Home
Komentari
Kulturna politika
Ekonomska politika
Debate
Prikazi
Hronika
Polemike
Prenosimo
 
 
Impresum
Pretplata
Kontakt
Oglašavanje
Novi broj
Prošli brojevi
Posebna izdanja
NSPM Analize
Linkovi
   
 

KOMENTARI

Prenosimo "Večernje novosti"

   

 

Slobodan Antonić:

Karić kao elementarna nepogoda (Intervju "Večernjim novostima")

 

Ulazak Bogoljuba Karića u srpski parlament "na mala vrata" uz pomoć jednog poslanika možda i nije razlog za pravu političku revoluciju koja se tog dana dogodila u najvišoj državnoj instituciji. Ali, posle ovog čina postalo je jasno da nijedna partija više nije sigurna u svoje poslanike i da, faktički, niko više ne zna koliko ima mandata. Samim tim i rok trajanja Vlade Srbije potpuno je neizvestan i bez kontrole. Kakve posledice "faktor Karić" može da proizvede na srpskoj političkoj sceni? Dr Slobodan Antonić, sociolog i analitičar političkih prilika, kaže:

- Karić je jedan od najopasnijih faktora po demokratiju u Srbiji jer je on bogataš koji, uz novac i medije, hoće još i vlast. A u zemlji kojom vladaju bogataši ne postoji demokratija, već plutokratija. Bogati ljudi u tako siromašnoj zemlji kao što je Srbija mogu da kupe gotovo sve, ceo sistem. A kada se novac, mediji i vlast nađu u rukama jedne porodice, nije svršeno samo sa demokratijom. Svršeno je i sa svakom nadom da će ovde jednoga dana biti bolje.

N: Karić se poziva na princip Berluskonija u Italiji. Da li je njegov recept moguće primeniti u Srbiji?

- Naravno da ne. Italija je stabilno i snažno društvo, sa jakom srednjom klasom. Siromašnu Srbiju, sa slabim institucijama, bogati bi Berluskoni jednostavno slomio. Ovde se za malo novca može svako kupiti - i profesor, i akademik, i poslanik. Suviše smo mi bedni da bismo, posle Miloševića, mogli da preživimo i Karića.

N: Zašto je Kariću toliko stalo da uđe u parlament u ovom trenutku?

- Pa, upitajte se zašto bi nekom poslaniku bilo toliko privlačno da pređe kod Karića. Koji je to program koji bi mu toliko imponovao? Nije politički program ono čime Karić privlači našu elitu, već novac. A Karić, u ovom trenutku, ne žali novac, jer vodi odlučujuću bitku za sebe i svoje bogatstvo.

N: Verujete da je ovaj postupak trebalo da pokaže predstavnicima vlasti da on može da ih uceni ako ne odustanu od priče o Mobtelu, koji je centar njegovog bogatstva?

- Da. On se bori da to sačuva. Ali, to nije sve što on želi. Karić oseća da je ovo društvo slabo, da su njegov moral i insitucije više mrtvi nego živi, i zna da mu treba samo još malo pa da postane gospodar svega, svih naših života.

N: Kako ste Vi shvatili to što su neke stranke bukvalno bojkotovale Karićevog novopridošlog poslanika, dok su neke, bar se tako čini, prilično tiho odreagovale?

- To samo pokazuje da postoje političke snage koje računaju na Karića. Radikali i G17 plus imaju jasan front protiv njega. Ali, pozicija DS nije jasna. Karakteristične su izjave pojedinih ljudi bliskih DS, da je Karićeva stranka takođe "demokratska i proevropska". Izgleda da se DS ne oseća posebno ugroženom zbog rasta Karićeve partije i da računa na mogućnost neke zajedničke vlade sa njim.

N: Mislite da će Karić biti ključ u formiranju vlasti posle sledećih izbora?

- Verovatno će ući u parlament, mada moram da priznam da ne verujem da je PSS baš toliko jak koliko pokazuju neka istraživanja. Mislim da su mnoga istraživanja rađena samo zato da bi se ohrabrile Karićeve pristalice. Setite se da su neka istraživanja pred lokalne izbore tvrdila da PSS uživa 18 odsto poverenja, a na izborima je dobio jedva šest odsto. Dakle, tri puta manje.

N: Mogu li se predvideti dalji događaji? Hoće li Karić pokušati da pridobije još neke poslanike i da krene na rušenje Vlade?

- On je možda jedini politički subjekt kome odgovaraju izbori što pre. I ostale opozicione stranke priželjkuju izbore, ali se neće baš polomiti da do njih dođu. DS, na primer, zna da Koštuničina vlada završava neke nepopularne poslove, poput onih sa Hagom, zbog kojih ih ostavljaju još neko vreme na miru. Osim toga, radikali i demokrate imaju značajno učešće u lokalnoj vlasti i gledaju da se učvrste na lokalu. Svoje glavne kadrove su već, ovamo ili onamo, rasporedili. Ali Karić odmah hoće da materijalizuje svoj rejting u biračkom telu, jer ne može biti siguran da će ga zadržati. Pritom, pritisci na Vladu će mu dobro doći jer sa njom vodi spor oko vlasništva nad Mobtelom. Tako može da se pravda da njegov spor sa Vladom nije oko toga zašto država, koja je većinski vlasnik Mobtela, za deset godina nije dobila ni cent. On sada može da kaže da je njegov spor sa vladom zapravo politički sukob sa njom. I što je najgore, naći će se ljudi koji će u to poverovati.

N: Karić može da potpuno promeni političku sliku Srbije. Ako bude treći po broju glasova, a radikali prvi ili drugi, ima šansu da sa njima i socijalistima formira vladu i vrati nas u pred petooktobarsko stanje...

- Ne verujem da bi on to učinio. Karić sada radi na svom međunarodnom imidžu kao demokratskog političara.   Zna on da bi takav potez bio njegov politički, a možda i ekonomski kraj, kao i da mu to uticajni strani faktor ne bi oprostio.

N: Može li se, uopšte, napraviti vlada bez njega?

- Naravno, uvek se mogu napraviti vlade, makar i manjinske, u kojima će se izbeći nepoželjni partneri. Ali, verujem da je Kariću zasada važno samo da se uvuče u vlast, i da bi bio manje zahtevan partner nego mnogi drugi. Svoje prave ambicije ostaviće za kasnije.

N: Da li bi po vama, za snage koje se predstavljaju kao demokratske, bilo nedopustivo ući u koaliciju sa Karićem? Mislite li da bi i radikali bili bolji i pošteniji izbor?

- Karić je verovatno veća opasnost za demokratiju nego radikali. Jer, Karić sa sobom nosi jedno koruptivno načelo, on donosi suspenziju demokratije u korist plutokratije. Radikali, sa druge strane, više nemaju ozbiljnih prekršaja u parlamentarnom delovanju. Oni mogu da nam se dopadaju ili ne, ali u poslednje vreme oni igraju fer i nema razloga da se više isključuju iz političkog sistema. Štaviše, mislim da je vreme da se i njima da takozvana demokratska licenca. Najbolje bi bilo kroz njihovo partnerstvo sa ostalim strankama u donošenju novog ustava.

N: Srbija se nalazi u situaciji da više ne zna ko predstavlja narod koji je glasao. Svako može da se proda i svako može da se kupi. Kako rešiti problem kad je Ustavni sud dopustio takvo stanje?

- Odluka Ustavnog suda po kojoj poslanici raspolažu sa mandatom je dobra. Pre te odluke stranke su mogle kako im se prohte da menjaju poslanike, pa je vlada kontrolisala poslanike, umesto da bude obrnuto. Druga je stvar što to otvara mogućnost korupcije. Ali, i običan birač može da proda svoj glas, pa to nije razlog da se dovodi u pitanje naše pravo da glasamo. Možda se može postići kompromis dopunom zakona, tako da poslanik može da sačuva mandat i ako izađe iz partije, ali da ne može da ga prenese u neku drugu stranku.

N: Verujete li da je DS potpuno iskrena kada tvrdi da nema šanse da uđe u sadašnju vladu?

- Ne. Jer, da zbilja hoće da završe mandat ovoj vladi potrudili bi se da se što pre donese ustav, pa da se ide na izbore. Ali oni to ne čine. Stoga verujem da se u nekim krugovima DS i dalje ozbiljno računa na mogućnost ulaska u Koštuničinu vladu.

N: Koji je scenarij po Vama najverovatniji - ulazak DS u Vladu, izbori, status quo...

- Mislim da sadašnje stanje otvorenih i prećutnih dogovora može da potraje. Ali, ne isključujem mogućnost da se dogodi neki krupan skandal koji bi ovu krhku konstrukciju vlasti srušio. Ona prosto ne bi izdržala neki jači udarac. Ali, ni to ne bi moralo da znači izbore. Moguć je i novi dogovor sadašnjih parlamentarnih stranaka. Ovde ništa nije sigurno, Srbija sebe i dalje ne kontroliše već joj se stvari jednostavno događaju. Kao elemetarna nepogoda.

 

  

 
     
     
 
Copyright by NSPM