Home
Komentari
Kulturna politika
Ekonomska politika
Debate
Prikazi
Hronika
Polemike
Prenosimo
 
 
Impresum
Pretplata
Kontakt
Oglašavanje
Novi broj
Prošli brojevi
Posebna izdanja
NSPM Analize
Linkovi
Debate:
Kosovo i Metohija
Srbija i Crna Gora
Srbija i NATO
Srbija među ustavima
Crkva i politika
Kuda ide Srbija?
Svet nakon 11. septembra
Istina i pomirenje na ex-YU prostoru
   
  Komentari:
Politički život
Kolumne Đ. Vukadinovića i S. Antonića
Kulturna politika
Ekonomska politika
Polemike
BiH - deset godina posle Dejtona
Savremeni svet
   
  Pregledi:
Prenosimo
Prikazi
Hronika
Ankete
   
 

DEBATA

Kosovo i Metohija

 

 

Ilir Karamaniqi

Moralni sunovrat Mirjane Bobić-Mojsilović

U dva navrata, dnevne novine »Politika« u svojoj rubrici »Pogledi sa strane«, objavile su tekstove sa privatnog sajta Mirjane Bobić-Mojsilović.

U prvom paragrafu teksta »Veliki Brat« (Politika, 20.02.2008), Bobić-Mojsilović konstatuje da se Srbija nalazi u moralnom sunovratu. Pri tome, Bobić-Mojsilović prećutkuje ili zaboravlja barem 3 stvari: 1. da Srbija nije samo »sistematski razvaljivana 20 godina«, već i da je ta ista Srbija isto toliko godina razvaljivala sve oko sebe (najpre SFR Jugoslaviju i Kosovo, zatim Hrvatsku i Bosnu, da bi se na kraju okomila i na svoje građane); 2. da, »paradoksalni disonantni tonovi u Skupštini Srbije« jesu paradoksalni jedino zato što danas, za razliku od čitave dosadašnje istorije srpske države, postoji apsolutni konsenzus o zavojevačkoj politici srpske buržoazije nad Kosovom (vidi: Dimitrije Tucović, Srbija i Arbanija, 1913); 3. Bobić-Mojsilović takođe zaboravlja da Srbiju nije »potukla samo SAD i EU«, već je i OVK, kao jedina vojska »u Srbiji«, koja se oružano sukobila sa Miloševićem. Gerilska vojska OVK se, licem u lice, i sa puškom u ruci, sukobila sa Miloševićevim vojnim i policijskim snagama, u koje su bili upregnuti »najbolji sinovi srpskog naroda«. OVK je vojno i politički porazila Miloševića. I ne samo to. Da nije bilo njih, i NATO bombardovanja, danas bi se Milošević verovatno još mazio sa svojim unucima u Beogradu, a Bobić-Mojsilović bi, umesto u emisiji centra antimiloševićevstva B92, mesto mogla pronaći i u CZ-u, kao anti-državni element. Dakle, ona svakako za svoju slobodu ima da zahvali i OVK-u i SAD!

Ali, Bobić-Mojsilović je već potpuno zaboravila na Miloševića, onoga protiv koga se sama borila. Zaboravila je i da je u zimu 1997. delila mandarine sa studentima u Vasinoj ulici, tačno ispred miloševićevskog policijskog kordona. To sada nije više bitno. Jer, njeno neslaganje i borba protiv srpskog tiranskog režima, sada je zamenila slaganje i ljubavna podrška novom premijeru i »novoj« srpskoj politici. Sada je za sve kriv »američki orkestar«, slažu se i Bobić-Mojsilović i njen premijer. To je orkestar koji sada svira: »Da su srpske strasti i ogorčenost nekako nevaspitane i aljkave, dok su strasti Šiptara, dostojanstvene i uzvišene. Taj orkestar sanja prištinsku sliku – da Srbi ovih dana, kao Šiptari, ljube američke zastave, a da se u Beogradu ulica Srpskih vladara preimenuje u ulicu Kondolize Rajs.«

A nije li i Bobić-Mojsilović nekada koračala sa američkim zastavama, istom tom ulicom Srpskih vladara, zajedno sa šetačima Beograda? Nije li i ona bila u toj povorci Amerikanofila pre nekih 10 godina? Sada ona vidi da se prevarila: »Amerikanci se međusobno ljube sa Šiptarima!« No, Bobić-Mojsilović i pored svog besa i poniženosti – što ju je napustio stari ljubavnik – ipak ostaje moralno čvrsta i ponosna. Ona prihvata svoje jade, i nije osvetoljubiva, već naprotiv sasvim trezvena: »O. K. – od mržnje prema Americi, ili Evropi nemamo ništa, niti nam išta dobro može doneti lupanje izloga Mekdonaldsa ili prozora na stranim ambasadama. Vezane su nam ruke, i oboreni smo na pod. To moramo da istrpimo.«

Dakle, ona ne podržava razaranja i paljevine Mekdonaldsa i stranih ambasada: mora se istrpeti gubitak ljubavi Velikog Brata i ne provocirati ga »neracionalnim« nasiljem protiv njega – od toga nema ništa, osim da se dobiju još veće batine. Druga je stvar to da svi oni »mladi huligani« pale ustanove Velikog brata sa istim šovinističkim rečima na usnama koje Bobić-Mojsilović servira po svim mogućim medijima, od »najtiražnijih dnevnih novina na Balkanu« do frankfurtskih Vesti. I onda, kada se sa tim istim Bobić-Mojsilović šovinizmom deca tuku sa policijom u Banja Luci ili Beču, onda će Bobić-Mojsilović reći da to nije bilo potrebno.

Sa druge strane, u svom drugog tekstu pod nazivom »Radost« (Politika, 7.02.2007), Bobić-Mojsilović pokazuje da njenom mentalnom energijom ne preovladava samo »devojačka« tuga zbog napuštenosti, niti samo »muška« šovinistička osornost prema Albancima. »Radost« je izliv majčinske ljubavi prema jednom 20-godišnjem mladiću, »našem dečku«. Ona ustaje u majčinsku odbranu njega, u trenutku kada ga napada »jedan mediokritetski 50-godišnji političar«. Jer treba da znamo: taj mladi i talentovani teniser/patriota nas je puno puta obradovao i delio svoje uspehe sa nama, običnim ljudima. Ali opet Bobić-Mojsilović zaboravlja, da to koliko je on »naš narodni dečko«, toliko ga i njegovih u dve godine mukom i znojem zarađenih 6 miliona dolara takođe kandiduju za pripadnika jednog drugog naroda: naroda apatrida, novih bogataša svetske elite, koja se bezbrižno smestila u Monte Karlu, kako ne bi svojim narodima i državama delila ni porez. Novak Đoković sa srpskim narodom i državom ne deli ni pišljiva groša. Sa druge strane, one ljude koji sa istom takvom mukom i znojem, ustaju u 5 sati ujutro čitav svoj radni život , ne bi li Beograđanima napravili svež hleb i pecivo, njih Bobić-Mojsilović imenuje Šiptarima. Ona tako zove upravo obične ljude koji zarađuju groš za groš, ljude koji su njeni sugrađani, i koji prave hranu za istu osobu čije reči pale njihove pekare i radnje.

Bobić-Mojsilović je nedvosmisleno u moralnom sunovratu. Taj je sunovrat proizvod kako njene lične, tako i malograđanske patologije napuštenosti, zatucanosti, provincijalnosti, mržnje i bojažljivosti prema Velikom Bratu. Ona želi još uvek da se raduje, ali ne zna kako to da iskaže. Možemo li joj se pomoći?

Ako neko može da joj pomogne, onda je to pre svega njena sestra-bliznakinja koja propoveda ljubav i »novu senzibilnost«, i kaže: ljubite se srednjoškolci! Mirjana je prva koja vapi za Zoraninim srednjoškolskim poljupcem. Uostalom, ako ne ljubav, dve sestre dele mržnju prema izgubljenom ljubavnom objektu: Velikom Bratu.

 

 
 
Copyright by NSPM