Batić Baćević
Politika - Na popravnom ispitu
Nova vlada položila je zakletvu, praćena žestokim skepticizmom
i osporavanjima. Možda će joj to pomoći da ne ponavlja
greške prethodnika
Kratka agencijska vest mogla bi da kaže
da je u sredu 3. marta Srbija dobila drugu tranzicionu vladu,
koju će činiti Demokratska stranka Srbije, G-17 plus,
Srpski pokret obnove i Nova Srbija a uz podršku Socijalističke
partije Srbije. Za 112. vladu od Karađorđa i sedmu od
uvođenja višestranačja u Srbiji, glasalo je 130 poslanika,
113 je bilo protiv, a jedan poslanik je bio uzdržan. Nakon polaganja
zakletve, predsednik Skupštine Dragan Maršićanin je podneo
ostavku jer je preuzeo funkciju ministra privrede, a na njegovo
mesto je kandidovan potpredsednik G-17 plus Predrag Marković.
U toj vesti, međutim. neće biti mesta za sve što prati
novu vladu - teške rasprave o izdaji nečega što se zove demokratski
blok, naknadne istrage o kosturima iz ormara prošlosti, kontinuitetu
ili diskontinuitetu.
Ugledni profesor međunarodnog prava
i funkcioner Građanskog saveza Srbije Vojin Dimitrijević
izjavljuje da je na delu “bizarna, atipična kontrarevolucija”
i dodaje da se “pronevere i poreske utaje nekih DOS-ovih vladinih
službenika proglašavaju za nedela veća od stradanja stotina
hiljada ljudi i političkih umorstava”. To mišljenje odražava
stav znatnog dela srpskih reformista, ali u njemu i leži glavna
tačka nesporazuma demokratskih snaga jer je dosadašnja istorija
pokazala da je prilično teško uspostaviti demokratsko društvo
ukoliko se ono bude delilo na revolucionare i kontrarevolucionare.
Vlada je sastavljena nakon čitave
serije teških razgovora, u kojima je svaka članica imala razloga
za nezadovoljstvo, ali je na kraju DSS uspeo da razbije njenu glavnu
kob koja se zasnivala na konstataciji da ta stranka dobija izbore
a ne osvaja vlast. “Sada nije dobila izbore, a osvojila je vlast.
Ako bude nastavila sa dosadašnjom pasivnom politikom u kojoj je
uvek neko drugi kriv, mislim da će to radikalima doneti ogromnu
korist”, kaže radikalski funkcioner. Eksperti G-17 plus nisu dobili
ono što su očekivali, kontrolu nad ekonomijom, ali smatraju
da im je i ono što su dobili dovoljno da etabliraju stranku koja
je tek stvorena. Labusova stranka je očekivala da će ekspert
Svetske banke zadužen za Ukrajinu, Dušan Vujović postati ministar
za ekonomske odnose sa inostranstvom, ali nisu dobili odobrenje
Svetske banke. Na kraju je DSS pitao ekspertsku partiju da li im
je draži resor poljoprivrede ili ekonomskih odnosa sa inostranstvom
(pre dve nedelje SPO je tražio resor poljoprvirede, ali to nije
prihvaćeno). Pored pritajenog nezadovoljstva eksperata,
lider SPO Vuk Drašković otvoreno izražava nezadovoljstvo što
nije dobio ono što je tražio, ali i zbog ubeđenja da su mu
najbliži saradnici bliži koalicionim partnerima nego njemu.
Kada je Vojislav Koštunica, 63 dana
nakon parlamentarnih izbora, predstavio kabinet u kome će se
naći Labusovi eksperti koji su bili na udaru Velje Ilića,
ministri SPO-a čiji je lider rekao da ne može da zamisli vladu
koju bi podržali socijalisti, susreo se sa najgorim prijemom koji
je jedna vlada imala u višestranačkoj Srbiji. Tanka većina
u parlamentu, lomljivi odnosi u vladi, skeptični zapad i još
nepoverljivija domaća javnost. Ali ta svest o ograničenosti
moći vlade možda će biti glavni pokretač uspostavljanja
demokratskog društva, koje možda neće pomoći vladi jer
će nastaviti da sužava njenu moć ali će svakako biti
od koristi svim nevladinim organizacijama i pojedincima.
Gotovo sve vlade od 1990. godine imale
su solidnu podršku u parlamentu ali im se ta podrška vremenom gubila
- Zelenović i Božović su imali 192 poslanika iza sebe,
Šainović je kao premijer manjinske vlade imao podršku 173 poslanika
socijalista i radikala, Mirko Marjanović je u dva mandata vodio
vladu koju su u prvom slučaju činili SPS i Nova demokratija
sa 128 poslanika, i SPS i radikali sa 193 poslanika, Zoran Đinđić
je preuzeo vladu sa 176 poslanika iza sebe. Jedina vlada koja je
uspela da izgura ceo mandat je prva vlada Mirka Marjanovića
koja je uživala veoma tanku parlamentarnu većinu tadašnjih
socijalista i sadašnjih liberala, ali je baš zbog toga, kao i zbog
svesti tadašnjih koalicionih partnera da ne mogu da prežive vanredne
izbore, uspela da traje duže od vlada sa plebiscitarnom podrškom.
U nekim krugovima DSS-a se očekuje da će i vlada Vojislava
Koštunice vremenom uspeti da ojača pozicije, tako što će
napraviti most prema sadašnjim ljutim protivnicima DS, ali i prema
međunarodnoj zajednici koja je pokazala zabrinutost nad vladom
koja još nije bila formirana.
“Molim vas, drugarice i drugovi demokrate,
nemojte da se plašite gubitka vlasti. To jeste teško, mi to dobro
znamo, jedva smo preboleli, ali smo uspeli da izađemo iz te
krize”, izjavio je prvi socijalista, Ivica Dačić koji
je podsećao poslanike da su gotovo sve demokratske partije
sarađivale sa SPS-om dok je Milošević bio u Beogradu i
na vlasti. Lider radikala Tomislav Nikolić je, prilično
uspešno, podsećao poslanike DSS-a da im je smetalo što su radikali
podržavali socijaliste, ali im ne smeta što ih sada podržavaju socijalisti.
U novoj političkoj igri će se ispostaviti da su funkcioneri
DSS-a postali pragmatičari, DS se premetnuo u državotvornu
opoziciju, eksperti iz G17 plus postali su nepatvorene patriote,
a socijalisti evropski reformatori. To možda zvuči kao novinarsko
preterivanje, ali je više odraz sloma višedecenijskog shvatanja
da je samo vlast legitimna politička opcija, dok bi se opozicija
mogla posmatrati kao gomila odmetnika koji ruše temelje poretka.
Događaji pre i posle decembarskih izbora, od odluke reformske
vlade da neće izručivati optužene po komandnoj odgovornosti,
preko formiranja Skupštine u kojoj su predsednici odbora postali
ljuti protivnici do ideje da u upravne odbore javnih preduzeća
uđu predstavnici svih parlamentarnih stranaka, porušili su
dosadašnje gvozdene podele između Miloševićevog režima
i njegovih protivnika. To, međutim, ne znači da demokratske
stranke neće tražiti mogućnost dogovora o vladi, ustavu,
Hagu ili zajedničkom kandidatu za predsednika Srbije.
“Koliko će vlada biti stabilna
videće se za dva, tri meseca kada na dnevni red dođu predsednički
izbori. Stranke demokratskog bloka, a pre svega DSS i DS, imaće
priliku za dogovor koji bi omogućio pobedu demokratskom kandidatu
i istovremeno osnažio poziciju sadašnje vlade. To bi ujedno dovelo
do stabilizacije političkih prilika koje bi opet omogućile
da se popravi ekonomska situacija i ublaže ogromne socijalne tenzije.
U tom slučaju, vlada bi mogla da traje duže nego što se očekuje.
Ukoliko se ne postigne dogovor demokratskih snaga, vlada će
biti veoma nestabilna, a socijalisti će gledati da je što više
ucenjuju oko socijalnih pitanja”, ocenjuje politički analitičar
Ognjen Pribićević.
Brojni obavešteni izvori su već
počeli da dostavljaju medijima pouzdane informacije o nepostojećim
kontaktima između dva potencijalna kandidata, Koštunice i Tadića,
u kojima se raspravlja ko će biti predsednik, a ko premijer.
U razgovore, međutim, nije uključen Toma Nikolić.
Oslanjajući se na iskustvo prošle vlade, koja se zadovoljavala
većinom u parlamentu i ignorisala raspoloženje van parlamenta,
predstavnici nove vlade razmišljaju kako da osnaže i stabilizuju
sopstvene pozicije, vodeći računa kako napraviti strateški
dogovor sa DS.
Potpredsednik DSS-a Dragan Maršićanin
kaže za NIN da teško može da poveruje u dogovor o zajedničkom
kandidatu. “Još između nas postoji veliko nerazumevanje, a
ja lično ne verujem da u demokratskom društvu treba praviti
front ili blok protiv bilo koga, pa bio to i Tomislav Nikolić.
Neka svaka opcija učestvuje na izborima, pa onda u drugom krugu
neka ona koja osvoji manje glasova podrži demokratskog kandidata”,
kaže Maršićanin, koji napominje da ta stranka nije vodila nikakve
razgovore o predsedničkim izborima. Upitan da li veruje u mogućnost
naknadnog proširenja vlade, odgovara da je još rano da se o tome
razgovara jer iz DS i dalje stižu kontradiktorni signali. “Treba
da prođe neko vreme, da mi vidimo da li se politika te stranke
promenila, kao i da oni vide šta mi radimo u vladi. Tek onda bismo
mogli eventualno da razgovaramo.”
Glavni problem nove vlade, dakle, neće
biti odnosi partija, jer se njihovi odnosi najbolje i najpreciznije
uređuju na izborima, već odnos prema biračima, posebno
onim koji glasaju za radikale ili ne glasaju uopšte jer ne veruju
u politički sistem ili se, jednostavnije, nalaze daleko ispod
egzistencijalnog minimuma. Zato je vlada koja polaže zakletvu
pod maglom teškog osporavanja domaće i strane javnosti, u poziciji
da se obrati običnim građanima i pokuša da uradi
nešto na ekonomskom ili socijalnom planu. Ali to opet zavisi od
spremnosti zapadnih prijatelja da shvate položaj vlade ili spremnosti
ovdašnje vlade da shvati suštinu prijateljstva zapadnih partnera.
Sve
naše Vlade
• Posle uvođenja višestranačja u Srbiji 1990, prva
vlada izabrana je 11. februara 1991. sa dr Dragutinom Zelenovićem
na njenom čelu. Imala je pet potpredsednika i 21 ministra,
među kojima su bili Radmilo Bogdanović, Danilo Ž.
Marković, Ratomir Vico, Jovan Zebić. Posle podnošenja
ostavke premijera Zelenovića nakon samo deset meseci
vladanja, u decembru 1991. izvršena je i prva rekonstrukcija
vlade. Novi premijer dr Radoman Božović preuzima vladu
decembra 1991. i formira novo Ministarstvo za nauku i tehnologiju.
I ova vlada takođe je trajala kratko - samo 14 meseci,
od 23. decembra 1991. do 10. februara 1993. Božovićeva
vlada okončala je mandat, jer su raspisani izbori krajem
1992. godine, na kojima su opet pobedili socijalisti. Praktično,
prvi Miloševićev premijer, “brzoprugaš“ Dragutin Zelenović,
u svom desetomesečnom mandatu dva puta je preživeo pokušaj
obaranja u Skupštini, a ostavku je kasnije podneo sam, verovatno
na sugestiju edž predsednika Srbije. Radoman Božović
je ostao na premijerskom mestu takođe nakon dva poslanička
izjašnjavanja.
• Posle
prevremenih izbora u decembru 1992. Srbija 10. februara
1993. dobija novu vladu. Za predsednika je izabran Nikola
Šainović, a imala je pet potpredsednika, 22 ministra
i jednog ministra bez portfelja. Među članovima
vlade bili su Zoran Anđelković, Srboljub Vasović,
Vladislav Jovanović, Đoko Stojčić, Slobodan
Unković, Zoran Sokolović, Dragan Dragojlović
i Vladimir Cvetković. Vlada premijera Šainovića
trajala je najkraće, samo osam meseci, od 10. februara
1993. do 20. oktobra 1993, kada je tadašnji predsednik Srbije
Slobodan Milošević raspustio Narodnu skupštinu. Šainovićev
odlazak, u Skupštini su više puta tražili radikali.
• Najdugovečniji
premijer i jedini koji je na svom položaju ostao pun mandat
bio je Mirko Marjanović. Posle vanrednih parlamentarnih
izbora decembra 1993, njegova vlada je izabrana 18. marta
1994. godine. Imala je pet potpredsednika, 21 ministarstvo
i četiri ministra bez portfelja. Između ostalih,
ovu vladu činili su i Dragan Tomić, Branislav
Ivković, Aranđel Markićević, Nada Popović-Perišić...
Ukinuta su tri ministarstva: za inostrane poslove, odbranu
i ekonomske odnose sa inostranstvom i privredni razvoj,
ali je osnovano Ministarstvo za privatno preduzetništvo
na čije čelo dolazi Radoje Đukić. Marjanovićeva
vlada doživela je dve rekonstrukcije. Prvi put u maju 1996.
kada je razrešeno pet ministara (jedan je podneo ostavku)
i imenovani novi. Istom prilikom osnovano je Ministarstvo
za turizam. Drugu rekonstrukciju Marjanovićeva vlada
izvršila je februara 1997, kada je pored novog potpredsednika
dobila i šest novih ministara. Tad je vlada imala pet potpredsednika,
23 ministra i šest ministara bez portfelja. Ukinuto je Ministarstvo
za privatno preduzetništvo, a osnovana tri nova: za brigu
o porodici, na čije čelo dolazi Bratislava Morina,
ekonomsku i vlasničku transformaciju sa Milanom Bekom
kao novim ministrom, i lokalnu samoupravu koje tada preuzima
Zoran Modrinić.
• Mirku
Marjanoviću je bio poveren i drugi mandat za formiranje
vlade, nakon parlamentarnih izbora 1997. godine. Posle višemesečnih
političkih pregovora, 24. marta 1998. formirana je
Vlada narodnog jedinstva. Ova vlada je imala 36 članova
od kojih je bilo pet potpredsednika, 23 ministra i sedam
ministara bez portfelja. Tada su prvi put u vladu ušli i
predstavnici Srpske radikalne stranke koji su dobili 15
mesta u vladi, koliko je imao i SPS. Jugoslovenska levica
u tu vladu ulazi sa pet predstavnika a jedan član bio
je nestranačka ličnost. Od poznatijih političara
u ovoj vladi bili su, između ostalih, i Vojislav Šešelj,
Tomislav Nikolić, Milovan Bojić, Vlajko Stojiljković,
Aleksandar Vučić, Dragomir Tomić i Dragoljub
Janković. U ovom sastavu vlada je opstala do juna 1999.
kada su, zbog neslaganja sa potpisivanjem mirovnog plana
za Kosovo (Plan Černomirdin-Ahtisari) radikali podneli
ostavke. Međutim, uredbom koju je doneo tadašnji predsednik
Srbije Milan Milutinović, bilo im je zabranjeno da
odu iz vlade. Ona je ipak bila rekonstruisana novembra iste
godine kada je osnovano Ministarstvo za više i visoko obrazovanje.
Vlada je tada imala pet potpredsednika, 24 ministra i sedam
ministara bez portfelja.
Vlade
Mirka Marjanovića trajale su do kraja vladavine Slobodana
Miloševića.
Posle
pobede Koštunice i DOS-a na septembarskim izborima 2000,
Mirko Marjanović podnosi ostavku 21. oktobra. Posle
toga, tri meseca funkcionisala je prelazna vlada sa Milomirom
Minićem na čelu iz SPS-a i potpredsednicima Nebojšom
Čovićem iz DOS-a i Spasojem Krunićem iz SPO-a.
Iz ovih partija, ministarstvima policije, finansija i pravde
tada su rukovodila trojica koministara. Vlada je kolektivno
upravljala Srbijom sve do parlamentarnih izbora u decembru
2000. Podsetimo, ova vlada je dugo bila u blokadi zbog odbijanja
zahteva da se uhapsi bivši šef DB Radomir Marković.
•Na
decembarskim izborima pobeđuje tada izvorni DOS i već
25. januara 2001. izabrana je vlada Zorana Đinđića,
u kojoj po prvi put nije bilo ministara iz SPS-a. Tadašnja
vlada imala je sedam potpredsednika, 17 ministara
a jedan potpredsednik je obavljao i ministarsku funkciju.
Često je bila na meti kritike. Već u junu iste
godine sa mesta potpredsednika smenjen je Vuk Obradović
zbog umešanosti u tzv. seks-aferu. Nakon toga, članovi
vlade iz redova DSS-a, potpredsednik Aleksandar Pravdić
i ministar zdravlja Obren Joksimović, povlače
se sa svojih funkcija zbog neslaganja sa vladom u vezi sa
izručenjem Slobodana Miloševića Hagu i ubistva
Momira Gavrilovića. Potpredsednik vlade Momčilo
Perišić 19. marta 2002. godine podnosi ostavku zbog
umešanosti u špijunsku aferu. Ministar za energetiku i rudarstvo
Goran Novaković 18. juna iste godine podnosi ostavku.
Rekonstrukcija vlade usledila već dan kasnije, posle
koje je vlada imala pet potpredsednika i 19 ministara. Za
novog potpredsednika izabran je Miodrag Isakov, za novog
ministra zdravlja Tomica Milosavljević, a Kori Udovički
za ministra za rudarstvo i energetiku. Tom prilikom dodata
su i dva nova ministarstva - za ekologiju i državnu upravu,
na čija čela dolaze Anđelka Mihajlov i Rodoljub
Šabić.
• Šest
dana posle ubistva premijera Zorana Đinđića,
18. marta 2003. godine, u Narodnoj skupštini je izabrana
vlada Zorana Živkovića. Tom prilikom biva proširena
za jedno potpredsedničko mesto na koje dolazi Čedomir
Jovanović.
Inače,
nova vlada sa Vojislavom Koštunicom biće 113. po redu
u poslednjih 200 godina srpske države. Najdugovečniji
srpski premijer bio je Nikola Pašić koji je, kad se
saberu njegovi mandati iz vremena Kraljevine Srbije i oni
kasniji u Kraljevini SHS, na čelu srpske vlade proveo
oko 18 godina.
Pripremio:
Branislav Jovanović |
|
|