Home
Komentari
Kulturna politika
Ekonomska politika
Debate
Prikazi
Hronika
Polemike
Prenosimo
 
 
Impresum
Pretplata
Kontakt
Oglašavanje
Novi broj
Prošli brojevi
Posebna izdanja
NSPM Analize
Linkovi
Debate:
Kosovo i Metohija
Srbija i Crna Gora
Srbija i NATO
Srbija među ustavima
Crkva i politika
Kuda ide Srbija?
Svet nakon 11. septembra
Istina i pomirenje na ex-YU prostoru
   
  Komentari:
Politički život
Kolumne Đ. Vukadinovića i S. Antonića
Kulturna politika
Ekonomska politika
Polemike
BiH - deset godina posle Dejtona
Savremeni svet
   
  Pregledi:
Prenosimo
Prikazi
Hronika
Ankete
   
 

KOMENTARI

Kosovo i Metohija

   

Kosovo i Metohija

Mario Brudar

Kasno Ministarstvo na Kosovo stiže?

Ministarstvo za Kosovo i Metohiju trebalo je osnovati u leto 1999. godine u vreme druge Vlade Mirka Marjanovića, odmah pošto je Kosovo postalo protektorat Ujedinjenih nacija. Time bi i tamošnjim Srbima, i srpskoj javnosti i velikim silama bila upućena jasna i konkretna poruka da je srpska vlast ozbiljna prema kosovskom problemu i da ga stvarno stavlja u prvi plan. Umesto toga, osnovan je najpre Savezni komitet za saradnju sa misijom UN na Kosovu i Metohiji na čijem je čelu bio Stanimir Vukićević (sada ambasador u Moskvi), a posle dolaska DOS-a na vlast kratko vreme Momčilo Trajković, da bi potom bio osnovan Koordinacioni centar za Kosovo i Metohiju koji su vodili Nebojša Čović (2001-2005) i Sandra Rašković-Ivić (2005-2007).

Političko-partijskim elitama u Srbiji trebalo je, dakle, skoro osam godina da formiraju Ministarstvo za Kosovo i Metohiju i to u vreme kada se rešavanje kosovskog pitanja nalazi već u poodmakloj fazi, mada sa jo š uvek neizvesnim ishodom zbog ruskog stava da rešenje treba da bude prihvatljivo i za srpsku i za albansku stranu. Potrošene su godine, a srpske vlasti (četiri srpske vlade od juna 1999. godine kada je Kosovo i Metohija prešlo pod UN upravu - druga Marjanovićeva, Đinđićeva, Živkovićeva i prva Koštuničina) za kosovske Srbe učinile su neopravdano malo. Povratak Srba na Kosovo je simboličan, a sem severnog dela Kosovske Mitrovice, Srbi na Kosovu nemaju nijednu urbanu sredinu. A za sve ove godine makar Gračanica, Zubin Potok i Leposavić mogli su da dobiju jasne konture gradskog naselja.

Koordinacioni centar postaje sada deo Ministarstva za Kosovo i Metohiju i pitanje je da li će se insistirati na utvrđivanju činjenica i otkrivanju razloga lošeg učinka dosadašnjeg rada Koordinacionog centra. Verovatno neće, jer ima prečeg posla, ali bi trebalo. Ministar za Kosovo i Metohiju Slobodan Samardžić jeste čovek bez mrlja u političkoj biografiji i do sada se dobro pokazao kao jedan od ključnih ljudi u srpskom pregovaračkom timu. Položaj ministra, međutim, nosi veliku odgovornost za ono što će dalje biti činjeno. Ohrabruju pojedina kadrovska rešenja u vezi sa timom najbližih saradnika koje je oko sebe okupio. No, najvažniji pokazatelj uspešnosti rada ovog ministarstva biće u broju vraćenih Srba i konkretnoj podršci za ostanak Srba na Kosovu. Moraće stoga dobro da razmisli i brzo odluči da li će se i u kojoj meri osloniti na jedan broj starih kadrova i moćnih Srba na Kosovu. I da obezbedi potpunu i rigoroznu kontrolu trošenja sredstava.

Nedavno formirana druga Koštuničina vlada izdvojila je, u odnosu na prethodne, najviše novca za Kosovo i sada izgovor za nečinjenje neće moći da bude nedostatak finansijskih sredstava. Vremena je malo i Ministarstvo za Kosovo i Metohiju formirano je kasno, ali još nije prekasno. Jedan od prvih, ako ne i prvi potez mogao bi da bude ukidanje kontejnerskih naselja i kolektivnih centara i preseljenje njihovih stanovnika u prostor elementarno dostojan za život ljudi. Istovremeno, za početak, predstavnici Ministarstva morali bi da obiđu sve srpske porodice na Kosovu i Metohiji i da to redovno čine.

Važno je kosovskometohijskim Srbima na delu pokazati da Srbija na pravi način vodi računa o njima. Da nisu prepušteni sami sebi i ostavljeni na milost i nemilost. Onda bi se lakše dočekao i kosovski rasplet kakav god da bio. Ali mora da se radi brzo i efikasno. (6.07.2007.)

 

 
 
Copyright by NSPM