KOMENTARI

Reakcije

Odgovor Vladimira Vuletica na kriticki komentar broja NSPM posvecenog globalizaciji.

Osvrt izvesnog, kada je o globalizacijskoj problematici reč potpuno anonimnog autora, predstavlja ohrabrenje svima koji se ovim pitanjima bave. Krug zainteresovanih se širi. To je dobro, više različitih gledišta, makar i jednostranih znači da se ova sredina lagano uključuje u globalnu intelektualnu zajednicu u kojoj su različiti pogledi na globalizaciju odavno stvarnost. Ono što nije dobro jesu balkanski primitivne, provincijalno jednostrane, laički paušalne, domorodački emotivne kvalifikacije. Evo jedne u kojoj se pojavljuje moje ime.

»Autori uglavnom pribegavaju popularnoj političko-ekonomskoj publicistici zasnovanoj na vrlo rđavoj ekonomskoj argumentaciji, ... ili sintezi sumnjive geopolitike i još sumnjivije filozofije istorije (V. Vuletić, M. Pečujlić), a sve obilato prožeto otrcanim stereotipima o "sukobu civilizacija", "eksploataciji siromašnih", "terorizmu kao odgovoru slabih na nasilje jakih" itd«

No, na stranu kvalifikacija. Očigledno je da ona nije plod osvrta na moj tekst u kome se »sukob civilizacija« i ne pominje, osim kao jedna u nizu davno prevazidjenih jednostranosti u analizi globalnih tokova. Da ne govorimo da nema pomena o »terorizmu kao odgovoru slabih na nasilje jakih« ili »eksploataciji siromašnih«, što, uzgred, jesu legitimne teme u šire shvaćenom globalizacijskom diskursu.

Problem je, medjutim, što će slabije obavešteni budući čitalac, na osnovu ovog svojevrsnog predgovora, čitajući moj tekst pomisliti da su Tilly, Beck, Giddens, Robertson, Waters, Wallerstein, Scott, Sassen, Burdije, Hirst, Thompson etc, neki političko-ekonomski publicisti.

To što anonimnom gospodinu s početka teksta ova imena znače koliko i nazivi španskih sela, ne znači da nije bio u obavezi da se obavesti da je reč o ključnim sociolozima koji se, u većoj ili manjoj meri, bave problemom globalizacije. Upravo upoznavanje čitalaca sa njihovim različitim, često suprotstavljenim gledištima - koja su daleko od političko-ekonomske publicistike koliko i naš komentator od nauke - predstavljaja sadržaj mog teksta.

Vladimir Vuletić

Tekst prikaza broja NSPM koji je napisao Ivan Jankovic