Avgustovsko
istraživanje Marten Board International i Nove Srpske Političke
Misli o stavovima građana Srbije o ključnim političkim
i društvenim pitanjima
Dejan Vuk Stanković
politički
analitičar Marten Board International
Porast
nepoverenja u političare - Vlada u daljem opadanju
Stranke vladajuće koalicije ( DSS, G17 Plus i SPO-NS) nemaju
više od 20% podrške u javnosti, dok aktuelna Vlada Srbije neće
trajati duže od šest meseci. Navedeni stavovi građana Srbije
ključne su poruke najnovijeg istraživanja Agencije za istraživanje
tržišta i javnog mnjenja «Marten Board International» i političko-informativnog
centra «Nova Srpska Politička Misao». Istraživanje je obuhvatilo
1424 ispitanika i sprovedeno je na teritoriji Srbije bez Kosova
u poslednjoj nedelji avgusta. Pored ispitivanja rejtinga političkih
stranaka i «roka» trajanja kabineta premijera Koštunice, tematska
područja istraživanja bila su i rang lista ličnosti koje
najviše mogu doprineti napretku Srbije, ocena rada ministarstava
u Vladi Republike Srbije, procena građana o kvalitetu njihovog
životnog standarda, stavovi o uticaju međunarodne politike
na život u Srbiji, kao i mišljenja građana o ključnim
pitanjima spoljne politike: saradnja sa Haškim Tribunalom, procesi
evroatlanskih integracija (pridruživanje EU, Partnerstvu za Mir
i NATO-u), kao i utvrđivanje rang liste prijeteljskih odnosno
neprijateljskih država. Pored navedenih tema, avgustovskim istraživanjem
MBI i NSPM dotakli su i interesantno i kontraverzno socio-političko
pitanje o poštovanju etničkih, religioznih i kulturnih razlika
u Srbiji.
Odgovori na za javnost
najinteresantnija pitanja, o rejtingu političkih stranaka i
ličnosti, pokazali su visok stepen uticaja nedavno održanih
predsedničkih izbora. Odnosi političkih snaga uspostavljeni
neposredno nakon njihovog održavanja još uvek ostvaruju značajan
učinak na rejting i pozicioniranje glavnih aktera na političkoj
sceni u Srbiji. Konkretno, kada je reč o političkim strankama,
na prvom mestu je Demokratska Stranka (DS) sa 29.1% građana,
druga je Srpska Radikalna Stranka (SRS) 28,0%, zatim Pokret Snaga
Srbije (PSS) 17.0%, najjača stranka vladajuće koalicije
je Demokratska Stranka Srbije koju podržava 11.5%, slede SPO-NS
sa 5,2%, dok se u ovom trenutku ispod izbornog cenzusa nalaze dve
parlamentarne stranke: G17 Plus sa 4.4% i Socijalistička Partija
Srbije 3.0%. Sve ostale stranke na političkoj sceni imaju izrazito
mali stepen podrške u javnosti i za njih se izjašnjava 1.8% građana.
Izrazita nepopularnost
stranaka vladajuće koalicije i popularnost opozicije nisu isključivo
odraz političkog odnosa snaga nastalog nakon predsedničkih
izbora. Razlozi slabog rejtinga stranaka koje čine Vladu: teško
socioekonomsko stanje, nedostatak duha kooperacije među strankama
članicama koalicije, njihova česta i radikalna međusobna
osporavanja, kao i akutni nedostatak efikasne medijske prezentacije
učinaka vlade i inicijative u javnosti. Ipak treba imati u
vidu i da budućnost Vlade Srbije nije jedino i isključivo
povezana sa stepenom podrške u javnosti. Naprotiv. Sadašnja izuzetno
složena i konfuzna politička situacija čini da pitanje
opstanka vlade bude više stvar političke kombinatorike u Parlamentu
i van njega nego stavova građana o radu kabineta u Nemanjinoj
10.
Istraživanje je jasno
pokazalo tendenciju uspona opozicije. Pre svega DS-a. Doduše, u
ovom trenutku je teško odrediti da li je DS opozicija ili prećutna
(pokatkad rezervna) podrška vladajućoj koaliciji. Pozicija
i vlasti i opozicije u kojoj se trentno DS nalazi proizvod je Tadićevog
stava o potrebi političke stabilnosti u Srbiji, izlišnosti
skorih parlamentarnih izbora i spremnosti za kohabitaciju. Ovakvo
držanje demokrata ima svojih prednosti i mana. Za razliku od klasične
opozicione stranke koja je uvek i u svakom trenutku suprotstavljena
Vladi, DS-ova pozicija ima smisla ukoliko se pronađe ravnoteža
između stepena saradnje i kritike sadašnje Vlade. Previše spremnosti
da se pomogne Koštunici, Tadića stavlja u rizik gubitka podrške
javnosti zbog saradnje sa izrazito nepopularnom i često konfuznom
vladajućom koalicijom.
S druge strane, radikalno
oponiranje DSS-u, G17Plus i SPO-NS, DS udaljava od glavnog predizbornog
obećanja u predsedničkoj kampanji: političke stabilnosti
u Srbiji. Stoga je za DS potrebno da pronađe «srednji put»
između podrške i osporavanja Vlade Srbije. Nužnost balansa
između dve suprotnosti neophodna je ako ni zbog čega drugog
ono zbog saznanja da se podrška u javnosti teško stiče i lako
gubi. Lakmus test za pitanje o smislu saradnje DS i Vlade jesu predstojeći
lokalni zbori. Iako hipotetički loš rezultat stranaka vladajuće
kolaicije nema pravne učinke na dalji rad Vlade Srbije, on
otvara (a reklo bi se i u velikoj meri i zatvara) pitanje o političkoj
korisnosti kohabitacije DS i vladajuće koalicije. Podrška u
javnosti slaboj vlasti, DS i Borisa Tadića može koštati srozavanja
ugleda i pada rejtinga među građanima Srbije. Za pretpostaviti
je da će DS čekati razvoj na lokalnim izborma i ujedno
se pripremati za kompromise sa DSS-om i ostatkom Vlade, ali i spremati
političko-medijsku strategiju se za novi izborni ciklus.
Za razliku DS-a, koji
je spletom okolnosti u poziciji da od slučaja do slučaja
balansira između podrške i osporavanja Vlade Srbije, SRS nema
takav problem. Ova stranka još uvek veruje da je put ka osvajanju
vlasti prevashodno trasiran radikalnom kritikom postojeće Vlade
Srbije i uopšte politike kakva se vodila u post-petooktobarskoj
Srbiji. Radikalima u prilog ide činjenica da imaju stabilno,
disciplinovano i brojno biračko telo i manje-više funkcionalnu
stranačku infrastrukturu koja u svakom momentu može da iznese
teret predizborne kampanje na terenu. Dobar rezultat na lokalnim
izborima povećao bi im šanse da njihova politička opcija
bude još jača nego što je sada. Pre ili kasnije, ova moćna
opoziciona stranka suočiće se sa dilemom o sopstvenoj
snazi. U suštini radikalska dilema oscilovaće između fantazma
o sopstvenoj snazi i spremnosti da se upravlja državom - i neminovnosti
više indirektne nego direktne saradnje sa «demokratskim blokom»
i prihvatanja geopolitičkih realnosti Zapadnog Balkana.
Posle za mnoge neočekivanog
uspeha na predsedničkim izborima Bogoljuba Karića, njegova
novoformirana stranka Pokret Snaga Srbije zauzima treće mesto.
Takva pozicija nije samo odraz Karićevog trećeg mesta
u predsedničkoj trci, već i dubljih socio-političkih
faktora poput averzije i zasićenosti građanstva politikom
kao javnom delatnošću i političarima uopšte, ali u usredsređenosti
lidera stranke i njenih predstavnika u javnosti na ključne
probleme građana Srbije. Po mnogo čemu političko-medijski
nekonvencionalan, nastup Bogoljuba Karića prožet je snažnom
kritikom opšteg stanja u društvu i državi, ali i optimističkim
pristupom u pravcu otvorenih, teških i brojnih socioekonomskih problema.
U svetlu navedenih faktora razumljiv je i Karićev nagli politički
uspon.
Predstojeći lokalni
izbori, prvi su test PSS-a. Na ovim izborima PSS pre može nešto
da dobije nego bilo šta da izgubi. Ukoliko se ponovi dobar rezultat
nalik Karićevom iz juna, PSS će se učvrstiti kao
politička opcija u biračkom telu Srbije. U slučaju
neuspeha, PSS ništa ne gubi već dobija nedvosmislenu informaciju
da dalje treba intenzivno raditi u pravcu izgradnje stranačke
infrastrukture i profilisanju medijsko-političkog identiteta
stranke.
Četvrto mesto i
blagi rast DSS-a u odnosu na mesec jul, pokazuju da se ova stranka
nakon debakla Dragana Maršićanina na predsedničkim izborima
u velikoj meri konsolidovala. U tekućoj trci za najprestižnije
mesto u lokalnoj samoupravi u Srbiji, mesto gradonačelnika
Beograda, DSS je lansirala preduzimljivog biznismena Zorana Drakulića
koga već mnogi vide kao čoveka koji bi mogao da zaustavi
pad popularnosti vodeće stranke aktuelne Vlade Srbije. Drakulić
je DSS-u ponudio promenu imidža stranke u javnosti odnosno energičniji
i racionalniji nastup, dok je Beogradu koji namerava da vodi ponudio
viziju bogatijeg i dinamičnijeg grada. Od toga da li će
i koliko će ponuda Drakulića DSS-u i Beogradu biti prihvaćena
značajno zavisi budućnost DSS-a. Prihvati li ponudu vlasnika
«East Pointa», DSS će kratkoročno moći da računa
na zaustavljanje pada popularnosti, a dugoročno uz neposredno
proverive pozitivne učinke aktuelne Vlade Srbije i veću
dozu medijsko-političke pragmatike i na rast rejtinga. Ako
se kojim slučajem dogodi da Beograd prihvati Drakulićevu
ponudu, možda, poput uspešnih kompanija na tržištu, postigne neočekivani
i neplanirani dugoročni dobitak kakav u drugim prilikama ne
bi mogao ostvariti.
Bez obzira kontraverznu
spoljnopolitičku orijentaciju lidera SPO-a Vuka Draškovića
i njegove javne polemike sa partnerima u koalicionoj vladi kao i
na sklonost ka javnim skandalima ministra V. Ilića, koalicija
SPO-NS ima potrebnu podršku za opstanak na političkoj sceni
u Srbiji, budući da je trenutni rejting koalicije iznad 5%
(5.2%). Očigledno je da dvojac Vuk-Velja ima čvrsto jezgro
lojalnih pristalica i da samo od njihovih medijsko-političkih
procena zavisi da li će i koliko će imati uticaja na javnost
u Srbiji.
Za razliku od svojih
koalicionih partnera, «motor» ekonomskih promena, stranka G17 Plus
nalazi se ispod cenzusa i ima podršku od 4.4% građana što je
za 0.6% ispod izbornog cenzusa. Razlog pada rejtinga G17 leži u
identifikacijskoj matrici građana koji G17 Plus, često
i bez dobrog razloga, poistovećuju sa teškom ekonomskom situacijom
u zemlji. Uz to dvojac Dinkić-Labus često je u središtu
otvorene i agresivne polemike pune naboja karakterističnog
za negativnu kampanju što nije na ceni kod građana. Političku
poziciju G17 posebno komplikuje zalaganje za suverenu Srbiju koje
smeta kako njenim koalicionim partenerima u Vladi tako i EU, a i
sklonost da vode otvoreni i često neprijatni javni dijalog
sa kolacionim partnerima. Aduti stranke su preduzimljivost i energičnost
Labusa i Dinkića, njihovi dobri kontakti sa međunarodnim
finansijskim institucijama i relativno dobar tretman u jednom delu
javnosti. U komparaciji i zbrajanju nedostataka i aduta ove stranke,
stiče se utisak da G17 može ići i uzlaznom i silaznom
linijom. Imajući u vidu navedeno za pretpostaviti je da će
G17 Plus s obzirom na stečeni medijsko-politički kapital
uložiti maksimum energije ne bi li dostigao potrebnih 0.6% koji
garantuju opstanak na političkoj sceni u Srbiji. Generalno
gledano, stranka nije bez budućnosti, a da li će je imati
u velikoj meri (ali ne i u potpunosti) zavisi od nje same.
Još upečatljiviji
negativni trend uočljiv je kod SPS-a. Nekada neprikosnovena
stranka u Srbiji pala je ispod izbornog cenzusa (rejting 3.4%) i
preti joj opasnost da da u skorijoj budućnosti postane vanparlamentarna
stranka. Razlozi pada svakako su u sporom, gotovo nikakavom, pomaku
u procesu unutarstranačke reforme i oslobađanju od nasleđa
Miloševićeve politike, nejedinstvu partijskog rukovodstva i
slabom rezultatu lidera Ivice Dačića na julskim predsedničkim
izborima. Stanje u kome se nalazi SPS dovoljno je zabrinjavajuće
da čelni ljudi dobro razmisle o budućnosti partije. U
ovom trenutku jedina povoljna okolnost za SPS je što je prostor
na levici gotovo u potpunosti prazan.
I letimičan pogled
na političku scenu u Srbiji pokazuje da dolazi do procesa ukrupnjavanja,
odnosno, smanjuje se broj političkih aktera koji imaju relevantan
stepen podrške u javnom mnjenju. U danima i mesecima koji dolaze,
treba očekivati da će se trend ukrupnjavanja političke
scene i dalje nastaviti. Za pretpostaviti je da će se nakon
novog, najverovatnije skorog i vanrednog, izbornog ciklusa, politička
scena još više iskristalisati, ako ne u potpunosti prema ideološkom
profilu, ono barem prema broju stranaka koje će na njoj opstati.
Na rejting skali ličnosti
koje najviše mogu doprineti napretku Srbije nije došlo do izrazitih
promena. Prvo mesto zauzima predsednik Srbije Boris Tadić sa
33.1% podrške, drugi je Bogoljub Karić sa 19.6%, treći
Tomislav Nikolić sa 17.2%, zatim slede lideri stranaka vladajuće
koalicije, premijer Vojislav Koštunica sa 10.4%, ministar spoljnih
poslova SCG Vuk Drašković i potpredsednik srpske vlade Miroljub
Labus 3.2 %, dok Velimir Ilić uživa podršku 1.9% građana.
«Top-listu» ličnosti od najvećeg poverenja treba tumačiti
preko načina na koji ispitanici shvataju pojam napretka. Budući
da građani Srbije za prioritetne probleme smatraju socioekonomske
probleme, kao što su podizanje nivoa životnog standarda, rešavanje
problema nezaposlenosti i oporavak privrede, predstava o napretku
vezuje se upravo za socio-ekonomske kategorije.
Pod napretkom se podrazumeva
konkretno rešavanje pomenutih problema, odnosno podizanje nivoa
životnog standarda, oporavak privrede i povećanje stope zaposlenosti,
ali i otklanjanje političke nestabilnosti koja se prema mišljenju
većine građana smatra najvećom preprekom za rešavanje
navedenih problema. Tadićevo prvo mesto posledica je zalaganja
za političke vrednosti kao što su racionalni kompromis i tolerancija,
ali i stava o potrebi pozitivnih incijativa predsednika Srbije u
cilju unapređenja pozicija srpske privrede na svetskom tržištu.
Karićevo drugo mesto, pored već osvedočene dobre
komunikacije sa javnošću, nastalo je i kao posledica njegove
sposobnosti da preuzme socioekonomske teme u javnom polju kao i
da predstavi sebe kao nosioca ekonomskog napretka. Uz pomoć
sopstvenog medija BK TV sa nacionalnom pokrivenošću i u nedostatku
zakonskog ograničenja u pogledu emitovanja političke propagande,
Karićeva i popularnost njegove stranke u dogledno vreme mogu
biti povećane.
Treće mesto lidera
radikala Tomislava Nikolića, proizašlo je iz generalno negativnog
stava javnosti prema profesionalnim političarima, medijske
neravnopravnosti SRS-a i činjenice da se Nikolić mnogo
češće nego Karić i Tadić povezuje sa političkim
diskursom «rovovskih» stranačkih borbi i osporavanja u kojima
često dominira negativna kampanja. Uz to treba imati u vidu
i da se u dosadašnjoj karijeri Nikolić nije izrazito posvetio
socioekonomskim temama koje su u ovom trenutku vođeće
teme za građane Srbije.
Četvrto mesto predsednika
Vlade Srbije i lidera DSS-a direktna je posledica negativnog trenda
koji u pogledu popularnosti beleži vladajuća koalicija. Čini
se da ovome posebno doprinosi medijska strategija Vlade koja počiva
na pretpostavci o «autoritetu iz senke prvog čoveka Vlade».
U aktuelnim političkim i socio-ekonomskim nevoljama kroz koje
prolazi društvo i država gotovo da je neminovno da Vlada i njen
prvi čovek budu više i češće prisutni u javnosti
i to pre svega da bi građanima jasnije objasnili delikatnost
sadašnjeg istorijskog trenutka, ali i da bi pokazali preko potrebnu
dozu iskrene saosećajnosti i podrške građanima u trenucima
velikih nevolja u kojima se Srbija nalazi. Uz to ne treba zaboraviti
da je opozicija u Srbiji i brojna i politički moćna i
preterano ambiciozna, te da koristi svaki propust Vlade ne bi li
što efektnije poentirala u javnosti. Bez medijskog kontraodgovora
opozicija, Vojislav Koštunica i opcija koju predvodi, teško mogu
podići svoju popularnost i učvrstiti politički autoritet.
Uz navedeno treba dodati
da je avgustovski rejting ličnosti u Srbiji pokazao konkretno
značenje poznate sintagme «ništa ne uspeva kao uspeh». Kao
i u slučaju prve pozicije DS-a, čelna pozicija Borisa
Tadića direktna su posledica njegove pobede na predsedničkim
izborima. Narod u Srbiji, kao uostalom i svugde u svetu, voli pobednike,
dok poraženima retko, gotovo nikada, neposredno nakon poraza pruža
šansu. Upravo u ovom psihološkom ključu valja tumačiti
i prvo mesto Borisa Tadića i četvrto mesto aktuelnog premijera
Vojislava Koštunice.
Nepoverenje prema strankama
vladajuće koalicije odražava se i na stavove građana o
budućnosti aktuelne Vlade Srbije. Čak 54% građana
smatra da kabinet premijera Koštunice neće trajati duže od
šest meseci. Broj pesimista po pitanju opstanka Vlade povećao
se u odnosu na jul (41.5%) što je prevashodno odraz negativnih tendencija
u društvu, i to pre svega u domenu socijalno-ekonomskih pitanja
(rast cena, podizanje inflatornih očekivanja, uz gotovo nikakve
vidiljive pomake u pravcu rešavanja strukturnih problema srpske
ekonomije). Da je pesimistička priča o opstanku Vlade
Srbije u velikoj meri povezana sa socijalno-ekonomskim pitanjima
pokazuje i nalaz prema kome 59.3% građana Srbije ima negativan
stav prema svom životnom standardu (26.2% smatra da ima veoma
loš životni standard, dok kao "loš" svoj životni standard
opisuje čak 33.1%).
Da briga za rešavanje
ključnih socioekonomskih problema dominira stavovima građana
Srbije može se, što direktno što indirektno, uočiti i po pitanju
redosleda ministarstava u Vladi Republike Srbije. Na prva četiri
mesta nalaze se ministarstva direktno povezana sa ekonomsko-socijalnom
sferom. Ujedno su tri prvoplasirana sa rang liste najzastupljenija
su sredstvima informisanja.
I avgustovsko istraživanje
pokazalo je primat Ministarstva za kapitalne investiticije (21.1%)
u podršci građana. Na drugom mestu je Ministarstavo finanasija
(18,8 %), dok treće mesto zauzima premijer Vojislav Koštunica
koji je u odnosu na julsko istraživanje doživeo napredak. Četvrto
mesto pripalo je Ministarstvu za trgovinu, turizam i usluga koje
i dalje, doduše nešto manje intenzivno, sprovodi popularnu kampanju
zaštite domaćih proizvoda.
U skladu sa programskim
ciljevima projekta «Sociopolitički barometar 2004», u avgustovskom
istraživanju MBI i NSPM posvetili su pažnju stavovima građana
o međunarodnoj i spoljnopolitičkoj orijentaciji državne
zajednice Srbije i Crne Gore.
Građani Srbije pokazali
su visoku svest o uticaju međunarodne politike na njihov svakodnevni
život. Čak 60% građana, doduše u različitoj formi,
smatra da je međunarodna politika bitna za njihov život, dok
uticaj svetskih događanja na život prosečnog Srbina i
građana Srbije negira 22.8%.
Kada je reč o procesima
priključivanja međunarodnim institucijama preference građana
nisu promenjene. Na prvom mestu je EU za koju se opredelilo 77.8%,
dok je protiv 6.6%, drugo mesto zauzima NATO-ov program Partnerstvo
za Mir za koga optira 75.2% građana, a protivi se 9.2%.
Iz sasvim razumljivih razloga ulazak u NATO podržava samo 29.6%,
a protivi mu se 41.6% građana Srbije. I identifikacija prijateljskih
i neprijateljskih država poseduje značajnu dozu postojanosti.
Među prijateljskim zemljama dominiraju tradicionalni pravoslavni
«saveznici» Grci, Rusi i Makedonci, dok su saveznici iz oba svetska
rata, Francuzi na četvrtom mestu. Listu neprijateljskih zemalja
predvode Sjedinjene Američke Države, drugo i treće mesto
zauzimaju susedni narodi sa kojima Srbi i Srbija imaju kontinuitet
nerašćišćenih istorijskih računa, Albanci i Hrvati.
Četvrti su Nemci, koji, zanimljivo je to primetiti, zauzimaju
peto mesto i na hijerarhiji prijateljskih država i to sa podjednakim
stepenom protivljenja i prihvatanja (2.6%). Stepen protivljenja
SAD neznatno je porastao u odnosu na jul. Razlozi za povećanje
negativnog naboja prema Americi, najava priznanja nezavisnosti Kosova
u slučaju pobede demokrate Johna Kerry-ja, intenzivirani pritisci
po pitanju saradnje sa Haškim Tribunalom i svetski trend nepopularnosti
SAD izazvan intenzivnim vojnim akcijama američkih snaga u Iraku
u julu i avgustu.
U ovom trenutku Haški
Tribunal je najnepopularnija međunarodna institucija. Uprkos
sve izraženijim pritiscima, pre svega SAD i EU, 60.8% građana
protivi se isporučivanju naših građana Međunarodnom
sudu za ratne zločine na prostoru bivše Jugoslavije. Petina
punoletnog stanovništva (20.2%) podržava ključni zahtev Tribunala
i Zapada - isporučivanje osumnjičenih za ratne zločine,
dok nešto manje od 20% građana Srbije nema stav ili je ravnodušno
prema trenutno najtežem i najkontraverznijem pitanju naše spoljne,
a u velikoj meri, i unutrašnje politike.
Sudeći po prethodno
navedenom nalazu prema kome većina građana uočava
dejstvo međunarodne politike na svakodnevni život u Srbiji,
a s obzirom na činjenicu da je «antihaško raspoloženje» većinsko
u zemlji, dalji koraci u saradnji i sa ovim sudom i u komunikaciji
sa Zapadom, trebalo bi da budu prepušteni procenama političke
elite u zemlji. Odgovorna politička elita ni na koji način
ne bi trebalo da se skriva iza u velikoj razumljivog protivrečnog
stava javnosti prema Međunarodnoj zajednici.
I na kraju, ali ne i
najmanje važno, bilo je istraživanje odnosa građana Srbije
prema etničkim, verskim i kulturnim razlikama u našem društvu.
Značaj ovog pitanja je višestruk, a posebno dolazi do izražaja
u kontekstu aktualnih incidenata na etničkoj i verskoj osnovi.
Nalaz istraživanja je da su građani Srbije većinski skloni
prihvatanju etničkih, religioznih i kulturnih razlika (76.1%
građana slaže se da treba poštovati etničke, religijske
i kulturne razlike,dok je protiv 6.9%). Ovaj podatak pokazuje da
su svi incidenti na verskoj, kulturnoj i etničkoj osnovi lišeni
socijalnog utemeljenja, te da kao takvi predstavljaju izlive negativnih
stavova pojedinaca i manjih grupa ili pak manje ali i neprihvatljive
propuste u radu državnih organa, pre svega policije.
Beograd 3.09.2004
|