesrecni krug gde više
nema nikoga ko nije dobio šansu, nikoga ko bi je iskoristio i nikoga
novog ko bi sacekao priliku za sebe.
Zato ce Srbija i dalje biti zemlja cestih izbora, onoliko cestih
koliko ce u drugom krugu birati izmedu vec izabranih, zato su u
tom vecitom kruženju svoju šansu docekali Bidža, Raka i Smiljko
Kostic, baš zato što su oni mera prilika da se na ovdašnjoj sceni
još dugo nece pojaviti niko nov, niko svež, niko ko bi mogao da
radi ono što je zamislio umesto onoga što mora.
Takva Srbija, u kojoj je pristojnog sveta ostalo za najviše jednu
i po vladu, besomucno troši svoje poslednje ljudske zalihe i zato
u njoj mnogo toga više nije važno, kao što više nije važno hoce
li Srbi na Kosmetu izaci na izbore ili nece, osim što ce da proizvede
sudar dve nemogucnosti da se izade iz kruga politicke psihologije
u politicku strategiju i što cemo se svi mi lepo nedeljama opredeljivati
izmedu te dve psihologije.
|